1. utaskísérő: – Valami van a gép törzsében.
2. utaskísérő: – Oké, ki is nyitom akkor a raktérbe vezető ajtót.
Ezzel a beszélgetéssel kezdődik a Strain pilotja. Az utaskísérők – és rajtuk kívül mindenki más is a repülőgépen – néhány perccel később már úgy tűnik, halottak. Az 50. perc körül aztán szó szerint a földbe aprítja az egyik szereplő fejét egy szerzetesi csuhát viselő, valószínűtlenül magas szörnyeteg. A készítők közül nyilván senkit nem zavar, mennyire elvárt és nevetséges ez az egész.
Spoilerek a tovább után.
Azt kell tudni a Strainről, hogy Guillermo del Toro (Tűzgyűrű, A faun labirintusa) a készítő, korábban még nem dolgozott sorozaton. Egy csomó helyen érezni rajta rajta del Torót: mint a Tűzgyűrűben, itt is valami képregényszerűen egyszerűből igyekszik valami jót csinálni, és mint a Tűzgyűrűben, itt is nagyon büszke rá, hogy saját világot teremt. Már a 2009-es, szintén Strain című könyvnek is ő volt a társszerzője.
Az első rész egészen tetszett, és azt hiszem, pont azért, mert del Toro is annyira komolyan vette. Ha nem lenne még világos, ez azért furcsa, mert egy olyan történetről van szó, aminek a gonosz főszereplőjéről egyre valószínűbbnek tűnik, hogy egy náci ősvámpír. Bármi, amiben náci ősvámpírok szerepelnek, definíció szerint komolyan vehetetlen – del Toro mégis megírta ezt az egészet önszántából, és úgy tűnik, önszántából is veszi komolyan. Nyilván persze ő sem hiszi, hogy a fiktív vámpírokról akár csak gondolkodni is fontos lenne, inkább valami olyasmiről lehet szó, hogy mindennek ellenére láthatóan igyekszik a lehető legtökéletesebben megvalósítani ezt az elég kiszámítható történetet. Mintha az lenne a célja, hogy végre legyen egy ideális képviselője ennek a lenézett műfajnak, ami minden kiszámíthatósága ellenére, legalább a megvalósításban okos és vállalható.
Az első résznek már a hossza is kész sajtóközlemény: 70 perces, nálam letöltve majdnem két gigabájt volt. A cikk elején azt mondtam, az utaskísérők halálával kezdődik a rész. Hazudtam, van előtte egy monológ is (érdes hangú öregférfi-hang mondja el), ami megint csak valóságos nyilatkozat.
Hunger, a poet once said, is the most important thing we know, the first lesson we learn.
But hunger can be easily quieted down, easily satiated.
There is another force, a different type of hunger.
An unquenchable thirst that cannot be extinguished.
Its very existence is what defines us, what makes us – human.
That force is love.
Zseniális ez a kezdés, nemcsak azért, mert olyan vészjóslóan beszél az éhségről, hanem azért is, mert rögtön az is látszik, milyen elképesztő ambíciói vannak del Toronak a Strainnel („mondja a költő”! ). Egy vámpíros sorozatot készít, ami már az első másodpercben többnek akarja magát mutatni annál, mint ami. Ha van dolog, amiről az első három részben egyáltalán nem volt szó a Strainben, az pont a monológban említett szeretetrevágyás, de értem, miért akarta ezt mondani del Toro az elején, mert tényleg fantasztikus feszültséget kelt. Kezdem azt érezni, hogy a Strain csupa ilyen blöffel lesz tele. Del Toro egyébként tényleg szó szerint kipipál mindent, ami egy tökéletes nyomozós horrorhoz kell: ötpercenként megjelenik a képernyőn egy „118. utca, Harlem, Manhattan, 11:32pm” felirat – ilyenek nélkül nyilván semmi nem lehetne tökéletes képviselője a műfajnak. A Strain a legerősebb pillanatiban egy magát elképesztően komolyan vevő, nagyon szépen megvalósított, viszolygástkeltő, folyton nagyzoló alkotás. Még a koporsóból előbújó vámpír is azzal tűnik ki, hogy milyen óriási.
