Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

167 milliós tévedés

2010. december 22. 10:30 sixx 59 komment

Nehéz a tévés vetélkedők kérdésszerkesztőinek élete mindenütt. Ez derül ki az alábbi klipből, amiben a Negyvenmilliós játszma amerikai verziójában bukott egy párocska 800 000 dollárt (ott egymillió dezsővel kezdik a mókát a jelentkezők), mert ugyan ők jól tippeltek, de a műsor szerkesztői nem fogadták el a helyes választ. A kérdés az volt, hogy három találmány közül (Post-it, Macintosh számítógép és SONY Walkman) melyiket árulták a boltokban elsőként. A helyes válasz a c (post-it) lett volna, mivel ezt 1977-ben, letesztelendő a keresletet, megfuttatták négy nagyváros üzleteiben - igaz, országosan csak 1980-tól volt kapható. A szerkesztők azonban elkúrták a dolgot, és a szimpatikus házaspárnak csak az ómájgádozás maradt, Kevin Pollak műsorvezetőnek meg a sajnálkozás. A találatért köszönet Hancu kollégának.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Llew 2010.12.22. 10:51:41

És nem perelték le a gatyát is a csatornáról, vagy a műsor gyártójáról?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.12.22. 11:00:29

@Llew: Nyilván le fogják, ha önszántukból nem is, már minimum 15 ügyvéd jelentkezett náluk, hogy szívesen indítana kártérítési pert...

Idi Admin Dada 2010.12.22. 11:07:55

"négy találmány közül (post-it, Macintosh számítógép és SONY Walkman)"

ööö ez csak három ...

cö-cö-cö 2010.12.22. 11:09:25

A szerződésben nyilván benne foglaltatik, hogy nem perelhet egy játékos sem. Ha aláírod, mehetsz játszani, de utána kussolsz, bármilyen "műhiba" történik.

AttilaBeregi 2010.12.22. 11:17:11

hát ha van némi jó érzés a csatornában, valamennyit felajánlanak nekik maguktól... PR szempontból jól is jönnének ki így a dologból

zierka (törölt) 2010.12.22. 11:19:07

na ilyen izgalmas kellene legyen a magyar verzió, mint ez. itt a dizájn is jobb.

wsvap 2010.12.22. 11:19:23

csak, hogy tudd.
geszvat megmondja
:)

Paal77 2010.12.22. 11:27:24

Sajna nem tudjuk, hogy a maradék két kérdésben hogyan teljesítettek, de a csatorna felajánlhatná, hogy innen folytassák a maradék két kérdésre.
Mivel a videó tegnap előtti, így tegnap már lehet, hogy korrigálták a hibájukat..

jozicsenko 2010.12.22. 11:28:47

@geszvat: grammar-náci, így űnneppek elött mér nem mész vásárolni?

Bótba?

Rock me Amadeus 2010.12.22. 11:31:27

Bakker, ennyi pénzkupac, sokkal könnyebb nyerni a végén, mint a magyarban.

subidubinemértem (törölt) 2010.12.22. 11:31:33

hát azért a -ba/-ban tényleg totál gáz.
és nem először látom. :)

csoko20 2010.12.22. 11:32:09

Ja és négerek szerencsétlenek. Csak nehogy megint lázongás legyen, emiatt a csúnya rasszista diszkrimináció miatt :))))

sixx · http://comment.blog.hu 2010.12.22. 11:33:52

@subidubinemértem: nem kezdem el magyarázni, hogy a mondat első felének (érkezett a...) megváltoztatása után hebrencs módon nem figyeltem oda a másik felére, de azt, igaz, feltételezed rólam, hogy ezzel tisztában vagyok, ugye?

PokerKevin · http://pokerheaven.blog.hu/ 2010.12.22. 11:35:55

Csoko, ha Amerikában jársz, akkor a "néger" szót felejtsd el, mert agyonvernek :) Egyik ismerősöm magyarázkodhatott a nagy darab feketének, amikor az kérdőre vonta, hogy mi az a négercsók?!

Mad Mind 2010.12.22. 11:40:13

@PokerKevin:
Ebből is látszik, hogy nem tisztelnek senkit. A négerben nincs semmi megalázó, pláne a négercsókban. Egyébként mióta beszélnek ott magyarul?

