Végéhez ért a köztévé saját zenei műsora, ahol eldőlt, hogy ki képviselheti Magyarországot az idén Ausztriában megrendezett Eurovíziós Dalfesztiválon. A nyolc versenyzőből először Ív, Wolf Kati, Gájer Bálint és a Passed (utóbbi kettő pont nélkül) esett ki a zsűrinek köszönhetően, majd a végén a közönség a vilégbékéről papoló Csemer Bogit hozta ki győztesnek. A döntő adás láttán az is kiderült, hogy a köztévé nyíltán beállt a bulvár mögé, hátha ennek köszönhetően valamivel többen nézik a műsorokat. Ezt annyira komolyan gondolják, hogy A Dal honlapján összekeverték Tatár Csillát Liluval.
Az a legcsodálatosabb a köztévé állami bulvárosításában, hogy most már teljesen nyíltan lemennek kutyába, csak valaki nézze már a műsorokat, ha már évi 80 milliárdot öntenek ezekbe adópénzekből. Hiába mondta el Sixx meg a Rising Starnál én is ezerszer, hogy a nagy közös éneklés minden zenés műsor legkellemetlenebb pontja, amit érthetetlen módon erőltetnek állandóan a szerkesztők csatornától függetlenül. A Dal pedig lohol a kertévék után, ezért innen sem maradhatott ki a nagy közös éneklés, és persze ugyanúgy tök kellemetlen volt, mint mindenhol máshol.
Az M1 bedobott mindent, amit csak lehet, jöttek kortesbeszédet mondó "sztárok", a műsor előtt volt amolyan blikkes sztárcset (!!!), és Rákay Philip soha nem látott mélységből alélt el az éppen elhangzott dalokból. Amiknek a nagy része még mindig borzalmas és/vagy jellegtelen, de ez már senkit sem zavar.
A lebonyolítás szerint a nyolc döntőst a zsűri az Eurovízióhoz hasonló rendszerben pontozta, tehát 4,6,8,10 pontot adhatott. A négy versenyző közül aztán a közönség szavazhatta meg, hogy szerintük ki a legjobb a nemzetközi giccsparádéra, amit mi még mindig úgy kezelünk, mintha a Rock and Roll Hall of Fame-be delegálnánk valakit. Pedig baromira nem.
Az első körben a zsűri a túl sok vízet nem zavaró Ívet, a Spoon két 10-es pontszáma miatt az utolsó pillanatban lemaradó Wolf Katit, illetve az egyaránt pont nélkül maradt Gájer Bálintot és a Passedet ejtette ki. Wolf Katinál azért egy pillanatra megijedtem, mert az egész produkció annyira 1994 volt, hogy láttam magam előtt Roberto Baggio léc fölé bombázott 11-esét. Gájer még mindig csak vicc kategória, hiába érzi magát Leónak A Nagy Gatsbyből, ha az angol kiejtése az Ecseri piacon sem igazán állná meg a helyét Tényleg el kéne már felejteni őt és szólni azoknak, akik annyira tolják, hogy maradjon meg annak a közegnek, akiknek Michael Bublé a zenei atyaúristen. A Passedet azért nagyon sajnálom, mert kifejezetten jók voltak és a zsűri is jól mondta, hogy magasan a leginnovatívabb zenével indultak. És a leginkább aktuálissal is, mert a többivel ellentétben az ő számuk nem 5-15 évvel van minden nemzetközi trend mögött, hanem maximum csak pár héttel. A zsűri ezt egyetlen egy ponttal sem értékelte, remélem nem Rúzsa Magdi kreténsége miatt, aki
szerette volna megóvni a fiatalokat, nehogy letörjön a szárnyuk egy ilyen nagy megmérettetésen.
Konkrétan az iker faktor és a hárfa miatt a Passed volt ennek a mezőnynek az egyeteln olyan indulója, akikben megvolt az az eurovíziós freak faktor, ami a zenén kívül is figyelmet irányít rájuk. A zsűri ezt képtelen felfogni, és még mindig inkább könnybe lábadt szemekben képzeli el a sikert, nem pedig a szórakoztatásban. Ahogy Sixx írta nekem SMS-ben a műsor alatt.
...ha pelenkában indítjuk a Spoont még van esély a 28. helyre.
Így maradt Csemer Bogi, a Spoon, Szabó Ádám és Mujahid Zoli, szerencsére ennél a pontnál már egyikük dalára sem emlékeztem. Bezzeg az akusztikus versenyt megnyerő Leander Rising, ami nem csak baromi hamis volt, de kicsit szomorú is az (elektro)akusztikus hangszereken prüttyögő nagymetálosokat látva.
A nagy döntés előtt még Kállay-Saunders András is fellépett valami kevésbé ismert dallal, de ekkor már olyan fontos kérdések kavarogtak a fejemben, hogy
- honnan is olyan ismerős Szabó Ádám?
- vajon Bécsben Mujahid Zoli dementornak öltözik legközelebb?
- mennyit kell innom, hogy a pelenkás Spoon ötlete soha többé nem jusson eszembe?
- létezik-e ellenszenvesebb háborúellenes énekesnő Csemer Boginál?
Őszintén szólva a Passed kiesése után nekem halál mindegy ki nyeri a versenyt, ezért az elejétől esélyesnek számító Csemer Boglárka győzelme sem lepett meg annyira. Az már sokkal inkább, hogy az utóbbi évek egyetlen nemzetközileg is felkapott klipjét készítő énekesnő mennyire ellenszenves jelenség. Már ez az iszonyatosan közhelyes "legyen béke, szeretet, ne háborúzzunk" mentalitás is teljesen kikészít, hiszen nyílvánvaló hatásvadászatról van szó, de a döntőben két olyan momentum is akadt, amiből kiderült, hogy itt valaki súlyos szerepzavarban van.
Az egyik alkalommal mutattak egy részletet, amiben Csemer próbáján a háttérben Harsányi beleénekelt a dalba, mire az énekesnő olyan irritált fejet vágott, hogy öröm volt nézni, Aztán amikor rájött, hogy ki zavarja meg az ő művészetét, akkor őszintén kibukott belőle, hogy már kezdett kifejezetten mérges lenni, mintha csak a 70 éves Mick Jagger lenne egy wembleys koncert főpróbáján. Az már csak hab volt a tortán, amikor konkrétan elmondta, hogy az ő dala kiemelkedik ebből a mezőnyből, mert csak. Értem én, hogy a siker hatására hajlamos megnövekedni az arcméret, de a győztes dal annyira béna, sokadrangú próbálkozás valami aktuálpolitikai popparipa meglovaglására, hogy nem is értem ezt a fene nagy önbizalmat.
Mindenesetre az Eurovízió pont az a hely, ahol imádják a közhelyeket és a legdebilebbek számára is egyértelmű üzenetet, szóval lehet Csemer Bogi még egész sokáig is eljuthat, de azt konkrétan kizártnak tartom, hogy megelőzze a szuper menő finn indulót. Na igen, a finnek a 2006-os szörnymetál után megint valami váratlant húztak. Nekünk ez jutott:
Frissítés: Egyik olvasónk jelezte, hogy A Dal honlapján összekeverték a szavazást lezáró Tatár Csillát Liluval, amihez innen is őszintén gratulálunk! Akkor pedig pláne, ha ez csak valami belsős vicc.
Az utolsó 100 komment: