Pedig olyan jól indult minden, ugye. 2008-ban kitalálták, 2009-ben forgattak egy pilotot, amit a BBC visszadobott, 2010-ben meg elindult a formabontó, három másfél órás epizódból álló első évad, és átlagosan hozott 9 millió körüli nézettséget. A BBC azonnal kért még pár évadot, a harmadik 2001 óta a legnézettebb brit sorozat lett, nyertek BAFTA- és Emmy-díjakat, kaptak Golden Globe-jelölést, a két főszereplő, Benedict Cumberbatch és Martin Freeman A-listás sztár lett, a BBC 180 országba adta el a sorozatot, szóval olyan sikertörténet volt, hogy ihaj. A kritikusok és a nézők is megvesztek a modern Sherlockért, aki pont úgy felhasznált minden rendelkezésére álló eszközt és módszert, ahogy Doyle eredeti karaktere, a sorozat a nem túl magas költségvetés (epizódonként 4 millió dollárnál nem került többe, és ugye 90 percnyi anyagról van szó) ellenére technikailag is gyönyörűen kivitelezett, azonnal felismerhető vizuális stílusjegyeket magán hordozó, izgalmas dráma lett, szóval nem nagyon lehetett belekötni.
Az első két évadban a lendület nagyon vitte az írókat, akik láthatóan élvezték a klasszikus Doyle-sztorik átírását, Mark Gatiss meg lubickolt Sherlock bátyja, Mycroft szerepében. Cumberbatch a Sherlock előtt is alakított okos embereket, de a sorozatnak köszönhette Turing, Assange és legutóbb Edison szerepét, és Freeman sem panaszkodhatott, főszerepet kapott a Hobbit-trilógiában és a Fargo tévés adaptációjában. Az színészek miatt a forgatásokat egyre nehezebb volt összeszervezni (meg ugye Gatiss és a sorozat másik két alkotója, Sue Vertu és Steven Moffat sem csak otthon üldögélt tétlenül), az első és második illetve a második és harmadik évad között 2 év telt el, de utána már 3 év szünet következett.
És egy olyan negyedik évad, ami minden szempontból a Sherlock mélypontja volt, és amit a 2016-os The Abominable Bride című önálló epizód már egy évvel ezelőtt előre vetített.
A harmadik évad már korántsem volt olyan jó, mint az első kettő, egyre kevésbé jelent meg benne az a kérlelhetetlen logika, ami Sherlock lépéseit befolyásolta, és oké, értem én, Pinokkió érzelmeket kapott és ezzel egy újabb réteget a személyiségére, de ez nekem, aki pont azért szerette az első két kanyart, mert Sherlockot csak és kizárólag a probléma, maga a feladvány és a játék, a megoldás meglelése érdekelte, csalódás volt. Aztán a negyedik évadban azt a keveset is elvették tőlem, amiért lehetett rajongani a sorozatért. Sherlockból egy pöcs lett, a szegény ember James Bondja, legalábbis az első és harmadik részben, amikben az akcióra fektetett hangsúly olyan nagy volt, hogy másra, teszem azt a logikára, már nem is maradt idő. Egy rész volt csak, amiben legalább volt egy rendes ellenfél (Toby Jones alakításában), és ebben csillant fel valami a sorozat régi nagyságából.
Az évadzáró viszont pont olyan széteső, erőltetett, hiteltelen és érdektelen volt, mint az évadnyitó. A harmadik Holmes-gyerek behozatala pont olyan felesleges volt, ahogy Moriarty felmelegítése is - pontosan az jelzi a legjobban, hogy mennyire elfogytak az írók ötletei, hogy őt kellett előhúzni a sufniból egy ötperces parasztvakításra. A negyedik évad mindhárom részére jellemző volt, hogy a történetben hagyott betemetetlen lyukakra nem volt megoldásuk az íróknak, és egy kézlegyintéssel intézték el azokat, például azt, hogyan lóghatott meg Eurus Holmes az Alcatraz-szerű börtönszigetről egy szál pendelyben és hogy az istenbe' került oda vissza, de ha már Moriarty, akkor attól meg végképp idegbeteg lettem, hogy Eurus egy ötperces magánbeszélgetés alatt nemhogy saját maga mellé állította Holmes nemezisét, de képes volt felmondatni vele olyan üzeneteket, melyek hogy hogy nem, jóval később pont megállták a helyüket. Eleve hagyjuk már ezt az "Eurus olyan zseniális, hogy mindenkit maga mellé tud állítani két mondattal" baromságot, ilyen ostoba magyarázatot egy brazil szappanoperának sem nézünk el, könyörgöm.
