1989 március 22-én megalakult az Ellenzéki Kerekasztal, az akkor legnagyobb támogatottságúnak tekintett ellenzéki szervezetek közös hepaja, hogy aztán nem egészen egy évvel később már egymás torkának essenek tagjai. A Trónok harca című friss HBO-sorozat története valahol pont ilyen, csak sokkal kevésbé véres.
George R.R. Martin a fantasy-rajongók szentháromságának utolsó élő tagja, Robert Jordan és Tolkien mellett ő az, akihez még érdemes naponta imádkozni, hogy hétrészesre tervezett regényciklusát (Tűz és jég dala) befejezze végre. Az 1996-ban megjelent Trónok harca és az idén nyáron érkező ötödik kötet (Sárkányok tánca) piacra dobása között 15 év telt el, a két utolsó könyvbe pedig még bele sem kezdett a most 62 éves szerző, de drukkolunk neki piszkosul, mert az a világ, amit kitalált pont annyira izgalmas és romantikus, hogy simán lehet felnőtt fejjel is olvasni.
A Trónok harca ugyanis nem a klasszikus fantasy/mese-vonalon halad, azaz megjelenik valami varázsló a középkori világban és közli a szőrös lábú kisfickóval, hogy rajta múlik az egész világ sorsa, és ha nem visz el a mágikus bizbaszt valahová, akkor a Nagyon Gonosz Lény mindent és mindenkit elpuszít, hanem egy olyan környezetben, amivel simán tudunk azonosulni, hiszen szándékoltan sok hasonlóságot mutat a 11-14. századi Európával. Lovagok, hercegnők, királyok, barbár hadurak és egyszerű jobbágyok népesítik be a Westeros néven ismert kontinenst, ami olyan nagy, hogy északi részén odafagy az ember keze a kardjához, délen viszont rárohad a páncéling.
A történet itt, és egy Essos nevű másik kontinensen játszódik, és nagyjából úgy foglalható össze (legalábbis a tévésorozat első évadát tekintve), hogy a vidéken valaha több királyság is volt, az egyes klánok vagy házak pillanatnyi érdekeiknek megfelelően háborúztak egymással egészen addig, míg egyikük királynak nem kiáltotta ki magát az erősebbik eb él nemi életet alapon, hatalmával azonban visszaélt (micsoda meglepetés), és a házak egy ponton fellázadtak, kardoztak sokat és elűzték (értsd: írmagját is kiirtották, illetve majdnem).
Mindez 15 évvel ezelőtt történt, most éppen béke van, Robert királlyal annyira sok baj nincs, csak neki van elege már az udvari intrikából, és régi harcostárséhoz, az északi vidékek urához fordul, hogy segítsen neki kormányozni, ő meg hadd vadásszon már borjú nagyságú vaddisznókra meg igyon annyit, amennyit nem szégyell. A régi barát, Eddard Stark elvállalja a feladatot, leköltözik délre, és ekkor kiborul a bili, minden rivális ház a saját érdekeinek megfelelően elkezd cselt szőni és szervezkedni, a cél a trón, az eszközökben pedig nem válogat senki. Mindezt súlyosbítja a korábban elzavart király még életben levő, és barbár lovastörzsekkel kokettáló két gyermeke és ambícióik a trónt és a bosszút illetően, valamint a birodalom északi határát őrző hatalmas jégfalon túl gyülekező sötét fenyegetés.
A történetet Martin úgy meséli el, hogy az egyes fejezeteket más és más szereplő szemszögéből prezentálja, hol egy gyerek szemén át látjuk az eseményeket, hol pedig a hunokra kísértetiesen emlékeztető barbárok közé keveredő egykori hercegnő mesél élményeiről és így tovább. A három fő történetszál (fal, barbárok, királyság) feszt összekapcsolódik és szétválik, ezt a tévésorozatban nagyjából úgy oldották meg, hogy az egyes epizódokban hol az egyik karakterre fektetjük a a hangsúlyt, hol meg a másikra, igazi főszereplőről, Tony Sopranóról nemigen beszélhetünk, ha hasonlítani kellene, akkor a Lost többkarekteres történetvezetése áll hozzá a legközelebb.
A forgatókönyvekre egy szavunk nem lehet, az első két rész feszes, izgalmas és világosan követhető, miután megszoktuk az idegenül csengő neveket (melyek között azért van egy János és egy Sándor is a biztonság kedvéért) nem kell jegyzetfüzettel a kezünkben kimerevíteni a képet, azon gondolkodva, hogy kinek is a fia az a szőke nyikhaj, és miért olyan ideges állandóan. A környezet lenyűgöző, szinte mindent külső helyszíneken, Észak-Írországban és Máltán vettek fel, az epizódonként nyolcmillió dollárra saccolt költségvetésből pedig bőven futotta díszes jelmezekre és részletgazdag díszletekre, vizuális trükkökre azonban annyira nem, ami pár jelenetben kicsit feltűnő, de ezzel tényleg csak az foglalkozik majd, akit nem köt le a történet.
A szereplők között A-listás arcot nem találunk, a legismertebb közülük az a Sean Bean, akit a Gyűrük Ura óta minden producer lovon, hatnapos borostával az arcán, kezében karddal tud csak elképzelni, ő alakítja a király (Mark Addy) legjobb barátját, a Stark-ház fejét. A többi főszerepben (mert van vagy 12) közepesen ismert, de ettől még tehetséges színészek láthatók, Lena Headey nemrég még a terminátoros tévésorozatban szerepelt, most meg királynét alakít, Nikolaj Coster Waldau pedig halhatatlan nyomozót játszott egy bukott sorozatban, itt meg ő a legjobb kardforgató szerte a vidéken. A legjobb közülük Peter Dinklage (az egyik legérdekesebb szereplőt, a Lannister-ház fejének törpe fiát alakítja), aki minden jelenetet ural, amiben szerepel.
A Trónok harca lendületesen indul, felvázolja a karaktereket, akik között akad szerethető és gyűlöletes is, az első két epizódban pont annyira csigázzák fel az érdeklődésünket, hogy mindenképpen visszatérjünk a következőre. A könyv rajongóinak egy szavuk nem lehet, a képernyőn megelevenedő világ pont olyan, amilyennek megálmodta Martin, mégpedig azért, mert executive producerként a sorozat mellett dolgozik ő is, és nem nagyon van olyan aspektus, amihez nem kellene a jóváhagyása. A kábelsorozatoktól megszokott minőséget itt is megkapjuk, mint ahogy a kendőzetlen szexualitást és a véres erőszakot is, csak az első 15 percben, ha jól számoltam, hat fej hullik porba, gurul a hóban vagy vigyorog ránk karóra tűzve.
Óhatatlan persze, hogy egy ezeroldalas történetből kimaradjanak vagy lerövidüljenek bizonyos szálak, tíz órában nem lehet mindent elmesélni, amire a könyvben bőven van idő. A szereplők, főleg a gyermekek, idősebbek, mint a regényben, ez leginkább a hitelesség kedvéért van így - egy 12 éves, tízkilós kardot emelgető srácot kiröhögne a néző, a 13 éves lányt izomból meghágó barbártól pedig az összes gyermekvédő szervezet kiakadna. Akadnak olyan szereplők is, akik a könyvben sokkal hangsúlyosabbak, mint a sorozatban, a Stark ház címerállatának számító farkasok sem kapnak annyi teret a tévéváltozatban, mint a könyvben, és ki kell ábrándítsak mindenkit, Daenerys Targaryen szeme sem ibolyakék.
