Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Latint kéne tanulni a számítógép használata helyett

2018. július 24. 11:20 sixx 147 komment

screen_shot_2018-07-24_at_11_08_01.png

Mikor ébredünk már rá, hogy sokkal több hasznát vennék a latin nyelv és irodalom ismeretének, mint a számítógépes tudományoknak?

Írja a Magyar Idők szerzője, Orbán János Dénes, gondolom, eredetileg latinul, és itt is van előttem a feje, ahogy a nyelvét a szája szélén kidugva kanyarítja bele a szöveget a viasztáblába, amit egy lovas futárral bejuttatott a szerkesztőségbe. Ahol valamiféle medzsik (lásd: varázslat) segítségével felvarázsolták az internetekre.

Elég nagy öntökönszúrás azon lamentálni, hogy 2018-ban miért nem fordítanak ógörög verseket latinra a 16 éves kamaszok, ahogy az is, ha arról cikkezünk, hogy a számítástechnika az egyenlő a lájkolással meg az online játékok elsajátításával. Aztán ott van még az is, hogy Orbán kolléga a jelenlegi számítógépfelhasználókat, különösen a kölyköket pornózabáló, instafüggő játékbuziknak képzeli el.

A cikk alapvetése, azaz a számítógép/számítástechnika/internet = romlás vs. klasszikus műveltség = felemelkedés annyira blőd, hogy nem érdemes foglalkozni sem vele, ahogy az enyhe négerezéssel sem (még az etióp gyerekek is megtanulták a tablet kezelését, AZAZ ez primitívebb a szakóca használatánál is, BEZZEG A LATIN), de azt remélem sejti a a szerző, hogy Janus Pannonius első dolga az lett volna tablettel a kezében, hogy a cikke alá bekommentelje, hogy “első”, ugye?

Persze ha ez egy olyan paródia, mint Magyari Péter legendás Gyurta-cikke volt, akkor vegyük úgy, hogy nem szóltam egy szót sem.

Címkék: jajistenem

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Billy Hill 2018.07.24. 14:45:20

Mondjuk latin nyelvi ismeretekkel sokkal könnyebb nekimenni az angolnak, franciának, olasznak stb, szóval haszontalannak nem mondanám, de nyilván kevés embernek van itthon ezzel kapcsolatos tapasztalata. (Olyan iskolába jártam (nyilván külföldön), hogy 5. osztálytól volt heti 6 óra latin, utána 7. osztályban jött be az angol, 9. osztályban a francia, és a 13. osztályban volt egy év ógörög is. Utóbbinak a hasznossága nyilván nem vetekszik a többivel, de amikor az ember végzett ezzel a sulival, akkor nyelvi problémái nem nagyon voltak... És mindennek az alapja a latin, arra építik fel a többit.) De egyetértek, a latin és informatika viszonya ne vagy-vagy legyen...

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 14:52:17

@Billy Hill: Magyar nyelvtani ismeretekkel könnyebb nekimenni az idegen nyelveknek. Ottan van a probléma, hogy erre egyrészt se magyaron se idegenen nem hívják fel a kölkök figyelmét, és ugyanaz a szigetoktatás folyik, mint a matematika-fizika vagy történelem-irodalom esetében; másrészt a nyelvtan amellett, hogy nincs meg az ilyen gyakorlati szempont, annyira "túl" is van tanítva, hogy ne látszódjék a fától az erdő.

Bisi 2018.07.24. 15:03:28

Bezzeg, ha LMBTQ ismereteket tanítanának az nem verné ki sixx -nél a biztosítékot. Ha valaki történész, orvos, ügyvéd szeretne lenni, akkor hasznos a latin. Persze egy átlagembernek nem kell, de nagyon sok olyat tanulnak a gyerekek, amire nincs szükség. És kevesebb lexikális tudással és több gondolkodással sokkal jobb lenne.

m.t. 2018.07.24. 15:05:51

@Never:
Nem lehetne inkabb akkor olaszul mondjuk? Vagy spanyolul? Eszperantoul?

Biztos tudunk talalni olyan tudasanyagot ami egyszerre szep es hasznos, ha mar kotelezo jelleggel akarunk oktatni valamit.

morph on deer 2018.07.24. 15:06:51

Azért illene azt is észrevenni, sőt, felfogni, - ha már ilyen qrvára művelt társaság jött itt össze,- hogy a cikkíró NEM a latin ellen tiltakozik, hanem az ellen a gyökött megközelítés ellen, hogy a latint a számítástechnikai ismeretek HELYETT javasolja oktatni a hivatkozott mélyértelmű személy!

Tehát nem számítógép, hanem latin, és akkor minden hej de jóra fordul a műveltséget illetően!

Ami 2018-ban nettó marhaság!

A megoldás ugyanis nem a vagy-vagy, hanem az is, ha valamilyen okból a latint fontosnak tartja a diák.

Vagy tisztelt szülei, ahogy esetemben is történt. Hát nem szerettem meg.
Azon túl, hogy az idézetekkel és a templomi feliratokkal továbbra is boldogulok, semmiféle egyéb előnyt nem jelentett az elmúlt jó fél évszázadban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.07.24. 15:07:02

A latin is egy idegen nyelv, mi itt a problema?

"ha arról cikkezünk, hogy a számítástechnika az egyenlő a lájkolással meg az online játékok elsajátításával."

Az ezzel a nagy baj, hogy túl sok középiskolás gyerek TÉNYLEG azt hiszi, hogy ha ő ezeket tudja, akkor neki tényleg fölösleges informatikát tanítani, sosem lesz rá szüksége, telefonon is mindent meg lehet csinálni, ezeken kívül nincs is mit csinálni stb.

Antilles 2018.07.24. 15:09:08

Miért nem inkább a Sindarin-t vagy a Quenya-t?

Never 2018.07.24. 15:09:46

@m.t.: Tapasztalataim szerint a tudományos világ gyakorlatilag minden területén a latin az alap. Az angol ugyan a köznapi diskurzus nyelve, azonban egyetértek Michael Hartnett-el amikor azt mondja, hogy "finding English a necessary sin, the perfect language to sell pigs in." Az angol a slampossága miatt (mind nyelvtani, mind pedig szókincs terén) alkalmatlan a tudományosan pontos kifejezésre. Hozzáteszem, hogy ugyanez a gond megvolt szinte minden nyelvvel egészen a 19. század közepéig, ebből is eredtek a nyelvújítási mozgalmak - és ezért is volt általános a latin használata.

közösperonos átszállás 2018.07.24. 15:12:29

@Billy Hill: "Mondjuk latin nyelvi ismeretekkel sokkal könnyebb nekimenni az angolnak, franciának, olasznak stb,"

Ez nem kérdés; a kérdés inkább ott van, hogy

1) könnyebb-e olaszul tanulni, mint latinul,
2) olasz nyelvi ismeretekkel nekimenni az angolnak, franciának stb. könnyít-e annyit, mint latin ismeretekkel nekimenni.