Az első három rész alapján viszont azért vannak rosszabb pillanatai is – jellemzően az összes olyan pillanat, ami nem ilyen monumentális. A karakterek például elég átlagosak, annyira, hogy az már majdnem anakronisztikus (azt gondolnám, minél régebbre megyünk vissza az időben, annál kevesebb kidolgozott karakter lesz egy tévésorozatban, mert annál kevésbé vették komolyan a tévét a készítők.) Igaz, ez sokszor egyáltalán nem zavar annyira, mint kellene: a főszereplőnek semmilyen más jellemvonása nincs azon kívül, hogy szereti a munkáját, mégsem untat amikor róla van van szó. Megint csak: a Strainnek még ezekkel a rémesen üres szereplőkkel is összejön néha egy-egy emberi jelent. A kedvenc részem az volt, amikor a doktor kisfia (talán a második részben) azt válaszolta a folyton több figyelmet ígérgető apukának: „I know you mean it, but you won’t”.
Azért általában úgy érzem, ahogy a részek is negyvenpercesre rövidülnek a pilot után, az ambíciójából is veszít a sorozat. Azt persze egyáltalán nem gondolom, hogy a készítőknek túl sok beleszólása lett volna az epizódok hosszába, de a rövidebb részekkel együtt mintha a maximalizmusból is visszavettek volna: míg az első részben voltak jelentszinten is emlékezetes részek (a zálogházi lopásról szóló jelent pl. mindenképp), a második-harmadik részben nem igazán volt ilyen. Ilyennek szánhatták talán a második rész végi kádas jelenetet, vagy a harmadik részben a pincében véghez vitt mészárlást. De egyiknek sem volt semmilyen súlya, mert még a jelenetek korlátozott keretein belül sem volt bennük semmi meglepő. Nagyon messziről látszott, hogy a mászkáló zombilány jól nyakonharapja majd aput – az meg simán csak a világ legnagyobb írói öntökönszúrása lett volna, ha a frissen elővett áruló barátot már az árulás elkövetése után megöli egy random szörnyeteg. Korábban mondtam, hogy a Strain végig nagyon kiszámítható. Már a pilotban is az volt, de ott ez csak általában volt igaz: a konkrét jelenetekben még volt feszültség. Persze ott még könnyebb volt a készítőknek, mert nem volt még annyira egyértelmű, ki főszereplő és ki elveszíthető.
Általában is aggódom, mert úgy tűnik, a heti részekre már nem maradt del Toro kezdeti ambíciójából sem: miközben a szereplők elvannak a nagyjából érdektelen magánéleti történéseikkel, a nagyszabású, a monológban ígért nagyívű történetből nem sok látszódik, pontosabban: mintha a kezdeti blöff fenntartása sem érdekelné már a készítőt.
Azért remélem, megy majd valahová a Strain. Néhány részre még biztosan maradok.
Kötelező említés: Az öregúr a zálogpultból, ha mégis lesz nagyívű karakterdráma a Strainben, az biztos közte és a főgonosz között játszódik majd. És persze ez:
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.08.01. 12:42:30
netiltsálle 2014.08.01. 12:44:08
Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2014.08.01. 13:54:15
Erunder 2014.08.01. 14:02:06
"Nagyon messziről látszott, hogy a mászkáló zombilány jól nyakonharapja majd aput..."
Gyerek, apa, szeretet, éhség. Megvan?
Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2014.08.01. 14:07:37
Szerintem is fontos, nagyon megy ez a náci-zsidó szál végig (Abe és Eichorst, utóbbi amúgy talán a legkarakteresebb az egész brancsban)
Annyival azért mégsem intézném el, hogy "náci ősvámpír", inkább úgy tudnám elképzelni, hogy a nácik az ősvámpír talpnyalói lettek.
Erunder 2014.08.01. 14:19:23
Tényleg ez meg a másik.
Komolyan miközben a cikket olvastam olyan érzésem volt néhol, hogy az írója nem is nézte, vagy nem figyelmesen nézte a sorozatot. Mert a náci vámpírt simán egybeforrasztott az ősvámpírral.
Nem tűntek fel neki azok a dolgok, amik a monológra utaltak, mint például a dokinak is a gyerek aki szeretetre vágyik, meg a vámpír kislány, akit az apja a szeretet miatt enged közel magához, és ez lesz a végzete.
Aztán az, hogy 70 perces volt az első rész, majd az összes többi 40 és ezt párhuzamba hozni azzal, hogy a teljesítményük romlik.
Általában a nagyobb költségvetésű sorozatoknál ez bevett, hogy az első rész hosszabb, de nincs szignifikáns kapcsolat a hossz és a minőség között.
