Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Stephen King nem próbált főnökösködni

Interjú JJ Abramsszel, a 11/22/63 executive producerével

2016. május 27. 13:30 sixx 18 komment

gettyimages-507341628.jpgJ.J. Abrams az egyik legismertebb tévés/filmes producer/író/rendező, ha valamibe belekezd, arra oda szokás figyelni, legyen az a Star Trek vagy a Star Wars feltámasztása, egy titokzatos szigetre lezuhant gép túlélőinek története, vagy egy állandóan új álcát öltő kémcsaj sztorija. Legutóbb a Hulunak forgatott 11/22/63 című sorozat mellett dolgozott executive producerként, és segített a JFK elleni merényletet megakadályozni igyekvő, időutazó tanárról szóló sorozatot tető alá hozni. A sorozatot itthon a FOX vetíti, ők intézték el, hogy feltehessünk pér kérdést emailben neki.       

Hogy született meg a sorozat ötlete?

Elolvastam Stephen King 11/22/63 című regényét, és hatalmas rajongója lettem. Imádtam a történetet, és ezt Stephennek is elmondtam. Ismerjük egymást egy ideje, és egy nap kaptam tőle egy mailt, hogy lenne-e kedvem valamilyen formában részt venni az adaptációs folyamatban. Rém lelkes lettem, de rögvest visszakérdeztem, hogy nem gondolkodhatnánk inkább sorozatban, mert a könyv elég hosszú (850 oldalas az első kiadás), és ahelyett, hogy mindezt beleszuszakolnánk két órába, jobb lenne sorozatban gondolkodni. Nyitott volt az ötletre, így közösen kerestük meg Bridget Carpentert, aki azonnal igent mondott. Onnantól nem volt visszaút.

(...) A 11.22.63. egy nagyon jó kiállású, vicces, és végig izgalmas sorozat. A hatvanas éveket csodálatosan reprodukálták benne a hajaktól, a zenéken át a kocsikig. Vicces, mert nyilván az első dolgom lenne nekem is almás pitét enni, amibe még igazi almát, igazi vajat, meg igazi lisztet raktak. És izgalmas, mert hát nem lenne tök jó megakadályozni a pillanatot, ami tönkretette Amerikát, felvértezve minden tudással, amit azóta megszereztünk? Kritikánk a sorozat első részéről erre>>>

Mit szerettél annyira a könyvben?

Az alapötletet. Azt, hogy egy végtelenül egyszerű alapötletből, azaz abból, hogy mi van, ha visszamehetnénk az időben, Stephen mit tudott kihozni. Az időutazás már lerágott csont. Ezerszer láttuk, olvastuk. Erre itt van ez a sztori, amiben az időutazás egy küldetés, amit mindenki jól ismer, egy meghatározó történelmi esemény, a főhős pedig nem azért utazik vissza, hogy római orgiákon mulasson, hanem azért, hogy megakadályozzon egy merényletet, a JFK ellenit, Texasban. A sztori, amit a közismert tények köré írt Stephen, elképesztően erős, semmi sem úgy zajlik, ahogy elképzeli, egymást követik olyan akadályok, melyekre nem számíthatott. Az idő, írja Stephen, makacs dolog. Konokul ellenáll annak, hogy megváltoztassák, és visszavág, ha szórakozunk vele. A múltbeli hibát helyre tevő időutas sztorija sem egy nagy nóvum, de ahogy Stephen megírta, az a stílus, érzelem és találékonyság, amivel hozzáállt, egy ilyen lejárt lemezt is érdekessé tudott tenni. Miközben olvastam, egyszer sem volt olyan érzésem, hogy jaj, ezt már láttam valahol.

gettyimages-509748602.jpg

Mennyire szólt bele King a munkálatokba?

Nem azért mondom, hogy nyalizzak neki, de nagyon örültünk, hogy belefolyt a sorozat előkészítésébe, írásába és az utómunkálatokba is. Nem akart főnökösködni, egyszer nem hallottuk tőle, hogy "helló, ez az én könyvem, majd én megmondom, milyen legyen", tökéletes csapatjátékosként viselkedett. Nyitott volt a javaslatokra, és nagyon hamar belátta, hogy bizonyos dolgokat miért kellett megváltoztatni. A kulimunkából is kivette a részét, minden forgatókönyvverziót elolvasott, és amit kellett, átírt. Bent volt a vágószobában, szóbal tényleg magáénak érezte a projektet. Producer volt, de nem csak papíron, a fizetésért, hanem valóban beszállt melózni. A legtöbbet Bridget dolgozott vele közösen, hiszen ő volt a showrunner, aki a forgatásért és a sorozatért felel, és az üvé volt az utolsó szó. Bridget megértette Stephennel, hogy az adaptáció bonyolult dolog, melynek során mellékszálak tűnnek el vagy vonódnak össze másokkal, szereplők esnek ki a történetből, vagy éppen ellenkezőleg, lesznek fontos szereplők.

