Néha úgy tűnhet, mintha bizonyos jeleneteket már láttunk volna kedvenc fantasztikus történetünket nézve. Ha udvariasak akarunk lenni, mondhatjuk, hogy bizonyos ötleteknek más alkotók is tisztelettel adóznak, de nevezhetjük lenyúlásnak is, ha újra és úja ugyanaz a fordulat ismétlődik a különböző történetekben. A Den of Geek online magazin összegyűjtötte a hat leggyakrabban előforduló sémát, amit szinte minden sci-fi felhasznál előbb vagy utóbb.
1. Cserebere: a jó a rossz, és a rossz a jó
Az angol Red Dwarf Bodyswap című része a legeklatánsabb példája annak a megoldásnak, mikor a gonosz lelke a jó testébe kerül és fordítva. Az epizódban az egész szereplőgárda testet, illetve lelket cserél. Általában ilyen esetben egy gonosz szereplő szállja meg a jófiú/hősnő testét, aki viszont a gonosz testébe van száműzetve, ahogy az a Csillagkapu Holiday, a Buffy, a vámpírok réme Who are you? és a Star Trek Voyager Vis-á-vis epizódjaiban vagy a Csillagközi szökevények egyes álomjeleneteiben történt.
Ez a csavar a színészeknek azért jó, mert végre mást is játszhatnak, mint a megszokott szerepüket, a dramaturgok írhatnak jó kis vizuális gegeket, pl. ahogy az egyik karakter átveszi a másik modorosságait, a történetszövés pedig általában a romantikus szálak erősödésével reagál az ilyen cserékre. Általában a humoros jelenetek vannak túlsúlyban ezekben az epizódokban, kivéve a Csillagközi szökevényeket, ami mindig különutas, írói a leghétköznapibb semmiségekből is képesek tragikus és gyászos pillanatokat kreálni.
2. Ugrás az időben
A Star Trek: Az új nemzedék Cause And Effect című epizódja lehet az iskolapéldája az idősíkváltásnak, igazából az írókon múlik, hogy milyen terjedelemben és gyakorisággal élnek vele; hátránya hogy nehéz kikeveredni a múltból/jövőből újra és újra úgy, hogy az ötletesnek hasson. A Csillagkapu talán legviccesebb epizódjának, a Window of Opportunity-nek és a Buffy Life serial című részének is ez képezi az alapját.
3. A magasabb létformába emelkedés
Ha egy hosszú ideje szereplő karaktert kiírnak a show-ból, és szép, érzelmes zárójelenettel akarják búcsúztatni a forgatókönyvírók, akkor remek megoldás egy utolsó megindító párbeszéd a magasabb szférába emelkedett (figyelem, nem meghalt!) hős, és az életben maradt szereplők között. Ráadásul így a kiskapu is megmarad arra az esetre, ha a nézői felháborodás vagy egyéb ok miatt vissza kell hozni a szereplőt a történetbe. Így történt a Csillagkapu Daniel Jacksonával is, aki néhányszor felemelkedett-alászállt a széria során.
Az igazán eklatáns példa azonban a Star Trek, amiben Wesley Crusher, Sisko kapitány és Kes is megjárta az asztráltestes hadak útját. Ez a megoldás a vallásos kérdések pótlására is szolgál a sci-fikben - minél világiasabb a kreatív gárda, annál valószínűbb, hogy a halál utáni élet kérdését így intézik el. Kivétel ez alól a Doctor Who, ahol a Mátrixon belüli örök élet jelenti a megoldást a kérdésre.
4. Más világok
A sorozat mindenkori világától eltérő univerzumnak két jellegzetes típusa van, a tragikus és a komikus.
a) A tragikus alternatív univerzum: Ilyen esetben általában kiderül, hogy gonosz mesterkedés, időutazás vagy egyéb kalamajka miatt olyan változás történt az idő-tér kontinuumban, ami miatt a világ kizökkent a rendjéből és a történelem megváltozott, természetesen hátrányára, így a szereplőknek helyre kell ezt hozni.
