Végetért a köztévé komolyzenei tehetségkutatójának elődöntős köre, a tinik és a kicsik köre után péntek este kiválasztották azt a 9 felnőttet is, aki továbbjutott a középdöntőbe, ahol már kamarazenekari kísérettel kell majd fellépniük.
Ezt már tavaly is szóvá tették nagyon sokan, köztük jómagam is, de érdekes, hogy pont egy ilyen műsorban talált ez a kritika süket fülekre. Azért szerencse, hogy ennek a csodás műsornak ez az egyetlen média-nyomorúsága. Aki ezt kitalálta, annak semmi köze a zenéhez, hanem sokkal inkább lehet köze a tálaláshoz és azt gondolhatja, hogy a nézők többsége olyan szinten van, hogy nem képes koncentrálni pár percig a műélvezetre, ezért közbe kell iktatni egy kis sületlen locsifecsit csakúgy, mint filmnézés közben a reklámot. Amennyiben emiatt történik a zene megszakítása, akkor ezt minden zeneszerető nevében visszautasítom.
ezt nem én mondom, hanem a Virtuózok Facebook oldalán egy kommentelő, csak azért másolom ide, mert már én is unom saját magamat hallgatni, amikor arról pampogok, hogy nem jó ez, hogy belepofáznak a produkciókba. Hozzáteszem, az első és a második adáshoz képest jelentősen javult a műsor, négy perccel nőtt is az adásidő, de azt hiszem, senki sem haragudott ezért. Éppen ezért volt különösen fájdalmas, hogy a műsor egyik drámai csúcspontját sikerült teljesen szétbarmolni: Váradi Gyula már az előző műsorban is indult, és óriásit bakizott a színpadon, így nem is jutott tovább, az újrázása volt tehát az egész műsor akciójelenete, amikor mindenki feszülten figyelhette volna, hogy ezúttal sikerül-e neki a mutatvány. Állítólag sikerült, de mi az előadás helyett mit láttunk-hallottunk? Ahogy Bősze Ádám arról kérdezgeti a hegedűtanárt, hogy miért Szűts Aport választotta zongorakíséretnek maga mellé. Érthetetlen. Mindegy, jövő héten jönnek a középdöntők, ott már megszabadulunk ettől a borzalomtól.
Na de vissza a műsorhoz: a nagyok korcsoportjából ismerhettük meg a 25 elődöntőbe kerülőt: értelemszerűen ez a legerősebb csoport, itt már kiforrott tehetségekkel lehet találkozni, akik a főállásban csiszolják tökéletesre a tehetségüket a Zeneakadémián, így aztán az is megtörténhet, hogy Junior Prima-díjas zongoristák versenyeznek szakközepes diákokkal. (A szóban forgó Junior Prima-díjas Váradi Lászlót a most látottak alapján a záró hármasba várom, Boateng Kármen Stephany az adásban azt mondta, hogy 18 éves, amin meg is lepődtem, de a honlapon 19 évesnek írják, ki érti ezt? De az ugye megvan, hogy ugyanaz a zongoratanára, mint Boros Misinek, ami szintén elég jó előjel lehet a döntőbe jutáshoz.)
A nagyok korcsoportjában már énekesek is vannak, ami elég színessé tette a péntek esti adást, főleg, hogy végül hárman is továbbjutottak közülük a középdöntőbe. A két Puccini-ária is jó volt, de az erdélyi srác, aki a fóliában palántaásás közben áriákat énekelget, abszolút kedvencem lett, a neve Mészáros Levente, és a középdöntőben is találkozunk vele.
Nekem még Bánkövi Bence Balázs gordonkajátéka volt emlékezetes az adásból, Tóth Máté klarinétjátéka és Jakab Roland Attila hegedülése bennem hiányérzetet keltett, mint utólag számomra is kiderült, Tóth Máté lehagyta a darab virtuóz befejezését (az előző versenyt nyerő Lugosi Dániel Alival ellentétben UPDATE: Szűts Apor a kommentekben jelezte, hogy csak a műsorban vágták le a darab végét, és sajnos idén nem teszik közzé a youtube-on a teljes produkciókat), Jakab Roland pedig nem annyira a kottából játszott, amin Szenthelyi Miklós eléggé ki is akadt, de a zsűritársait nem érdekelte, ment neki a biztos továbbjutást jelentő hegedű.
