Ha a Fear The Walking Dead első évadát egy szóban kellene jellemeznem, azt mondanám, egyenetlen volt. Nem értek egyet a fanyalgókkal, nem tartottam sem unalmasnak, sem vontatottnak, voltak benne jó karakterek és mellélövések is, jobb és rosszabb részek egyaránt. A végén viszont úgy álltam fel hogy érdekel a folytatás, és nemcsak hivatalból, hanem nézőként is, szóval ha így nézzük, nekem nincs különösebb bajom vele - azt kaptam a sorozattól, amit vártam, kis szépséghibákkal. Spoileres leszek, előre szóltam.
Arról volt ugyanis szó, hogy ez a sorozat, ami a zombijárvány kitörésének napjait mutatja meg, azt, hogy lófszt se' tud senki, és miközben az egyik utcában már Kevin agyát zabálják, a másikban javában a bevásárlólistán vitatkoznak a szülők, mert fogalmuk sincs, mi történik éppen. Ezt az aspektust nekem hozta a Fear, két (és fél) család szemén keresztül láttatta, milyen az, amikor a társadalom összeomlik, és amiben hittél, amihez kapaszkodtál és ragaszkodtál, az egyszer csak nincs ott többé, és nem is igen jön vissza.
Elképesztő traumát kellett volna a kötelező körök mellett bemutatni, ami azonban nem mindig jött össze az alkotóknak, de erről nemcsak az írók vagy a színészek tehetnek (Alycia Debnam Carey, rád nézek meredt szemekkel), hanem a korlátozott költségvetés is, ami érdekes módon pont azért kötötte gúzsba a producerek kezét, amitől az ötlet olyan jónak tűnt papíron: Los Angeles miatt. Egy ekkora metropoliszban valós, életszagú, nem mikrokörnyezetre koncentráló sztorikat írni szinte lehetetlen úgy, hogy nincs 10-12 millió dollárod egy-egy 42 perces részre. Egyszerűen túl nagy a város hozzá, ha igazán látványosan akarja az ember megcsinálni, akkor olyan tömegjelenetből, amilyet az évadzáróban az alkalmi laktanya/kórház megrohamozásakor láthattunk, legalább kettő kellett volna részenként, az meg nem elég, hogy a hadsereg nagy bevonulását hat fegyveres meg két Humvee érzékelteti, ilyen alapon fel is rajzolhatták volna őket.
Az is igaz, hogy mivel az AMC és az írók sem akartak egy The Walking Dead 2.0-át viszontlátni a képernyőn, és egy ismerős univerzumból táplálkozó, de markánsan különböző szériát álmodtak meg maguknak, a Fear nem szólhatott csak az akcióról, a menekülésről a túlélésről, sokkal intimebb, kisebb léptékű cselekményben kellett gondolkodniuk. Ha a hat részt nagyon leegyszerűsítjük, mit kapunk? Az megvolt, hogy a legtöbb szereplő alig mozgott, két-három helyszínnél több nem jutott egy színésznek sem (ház, iskola, kórház, borbélyüzlet, villa, utca, slussz)? Ilyenkor a dialóg, a karakterek viszonya és a köztük levő dinamika viszi el a történetet, de a Fear esetében pont ez nem működött mindig. A legjobb példa erre a negyedik epizód, amiben a katonaság lezárja a környéket, és mindenki csak ül a seggén és néz maga elé. Ha hat epizódod van egy évadra, nem engedheteted meg magadnak, hogy abból egyet ennyire látványosan karakterépítésre szánj, és a cselekmény egy centit se haladjon előre. Ezt nem menti a kétségkívül tempósabb, meghökkentőbb és izgalmasabb utolsó két epizód sem, pedig ezekben azért gyorsan beindult a verkli.
A végére aztán eljutottunk oda, hogy a szereplők egy tengerparti villában néznek/sírnak a nagy víz felé, amin ott lebeg egy iszonyatosan szarul megrajzolt hajó, és nem nagyon tudják, merre menjenek és mit tegyenek. A szőnyeget minden szereplő lába alól kihúzták, Travis agyonvert (?) egy embert és még az exfeleségét is kénytelen volt lelőni, Nicknek nincs hernyója, Alcia faszija az egyik első zombi volt, Daniel elvesztette a feleségét (Ofelia meg az anyját), ráadásul elő kellett vennie az AVH-s módszereit is (Ruben Blades akkor lett a kedvenc karakterem), Chris valahogy kénytelen lesz feldolgozni azt a tényt, hogy az apja lőtte le az anyját, és érdekes módon Madison az, aki a legkevesebb belső sérüléssel jött ki ebből a kezdeti időszakból.