Ilyen "milyen-szép-a-világ" üzenete volt a Doctor Who Turn Left, a Buffy The wish és a Csillagkapu Moebius című epizódjainak. Ezek a részek általában az érzelmi katarzisra játszanak, jónéhány főszereplő meghal bennük (akik az epizód végére feltámadnak) ez ismét jó alkalom, hogy a legridegebb karakterek is mutassanak némi emóciót.
b) A komikus párhuzamos univerzum: A forgatókönyvírók általában azért írják meg, hogy teljesen más közegbe helyezzék szereplőiket, az A-típusú univerzumtól eltérően ez az univerzum a szereplők távozása után is megmarad létezőnek. A Csillagkapu There But For The Grace Of God, a Red Dwarf Parallel Universe, a Doctor Who Rise Of The Cybermen és a Star Trek számos, az ún. tükör-világegyetemben játszódó epizódja ide sorolható. Utóbbiban a szereplőknek lehetősége volt, hogy még kihívóbb ruhákat viseljenek, és még nyíltabban flörtöljenek egymással mint általában.
Mindkét béta univerzum közös jellemzője azonban, hogy a másik világban egy korábban már elhunyt karakter visszatér egy epizód erejéig.
5. Az alterego
Ugyancsak visszatérő toposza a sorozatoknak hogy a jófiúknak hirtelen megjelenik egy hasonmásuk,aki vagy egy másik univerzumból jött, vagy ármánykodás folyományaként klónozták. A végeredmény az, hogy ugyanaz a színész két különböző karaktert játszhat, ami általában feldobja a történetet és a szereplőket is. Hasonmással operáltak a Star Trek The Enemy Within, a Buffy The Replacement, a Csillagközi szökevények Eat Me, a Csillagkapu Point of View, vagy a Doctor Who Journey’s End című epizódjaiban.
6. Az álom
Az álomepizódok legtipikusabbja a rémálom, mikor valami borzalmas történik a szereplőkkel álmukban, de szerencsére felébrednek. Ezek közé tartozik a Voyager Waking Moments vagy a Buffy Restless címre hallgató része is. Az álom általában erkölcsi üzenetet közvetít az álmodó számára, legtöbbször valamilyen érzelmi problémával való szembenézésre sarkallja a hőst. Néha azonban teljesen tiszta szórakoztatást szolgál egy- egy ilyen rész, mint pl. a Csillagközi szökevényekből a Revenging Angel.
vorti 2011.01.07. 15:55:50
De ez így van rendjén, ezek nélkül uncsik lennének... :)
tessedik 2011.01.07. 16:11:38
MsHamilton 2011.01.07. 16:23:54
kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2011.01.07. 16:31:10
TH 2011.01.07. 16:44:34
copy-paste? :-)
mármint a megmaradt "'s"-re gondolok...
filmfreaks · http://filmfreaks.blog.hu 2011.01.07. 16:44:46
filmfreaks · http://filmfreaks.blog.hu 2011.01.07. 16:46:34
kla 2011.01.07. 16:50:06
Robson bá 2011.01.07. 16:51:57
TH 2011.01.07. 17:03:52
J. McClane 2011.01.07. 17:10:06
Baby Raptor 2011.01.07. 17:15:23
bloodymoon · http://legozombie.blog.hu 2011.01.07. 17:54:04
NocadLee · http://nocadlee.hu 2011.01.07. 20:43:42
- "Kivétel ez alól a Dr. Who, ahol a Mátrixon belüli örök élet jelenti a megoldást a kérdésre." Mi van??
- komikus párhuzamos univerzum: Stargate SG-1: "There But For The Grace Of God" ??? Doctor Who: "Rise of the Cybermen"??? Star Trek tüköruniverzumos részei?? Elég kifacsart humorérzéked van, ha ezek neked komikusak..
- Gonosz alterego a Doctor Who "The Journey's End" c részében?
- A Voyagerből származó Tuvix-képet a komikus párhuzamos univerzumba, vagy az alteregónak szántátok? (Egyik sem talált.)