A Trónok harca egy gyönyörűen összerakott, szerteágazó történetű mese, amiben van legkisebb királyfi és királykisasszony is, hős lovagok és erkölcstelen hadurak esnek egymás torkának, mi meg csak ülünk és hagyjuk, hogy magukkal sodorjanak az események, és nem is vesszük észre, hogy már eltelt egy óra az életünkből. Az első rész ma este tízkor látható az HBO műsorán, ráadásul kódolatlanul, és persze lesz róla hogyvolt is, ki nem hagynánk semmi pénzért.
Lannister 2011.04.18. 07:28:43
Figyelem kedves szülők, ha a fentiből nem derült ki ez egy elég erősen 18+-os mesefilm. :)Mielőtt vki a pici gyerekeit ez elé vágná le, és örülne egy újabb kosztümös mesefilmnek
Martin papában viszont nagyon bízunk.
Sixx merre jársz a könyvben? Most, hogy elindult a vetítés bele kell húznod, mert pár dolgot biztos lelő a sorozat :D
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 07:32:19
veronel 2011.04.18. 07:33:20
Lannister 2011.04.18. 07:37:04
Akkor az első fejbevágáson már túl vagy. Innen indul a buli és csak egyre több lesz.
Az első nézettségi adatok mikor lesznek meg?
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 07:52:41
ghostdog75 2011.04.18. 08:16:56
Egy cserét mindenképp eszközöltem volna,Havas Jont azonnal cserélném Robb Starkra,annak a srácnak már itt a képen rajta van az egész "múltja",sztem jobban illene a szerephez,de talán kellemes csalódás lesz a másik is.Igazi telitalálatok Jaime és Tyrion,Arya és Eddard.Cerseit alakító színésznőt szívesen láttam volna a Stark házban,de remélem Cerseiként is hozza az elvárásokat.Mormontot alakító színészt kedvelem(még egy régi Afrika kutatós filmből,nem a Lara Croftból...),de nekem nem hozza a könyvbéli karaktert és akkor rúgjunk egyet a döglött lóba a legvégén-alapon:
nekem Jason Momoa örökre egy piros gatyás életmentő marad,ezzel nem tudok mit kezdeni,ezen sem a szakáll,sem a szemfesték,sem a Conan miatt! felpakolt izmok nem segítenek...nagyon kell hoznia a lóúr figuráját,hogy ellágyuljak.
hopp és mégegy!
ha egy állatnak ilyen komoly szerepe van,és ekkora a költségvetés,akkor mindenképp animáltam volna,mert a helyettesítésére küldött csehszlovák farkaskutya!-ami a képen is van-azért alulmúlja a várakozásokat,csúnyán...mégcsak nem is próbálkoztak igazi farkassal,pedig remek idomárok vannak akár itthon is nálunk:-).
Tudom,tudom,drága színészvér :-)de akkor is!
nagyon örülök,hogy megcsinálják a sorozatot,ne legyen az ember telhetetlen,de örülök,hogy a könyvvel kezdtem-és folytatom is gyorsan.
este kívánok mindenkinek kellemes meglepetés és szórakozást.
Zee 2011.04.18. 08:28:31
doktor.dikhed 2011.04.18. 08:33:37
Rengeteg olyan fantasy van, ami nem ezen a vonalon halad - mert ugye itt a könyvről van szó - és rengeteg minőségi is akad. Martin nem ebben emelkedik ki, hanem leginkább a karakterábrázolásban.
Nevem Earl 2011.04.18. 08:46:05
Amúgy kicsit féltem a karakterek árnyaltságát, mivel ebben a ciklusban aztán tuti nincs tisztán jó vagy rossz figura. De azért kíváncsian várom a sorozatot.
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.04.18. 08:52:12
smore 2011.04.18. 09:01:08
Nem próbálkozhattak farkasokkal, mert azok "használata" Nagy-Brittaniában nem engedélyezett. A "helyettesek" egyébként nem az általad emlitett fajtából hanem a Northern Inuit-ból (a magyar nevét sajnos nem tudom) kerültek ki.
rbatty 2011.04.18. 09:01:17
G46 2011.04.18. 09:08:05
Az 5. rész júl. 12-re van beígérve kiadásra.
Én nagy fantasy-rajongó vagyok, mondták, h. ez nagyon jó, érdemes elolvasni. Meg is vettem az első kötetet. El is olvastam kétszer. Aztán a többi 3-at nem. És a sorozatot sem fogom nézni. Miért? Mert sajnos nincs vége. És kb. 10 év múlva lesz, hacsak az író el nem patkol addig. Szal minek nézzek egy sorozatot, ami -állítólag- egy k. nagy cliffhengerrel ér véget (fog véget érni).
A világ egyébként nagyon ki van találva, szörnyek vannak benne, de tényleg kb. mitikus lények, a sárkányok konkrétan kihaltak. És igen, ebben a világban 14 évesen férjhez adják a lányokat. Szal nem értem, ha a könyvben ez ment, filmben miért is nem. Mindegy, ez legyen az én egyéni szoc. problémám.
Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.04.18. 09:08:05
Nevem Earl 2011.04.18. 09:09:56
Ez elég cinikus feltevés, de remélem Martin megéri, hogy befejezhesse a maradék kettőt... benne van már a korban az öreg.
2011.04.18. 09:14:30
Te az a fajta ember lehetsz, aki inkább megnézi egy könyv végén hogy ki a gyilkos (persze a lakáj az), mielőtt belekezdene egyáltalán. Ha nem lennél ennyire lezárásfixált ("kifizettem, nincs vége, vissza a pénzem"-tipus), akkor esetleg tudnád élvezni magát a történetet is.
Azzal pedig, hogy nem olvastad a maradék három könyvet, egy csomó fordulattól, történetszáltól, és új karaktertől fosztod meg magad.
Ne érts félre, szal, én tisztelem ha vannak elveid. Csak ezt ebben a formában badarságnak tartom.
2011.04.18. 09:18:30
Nem vagyok az a kimondott Tolkienbuzi, de adjuk meg a királynak ami a királyé, még akkor is, ha egyeseknek -például nekem- tényleg sokkal jobban bejön a középkori politikai kibaszósdi mint a szőröstalpú srác a bizsuval.
Tolkien -ha tetszik, ha nem-, állandó mérce, és az is fog maradni, de ez egyáltalán nem is baj.
Moso 2011.04.18. 09:23:21
Olyan mint a Gyűrűk ura, csak heteróknak.
ghostdog75 2011.04.18. 09:24:53
és tényleg...bár erről a fajtáról még nem hallottam.Az angol szabályokról meg pláne nem,talán ezért lett volna jobb az animálás-kb. úgy,mint anno a 300ban a farkasos jelenet. www.youtube.com/watch?v=HSvBr4Qa-Fs borzaskutyat abszolut ilyennek képzelem el:-)
Lannister 2011.04.18. 09:25:49
Ezt ki írta?
Szerintem itt van egy kis tévedés a fejekben:)
Ez GoT-os hír és nem LOTR. Nem kell megvédeni olyan dologtól, ami szóba sem került.
Mellesleg, amennyire korszakalkotó volt Tolkien műve, annyira újszerű Martin ciklusa is. Tolkien teremtette meg a most is élő képet a fantasyről, amiért az emberek jó része el is zárkózik előle(ez nem negatív kritika, hanem szimpla ténymegállapítás). Ezen csavart most Martin és remélhetőleg kicsit közelebb hozza az emberekhez kedvenc műfajunkat.