Eddig mindig, mindenre volt magyarázat, hiszen ez a lényege az egész Holmes-mítosznak. Ebben az évadban több illogikus, érthetetlen, lógva hagyott történést láthattunk a sorozatban, mint eddig összesen, pedig már az Abominable Bride-ban is volt vagy hatvan ilyesmi. Nem tudom, miért lettek ennyire hanyagok az írók, ki mondta nekik, hogy az jó ötlet, ha Holmes többet akciózik és drogozik, de az eszét csak nagyon keveset használja, ahogy azt sem értem, hogy lehet 2017-ben eladni egy olyan sorozatot, amiben a nők (a nyilvánvalóan őrült Eurus kivételével) egydimenziós papírmasé-figurák, lásd Mrs. Watson teljesen ad hoc és indokolatlan halálát, vagy szegény Molly Hooper érzelmi hullámvasútra ültetését, akinél durvábban nem használtak még ki női karaktert tévésorozatban. Az évad és annak zárása csak úgy értékelhető, ha feltesszük, hogy nem lesz folytatás, és az egész 12 részes kaland arra ment ki, hogy egy szociopata pöcsből egy érzelmeket is felvállaló/megértő/elfogadó ember lett, és szevasztok.
A két főszereplő ebben az évadban nem tett hozzá semmit az eddigiekhez, Freeman különösen unott volt, Cumberbatch-nek pedig ez a karakter már csuklóból megy, és a jól bejáratott manírok használatán túl nem volt hajlandó semmit mutatni, amitől a körülötte keltett hype-ot igazolná. Az igazán jó Sherlock-részek azok, amikor a sztori maga, a rejtély, a feladvány csak a hátteret adja a két karakter közti interakcióhoz, és az írók törekednek arra, hogy a Sherlock nincsek Watson nélkül elv ne csorbuljon - ebből a negyedik évad semmit nem mutatott fel, sőt, inkább azt éreztem, ami állítólag a két színész viszonyát is jellemzi: két pasi, aki kénytelen együtt dolgozni, és mivel profik, lehozzák a kötelezőt, de semmiféle kapocs nincs közöttük, és úgy mennek el az utcán egymás mellett, mintha nem is ismernék egymást. Nekem Gatiss Mycroftja volt a legjobb ebben az évadban, a producer/író már a harmadik évadban is lejátszotta a többieket a képernyőről, ami egyébként jellemző rá (mármint az, hogy egy nagyon kis szerepből is sokkal többet hoz ki, mint amire számítani lehet), tessék csak megnézni a Tabuban.
Az írók nagyon megsértődtek egyébként az évadot ért negatív kritikákra, Gatiss azt mondta, hogy nem az internet népének ír sorozatot, és ha nem tetszik nekik, hát nem tetszik, nem érdekli különösebben. A nézettség viszont azt jelzi, hogy a nézőket ma már nem lehet megvezetni, egy ilyen közepes, elnagyolt, érthetetlenül illogikus évaddal 2017-ben már nem lehet 11 millió nézőt szerezni.
PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2017.01.26. 14:13:41
morpho 2017.01.26. 14:53:48
jobbdemokrata · www.jobbdemokrata.blog.hu 2017.01.26. 15:03:15
Az, hogy szerinted Sherlock karaktere mennyiben változott, a te saját véleményed (szegény ember JB-ja????), nem nevezhető objektív elemzésnek.
Azonban az, hogy a "negyedik évad mindhárom részére jellemző volt, hogy a történetben hagyott betemetetlen lyukakra nem volt megoldásuk az íróknak" és jössz két olyan dologgal, ami pont, hogy meg volt magyarázva (Eurust elvitték és visszahozták a "szolgái", akiket igen, a hatásával tett azzá, de ez nem betemetetlen lyuk, hanem egy karakterjegy, ami neked nem tetszik, meg talán elrugaszkodott, de...de istenem, Moriarty alakja nem volt túltolva?)
"...egydimenziós papírmasé-figurák, lásd Mrs. Watson teljesen ad hoc és indokolatlan halálát, vagy szegény Molly Hooper érzelmi hullámvasútra ültetését, akinél durvábban nem használtak még ki női karaktert tévésorozatban." Itt végképp eldobtam az agyam Tőled, mert ezekben volt mélység. Persze a sekélyes látásmódod lehet, hogy kevés ily fajta mélységek észrevételére...