- A Star Trek: Az új nemzedék Cause And Effect című epizódja mint az "idősíkváltás" "iskolapéldája" ???
Hadd találgassak: ha elkezdek keresgélni, egy külföldi oldalon találni fogok egy hasonló cikket a témában, amit a kedves kolléga nekiállt lefordítani, a kevésbé világos részeket némi fantáziával pótolva ki... mert hogy ezeket az epizódokat nem látta, az tuti.
atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.07. 21:09:00
Wild Colonial Boy 2011.01.07. 21:16:12
Hokunda 2011.01.07. 21:21:51
Szerintem a leggyakoribb klisé a scifiben az, hogy a főhősök humanoidok.
A második leggyakoribb klisé pedig az, hogy a főhőssel szembeszálló karakter gonosz.
flamer 2011.01.07. 21:22:45
Hadd találgassak: az első bekezdést se olvastad el :) Ott a link az eredeti cikkre, amiben tényleg nem szerepelnek azok a marhaságok, amik miatt dragon84 most kap a fejére.
TetraB 2011.01.07. 21:40:21
wirth6 2011.01.07. 21:44:12
Viszont az a sorozat a testcserén kívül jó példa még a komikus párhuzamos univerzumra (Parallel Universe), az alteregóra (Rimmerworld, Dimension Jump), és az időugrása is (szintén Rimmerworld, Timeslides, Tikka to Ride)
ajh 2011.01.07. 21:45:15
Wild Colonial Boy 2011.01.07. 21:48:23
flimo13 2011.01.07. 21:53:34
:)
VonS 2011.01.07. 21:59:18
pedig a Csillagkaput is nagyon szerettem (és valszeg a korához képest jó is volt)
A BSG mondjuk nem csak ezért a legjobb :)
peti papagáj 2011.01.07. 22:03:38
peti papagáj 2011.01.07. 22:10:17
Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.01.07. 22:12:34
Természetesen lehetne rágódni, hogy van gyakoribb sci-fi elem mint ez a 6, de gondolom az író itt a leghatásosabbakat próbálta kiemelni. Olyanokat ami a történetre igazak. Tehát az, hogy humanoid, jó szereplők játszanak a filmekben alapnak számít. Ezek után azt is lehetne írni, hogy leggyakoribb klisé a fejlett technológia, vagy az űrutazás, esetleg az idegen fajok.
The Great Destroyer 2011.01.07. 22:35:29
csere-bere: Shanon, Caprica6, egyéb cylonok
időugrás: Kara Thrace, Balthar
magasabb létforma: Kara Thrace, Anders
más világok: Kobol templom
tragikus/párhuzamos alternatív univerzum: Kobol, Föld
alteregó: 12 cylon több ezer példányban :)
álom: szinte minden főbb szereplőnél
Szerintem is a legjobb valaha készült sorozat a Battlestar Galactica, most nézem éppen harmadszorra végig a 4évadot :)
Bmw 2011.01.07. 22:36:26
"A nyugati civilizáció megmentése felé tett lépés lesz a magyar EU-elnökség."
kyanzes (törölt) 2011.01.07. 22:51:32
Idegenekkel való találkozás, virtuális valóság, különleges képességek stb.
efzsé 2011.01.07. 22:57:53
Vagy: visszatérő motívumai.
Vagy: kliséi.
Még egyszer: bocs.
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.01.07. 23:00:44
lakit 2011.01.07. 23:03:57
Martian (törölt) 2011.01.07. 23:14:55
algi 2011.01.07. 23:24:28
1. Ugrás az időben - Ennyi erővel minden időutazós sci-fi közhely, mert időutazás van benne?
2. Magasabb létformába emelkedés - Ezt hívják transzhumanizmusnak, és egy teljes post-cyberpunk műfaj épül rá.
3. Alternatív világok - Na, hát ez már-már szinte az egész sci-fire igaz. A sci-fi nem más, mint egy "mi lett volna, ha" történet. Az alternatív világ is az, csak ki van mondva.