- Váradi László, zongora
- Váradi Gyula, hegedű
- Tóth Máté klarinét
- Sárközi Xénia, operaénekes
- Nagy Zsófia, operaénekes
- Mészáros Levente, operaénekes
- Jakab Roland Attila, hegedű
- Boating Kármen Stephany, zongora
- Bánkövi Bence Balázs, gordonka
Közben egyeztettem a köztévével is, és a helyzet az, hogy nyolc hét alatt le is darálják a nyolc adást, jövő héten folytatódik a középdöntőkkel a verseny, majd kiválasztják a korcsoportos nyerteseket és jön az élő döntő június 3-án.
Virtuózok, péntek este a Duna tévé műsorán, itt vissza lehet nézni az adást.
aporszüts 2016.04.30. 11:41:35
E-leonora 2016.04.30. 13:52:27
Cuhavidéki 2016.04.30. 17:43:44
www.bama.hu/baranya/kultura/a-pecsi-boateng-a-billentyukon-cikazik-559928
tnsnames.ora 2016.04.30. 18:09:06
Nem nézem a műsort (ahogy írtam is korábban). De még ha akarnám sem tudnám nézni ugye, hiszen fizikailag sincs lehetősége a nézőnek érdemben értékelni a versenyzőket, hiszen a tévés formátum erősen vágott és belepofázós formája erre alkalmatlan.
Fura az alábbiak mentén, hogy egy tévés szakmai kritikában sosem bír előtérbe kerülni ilyen fajsúlyos kérdés (sem), ettől is oly gyengék és semmitmondóak a "verespalne" sorozat-posztok. Mondjuk a torrent-es utánanézés hiányát biztos lehet védeni valahogy (bár az index egyéb újságírói képesek erre, adták ennek tanujelét többször is), de a másik kettő védhetetlen:
Azaz ugyan nagyon gyenge sd-minőségben felkerült torrentoldalra is az első két, mint tudjuk nézhetetlen és értékelhetetlen elődöntő, egyelőre harmadik elődöntő nélkül. A mediaklikk-en ismételten csak egy-egy előadás látható, borzasztó rossz és zavaros/megtévesztő tálalásban, illetve a youtube-on továbbra sincs semmi, az egyetlen olyan platforformon, ami megközelítően adná a létalapját a műsornak azzal, hogy nem pusztán a Szenthelyi-Batta kettősnek a játszótere. Örülnék ha bárki tudna korrigálni hol lehet az összes és vágatlan elődöntős produkciót megnézni.
Így az elődöntők végén billentyűzetet ragadva, mint kitalálható csak a linkelt posztot olvastam, de megakadt a szemem ezen a freudi elszóláson:
"De az ugye megvan, hogy ugyanaz a zongoratanára, mint Boros Misinek, ami szintén elég jó előjel lehet a döntőbe jutáshoz."
Pont ez az egyik legnagyobb baja - sok egyébb baj között - a Virtuózoknak, ami már a laikusokba (köztük a posztíróba) is beette magát. És tökfüggetlen attól ki a szerencsés/peches versenyző vagy ki a Boros Misit is tanító tanár (ezért nem is néztem utána a konkrétumoknak).
Ennek a "freudi" gondolatmenetnek két rossz (értsd védhetetlen) kimenetele is lehet. Amikor a tanár neve juttat tovább valakit nem igazságosan vagy pont az ellenkezője: amikor a tanár neve megakadályoz meg valakit a továbbjutásban, mert például egy másik diákja már továbbjutott, vagy épp a tanárnak akármilyen konfliktusa van akárhogyan a zsürivel.
A "freud"-i előjel pont akkor probléma, amikor a sutyiban háttérben, nézőktől szeparáltan, "kereszapai" gondoskodással dönt a Szenthelyi-Batta kettős, a fajsúlytalan többi zsüritag helyett (hegedű-kiosztások után, második körben).
Miklósa Erikának, Némethy Attilának és Batta Andrásnak nem lenne semmi keresnivalója egy ilyen verseny zsürijében (értékelhető művészi tevékenység hiányában, ami miatt az első kettő "töltelék-/vattaemberek" tudnak lenni csak, míg Batta meg ugye manipulátor). Kesselyák Gergely ugyan belefér, csak nincs súlya, mert nem tud lenni a jelen felállásban (egyelőre).
Ahogy Szenthelyi Miklós is belefér a zsüribe - művészi/zenészi alapon csak -, csak ő (1) érintett saját diákjai révén, (2) tudhatóan visszaél erőfölényével.
