Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mit néztünk 1979. május 1-én?

Éljen Barták Ferenc!

2009. május 01. 14:51 kiricsizoltan 54 komment

A Központi Bizottság legutóbbi ülésén - a fiatalok nemzedékéről szólva - joggal fogalmazhatott úgy, hogy a magyar ifjúság széles tömegei egyetértenek a párt és a kormány politikájával, annak valóra váltását támogatják. Helytállnak a termelő munkában, a tanulásban, tevékenyek a közéletben, becsülettel teljesítik honvédelmi kötelezettségeiket, felelősségteljes hazafias, internacionalista magatartást tanusítanak.

1979. május 1. emlékezetes dátum, mert ekkor volt először a tévében Felvonulók kérték. Önök kérték már azelőtt is létezett, voltak ugyan különkiadásai is, amiben szocialista brigádok, ipari dolgozók kérhettek, de kimondottan felvonulók kívánságait ebben az évben teljesítették először. A stáb több közvetítőkocsival volt kint a budapesti és vidéki felvonulásokon, és a riportereknek lehetett elmondani a kívánságokat. A műsor szerkesztője, Búzáné Fábri Éva azt is elárulta egy interjúban, hogy hogyan tudták az esti adásra összeszedni a kért anyagokat. Hát úgy, hogy az Önök kérték sokéves tapasztalata alapján lehetett tudni előre, hogy mik a slágertémák, ráadásul sokan csak annyit mondtak, hogy "valami magyar nótát", vagy "valami vidámságot" kérnek, ilyenkor a szerkesztőknek könnyű dolga volt. De nézzük, mit néztünk a nap többi részében.

A tévézést 7:55-kor kezdhettük, ugyanis akkor kezdődött az obligát Kapcsoljuk Moszkvát!, amely ugye közvetítés volt a Vörös térről, a dolgozók felvonulásáról. Riporter: Csák Elemér. (Azért a moszkvai közvetítés előtt még elnyomtak egy szolid Tévétornát, de hát ezt mondani sem kell, akkoriban ezzel indult a napi műsor.) A Kapcsoljuk Moszkvát!-nak 9-kor lett vége, így a hazai felvonulás közvetítéséig tátongott még 50 percnyi hézag, amit ki kellett tölteni. A lyukat a Rövidfilmek a képernyőn című összeállítással tömhettük be, aminek már a címe is zseniális, belevették a címbe, hogy a képernyőn található mindez. A tartalom se volt semmi. A fiúból katona lesz, ez volt a címe a csehszlovák népzenei (!) kisfilmnek, amit a Nappal és éjjel a levegőben című szovjet rövidfilmmel fejeltek meg.

9:50-kor kezdődött a Májusi seregszemle, ami a várva várt közvetítés volt "Budapest, Kecskemét, Szekszárd - és szocialista országok fővárosainak május-ünnepéről". De valószínűleg ezek voltak azok az idők, amikor többen tolongtak a majálison, mint amennyien a képernyők előtt, a csipketerítővel borított fülesfotelban ültek. A délelőtti műsorfolyamnak körülbelül 13 órakor vége szakadt, de nem kellett aggódni, mert csak 50 perces műsorszünetet kellett kibírni. Annyit meg féllábon, virslivel és söröskorsóval a kézben is röhögve. Ahhoz képest, hogy néha két-háromórás szünetek is borzolták az idegeket, ez az 50 perc semmi volt. A délutánt meglepő módon az Autók és emberek című francia sorozattal kezdtük, utána azért jött egy Csak gyerekeknek!, ami, ha valaki nem emlékezne, gyerekfilm-összeállítás volt, elmaradhatatlan tartozéka minden ünnepnek. Ezúttal A kéz öt ujja került be a válogatásba, ami egy belga kisfilm volt, milliószor játszották akkoriban, de semmi emlékem nincs róla, valamint a Vörös és kék című angol filmsorozat két epizódja ment le. Szóval nem kizárólag baráti országok gyerekfilmjeit nézhettük Kádár királysága alatt, ezt mindig elmondjuk.

A Központi Bizottság március 28-i ülésén közös munkánk gyümölcseként vehette számba, hogy az ország belpolitikai helyzete szilárd, kiegyensúlyozott, a párt vezető szerepe érvényesül; erős a munkásosztály hatalma, s annak lefőbb alapja, a munkás-paraszt szövetség.