Miért pont James Franco?

Ez egy jó sztori. Nem ismertem személyesen James-t, de olvastam egy cikket, amit ő jegyzett, vagy egy interjút vele, már nem is tudom, a lényeg, hogy neki is nagyon bejött a könyv, és idegesítette, hogy én vagyok a producer. Kapcsolatba léptünk, és megkérdeztem tőle, hogy beszállna-e a sorozatba. Nagyon lelkes lett, és azonnal aláírt a főszerepre, sőt, egy epizód rendezését is elvállalta. Ugyanazok a dolgok tetszettek neki a sztoriban, mint nekem. A szerepre egyébként tökéletes volt, mert a 11/22/63 egy olyan alakról szól, akinek az élete válaszút elé érkezett, és nem minden úgy alakult, ahogy elképzelte korábban.

Amit szerintem hozott a történetbe, az, hogy ő maga is elég megfejthetetlen. Egy kaméleon. Ha megkérdezik, hogy ki ő, nem tudnám megmondani. Rengeteg szerepet eljátszott már, és nagyon sok mindent csinál. Tanít, rendez, producerkedik, fest… Nem igazán megfogható, beskatulyázható figura, és valahol nekem a főhős, Jake Epping is ilyen volt, egy csodálatosan elveszett figura. Franco széles mosolya és tagadhatatlan sármja olyan, amivel bármikor, bárhol megállná a helyét. Nagyon tetszik az, hogy a hatvanas években tök úgy néz ki, mint James Dean. Időtlen a külseje.

gettyimages-509698810.jpg

Csak a külső döntött?

Nem, természetesen ez sokkal összetettebb. Kicsit olyan nekem James ebben a sorozatban, mint Christopher Walken volt a Holtsávban, legalábbis a kisugárzását tekintve - őt sem lehetett besorolni sehová elsőre, és ezzel kivált valami plusz érzelmet a nézőben. Ráadásul a két sztori között is van kapcsolat, fiatal tanárok a főhősök, akik rendkívüli, természetfeletti körülmények között lesznek részesei valami nagyon fontosnak - egyikük meg akar menteni egy elnököt, a másik megölni valakit, hogy megakadályozza egy ember elnökké válását. Nagyon hasonló sztorik.

Másképpen tekintesz a JFK elleni merényletre most? Megváltozott a véleményed a hivatalos magyarázatról?

Nem. Egy szörnyű tragédiának tekintem továbbra is, ami nagyon sokakat megérintett, és ami számtalan összeesküvés-elméletet szült, melyek közül néhány a mai napig aktív. Az, hogy a nyomozásnak nem született olyan, minden kétséget kizáró eredménye, amivel mindenki elégedett lehet, a történelmi tényeket az idők során mitológiává alakította, elmosta. Az, hogy ezen a sorozaton dolgozhattam, nem győzött meg arról, hogy egy személy tehető felelős a merényletért, ahogy arról sem, hogy igazuk van a több merénylős elméletet harsogóknak. Azt, hogy Stephen mit hisz, azt az évad végére mindenki megtudja.

Mit élveztél legjobban a hatvanas évek bemutatásában? A városképek közül mennyi volt díszlet?

Azt, hogy a néző pont olyan elveszett volt, mint a főhős, és együtt fedezték fel a hatvanas éveket. Epping története, a partra vetett hal effektus, nagyon hatásos, a néző simán el tudja képzelni, hogy az 50 évvel ezelőtti világban pont ilyen elveszett lenne, és azt is, hogy idővel, mint mindenbe, ebbe is bele lehet jönni. Carol Spier látványtervezővel közösen dolgoztuk ki, hogyan nézzen ki a hatvanas évek Amerikája, és Carol minden kis részletre odafigyelt, de nemcsak ő, hanem a munkatársai is nagyon keményen dolgoztak.