Mert még a végén kiderül, hogy egy élő nyelv is van annyira hasznos mankó a többi élő nyelvhez, mint egy holt nyelv, csak, nos, legalább még élő is. :-)

(Nekem amúgy még fordítva is volt, az angol is sokat segített az olaszban, csillió prepozíció ugyanaz volt pl.)

közösperonos átszállás 2018.07.24. 15:13:02

@Never: "Az angol a slampossága miatt (mind nyelvtani, mind pedig szókincs terén) alkalmatlan a tudományosan pontos kifejezésre. "

Bullshit.

exterminador 2018.07.24. 15:15:05

@Never: nekem volt szerencsém latint tanulni négy évig a nyolc osztályos gimnáziumban. Életem egyik legfeleslegesebb tantárgya és legnagyobb kudarca volt. Iszonyatos nyelv, amit mintha szándékosan bonyolítottak volna túl a végtelenségig. Azt is nehezen értem meg, hogy ezt valakik valaha beszélték. Szóval tanulja, aki szeretné, de másra ne kényszerítsék rá.

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 15:15:06

@m.t.: Az orosz sikere után éppen ideje egy rezsim kedvéért valami marhaságot csinálni.

Never 2018.07.24. 15:18:49

@exterminador: Tekintsük egyfajta képességfejlesztésként. Meg tud-e valaki birkózni öt declinatio-val, vagy az ablativus absolutus különböző értelmezéseivel. Ha nem, akkor várhatom-e tőle, hogy el tudjon boldogulni bonyolult, sok szabály által vezérelt rendszerekkel.

peter götz 2018.07.24. 15:19:08

O Gáspár,és Ráhel beszél latinul?

Gukker 2018.07.24. 15:21:23

Non cogitamus, ergo nihil sumus.

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 15:21:38

@Never: "Az angol a slampossága miatt (mind nyelvtani, mind pedig szókincs terén) alkalmatlan a tudományosan pontos kifejezésre."

Magyarul slamposan vagy kétértelműen fogalmazni pont annyira lehet, mint angolul és viszont (kérdezd meg bármelyik politikust vagy humoristát!) - miközben mi állítjuk, hogy a magyar egy mérnököknek kitalált nyelv.

Az angol szókincse pedig... inkább a nagysága és a bővülésének a mértéke a megmosolyogtató, mint a szűk volta.

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 15:24:06

@Never: Hogy te mit vársz el, az is fontos, de az elmúlt legalább 150, de inkább 250 (és még nálunk is 70) év arról szólt, hogy a világ el tudott boldogulni.

Never 2018.07.24. 15:25:12

@dr. mesterséges színezék: Nem az a kérdés, hogy lehet-e magyarul (vagy németül, vagy latinul, vagy oroszul) hülyén fogalmazni. Az a kérdés, hogy angolul lehet-e kellően pontosan fogalmazni.

Az angol nyelv a maga elképesztően csökevényes nyelvtanával, a világ összes többi nyelvéből szipkázott szókincsével és (szükségszerű) területi széttöredezettségével tudományos munkára csak nagy óvatossággal alkalmas. Egy jó kis képen láttam, hogy "English (UK); Simplified English (US)" :)

Terézágyú 2018.07.24. 15:25:28

Ha úgy vesszük, akkor a legfontosabb dolog az, hogy mit fog enni 8 milliárd ember jövőre...

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 15:28:04

@Never: Látod, még Smit Páll is simán képes bármilyen szerepre, pedig számára sem a best of Cicero a minimálnívó.

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 15:33:03

@Terézágyú: Milyen pórul fognak járni azok, akik semmit nem fognak enni és nem hangzik el a sírjuk fölött az etszpirituszszankti!

m.t. 2018.07.24. 15:39:05

@Never:
Lol. Az megvan hogy XXI szazadban a tudomanyos cikkek 99%-a angolul irodik, meg a nemzetkozi tudomanyos konferenciak 99%-a angolul zajlik? Kb csak azt nem kutatjak angolul amik orszag-specifikusak (teszemazt magyar neprajz vagy magyar jog) de ebben sem vagyok teljesen biztos.

Never 2018.07.24. 15:46:03

@m.t.: Igen, "megvan". Van szerencsém / szerencsétlenségem sokat fordítani angolról és angolra, szakcikkeket és előadás-összefoglalókat egyaránt. Egy kínszenvedés. Mire fordítsam, brit vagy US-angolra? Kik fogják olvasni? Kínaiak, akik az MIT-n is tanultak, és ezért valószínűleg inkább a US-t értik? Vagy angolok az Oxford környékéről? Egy német, aki St Gallenben MBA-zett angol nyelven, és ezért inkább a svájci "lingua franca" angol nyelvet használja? Sokszor jobban járok, ha megadom mondjuk az eredeti német szakkifejezést is, mert azt legalább mindenki érti, aki mérnök.

morph on deer 2018.07.24. 15:46:59

@Never:
Ismereteim szerint már a lőfegyverek elterjedése idején is komoly gondban voltak eleink az illető fegyverek “pontos” meghatározásával latinul, mivel a latinban nincsenek olyan szavak, mint ágyú, tarack, pisztoly, stb.
A dolog annyival cikornyásabb, hogy akkor még - jobb híján - latin volt az ország hivatalos nyelve!

Rosszabb hír, hogy azóta történt egy’s más a technikai fejlődés terén, viszont a latin nyelv továbbra sem változott!

Röviden: van több ezer, tízezer, akárhány létező tárgy, fogalom, jelenség, tevékenység, stb., amire NINCS latin szó vagy kifejezés!

Most akkor hogyan is állunk a “pontos fogalmazás” lehetőségével?

Ezen túl már csak az angol nyelv szegényes voltát illetően nem értünk egyet: legfeljebb a nyelv használójának lehet szegényes a nyelvtudása, ha már...

morph on deer 2018.07.24. 15:50:45

@peter götz:
“O Gáspár,és Ráhel beszél latinul?”

Ó igen, de kizárólag egymással.
Más nem értené ugyanis...

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 15:53:16

@morph on deer: 'Most akkor hogyan is állunk a “pontos fogalmazás” lehetőségével?'

