Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Gyorsan lövi le a poénokat a Trónok harca

Mi már láttuk az első két részt!

2012. március 24. 19:59 -Szűcs Gyula- 230 komment

Egy héttel az HBO-premier előtt megnézhettük a második évad első két részét, és természetesen az állunkat keresgéltük a padlón. Ha az eddigi, vérben, izzadságban és egyéb testnedvekben tobzódó tíz rész annyira volt durva, mint egy baráti hátbaverés Khal Drogótól, akkor az új részek mindegyike egy vaskesztyűs pofon lesz a Hegytől. Nehéz róluk spoilermentesen írni, de azért megpróbáljuk.

Legutóbb ugye ott hagytuk abba, hogy a sorozat legnagyobb húzóneve, Sean Bean, azaz a makacs és becsületes Eddard Stark egy fejjel alacsonyabb lett, a kisebbik lánya, Arya eltűnt, a nagyobbik pedig a királyi udvar foglya és a Vastrónon ülő kis pöcsfej, Joffrey jövendőbelije lett. Apja halálhírére Robb Stark összetrombitálta a zászlósurait, és erőltetett menetben délnek indult, nem mellesleg Észak Királyának nevezi magát. Önjelölt királyból persze már több is akad majd az új évadban: mivel a Vastrón szőke ura a Lannister-ikrek, Cersei és Jaime testvéri szeretetének gyümölcse, vér szerinti utód híján a megboldogult részeges király két testvére, a Sárkánykő szigetén hőbörgő Stannis Baratheon és a Viráglovaghoz fűződő melegrománca miatt Westeros legerősebb serege élén menetelő Renly Baratheon is magának követeli a koronát.

Hogy teljes legyen a zűrzavar, a félrekúró Robert előtt uralkodó Targaryen-ház utolsó sarja, Daeneris Targaryen egy kontinenssel odébb immár a Conan-imitátor férje nélkül vándorol a sivatagban, és arról álmodozik, hogy egy tűzokádó sárkány hátán lovagolva szerzi vissza a családját illető Vastrónt (igaz, a sárkánya egyelőre alig nagyobb egy patkánynál). De királyi ambíciókat dédelget a 2. évadban a rókaképű Theon Greyjoy famíliája is, akik csak annyiban különböznek a mindenkit kirabló, felkoncoló és megerőszakoló (a sorrend szinte mindegy) dothraki barbároktól, hogy kalózok lévén nem szarnak be a tengertől. Az új trónkövetelők miatt egyébként a sorozat új évada felturbózott intrót kapott: most már a Greyjoy-ok szigetre épült erődjei és a magányos Sárkánykő is kiemelkednek a fogaskerekes térképből.

A második évadra már több pénzt jutott, ez már két epizódból is egyértelműen látszik: a bezárt panoptikumnak tűnő királyi udvartól és a stábtagok kertjében felállított, öt statiszta két lóval-típusú katonai táboroktól végleg búcsút vehetünk. A készítők nagyon jól választottak természetes forgatási helyszíneket, így CGI-trükközés nélkül is elhisszük a napfényes dubrovniki kikötőről, hogy az Királyvár, a borongós Észak-Írország tökéletes Deres, az Izlandon felvett Falon túli tájnál pedig együtt vacogunk a disznó vicceket mesélő Éjszakai Őrséggel, akik azt hiszik, minden fa mögött Mások és zombik lapulnak.

Az új, baljós és véres korszak eljövetelét hirdető vörös üstökös hangulatos vágókép lett a jelenetek közötti ugrásnál, hiszen Westerosból és a másik kontinensről is ugyanúgy látható. A sötét sikátorok, fehér hómezők és a Keskeny-tengeren túli sivatag (Daenerys pokoljárásának színhelye) közti éles váltások nemcsak azt sulykolják folyamatosan a nézőbe, hogy George R. R. Martin világa hatalmas, és ki van dolgozva az utolsó patkószegig, hanem azt is, hogy ennek az ezeroldalas regényeken átívelő Ki belez a végén? társasjátéknak óriási tétje van: aki a Vastrónra ül, az egész ismert univerzum ura (úrnője?) lesz.

A második évad azoknak is tartogat majd meglepetéseket, akik már kívülről tudják az eddigi öt kötet összes ármánykodását és csatáját. Az HBO ugyanis most sem a könyv kivonatát forgatta le, hanem egy saját rendszerében (azaz a Királyok csatája elolvasása nélkül) is értelmezhető, jó sorozatot, a műfaj megszokott szabályaival: epizódvégi cliffhangerekkel és szájba rágott cselszövésekkel.

Az első két epizódban például a forgatókönyvírók minden korábbinál önkényesebben ugrálnak a Királyok csatája fejezetei között. Míg a regény az aggodalmaskodó Cressen mesterrel, Stannis Baratheon világuralmi tereivel és az író kis kedvencének, Arya Starknak a hányattatásaival kezdődik, addig a sorozat egyből véres akcióval, egymást kalapáló lovagokkal és a hét égő istenszoborral nyit, ahogy azt már a trailerekből is sejthettük. Ha a készítők ilyen tempóban spoilereznek el minden olyan dolgot, amit Martin csak sejtelmesen meglebegtetett (melyik szereplő kedveli a saját nemét, mit csinál Craster, ha nem lánya születik, stb.), akkor lehet, hogy már a harmadik évadban tudni fogjuk, ki volt Havas Jon igazi anyja. Vagy esetleg az egész regényfolyam végét.

De ne csak áradozzunk második évadról, hiszen van néhány kevésbé jól sikerült újítás is. A Stannist alakító Stephen Dillane például óriási csalódás. Jobban hasonlít egy megfáradt, részeges zsoldosra, mint a Vastrónra mindennél jobban vágyakozó, a sárkánykői magányába félig belezakkanó, sziklakemény trónkövetelőre. A szerepre korábban esélyesnek tartott Gerard Butlerrel valószínűleg sokkal jobban jártunk volna, de leginkább a Jean Reno-hasonmás Liam Cunningham mutatott volna jól lángoló karddal a kezében és az ördögi vörös papnővel az oldalán, de ő végül Ser Davos szerepét kapta meg.