A nap egyik legkülönösebb műsora egy "suli-komédia" volt, ahogy akkoriban hívták. A Toldit adta elő a hajdúhadházi Gyermekszínpad: "A hajdúhadházi gyerekek harsány, szaladgálós, zenés, farmernadrágos játékká alakították Arany János remekét, megtartva a hősiesség, a líra, a szépség elemeit." Hát erről azért megnéznénk egy archív felvételt, ha lehetne. Ez egyébként 15:15-től futott, utána pedig újabb gyerekfilm következett, méghozzá egy premier. Egyébként akkoriban tényleg érdemes volt tévézni még egy gyereknek is. A Vakáció a halott utcában című Csukás István-remeket, pontosabban a könyv tévéadaptációját 1979. május elsején játszották először a tévében, 15:40-kor. Palásthy György rendezte, sajna még nem adták ki dvd-n (a Keménykalapot és a Le a cipővel!-t igen), és az MTV videotárában sem találtuk.

Na, ezért szeretjük a régi május elsejéket, 16:55-től ugyanis a Vándor Sándor munkásénekkari fesztivál "film-összefoglalóját" láthattuk egy órában, közben a legdallamosabb nevű magyar bemondócsaj, Kiskalmár Éva riporterkedett. És ezt még lehetett ám fokozni, de előbb még gyorsan lenyomtunk egy vízilabda meccset, a Vízilabda Világkupán mellesleg Magyarország az NSZK-val mérkőzött, és Knézy Jenő közvetítette. A lényeg nem ez, hanem a vérbeli Kádár-korabeli portréfilm Éljen Barták Ferenc! címmel. Hogy ki volt az a Barták Ferenc? "Minden nagyüzemnek vannak olyan beosztású dolgozói, akikről alig-alig esik szó az újságokban, a rádióban, a televízióban. Ilyen a Csepel Autó sokat látott, sokat tapasztalt üzemi dekorációsa, Barták Feri bácsi is." Szerintem most egy pillanatra mindannyian azt érezzük, hogy de szeretnénk Barták Feri bácsi lenni. És hát itt sem jönne rosszul egy előbányászott archív.

Barták Feri bácsi után jött az Esti mese (19:10), a Futóverseny című lengyel bábfilmmel, aztán Tévétorna a felvonulásban és sörivásban lefáradt népnek. A megszokott időben, 19:30-kor a TV-HIRADÓ-ban összefoglalták a felvonulás, meg a majális eseményeit. És végre jött az esti film, a Felvonulók kérték, nem kispályáztak, kemény két és fél órában teljesítették a kívánságokat szakadatlanul, ugyanis 22:30-ig tartott. Utána még egy gyors Híradó esti kiadás, aztán 22:35 után mehetett mindenki aludni, és sörről, virsliről, meg májusfákról álmodni.

Pártunk és népünk következetesen halad a XI. kongresszuson kijelölt úton, eredményesen munkálkodik nemzeti programunk valóra váltásán, a fejlett szocialista társadalom építésén.

Címkék: mtv retró mesesajt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kardics 2009.05.01. 15:36:06

Hajj de szép is volt. Aznap nyitott a vidámpark. (Legalábbis itt Fehérváron) Brigádbulik, focimeccsek, főzőversenyek és rengeteg játék. Kár, hogy már olyan régen volt.

Csorike 2009.05.01. 19:04:29

A "Kéz Öt Ujja" egy barkács-sorozat volt, amiben egy család (papa-mama meg talán 3 gyerek) csináltak valami gyerekeknek való apróságot. A felvezető címképen szívószállal szürcsölték fel a feliratokról a festéket :) Én imádtam...

Fandor 2009.05.01. 19:04:34

- Mit szeretne látni hallani?
- Piros rózsák, pünkösdi rózsák kihajoltak az ablakon...
- De nem ezt beszéltük meg.....

Big Blaster 2009.05.01. 19:35:17

Jahh, a régi szép idők. :-) Igazából nem vágyom vissza, mert diktatúra volt, ha puha is. Viszont sok szempontból még így is élhetőbb, emberibb volt mint a szép új világunk.

GatyaPityu 2009.05.01. 19:54:11

@Big Blaster:
Ez is diktatúra ami most van, csak már kevésbé élhető. És azért mert annak a rendszernek volt sok hibája attól ez a mostani még nem lesz jobb és fordítva!

Tunguska 2009.05.01. 19:56:59

"aminek már a címe is zseniális, belevették a címbe, hogy a képernyőn található mindez."