Hogy mondják latinul, hogy nyaktekerészeti mellfekvenc?

kommentes nikk 2018.07.24. 15:59:24

Ha a csóka a cikket nem lúdtollal írta pergamenre, akkor legyen szíves arconcsapni magát. Aztán mesélje el, hogy milyen valós, megélhetést biztosító, a világot előre vívő foglalkozások űzéséhez nélkülözhetetlen és szükséges a latin /ógörög nyelv ismerete. Azon kívül ugyanis, hogy az orvosok használják a latint, én nem tudok ilyet. Az orvosok viszont nyakig ülnek az informatikában például, pár évtized, és a precíziós műtéteket ügyesen programozott robotok végzik majd, orvosi felügyelet mellett. Remélem az ilyesmit majd elutasítja a szerző saját magán is, lehetőleg lúdtollal írt, pergamenre vetett latin szövegben prezentálva tiltakozását az ördögi masinériák beavatkozása ellen.

Izo 2018.07.24. 16:08:10

@Sigismundus: "vagy kitaláltírás" Melyik írás nem kitalált? Egyébként.

Elnök Úr 2018.07.24. 16:40:32

@Never: Leginkább azért érthetsz vele egyet, mert:
A) Troll vagy.
B) Megpróbálod a kognitív disszonanciát csökkenteni, lévén tök feleslegesen megtanultál vmit és állítólag ezt a teljesen felesleges ostobaságot még a gyerekeidre is ráerőltetted.
_
"Eljutni oda, hogy egy orvos, botanikus vagy jogász legalább tudja, hogy mit mond, amikor latin szakszavakat használ"
A jogász annyira emelkedett szakma, hogy egy-két évtizeden belül pont annyi lesz belőle, mint lópatkolóból, lévén a munkájuk 90%-ban gépesíthető.

"és végre tudja mindenki, hogy mekkora égés, amikor azt mondja, hogy "unszimpatikus"
Az unszimpatikus német jövevényszó, nem pedig latin, szóval beszéld meg a németekkel, mekkora égés :D:D:D:D

"vagy hogy "Néró"."
Ez meg az olaszból jött, szintén tudnád, ha alapszinten ismernéd Magyarország történelmét.

Never 2018.07.24. 16:49:34

@Elnök Úr: Szellemi nyugalmam nagymértékben növekedett hozzászólásod által. Lehet, hogy a latin által megmenekültem attól, hogy én írjak ilyen hozzászólásokat.

A jogász valóban változó szakma. A jelenlegi jogi feladatok jelentős része automatizálható, mint például az ingatlanok átruházásának nyilvántartása, amely egy blockchain-rendszerrel automatizáltan és biztonságosan megoldhatóak. A feladatok egy része viszont nem az - azok fognak ebben a szakmában (is) megmaradni, akiknek eszük van és képzik magukat.

Hasonló a helyzet a mérnökkel vagy az informatikussal is - az AI ott is be fog kopogtatni, és ott is a 90% igaz lesz, hogy csak az ész és a kreativitás kell majd, a tömegek pedig gondolkodhatnak majd, hogy hova képezzék magukat.

Elnök Úr 2018.07.24. 16:54:30

@Nerevaryne:
"heti 1 órában mindenki Javascriptet ,programozna"
"sorban nyitod meg az ezredik reklámot mert nem érted hogy működik a popup."
Ez is erős csúsztatás, jó lenne különbséget tenni a felhasználó és a fejlesztő között. A felhasználónak nincs szüksége fejlesztői skillre, ugyanúgy ahogy az autóvezetéshez sem kell ismerni az energiavisszanyerő rendszereket. Abban igaza volt a latinbubusnak, hogy az iskola feladata alapvetően egy önfejlesztésre képes gondolkodásmódot továbbadni (bár pont erre nem volt képes SOHA a magyar oktatási rendszer), illetve azokat az alapokat, amikre később lehet építeni. A latin nem ilyen alap, meg a javascript se.

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 16:58:18

@leroi: "de mondhatnám azt is, hogy az összes európai nyelv alapja,"

Ennek a félmondatnak még az ellenkezője sem igaz.

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 17:00:47

@DDD3: "Orbán belátta,"

MICSINÁÁÁLT???

Elnök Úr 2018.07.24. 17:05:32

@Never: "Tapasztalataim szerint a tudományos világ gyakorlatilag minden területén a latin az alap."
A tapasztalataid nyilvánvalóan hiányosak és természetesen nem mérvadóak érvelésként, másrészt feltételezem bölcsésztudományokról beszélsz, melyek nagy része a saját maradiságában leledzik, s azzal próbál legitimitást nyerni a saját újratermelődésének, hogy felesleges, sok-sok évtizede meghaladott eszközökbe kapaszkodik. A sznobéria pedig nagyon szereti az ilyesmit :)

Elnök Úr 2018.07.24. 17:07:55

@Never: "Az angol nyelv a maga elképesztően csökevényes nyelvtanával, a világ összes többi nyelvéből szipkázott szókincsével és (szükségszerű) területi széttöredezettségével tudományos munkára csak nagy óvatossággal alkalmas"
Ehhez képest a tudományos munka nyelve jó pár emberöltő óta az angol. És ez alatt az idő alatt a tudomány többet fejlődött, mint az emberiség azt megelőző korszakában összesen. :)

fhdgy 2018.07.24. 17:11:37

Nem akarok nagyon pejoratív lenni, de megúszni sem nagyon tudom.

Egyetlen nyelv tanulásához sem árt az ész, de ész nélkül is megy!!!

Hány kretén van a világon, akik megtanultak valamilyen nyelven, valamilyen szinten.

A programozáshoz is, meg más magasabb intelligenciát követelő dolgokhoz ész kell, anélkül nem megy.

Könyörgöm az isten szerelmére, fogadjuk már el, hogy a programozás nem a kretének sportja. A matematika sem, a kvantum fizika sem, meg a , meg a ... sem.

Never 2018.07.24. 17:15:42

@Elnök Úr: Az angool egy kitűnő nyelv lesz arra, hogy az ember basic-et igényeljen rajta 20 év múlva. A tudmányos munkára mindegyik tudományág kialakította a saját nyelvét, pont, mivel az angol arra alkalmatlan. Mondom ezt úgy, hogy több, mint 30 éve foglalkozom angollal - praktikus, de ronda nyelv, amiből hiányzik a latin minden stílusa, a német minden pontossága és a francia minden dallamos költőisége. Egy tökéletes "legnagyobb közös osztó" a világban, mert bámelyik vietnami árus meg tudja annyira tanulni, hogy el tudjon adni egy Kínában készült "igazi kézműves porcelánt" a strand melletti bódéban, és bármelyik indiai outsourcing call centerben el tudja neked gagyogni a vonal túlsó végén a hang, hogy "did jú tráj tú risztárt it?"