Nem túl nagy tisztelettel: ha már pénzt kapsz érte (mert remélem, hogy nem ingyen vagy ilyen hülye), maradj annál, hogy napi szinten próbálsz belekötni a közmédiába. Az sem áll jól neked, de legalább leszarom...
Lullababe 2017.01.26. 15:07:48
sixx · http://comment.blog.hu 2017.01.26. 15:13:06
2017.01.26. 15:17:44
gio · http://www.napiauto.blog.hu 2017.01.26. 15:46:59
- az első két évad volt a csúcspont,
- főleg az 1x03, a 2x01 és a 2x03,
- és utána lejtmenetbe kapcsoltunk.
Moriartynak nem lett volna szabad ilyen korán meghalnia. ő volt a csúcsragadozó. a főellenség. bárki is jött utána, Mind Palace Guy vagy most a 2. részben a Trump-karakter, nyomába sem érhetett. sem kidolgozottságban, sem semmiben.
és igen, brutális logikai lyukakat hagytak a sorozatban a készítők. a nyomozás messze háttérbe szorult, az érzelgősködés pedig többnyire nem állt jól a szereplőknek.
azonban a záró epizód nekem éppenséggel tetszett. nehezen fogyasztható, nem beilleszthető a többi közé, tele metaforákkal, és itt talán bele is fért, hogy szánt szándékkal szartak az ok-okozatokra, hogy hogy szökött meg - lehet, hogy jobb, hogy nem is tudjuk, a LOST-ban is azok a rejtélyek az igazán emlékezetesek, amelyeket igazából nem magyaráztak meg egyszerűen és gagyin.
az itteni érzelmi hullámvasút, a Molly-féle telefonhívástól gyakorlatilag a rész végéig, minden logikátlansága ellenére (a végén a sírkövekről pont jól leolvasott számok, most komolyan...) levett a lábamról. színészi játék és karakterfejlődés tekintetében is.
ahogy írod: ezzel vége a 12 résznek és az átmenetet kicsit esetlenül, de az utolsó állomást szerintem nagyszerűen ábrázolva végignézhettük Sherlock karakterfejlődését. nem mondom, hogy nem lehetett volna jobb az egész, ha teljesen másfelé indulnak és felépítenek egy újabb Moriartyt, esetleg kiderül, hogy valahogy mégsem halt meg (azt nagyon nem bántam volna), de ha ő nincs, akkor már inkább ez az út, mint az a skandináv ürge, aki mindenre emlékszik és ezért az egész világ a markában van.
Thomas Dantes 2017.01.26. 15:52:11
Nem, nem volt megmagyarázva. Kivétték a szolgái. Milyen szolgái? Akikkel beszélgetett és onnantól fogva akarat nélküli bábkén engedelmeskednek neki? Jobb mint a jedi elmetrükk...neked ez magyarázat?
Oké...
gio · http://www.napiauto.blog.hu 2017.01.26. 15:53:07
Guszty 2017.01.26. 16:10:44
Hrobert · http://androlib.blog.hu 2017.01.26. 16:18:13
Ott is, itt is az a baj, hogy hiàba tudnak nekik nagyon jo ötleteik lenni, csak egy idö utàn màr nem tudnak ugyanolyan szinvonalon sinen maradni, ha bejön egy huzàsuk. Az elején még friss volt, ujszerü, de ugy tünik, hogy nincs hosszu tàvu koncepciojuk, vagy csak nagyon ködös, mintha nem szàmitanànak rà, hogy idàig eljutnak, aztàn gyorsan ki kell talàlni valami faszsàgot csak a fordulat kedvéért.
Az a Eurusos vonal elsülhetett volna jol is, de ezt az 5 perc alatt kitervelünk meg megrendezünk mindent a koràbbi fögecivel nekem is tul sok volt, arrol nem is beszélve, hogy ha a nagy agy Mycroft pontosan tisztàban van vele, hogy a kis hugi mekkora manipulàtor (mert jo, legyen, ennyi akàr még bele is férne), akkor hogy lehet akkora sötét ötlete, hogy ezeket összezàrja. Kb annyira volt ez a "Did you miss me?" vonal megfelelöen lezàrva, mint hogy Sherlock hogy maradt életben az ugràs utàn...
sixx · http://comment.blog.hu 2017.01.26. 16:29:58
mollyhooper 2017.01.26. 16:42:43
mollyhooper 2017.01.26. 16:49:07
Guszty 2017.01.26. 16:52:30
Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2017.01.26. 17:06:36
Nagyon vártam és gyatra lett. Ennyi. Általában a hatmadik évfolyam után minden sorozat kimerül. Egy kezemen meg tudnám számolni, melyik nem.