-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2011.04.18. 09:26:39
Lannister 2011.04.18. 09:31:14
Mit ad le? Komolyan ilyen vak nem lehetek :)
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 09:31:50
Hangyasav 2011.04.18. 09:41:35
Niylván mindenkinek megvannak a saját kedvencei, de én nem hagynám ki Steven Eriksont a mai klasszikusok közül(A malazai bukottak-ciklussal). Ha abból készülhetne egyszer film/sorozat...
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 09:43:42
2011.04.18. 09:44:49
Kint volt index címlapon, és azzal a sorral zárult, hogy "Tolkien nincs sehol". Már nincs kint, és ezek szerint nem is sixx írta, úgyhogy tárgytalan, csak kicsit erősnek éreztem.
ügyes-bájos 2011.04.18. 09:44:49
Lezuzius 2011.04.18. 09:46:46
A Trónok harca a legjobb dolog, ami a fantasy műfajjal történhetett. A Gyűrűk Ura sehol sincs.
nem oldalt a blogdobozban, hanem a cikkek kozt
toi 2011.04.18. 09:48:14
@sixx: azzt írod, hogy az első két rész.
én egyet látok csak leadva. a 0-at is belevetted, vagy valamit benéztem?
toi 2011.04.18. 09:49:41
Savior 2011.04.18. 09:50:35
savrola 2011.04.18. 09:50:44
ds9 2011.04.18. 09:51:31
Tolkien 81 éves korában halt meg, hogy egy fantasy szerzőt is mondjak.
Martin 62 éves, ami azért a mai világban, egyáltalán nem számít öregnek (a színész Christopher Lee 88 éves és néhány éve még kardozott :)
Néhány Martinnal egyidős jóember, akiket még ne temessünk el: Billy Crystal, Alice Cooper, William Gibson(ő is írjon gyorsabban?), Steven Tyler, Andrew L. Webber, Al Gore, Grace Jones (na ezen én is meglepődtem), Kathy Bates, Jean Reno, John Noble (Walter Bishop), Jean Michel Jarre, Jeremy Irons, Olivia Newton John (ez is érdekes), Ozzy Osbourne, Samuel L. Jackson, Donna Summer, Gerard Depardieu.
És ha már az utolsó francia volt, ide kívánkozik Robert Merle, 96 éves koráig élt és addig írt, én nagyon sok könyvét nagyon szerettem, de a Francia Históriából, csak az első hármat-négyet tudtam elolvasni, mert utána nekem már nagyon tömény volt, és elég volt a francia történelemből. Írt belőle 13 kötetet (sajnos az utolsó hász évében már csak ezt írta).
Tehát, ha valaki 62 éves, az még nem olyan öreg, hogy kiesik a kezéből a penna, van még benne némi kilóméter és írhat még akármit, és akármennyit.
DominoFX 2011.04.18. 09:51:40
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 09:51:56
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 09:52:48
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 09:54:07
Hangyasav 2011.04.18. 09:56:23
ügyes-bájos 2011.04.18. 09:56:44
Melyikről beszélsz a filmről, vagy a könyvről?
savrola 2011.04.18. 09:57:57
ügyes-bájos 2011.04.18. 10:00:46
Van egy olyan sanda gyanúm, hogy sixx mester nem is olvasta a gyűrűk urát, se a hobbitot/babót.:)
Juraviel.Ihuan.Bedvin 2011.04.18. 10:03:39
Nos, sixx egy korábbi posztjánál volt egy kisebb vita-beszélgetés, hogy most Tolkien fantasy író-e vagy sem. Én a "sem"-be tartozom, mert Tolkien bár fiktíven, de a régi mítoszok és archetípusok mintáival élve alkotott meg egy saját mitológiát és világot.
Én imádom Tolkient, mert szeretem magukat a mítoszokat és régi korok meséit is.
Akik viszont ódzkodnak ettől, azokat esetleg kirázza a hideg a Tolkientől, még ha el is ismerik fölényét az összetettség és a világ kidolgozottsága tekintetében. Nagyon kevesen vannak, akik akár csak annyit elmondhatnak magukról, hogy a lába nyomát érintik e tekintetben, főleg a mítoszok szimbolikájának vonatkozásában.
Most adták ki újra itthon (épp múlt héten) az Elveszett mesék eső és második köteté egyben, immár Tolkien fia jegyzeteivel ellátva. Ha sikeres lesz, kiadásra kerül a The History of the Middle-Earth többi kötete is. Ezek kicsit jobban árnyalják a képet - mert azt el kell ismerni, hogy Valaquenta és Quenta Silmarillion nem olvasmányos művek.
A Hobbithoz és a Gyűrű Urához csak a az Unfinished tales és a Húrin gyermekei hasonlíthatóak (bár ez a könyv szerintem egy kicsit pénzszagú, mert a legtöbb rész a Szilmarilokban és UT-ben megtaláhatjuk, majdnem hasonló hosszúságban), mert ezek is könnyebben olvashatóak.
Viszont pl. a HoME majdani harmadik kötete lényegében és többségében versből áll (Beleriand balladája).
Szóval olvasmányosság és pl. a karakterábrázolás mélysége tekintetében a Gyűrűk ura valóban sehol "sincs". Igazából nincs olyan karakter szvsz Túrin Turambaron kívül, akivel az ember azonosulni tudna, akinek az érzelem- és gondolatvilágába belehelyezkedhetne, ahol akár saját párhuzamokat vonhat az életével.
És Martin épp ebben hozott nagy újítást.
Azonban ez nem kritika Tolkien irányába, mivel őt mítoszt írt, és ott ezeknek nincs helye. Aki olvasott múltunk legendáiból, a párhuzamokat és hasonlóságokat óhatatlanul is felfedezi.
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 10:05:37
savrola 2011.04.18. 10:06:59
@Hangyasav: Nem tudom mi vérzik neked benne. Pláne úgy nem értem, hogy a film van nálad rendben és a könyv nem stimmel! :D Ami azért érdekes, mert a filmből maradt ki egy rakás olyan jelenet (Szarumán, Grima sorsa és szerepe Orthanc bevétele után, az, hogy valójában miért is akarnak elhajózni a tündék és a végén Gandalfék), ami nem varrta el a szálakat tisztességesen.
qwertzu 2011.04.18. 10:07:15
"Daenerys Targaryen szeme sem ibolyakék."
Azért remélem hajfestékre futotta, hamár színes kontaklencsére vagy digitális utómunkára nem.
ügyes-bájos 2011.04.18. 10:08:56
Oké. Nem térítek.
Nekem angolul is tetszett, főleg Beowulf után (nem, nem a film).:)
Rosszindulatú Vászka 2011.04.18. 10:09:08
@Hangyasav: van ilyen, nekem meg a film rém idegesítő a lebutított, összetört történetével. Nekem silány. De legalább látványos.
ügyes-bájos 2011.04.18. 10:09:48
..vagy a Húrin fiait... na jó, befogtam.
raw 2011.04.18. 10:16:25
Hangyasav 2011.04.18. 10:23:00
Azt hiszem, meghaladja egy blog-komment kereteit, és nem is tartozik szorosan ide. Másrészt, már a rómaiak is tudták, hogy ízlésről lehet ugyan vitakozni, csak nem érdemes...