Vkat118 2010.12.22. 11:46:08

Abban semmi sértő nincs, hogy néger még Amerikában sem. A nigger a pejoratív kifejezés.

A fehérekre ugyanilyen a hópihe, a latinokra az izzadthátú, a kínaiakra a ferdeszemű stb.

Vkat118 2010.12.22. 11:47:14

Ennyi erővel a mi cigányaink is lehetnének "Indo-magyarok"

Amanitin3 2010.12.22. 11:51:50

@létrevanhozva:

szerintem ha egy játék arról szól, hogy tényadatokat tekintve 'mi a helyes válasz', akkor szerződésben nem lehet olyat előírni, hogy a rossz válasz esetén is nekünk van igazunk és kuss. Illetve elő lehet, csak semmis.

Olyat viszont igen, hogy mi számít ultimatív forrásnak. És ha az tévedett, akkor bocs, nem mi tehetünk róla. El tudom képzelni, hogy valamelyik lexikon nem tudott erről a limitált tesztelésről.

Diverzifikált portfólió 2010.12.22. 11:55:05

A tegnap magyar műsorban is volt egy necces kérdés, pont a legutolsó: Melyik tartalmaz több karatert, egy SMS vagy egy Tweet? A megoldás az SMS volt, mert az 160 karaktert tartalmaz a 140 karakteres Tweettel szemben. De ugye egy Unicode UCS-2 kódolásű SMS csak 70 karaktert tartalmazhat...

ProFiL-Kép 2010.12.22. 11:56:30

csöcsök, és ha 1977 nem 1980 akkor mi van? A wlakman meg lehet 1975 akkor nem tök mind1?

Istyum 2010.12.22. 11:56:50

az ilyen hibák teljesen komolytalanná teszik ezeket a műsorokat:(

Vkat118 2010.12.22. 11:58:26

Tény, hogy helyesebb lett volna úgy, hogy "Melyik tartalmazHAT több karaktert, egy SMS vagy egy Tweet?" De messze van ez még a necctől.

Ex0dus 2010.12.22. 11:59:41

Érdekes, ebben az amcsi verzióban tényleg történik valami és legalább megpróbálnak játszani. Én a magyarban fél perc után már untam magam, mert csak álltak bugyután és azt ismételgették, hogy fogalmuk sincs.
A férfi oldalán a nő meg legtöbbször csak dísznek volt, mert soha egy értelmes ötlete nem volt, csak még bugyutábban állt ott, mint kedves a párja.

bandos 2010.12.22. 12:05:29

azért ott sokkal egyszerűbb !
Legalábbis ha ott is 8 kérdés van.
Az csak egy dolog, hogy 1 millió dollár az a 40 millió forintnak úgy ha 6-szorosa, de ezen kívül van 50 db 20ezer dolláros köteg, nálunk meg 40 db 1 milliós köteg, és 50 db-bal sokkal könnyeb játszani.

Amanitin3 2010.12.22. 12:14:37

@bandos:
"Az csak egy dolog, hogy 1 millió dollár az a 40 millió forintnak úgy ha 6-szorosa"

és hányszor annyian nézik? Mekkora össz fizetőképességgel?

rarrarrarrar 2010.12.22. 12:16:09

@bandos: De nem 10 milla ember között kell bekerülni a műsorba,...

varvizib 2010.12.22. 12:49:55

@bandos: Miért lenne egyszerűbb? Az amerikaiak eleve 5-6-szor nagyobb fizetéseket visznek haza hozzánk képest, ezzel arányos a nyerhető összeg is.

Ha hozzávesszük, hogy - állítólag - az átlag amerikaiak hülyébbek, akkor még nehezebb is nekik. :-))

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.12.22. 13:05:29

@ProFiL-Kép: A wikipedia szerint a Walkman-t 1979-ben kezdték árulni vagyis a két post-ites válasz között, vagyis pont számít.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.12.22. 13:10:04

@Slaydo: Sok néger (AFRIKAI) tartja sértőnek a néger elnevezést Magyarországon is. Tulajdonképpen jogosan, még akkor is, ha a mi négerezésünkben TÉNYLEG nincs semmi lenéző, lekezelő. A dolognak az a lényege, hogy mi nem igazán voltunk kapcsolatban a négerekkel, mi leginkább csak hallottunk róluk és a rabszolgatartó európaiak által ismertük meg meg őket, legalábbis a nevüket.