A hardcore rajongók jó eséllyel Salladhor Saan miatt is őrjöngeni fognak. Az HBO ugyanis egy fekete színészt, Lucian Msamatit szerződtette a tarka ruhás lysi kalóz szerepére, aki ezúttal a hollywoodi produkciókban kötelező, vicces néger karaktert hozza, de szerencsére tényleg lehet röhögni a Hagymalovaggal lefolytatott párbeszédein. Ez a változtatás azért is érdekes, mert Salladhort az összes eddigi Trónok harca kártya- és társasjátékban hosszú szakállú, napégette bőrű, ősz hajóskapitánynak ábrázolták, George R. R. Martin világának feketéi inkább az essosi-sothorosi népek, és a nyár-szigeteki tollkabátosok voltak (Xaro Xhoan Daxost is egy színes bőrű színész, Nonso Anozie alakítja, aki raszta barbárként feszített Jason Momoa mellett az új Conanban). Ettől még persze őrülten várjuk az új részeket, amik egyre durvábbak lesznek, hiszen az a bizonyos tél már nem csak közeleg: ott vonyít és dübörög a Fal túlsó oldalán.

A Trónok harca 2. évadának premierje április 2-án 22:00-kor lesz a magyar HBO-n, egy nappal az amerikai bemutató után.

Címkék: hbo trónok harca

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cpt. Flint 2012.03.26. 13:11:46

@Pisti, az aragorn: "A babóban a "goblint" fordították le manónak, nem az orkot"
Mi a különbség?

Cpt. Flint 2012.03.26. 13:14:23

@Pisti, az aragorn: és hogy lehetett akkor "Manószabdaló" Orcrist?

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.03.26. 13:22:10

@Anak:
- a Starkok Ned kivégzését és Brann megnyomorítását (plusz a tőrt) akarják megbosszulni,a ztán kiszabadítani a két Stark-lányt.

- a Greyjoy-ok első körben a délnek vonuló Starkok területeire akarnak bevonulni, mert korábban leverték a lázadásukat. Később délebbre is mennek.

- Stannis trónigénye megalapozott: törvényes gyerek híján a halott király legidősebb testvére az új király. Amúgy egész Westerosnak szétküldi hollókkal Cersei és Jamie vérfertőzését, de nem mindenki hiszi el.

- Renly Baratheon a Tyrell-házból való felesége gigaseregével a háta mögött akar király lenni, mivel a bátyját, Stannist karót nyelt balfasznak tartja.

- Daeneris ugye trónbitorlónak tart minden Baratheont és Lannistert, mivel Robert lázadása előtt a Targaryen-ház uralkodott.

Kovácsnénak egyébként igaza van: Westeroson az a király, aki elsőnek fejbecsapja a régi királyt. :)

SPOILER!!!

(és majd lesz később a Martell-ház is)

Felagund 2012.03.26. 13:25:08

@Anak: A Vastrónért hivatalosan csak hárman mennek, a három Baratheon (akik özül ugye Joffrey az egyik :D).
Stannis megkapta Ned levelét, ezért nyilvánította magát királynak, Renly meg húzott egy merészet, és valóban a nép és a nemesek szeretetére (no meg Tyrell-haver seregére) apellálva lép harcba a trónért.
Robb voltaképpen szabadságharcot vív Észak függetlenségéért, ha már kikiáltották Észak királyának, az ötödik hadviselő fél kilétét pedig eddig homály fedi ;)

Gandalf Garaboncias 2012.03.26. 13:26:40

@Cpt. Flint:
A trükk ott van, hogy Tolkien A Hobbitban csak egyszer-kétszer használja az "orc" szót, helyette "goblin"-t írt, míg A Gyűrűk Urában pont fordítva: ott szinte mindenhol "orc"-ot használ, "goblin"-t meg egyszer-kétszer. Valamiért ez a különbség megmaradt a későbbi kiadások során is, ezt valamiért utólag sem javította át.

A két elnevezés nem két külön fajt takar, hanem egyet, a kis méretű orkokat ugyanis koboldoknak (angolban: goblin) hívják, a nagyobb méretű orkokat pedig óriáskoboldoknak (angolban: hobgoblin) a közös nyelven.

Az Orcrist sindarin név, és a sindarinban az "orc" forma honosult meg e szörnyetegek megnevezése kapcsán.

Emmett Brown 2012.03.26. 13:28:39

@Anak: Stannis is tudja, ő pont ezen az alapon mondja magáénak a trónt. Ha Joff tényleg Baratheon lenne, akkor Stannis nem "lázadna" ellene.

Emmett Brown 2012.03.26. 13:31:32

@Hamlet: na ez kurvanagy spoiler :S:S , kiemelten a második pont.
jó lenne ha levennéd

Cpt. Flint 2012.03.26. 13:35:25

@Pisti, az aragorn: ez világos, de akkor a magyarban miért akarjuk megkülönböztetni? én nem emlékszem amúgy, hogy az általam olvasott "Babó"-ban előfordult volna az "ork"; szerintem ott végig manó volt, akármi is volt az eredeti. És az én magyar GYU kiadásomban goblin sincs. Persze én ezeket vagy 30 éve olvastam először.

Gandalf Garaboncias 2012.03.26. 13:36:47

No igen, spoilerezéssel több trónigénylőt lehetne összeszedni.

Cpt. Flint 2012.03.26. 13:37:49

@Emmett Brown: Ez tényleg nagyon durva. Hiába van odaírva, hogy SPOILER, gyak. nem lehet elkerülni, hogy elolvasd.

Emmett Brown 2012.03.26. 13:39:39

@Cpt. Flint: és persze a végén van a spoilerveszély felirat :S

ez nagyon emberes trollkodás volt, grat hozzá Hamlet!

Gandalf Garaboncias 2012.03.26. 13:41:03

@Cpt. Flint:
Mert A babó az "orc"-ot szörnynek fordította anno. Az új és javított fordításban már szerepel az ork forma is a kobold mellett.

A goblint soha egyetlen magyar Tolkien-fordító sem hagyta meg ebben a formában, mndenki lefordította valahogy. Gönz Árpád A GyU-ban koboldra, innen vette át később (A babó manója helyett) az egységes magyar terminológia.

A GyU-nak is egyébként már van javított, felülvizsgált fordítása (fekete borítós). Érdemes legalább A Hobbitból egy új magyar kiadást beszerezned! ;0)

Cpt. Flint 2012.03.26. 13:43:15

@Pisti, az aragorn: Minek, nem bírnám elviselni az újabb váltást. ;oD
Milyen illusztrációkkal van amúgy ez?

juhaszvik 2012.03.26. 13:44:32

hejehuja (hangulatszó), én is hozzáakarok szólni a témához :)

Stannis karaktere (spoileres ám): savanyú, de a végletekig igazságos. nehezen érthető, hogy mit akar: hatalom? örökség? rend? igazság? trón? hírnév? megbecsülés? - mindegyikért küzd valahol, de igazából egyiket sem akarja, vagy ha igen, akkor arra valamilyen keserű indoka van. megy előre, mert ezt várják tőle a hagyományok, és ezért úgy tűnik, hogy nem egy nagy játékos, viszont (harmadik könyves, nagyon spoileres) azzal, hogy megjelenik fent északon, abból azt lehet gondolni, hogy nagyban gondolkodik.

fordítás: szerintem jó, megadja a hangulatot, a nevek, helységnevek fordítása ritkán zavaró. gondolom aki eredetiben értelmesen, hasznosan el tudja olvasni - erre a magyar lakosság maximum 5 %-a képes -, annak mindenféle magyarítás zavaró lehet, de a kisebbség igényeit ebben az esetben meg sem kell hallani, mert minek is, ha ők eredetiben el tudják olvasni. én már többször is leírtam, hogy viszonylag jó az angolom, de ha hosszabb ideig kell olvasnom angolul, attól egyszerűen megfájdul a fejem, és az már ugye nem szórakozás.

@Anak: (kicsit spoileres) ha jól emlékszem, akkor Ned Stark megírta levélben Stannisnak, hogy mi újság a trón közelében, csak kérdéses volt, hogy megkapja-e. de lehet, hogy nem így volt, majd valaki kijavít.

Cpt. Flint 2012.03.26. 13:46:39

Jut eszembe, ha valakinek baja van a Trónok harca fordításával, próbálkozzon meg Aldisstól a Helliconia: Tavasz c. kötettel. Iszonyú. Olvashatatlan. Röhejes. Vagy amit akartok.

Gandalf Garaboncias 2012.03.26. 13:53:50

@Cpt. Flint:
Pedig A Hobbit-filmek már az új terminológiát használják majd, szóval nem árt megszokni decemberig! ;0)
Két új kiadás is van: a Cicerónál megjelent szövegkritikai kiadásban (amely tartalmaz a törzsszöveg mellett szövegváltozatokat és jegyzeteket) rengeteg fekete-fehér illusztráció van a világ legkülönbözőbb kiadásaiból. Az Európánál megjelent új fordítás pedig ki lett adva először Alan Lee festményeivel, utána (átdolgozott terminológiával) Tolkien rajzaival. De ezekről bővebben a tolkien.hu-n olvashatsz is.

Stannis igazi motivációi:
Én négy könyv elolvasása után sem értem, mi a fenét akar tulajdonképpen. Mármint ténylegesen. De lehet, hogy ez Melisandre miatt van. :0P

hirtelendi 2012.03.26. 13:58:22

@Emmett Brown: ja óriási spoiler, hány éve is jelent meg a könyv? 10? 15?

Spoiler ha leírom, hogy az Egri csillagokban a magyarok nyernek?

Cpt. Flint 2012.03.26. 13:59:34

@Pisti, az aragorn: kösz, közben megnéztem bookline-on. ha más nem, a fiamnak kénytelen leszek úgyis megvenni.

Stannis motivációi (is) nyilván folyamatosan változnak a történet során. Először a jog és az igazság (köntösébe bújt irigység, szerintem); aztán meg már Melisandre... de onnantól már Stannisnak szerintem nem sok szava van; jószerével csak báb.

juhaszvik 2012.03.26. 14:00:04

@Pisti, az aragorn: igazat adok neked, ha nincs melisandre, akkor a fickó valószínűleg marad a várában, soha nem jön elő, vagy ha igen, akkor (spolier, második könyv) Renly Viharvégnél rongyosra veri, és most ő lenne a király.

Cpt. Flint 2012.03.26. 14:02:23

@hirtelendi: én inkább csak a 4. kötet utáni dolgokra értettem, hogy spoiler.
de azért vegyük figyelembe, hogy ez a post a filmről szól, így bőven idetévedhetnek olyanok, akik a könyvet egyáltalán nem olvasták.

juhaszvik 2012.03.26. 14:05:55

@hirtelendi: spoiler az biza, csak első könyvből (évadból) nem számít annak. ez a comment.com íratlan szabálya.

Tordesillas 2012.03.26. 14:10:08

@Emmett Brown: Én az első 4 könyvet olvastam magyarul. Nem tudom Te mennyit, így nem vitatkozhatok igen komoly spoilerezés nélkül az általad leírtakkal.

Anak 2012.03.26. 14:39:07

@Hamlet: @Felagund: @Emmett Brown:
"Stannis megkapta Ned levelét"
Ez csak a sorozat első évadát ismerőinek mikor fog kiderülni? Mert a könyvben lehet benne volt...

juhaszvik 2012.03.26. 14:42:42

@Anak: 2x01-ben? csak tippelek. gondolom ezzel kezdődik a második évad...

Felagund 2012.03.26. 14:58:08

@Anak: Logikusan tippelhető már a promókból ;)

Anak 2012.03.26. 15:08:43

@Felagund: Ok, nem láttam őket.

Felagund 2012.03.26. 15:10:30

@Anak: Nem késő pótolni ;)

Stannisről konkrétan feature-videó is jelent meg:

www.youtube.com/watch?v=mip82-GLPe0

Emmett Brown 2012.03.26. 15:13:57

@hirtelendi: 13 :P mivel a poszt a sorozat második évadjáról szól, és lehet hogy nem mindenki olvasta, ezért igenis bunkóság. eléggé komoly fordulópontja a könyvnek/sorozatnak.

@Tordesillas: én mind az 5öt olvastam, sőt a bónusz fejezetet is, nem hiszem, hogy meg tudsz lepni :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.03.26. 15:30:39

@juhaszvik: Sok olvasó még msot is spoilernek tartja, ha egy évvel Sean Bean lefejezése után megírjuk, hogy meghal az első évad végén... :(
Lásd a SAG-díjas kaszkődörök interjúja alatti őrjöngést: comment.blog.hu/2012/02/16/tronok_harca_kaszkadorok_1

Emmett Brown 2012.03.26. 15:36:06

@Hamlet: nézd meg az előző kommentedet, abból is a 2.pontot, az egy igenis komoly spoiler, a 2. könyv/évad-ból, ami "meglehetősen" befolyásolta az eseményeket. A többivel nincs gond, azok simán összefoglalják a frakciókat.

Felagund 2012.03.26. 15:53:25

@Hamlet: Te ellenben a második évadból spoilereztél, ami azért gáz egy kicsit... :/

zumm 2012.03.26. 16:35:45

Nem értem, hogy lehet spolierezésen felháborodni egy olyan posztnál, ami a még be se mutatott 2. évad első két részéről (tehát a második sorozat ötödéről, 20%-áról) szól. Én is csak azért vagyok itt, mert olvastam a könyveket, ha nem tettem volna, nem olvasnám el se a posztot, se az összes kommentet...