Egyszer olavastam valahol Kornya Zsolttól (Raoul Renier) egy írást arról, hogy mi baja van neki a Gyűrűk Urával. Na, az elég jól összefoglalja, mi a bajom nekem is.
szepi79 2011.04.18. 10:23:09
savrola 2011.04.18. 10:25:51
syllogz 2011.04.18. 10:26:08
/troll
Rosszindulatú Vászka 2011.04.18. 10:29:11
csiszi 2011.04.18. 10:31:35
Szóval még adhatunk nekik időt az animálásra. Vagy legalább a digitális méretnövelésre :)
savrola 2011.04.18. 10:33:27
2011.04.18. 10:37:53
That's how we roll around here. :P
Hangyasav 2011.04.18. 10:40:04
hobbitfalva.uw.hu/xxx/irasok/KZSmiertvanelegemtolkienbol.pdf
varand 2011.04.18. 10:41:41
Aki nem játszott szerepjátékot és itt nem a wow bárgyúságokra gondolok az nyílván nem értékeli!
redwolf 2011.04.18. 10:43:25
savrola 2011.04.18. 10:45:47
@varand: Nálam a szerepjáték kimerült a Heroes of Mitght and Magic című kultikus PC játékban, mégis LOTR rajongó vagyok (bár lehet, hogy pont a játék miatt). :) Bár lehet, hogy ez az én szegénységi bizonyítványom. :)
varand 2011.04.18. 10:48:15
vernarancs 2011.04.18. 10:53:42
A fantasy szo jelentese azert csak dereng, nem? Ez max. egy Tolkien utanzat. De sehol nincs a Tolkien altal felepitett vilaghoz. Az, hogy a filmben ebbol mit sikerult visszaadni az mas kerdes.
kovácspéterke 2011.04.18. 10:56:01
doktor.dikhed 2011.04.18. 10:57:34
Nagy hibát követsz el. Így, jelenleg befejezetlen formában is érdemes elolvasni.
2011.04.18. 10:59:45
Namármost meg merem kockáztatni, hogy egy huncut kurva betűt nem olvastál a könyvből.
Akkor mivégre okoskodsz? NYÍLVÁN nem Tolkien, nem is akart soha az lenni, és nem is lett, de tudod, a könyvkiadó PR-gépezete már csak úgy működik, hogy ha fantasy, akkor említsük meg Tolkien mellett, ha Sci-Fi, akkor Lem vagy Asimov, ha romantikus, akkor Bronté, ha krimi, akkor Agatha Christie.
doktor.dikhed 2011.04.18. 11:00:37
Kár ezen vitázni. A Tolkiennek is megvannak az erős oldalai, de Martin írása, mint könyv jobban működik. A karakterek ábrázolása kiváló, Tolkien viszont ebben sajnos nem túl erős, többek között ezért is nehézkes olvasmány a GYU.
Chomy 2011.04.18. 11:03:46
Véresen egyszerű a válasz. A szóban forgó írók nem kötik a nevéhez a fantasy műfaj megteremtését. Meg más sem.
Mármint, ha kicsit is tájékozottak a témában.
savrola 2011.04.18. 11:05:09
ds3 2011.04.18. 11:05:52
savrola 2011.04.18. 11:06:49
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 11:10:37
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 11:11:19
e-hajos 2011.04.18. 11:18:33
Nagyon sokat lehetne írni róla (ezidáig hét egyenként sokszáz-oldalas kötet), de itt erre nincs idő.
Akt érdekel a nagyon komoly fantasy az vágjon bele. (Persze csak az aki nem egy befejezett történetet akar olvasni - a történelem sem az!)
savrola 2011.04.18. 11:27:08
LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2011.04.18. 11:32:14
Felettébb kellemetlen - főleg magatokra nézvést, hogy itt véditek a ki tudja milyen mundér nem létező becsületét, különösen azok, akik egyik vagy másik írót nem is olvasták, ámde kellően bátornak érzik magukat a kritikai hanghoz, jó papagájként mantrázva a kapitális baromságaikat, nyilván abban a hitben, hogy a tudatlanságuk feltűnés nélkül marad.
Ilyen jellegű hirigek előtt az önkritika gyakorlását merem ajánlani, igen jó szívvel.
A sorozatot még nem láttam, így ahhoz sajnos nem tudok egyelőre hozzászólni, de máris várom a HV-kat!
varand 2011.04.18. 11:42:16
Kornyától én keveset olvastam! Angolul sem olvastam még a GYU-t! Nem mernék nyilatkozni!
Valóban el lehet töprengeni amit mond! A mai szemnek, amit átmos a tv butasága és fantáziatlansága, lehet h kicsit túl emelkedett!
Dehát klasszikusokat is olvas az ember, ami régi!
Azt viszont szem előtt kellene tartania h neki könnyű a dolga! Tolkien teremtette meg a szerepjátékot és a fantasy-t, mint műfajt. Magyarul ez olyan mint Neumann-t szidni h rosszul teremtette meg a számítógép alapjait! Nem is lennének eszközök ha nem találta volna ki!
Kb. ugyanaz jut eszembe, amikor Dumas, Asimov nem felel meg a mai popcorn-mozibajáró szemnek és aktualizálni kell...! A dialógusokat kurtítani kell sok narrációval nehogy a túl bonyolult legyen!:)
A bíboros vagy a robotok természetesen velejéig gonoszok csak h 2 órába beleférjen!:)
Juraviel.Ihuan.Bedvin 2011.04.18. 11:43:58
Tolkien világának mitikusságából adódóan tényleg lehet a szimbólumokon keresztül a saját életünkben is hasonlóságokat felfedezni, ez igaz. Azonban ezek szimbolikusak maradnak, inkább kötődnek egy magasabb értékhez, maximához.
Martinnál viszont konkrétumokat -nem esemény szinten- lehet találni, mivel az ő világa a meglévő ún. természetfeletti elemek mellett kőkeményen emberi.
És sokkal közelebb tudja érezni magát az ember hozzájuk, mint pl. Tolkien alakjai esetében. Azt még hozzáteszem, hogy én a fenti megközelítésből olvasom Tolkient.
No mindegy. Térjünk vissza a sorozathoz.
_____________
Sixx, én már az interjúkat várom nagyon tőletek. :)
savrola 2011.04.18. 11:47:14
rbatty 2011.04.18. 11:49:22
Még Jó, hogy Tolkienről vitatkozunk, így legalább nem lesznek a Trónok harcához spoilerek. :D
savrola 2011.04.18. 11:50:34
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.04.18. 11:51:25
Chomy 2011.04.18. 11:55:10
Höhh! Én meg a passzátszelet fingottam. Mi lesz a következő, Tolkien programozta a WoW-ot?
(Az viszont cuki, hogy az a bizonyos Kornya-féle GYU-fikázás még mindig így felkavarja az indulatokat. Mi is fel voltunk rajta háborodva úgy 10-15 éve. Meg általában minden írásán.)
savrola 2011.04.18. 11:56:54
@Juraviel.Ihuan.Bedvin: Bocs, én többet vélek felfedezni, mint szimbólumokat. Olykor-olykor már párhuzamokat is. :) Sajnos...
Martint viszont nem olvastam.
@szzsömi: Lehet, hogy nem Tolkient akarta bántani, mégis sikerült neki! :)
savrola 2011.04.18. 11:59:20
Hangyasav 2011.04.18. 12:09:25
Szeretem, ahogy Martin felrúgja a fantasy-sablonokat, és a szereplők sokkal inkább „hús-vér" embernek tűnnek, ahogy ugyanezt kedvelem Eriksonban is. Barátaim közül néhányam ugyanezt ki nem állhatják. Az külön jópofa, ahogy Martin a szereplőkkel bánik: egyszer azt nyilatkozta valahol, hogy azt akarja, hogy az olvasó tényleg izguljon a szereplőkért, és ezért akár a kötet elején-közepén is megöli vagy megnyomorítja a főbb karakterek egyikét-másikat, hogy soha ne lehessen előre tudni, mi jön a következő oldalon. A sorozatra gondolva szinte bánom, hogy már vagy háromszor elolvastam a teljes regényfolyamot...
