Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Treme: David, jazz, New Orleans

Egy zseni újabb mesterműve

2010. április 20. 10:38 sixx 21 komment

A tévéiparban, a filmvilághoz hasonlóan akadnak olyan kivételes tehetségek, akiknek jobb, ha hagyják, hogy a saját útjukat járják, még akkor is, ha messziről látszik, hogy amibe belefognak, az kivitelezhetetlen, vagy akár szar is, esetleg nem nekik való, mert hiába mondjuk nekik, nem fognak ránk hallgatni. Az ilyen tehetségek a saját kárukon tanulnak, és előbb-utóbb eljutnak arra a pontra, amikor zseniális dolgokat alkotnak, olyanokat amiket érdemes volt kivárni.

David Simon újságírónak indult, majd lett belőle író, végül megállapodott a sorozatok készítésénél. Ő azzal is kitűnik zsenitársai (David Milch, David Shore, David E. Kelley, David Chase) közül, hogy ő amit csinált, az kivételesen jó volt, és egyenletesen magas színvonalat képviselt, legyen ez a Homcide: Life on the Streets, a Corner című mini, vagy a Drót - és most már a Treme is, ami az eddigi munkáitól eltérően nem a bűnözők és a rendőrök világáról szól, viszont azokhoz hasonlóan egy város a főszereplője.

A helyszín ezúttal nem Baltimore, hanem New Orleans, ráadásul a Katrina hurrikán dúlása után, amit az ország is nagy megrendüléssel fogadott, de az ott élők csak nagyon nehezen tudtak feldolgozni - már akinek sikerült. Simon keze alatt a város a sorozat egyik főszereplője lesz, az utcák, a házak, és az a hangulat, ami a mocsárral borított házakat, a leszakadt tetőket belengi legalább annyira része a Treme-nek, mint a történet többi kelléke, a zenészek, bártulajdonosok, ügyvédek és szakácsok, akiken keresztül egy város talpraállását ismerhetjük majd meg.

A pilot nyolcvan perces, de egy pillanatig nem éreztem, hogy ez túlzás lenne, mert elég sok karaktert vezet fel Simon, és szokáséhoz híven nem kapkodja el a történetmesélést. Ha valaki nem szereti ezt a fajta lassú, komótos, minden apróságra odafigyelő stílust, akkor is kezdjen bele a Treme-be, mert a hagyományos narratíva mellett még ott van egy nagyon jó dolog a sorozatban: a zene. Én igazán nem vagyok a jazz megszállott rajongója, de az a hangulat, amit a szétkúrt utcákon felvonuló zenészek rögtönzései megteremtenek az első tíz percben, az valami egészen hihetetlen, és úgy berántja az embert, hogy pislogni sincs ideje.

A helyszín és a zene mellet ismét nagy hangsúly van a színészeken és játékukon, és Simon ezen a téren sem nagyon bízott semmit a véletlenre: fogta a Drót jazzkompatibilis színészeit (Wendel Pierce, Clarke Peters), felhívta a Corner forgatásán megismert Khandi Alexandert, melléjük csapta John Goodmant, Steve Zahnt, Melissa Leót (vele a Homicide-ban dolgozott együtt) és Kim Dickenst, akik szinte kivétel nélkül hozzák azt, amit el lehet tőlük várni, bár Zahn karaktere nekem kicsit harsány, Goodmanéval meg nem nagyon tudok még mit kezdeni.

A Treme ismét egy olyan sorozat, amit nem szabad úgy kezelni, mint egy Gyilkos elméket vagy Vészhelyzetet, hanem úgy elképzelni, mint egy nagyon vastag, nagyon érdekes regényt, aminek az olvasásába belemerül az ember, és szépen kényelmesen halad előre a történetben, közben a hifiből szól a jazz, és egy pohár jóféle whiskyt kortyolgat. Csak ajánlani tudom mindenkinek. 

Egy apróság a végére: David Simon a Dróthoz hasonlóan a Treme esetében is az abszolút hitelességre törekszik, így a nyelvezet, a szleng, első körben elég nehezen követhető, nem szégyen feliratot vadászni a neten hozzá - én is így tettem. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Novi bácsi 2010.04.20. 10:40:44

Minden szavaddal egyetértek

marisell · http://kifozde.blog.hu 2010.04.20. 10:49:42

Láttam az első részt, és imádtam. Egyébként ez egy nagyon jól sikerült írás, gratulálok:)))

sylerolam 2010.04.20. 10:59:07

Mikor lesz az itthoni TVben?