A "freudi" előjel nem más, mint egy jó potenciál-lehetőség egy hosszabbtávú együttműködés és művész kiteljesedés esetében. De NEM magyarázó változó a produkció megítélésének vonatkozásában.
Analógia: Berki Krisztián is leeshet a lóról, meg lemaradhat a riói olimpiáról úgy, hogy ember nem volt, aki fogadott volna erre a peches kimenetelre 2012-2014 környékén. Ettől még Berki Krisztián elévülhetetlen érdemeket szerzett a tornasportban. Vagy megfordítva ember nem volt az országban, aki kettős magyar győzelemre fogadott volna a norvégek ellen a foci-eb kapcsán (meccsek elött).
És akkor e fenti mindkét esetben csak a versenyzők voltak fókuszban. Hány olyan momentum van művészetben, sportban, amikor jó tanár (sportban edző) hiányában is elmarad a kiteljesedés, nemhogy egy-egy produkció esetleg rosszabbul sikerül.
Érdemes belegondolni abba is, hogy Bartók Béla második lett azon a híres 1905-ös Anton Rubinstein zongoraversenyen, amit Wilhelm Backhaus nyert meg. Mindkettő egészen kiváló pianista volt. A fáma szerint azonban Bartók zeneszerzői pálya felé való erősebb ráfordulásában erős motívum volt ez a második hely. (Én tartom a szubjektív/intuitiv érzésemet, hogy perdöntően azért, mert szembesült avval, hogy Backhaust nincs esélye utolérni/lekörözni.)
Üzenet: kiitalálhatatlan előre, hogy egy-egy produkció alapján mi lesz a versenyeredmény illetve mi fog következni belőle. Ezért kéne a korrektséget számonkérni/biztosítani továbbá nem értelmetlenül túleröltetni a verseny-szindrómát. Hiszen az élet úgy is elrendezi a Szenthelyi-Batta inkorrektségeket hosszútávon.
tnsnames.ora 2016.04.30. 18:23:49
tnsnames.ora 2016.04.30. 18:26:58
web.archive.org/web/20141120163437/http://virtuozok.hu/verseny/jatekszabalyzat/
4.) A versenyzők három korcsoportban bizonyíthatnak:
* 6 éves kortól 13 éves korig
* 14 éves kortól 19 éves korig
* 20 éves kortól 24 éves korig (énekeseknél a felső korhatár 28 év)
(A korcsoportokba sorolásnál az tekintendő mérvadónak, hogy az adott korcsoporthoz szükséges életkort a jelentkező a jelentkezés évében, azaz 2014.j anuár 1. és 2014. december 31. közt betöltse. Ha tehát a 13.életévét tölti be 2014-ben, akkor az I. korcsoportba sorolható, ha pedig a 14.életévét, akkor a II. korcsoportba kerül.)
tnsnames.ora 2016.04.30. 20:34:56
funfun 2016.05.01. 06:46:32
funfun 2016.05.01. 06:47:13
Nem nézem a műsort" - akkor minek böffented ide a zagyvaságaidat?
tnsnames.ora 2016.05.01. 07:26:09
Galicius 2016.05.01. 09:35:15
Szamiz67 2016.05.01. 12:11:25
Ildiko Espinas 2016.05.01. 13:52:20
A posztolóval abban továbbra is egyetértek, hogy a közbeszúrt műsorvezetői beszólások rém idegesítőek, mint ahogy az is, hogy megvágták a produkciókat. Ez van. Viszont sok szerethető fiatal zenészt ismerhettünk meg, a hangszeres virtuózok mellett az énekesek is nagyon kitettek magukért. Egyetértek az előttem szólóval, Sárközi Xéniának tényleg gyönyörű hangja van és a drámai képességei is nagyon értékesek.
tnsnames.ora 2016.05.01. 15:07:22
Elfogadom, hogy "kínosan hosszú" volt a kommentem, én vagyok a legszomorúbb, hogy esélyem nem volt rövidebbre fognom. Mindazon által az említett fb-posztnál látszik mind megtekintésszámban, mind kommentfolyamban, hogy van aki érdeklődik a téma iránt. Mai egy szavas/mondatos egymásnak beszólongatós világban én tudok ennek is örülni.
Nem tudom értelmezni ezt a mondatodat, hogy "elsősorban tévés műsor, másodsorban tehetségkutató", úgy hogy ezt skippelném. Vagy mondhatnám azt is, hogy ez viszont egy blogposzt és kommentjei, nem pedig a tévéműsor, ahol blogposzthoz magához is hozzá lehet szólni, bennefoglaltak révén.