Az alteregó és az álom is olyan témák, amelyekkel évezredek óta foglalkozik az irodalom. Nemcsak a sci-fi, hanem egyáltalán. Ha tényleg közhely ezekkel foglalkozni, akkor ennyi erővel minden közhely, ami sci-fi.
hominida 2011.01.07. 23:31:31
Egyre gondoltunk. Ezek a klisék nem kötődnek a sci-fihez.
A sci-fi fogalmával kapcsolatban a Buffy miért is jöhet szóba?
@fizetett troll: A kliséd klasszikus példány, jó észrevétel. Hozzávehető, hogy a rengeteg őr rengeteg géppisztollyal lő rájuk, de minden golyó a vaskorlátot találja el, a hős viszont fejen állva a hóna alól is egyenként leszedi őket. Akiket nem, az a végén egy jól irányzott lövés nyomán felrobban, a hős és a hősnő pedig a hűs árokparton mondhatnak valami szellemeset. Esetleg miközben egyszerre megérkezik harminc rendőrautó.
Emberek, nem csak a sci-fi épül ócska klisékre, hanem az összes sorozat, és a filmek négyötöde. Kínos feladat rátalálni a maradékra.
hominida 2011.01.07. 23:35:15
Szerencsénkre a sci-fi még rengeteg más dologról is szólhat, megmaradva a sci-fi kissé homályos határain belül. Sajnos a megélhetési sorozatok agyalói kevés ilyet olvashatnak, és egyébként is fárasztó volna szellemes történeteket kidolgozni. Az embereket érdekelne más is, de a tévéket nem.
ElPadre 2011.01.07. 23:46:19
a testcserés rész pl. minden addigi és azutáni testcserés epizódot bármely sorozatból porrá vert; a kirakott kis fényképek, hogy tudja mindenki, ki a másik éppen, és az, ahogy ben browder rigelt játszotta (könyörgöm, egy BÁB összes kis mannerizmusát tökéletesen hozta, ha ez nem zseniális, akkor mi?), azért minimum emmy járt volna. de hát SF, tudjuk, hogy van ez...
$pi$ 2011.01.07. 23:47:23
Persze amikor a pilóta ételmérgezést kap és a főhősnek kell lehoznia az utasszállító gépet, az már vastagon klisé mint ahogyan nyilván klisé az, ha a testcsere során a gonosz öreg megszerzi a kedves fiatal főhős testét, de aztán belátja, hogy az ő ideje lejárt.
Ha *igazi* kliséket keresett volna a szerző, akkor könnyen találhatott volna több tucatot is, sok olyat is, amelyek kimondottan a sci-fi műfajra jellemzőek.
hominida 2011.01.07. 23:50:28
Groundhog Day, Nightmare On Elm Street. Az illető, úgy látszik, ezeket látta. Sorozatból sematikus is van még egynéhány, attól tartok. Dragon84 rövidített kiadása a filmek megemlítésével már nem is vesződik, talán az a célja, hogy a cikk is sematikus maradjon.
algi 2011.01.07. 23:58:07
Ezekél szerintem sokkal fontosabb lenne olyasmiket kikiáltani közhelynek, mint pl. az, hogy az egyik főbb szereplő elméjében rendszeresen megjelenik egy negatív szereplő, meg az összes többi hülyeséget, amit a BSG különféle korábbi sci-fi sorozatokból lopkodott össze.
$pi$ 2011.01.07. 23:59:26
(1) A főhős barátainak nagy része meghal, de aztán sikerül visszamenni az időben és semmissé tenni az egészet. Senki sem emlékezik a dologra utólag csak egyvalaki, azt is inkább csak sejteni lehet.
(2) Az egész idő alat valami nagy kincset/fegyvert keres a szent család, a végén sikerül is megtalálni, amikor kiderül, hogy a) az USA alkotmánya vagy b) a biblia amit valamikor az ősidőkben véletlenül elvesztettek.