:DDDDDD

Kiricsi egyre jobb!

Sobri 2009.05.01. 20:06:30

@Fandor:

-Az adózással rendben van?
-...akkor ha lehetne kérni, Bartók Béla: Zene húros és ütőhangszerekre és cselesztákra
-Mi sem egyszerűbb, elő is van készítve, következzen a MÁV Szimpatikusok zenekara :D

Patreides · patreides.blog.hu 2009.05.01. 20:12:39

@Atro, már hogy a fenébe lenne ez a mostani diktatúra? Nem attól diktatúra valami, hogy nem csinálhat mindenki azt, amit akar, mert vannak szabályok. Hanem attól, hogy ezeket a szabályokat nem demokratikusan megválasztott képviselők hozzák. Ma bárki alakíthat pártot, és ha a mondanivalója tetszik az embereknek, akár többséget is szerezhet vele a parlamentben. Csak ez baromi kemény munka, és valóban olyan programot kell képviselni, amit az emberek nagyon készek támogatni. Sajnos ma nálunk még igazi, jól működő civil szervezetek sincsenek, esetleg csak elvétve, mert az emberek lusták tenni azért, hogy jobb legyen, hogy az elképzeléseik megvalósuljanak. A panaszkodás viszont megy ezerrel, mert szája mindenkinek van, meg mutatóujja is, amivel mindig másra lehet mutogatni.
Egyébként a cikkben idézett pártszövegek már '79-ben is röhejesek voltak, vacsora közben a nézők meghallgatták a híradóból, ha valami tudósítás volt egy pártkongresszusról, aztán foglalkoztak tovább a saját dolgukkal.

Furé 2009.05.01. 20:31:26

@Kardics: És a strand oldalában szárazjéggel hűtött Soproni 700 éves-t árultak. Nagyon jó sör volt a Kőbányai egeres korában...

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.05.01. 21:06:24

A Vakáció a halott utcában regényként nagyon tetszett. De azt hiszem láttam filmen is, és mintha túl sok köze nem lett volna a regényhez.... (mondjuk a filmre csak halványan emlékszem)

Kerek négyszög 2009.05.01. 21:56:32

@Patreides:
A diktatúra fogalmat ma nem úgy szokás érteni, mint a klasszikus politikai értelmét. Ma hiába van meg elvi szinten minden lehetőséged, akár miniszterelnökké is válhatsz, a valóságban ma jóval korlátozottab az átlagember már egészen egyszerű hétköznapi téren is, mint az átkosban. Ma ennek gazdasági okai vannak, ami talán hatékonyabb is, mint az átkos politikai diktatúrája. Akkoriban egy átlag család gond nélkül tudott többhetes nyaralásra menni Mo -on bárhova, nem volt gond húst venni, villanyszámla, fűtésszámla, üzemanyag nem volt probléma. Ma mi van? Egy szűk rétegnek ma sem gond, de a többség akkor is nehezebben él, mint az átkosban, tehát a korlátok is nagyobbak. Így kell ezt érteni.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.05.01. 22:21:22

"Szóval nem kizárólag baráti országok gyerekfilmjeit nézhettük Kádár királysága alatt, ezt mindig elmondjuk."
azért megjegyezném, hogy a lengyelek és a csehszlovákok akkoriban kiváló gyerekfilmeket készítettek, volt rá pénz, és ötlet is.

trazz 2009.05.01. 22:33:36

"Akkoriban egy átlag család gond nélkül tudott többhetes nyaralásra menni Mo -on bárhova, nem volt gond húst venni, villanyszámla, fűtésszámla, üzemanyag nem volt probléma."

Ja, meg is lett az eredménye. Unokáink is fizetni fogják a kamatokat amiből szponzorálva volt a "nagy jólét"... De nem kell aggódni. Most is "nagy a jólét", bár egy pici válság is jutott hozzá. :D

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2009.05.01. 22:47:15

@ozirisz: igen, ezt a karácsonyi retró posztnál megbeszéltük a szovjet rajzfilmek kapcsán :)

nem arra céloztam, hogy a "szocialista" gyerekfilmek rosszak voltak (voltak rosszak is, meg jók is), hanem arra, hogy vannak, akik komolyan azt hiszik, hogy semmi nem jöhetett be nyugatról. a múltkor valaki kijelentette a tévében, hogy az átkosban még nem volt walt disney-mese magyarországon...