Juraviel.Ihuan.Bedvin 2011.04.18. 12:09:37
@LadyCarambole: Csatlakozom.
Nem igazán értem miért ugrottak neki sixxnek. Én imádom a LOTR, könyvben vagy filmen egyaránt, de szerintem semmi sértőt nem írt.
Az index címlapon meg nem csak itt, ha más esetben is fogalmaztak már úgy, hogy némelyek egyből vérszemet kaptak, és az itteni még csak piknik azokhoz képest. :D
Jaj, mi lesz még a HV esetében. :D Általában nem szoktam olvasni, mert nem vagyok sorozatjunkie, igen keveset nézek, de most már direkt elolvasom a szövegeket. :D
Kíváncsi leszek, hogy sixx hogy tud majd röhögés nélkül epésen írni Tyrionról. :D
Chomy 2011.04.18. 12:11:01
A kritikái viszont általában elég kemények, kissé talán szélsőségesek, és a legkevésbé sem tapintatosak. A stílusa felkorbácsolja az indulatokat, úgyhogy lehetetlen a véleményével részben egyetérteni. Vagy kurvára meggyőz, vagy kurvára fölidegesít.
Attila1234 2011.04.18. 12:15:42
Rosszindulatú Vászka 2011.04.18. 12:15:53
Ráadásul egy olyan filmet hasonlítgatsz amit a legtöbben nem láttak, egy olyan könyvhöz, amit ellenben sokan olvastak itt.
varand 2011.04.18. 12:21:49
Nem lepődök meg h egy dark fantasy iró nem csíp egy high fantasy írót!
G46 2011.04.18. 12:24:18
Oké, hogy próbál mindenki meggyőzni, h. de, jó ezt befejezetlenül is elolvasni, és nem, nem olvasom el, ki a gyilkos, (Tetovált lánynál is kibírtam) csak van egy icipici gyerekem, aki mellett megfontolandó, h. elolvassak-e 3000 oldalt/ megnézzek 40 órányi filmet úgy, h. nincs vége. Setét torony könyveknek is úgy kezdtem neki, h. már íródott a 7. kötet.
Utána néztem, Martin az első könyvet kb. 5 évig írta, közben biztos csiszolt a világon is, ok. A 2. és 3. részt 4 év alatt tudta le, a 4. és 5.-et meg 11! alatt. Mivel eredetileg trilógiának szánta, gondolom, nem nagyon jöttek az új ötletek. Aztán meg elkezdett minden mással foglalkozni kb., csak éppen nem a könyveket írta. Szal mintha ő maga nem akarná befejezni.
Jó ez a Tolkien-vita, érdekes módon Robert E. Howardot meg H.P. Lovecraftot senki nem szedte elő, hogy ők a fantasy nagyatyái és Tolkien meg Martin is menjen a fenébe. Nekem nem tetszett a LoTR könyvben, filmen meg megvan díszdobozos verzsönben. Viszont tetszik, nem tetszik, alapmű. Tolkien nélkül valószínű Martin sem írt volna efféle epikus történetet.
U.i.: egyébként szurkolok a sorozatnak, mert végre van egy igényes fantasy-sorozat, és ennek mmintájára hátha lesz több is.
savrola 2011.04.18. 12:26:16
Feketebotos Mark Y'henon 2011.04.18. 12:26:48
ghavin 2011.04.18. 12:28:07
"A szerző nem mást kérdőjelez meg, mint Tolkien alkotói szabadságát."
Egy nagy trollf@szt kisapám. Azzal, hogy valamivel szemben kritikát fogalmazunk meg, éppen hogy elismerjük a létjogosultságát, s ezzel együtt az "alkotó szabadságát" is. Azt pedig még a legmegátalkodottabb Tolkien-apologéta is elismeri, hogy Tolkien a fabula-teremtés terén valóban egy doktriner, a katolikus dogmatikától elszakadni képtelen erkölcscsősz volt.
"És nem azzal van a baj, hogy ezt leírja, hanem azzal, hogy ezt próbálja tudományos alapokra helyezni."
Tehát Tolkiennek jár az alkotói szabadság a minden nnemű életszerűséget nélkülöző jellemalkotás és -ábrázolás tekintetében, Kornya Zsolt viszont ezt nem róhatja fel a Tolkien műveit érintő elemzése során. Hogy is van ez kérem szépen?
on: Hogy a Trónok harcáról is beszéljek egy kicsit...
pozitívumok: Egy-két kivételtől eltekintve remek szereposztás, kiváló szerkesztés, atmoszféra, díszletek, s jelmezek. Nagyon erős kezdés volt, s bízom benne, hogy akkor is tartani tudják ezt a "tempót", illetve színvonalat, amikor már nem egy, nem kettő, hanem minimum hat szálon fut a történet.
negatívumok: Havas Jon hisztis picsaként való beállítása (ezen aspektusa ugyan jelen volt az első kötetben, ám korántsem ennyire szembetűnően), érthetetlen design-döntések - a Lannisterek szemeinek színéből teljesen hiányzik az arany, a Targaryenekéből a lila, a Targaryenek nem elég "idegenek" (a könyv alapján egy sajátos "etnikum" utolsó képviselői), Tyrion nem elég rusnya, a rémfarkasok túlságosan hasonlítanak a hagyományos farkaskutyákra, Sandor Clegane égési sérülései arcának rossz oldalára kerültek; a zene, s a hangok igencsak középszerűek, ami egyáltalán nem jellemző az HBO sorozataira.
"semleges" észrevétel: érthetetlen volt számomra a kezdeti geek-csali (Mások), s a megszámlálhatatlanul sok csöcs. Félek, hogy akik fantasy köntösbe bújtatott szörnyhentelésre és túlpörgetett soft-pornóra számítanak az első rész alapján, rövid időn belül csalódni fognak a sorozatban, ergo teljesen fölösleges volt a természetfeletti elemek és erotika ilyetén kihangsúlyozása.
savrola 2011.04.18. 12:32:12
Ja igen, itt olvastam a fantasyról, ez is Kornya műve, szerintem ez rendben van.
The Welsh 2011.04.18. 12:43:07
De ez a GoT (amit nem olvastam) filmként egyáltalán nem működik, steril, vontatott, érdekeltelen. Részemről instant cancel.
_fű a szénakazalban 2011.04.18. 12:43:43
Bár a fordításai sokszor nem valami jók, de eredetiben nagyon jól ír.
Mondjuk én nem vagyok nagy fantasyrajongó, szóval nem ismerek minden szerzőt.
A Gyűrűk ura könyvben nekem sem jött be, ritka unalmasnak találtam, filmben viszont nagyon is, bár könyv után eléggé ódzkodva néztem meg az első részt, de engem meggyőzött.
"Westeros néven ismert kontinenst, ami olyan nagy, hogy északi részén odafagy az ember keze a kardjához, délen viszont rárohad a páncéling"
Tudok itt a Föld nevű bolygón olyan tényleg létező kontinensről, aminek az északi meg a déli részén is odafagy az ember keze a kardjához, a közepén meg nemhogy a páncéling, de a sima vászoning is rárohad.
Valami Amerika vagy mi a lófasz a neve. :-)
Felagund 2011.04.18. 12:43:47
Alma-körte szvsz (és mindkettő finom ;))
Juraviel.Ihuan.Bedvin 2011.04.18. 12:46:46
Martin is azt mondta, hogy a "Bombadil Tomát hiányolók" lesznek kevesebben.
A rémfarkasok. Még kölyökkutyák. A Vastrónus előzetesben már konkrétan a méretéhez méltó módon jelent meg Havas Jon mellett, úgyhogy ezzel sem lesz gond szerintem.