Könnyű lenne párhuzamokat vonni a FTWD és a TWD karakterei között, hogy Travis hat rész alatt jutott el oda, ahova Rick (részben) öt évad alatt, hogy a megfelelően sötét múlttal bíró Daniel az a nyugati part Daryl Dixonja, de ne tegyük, mert a TWD karakterei sem újították meg a történetmesélést, na. A kérdés az, hogy mit kezdenek ezekkel a megváltozott érzelmi állapottokkal az írók, képesek lesznek-e olyan irányba elvinni a szereplőket, hogy a néző hétről hétre visszaüljön a tévé elé, és olyan kultsorozattá tegye a Feart, amilyen a TWD lett.
Nagy a kísértés a hajóra felvinni a szereplőket, de ez szerintem nem járható út, mert egyrészt nagyon drága lenne, másrészt bezárja a szereplőket egy olyan helyszínre, ahol jó kamaradrámákat lehet forgatni, de zombis drámát nemigen. A part mellett hajókázás is csak egy ideig érdekes, az meg eleve kizárt, hogy egy másik országba menjenek el - alapvetően amerikai közönségnek dolgoznak, egy venezuelai kaland senkit nem érdekelne. Jó, a venázeken kívül. Ha viszont jön a "meneküljünk el a városból, mögöttünk 12 millió zombi" típusú évad, azzal pont olyanok lesznek, mint a TWD, és ezt el akarják kerülni mindenáron, szóval egyelőre szerintem az urbánus túlélés lesz terítéken, házról-házra meneküléssel, más túlélőcsoportokkal, hasonlókkal.
A színészekkel nincs nagy bajom, Kim Dickens és Cliff Curtis nekem nem tud rossz lenni eleve, és nagyon kellemesen csalódtam Frank Dillane-ben. A többiek (Elizabeth Rodriguez, Mercedes Mason és a mellékszereplők, pl. Shawn Hatosy) megbízható, rutinos tévés veteránok és ennek megfelelően viselkedtek is. Sajna Lorenzo James Henrie és a már említett Alycia Debnam-Carey nagyon kilógott, utóbbi unott volt és hiteltelen, előbbi meg rutintalan és ideges. Ruben Blades viszont nagyon bejött, ha rajtam múlna, az ő borbélyát soha nem írnám ki a sorozatból, mert intenzív és hiteles, de van egy olyan érzésem, hogy az olcsó sokkhatás miatt ő lesz az egyik távozó a következő körben.
Ha értékelni kell az évadot, adok rá egy 3,5-öt (a finálé 4-est ér magában), mert a Fear még a hibái ellenére is sokkal jobb, mint a tévében látható tartalom 90 százaléka, és lehet egyedül vagyok ezzel, de a finálé egyik legzseniálisabb pillanatának azt tartom, amikor az autóval menekülő Travisék egyik szomszédja úgy sétáltatja a kutyát, mint aki biztos abban, hogy a rendet percek kérdése, és helyreállítják. Ezek a nüanszok azok, amelyek miatt tuti visszatérek tavasszal.
TomBennet 2015.10.07. 08:01:52
teszt123456789 2015.10.07. 08:48:29
Leadfoot 2015.10.07. 08:55:22
Szóval az FTWD-ben pont az volt a lényeg, hogy megmutassa: mi történt abban a pár hétben. Viszont ez csak részben volt sikeres. Voltak olyan elemek, ahol elismerően csettintettem: eszembe se jutott, hogy az apokalipszis kezdetekor ilyen problémák is előjöttek. Elsősorban a zavargás volt ilyen. Mondjuk ott baromi béna volt, hogy Travis-ék pont bekapcsolták a tévét, pont arra a csatornára, és rögtön tudták, hogy ott van a gyerek (mert ugye nyilván egyetlen egy ilyen balhé tört ki az egész városban), de hát ez egy hollywood-i klisé, és kész.