egyébként meg az a véleményem, hogy a rendszerváltás után jó kis izelítőt kaptunk abból, mi az igazi gagyi, uh szavunk nem lehet a régi gyerekfilmekre.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.05.01. 22:58:29

@kiricsizoltan: walt disney konkrétan 79-ben nem tudom, volt-e, de az tény, hogy akkoriban egyik éjjel olyan ciciparádét láttam a párizsi Moulin Rouge-ból, hogy koppant az állam a metlachin. Ja, és az MTV1-en.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2009.05.01. 23:01:58

@ozirisz: hát volt már azért a hatvanas években is sokminden. flinstones, foxi maxi és társai, aztán késbb jött a többi rajzfilm. felnőtteknek, meg angyal, belfegor, ilyesmi.

végül is csak az a lényeg, hogy vannak, akik azt hiszik, hogy csak szovjet filmek voltak.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.05.01. 23:06:14

@kiricsizoltan: igen, frédi-béni, foxi maxi tényleg volt, az tuti. (utóbbiról beugrik, hogy a 90es évek elején megpróbálták Romhányi-stílusban szinkronizálni, és valami borzadály lett:))

borpancsoló 2009.05.01. 23:19:14

Arányaiban nézve a kilencvenes évek közepéig sokkal több jó gyerekműsor volt, mint azóta. Régen kevesebb volt a nézhetetlen szar. Valahogy (és ezt nem az édes nosztalgia mondatja) igényesebbek, vagy kevésbé nagyüzemiek voltak. (a kedvencem a "Világ legrosszabb gyereke" volt, persze lehet mai szemmel már nem lenne olyan jó.)

Messidor 2009.05.01. 23:35:14

@kiricsizoltan: Pontosan!(ami a rajzfilmeket illeti)Walt Disney ugyan nem volt,de Hanna-Barbera sok,szenzációs szinkronokkal.De a szovjet-meg egyéb cucialista- rajzfilmek is színvonalasak voltak,akkoriban ügyeltek erre.
És bár akkor nagyon szomjaztuk a nyugati-főleg amerikai-műsorokat,csak '89 után jöttem rá,mennyi szartól megkíméltek bennünket a cenzorok(és kevés jótól is.)
Amúgy a Május 1-i kívánságműsorokat mindig megnéztam a kabaré meg egyéb könnyű műfaj miatt.A felvonulóknak meg volt adva,hogy mit kell kívánni.A május 2-án megjelent tévéújságban már benne voltak a képek az előző esti egyenes(!)adásból.(lásd nyomdai átfutás...)

balu56 2009.05.01. 23:40:27

Most van igazi DIKTATÚRA!!! Ezt úgy hívják, hogy a pénz,az aljasság,a gátlástalanság és a gazemberség diktatúrája!

Esperes úr 2009.05.02. 00:24:55

"vízisí, fakutya, titoktartás..."


"a házunkban lakik egy fiatal demokrata gyerek. Azt már nagyon pofán vágnám..."

abc 2009.05.02. 00:49:55

Jó volt az a korszak.
Én pl elöszőr akkor rántottam rá, az Ifjusági Magazin címoldalára.

KékFény6 2009.05.02. 01:06:31

@légycsapó: Ja, meg cirka 20-30 évet kellett várni egy telefonvonalra, vagy a boltokban 1-2 fajta inget lehetett kapni, 5-6 fajta autótípusból választhattál, és örültél, ha 4-5 év várakozás után hasonló színűt kaptál, mint amilyet szerettél volna, meg a legtöbb használható dolog hiánycikk volt (tetszik még erre a szóra emlékezni?). Tényleg baromi jó volt akkor.

FaBRiK 2009.05.02. 01:46:34

@légycsapó: Te mikor születtél? Én a 80-as években voltam általános iskolás.
Mi átleg család voltunk, a főváros peremkerületében (átlag nálam azt jelenti, hogy a 30-40 fő közötti osztályunkban a 80% ilyen volt).

1x voltam nyaralni egész gyerekkoromban a Balatonnál, mrt 1x sikerült egy visszamaradt beutalót szereznünk.
Ehhez képest a középiskola végétől folyamatosan külföldön nyaralok.

Húst venni volt néha gond, mivel sokszor csak szép zöldek voltak. Pacal, köröm csak pult alól.

Üzemanyag valóban nem volt probléma, mert nem volt autónk. De akinek volt, az is 5-10 évet várt rá.