Azt is figyelembe kell venni, szerintem, hogy ez részenként pár milliós költségvetésű produkció, azaz sosem fognak CGI segítségével hű ábrázolást kivitelezni.
Amúgy dothraki oldalon nem is olyan meglepő a sok meztelen női mell. :D Szerintem még visszafogottak voltak a könyvhöz képest, a Tyrion jelenet meg jó volt. :D
Jon esetében annyiban egyetértek, hogy a "hiszti" kicsit eltúlzott, de nem lesz gond színésszel.
2011.04.18. 12:59:30
Ha kellene, a klasszikus fantasy-írás alapjának Robert E. Howardot nevezném, még ha a magadfajta keményvonalas gyűrűhordozók blaszfémiát is kiáltanak.
savrola 2011.04.18. 13:10:36
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.04.18. 13:15:52
A szerepjátékot marhára nem Tolkien teremtette meg, hanem Gary Gygax, akinek befolyásai közt főleg a XX. század első felének klasszikus ponyvaszerzői szerepeltek, Robert Howard, Clark Ashton Smith, Fritz Leiber vagy éppen Lord Dunsany, akik amúgy már bőven JRRT előtt működtek, szóval a műfajt sem ő szülte.
A GYU 14 évesen jó volt, ma már lehet, hogy nem ütne akkorát, a végenincs mű-középkori intrikálások meg nem nagyon mozgatnak meg, bár a Trónok Harcát éppen hitelt érdemlő források is jónak nevezték, na majd ha kiolvastam a soron lévő úgy 6000 nagylexikont.
G46 2011.04.18. 13:19:46
ghavin 2011.04.18. 13:24:59
*facepalm* Fenntartod, annak ellenére hogy hülyeség - az alkotói szabadság szellemében fogant mű puszta léte teremti meg a kritika lehetőségét, ami lehet pusztán hatásesztétikai elemzés, de akár strukturális kritika is, azzal hogy te kvázi feltételeket szabnál ennek, amely feltételek megszegése veszélyezteti az ítész "hitelességét" (a szemedben vagy agy "általában", igazából tökmindegy) konkrétan a saját magad ellen érvelsz. Egyszerűbb lenne, ha beismernéd, hogy kikéred magadnak ha valaki összeszedett érvekkel, nem feltétlenül kedvező színben tünteti fel a szívednek oly kedves trilógiát.
"De ezt kiegészíteném azzal, hogy én azt vallom, hogy a mélységekig tartó elemzés elrontja a mű élvezetét."
Igen, a gondolkodás valóban ronthat egy mű élvezeti értékén (lásd: Stephenie Meyer regények, Roland Emmerich életmű, ésatöbbi).
"Kornya is írja, gyerekkorában rajongott érte, aztán túlságosan beleásta magát, és gyakorlatilag megutálta."
Akkor te ezentúl hagyatkozz kiskorúak véleményére amennyiben megerősítést vársz arra vonatkozóan, hogy a neked tetsző mű valóban "jó".
bucbuc 2011.04.18. 13:41:37
Sixx, neked ez az egész azért teszik, mert egy fantasy lost.
Nem mondom, nem rossz, de az egész egy katyvasz, ami soha nem lesz befejezve, az író nem hogy előre nem tudja kivel mit szeretne csinálni, hanem már nem is emlékszik arra, kinek mit gondolt ki.
Valamilyen geciségi fóbiája is van, céltalanul szopatja a hőseit, majd lehetetlen fordulatokkal még tovább keseríti az életüket. Mikor ez megtörtént, regényekre megfeledkezik róluk, nem érdekli többé a sorsuk kicsit elnagyolja aztán szarik rájuk.
Csakúgy mint egyéb történésekről, amik pár fejezetig a könyv fő sodra volt. (Hogy is kezdődik ez az egész? Hogy is van telibeszarva 4 könyvön keresztül?)
Csoda hogy nem akaródzik neki befejeznie? Fingja nincs mi legyen a vége.
Aki nem hülye láthatja, ebből már kikeveredni nem nagyon tud, csak össze vissza ötletel sajnos. A rajongók meg várják a következő könyvet mint a mannát, ami majd megvilágítja őket. lol.
Éppen emiatt kár időt pazarolni rá, katyvaszt bárki tud írni, Tolkienhez hasonlítani- nem csak emiatt - hatalmas, elhamarkodott faszság.
A sorozat ettől függetlenül persze lehet jó, de a könyvek el vannak baszva.
bucbuc 2011.04.18. 13:49:02
ghavin 2011.04.18. 13:54:11
raw 2011.04.18. 13:54:56
@Chomy: meg a többiek:
Össze van itt ám keveredve a szezon a fazonnal, fantasy-ből van ám sok féle fajta: high fantasy (pl. Tolkien), S&S (R. E. Howard ugye), horror fantasy (H.P. Lovecraft pl.), stbstb.
Sajnos a magyar nem különbözteti meg ezeket, így számomra a fantasy az marad, ahogy megismertem először, azaz high fantasy, amit - és ebben igazad is van - valóban nem is Tolkien teremtett, mint ahogy könyvet sem ő írt először, neki "csak" azt köszönhetjük, hogy az emberek egyátalán megismerték ezt és hogy elterjedt a világban. Ezt még pl. a fent említett Kornya úr, Tolkien nagy kritikusa sem gondolta másképp, egy 88-ban írt cikke alapján legalábbis.)
Vannak olyan elemek, amiket Tolkien emelt be a fantasy-ba, "reimplementált" különböző mitológiákból, pl.: ork, elf, goblin, hobbit, dwarf és nagyrészük mai napig úgy él a köztudatban, ahogy ő kitalálta. Ezért is szokták ráaggatni a modern fantasy atyja titulust. Persze, aki valamiért rühelli, annak ezt nehéz elfogadnia, de attől ez még így van.
Részemről lezárt a téma.
</off>
Murcy · http://tequilaborral.blogspot.com 2011.04.18. 13:57:01
savrola 2011.04.18. 13:57:47
bucbuc 2011.04.18. 13:58:36
Inkább gondolj bele abba, amit írtam. Hátha lehet valami igazságmagva.
bucbuc 2011.04.18. 13:59:06
bucbuc 2011.04.18. 14:00:43
Mondd már barátom, olvastad a könyveket vagy csak nem szereted ha a hájpnak ellentmondanak?
2011.04.18. 14:01:41
Martin írta, hogy a crowsban azért
(SEMMI SPOILER, respektálom sixx kérését)
rendezte úgy a dolgokat, mert amíg a crowsban X-karaktereket vitte, úgy a dance-ban az Y-karakterekre koncentrál. Érdekes megoldás, de nem jelenti azt, hogy a többit leszarná.
A szopatást pedig elismerem, de céltalannak nem nevezném, mert a faszi ezzel elérte hogy tényleg aggódj a kedvencedért, hogy ne csak daráld a könyvet, hanem megállj egy-egy fejezet után, és egy percre átgondold, hogy akkor a történtek kire milyen hatással lesznek. Nem a klasszikus "főhősök" + "pirosruhások" hatást nyomja (akinek lejön a referencia, az rendes geeknek tarthatja magát), hanem itt a főszereplők is megszívják a répát rendesen, ha úgy hozza a szitu.
És valahol ez is a legjobb húzása a könyveknek, hiszen a véletlen, vagy egy zsoldosvezér pillanatnyi döntése is befolyásolhatja egy komplett háború kimenetelét.