A magyaroknak nem volt esélyük lenézni, vagy leigázni őket, így itt senki nem tekintett rájuk úgy. És most se tekint. A rabszolgatartó országok a néger (illetve ezek rokonszavai)szó mögött egy nem igazéán ember, állathoz közelebbi alantas rabszolgalényt értettek.

Mivel nálunk nem, ezért nálunk a néger szó nem is számít csúnyának..de ezt most magyarázd el minden egyes fekete embernek akit lenégerezel..
Igen, van nálunk is a négernek pejoratív párja, a nigger. De ez is kb csak annyira csúnya és sértő, mint cigány helyett a cigó, vagy fehér helyett a hópihe stb. Gúnyos meg minden, de ezek mögött nincs olyan mély és régi nagyon, de nagyon csúnya jelentés, mint a néger szóban a külföldiek nyelvén.

Én egyébként én is, itthon magyarul általában négerezek. De külföldiekkel, vagy nemzetközibb helyen már kerülöm ezt az alakot, mert tudom, hogy nem fogom tudni mindenkinek megmagyarázni, hogy ez nem rasszizmus..egyszerűen a magyar nyelvben így maradt, mert régen se volt a néger szó mögött nálunk negatív jelző.

Egy példa: Képzeljük el, hogy SEMMIT nem tudunk az angolokról(bár így lenne..) semmilyen kapcsolatban nem vagyunk velük. Egyedül a németeken keresztül tudunk róla, hogy vannak valami angolféle félállat népek, akiket a németek csak simán "debileknek" neveznek.

Semmit nem tudunk és utálat és lenézés nélkül debileknek hívjuk mi is az angolokat, ha szóba kerülnek mondjuk földrajzból.
Aztán eltelik pár száz év és benő a németek meg az angolok feje lágya és a súlyosan degradáló jelenttéssel bíró angol elnevezést, vagyis a debilt már nem használják.

De mi igen. És semmi rossz nincs ebben, mert mi soha nem tudtuk, nem érdekelt stb, hogy a debil igazából minősítés... Ha idejönne ugyanakkor egy angol és vígan ledebileznéd, akkor a saját részéről jogosan akadhatna ki, hogy miért debilezed, fogyatékosozod le..és mindenki más is. És hiába magyaráznád neki, hogy mi nem degradálunk, mi csupán az angolt így nevezzük..hívhatnánk almának, meg körtének is..ezek csak szavak. Mögötte pedig negatív dolog nincs. Ahogy a magyar négerben sincs. De ezt egy idegennek aztán magyarázhatod...

igyugyaz 2010.12.22. 13:12:22

@Mad Mind: Hát azért ha azt mondod, hogy negro akkor még megvernek. Az afro-american meg a black az rendben van.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.12.22. 13:13:16

@varvizib: az átlagamerikai tényleg rekordidióta, de már európa is teljesen felzárkózott. Illetve a tv-nézők, illetve tv-ben szereplők meg általában országtól függetlenül ugyanaz a faj. Úgyhogy ilyen szempontból nincs különbség.

Meg a fizetés sem arányos ugye. A bérek 5-6szor nagyobbak, de az árak csak 2-3szor. Szóval 40 millió forint se kevés pénz amerikában sem. (Svájcban már igen..kevés Milkatehén jön ki belőle :) )

Hungeralien 2010.12.22. 13:15:51

@Slaydo: "Ennyi erővel a mi cigányaink is lehetnének "Indo-magyarok"

De nem.

Ugyanis USA-ban mindenki amerikai (afro- native- stb), itthon meg csak a lakosság egy kis része (idegenszívüek, nemzeti oldal, szoclibek, cigányok, vidékiek, félszékelyrománok, felvidéki-magyarkodó-szlovákok).

Ott egy nemzet van, itthon meg egy szétszabdalt.

Én pl azt sem tudom, hogy magyarnak tekinthetem-e magam vagy sem.