Az, hogy a szereplők egysíkúak szintén arra utal, hogy a cikk írója nem túl figyelmesen nézte a műsort.
m_barna 2014.08.01. 14:19:35
Erunder 2014.08.01. 14:28:55
Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2014.08.01. 14:35:59
Szerintem nem. Az is éppen elég érdekes, hogy a gonoszok egyszerű erőforrásként, kihasználható gyengeségként tekintenek a szeretetre. Ha a vámpírcsaj olyannal találja magát szembe elsőként, aki nem az apja, az a minimum, hogy kórház karanténjába záratja a halottsápadt, bevérzett szemű kislányt, és ugyanez lett volna a helyzet a hús alól a levet kiszopogató mukival is. A szeretet miatt az aggódás jelent meg, és nem a rémület, és ez egy fontos tényezőnek látszik a folyamatban levő invázió sikerességében.
m_barna 2014.08.01. 14:36:32
mindenesetre az, hogy te jobban figyeltél rá, annyit biztosan jelent, hogy különböző emberek figyelmét más dolgok ragadják meg, és hogy ezek szerint a Strain neked jobban való mint nekem.
teljesen őszintén mondom: örülök hogy ilyenkor segítetek a kommentekkel. Engem például egyáltalán nem érdekelt a részek nézése közben, hogy a nácik milyen viszonyban vannak a vámpírokkal, de persze igen, amit pl. Rufus78 ír a nácik viszonyáról a vámpírokkal, annak teljesen lenne értelme.
@doggfather: valószínűleg ez volt a comment blog történetének első helyénvaló zsidózása xd
Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2014.08.01. 14:38:52
Lehet, hogy nem egysíkúak, de hogy sablonosak, mint az állat, az biztos. Elvált, rákos, alkesz: már ásítani is unok ezektől.
m_barna 2014.08.01. 14:48:10
azt ugyebár nyilván mind érezzük, hogy a szörnyetegek (és konkrétan a vámpírok) vérszomja áll párhuzamban a szeretetre vágyással. a monológ azt mondja, hogy a második érzés erősebb.
a két értelmezés: az első szerint ezek az érzések ugyanabban az alanyban állnak elő, és mindig mindenkiben ott vannak (tehát a gonosz szereplőkben is). a második szerint pedig két különböző szereplőben vannak (tehát az emberek szeretetre vágynak, a szörnyetegek meg embert akarnak enni).
ha jól értem, a tiétek a második értelmezés. nekem az első jutott az eszembe.
kezdem egyébként szégyellni magam, mert úgy érzem túlanalizálunk valami olyasmit, amit nem is igazán analizálva kell megközelíteni.
Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2014.08.01. 14:59:23
Én nem vagyok hajlandó szégyellni magam, mert némi összefüggő történetet is elvárok (nem csak ettől, hanem bármitől, amit elém raknak), és nem csak hatásvadász jelenetek sorozatát del Toro arcával reklámozva. Az a "C" kategória, a Sharknado meg a pornó. Ezeknek is megvan a helye a világban, de nem is próbálják elhitetni velem, hogy itt valami izgalmas összeesküvés zajlik kukacokkal meg ősvámpírokkal.
Erunder 2014.08.01. 15:04:23
Pont ez az eset állhat fent, és tényleg többet gondolunk mögé mint kellene.
Rufusnak és neked is egyébkén abban tényleg igazatok van, hogy sablon karakterekkel kezdtek dolgozni. Reméljük mélyítik őket, és akkor nem lesz ennyire zavaró.
koho 2014.08.01. 15:42:17
A főszereplő roppant idegesítő, a családi dráma szálat már a második résztől kezdve átpörgettem, mert egyszerűen hosszú, és szintén idegesítő.
Egyedül az öregnek a szála tűnik jónak, és kecsegtetőnek, a többi gyengus jelenleg.
Természetesen megnézem a következő részeket, mert még ennek ellenére is bízom benne, hogy összeszedi magaát a sorozat. Kár lenne érte.
Arra várok, hogy elszabadul a káosz, de van egy olyan érzésem, hogy ezzel a tempoval az évad végére lesz bármi is.
thegoddamnbatman 2014.08.01. 18:21:18
Ráadásul ez a sárgás színvilág már Jeunet óta idegesít.
ügyfélszolgálatos 2014.08.02. 00:12:01
Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2014.08.02. 20:39:38
2014.08.07. 15:49:23