SPOLIER! :)
A posztban szerepel, hogy a Greyjoy-família is harcba akar szállni, akkor Hamlet miért ne ismételhetné meg ezt a poszt utáni 80. kommentben?

Sunday Munich 2012.03.26. 16:38:02

Ezt a parázs vitát!
Én a könyv fordításával elégedett vagyok, szerintem hangulatosak lettek a hely/személynevek, Héttorony/Hightower - vitában szintén pártolom a magyar verziót, mert bár nincs hét tornyuk, de az én fülemnek nagyon kellemesen hangzik, hogy Héttorony.
Ami zavar, az a Lady-Lord magyarítása, azt 3, 4 kötet után minek elkezdeni? Ahányszor Nagyurat olvastam, lelki szemeimmel próbáltam Lordot odaképzelni. Ha indokolnom is kell, azért hülyeség lefordítani, mert ennek a megszólításnak egyáltalán nincs is magyar megfelelője, ez nem Earl vagy Baron, amit mi is ismerünk és használunk pl a történelemben.
Stannissel, mint karakter, nem tudok mit kezdeni, vannak előnyös tulajdonságai, de inkább hadúrnak való, mint királynak. Szerintem a három Baratheon-testvérből lehetne egy jó királyt összegyúrni, de ugye ilyet úgysem lehet.
Bár nem vagyok sem bölcsész-fordító-nyelvész, csak hobbiirodalmár, nagyon kényes ez a magyarítsam vagy ne kérdés, de az biztos, hogy amíg nem vagyunk benne Martin fejében, addig sosem fogjuk tudni biztosra, mivel mit akart elérni, így szerintem egyik variáció sem lesz tuti biztos, sosem fogjuk úgy átérezni, megérteni a könyvet, mint egy Martinnal egy nyelvet beszélő, egy kultúrkörből származó olvasó, bármennyire is próbálja előadni magát Cpt. Flint mindentudónak, hogy majd mostan fellebbenti a fátylat hályogos szemeink előtt itt a nagy fordítás-vitában.

zumm 2012.03.26. 16:47:45

OFF

@hirtelendi: A Hogwartsnak nincs angol jelentése. Ha már le akarnám fordítani, disznóbibircsóknak (hog + warts) fordítanám, de szerintem az eredeti név is Oxfordra akart hajazni hangzásában.

Felagund 2012.03.26. 17:00:32

@Sunday Munich: A negyedik kötet során vette át a fordítást Novák Gábor, a lord->nagyúr az ő lieblingje (noha nagy erőkkel próbálom lebeszélni róla :))

Sunday Munich 2012.03.26. 17:06:39

@Felagund: Kölcsönadtam a harmadikat, úgyh nem tudtam róla megbizonyosodni, hogy ott nincs-e így. Hogyhogy próbálod lebeszélni róla? Ismered? Ha igen, próbáld még nagyobb erővel! Küldök neki egy csokit vagy mittomén, ha abbahagyná, mert ez így szörnyű, és értelme sincs lefordítani...

Felagund 2012.03.26. 17:08:28

@Sunday Munich: Áttételesen... Aszondja, hogy a lordozás fölösleges anglicizmus... (én ugyan mondtam neki, hogy a "nagyúrról" életkortól függően mindenki Voldemortra, vagy Darth Vaderre asszociál, de nem hatja meg :D)

juhaszvik 2012.03.26. 17:11:21

az mekkora spoiler lenne egytől tízig, ha elmondanám, hogy ki az a Kőszív Úrnő, és miért hívják így? :)))

Sunday Munich 2012.03.26. 17:12:53

jaj, olyan makacs, mint Stark nagyúr...:)
pedig át kéne gondolnia erősen, elrabolom a plüssmacskáját, hátha... És tényleg, nekem is a sötét nagyurak jutnak eszembe, ha meghallom.
Itt a nagy vitákban legalább egyetértünk ebben.

Sunday Munich 2012.03.26. 17:14:26

@juhaszvik: az akkora spolier lenne, hogy lefagyna az oldal és Martinnak elkezdene fájni a feje... Necsináld, necsináld XD

zumm 2012.03.26. 17:17:10

@Felagund: @Sunday Munich:
@Emmett Brown: @Álombogyó:

Menet közben talán tényleg nem szerencsés változtatni a szóhasználaton, de amúgy én inkább a nagyúrra (és legalább a helyek és fattyúnevek, de akár a családok nevének magyarosítására) szavaznék. Méghozzá azért, mert nekem úgy tűnik, hogy a szerző igyekszik eltávolodni az angoltól, hiszen ez egy fantasy, ami nem angol nyelvterületen játszódik. Példák erre: Ser és nem Sir, Maester és nem Master, na meg a (pár kivételtől eltekintve) nem létező vagy legalábbis szokatlan nevek (Eddard, Sanza, Arya, Cersei, Tywin, Tyrion, Shae, Bronn, Vyseris, Danaerys). (Angolban akármit lehet névként adni egy gyereknek, ezért lehet, hogy ezek közül is van olyan, amit visel élő ember, de szerintem direkt nem Richard/William vagy Jane/Anne mindenki.)

Felagund 2012.03.26. 17:19:07

@zumm: Tetszene a Szürkeöröm-, a Kopár, vagy Netán a Szépidő-ház? :P
(most akkor a kb lefordíthatatlan Arryn és Tyrell családnevekről ne is beszéljünk :P)

juhaszvik 2012.03.26. 17:20:04

Kőszív Úrnő = valaki, aki rászolgált a nevére, mert haragszik, és magának való, de sokat bandázik, viszont keveset beszél, és amúgy vannak dolgok, amikben tök nincs igaza, de van amiben igen, és ha nem azt csinálta volna, amit csinált, akkor nem azt gondolnám róla, amit gondolok.
Na kb. mindent elmondtam.
:)

nordas 2012.03.26. 17:23:45

Szerintem Stannis jó király lenne egy háborúban, v polgárháborúban, nemcsak azért mert kiváló hadvezér, hanem mert megszállottan igazságos, kemény, és ha szükséges kegyetlen is. Pont ezért viszont békeidőben inkább zsarnok lenne, aki nem birja elviselni a kudarcot és minden ellenszegülést és gyengeséget kőkeményen megtorolna. Renly teljesen az ellenkezője, békeidőben nagyszerű király lenne, a nép szereti, a nemesekkel is jól tud tárgyalni.
Robert a 3 közül a lehető legrosszabb, jó hadvezér, de teljesen alkalmatlan uralkodni, csak azért maradhatott a trónon mert a lázadása után mindenki békét akart, és mert a barátai (ned stark, john arryn) mellette álltak, meg ugye "jól" házasodott :DD