(3) A főhős megment egy gyönyörű nőt, akivel nagyon rosszul bánnak, és akiről utána kiderül, hogy bérgyilkos, hatalmas pók vagy szökevény robot. Nyilván hajszálon múlik, de a főhős a végén megöli a betolakodót.
Meg ilyenek.
algi 2011.01.08. 00:20:04
Ennyi erővel én meg szeretem az akciófilmeket, csak azt nem, ha lőnek, verekszenek, a gyenge harcművészek legyőzik az erősebb ellenfeleket, illetve ha az üldözéses jelenetek vannak - lévén az igazán jó akciófilmek ennél sokkal többről szólnak.
Khayness 2011.01.08. 00:21:23
hominida 2011.01.08. 00:50:41
A sci-fi történeti közhelyei helyett szerintem a többségünknek több baja van a megjelenítés közhelyeivel, hozzávéve a forgatást egyszerűsítő egyezményes hibákat is, mint például a gravitáció és a nehézkedés örök problémája. Ezeket már számos helyen elkezdték sorolni, és nem sikerült a végére érni.
Közhely még a sci-fiben is van sok. Egy film attól lesz jó, ha olyan ötlete(ke)t mutat, amelyek még nem közhelyesek, akkor. De sokszor maga a sorozat teszi közhellyé saját találmányát, amikor már többedszer mutat be valami eleinte még érdekes újnak tekinthető elemet.
De a közhelyek törvényszerű forrása az a helyzet, amikor valakik megcsináltak egy, tegyük fel, jól sikerült történetet, majd aztán elkezdenek vele újabb pénzeket keresni. Ennek pedig szinte az egyetlen módja oldalági történetek kierőlködése. Amelyek megtörténhettek akár, csak mi továbbléptünk, ezért nem figyelhettük meg, hogy amikor a Hős útnak indul a Célpont felé, mekkora vargabetűket csinált az út mentén, mielőtt az általunk már látott módon odaért, alkalmat adva 26 kiegészítő epizód legyártásához. Amelyeknek a világon semmi köze nincs az eredeti, esetleg feszes, szellemes, rafinált történethez, kivéve azt, hogy a szereplők egy része ugyanaz. Persze már másod-harmadosztályú színészekkel, mert egy mozisztár nem áll be 50 perces tucat-akciófilmeg tömeggyártásába.
Közhelyet bármiből lehet csinálni, ha a hollywoodi történetírók rávetik magukat. Az a jó, hogy még nem sikerült mindent közhelyesíteni. Pedig olyan érzésünk van, mintha ez már megtörtént volna. Már bő harminc éve is jelent meg olyan szatirikus írás, amely felsorolja a sci-fi filmek sablonjait, amelyek alapján nekifoghat bárki egy újabb sci-fi/horror filmnek. (Miért kötődik össze mindenhol ez a két kategória??)
Voltak más sorozatok is. Sliders, X-akták, Flashforward, Babylon 5, Andromeda, de akkor menjünk már egy kicsit odébb, és Időalagút, Alfa Holdbázis, Buck Rogers, Lost in Space, Twilight Zone, Flash Gordon, meg még akárhány. A Mézga család és Aladár kalandjait kihagyni nekünk nem szabad, sajna ott volt Pirx pilóta sorozata is, és így tovább. Egy efféle kis írás, már persze egy csöppet komolyabb esetben, ezekre is gondolna, ha kliséket keresgél.
hominida 2011.01.08. 00:52:55
algi 2011.01.08. 01:16:41
Goompah 2011.01.08. 01:36:26
Mao elvtárs · http://diamondhostess.hu 2011.01.08. 01:49:13
- Minden idegen faj hibátlanul, akcentus nélkül beszél angolul, csak az oroszok nem tudnak.
- Bár nem tudunk párosodni a génkészletünk 99%át hordozó csimpánzzal, azért minden más földönkívüli fajjal igen.