Nagyon jó, meglepő momentum volt, mikor megjelentek a katonák, és látszólag helyreállt a rend, onnantól adva volt, hogy teljesen más problémák jelenjenek meg, és szépen megmutassák: hogy lett fokozatosan mindenkiből potenciális genyó, hogy szűnt meg a törvény és a rend. (A finálé kutyás jelenetéhez hasonlóan erős volt, mikor a rendőr vizet parkolt a rendőrautó csomagtartójába talán a második részben.)
Ami nem volt olyan jó: ahhoz képest, hogy karakterfejlődés-központú volt a sztori, kicsit gyors volt az átmenet. Pár nap alatt a normális életből eljutottunk oda, hogy "szóval mászkálnak a halottak, hát ez van", és hogy a szomszéd ház pincéjében emberek bőrét nyúzzuk le információért, amit (majdnem) mindenki elintéz egy vállrándítással.
Szóval az alapdolgokat a vírussal és a zombikkal kapcsolatban - amiket Rick-nek nem kellett megtapasztalnia, mert elmondták neki a pilotban - szerintem kicsit túl gyorsan térképezték föl és emésztették meg, persze ez nyilván betudható annak is, hogy 6 rész volt összesen az évad, és ebbe mindennek bele kellett férnie.
A karakterek közül egyértelműen Daniel a csúcs (meg Blades egyébként is a legjobb színész - szerintem). Nem tudom, hogy vagytok vele, nekem kb. fél perc kellett hozzá, mire rájöttem, vele nem stimmel valami. Travis is jó, mögötte picit lemarad Madison (igazából ők ketten együtt működnek jól). Alicia meg nyilván csak azért kellett, hogy legyen még egy női karakter, meg hogy meglegyen az eyecandy-faktor - ez pár jelenettel tök egyértelművé tették.
A szakállas, jólöltözött néger volt még érdekes (mondjuk az őt alakító színész talán egy picit túljátszotta), nem lennék meglepve, ha az ő múltjáról is kiderülne egy s más.
A nagy kérdés, hogy innen merre indul a sztori. Mert az évad végére nagyjából ott vagyunk, ahol a TWD a pilot végén vagy a második rész közepén. A hajós terv nyilván nem fog összejönni, a sivatag szintén, meg azt el is vetették. A sorozat felvezető kampányában pedig annyira a nagyvárosi (azon belül is LA-i) helyszíneken volt a hangsúly, hogy szerintem egyelőre tuti maradnak ott.
Mazzzzu 2015.10.07. 09:47:46
Amíg néztem karakternek egyértelműen Travis és Maddy vitte, az meg, hogy a drogos gyerek ménem tud átöltözni... nem ismernénk meg más ruhában? :D
CyberPunK 2015.10.07. 10:11:34
ETa 2015.10.07. 10:14:44
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.10.07. 10:19:47
joól elszabták azzal, hogy egyszercsak eltelt 9 nap hipsz hopsz. pont a lényeget hagyták így ki.
Illetve az lett volna nagy, ha legalább az évad fele arról szól, hogy a drogos és a környezete nem tudják eldönteni, hogy hallucinál é vagy tényleg megtörténnek a zombis dolgok.
Akkor lehetett volna vmi eredeti is.
saks 2015.10.07. 10:27:50
Bruti · www.facebook.com/Brutistandup 2015.10.07. 10:29:03
KisBéla 2015.10.07. 10:34:57
Nem láttam utalást a nagy liberális demagógtól a teljesen valószínűtlen (szűkebb) társadalmi kapcsolatokara:
1: Arab fazon bevállal egy fehér anyát két tini kölyökkel.
2: A fehér lány pasija fekete
3: A junkie "fehér" srác legjobb haverja szintén fekete.
Fehér-fehér kapcsolat egyáltalán nincs.
A hab a tortán, hogy a junkie "fehér" srác már az elején gyanús volt, ki is derült: az anyja fekete.
Gratulálok! Sikerült átesni a ló tulsó oldalára, de a véleményführereknek ez nem ért meg egy sort sem.
iszony82 2015.10.07. 10:35:16
Adok esélyt a következő évadnak is természetesen, mert a sztorira azért kíváncsi vagyok.
mentaszorp 2015.10.07. 10:55:35
Árpád G Nagy 2015.10.07. 10:58:11
A kutyasétáltatós jelenethez én azzal csatlakoznék, hogy számomra az utolsó részben hasonló a család együtt a vacsoránál jelenete amit Madison által figyelése volt hasonló hatással, nameg ugye nyitva hagyták a nagykaput amikor kimentek a lakóövezetből.