Mivel a hatvanas évek jó régen volt, nagyon sok épület, utca megváltozott már azóta, különösen a nagyvárosokban. Az, hogy minden helyszínre kimenjünk, elképesztően drága lett volna, így főleg díszletekben dolgoztunk, de például a merénylet napját a helyszínen fogattuk le, le is kellett zárni a Dealey Plaza és Dallas belvárosának nagy részét.

screen_shot_2016-05-26_at_15_39_05.png

A jelenlegi médiapiacon két iskola érvényes: a heti megjelenésé és az egyszerre kiadott évadoké. Neked melyik szimpatikusabb?

Nekem úgy tűnik, mindkettő hasznos, és mindkettő mögött látom az ideológiát. Ebben a korban a néző ahhoz szokott hozzá, hogy mindent meg tud nézni, azonnal. Az embereket megrészegítette a hatalmas kínálat, a streamingszolgáltatók minősége, de szerintem semmi baj nincsen azzal, ha hetente jönnek az epizódok. Egyrészt mindenkinek van élete a tévén kívül, másrészt ilyenkor ott van egy hét arra, hogy leülepedjen amit láttunk, hogy emészthessük, hogy átbeszélhessük. Mindkét üzleti modellnek van alapja és értelme.

Miért pont a Hulu mellett döntöttetek?

A nagyfokú szabadság miatt. A network tévék (kb. a hazai kereskedelmi tévéknek megfelelő, országos amerikai tévék) korlátok közé szorítják az alkotókat, itt viszont olyan hosszúak lehettek az epizódok, amilyet akartunk, vagy a forgatókönyv indokolt (45-től 60 perc hosszúak), és nem kellett tartanunk a network tévés struktúrát, és a történetbe hét percenként mini cliffhangereket elhelyeznünk, amikkel felvezetjük a reklámszüneteket. Nagyon elégedettek voltunk mindennel.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jazo 2016.05.27. 14:30:31

Hát a Star Wars "feltámasztása" nem hiszem, hogy előkelő helyen szerepelne az önéletrajzában...sőt talán jobb ha kihagyja. Annál csak az nem veszi észre hogy egy Csillagok Háborúja első (negyedik) rész újraforgatva, minimálisan megváltoztatva. Hogy valakinek ennyire ne legyen fantáziája, és ezt el tudta adni a stúdiónak az csoda. Senki nem mert neki szólnii, hogy ez tök ugyanaz mint az első SW film? Remélem a Rogue One-t már más rendezi.

exterminador 2016.05.27. 14:41:41

Hogy Stephen mit hisz, azt egyértelműen leírta a könyv utószavában is, úgyhogy nem egy nagy spoiler. A hivatalos változat híve.

bcrics 2016.05.27. 15:01:58

@Jazo:
Te is most jöttél vissza '63-ból?
( Elég régóta tudjuk hogy Más rendezi a Rogue One-t, es lerágott csont mar ez a SW 7 a 4. Részhez valo hasonlítgatasa).

Jóska Pista 2016.05.27. 15:20:12

Egyébként a 11/22/63 is marhára hasonlít a "Holtsáv"-ra. Mintha azonos történetet olvasnék.

user friendly 2016.05.27. 15:42:58

Örülök, hogy King megértette miért volt szükség a változtatásokra a filmben a könyvhöz képest, de most már nekem is elmagyarázhatná valaki. :)
Mi értelme, milyen dramaturgiai funkciója volt pl behozni a történetbe a Kentucky beli srácot? Arra sem emlékszem a könyvből, hogy a főhős találkozott/beszélt volna Oswalddal, itt meg többször is. A kentucky-i álöcs még viszonyba is keveredik a feleségével. Miért?
Hajlamos vagyok elfogadni, ha egy film nem követi az eredeti könyvet, mert nyilván más műfaj, más dramaturgiát, esetleg rövidítéseket vagy más kivitelezésű magyarázatot igényel, de egy csomó változtatást teljesen indokolatlannak látok a 11/22/63 esetében. Volt olyan rész, talán az ötödik vagy hatodik, amiről ha nem tudom mit nézek, meg nem mondtam volna, hogy ez a King regény adaptációja, annyira nem volt köze hozzá.

user friendly 2016.05.27. 15:56:38

@Jóska Pista: szerintem a 11/22/63 és a Holtsáv annyiban hasonlít egymáshoz, mint egy alma meg egy körte. mindkettőnek van szára és magháza, de az ízük teljesen más.

J. Mutzenbacher 2016.05.27. 16:36:52

Hát szerintem ez a film is beállhat a "megpróbáltuk Stephen Kinget megfilmesíteni de nem lett valami jó" sorba. Egyébként meg most komolyan, James Franco? Végig azon töprengtünk az asszonnyal, hogy kinek lehet a rokona, hogy engedik színészként dolgozni.
De azért a film és főleg a 60-as évek hangulata tetszett. Azokba az időkbe még vót anyag.