Raklem 2017.01.26. 17:08:27
Falatkányi 2017.01.26. 17:45:14
sans paraben 2017.01.26. 18:23:20
a sherlock ott romlott el, hogy túl korán kinyírták moriarty-t. onnantól kezdve erőlködéssé vált az egész és észvesztő baromságokba, sőt erre a szezonra önmaga paródiájába fordult a sorozat. ha megmaradt volna az állandó főgonosz, sherlock karaktere, és valós ügyek megoldása, nem került volna ebbe a lejtmenetbe. a családi szappanoperává változás teljesen kicsinálta a sherlockot.
@jobbdemokrata: ha nem érted, miért gáz, amit molly-val művelt, akkor inkább te nézz mélyen a lelkedbe, mert nem sok empátia van benne.
mollyhooper 2017.01.26. 18:53:00
mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2017.01.26. 19:44:56
A negyedik első része is elég fainul indult, de ez a beharangozott, és beváltott "dark tone" elbaszta az egészet (egyébként Mary a regényben is meghal). Majd jött a második rész, ami a legpompásabb dolog ami a televíziózással valaha is történt. Szívből remélem, hogy Toby Jones hollywood-i gigaprodukciókba váltotta meg a jegyét mint überförtelmes főrothadék, zseniálisan hozza a figurát.
Na de az utolsó rész?!?!!???! Az valami olyan szinten összecsapott fosmoslék amire nincsenek szavak... hogy pont egy Sherlock sorozatban tobzódjanak a logikai ellentmondások és banális baromságok az tényleg lesokkolt... a szuperheppiend pedig már csak hab a tortán.
A második rész pazarsága sajna nem mentette meg az évadot, úgyhogy egyetértek a cikk tartalmával.
mollyhooper 2017.01.26. 20:31:04
Pilgrim76 2017.01.26. 21:45:32
Végre Kibasztak 2017.01.27. 09:59:41
A másik véglet sem szép, mikor IQ50-hez igazítva levezetnek minden nüanszot, hogy biztos eljusson az elképzelés.
Csak nem haragusztok meg, így leírom: infantilis az egész széria. A egyik ebizódban ült a repülőn főhősünk és ELMEPALOTÁRÓL beszélt, a sajátjáról, hogy abban merült el épp, ott járkált, azért nem reagált a megszólításra. Ez az egy jól fémjelzi az egész célközönségét és szintjét.
Hrobert · http://androlib.blog.hu 2017.01.27. 10:02:02
Ez a mind palace dolog meg oké kicsit hülyén hangzik sokaknak, de igazàbol sztem az egy egész ötletes modja volt, hogy vizualizàljàk a gondolkodàst.
Legalàbbis nem olyan unalmas, mintha bàmulna a kamera mellé 3 percig, aztàn felkiàlt, hogy HEURéKA!
sweeney todd 2017.01.30. 07:52:58
1., S. nem szocipata, soha nem is volt. azok jellemzője, hogy nem szeretnek, nem szorongnak, nem tanulnak a hibájukból. egyik sem jellemző sherlockra. egy sérült, briliáns megfigyelő, rögeszmés, furcsa ember, akinek az átlagnál jobban pörög az agya, de ettől még senki nem lesz szociopata. akkor már inkább az asperger diagnózis, amit watson rásütött egyszer.
2., nem értem, hogy az írók miért ragaszkodnak ahhoz, hogy a pszichopaták egyben zsenik is, ez nem igaz. a pszichopaták/szociopaták átlagos, vagy picivel átlag fölötti iq-val rendelkeznek, de semmiképpen sem zsenik. erus halál erőltetett volt. miért pont 5 év múlva? hogy szökött meg, jött vissza? S. miért nem vette észre, hogy nincs üveg, mikor még hegedültek is? W.-nak ledobták a kötelet, az meg elindul bilinccsel a lábán? WTF? miért volt ennyi logikai hiba a végén, eddig pont azért néztem a sorozatot, mert nem volt benne feltűnően ilyesmi.
3., szvsz már Mary is sok volt, főleg ez a bérgyilkos szál. miért nem lehetett egy sima okos háziasszony, valami titokkal?
4., ez a nagy összeborulós nyál a végén meg pláne gáz.
sweeney todd 2017.02.01. 06:28:59
sweeney todd 2017.02.01. 06:31:18
sweeney todd 2017.02.01. 06:33:08
PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2017.02.03. 18:40:50