Jó kis sorozat lehet ez, na. :)
Az igazi Trebics 2015.10.07. 11:03:03
shred 2015.10.07. 11:06:44
shred 2015.10.07. 11:10:32
www.youtube.com/watch?v=pzVIGwxVwOA
sixx · http://comment.blog.hu 2015.10.07. 11:15:58
Frederick Zoller 2015.10.07. 11:34:32
De igazából most már jöhet a következő TWD évad, ez a diétás sorozat úgyis csak arra volt jó, hogy addig se szokjunk rá a vámpírokra...
FeroxX 2015.10.07. 11:47:19
Ez a nick még nem létezik 2015.10.07. 11:52:46
McMike 2015.10.07. 11:59:43
- rendkívül vontatott
- a vontatottság ellenére továbbra sem magyaráznak meg semmit (miért és honnan alakul ki a fertőzés)
- csapnivaló színészi teljesítmények, tisztelet egy-két kivételnek (pl. Colman Domingo - mellékszerep)
- már már zavaróan "hollywood" stílusú, kicsit olcsó hatású forgatókönyv
Ezektől eltekintve rendben van... :D
A 6. részt még nem láttam, a fentieket az első 5 rész "élményei" alapján írtam. Remélem a 6. rész sokat javít majd az összképen. ;)
McMike 2015.10.07. 12:01:37
Wikus Van De Merwe 2015.10.07. 12:09:17
paráznabillegető 2015.10.07. 12:12:51
milyet írok már ide? hogy a z-nation sokkal jobb?
te jó ég.
mert tényleg.
Csabhab 2015.10.07. 12:21:05
Viszont . Miért kell a másikat egyből lebarmozni , ismered talán ? Tolerancia magyarok !!!
Fehér-fehér kapcsolat mondjuk tényleg nincs , de örömhír lesz a 2. évadban .
Lehet hogy KisBéla aranyos srác , aki kicsit idegenkedik / fóbiás .... ??
Nem is csodálom a mostani ismert , kialakult magyarországi helyzetben .
Amúgy sok helyen írták , hogy a casting célzottan alakult ki ily módon .
enzo23 2015.10.07. 12:26:24
(Ja és Nick monológja arról, hogy ő régóta ebben a szétesett világban él, az ütős volt)
Egyébként korrekt kritika, végre valaki nem fikázza.
Puffogó Kipufogó 2015.10.07. 12:39:58
A dinamikája tényleg igen gyenge volt, de a súlyozottsággal is komoly bajok voltak, valahogy hiányzott az utolsó részt megnézve, hogy igen ez egy egész volt.
Ennyi pénzből ennyi tellett, de nem ránt be úgy sajnos.
Csabhab 2015.10.07. 12:41:56
Konkrétan :
- nem vontatott hanem inkább hullámzó , amim szerintem jót tett
- sem magyaráznak meg semmit . Itt más oldalról idézek : amit te nem értesz , azt még más értheti , persze nem azért mert okosabb , hanem talált valami választ . Fertőzés : van rá válasz , csak nem akarják elmondani . Nem ez a lényeg .
- csak kettő teljesítmény lóg ki a sorból . De ezt már írták .
- Hollywood . Na ne már . Magára hagyták ( LA Lost-group ) a kertvárosi lakókat , nem szóltak nekik a Cobaltról - önzés ; Liza halála a végén stb. úgy van felépítve , hogy nem ábrázolták túl , nincsenek túldimenzionáltan bemutatva . Semmi fölösleges túlpörgetett lázálmos filmkockák , csak utaltak rá .
KisBéla 2015.10.07. 13:10:38
Tipikus liberális tempó. Ha nincs érv, akkor kötekszel, vagy nácizol.
Te is voltál az USA-ban, a cikkeid alapján többször is. Ha nyitott szemmel jártál, akkor láthattad, még NY-ban sem jellemző a kevert párkapcsolat, sem baráti társaság, máshol még ennyire sem.