Ezt némileg életszerűbbnek tartom, minthogy ha valaki előre megjövendöli, hogy egy kisnövésű megyelakónak be kell masíroznia a láva közepére, és bevágni a cuccost a vulkánba, majd hétszáz oldalon át elmeséli hogy hogyan is megy ez.
Murcy · http://tequilaborral.blogspot.com 2011.04.18. 14:03:31
savrola 2011.04.18. 14:03:35
2011.04.18. 14:06:06
szepi79 2011.04.18. 14:11:37
savrola 2011.04.18. 14:14:53
Murcy · http://tequilaborral.blogspot.com 2011.04.18. 14:15:07
Lannister 2011.04.18. 14:15:16
bucbuc: Tudja mi lesz a vége és már az elején tudta. Minek vetted meg mind a 4et ember? Szereted szívatni magad?
nod20 2011.04.18. 14:16:48
Kornya kritikáját nem kellene tárgyalni. Harmadrangú író leírta személyes ízlését. Ettől nem lesz senki okosabb. Sajnos amivel lehetne kritizálni a LOTRt azt pont nem írta.
gabest1 2011.04.18. 14:17:41
ghavin 2011.04.18. 14:30:09
Kornya Zsolt láthatóan szereti a spekulatív irodalmat, azon belül is a fantasy-t, s írói pályájának ismeretében kijelenthetjük, hogy "ért is hozzá" valamicskét. Tolkien munkássága kapcsán még mindig problémát jelent, hogy az valóban besorolható-e ebbe az önkényes irodalompolitikai kategóriába, ám a szerző fantasy-ra gyakorolt hatása vitathatatlan, tehát akkor, amikor inkompetensnek próbálod beállítani Kornyát pusztán azért, mert nem magasztalóan nyilatkozik a trilógiáról, a Tolkien által alkotott pszeudo-mitológiáról, és a többi, nem teszel mást, mint hogy minden negatív véleményt ízlésítéletté degradálsz, a pozitív értéket pedig alapértelmezetté teszed (továbbgördítve minden létező mű közé egyenlőségjelet teszel a minőség tekintetében). Ez egy végtelenül relativizáló, s a relativizálás abszolútsága miatt érinthetetlen álláspont, mondhatni isteni rangra emeled Tolkient, Kornya pedig nettó blaszfémiát követ el a szemedben.
@bucbuc: Equinoxe már leírta előttem, hogy mennyiben van/lehet igazad és mennyiben nem, annyival egészíteném még ki, hogy a teljes sorozatot átölelő fő cselekmény már évek óta elkészült, GRRM nem azért tököl ennyit mert tanácstalan lenne, hanem mert nem akar igénytelen szemetet kiadni a kezei közül, úgy mint ahogy az történik nagyon sok fantasy-franchise futószalagon érkező regényei esetében (Warhammer, Star Wars, videójáték-regények). Mint látod, te sem az elbeszélést, narratív struktúrát, jellemábrázolást és leírásokat kritizáltad, pusztán rinyáltál egy sort mert a) türelmetlen vagy; b) valamely kedvenc karaktered újabban elég alul-reprezentált volt a könyvekben; c) egyéb kicsinyes rajongói szindrómából levezethető hisztéria.
Chomy 2011.04.18. 14:36:44
Amely véleményt a szemellenzős fanboyok valamiért képtelenek elfogadni, pedig attól még így van.
Azért azt megnézném, ha lenne ilyen statisztika, hogy a hulladék epigonokon és számítógépes játékokon kívül a manapság sikeres fantasy címek hány százaléka vonultatja fel az általad kiemelt, tipikusan tolkieni lényeket és vonásokat...
Ballagator 2011.04.18. 14:38:49
Lezuzius 2011.04.18. 14:47:08
Egy tv soribol nem lehet Gyuruk ura szintu koltsegvetest es latvanyt elvarni.
savrola 2011.04.18. 14:51:52
Murcy · http://tequilaborral.blogspot.com 2011.04.18. 14:57:12
2011.04.18. 15:02:10
Tökéletes könyv nincs, nem volt, és nem is lesz, mindegyikben van valami, ami nem tetszik ennek vagy annak, de könyörgöm, nem azt kellene egy könyvben nézni, hogy mennyire konzekvens/reális/innovatív, hanem hogy mennyire szórakoztat, mikor olvasod.
Ott van például Pratchett, Adams, Barker vagy Gaiman. képesek in Medias res nyitni egy világot, badarságokat művelni a saját hősükkel, fölborítani egy komplett tér-idő kontinuumot egy poén kedvéért... és mégis működnek a dolgaik, sőt, ezért imádják az olvasóik. NEM azt kell leszűrni ebből a példából, hogy a fentieket akarnám GRRM-hez, vagy Tolkienhez hasonlítani, hanem azt, hogy nem kellene póznával a seggedben fantasyt olvasni.
Arra meg, hogy Martin ritkán ad ki könyvet, azt mondanám, hogy ott az ellenpéldának Salvatore, akinek az első két trilógiája (Dark elf, Icewind dale) jó volt, de onnantól általános unalomba fordult az iparosmunka.
Murcy · http://tequilaborral.blogspot.com 2011.04.18. 15:04:28
szepi79 2011.04.18. 15:11:09
mér, ez nem az? :D
komolyra forditva, a trónok harcát várom, már filmben; regényben nem olvastam, így ehhez a részéhez sokat hozzászólni nem tudok. bocs, ha zavarok az offolással.
bayard 2011.04.18. 15:18:10
Ha már Kornya, remélem egyszer a Hitehagyottat is megfilmesítik...Kamaszkoromban olvastam, azóta gondolom úgy, hogy pöpec filmet lehetne belőle összerakni...bár lehet, hogy ha most felnőtt fejjel olvasnám újra, úgy járnék, mint Kornya Tolkiennel.
savrola 2011.04.18. 15:21:56
will 2011.04.18. 15:23:47
ghavin 2011.04.18. 15:23:52
ghavin 2011.04.18. 15:25:30
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.04.18. 15:29:14
A könyveket nem olvastam és mivel a téli hangoskönyvet-hallgatok-a-buszon-munkába-jövet korszaknak vége, és kerékpározok ezért nem tudom mikor fogom elolvasni hagyományosan. Esetleg az HBO sorozat után a 2. könyvtől. Úgy van értelme?
2011.04.18. 15:37:34
Egy hangoskönyvnél minimum bajos visszatekergetni, -én többek közt ezért is nem szeretem a felolvasott irodalmat, de ez magánvélemény-, a GoT-nál viszont amíg meg nem szokod-ismered a karaktereket -és irgalmatlanul sokat mozgat egyszerre-, addig óhatatlanul is vissza-vissza kell lapoznod néha hogy akkor ez ki és miért...?
2011.04.18. 15:49:10
!!! FIGYELEM SPOILERES LEHET, csak az nézze meg, aki túlvan az első könyvön.!!!
www.facebook.com/media/set/fbx/?set=a.10150329547085251.573695.717315250
!!! FIGYELEM SPOILERES LEHET, csak az nézze meg, aki túlvan az első könyvön.!!!
én szóltam.
Murcy · http://tequilaborral.blogspot.com 2011.04.18. 15:55:31
savrola 2011.04.18. 15:58:21
savrola 2011.04.18. 16:02:30
Lannister 2011.04.18. 16:03:56
Ugyan te nem is offolsz :)
@Yooha:
Szerintem kezd elölről. 10 rész lesz a sorozat, ezért jó néhány dolog kimarad. Jobb, ha beleszoksz a karakterekbe, és biztos lesz, ami elsikkad.