Elnök Úr 2018.07.24. 17:18:02

@Never: "mindegyik tudományág kialakította a saját nyelvét"
Angolul. ;)

Never 2018.07.24. 17:34:20

@Elnök Úr: Lehetne az éppen magyarul vagy szuahéliül is, kb. annyi köze van a mindennapi angolhoz. Hozzáteszem, hogy a latin esetében is eléggé kevés köze van az általunk ma ismert írott latinnak az anno a birodalomban beszélt közös latinhoz (még a kiejtés is teljesen más volt valószínűleg). A mai angol nyelv csak egy keret a szabályokhoz, szabványokhoz és tudományos kifejezésekhez, kb. az "és", a "vagy" és a "kérlek, hozz két sört a hűtőből" szintű hozzájárulással bír (bár közép-európai kutatók esetében a "dve pivo" valószínűleg még könnyebben érthető...)

Elnök Úr 2018.07.24. 17:40:11

@Never: "Lehetne az éppen magyarul vagy szuahéliül is, kb. annyi köze van a mindennapi angolhoz. Hozzáteszem, hogy a latin esetében is eléggé kevés köze van az általunk ma ismert írott latinnak az anno a birodalomban beszélt közös latinhoz (még a kiejtés is teljesen más volt valószínűleg)."
Már csak nyilvánvaló következtetést kell akkor levonnod a saját gondolataidból: a latin felesleges, mivel van helyette egy teljesen jól használható és világszerte elterjedt angol.
"A mai angol nyelv csak egy keret"
Minden nyelv csak egy keret, mivel a világ változik és új kifejezések születnek vagy régiek alakulnak át.

Never 2018.07.24. 17:45:39

@Elnök Úr: Az angol és a latin nem zárják ki egymást kölcsönösen. A latint azért kell tanulni, hogy gondolkodni tudjon az ember a tudományban és a kategóriákban. Az angolt lehet tanulni azért, hogy el tudja kezelni a Netflix-et és meg tudja nézni az olyan sorozatokat, amiket nem szinkronizálnak (persze van olyan film, amit kötelező szinkronnal nézni, mint pl. a Gyalog Galopp vagy a Bad Boys 1). A munkahelyen az angol persze szintén lényeges lesz, hogy az ember szörnyülködhessen azon, hogy a McKinsey-től átnyergelt főnök még azt a minimális nyelvtant sem tudja értelmesen használni, és hogy hogyan érti egymást totál félre az angol gyatraságai miatt az ausztrál kolléga és a szlovák beszállító.

Elnök Úr 2018.07.24. 17:47:41

"Az angol és a latin nem zárják ki egymást kölcsönösen."
Semmi nem zár ki semmit, csak a latin teljesen felesleges, mivel van az angol.
_
"A latint azért kell tanulni, hogy gondolkodni tudjon az ember a tudományban és a kategóriákban"
Ostobaság, a latintól még senki sem tanult meg gondolkodni, a latin egy keretrendszer, mint minden nyelv, semmivel nem ad többet a gondolkodáshoz, mint bármely idegen nyelv elsajátítása.

trtr 2018.07.24. 18:18:41

Az átlag internetező kölyök tényleg nem tud mást a neten, mint amit a vezér meg a sleppje tulajdonít nekik.
Nem kell ezt túldimenzionálni, mert úgy jártok vele mint a migrénsokkal. Ebben tényleg igazuk van.

trtr 2018.07.24. 18:25:23

@czerka: Még összezavarod a sok bölcsészmérnököt. Gyorsan valami fideszgyalázást ide.

morph on deer 2018.07.24. 18:41:35

@trtr:
“Nem kell ezt túldimenzionálni, mert úgy jártok vele mint a migrénsokkal. Ebben tényleg igazuk van.”

Abban, hogy számítástechnika helyett latin nyelvet kéne tanulnia a gyereknek???

Hát pont azért kéne a számítógéphasználatot meg informatikát tanítani, hogy ne csak annyit tudjon a gerek amennyiről te beszélsz!

Hiszen ma már latint tanulni is sokkal könnyebb számítógép és az internet segítségével!

Miben van akkor “igazuk”?

Nerevaryne 2018.07.24. 18:44:53

@Elnök Úr: 2 évig heti egy órában tanulva programozni nem fog megtanulni, de megérti a weblapok működését amiből user skillt tud átültetni magának.

Nem muszáj csak JavaScriptet tanulni, lehet vegyesen ezt is azt is. Legalább nem csak a weblapok működését tanulja meg és nem csak Windowst tud használni amire nagyon nagy szükség van a munkaerőpiacon. Most. Persze ezt leoktatni elég necces.

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2018.07.24. 18:50:48

@Elnök Úr: A bölcsészettudományok alap nemzetközi nyelve ma az angol. Egyes területeken (pl. néprajz) a német még tartja magát.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.07.24. 19:04:02

@kommentes nikk: Az orvosok se használják a latint, egy korcs magyar-latin keveréknyelvet alakítottak ki, amibe már angol kifejezések is kezdenek beszűrődni. Egyébként tőlünk nyugatabbra a legtöbb országban kiröhögnek, ha megkérdezed, hogy latin tudást elvárnak-e az orvosi diplomához...

közösperonos átszállás 2018.07.24. 19:20:24

@Never: "Lehetne az éppen magyarul vagy szuahéliül is, kb. annyi köze van a mindennapi angolhoz. "

Ez ugye azt jelenti, hogy a szakkifejezéseket, terminológiát ki kell alakítani.

Surprise-surprise, ezt minden nyelven meg kell tenni.

Tehát, ha szerinted az angol emiatt nem alkalmas a tudomány nyelvének, akkor szerinted semmi más nyelv sem alkalmas rá.