A Virtuózok 1.évadját minden részletében láttam (YT-ról), kommenteltem indexes fórumon (fb-posztnál vannak az infók),. A visszásságok miatt ignorálom a 2.évadot. De ha akarnám sem tudnám érdemben nézni, mert a teljes produkciók mindegyike nem elérhető (afaik), az eddigi elődöntők alapján. A vágott és belepofázós tévés verzió meg alkalmatlan érdemi véleménynyilvánításra, szvsz. Nekem semmi bajom avval, ha te jól elvagy ezekkel a fékezett habzású tévés tálalásokkal, és ennyiből is tudsz véleményt formálni. ;)
Viszont vannak olyan momentumok/problémák a Virtuózok-formátumban, aminek kritizálásához NEM kell látni a teljes aktuális műsort. Sajnálom, hogy nem sikerült hozzászólásomban idevágó részleteket találnod / figyelemre méltatnod (nem vagy egyedül vele).
Lehet, hogy másnak elég a Metropolitan-dívaság a hasraeséshez.Én a fülemnek hiszek, és az asztalra letett produktumoknak. Elnézést kérek, ha sarkos megfogalmazásommal megbántottam Miklósa-rajongókat. Fenntartom véleményemet, ez a zsüri teljesen alkalmatlan, és rengeteg kárt okoz tevékenységével háttér-manipulációival.
tnsnames.ora 2016.05.01. 16:17:23
Innentől a 2.évad elődöntőinek végétől a továbbiakban igyekszem nem klikkelni se a cc-s Virtuózok-posztokra, pláne nem kommentálni őket, de még az fb-oldalamon sem szeretnék új posztot nyitni az ügyben. Itt az ideje, hogy szétváljanak az útjaink, hogy tudjak más ígéretesebbre fókuszálni.
A továbbiakban, ha bárkinek véletlenül nekem szóló felvetése lenne úgy is megtalál itt is magánban vagy az fb-n is publikusan.
Én amit tudtam mindent leírtam, minden érdemi felvetést megválaszoltam, ezeket őrzi visszakereshetően a net. Annak fájdalmát, hogy ennyi minden, ennyire félremegy zenei életünkben, innentől csendben elhordozom, illetve zene iránti (publikus) szeretetemet elsősorban a kottás-videókban igyekszem/szeretném kiélni (kerülendő a verbalitást.)
funfun 2016.05.01. 17:25:19
Nekem az 1. széria jobban tetszett egyébként, talán az újszerűsége miatt. Érdekes a mostani is, nagyon jó előadók vannak. Nekem a zsűrivel sincs semmi bajom. A közbeszólások is kevésbé zavarnak, annál inkább azok technikai megoldása. Más hangerő, emiatt sokszor érthetetlen, mit is mond a megszólaló, viszont ekkor a zenehallgatás SEM működik, tehát így értelmetlen. De színessé is teheti a műsort. Ahogy nem a teljes előadást hallgathatjuk végig, ez is belefér szerintem. Érdekes volt például, mint mondtak a zsűritagok az értékelés után egymás között, érdekes a kísérők megnyilatkozása. Mikor lehetne ez utóbbiakat bevágni, ha nem a zeneszámok alatt?
@igazságos.: Vicces, hogy itt vicceskedsz a viccesnek szánt családi pótlékos megjegyzéseddel, közben meg kimoderálták azt a megjegyzésed, amire reagáltam. Lúzer.
funfun 2016.05.01. 17:38:18
aporszüts 2016.05.01. 20:12:00
cukkmukk 2016.05.02. 09:40:45
funfun 2016.05.02. 15:41:05
sixx · http://comment.blog.hu 2016.05.02. 16:44:47
Roppantó 2016.05.02. 20:43:49
A produkciók nem azért vannak megvágva, hogy mindenképpen legyen közbepofázás, hanem azért van közbepofázás, mert az anyagot muszáj megvágni, és így vágóképet kell betenni. Túl hosszúak az előadások, amit meg akarnak hagyni az az eleje és a vége, így logikusan elkerülhetetlen, hogy közbe legyen valami vágva.
Egyébként pont emiatt, ez a formátum sose lesz sikeres a kertévéken (már ha egyáltalán eljut oda), mert a műsoridő véges - vágni kell, de ez jelentősen rontja a tv-néző élményét, és azzal együtt a nézettséget. Ellenben a köztévé bevállalhatná, hogy mondjuk az ismétlést éjféltől leadja vágatlanul.