Drex 2011.04.18. 16:07:07
nincs valakinek esetleg valami infója arról,hogy a könyvek mikor lesznek elérhetők ismét a nagyobb online könyvesboltokban,mert a nagy HBO hype hatására igencsak rákapott a könyvre a nép,és a Varjak lakomáján kívül nem igazán kapható egyik kötet sem.
2011.04.18. 16:09:09
2011.04.18. 16:12:39
2011.04.18. 16:14:18
www.antikvarium.hu/ant/find2.php?func=reszletes&vTemakorID=0&CTemakorID=no&cim=&szerzo=%09++George+R.+R.+Martin&kapcstipus=&kulcsszo=&sorozat=&sorozatszam=&kiado=&kiadasi_hely=&kiadasi_ev=&kiadasi_ev_ig=&chkdarab=38&ujlekerdezes=yes
varand 2011.04.18. 16:16:24
vö: Asimov alapítvány-ciklus utolsó könyvein is hasonlóan esett a szint!
Ez mondjuk némely magyar iróra is igaz! Pl. Nemes jutott eszembe! Elég nagy a különbség a korai könyvei és a mostaniak között...!
savrola 2011.04.18. 16:24:14
ghavin 2011.04.18. 16:26:02
Mindezt azonban te magad cáfolod meg azáltal, hogy már jó ideje mást sem teszel, mint hogy bizonygatni próbálod, Kornya esszéje nem több holmi Tolkiennel szembeni anyázásnál. Minek próbálsz bizonyítani valamit, ami az általad képviselt szemlélet szerint nem bizonyítható, s ezzel együtt nem is cáfolható?
"Ha pedig az én érveim sem különbek Kornyáénál, akkor most valójában engem is védesz saját magaddal szemben? :D"
Kornya egyéni ízlés alapján, pszeudo-érvekkel kritizálja Kornyát- shitstorm
savrola egyéni ízlés alapján, pszeudo-érvekkel kritizálja Kornya elemzését- A-OK
Még mindig nem érzed az ellentmondást?
bucbuc 2011.04.18. 16:31:22
Legyen így! Csak a jelek nem ezt mutatják.
@Lannister:
Szépöcsém, ajándékba kaptam. De az első után amúgy is megvettem volna az összeset, az ugyanis még nagyon tetszett. Jobban mint addig bármi, pedig olvastam már ezt azt.
Lezuzius 2011.04.18. 16:35:20
bucbuc 2011.04.18. 16:39:22
Na hova tegyek még egy cliffhangert aztán majdcsak lesz valahogy. Akár könyvekre elfelejti folytatni a dolgot.
Hogy ezért kit kell kivégeznie, megnyomorítania vagy az egész földrész történetét felborítani az nem számít.
!!!SPOILER!!!
A barbár vezér halála ugye, ami logikátlan is, hagyományaiknak is ellentmond, de meg kell történnie, mert már abszolút nyerő pozícióban volt, túl sima volt a kiscsaj útja. Kényszeresen kell neki ilyenkor egy nullázás.
!!!SPOILER VÉGE!!!
és még lehetne sorolni.
Nem lenne ez baj, ha nem úgy tűnne mintha ad hoc bukkannának elő ezek a nagy váltások, lenne valami rendes előzménye.
Így olyan érzése lehet az olvasónak, hogy akkor találta ki, hogy csavarjon még kettőt a történeten.
Csak ez a bajom vele. :) Ettől még a sorozat lehet állat.
2011.04.18. 16:41:42
Úgy értem amíg ott van egy elkerülhetetlennnek látszó vég, és minden arrafelé tart, addig Martin néha csavar egyet a dolgon, és bedob pár teljesen új játékost, ami gyökerestül picsánrúgja az előre elkönyvenhetőnek látszó szálakat is.
Szóval neki nem lesz nehéz klimaxot írnia az egésznek, mert nem fél hozzányúlni az alapdolgokhoz sem, szemben pl. a losttal, ahol úgy építették a sztorit mint a Jenga-t, csak mikor kidobtak belőle pár dolgot (jegesmedvék, miegymás), akkor összeomlott a francba az egész. Nem álltatom magam, lehet hogy Martinnál is ez lesz, de nála annyi variáns mozog egyszerre, hogy mindig van hova átnyergelnie, szóval én emiatt nem aggódnék (csak el ne patkoljon a vén kurafi, ugye.)
Lezuzius 2011.04.18. 16:45:25
Lezuzius 2011.04.18. 16:58:17
ghavin 2011.04.18. 17:04:16
Spoiler
Daenerys sorsáról jóval ritkábban olvashattunk, mint a westerosi szereplőkéről, az eltelt idő mégis jól érzékelhető volt a fő történeti szál (Ned) alapján. Khal Drogo ízig-vérig harcos volt, soha nem vesztett csatát... ám ez nem jelenti azt, hogy nem is sérülhetett meg, s ha figyeltél volna, maga Daenerys idézte elő kedvese végzetét azáltal, hogy megbízott a korábban leigázott nép egyik tagjában (a sérülés önmagában meg sem kottyant volna, ha nincs a maegi szarkavarása). A naiva (Daenerys) így érik nővé, hogy aztán később uralkodóvá emelkedhessen, de ennek mindennek megvolt az ára. Ha te ennél elegánsabban lendítetted volna előre ezt a szálat, akkor le a kalappal.
savrola 2011.04.18. 17:05:07
ghavin 2011.04.18. 17:05:33
negyedfontos sajtos 2011.04.18. 17:06:56
gyerkőc babó hós pocaklakó 2011.04.18. 17:25:50
Hozzá képest semmi GRRM.
Bár aki pornófüggő és még életében nem volt nővel, annak ez is megteszi.
ghavin 2011.04.18. 17:37:00
1. állítás: "A szerző nem mást kérdőjelez meg, mint Tolkien alkotói szabadságát."
2. állítás: Aki így tesz az hiteltelen.
3. állítás: Van olyan megfogalmazás, stílus, és ízlésítélet-mennyiség ami újfent hiteltelenné tesz egy elemző írást és/vagy az elemzőt.
4. állítás: A te egyéni ízlésítéleteden múlik, hogy a hiteltelenség kritériumai teljesülnek-e.
Konklúzió: Bárkire rásüthető a hiteltelen jelző, vagy azért mert szar napod volt, vagy azért mert kamaszkori kedvencedet szapulta és az sérti az önérzetedet. Lényegtelen, nem kell megindokolnod semmit, vagy még inkább: akármilyen seggből előhúzott indokkal előállhatsz, most például az esszében tetten érhető egyéni preferencia miatt. Az bezzeg nagy ívben le van szarva, hogy legalább ugyanennyi stilisztikai, s irodalomkritikai érv is elhangzik, nem egyéni ízlésre alapozva. Például a trilógián uralkodó morális egysíkúság kapcsán, ami mindenhol HIBA, HIÁNYOSSÁG, nem pedig érték, főként arra hivatkozva, hogy a szerző így látta "jónak". Ezt neked is tudnod kellene, tudtommal még mindig tananyag a homéroszi eposzok felszínes ismerete, s tudtommal mindig elhangzik, hogy a Iliász központi konfliktusában mindkét oldalán egyenrangú, jellemhibákkal és értékekkel egyaránt bíró karakterek állnak. Ezért működik a mű. A Gyűrűk Ura gonoszai pedig gonoszok mert... csak. Mert Tolkien aszonta. Egész konkrétan behelyettesíthetnél egy természeti erőt is Mordor/Szauron helyére, annyira "jellemtelenné" formálta a szerző.
Kész, nekem ennyi lett volna a problémám.
sixx · http://comment.blog.hu 2011.04.18. 17:42:43