Sunday Munich 2012.03.26. 17:24:48

@zumm: oké, ebben igazad van, és abban is, hogy eltávolodik, de a Ser szerintem azért nem Sir, mert más, p.l nem az angol királynő üti lovaggá, és csak az lehet tényleg Sir. Vagy ilyesmi. Viszont a Lorddal kapcsolatban továbbra is kitartok amellett, hogy nem érdemes lefordítani, mert magyarban mi nem használunk és régen sem igen használtunk ilyesmi megszólításokat, ergo ezt nem igazán lehet visszaadni, nem olyan mint az Earl/Gróf, stb. Ráadásul, ahogy Felagund is írta, a nagyúr tényleg el lett koptatva, már szinte többletjelentés társul hozzá (pl sötét). Szerinted nem?

juhaszvik 2012.03.26. 17:27:37

@Felagund: de nem szó szerint kell ám mindent lefordítani.
mellesleg engem meg az zavarna, hogyha egy helységnévről vagy más földrajzi névről tudom, hogy van angolul értelme, és azt nem fordítják le. szóval ízlése válogatja.
itt inkább az az érdekes, hogy aki angolul olvasta, azt kábé minden tulajdonnév felzaklatja, ami le lett fordítva.

zumm 2012.03.26. 17:28:57

@Felagund: a műfordításnak nem kell szó szerintinek lennie, viszont legyen konzekvens - mivel a történet nem a Földön zajlik, ezért mindent arra a nyelvre kéne szerintem átültetni, amire lefordítják, mégis idegen hangzással (hiszen egy sosevolt helyen vagy egy messzi, messzi galaxisban játszódik :)). A winterfelli/deresi Eddard Starknak nem lehet szerintem Havas Jon nevű gyereke, csak Jon Snow, hiszen nem lehet az egyik vezetéknevét hátracsapni, a másikat meg eopszi jelzőként előre.

Tehát nem, ne legyen feltétlenül Szürkeöröm, de lehessen tudni róla, hogy a westerosi kontinensről (vagyis ahhoz tartozó szigetországról :)) származó családnév.

Emmett Brown 2012.03.26. 17:30:25

@juhaszvik: spoilerezéssel fenyegetőzni elég tróger dolog :/

zumm 2012.03.26. 17:36:21

@Sunday Munich: Szerintem igenis jó a nagyúr, de ha annyira berzenkedünk tőle, akkor is biztosan lehet találni olyan magyar (vagy kitalált) szót, amivel kiváltható a lord szót, ami az angol arisztokrácia férfitagjait vagy a Megváltót jelöli angol ajkú hívei megszólításában.

zumm 2012.03.26. 17:44:34

@Sunday Munich:
Westeros semmilyen viszonyban nincs az Egyesült Királysággal, ezért aligha ez az oka annak, hogy Sir helyett Ser.

Spolier annak, aki nem látta az első évadot!
Amikor megkérdezi az újdonsült lovag Jorytól, hogy "What's your name, Ser?", azt ha egy angol kérdezné valakitől, akit lovagnak gondol, azt úgy fogalmazná meg, hogy "What's your name, Mylord?" és ha nem gondolná lovagnak, akkor azt kérdezné, hogy "What's your name, sir?" :)

zumm 2012.03.26. 17:48:02

@Felagund:
Visszatérve a családok nevére, ebben is csak a következetesség az, amit elvárhatónak tartok. Mivel fantasztikus regény(ek)ről van szó, ezért inkább a magyarítást támogatnám, de vagy mindet magyar(os)tsák, vagy egyiket se. De ne szó szerint, ha az suta lenne.

juhaszvik 2012.03.26. 17:49:32

@zumm: Szürkeöröm, rémes :)
Neveknél, amúgy érdekesebb a dolog.
én azon a véleményen vagyok, hogy egy fordító olyan szavakat fordít le, melyek angol hangzása nagyon zavarná az olvasót. például a black egy olyan szó, amit minden ember ismer, ezért akarva akaratlanul az angol nyelvre asszociál belőle az ember, viszont Westeroson nem angolul beszélnek, ezért zavaróan hathat. a greyjoy már jobb, mivel
de gondolom ezt nehezen fogom megértetni valakivel, aki angolul olvassa a könyveket.

Másik a kiejtés: mondjuk a Cersei is egy érdekes név, de például a Kettleblack vagy Stokeworth sok magyar ember számára nehezen kimondható, ezért kerülendő.

Felagund 2012.03.26. 17:51:11

@zumm: A fordító hozzáállása (amit egyébként személy szerint teljes mértékben követendőnek tartok) a helynevek le- és a személynevek le nem fordítása.
Ez utóbbi alól kivételt képeznek a fattyúnevek (amelyek cognomenként is felfoghatók, legalábbis nem hagyományos vezetéknevek, nem tudjuk pl, hogy örökölhetőek-e...), illetve az elsőgenerációs felvett beszélő nevek (Tengerjáró, Kacsamezei, stb).

Emmett Brown 2012.03.26. 17:58:52

@juhaszvik: Cersei= Persely xD

amúgy kíváncsi lennék, a fordító srác mennyire őrjönghetett amikor megkapta a Sárkányok táncát :)

juhaszvik 2012.03.26. 18:10:09

@Emmett Brown: a sárkányok táncával átkerülünk egy olyan világba, ahol már én is harapok (mivel ugye azt még nem olvastam)

amúgy a tyrion = pirinyo?

zumm 2012.03.26. 18:16:00

@Felagund:
Én magyarul még nem olvastam (de tervezem), ezért csak a fenti kommentek alapján kirajzolódott összevisszaságra reflektáltam az eddigiekben. Szerintem a fattyúnevek is vezetéknevek, ezért érzem felemás megoldásnak ezt - ahogy fent írtam, nem lehet az egyik elöl, a másik hátul. Illetve részben egyetértek azzal, amit @juhaszvik: írt, hogy a "túl angolul hangzó" dolgokat kell lefordítani.

Mindenesetre ez mind a fordító (és/vagy a kiadó) kizárólagos döntése, és én úgy tudom, hogy - egyes következetlenségeket leszámítva - nagyon is jó a fordítás. Fel volt adva nekik a lecke a nevek terén, valószínűleg gondolkoztak is rajta jó sokat (akár ezért maradhatott benne egy-egy helyen másik verzió valamelyik hely nevére, ami viszont már a szerkesztő hibája).