(A könnyebbség amúgy az, hogy legalább nem neked kell megalkotnod a terminológiát, ami a magyarra pl. sokszor nem igaz. A szuahéliben nem vagyok biztos, de tippjeim lennének. :-) )

n_dy 2018.07.24. 19:25:52

látszik, hogy nem tanultál nem csak latint, hanem mást sem, Jókait sem olvastál, helyette viszont Harrypottert dögivel ...azért, mert a hülyék száma exponenciálisan növekszik (vajon ez mit jelent? ... kérdezed most) azért még van kultúra, intelligencia, IQ, művészetek, komolyzene

Alick 2018.07.24. 19:47:58

Latin...? akkor már inkább Klingon! :) Az Office is támogatja. :)
www.howto-outlook.com/pictures/klingon-message.png

kódex 2018.07.24. 19:52:17

@Nerevaryne: Szegénykém, sokszor nevethettek már ki értelmiségi társaságban, amikor az Isteni Színjátékból próbáltál LATINUL idézni... :(

qpid 2018.07.24. 20:00:31

@trtr: Sajnos nincs teljesen igaza, legalább is a kormány tervei ellen is ad javaslatot. Az informatika csökkentése már megvalósult részben, a kormány megszüntette a kötelező jellegű informatikaoktatást a szakközépiskolákban, a szakgimnáziumokban egyetlen tanévre, heti 2 órára, a gimnáziumokban 2 tanéven át heti 1-1 órára korlátozta, hasonló nyilvánosságra hozott indokokkal, mint amiket a cikkíró felhoz (úgyis értenek hozzá a diákok). Az általános iskolákhoz még nem nyúlt hozzá a kormány. A latin nyelvi javaslattal már gond van, mert ez viszont szembe megy a kormány szándékával, mert a közismereti órákat csökkentették és csökkenteni is fogják, a szakképzésben például a szakmai órák javára. Ezek után ez a javaslat felemás, egyszerre támogatja és bírálja a jelenlegi kormányt.

kódex 2018.07.24. 20:02:03

@Never: Megmerültünk? :D Egyre kevesebb a gondolkodó ember ebben a kurvademokratikus internetes petpalackhordalékban... Elkaptad a lényeget a szlovák-ausztrál hasonlatoddal. Ennyi. Hosszas generációs analízis helyett... :)

StackIsWhack 2018.07.24. 20:10:38

@Never: A latin mentális tréningnek hasznos, gondolkodásmódot lehet vele fejleszteni, de implicit tudás. Senki nem használ latint a saját tudományterületén. Az nem nyelvtudás, hogy az orvost betanítják, hogy ha nincs betegség, akkor írja oda hogy sine morbo (aminek valószínüleg a BNO-kódját ismeri inkább) A legprimitívebb félmajmokon kívül minden ember használ latin eredetű szavakat a köznapi beszédben anélkül, hogy ismerné az etimológiájukat. Az egyetemen tanul szépen új magyarosodott/angolosodott idegen (pl. latin) fogalmakat. Nem kell hozzá beszélnie a forrásnyelvet.

kódex 2018.07.24. 20:10:49

@Never: A Néró miért égés? Mert még volt rajta kívül néhány? Ha egyszer ő így ment a köztudatba... :/

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2018.07.24. 20:26:32

@Izo: " "vagy kitaláltírás" Melyik írás nem kitalált? Egyébként. "

Jogos, jogos. Hogyan is definiáljuk ? Sosem használt ? Utólag megalkotott?

CoolKoon 2018.07.24. 20:37:08

@melonbaron: " tuti én se a gépnyomogatás irányába terelném már fiatal korában" - Ja. Inkább leültetnéd az íróasztalhoz, kezébe nyomnál a "Programozzunk C nyelven" c. könyv egy példányát, és kijelentenéd, hogy "addig innen fel nem állsz, amíg betéve nem fogod tudni az egészet!", mi? Gyakorló informatikusként mondom, hogy ez sajnos nem így működik, és hogy igenis a "gépnyomogatásnál" kezdődik a dolog.

CoolKoon 2018.07.24. 20:42:20

@melonbaron: Igen, a Business Insider pont az a forrás, amely informatikával kapcsolatban úgy általában hiteles tényeket tud közölni....

CoolKoon 2018.07.24. 20:46:38

@Never: "mindenkinek (mindenki alatt értve: mindenkinek, aki felsőoktatásban részt akar venni) kötelezővé tenném gimnáziumban legalább 2 évig heti legalább 1 órában." - Ja. Jöjjön hozzá még a napi egy torna, a "neolatin vagy szláv nyelvekből" napi 1 óra, az állampolgári nevelés (vagy mi a szar), még pár apróság, és gyakorlatilag a magyaron kívül már semmilyen más tantárgyra nem is marad idő. De nem is baj, mert úgyis az egész világ latinul beszél (vagy ha nem, akkor magyarul), a fizika (és kiváltképp a matematika) meg amúgy is impralsta ármány csupán (az informatika pedig egyenesen burzsoá áltudomány, mint tudjuk). Mondjuk ilyen iskolába soha a büdös életbe nem járatnám a gyerekemet, de te biztosan....

CoolKoon 2018.07.24. 20:48:24

@dr. mesterséges színezék: "a rabszolgáknak kitalált Basic English" - Mire gondolsz?

CoolKoon 2018.07.24. 20:51:52

@czerka: "És ezt nem feltétlenül azonnal kütyübuzerálással sajátítják el a gyerekek. " - Hanem?

melonbaron 2018.07.24. 20:52:51

@CoolKoon: én pedig "gyakorló informatikusként" rendelkezem azzal a véleménnyel, hogy fiatal korban sokkal nagyobb szerepét látom különböző készségek fejlesztésének ahelyett, hogy valami szutyok programnyelvvel traktálják a gyerekeket, ami már eleve elavult, vagy el fog avulni néhány éven belül. c könyv fölé tuti nem ültetnék gyereket, de más formában se oktatnék feltétlenül programozást. helyette viszont szívesen látnám, ha minél több nyelvet tanulnának a fiatalok, sportolnának, zenélnének, logikai/társas/stb játékokat játszanának. így szerintem alapvetően értelmes emberek nevelkednének, akiknek már nem jelentene problémát megérteni, hogy pl mi egy for ciklus.

Never 2018.07.24. 21:04:25

@CoolKoon: A latin számomra ugyanúgy egy nyelv, ami a logikus gondolkodást segíti. Feljebb már kifejtettem, hogy a bonyolult nyelvtan és többszörös gondolati áttételeket igénylő fordítás pont azokat a skill-eket fejleszti, amelyek később szükségesek az új ismeretek elsajátításához (pl. új programnyelvek, új algoritmusok, új gondolkodási minták). Ugyanezért fontos a zene oktatása is. Látom és tudom, hogy nagyon sok a gyerekeken a teher. Én inkább hasznosabbá alakítanám a tantárgyakat (az állampolgári ismeretek szerintem pl. a jelen formájában hasztalan időpocsékolás). A sport viszont muszáj - aki nem sportol, az 5-10 évvel rövidebb ideig lesz egészséges, és nem lesz módja a stresszt kezelni. A matematika, fizika, kémia, biológia, informatika mind ugyanilyen fontosak - hiszen meg kell tanítani azokat az alapokat, amikre lehet majd építeni a felsőoktatásban, és utána a munkában. Nehéz igazságot tenni - de a szigorúan szakmai tárgyakon kívül muszáj olyanokat is tanulni, amik "out of the box" segítik a fejlődést, nem pedig a harmincezredik káposztafejet képezni.