Nádori Gergely 2010.04.20. 11:00:06

Whedon nem ugyanez a rendező kategória szerinted?

sixx · http://comment.blog.hu 2010.04.20. 11:03:50

@sylerolam: az HBO hozza majd, sztem ősszel, bár amilyen sebességgel jönnek az újoncok, lehet már nyáron. a Pacific végéig biztos nem, az még egy hónap.

wellman_ 2010.04.20. 11:07:33

csakhogy legyen egy ellenvélemény is:
egyszóval: dögunalom csakúgy mint a drót, nem nekem való, végig sem bírtam nézni a pilotot (már a drótból sem).

kezike · http://gertarauss.blog.hu/ 2010.04.20. 11:17:38

nekem nagyon bejön a hangulat, a zene, a színészek, a nyelv, elnézegetek én ilyet órákon keresztül, de azt azért meg kell kérdezni, hogy hol a konfliktus, hol a sztori?

monu 2010.04.20. 11:52:41

Nekem nem szégyen feliratot keresni semmihez sem.
Van aki nem beszél angolul, van aki meg például potugálul nem beszél, akkor ő szégyellje magát?

Ezt a bosszantó félmondatot leszámítva felkeltette érdeklődésemet az írás.

sixx · http://comment.blog.hu 2010.04.20. 12:12:46

@monu: ez nem a te bosszantásodra volt ott, hanem az angolánoknak, nem kell minden bokroban összeesküvést keresni.

Thrasher 2010.04.20. 12:21:21

még csak a pilotot láttam, ütött.
profi cucc, király cast, állat hangulat.
egyedül Goodman lánya volt fura, értem én, hogy ő ilyen értelmiségi kölyök, de tizenpár éves lány az életben nem beszél úgy, mint ő.

algi 2010.04.20. 13:43:36

Minden zsenit Davidnek hívnak? :)

kamasuka 2010.04.20. 14:46:07

Már volt egy Katrina hurrikán utáni New Orleansos sorozat: K-Ville címen. Mondjuk az inkább "krimi" kategória, de bár rövid volt, azért nézhető. Fsz: Anthony Anderson

bryan 2010.04.20. 14:47:21

Általában elvagyok felirat nélkül, de itt esélyem sem volt. A fehéreket értettem, a feketéket alig. Angol felirattal, két rész egyben remélem jobb lesz.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.04.20. 15:24:10

Hű, erre nagyon kíváncsi vagyok. Bár nincs HBO-m, de gondolom, csak idő kérdése, hogy valamelyik más csatorna (pl. Duna TV) bevállalja.

Lósóka 2010.04.20. 20:59:02

A Drót a Top 3-ban van benne, de a Tremenek max 3-4 részt adok, m eddig borzasztó. De a zene viszont télleg zsír

HoLa 2010.04.25. 23:06:52

@kezike: @Lósóka: Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de szerintem nálunk nem sokan hallottak azokról a problémákról, amiket a film felvet. Teszem azt a rabok "kezelése", az összeesküvés elmélet a gát szándékos átszakításáról, a FEMA megkérdőjelezhető munkája New Orleans-ban... Nekem ezek miatt tetszett az első két rész. A muzsikát nem is említem, mert az ötös. Nem tudom, mi kell a embereknek, ha ez eddig "borzasztó"...

HoLa 2010.04.25. 23:10:21

@sixx: Ja és köszi sixx, hogy ajánlottad! Nem ez az első sorozat, amiről itt a comment-en olvastam először és megszerettem. Remélem nem is az utolsó.

kalman51 2010.06.30. 23:58:02

az első évad (10 rész) után bizton állíthatom, számomra ez volt a 2010-es év legjobban tetsző sorozata. igazat adok: az első részekben Steve Zahn szerintem nem érezte a szerepét (túljátszotta), de a végére az egyik legszimpatikusabb karakterré vált. szigorúan esténként 10-11 óra körül néztem a treme-t, kikapcsolt telefonnal és messengerrel, hogy senki se zavarhasson közben. a 8. rész volt a csúcsok-csúcsa, sokáig a hatása alatt voltam. íme az egyik zene ebből az epizódból:
Johnny Horton - Battle Of New Orleans
www.youtube.com/watch?v=50_iRIcxsz0
és ennek a kommersz feldolgozása:
www.youtube.com/watch?v=NyIJudl9CLM
süti beállítások módosítása