Emmett Brown 2012.03.26. 18:18:10

@zumm: amúgy azt nem értem csak, hogy miért kellett Alex Clegane és John Slynt nevét magyarítani xD

zumm 2012.03.26. 18:44:30

@Emmett Brown:
Összezavarsz, én tényleg nem olvastam még magyarul, de Felagund azt írta, hogy a neveket nem fordítják...

Viszont általánosságban csak azt mondhatom, hogy mivel ez egy fantasy regény magyar verziója, ezért legyen egységesen magyar(os), tehát igenis legyenek magyarosítva a beszédes helynevek, esetleg a nevek, vagy semmi, a lényeg az lenne, hogy ez egységes és következetes legyen. Például A Gyűrűk Ura esetében teljesen jó volt Zsákos Bilbó, és itt is jó lehetne Rideg(vári) Ed(d)árd, csak legyen egységes. Nekem az, hogy Eddard Stark Deresen lakik Havas Jon, Bran Stark és Robb Stark nevű fiaival, túl kusza. Persze minden nevet magyarosítani nagy feladat, de aki fantasyt fordít, az azért számíthatna is erre.

Olyan nincs amúgy, hogy John Slynt, őt Janos Slyntnek hívják az eredetiben :)

zumm 2012.03.26. 18:46:45

@Emmett Brown:
És Clegane is Sandor Clegane.

zumm 2012.03.26. 18:48:26

@Emmett Brown:
Kezdem gyanítani, hogy vicceltél, benéztem :D

>James 2012.03.26. 22:30:30

@zumm: Ott az újdonsült lovag arra volt kiváncsi, hogy Jory is lovag-e, azért tette hozzá, hogy Ser..?

BelaVak 2012.03.27. 05:28:11

@zumm:
Ha jol emlekszem a konyvre, akkor egy csomo koznapi kifejezest is (pl foglalkozas nevek) direkt egy nem-regilaris angol kifejezessel heleyttesit, pl sellsword a zsoldosra. Egy angol anyanyelvu szamara tisztan ertheto, hogy mit jelent, de nem egy olyan szo, amit tortelem konyvekben vagy regi irodalomban megtalalsz.

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2012.03.27. 08:12:15

@Ifj. Báró Loff-Ász Jóska: igen, az nekem is gyanús volt, hogy ned stark mennyire titkolja jon anyjának kilétét még a felesége előtt is, akivel gyakorlatilag mindent megosztott...
viszont vigasztal az a gondolat, hogy ha george martin időnként felveti a kérdést, előbb-utóbb válaszolni is fog rá, hiszen ezekkel jelzi, hogy nem feledkezett meg a témáról :-)

Felagund 2012.03.27. 10:20:04

@Ifj. Báró Loff-Ász Jóska: Ez nem egy teória, hanem _A_ teória... ;)

DFK 2012.03.27. 10:20:22

@Cpt. Flint: A HP-vel az a baj, hogy valamelyikn nevet lefordították, valamelyiket nem. Amit lefordítottak azt rosszul (pl Slytherin házból Mardekár lett, aminek nincs értelme, de legalább az eredeti név utaló jelentését elveszetette; Snape-ből Piton). Na, emiatt most már csak angol eredetit olvasok.

juhaszvik 2012.03.27. 11:02:43

@Ifj. Báró Loff-Ász Jóska: (spoiler) ez a teória nekem is eszembe jutott, és én arra gondoltam, hogy esetleg Jon nagybátyja az igazi apa, de ő nem vállalhatta fel a gyereket, mivel az őrség tagja. aztán vagy az anya akarata (legyen a gyerek hivatalos fattyú, vagy felkötteti az apját) vagy Ned lelkiismerete miatt alakult így. persze sok sebből vérzik az ötlet, viszont erre később építhetne az író, mivel így még összejöhet az apa-fia találkozó (5. könyvet nem olvastam)

Felagund 2012.03.27. 11:32:18

@juhaszvik: Benjen a lázadás során Északon volt, Ned meg délről hozta a gyereket, szóval ez nem nyert ;)

zumm 2012.03.27. 11:57:18

@>James:
nem nagyon, de azért SPOILER
Feltételezte, hogy lovag, aztán mikor Jory mondta, hogy nem az, közölte, hogy akkor nem áll szóba vele a kis sznob :)

juhaszvik 2012.03.27. 12:21:54

@Felagund: mondtam, hogy több sebből vérzik :)
de ha valahogy mégis megoldották, például ha Jonnal ellentétben a fiatal Benjen nem tudott ellenállni a családi kötelességnek, és titokban elkísérte a bátyját a déli háborúba, mondjuk hajóval leszáguldott, ott összeszedett valami csajt, majd amikor Ned rájött, akkor visszazavarta.
Nem mondom, hogy így történt, de érdekes kapcsolat alakulhatna így ki Jon és az egyszer majd csak elő kerülő Benjen között (ismétlem, az 5. könyvet nem olvastam, ezért arra vonatkozólag nem kérek infót, hogy van-e benne Benjen, vagy nincs)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.03.27. 12:46:53

SPOILERVESZÉLY!!!

Azért az sem rossz összeesküvés-elmélet, hogy Havas Jon anyja a megerőszakolt Lyanna Stark volt, az apja pedig maga a leányrabló Rhaegar Targaryen. És akkor így már a Starkok is teljes joggal tarthatnának igényt a Vastrónra. :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.03.27. 12:50:05

@Hamlet: persze csak akkor, ha Havas Jon él. Martinnál sohasem tudhatod, melyik kedvenced hal meg a következő oldalon. :P

Felagund 2012.03.27. 13:18:55

POTENCIÁLIS SPOILER - TEÓRIÁK!!!

@Hamlet: Ez semmilyen jogot nem adna, ugyanis ezesetben Jon nem Stark, hanem egy Targaryen-fattyú (születési helye alapján pedig Homok Jon :P), akinek defaultból semmi joga a trónra, másrészt meg még ha törvényesítik is, az öröklési sor végére kerül... ;)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.03.27. 13:28:04

@Felagund:
SPOILERCUNAMI!!!