- A technikai civilizációt kialakító fajok néhány apró különbségtől eltekintve emberi fenotípussal bírnak
- Valamennyi faj technikai eszközeinek a logikája olyannyira megegyezik a földivel, hogy pár perc alatt rájönnek a működési elvére, sőt, meg is hackelik.
- Az ismeretlen, új csapattag mindig meghal
- Az ellenfél taktikailag lényegtelen pontokra céloz, és nyugodtan hagyja a főszereplőket, hogy azok összeállítsák az egyetlen fegyvert/pajzsot/átjárót, amely megentheti őket
- Az ellenfelek soha nem keresnek fedezéket és hírből sem ismerik a taktikát, mindig bíznak a túlerőben és/vagy a fejlettebb technikában
- Ha elfogják a főszereplőt, sosem rajta statuálnak példát, sőt, ellenállhatatlan kényszert éreznek a hadititkok felfedésére
- A hiperszuper fegyverek és kommandósok teljesítménye valamelyest gyengébb a II. vh alatt már elterjedt sorkatonákétól. A gránátok, taktikai robbanószerek, esetleg felderítés mint olyan törlődik az emberiség tudatából
- A főhősök járműve törik, de nem robban. Biztonsági öv nélkül is túlélnek egy lezuhanást. A vákuumban is életben maradnak akár fél percig is. Mindenki másé az űrben is látványos fény- és hangeffektusokkal robban.
- Látványosan csillogóra festik az űrvadászgépeket, hogy szabad szemmel, műszeres felderítés nélkül is könnyen ki lehessen lőni azokat.
- A létfenntartó rendszerekre és pajzsra nincs energia, de a mesterséges gravitáció mindig működik.
- A földöntúli lény beleszeret egy főszereplőbe és mindent felajánl neki, azt is, hogy hatalmat ad az egész emberi faj megmentéséhez, de ezt mindig visszautasítják. Bármikor meghalna egy idegenért, de egy szexet már nem vállal be, hogy segítsen a barátain.
- A lábbelik megmaradnak a középkori szinten, nyoma sincs a sportszergyártók tudásának (amely különösen katonai felhasználásnál lenne érdekes)
Ezek egy része persze filmtechnikai okokból alakult így valamikor, de már bőven túl lehetett volna haladni ezeken. Nézem egy haverommal a legkülönbözőbb sorozatokat és epizódonként átlagban 10-12 alkalommal még a következő mondatot is szó szerint ki lehet találni, nem csak a "csavart" és a megoldást.
R242 2011.01.08. 01:54:41
ds3 2011.01.08. 02:38:57
Ejha, milyen messzemenő következtetéseket lehet levonni 4 sci-fi témájú ponyva-sorozat/szappanopera alapján!
Goompah 2011.01.08. 02:41:19
Szépen összegyűjtötted őket, grat!
Ezek egy részére van filmtechnikai magyarázat, ahogy te is említed. Pl. elég körülményes lenne a súlytalanságot ábrázolni, főleg sorozatokban, ahol a büdzsé általában korlátozottabb (műsorpercre vetítve mindenképp).
"Minden idegen faj hibátlanul, akcentus nélkül beszél angolul, csak az oroszok nem tudnak."
Hát milyen akcentussal beszéljenek pl. a klingonok? Persze, klingon akcentussal, de milyen is az?
"A technikai civilizációt kialakító fajok néhány apró különbségtől eltekintve emberi fenotípussal bírnak"
Hiszen őket is emberek játsszák. Ezt talán az is mutatja, hogy sci-fi könyvekben messze nem csak humanoid alakúak az idegenek.
"Valamennyi faj technikai eszközeinek a logikája olyannyira megegyezik a földivel, hogy pár perc alatt rájönnek a működési elvére, sőt, meg is hackelik."
Nem elképzelhetetlen, hogy az ergonomikus műsaki eszközök működése mindenhol hasonló logikán alapul. Az persze nem kicsit röhejes, amikor az Independence Day vége felé vírust töltenek fel az idegen űrhajó számítógépébe.