Never 2018.07.24. 21:05:08

@melonbaron: Egyetértek. Ma még nincsenek is azok a szakmák, amikben a gyerekeink dolgozni fognak.

ubermeister 2018.07.24. 21:08:42

Latin, biztosan azért halt ki mert annyira jól lehetett rajta bármit is kifejezni, ezért a nép inkább a mindennapokban a nehézkesebb pontatlanabb angol/német/olasz/spanyol/francia stb... nyelvet használta agytornaként. Jannus Pannonius-t látom magam előtt ahogyan a hozzá hasonló tizenévesekkel Vergiliusról beszélget, és együtt írják meg hódításaik történetét, szigorúan versben!, latinul és ógörög nyelven, miután azok a napi robotot befejezték az uraság földjén.
A latin nyelv használata leginkább hátráltatta a fejlődést, mert egy privilegizált réteg fért csak hozzá, hiányoztak/nak benne azon fogalmak melyekkel az emberek többsége nap mint nap találkozott, a felhasználók limitált száma ill. azok "szűk" tevékenységi köre miatt a természetes fejlődése is - már csak a megtapasztalt új dolgok számossága miatt is - erősen limitált volt.

CoolKoon 2018.07.24. 21:10:45

@Izo: Való igaz, az "anakronisztikus" jelző jobban illene rá. Egyébként meg a "kitalált" igazából arra utal, hogy a magyar nyelv eredetileg egyáltalán nem használt ékezeteket, úgyhogy az "ékezetes" jelek (jobban mondva az eredeti jelek ékezetes változatai) egészen biztosan modernkori hamisítványok.

ubermeister 2018.07.24. 21:15:56

Szinte látom magam előtt ahogy a LHC kutatói latinul elmélkednek a kvantumjelenségeken, vagy a mérnökök latinul tervezik a nanorobotokat, vagy a következő nanométeresnél kisebb processzorgyártási eljárásokat.

CoolKoon 2018.07.24. 21:19:14

@trtr: "Az átlag internetező kölyök tényleg nem tud mást a neten, mint amit a vezér meg a sleppje tulajdonít nekik." - De ha megtanítják őket latinul, akkor rögtön Vergilius-t fogják lapozgatni a Fosbook helyett. Világos, mint a vakablak....

dr. mesterséges színezék 2018.07.24. 21:22:54

@CoolKoon: Minimalizált szókincsű és nyelvtanú angol, amit a rabszolgákba belevertek - többet se, mert minek. És mivel az ember az anyjától, apjától tanul meg beszélni, évtizedekkel később is az irodalomban és a (nem is túl) korai filmekben a fekete "négerül" beszél, amit olyan természetesnek vettek, mint mi az öző szegedit.

Egyébként az általam nagybetűvel írt Basic English nem ez, hanem egy hivatalos (British American Science International Commercial English), 800-900 szóra szimplifikált angol a '30-as évekből, amit Ázsiában alapként ma is használnak.

CoolKoon 2018.07.24. 21:30:06

@dr. mesterséges színezék: Nos, a "néger" angol valójában a déli USA-beli (délkeleti) államok helyi ültetvényesei által beszélt tájszólások egyszerűsödött változata (mert valójában a rabszolgák egy idő után majdnem ugyanazt az angolt beszélték, mint az uraik). Ha már. Az irodalomban tört angolsággal beszélők pedig leginkább olyan szereplők voltak, akik az angollal valamilyen távoli helyen viszonylag szűk mértékben találkoztak csak (pl. hajótörött angolok által).

CoolKoon 2018.07.24. 21:32:04

Amúgy a cikkhez hozzászólva félelmetes, hogy ilyen ember hivatalos pártlapba firkálhat egyáltalán. Jobb helyeken az ilyeneket ketrecben mutogatnák külföldi turistáknak. Aki azt hiszi, hogy amit a Fosbook-ot nyomkodó, amiatt magukat autóval elüttető kamaszok csinálnak, az informatika, az még ezeknél a kamaszoknál is nagyobb idióta.

CoolKoon 2018.07.24. 21:38:33

@Never: "A latin számomra ugyanúgy egy nyelv" - Épp csak kb. 1700 éve halott és már az azt megelőző 200-250 évben is gyakorlatilag egy úri huncutság volt csupán.

"a bonyolult nyelvtan és többszörös gondolati áttételeket igénylő fordítás" - Az a baj, hogy ennél sokkal egyszerűbb feladatokra sincs az iskolában idő, nemhogy még erre!

"Ugyanezért fontos a zene oktatása is." - Az, de nem véletlenül oktatják csak általánosban. Utána már egyszerűen nincs rá idő.

"A sport viszont muszáj - aki nem sportol, az 5-10 évvel rövidebb ideig lesz egészséges" - Nos, az ostoba, de legalább alkoholista tornatanárom tornaóráitól eltekintve is azt tudom mondani, hogy oké, legyen, de csak ott, ahol erre megvannak a feltételek. Ugyanis az ezt kiszolgáló létesítmények előteremtése sokkal neccesebb, mint egy humán tantárgy bevezetése.

"muszáj olyanokat is tanulni, amik "out of the box" segítik a fejlődést, nem pedig a harmincezredik káposztafejet képezni." - És erre mégis miért a latin lenne a legalkalmasabb?

pushalias · http://winmagazin.blog.hu 2018.07.24. 21:47:28

Az egészben az a legkínosabb, hogy JanusPannonius korában egy átlagos tinédzser egy büdös mukkot nem tudott latinul (az ógörögről már nem is beszélve), hanem leginkább tök anlafabéta volt, hiszen eleve iskolába szinte biztosan nem járt, ellenben (ha ő volt a 20 százalék, aki túlélte a 6. életévét), akkor valami jó kis fizikai munkát végzett.

Elég tré, amikor általános műveltségről vekeng valaki, akinek fogalma sincs arról, Janus Pannonius korában hogyan élt egy átlagember.