Ezért hittem azt a Dance with Dragonsig, hogy Jon majd összejön Danereysszel (Jon = Ice, Dany = Fire a cikluscímből...), és egy óriási háború végén a házasságukkal majd békét hoznak a megtépázott Westeros földjére. :)

Emmett Brown 2012.03.27. 13:29:51

@Felagund:

SPOILER

ha ez igaz, és valaki törvényesíti, akkor első lesz a sorban, még véletlenül sem utolsó.

másrészről arra is van esély, hogy nem fattyú, hanem törvényes (bigámia), különben hogy magyarázod a 3 testőrt (ők a királyra/trónörökösre kell vigyázzanak)?

Emmett Brown 2012.03.27. 13:33:18

@Hamlet: ez a lehető legrosszabb klisé lenne a világon. épp ezért remélem, hogy ez nem történhet meg.

másrészt ha igaz, akkor Jon önmagában a jég és a tűz (Stark+Targ)

de nem kellenek ők, Westerosnak van törvényes királya :P

juhaszvik 2012.03.27. 13:34:17

@Hamlet: SPOILER és TALÁLGATÁS veszély

érdekes elképzelés.
nekem nem elég tiszta a sztori: mielőtt Lyana és Robert összeházasodtak volna, azelőtt Rhaegar elrabolta Lyanát(vagy rátette a kezét stb.). Erre Robert lázadni kezdett, és Ned Stark, aki együtt nevelkedett Roberttel Jon Arrynnál, Észak erejével besegített neki. Azt nem tudom, hogy
1. időben hová köthető az idősebb és még idősebb Stark brutális kivégzése? és miért történt?
2. Stannis mit keresett már akkor Sárkánykőn?

ha elég ideig elrabolva tartották Lyanát (biztos eltartott 9 hónapig, amíg leért a sereg), akkor lehet az ő gyereke, és indokolt is lehet a titkolózás. érdekes elképzelés, még töröm a fejem rajta, hogy hol lehet belekötni. :)

juhaszvik 2012.03.27. 13:35:28

@Emmett Brown: az a törvény(es), amit az aktuális király annak tart :)

juhaszvik 2012.03.27. 13:38:19

@juhaszvik: oké hülye vagyok, közben leesett, hogy Stannis nem Sárkánykőt, hanem Viharvéget védte. ezért 2 kérdés tárgytalan, mert szimplán hülyeség...

juhaszvik 2012.03.27. 13:39:11

@juhaszvik: mármint a 2. kérdés tárgytalan, és itt most abba is hagyom az egy emberes kommentelkedést :)

Emmett Brown 2012.03.27. 13:42:16

@juhaszvik: történelem: Harrenhalli tornát Rhaegar nyeri, és Lyannát választja bálkirálynőnek, aki utána tisztázatlan körülmények között eltűnik. Robert őrjöng, Rickard és Brandon elmennek Aeryshez, hogy hol a csaj, aki megégeti őket, majd követeli Nedet és Robertet, akik fellázadnak Arryn bujtogatására, ekkor indul a banzáj.
Rhaegar ekkor sehol nincsen, majd előkerül, és Robert megöli a folyónál, utána elfoglalják Királyvárat, Aeryst megöli Jamie, Eliát és Aegont pedig Gregor. Utána Ned felmenti Stannist, akit Viharvégen ostromolnak már egy éve, majd utána legjobb embereivel megkeresik Lyannát, és Dorne-ban rá is bukkannak.
a felszabadult Stannis eközben Sárkánykőn Viseryst és Danyt hajkurássza, de ők sajnos időben megléptek.

juhaszvik 2012.03.27. 13:50:33

@Emmett Brown: eddig oké, értem. mikor házasodott össze Cat és Ned?

Emmett Brown 2012.03.27. 13:53:52

@juhaszvik: kb mielőtt Ned délre vonult. Catelyn eredetileg Brandon felesége lett volna, de miután őt megégette Aerys, utána lett Ned a beugró.

juhaszvik 2012.03.27. 14:14:11

@Emmett Brown: szóval megölték Ned apját és bátyját, majd jött valaki (gondolom Jon Arryn, más nem nagyon jöhetett szóba), aki a nagyon pipa Nednek azt mondta, hogy várj, mielőtt elmész háborúzni, előtte vedd már el a bátyád menyasszonyát.

ezek alapján lehet Jon anyja Lyana.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.03.27. 14:44:39

@Emmett Brown:
SPOILERCUNAMI!!!

Na várj, nem az van, hogy az 5. kötetben (sajnos még nem olvastam), hogy nem is Aegont csapták a falhoz, hanem egy másik kisfiút, és egyszer csak jön a kölyök, hogy ő a Vastrón ura? :)

Közben rájöttem, hogy a Jég és tűz dala vonatkozhat arra is, hogy ez az egész Trónok harca-könyvsorozat a Melissandre-féle Tűz Urának és a falon túli hideg istennek a kozmikus sakkjátszmája...

UNCLEBEN 2012.03.27. 15:09:47

Nem Trón-játszma lenne a helyes cím??

nordas 2012.03.27. 15:10:16

@Hamlet:
SPOILER

elég jól informált vagy, ahhoz képest h még nem olvastad. Amúgy ha Jon még valóban R+L fia is lenne, mégis milyen alapon szerezné meg a trónt, hiszen házasságon kivüli gyerek, vagyis fattyú igy is, ugy is. (nálam már ott sántit a sztori h ha ránezünk jonra semmilyen targaryen külső jegy nincs rajta, ami fura...) Ráadásul a trón megszerzéséhez sereg is kellene, és egy erős család támogatása. Na már most a háborútól megtépázott westeroson 2 erős család van a tyerll meg a greyjoy, / meg esetleg a martell és ezek közül egyiknek sincs oka támogatni.

juhaszvik 2012.03.27. 15:17:59

spoiler, mindeféle:
@nordas: Arryn-család? szerintem ők úszták meg legjobban ezt az időszakot. persze nonszensz az egész ötlet :)

@Hamlet: kösz az 5-ös spoilert, végül is semmi baj :(
amúgy a jég és tűz elméletedben az sántít, hogy Aegon mester valamit mondott Melissandre tüzéről, vagy a lángoló kardról, hogy az nem igazi, vagy valami ilyesmit. valaki majd kiigazít megint :)

zumm 2012.03.27. 15:41:39

@juhaszvik:
Miért olvastad el Hamlet spoilerét, mikor odaírta, hogy SPOLERCUNAMI?

juhaszvik 2012.03.27. 15:47:40

@zumm: mert nem tudtam, hogy a cunami jelenti az 5-ös könyvet. eddig is voltak spoilerek meg spoiler figyelmeztetések, de egyik sem szólt az 5-ös könyvről. mea culpa, csak magamat hibáztathatom...

zumm 2012.03.27. 15:56:06

@juhaszvik:
Mentségére legyen mondva, hogy a komment első szavaiban elmondja, hogy az 5. könyvről ír.