"Az ismeretlen, új csapattag mindig meghal"
Logikus, hiszen őt csak egy epizód erejéig szerződtették. :)
"Ha elfogják a főszereplőt, sosem rajta statuálnak példát"
Logikus, nehéz lenne indokot találni, miért támad fel a következő epizódra.
"A vákuumban is életben maradnak akár fél percig is."
Ez reális.
"Bármikor meghalna egy idegenért, de egy szexet már nem vállal be, hogy segítsen a barátain."
Persze, mert akkor már R rated lenne a film. :)
thisismynickname 2011.01.08. 03:44:23
hominida 2011.01.08. 03:44:56
hominida 2011.01.08. 03:47:42
Nem emlékszem, hogy az Enemy Mine (Kedves ellenségem) szinkronjával hogy állt a helyzet, de az angol hangot ajánlom tananyagként a filmrendezőknek és színészeknek.
Goompah 2011.01.08. 05:55:34
"a mostani sci-fi sorozatok gyakran csak annyira térnek el az átlagos szappanoperáktól, hogy az univerzális klisé itt is gond nélkül működik."
Sajnos nagyon igaz. Lovaskocsi helyett űrhajóval utaznak, kard helyett lézerfegyverrel harcolnak, másik ország helyett meg másik bolygót akarnak meghódítani. Pedig a sci-finek ettől többről illenék szólnia.
klacus 2011.01.08. 06:57:02
A grafikai elemek nélkül halott lenne a műfaj.
kpityu2 2011.01.08. 07:25:19
borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2011.01.08. 08:11:06
egyébként érdekes, hogy az általam kedvelt Babylon 5 is felhasználja az említett kliséket, pedig ott van az egész sorozaton átívelő értelmes (tehát nem csak keretet-ürügyet adó, a'la Star Trek Voyager) történet. az egy egész jó kis scifisorozat lehetett volna, ha a grafika 10 évvel későbbi gyártású lenne, meg néha a színészek olykor röhejes teatralitását visszafogták volna a rendezők :)
úgyiselfelejtem 2011.01.08. 08:31:54
Szóval ez egy fordítás, csak a fordítási hibákért szidjátok, ne az adatokért...
bandiko 2011.01.08. 08:54:56
Amúgy ezért nem tetszett acikk, mert a szemlélete egy kicsit hibás, szerintem.
spinat 2011.01.08. 09:24:51
TetraB 2011.01.08. 09:34:38
abban is van jópár klisé...
BSG rulez :)
memeist (törölt) 2011.01.08. 10:34:30
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.01.08. 10:44:24
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.01.08. 10:46:12
winnie the poh 2011.01.08. 11:04:50
tris 2011.01.08. 11:24:45
ráadásul minden filmben van rendőr :)
tris 2011.01.08. 11:33:07
Paladin73 2011.01.08. 11:36:53
sixx · http://comment.blog.hu 2011.01.08. 11:47:36
porquenotecallas · http://antiblog.blog.hu 2011.01.08. 12:02:50
tris 2011.01.08. 12:16:14
ezekben az első St-ben nagyon jó sztorik voltak,
akkor az akció volt a lényeg.
Ngelina 2011.01.08. 13:15:34
Egyébként a Tuvix figura tényleg mellényúlás volt, ő két személy véletlen genetikai keveredéseként jött létre. Tuvok és Neelix a felsugárzáskor egy bio-izé-massza lettek, csak a Tuvix kari halálával tudták őket visszahozni. Utána azonban ezzel a fura testcserével tényleg kvázi "romantikus" szálak jöttek be, a két szereplő között érzelmi szálak keletkeztek (fokozatosan, nem egy lépésben), szinte barátok lettek.
_Venom_ · http://venomblog.blog.hu 2011.01.08. 13:32:23
von Mangalitz 2011.01.08. 13:54:51
Goompah 2011.01.08. 14:03:58
"Szóval ez egy fordítás, csak a fordítási hibákért szidjátok, ne az adatokért..."
Ha fordítás, akkor a kritika az eredeti cikket illeti. Ez mit sem változtat a kritika jogosságán.