A FTWD-ben erősen túlzásba estek a multikultival, emiatt a 3. percben hiteltelen volt a sorozat.
Lehet, másoknak sem tetszett ez annyira(unalmas is volt, rém idegesítő karakterekkel), erősen esni kezdett a nézettség .
KisBéla 2015.10.07. 13:17:52
Igaz, hozzátok képest mindenképpen náci vagyok, de a megjegyzésem teljesen független ettől.
Pusztán csak felfigyeltem erre a még Amerikában is szokatlan kapcsolatrendszerre.
Erre ugyanolyan érzékeny vagyok, mint Sixx, csak a másik irányból.
Csabhab 2015.10.07. 13:33:33
sixx · http://comment.blog.hu 2015.10.07. 15:13:01
sixx · http://comment.blog.hu 2015.10.07. 15:15:24
KisBéla 2015.10.07. 16:41:34
Lehet, régebben olvastam, h örül a színész: végre nem arab (terrorista) karaktert kell játszania, bennem csak az arab maradt meg.
Mivel nem érdekelt, nem is érdekes, így nem csekkoltam, milyen származású.
Lényeg, h nem fehér, és nem VALÓSZÍNŰ, hogy egy nem fehér a hátára vesz púpnak egy 50es fehér nőt 2 legrosszabb korban lévő fehér gyerekkel.
Továbbmegyek, ugyanez igaz az örökbefogadásra. A fordítottja viszont számomra fel nem fogható okból hatalmas divat (fehér szülők, fekete csecsemővel)
A kötekedés nem érvelés. A karakterek összeválogatása szándékos ferdítés.
És nem azt írtam, hogy nem létezik kevert kapcsolat, hanem, hogy nem jellemző.
Amiket fejtegetek, színtiszta társadalmi kérdés, lényegtelen, h te vagy én melyik oldalon állunk, a valóságról még szabad beszélni.
Mekkora kapufák, édesapám, ez nem a te napod.
Gukker 2015.10.07. 16:59:32
Pontosan. Erre az egész sorozatban kaptunk ebből összesen három(!) részt.
Szóval nem, én egyáltalán nem azt kaptam, amire számítottam. És ugye innentől már megint ott tartunk, mint a TWD-ben. Ugyanazt kapjuk kicsiben, olcsóban, laposban.
Az egész évad legjobb jelenete (amit előttem is említettek) az a volt, mikor a zsaru pakolja a vizet. Abban a pillanatban kicsit Ward Moore Lót c. novellája jutott eszembe.
Onnantól viszont lejtmenet.
Miért kell, hogy az alapvető konfliktusforrás az legyen, hogy családtagok szándékosan nem mondanak el egymásnak fontos dolgokat?
Menjenek a fenébe a folyamatos plot armorokkal.
És nem az a baj, hogy unalmas, hanem hogy szar a forgatókönyv és gyalázatosak a szereplők. Egytől egyig.
Múlt héten én is jobban örültem Murphynek és a Z-weednek, mint a... hogy is hívják ebben a szereplőket?
Laci K 2015.10.07. 20:39:10
1-Szerintem nagyonb rövid volt, 8 részt simán elbírt volna, és örültem volna, ha már nyáron elkezdik, akkor úgyis nagy üresjárat volt nekem sorozatok tekintetében
2-A büdzsé szorítása nagyon érződött. Hiányzott a dinamika, ott pöcsöltek vagy két részt a katonák által lezárt külvárosban, az nagyon közhelyes volt, mint valami basic networkos sorozat, felváltva mutogatták a különböző korú és nemű karakterek apróságait. Az utolsó részben meg a hajó elképesztően gagyi volt, de sziklás part is messziről, ezt nem értem miért nem lehetett rendesen megcsinálni, vagy nem mutatni
3- Az uccsó rész a béna CGI-on kívül is fura volt, nekem összedobottnak tűnt pár szál. A semmiből előtűnt az elengedett katonasrác, meglövi a csajt, kis ütlegelés, vágás az utazásra. Kb 5 perc múlva kiderül csak a válla(?) sérült, jól lesz, és kb nem is foglalkozik vele senki a fateron kívül. Nagyon szétesettnek tűnt nekem az a pár jelenet
AttilaBeregi 2015.10.07. 22:42:02
Tudod, ez egy olyan dolog, amit úgy hívnak, hogy fikció. Ha az író úgy alkotja meg a sztorit, hogy vegyes párok vannak benne, akkor vagyes párok vannak benne. Pont. Ha nem tetszik, ne nézd.