Serrin 2016.05.27. 16:59:26

" a Star Trek vagy a Star Wars feltámasztása,"
A Star Treket nem támasztotta fel, hanem egy átlag, cgi filmet csinált, amiben a ST elemeket használt fel. Az összes új mozifilmnek nincs köze az ST-hez.
Inkább ne tette volna meg...

Zorba the Geek 2016.05.27. 17:21:20

@Serrin: Azon túl, hogy teljesen egyetértek, az "átlag, CGI filmehez" annyit tennék hozzá, hogy "agyatlan, piff-puff".

Az Star Wars-ban annyi fejlődést látok, hogy kezd lejönni a lens flare-ről. JJ-re rá kéne bízni még egy Babylon 5 filmet és akkor bekerülhetne a rekordok könyvébe, mint az első rendező, aki három jelentős sci-fi univerzumot is sikerrel gyalázott meg.

Serrin 2016.05.27. 17:23:24

@Zorba the Geek: Valóban, az kimaradt. Az Into darkness nekem nagyon unalmas volt.

birky 2016.05.27. 17:25:23

Sok könyv esetében ( nem csak Kingnél) az jön le nekem, hogy a könyv jobb, mint a film. Főleg, ha először a könyvet olvasom el és csak ezután jön a film. Ez ellenben - már láttam az egész sorozatot - nagyon bejött, függetlenül a forgatókönyv eltéréseitől. Mintha azt látnám és úgy, ahogy elképzeltem olvasás közben! Ilyen még a Remény rabjai is. Szerintem.

Sesquatch Hegyi 2016.05.27. 17:27:47

@user friendly: Ezen én is megütődtem, amikor először szembesültem vele.

Ha jól emlékszem a könyv nagy részében a főhős önmagával tépelődik, hogy mit tegyen. Egyik oldala pl. szeretne segíteni Oswald feleségének, a másik énje viszont tudja, hogy ezzel veszélybe sodorná a küldetést. Egyik énje hagyná a fenébe a küldetést (lásd a filmben az álöcs), másik meg végig akarja vinni.
Dramaturgiailag sokkal jobban meg lehetett oldani, ha ezt a tépelődést, vitát két szereplő között játszák le.
Szerintem jót tett az adaptációnak.

user friendly 2016.05.27. 17:51:38

@Sesquatch Hegyi: aha, ez lehet. először arra gondoltam, hogy a belső vívódásait + hogy mikor, mit, miért csinál, kézenfekvőbb két szereplővel ábrázolni, elvégre a főszereplő nem narrálhatja végig a történetet, de ez abszolút nem volt kijátszva. az nekem már kiesett, hogy a nőn is akar(na) segíteni és ezen is sokat tépelődik. nem emlékszem már ilyen részletesen az eredetire jó, pár éve olvastam. ha így van, akkor dramaturgiailag tényleg oké az álöcs. (de hülye szó ez már :)) lehet, újra kéne olvasnom a könyvet. :)

Hizdahr zo Loraq 2016.05.27. 19:32:46

@Jazo: Nem, mostantól minden részt JJ fog rendezni.
Egyébként JJ tökéletesen megvalósította azt, ami a célja volt a SW7-tel, így tökéletesen ott a helye a CV-je tetején.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.05.27. 19:52:06

@Jazo: az bezzeg rendben volt, hogy Lucas a Jedibe is Halálcsillagot rakott, a Bárgyú árnyakba meg egy újabb sivataglakó Skywalkert, mi? Csubakka családját is imádtad a Holiday Specialban? Abba lehetne már hagyni a logikátlan "ez a New Hope remake-je" SW7 fikázast, kibaszott fárasztó! Pláne, hogy maga a 77-es Star Wars is Kuroszava Rejtett erődjét, Az üldözőket meg a Dam Busterst másolta (komplett jeleneteket másolt le a drágalátos Lucasod), csak akkor még nem volt ennyi névtelen fikamatyi, akik folyton hőbörögtek volna miatta! :(

Jóska Pista 2016.05.28. 00:39:39

@user friendly:
akkor gondolj bele, mindkettőben egy magányos hős van, aki ismeri a jövőt, ami szörnyű és azt a gonosz ember meggyilkolásával akarja megváltoztatni. Ráadásul a testi nyomora mindkét esetben hátráltatja őt.
süti beállítások módosítása