CoolKoon 2018.07.24. 22:47:07

@melonbaron: "valami szutyok programnyelvvel traktálják a gyerekeket, ami már eleve elavult" - Csak nem a Pascal-ra gondoltál? :D

"akiknek már nem jelentene problémát megérteni, hogy pl mi egy for ciklus. " - Abból, hogy "sportolnának, zenélnének, logikai/társas/stb játékokat játszanának" , mégis hogy következik egy for ciklus megértésének képessége?

lobster thermidor 2018.07.24. 22:57:01

A mai rohanó világban bűn egy halott nyelv tanításával lopni a drága időt. Talán inkább az élő nyelveket kellene olyan színvonalon oktatni, hogy aki kikerül az iskolából, és elmegy külföldre nyaralni, képes legyen megszólalni, és egy gombóc fagyit kérni magának. Nem mellesleg az ilyen központilag erőltetett nyelvek oktatása már az orosszal sem jött be az "átkosban", s bár a mostani rendszer erősen emlékeztet arra, de nem kellene ismét elkövetni az akkori hibàkat.

2018.07.25. 00:58:49

Teljesen igaza van abban, hogy amit számítógépen interneten értenek manapság az 99% teljesen felesleges sőt káros időtöltés gyerekeknek. De azt hiszem értem honnan fúj a szél. Szóval ez szubjektív. Van akinek a drog meg pia a normális életmód annak nehéz lenne elmagyarázni.

Emmet Ray 2018.07.25. 01:04:02

Régi vágású gimnáziumban tanultam 2 évig latint, nem sok maradt meg, bár tény, hogy újlatin nyelvekben jól eligazodom a mai napig. A számtech órák Turbo Pascaljához sem konyítok már sokat, na jó, kis ismétléssel talán egy egyszerű függvényábrázoló programot össze tudnék dobni. Ma alkalmazott számítástechnikával dolgozom, művészeti területen. Tanulság nincs. (vagy, hogy a készségek fejlesztése a fontos?) Szóval, nem fekete-fehér, mindenkinek igaza van. OJD egyébként József Attila díjas költő, sixx szeretné a verseit szerintem, ajánlom a Hümériáda c. kötetet, nekem az van meg és óriási rokkendroll. Nézzük el neki, hogy irodalmárként elfogult egy irányban.

Gab198 2018.07.25. 05:57:08

Gondolom, akik csinaltak a kormany csapnivalo valasztasi honlapjat, azok is latint tanultak informatika helyett.

Bright side of life 2018.07.25. 07:18:53

@Nerevaryne: “...senki semmi hasznát nem látja nemhogy az eredeti nyelven olvasásnak de igazából Vergiliusnak sem, másrészt meg mert nem azért fognak egy értelmiségi társaságban kinevetni ha nem tudsz latinul idézni az Isteni Színjátékból,...”
Azért ez fájt. Az Isteni Színjáték amúgy nem Vergilius műve, bár a mondatod ezt sugallja és különösen nehéz lenne latinul idézni belőle, mivel toszkán nyelven íródott...
További jó programozást!:)))

Nerevaryne 2018.07.25. 07:36:46

@Bright side of life: Nyilván nem Vergilius műve mert Krisztus előtt élt, nem sugalltam én ezt sehol. A logikai kapcsolat Vergilius és az Isteni színjáték között csupán annyi, hogy jelenleg mindkettő ismeretét az alapműveltség részeként határozzák meg. Igen, az Isteni Színjáték pont rossz példa volt, benéztem, bár a pont attól még érthető kéne legyen: senki se várja el az eredeti nyelven olvasást az irodalomban. Nem vagyok programozó, de köszi.

közösperonos átszállás 2018.07.25. 08:00:08

@CoolKoon: "Egyébként meg a "kitalált" igazából arra utal, hogy a magyar nyelv eredetileg egyáltalán nem használt ékezeteket, úgyhogy az "ékezetes" jelek (jobban mondva az eredeti jelek ékezetes változatai) egészen biztosan modernkori hamisítványok."

Két ponton is nagyon nagyot tévedsz. Egyrészt a magyar nyelv jóhogy nem használt ékezeteket, mivel a magyar nyelv betűket se használt (eleve, ez itt megszemélyesítés, ha jól sejtem, szóval már három, de ettől most tekintsünk is el), mivel beszédről beszélünk, ott hangok vannak.

A magyar "eredeti" leírásán mit értesz? Ómagyar Mária-siralom? (Az előtt is létezett ugye magyar nyelv, csak nem írták le.) Rovásírás? (Ez ugye arra van kitalálva, hogy pálcára bicskával könnyen lehessen faragni.) A különböző utazók által leírt magyar szavak? (Ezek olyan írással lettek rögzítve, amelyben még magánhangzók sincsenek, de kompletten nincsenek, így nem lehet biztosan tudni, hogy kende vagy kündü volt-e a vezér.)

Ha meg arra gondolsz, hogy a rómaiak ábécéjében nem volt Á betű, akkor ez igaz, de ly meg dzs sem volt, sőt, J se. A J is kitalált betű, mármint, kitaláltabb, mint az I?

Nincs ennek értelme sehogyse.

közösperonos átszállás 2018.07.25. 08:03:33

@CoolKoon: "Csak nem a Pascal-ra gondoltál? :D "

A Pascal mondjuk legalább jól tanítható. Az "olvass be billentyűzetről két számot, add össze őket és írd ki az eredményt" (ami ugye a gyors visszacsatolás, sikerélmény stb. szempontjából tök alap feladat) se C-ben (scanf, format string, pointerek), se Javában (BufferedReader, InputStreamReader, System.in) nem épp egy könnyen emészthető valami (Javában persze megkerülhető azzal, ha a parancssori paramétereket parsolod inkább, C-ben pedig C++ I/O szintaxissal, de melyik milyen már), ehhez képest akár a Pascal, akár a BASIC maga a mennyország.

közösperonos átszállás 2018.07.25. 08:10:17

@gumicukor1: "Teljesen igaza van abban, hogy amit számítógépen interneten értenek manapság az 99% teljesen felesleges sőt káros időtöltés gyerekeknek. "

Márminthogy egyrészt felesleges (99% káros lenne? WTF?), de a fő probléma igazából az, hogy a fene se tudja, melyik az az 1%, ami aztán egyszer csak jól jön majd. Pl. az angol szókincsem igen nagy részét szereztem mindenféle játékokból; most akkor ez hasznos, ugye? De a játékkal töltött időm 100%-át számoljuk ide, 10%-át, 1%-át vagy még kevesebbet? Ráadásul az így felszedett szavak egy részét is azért tudom most hasznosítani, mert a fiamnak meg tudom mondani, mi az a mighty, és a minion szó fogalmával is tisztában vagyok (márminthogy egy minion nem feltétlenül sárga). De a torchról nagyon sokáig azt hittem, hogy az a fáklya és slussz.

(Viszont aztán a játék motivált arra, hogy én is írjak játékokat, ami még mindig nem önmagában lett hasznos, viszont tudok tőlük programozni.)