@bandiko:
"adott büdzséből (ami sci fi tvsorozastnál eleve nem túl nagy) nem drága CGI-re költenek, hanem olcsó műfülre, inkább a karakterekre és a konfliktusokra koncentrálnak."
Pont ugyanezt írtam előtted én is.
"nagyon ritka, hogy valaki új eszközt tud kitalálni, talán a flashforward ilyen volt"
A Flashforward alapját képező regény még sokkal eredetibb, a sorozatban elég sok minden elveszett. Mint Sawyer sci-fi regényei úgy általában.
"nincs hang az űrben"
Vannak esetek, amikor van hang az űrben, erről egy sci-fi blogban volt szó nemrég. Az Űrgolyhókban vsz. szándékos a dolog.
Iain M. Banks könyvei valóban jó olvasmányok, épp most olvasom a Mattert, de már itt van letöltve a 2010-es Surface Detail is.
Neton 2011.01.08. 14:13:46
tdammit 2011.01.08. 14:32:23
Goompah 2011.01.08. 15:08:23
HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2011.01.08. 15:23:55
nagyonmondo 2011.01.08. 15:29:20
lutria 2011.01.08. 17:02:32
Pl.a Sliders,aminek az indulásakor arról szólt a sztori hogy bár el sem mozdultak a kiindulási hely pár 10 mérföldes körzetéből mindig más jellemzőjű földre érkeztek pl.éppen globális özönviz volt,vagy a forgalmi lámpákon a zöld jelentette a tilosat,az egész világ nudista volt(csak utaltak rá)-azután felbukkantak a Cromagok és onnantól szinte mindig velük harcoltak/menekültek előlük,még akkor is ha egy párhuzamos univerzumba kerültek is.
Ugyanez a Csillagkapu sorozatokban,ahol kezdetben a bolygók felfedezéséről és az ott fellépő problémák megoldásán volt a hangsúly,majd jöttek a Goauldok,replikátorok,lidércek,Orai-k,hirnökök stb.és onnantól szinte csak az ellenük szóló harcról szólt a történet.
+1 Sablon:Minden sorozatban van olyan rész amihez alig forgatnak új jeleneteket,mert az egész rész egy visszaemlékezés az előző részekben történtek felhasználásával.
NocadLee · http://nocadlee.hu 2011.01.08. 17:17:26
Hidromachus Flagizallusz 2011.01.08. 18:23:58
HÁH !!!!
rotoura1 2011.01.08. 19:26:14
Én speciel egyiket sem láttam, pedig láttam néhány scifi-t. És tudnék is néhány sokkal hétköznapibb klisét is felsorolni.
Talán a leghétköznapibb az androidok felhasználása, esetleg az emberek vagy egymás ellen harcoló robotok. De beszélhetünk veszélyes űrlényekről is. Vagy gondolatátvitelről. Persze ezek közhelyek, de mindenképp a leginkább lerágott csontok.
vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.01.08. 20:42:35
+1. (általános sorozat jellemző) ha valaki egy nagyon átlagos származású főszereplő (s különlegessé válik), a végén csak kiderül, hogy az apja (akit nem ismert, nem láttunk, meghalt stb.) is olyan különleges mint ő, sőt. (Sliders -Quinn, lesz testvére, másik világbeli fejlett apja, vagy más műfajból a Chuck)
Turanga Leela 2011.01.10. 12:22:51
Vaandor 2011.01.19. 09:24:14
DE: A Csillagkapuban csak a mozifilm eleje szólt új világ felfedezéséről, a vége ott is a helyi Goa'uld (Ré) legyakása lett.
A sorozatnak meg kb. az első percében átjön Apophisz lövöldözni egy kicsit, szóval ellenség az van, alapból. (A küldetések ürügyét pedig Daniel lenyúlt csaja adja.)
Szóval a "főellenséges" meg a "furcsabolygós" szál itt mindig is egymás mellett futott, még ha a vége felé utóbbi háttérbe is szorult kissé.