Ha USA-ban jársz, nyugodtan négerezz le egy feketét, megérdemled amit kapsz. Ott ugyanis nem olyan elnézőek azok iránt akik nem tartják tiszteletben mások jogait (személyiségi-, magántulajdonhoz való- stb jogait).

TibiOriginal 2010.12.22. 13:26:06

800000 dollar? De mi van akkor, ha a jatekos jol tudja es a szerkeszto teved? Nem fizetik ki?

Mellesleg...Hancunak koszonitek? Csak nem a CoV-os Hanula Zsolti?

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.12.22. 13:26:07

Annak idején a LÖIM magyar adásában megtörtént - talán 2000-ben vagy 2001-ben történy -, hogy a versenyző jó válasszal esett ki.

A kérdés az volt, hogy melyik országnak van több szárazföldi szomszédos állama, Németországnak, Franciaországnak, Kínának vagy Oroszországnak.

Németországnak 9 van, Franciaországnak 11, Kínának és Oroszországnak meg egyformán 14 volt akkoriban (Oroszországnak most már 16 van). Azaz a kérdést eleve nem lehetett helyesen megválaszolni, mert 2 jó válasz is volt.

A versenyző Oroszországot választotta, s kiesett, mert a műsor szerint csak Kína volt a jó válasz - 16-nak számoltak a 14 szomszédot, Hongkong és Makaó miatt.

Írtam személyesen Vágónak az ügyben. S csoda: a versenyzőt visszahívták és ott folytathatta ahol kiesett.

vernyul 2010.12.22. 13:28:57

Múltkorihoz: Srí Lanka fővárosa Colombo egy körzete, nem maga Colombo.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.12.22. 13:29:16

@TibiOriginal: De. Ezer éve itt dolgozik az Indexnél, jóreggelt! )

KCL 2010.12.22. 13:30:24

Nem olyan biztos, hogy ezek "mű" hibák...
mostanában elég sokszor előfordul, szerte a világban...
Vagy talán itt is van közjegyző... nem, nem hiszem.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.12.22. 13:33:02

@varvizib:

Nem igazán függ össze a fizési szint a nyereménnyel.

TibiOriginal 2010.12.22. 13:33:49

@Hamlet: Cukika, annyira nem vagyok am tajekozott... :)
De orulok, hogy mindenhol ott vagyunk :)

Advanced Flight 2010.12.22. 13:35:05

@Slaydo: szerintem inkább az ilyen kérdések teszik komolytalanná. Legközelebb mi lesz a 40 milliós kérdés? Hogy melyik hipermarketben olcsóbb 2 centtel ugyanaz a szaloncukor?

gizdacsavo 2010.12.22. 14:05:40

Mintha az amerikai verzióban profibbak lennének a díszletek, a feliratok, minden.

Alex2000 2010.12.22. 14:40:26

Hűűű, ez már rasszizmus!

raven_seldon 2010.12.22. 14:47:21

De basszus, ezeket az infokat azért illene a szerkesztőknek jobban leellenőrizni - felmegy wikipedia-ra (csak hogy a legkézenfekvőbbet említsem) és ott van.

flimo13 2010.12.22. 14:57:39

Erről a négerezésről van egy "aranyos" sztorim. Még a múlt évezredben volt egy fekete kosarasunk, akinek Nickel volt a beceneve. Mivel nagyon jó volt, sokszor skandáltuk a nevét. Na a Nemzeti Sport tudósítójának sikerült leírnia, hogy a közönség Nigger, nigger! kiáltásokkal éltette kedvencét, akit ez láthatóan nem zavart.

thehandsomest (törölt) 2010.12.22. 15:45:50

@raven_seldon: Nem, nem kéne. Jogilag legalábbis sokkal inkább védhető egy forrásmű pl Enc. Britannica, mint az általad említett megoldás. Így a felelősség áthárítható. Valami ilyen lehetett a szerződésben:

1., A JÁTÉKOSOK feltétel nélkül elfogadják az E.B. aktuális, 2010-es kiadását, mint a kérdések alapjául szolgáló kiadványt.

2., Az E.B.-ban fellelhető tények, adatok valamint fogalmak pontosságáért a műsor készítőit felelősség nem terheli.

kyanzes (törölt) 2010.12.22. 16:05:08

Feltételezem, hogy direkt építik be a tévedéseket. Így híre megy a játéknak, és az emberek beszélnek a botrányos tévedésről, és talán rá is mozdulnak a műsorra.

Ami pedig a kártérítést illeti, valszeg úgy van, ahogy korábban is elhangzott: a szerződésben benne lehet, hogy "jóhiszemű tévdedés" (vagy nevezzék akárminek) esetén nem jár kártérítés.

raven_seldon 2010.12.22. 17:34:42

@thehandsomest: nem állítottam ennek az ellenkezőjét :) - és az egy dolog, hogy az EBre hivatkozva nem perelhetőek, de nyilván a TV csatornának rohadtul nem érdeke egy ekkora blamát szó nélkül hagyni, biztos műsoron kívül kárpótolták őket...

ohlajos · http://olajhaz.hu 2010.12.22. 18:13:57

Szerintem is szándékos tévedés volt, főleg annak tudatában, hogy ez volt az első része a műsornak, jó kis reklám :). Kiváncsi vagyok, hogyan fog reagálni a csatorna a továbbiakban.

nemecsek ernő áruló 2010.12.23. 12:35:46

@PokerKevin: Talán azért, mert hasonlít hangzásban a "nigger"-re, amit (jogosan) nagyon nem szeretnek.
Ja, az örök klasszikus: cart.mn/hDUZGp

Vkat118 2010.12.23. 20:24:08

@sanche: Ok én sem négerezek angolul, de a néger megnevezés a spanyol és portugál negro (fekete) szóból ered, mely végső soron a latin nigrum (fekete) melléknévre vezethető vissza.

Semmi köze a lenézéshez.

Vkat118 2010.12.23. 20:26:07

@Hungeralien: Jártam az USA-ban négereztem le feketét és egy kis füvet kaptam.

Vkat118 2010.12.23. 20:27:33

Mielőtt valaki belekötne ÁLTALÁBAN nem négerezek angolul:)

brand_boy 2010.12.28. 12:09:23

@létrevanhozva: Sőt tudtommal az is van, ha nem kerül adásba, nincs nyeremény sem.(Legalább is Mo.-on ez van,gondolom ez másutt is így van)

xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.09.06. 13:57:56

@sanche: nem jó az analógiád.
a néger nem sértő kifejezés.
a nigger sem.

az első rabszolgákat nigéria környékéről hurcolgatták el, innen a nigger kefejezés, ami tovább torzult a magyarban a négerre.

a kifejezés csak annyiban sértő a legtöbb fekete bőrűre nézve, mint minden fehér bőrű embert franciának vagy svédnek hívni.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.09.06. 19:21:10

@xaba99:
De jó az az analógia csak tovább kell gondolnod. Tökmindegy, hogy honnan ered a "néger" szó és az egész családja.
A lényeg ott van, hogy ezt a szót és a többi változatát NEGATÍV értelemmel ruházták fel anno. Hogy Kiskarácsony vagy egy földrajzi helységet takar eredetileg az itt teljesen mindegy.

Mondok az angol debilesnél egy fokkal közelibb példát: Szőke. Nem csúnya ugye? Nem gúnyos ugye? Eredete egy színből, egy hajszínből ered.
Mégis, ha valakit, főleg, ha egy lányt lenszőkézünk akkor az rosszat jelent. Konkrétan ha gúnyként használjuk akkor azt jelenti, hogy a szőke nők buták, ergó, ha leszőkézünk valakit, akkor azt leostobázzuk.
Tökmindegy, hogy eredetileg a szőke-szó az nem csúnya és nem is gúnyos.
Pont ugyanígy a néger. A szó eredete (nem a jelentés, hanem a szó eredete!) lehet nem csúnya, nem trágár. A lényeg ott van, hogy a néger alatt, ahogy régebben írtam, azokat az "alantas rabszolgának való félállati lényeket" értették. És ma ezért számít ez sértésnek az Ő szempontjukból kifolyólag.

A franciával azért nincs igazad, mert a francia mögött sosem volt negatív jelentés. Ha a francia embert agyatlannak gondolnánk, akkor viszont már az is sértő lenne ha minden fehért ilyen franciának neveznének.
süti beállítások módosítása