Bright side of life 2018.07.25. 08:10:45

@Nerevaryne: Nem akarok hosszan vitatkozni erről, nézd meg legalább a Holt költők társasága c. filmet és vesd össze a Vergilius “hasznosságáról” írott soraiddal.

alalala 2018.07.25. 08:37:31

@közösperonos átszállás: "Pl. az angol szókincsem igen nagy részét szereztem mindenféle játékokból; most akkor ez hasznos, ugye?"

Nálam ugyan ez. A tanultak hasznosságát mondjuk megkérdőjelezem :D
en.wikiquote.org/wiki/Duke_Nukem#Duke_Nukem_3D

Muad\\\'Dib 2018.07.25. 09:12:47

@Elnök Úr:
"...A jogász annyira emelkedett szakma, hogy egy-két évtizeden belül pont annyi lesz belőle, mint lópatkolóból, lévén a munkájuk 90%-ban gépesíthető..."
"...feltételezem bölcsésztudományokról beszélsz, melyek nagy része a saját maradiságában leledzik..."

Ilyen az amikor valaki egy baromságot egy még nagyobb baromsággal kíván felülmúlni. Biztosíthatlak, sikerült.

CoolKoon 2018.07.25. 09:39:20

@közösperonos átszállás: Természetesen a modernkori rovásírásra mint olyanra gondoltam. Ugyanis vannak, akik nagyon-nagyon szeretnék azt is a hivatalos tantárgyak között látni, csak hát van vele némi gond (pl. pont az, amit fentebb is írtam).

CoolKoon 2018.07.25. 10:08:44

@közösperonos átszállás: "A Pascal mondjuk legalább jól tanítható." - Igen, de ezzel le is tudtuk nagyjából az összes előnyét. Mellesleg ha már programozást tanítanak, szerintem szarvashiba, hogy a könyvtárakkal való dolgozást (egyetemi, informatikus szakirányok kivételével) szinte sehol se tanítják, ami nekem nagyon is hiányzott (és elég sokáig tartott, mire rájöttem, hogy mi az, ami hiányzik, főleg C-ben).

"C-ben pedig C++ I/O szintaxissal, de melyik milyen már" - Na ezt pl. simán taníthatnák, mert (a hagyományos C-hez képest) tényleg egyszerű, és legalább abszolút eladható tudásról van szó. Csak hát azok a fránya pointer-ek ne lennének benne ugyebár.....

De ami azt illeti, valaki már említette a Javascript-et, és talán nem véletlenül. A Perl-hez, Python-hoz és talán a Ruby-hoz hasonlóan pont egy olyan programnyelv, ami viszonylag könnyen tanulható, objektum-orientált, a változók kezelése szinte gyerekjáték, és gyakorlati alkalmazhatósága se elhanyagolható.

cli;hlt 2018.07.25. 10:43:17

Egyetértek Orbán János Dénes úrral. Mily nagyszerű is, hogy ilyen remekművekkel gazdagodhatott kultúránk:
"Még csak alig fekszik le, alig tárul föl előttem
Lúcia, s lába alig nyugszik a vállamon el,
máris ijesztő hang durran ki pogány fenekéből,
mint amilyent ledörög nyáron a felleges ég.
Rémülten hátat fordítok, béfogom orrom,
rég lekonyult, ami állt, s iszkolok onnan odébb.
Lúcia, értsd meg hát, örömöt nem hozhat a puncid,
hogyha ilyen roppant rossz modorú a farod."
(mek.oszk.hu/04200/04297/04297.htm). Közben meg a semmirekellő haszontalan számítógépes tudományok művelői olyan ördögtől való dolgokkal töltik az idejüket, mint a világ energiaproblémáinak megoldása (www.silicon.co.uk/e-innovation/google-machine-learning-2-218385), az Enigma feltörése (en.wikipedia.org/wiki/Bombe), vagy annak lehetővé tétele, hogy mindenki hozzáférhessen szinte bármilyen információhoz (hu.wikipedia.org/wiki/Internet). A pokol tüze égesse nyomorult lelküket!

közösperonos átszállás 2018.07.25. 10:44:37

@CoolKoon: "Igen, de ezzel le is tudtuk nagyjából az összes előnyét."

Ez kábé így van szerintem is, de hát a prog.tanítás már csak ilyen. Én egyszer összeszámoltam, kb. 20 nyelven írtam már kódot pénzért, ami nem hencegés, hanem kb. a normális ügymenet. Na, ezek közül egyetlen egy létezett általános iskolás koromban (C++, mivel a C nem eleme a listának); akármit pécézünk most ki, az tizenöt év múlva valószínűleg nagyon-nagyon el lesz avulva.

(A JS nagy hibája szerintem az, hogy interpreteres, típustalan (lájtosan típusos, mittomén) scriptnyelv; a Turbo Pascal szép pirossal aláhúzta, amit elcsesztél, ezzel szemben a JS futtatás közben szép csendesen kileheli a lelkét, nuku hibaüzenet. Az automatikus castolás finomságairól megintcsak nem beszélnék, azért azt egy átlagos tízéves fejébe nem szívesen verném bele, az ilyenek nélkül meg garantált az időről időre előjövő WTF has just happened érzés.)

közösperonos átszállás 2018.07.25. 11:22:17

@közösperonos átszállás: "WTF has just happened érzés"

Jaj elnézést, nem is tűnt fel, milyen udvariatlan voltam, ezt természetesen a nagyon is kifejező latin nyelven akartam. :-)

Bright side of life 2018.07.25. 12:53:32

@Muad\\\'Dib: Valószínüleg ez a komment az alapvetés, a post és a kommentek jó részének legfrappánsabb összefoglalója, már-már az ókori rómaiakhoz méltó tömörséggel...:)

lobster thermidor 2018.07.26. 15:24:37

@Emmet Ray:
"Nézzük el neki, hogy irodalmárként elfogult egy irányban."
Hát ha irodalmárként nyilatkozna meg, akkor nem is volna probléma, azonban OJD szerepet, és pénzt oszt a kultúrpolitikában. Ismerjük az ilyesmit, elég sokszor alkalmazzák a politikában, még ha ócska trükk is a politikai nyilatkozatokat az alkotói munkásság részeként relativizálni.

artifex · http://www.amywinehouse.co.uk/ 2018.07.29. 20:09:42

4 évig tanultam latinul, semmi hasznát nem vettem, fölösleges idő volt, közben néha volt ógörög, szintén semmi hasznát nem vettem. Az elmélet nem tudom mi mellette, a tapasztalatomat meg leírtam. De ugyanakkor az osztályból volt, aki középfokú nyelvvizsgát tett belőle, neki viszont bejött.
süti beállítások módosítása