De addig még annyi minden történik, meg úgyse tudod, hogy ki ő és honnan fog felbukkanni, hogy igaz-e egyáltalán, vagy hogy mire megy ezzel... :)

Emmett Brown 2012.03.27. 15:59:59

@Hamlet: a Targ uralomnak 15 éve vége van, a helyüket erővel a Baratheonok szerezték meg. Robert után pedig nem maradt egyenesági örökös, ezért Stan a jogos király. innentől kezdve mindenki Bitorló, kivéve ő :)
5ös könyvbe nem mennék bele, bár most, hogy nem címlapos, csak a rajongók olvassák, de nem akarok kibaszni senkivel.

@juhaszvik: Arryn család nincs túl jól. a Vale erős, de az Arryn családot már csak az epilepsziás debilgyerek képviseli, egy kiváló gyámmal, ezért hogy ők mit terveznek az egyelőre homály.

@nordas: nem biztos, hogy Jon házasságon kívüli, a fő indok a 3 testőr Dorne-ban Lyannával, akiknek ugye elvileg a trónörökössel (Viseryssel) kéne lenniük Sárkánykőn, de nem ott vannak, ergo Dorne-ban van valaki, aki Viserys előtt van az öröklési rangsorban. a Mester az Aemon lesz inkább, szerinte Fényhozó fake :)

nordas 2012.03.27. 16:06:01

@juhaszvik:
SPOILER

Amúgy szerintem Sansa lesz az elkövetkező könyvekben az új arc, aki beszáll a trónok harcába :) Kisujj mellett lehet mit tanulni, ráadásul ha tőle sikerül vhogy megszabadulni, és felfedi a kilétét, akkor a völgy urai jó eséllyel állhatnak mögé, és elfogadják úrnőjüknek (mégis csak Lysa unokahúga) Sansa ezután elindulhatna visszafoglalni északot és segithetne stannisnek is. NA ez is kemény teória, erre se biztos h sokan számitanának :D:D

Emmett Brown 2012.03.27. 16:11:22

@nordas:
SPOILER

ezt lehet még finomítani xD a helyi IMF elküldi Aryát Kisujjért, mert átbaszta őket, és újra alakul a család, sőt még Nymeria kis barátai is beszállnak a buliba. na EZ lenne a kemény xD
amúgy észak szerintem meglesz Sansa nélkül is, már csak egy csata kell, úgy, hogy vannak belső emberek, és egy aduász is :)

juhaszvik 2012.03.27. 16:58:13

aki nem látott tűz és jég és tűz :) dala könyvet annak spoilerek:

@Emmett Brown: gyanítom ez utóbbi hozzászólásod már 5-ös könyvből szemezgetett teória.
Arryn család: akkor átfogalmazom. a Völgy elég jól megúszta eddig a háborút, bár most jut eszembe, hogy valami elhangzott a 4. könyvben arról, hogy a hegyi törzsek betámadták őket...
A Dorne-os fejtegetést nem értem, milyen 3 testőr?
Ja és igen, Aemon mester :)

@nordas: tetszik a Sansás ötlet, egy gyengepontot látok benne, még pedig azt, hogy Sansa jellemfejlődése nagyon lassú, 10 könyv is kevés lenne, hogy eljusson abba az állapotba, mint amit írtál.

nordas 2012.03.27. 17:02:30

@Emmett Brown:
SPOILER (5. könyv)

Kik a belső emberek? A kövér nagyúr aki a "ratcook" nótát szereti?? :DDDD a könyv egyik legnagyobb jelenete volt
Amugy Ramsay levele elég összezavaró a végén...

Emmett Brown 2012.03.27. 17:10:59

@juhaszvik: első könyvben Nednek van egy flashbackje arról, amikor Lyannát megtalálja Dorneban. őt ott a Királyi testőrség 3 tagja védte.

@nordas:

SPOILER

jaja, elég kemény arc xD a levél kamu szerintem, ha elolvasod, olyan embereket is követel benne, akik elvileg nála kéne legyenek, ha az amit írt igaz. meg olvasd el Martin site-ján a promó fejezetet, az árnyalja a képet kicsit, és ráadásul igencsak ütős.

Felagund 2012.03.28. 01:50:05

SPOILEREK, E!

@nordas: Erre nekem van egy már lassan kétéves elméletem, de ott a mastermind nem Sansa, hanem Kisujj, aki szépen fű alatt meg tudja szerezni Észak, a Folyóvidék és a Völgy fennhatóságát a saját, illetve Sansa jogán (ugye a status quo az, hogy mind Északon, mind a Folyóvidéken a jelenleg regnáló nagy ház hogy úgy mondjam nem örvend általános köztiszteletnek...)

>James 2012.04.04. 00:45:30

Te úristen milyen hülyeségeket olvastam itt a kommentekben. Jon Snow anyja egy Wylla nevű lány, az 5. könyvben pont most olvastam egy Davos fejezetet, amikor Davos White Harborba érkezik. Lord Manderly udvarában van Wylla és ő az egyetlen a teremben, aki Davos mellett áll. Nagyon szeretné, ha megbosszulnák Ned halálát, ha már Stannis jött, akkor ő. De elég fiatalnak írja le, szóval meg kéne kérdezni róla miszter Martint, hogy mi a helyzet Wyllával. (Ned Robertnek mondta a nevét az első könyvben.) És még asszem a 4. könyvben is volt róla szó, valaki vagy az egyik Stark gyereknek vagy Samwellnek mesélt róla.
A kis Aegon bújtatói pedig azt magyarázták Tírionnak, hogy a gyereket kicserélték egy no-name bébivel, így ő megmenekült és Gregor a no-name bébi fejét csapta a falba.
Maester Aemon pedig meghalt a 4. könyvben. Az epilepsziás debilgyerek is meghal (bár még nem értem oda a történetben)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.04.04. 11:12:15

@>James:

SPOILER!!!

Jon anyja biztosan nem Wylla, arról csak beszél pár szereplő (és Martin sosem szokott szájbarágósan hátteret magyarázni, inkább csak sejtetve). A legnépszerűbb összeesküvés-elmélet továbbra is az, hogy Havas Jon szülei Lyanna Stark és Rhaegar Targaryen voltak, ezért nem beszélt róluk Eddard Stark senkinek, inkább bevállalta, hogy ő kúrt félre (ami lássuk be, elég hihetetlen fedősztori a halálig tartó becsületessége tükrében).
süti beállítások módosítása