AttilaBeregi 2015.10.07. 22:48:09
Azt én is hiányoltam, hogy igazából nem mutatták a várost, de ennek nyilván a költségvetés volt az oka.
talán az ign-es kibeszélőben volt szó arról, hogy a katonaságot pl eléggé rosszul kezelték. Nem igazán volt célja az ottlétüknek. Szó nem volt arról most sem, hogy egy elvileg bazierős hadsereget mégis hogy zúz le egy lassan mozgó zombihorda.
talán majd a második évadban lesz erről is szó:)
sixx · http://comment.blog.hu 2015.10.07. 23:59:34
sixx · http://comment.blog.hu 2015.10.08. 00:02:51
paráznabillegető 2015.10.08. 00:27:31
különben az egész töketlen lúzer banda megy a levesbe, nagyon úgy néz ki. a forgatókönyv írtó gyenge. látszik, hogy míg a twd erős képregényalapon nyugszik, ott nehéz eltolni a szkriptet, ezzel szemben a ftwd meg rózsaszín légvár, szabad a vásár... olyan is.
shred 2015.10.08. 10:16:17
kakukk11 2015.10.08. 11:30:08
segar 2015.10.08. 12:25:47
Egy író elfogadható, ha felismeri az emberi viselkedés rejtettebb oldalait - és a néző magára talál a történésekben. Itt nem volt ilyen, nem is tudom, hogy vették a bátorságot. A nagyon tehetségtelen írókat csak a még rosszabb színészek és a csapnivaló rendezés tette kerekké.
A poén, hogy a Szomszédokon, Barátok köztön, Éjjel-nappalon lehülyített nép ezt is bekajálja. ;)
_____________
Sok mindenen füstölögtem, és ide csak egyet írok:
A TWD-ben valahogy elfogadható, hogy a döglassú zombik villámgyorsan felbukkannak akár egy töküres erdőben, illetve ha egynél többen vannak akkor is villámgyorsan bekerítenek. De hogy a Feaban ilyen csoszogó nyugdíjas zombik legyenek, az röhej. Pedig zsír új mindegyik! Ha viszont a sztorit hülyék írják, akkor más is van. Olyan gyorsan harapnak, hogy észre sem veszi az exfeleség, az a valamilyen nevű (ami kit érdekel).
És akkor már ki is találtam (!), mi a F-e-a-r a WD-ben (és amit eddig senki nem vett észre). Döglassú – viperagyors walkerek! Érzéstelenítős nyálas villámharapással! Mi ez, ha nem félelmetes! :P
kószák egyike 2015.10.25. 09:31:29
Szóval nem hallottam sem a Fear Fórumban sem itt egy dologról ami nagyon bassza a csőröm.
Spoiler. A végén amikor mennek a rokonokat kiszabadítani Daniel belevezeti a zombi csordát a karantén területre. Ezt mondja is. Tehát ez volt a terv. Honnan szerzett ennyi zombit? Tippem, hogy kinyitotta a stadion ajtaját. De akkor itt tulajdonképpen arról van szó, hogy a kis kompánia a saját rokonaik kiszabadítása miatt egész LA-re zúdították a zombiapokalipszis extrát úgy kb. több ezer zombival? De ha nem ő nyitotta ki a stadion (szerintem ilyen mennyiség együtt csak onnan lehet) akkor simán meglátta őket az úton és oda csalta a bázishoz megölve ezzel több száz ártatlan csak azért, hogy 3 rokon velük legyen? Szétbasztak egy működő menedéket, orvosi helyet katonai pontot 3 ember miatt? Remek. És ezt a tanár kis lelke aki kiakadt egy ember kínzásán simán bevette? Na neee! Most akkor mi a fax van? Ez csak nekem tűnt fel!
Nagyon érdekel mit a véleményetek!
kószák egyike 2015.10.25. 09:35:18
@sixx: Ne foglalkozz már rasszistákkal az ilyen gondolkodású embernek aki nem árja az egyforma. Ennyit tud, őt minősíti.
ugysefogtetszeni 2016.01.12. 23:54:14