A telefonra 24 évig vártunk, mire lett. Úgy lett, hogy 93-ban szüleim befizettek 45000 Ft-ot (2 havi fizetés!) önerős telefonra.

És tudod mitől diktatúra? Ha most nem tetszik, akkor fogod a sátorfád és szerencsét próbálsz. Nos akkor sokan fogták volna...

agyvezér 2009.05.02. 05:49:23

Én f@asz meg hozzászólok, ezek a xxxx-k meg kimoderálják... Jaaaj...

grigorij (törölt) 2009.05.02. 08:07:30

FaBRiK 2009.05.02. 01:46:34

Aztán 1989-ben érkezett pár Soros-alapítvány emlőin nevelkedett, párttitkár felmenőkkel rendelkező fideszek köcsög, pár kiugrott komcsi, néhány beteges ügyvéd, a korai fajfédő titkos harcosok, egy tucat ősmagya mentében - és mi történt???

Kiárulták az országot,
Körkörösen összevesztek mindenkivel,
Kivonultak az "ősi" piacainkról,
Lehetővé tették KISZ-es kisköcsögök térnyerését,
Beengedték a teljes kozmopolita (magyarul nem magyar) multi-marketinges világot,
Kifosztották a kasszát,
Haverokkal, családtagokkal rakták körbe az összes fontos pozíciót,
Jogszabályokkal bebetonozták magukat 1000 évra...

Szóval, csak ne basztasd a múltat!
Akkoriban 1 felség volt...
Most számolatlan...

grigorij (törölt) 2009.05.02. 08:09:27

És a témához...
Nekem ez a nyár boldog volt, akkor jöttem össze az első menyaszonyommal!

Micsoda nyár volt!!!

Hogy mi ment a tévében? A Faszom tudja, hiszen nem az előtt ücsörögtünk!

ZöldszemM 2009.05.02. 08:09:31

"Atro · keresemaparom.freeweb.hu És azért mert annak a rendszernek volt sok hibája attól ez a mostani még nem lesz jobb és fordítva!"

Annak a rendszernek nem sok hibája volt : az egy velejéig bűnös renszer volt.
Ennyi !

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.05.02. 08:20:02

@légycsapó: "Akkoriban egy átlag család gond nélkül tudott többhetes nyaralásra menni Mo -on bárhova, nem volt gond húst venni,"

Ezzel azért szerintem többen fognak vitatkozni. Állítólag Sopronba nem volt könnyű akkor eljutni (mi voltunk, de nem emlékszem, hogy gond lett volna) Az hogy húst lehetett-e kapni... Ha volt akkor volt. Igaz ha volt, akkor talán több volt benne az állatból való, mint most... :-)
Attól még bizonyos értelemben ma is diktatúra van, ha nem is politikai, hát gazdasági. Akkor nem nagyon lehetett semmit venni, mert össze dőlt volna a rendszer, ma meg muszáj vásárolni, mert összedőlne a rendszer... (lásd roncsautóprémium)

@borpancsoló >>: "Valahogy (és ezt nem az édes nosztalgia mondatja) igényesebbek, vagy kevésbé nagyüzemiek voltak. "

Akkor is biztos voltak ugyan olyan gagyik, csak nem jutottak át a határon. Ma meg a csomó gyerekcsatorna miatt muszáj mindent
importálni.

"Arányaiban nézve a kilencvenes évek közepéig sokkal több jó gyerekműsor volt, mint azóta."
Viszont ezzel maradéktalanul egyet értek!

@Tesztelo.hu: Ma meg van 7-8 mobiltelefonod, amikre még pénzt se tudsz tölteni, és úgy kell felhívatnod magad. A boltokban van 20-30 féle ing, de csak azt az egy fajtát tudod a pénztárcádhoz képest megvásárolni, amit a kínai árul. Választhatsz millió autóból, és azonnal elviheted hitelre, majd törleszted húsz évig. Tényleg baromi jó most is.

ZöldszemM 2009.05.02. 08:20:47

@FaBRiK:

Én meg a 40-es végétől 56 i-g.
Láttam még sok halott ruszki katonát - nem 56 -ban hanem 44 -ben.
Sajnos lenin elvtársat nem volt szerencsém látni, azóta is frusztrál vagyok. Hiába láttam Hruscsovot Kádárt Brezsnyevet Koszigint és az öre Buch élőben - ha nemekem akkor pisztolyom lett volna. Nem volt !

Végül is jó volt az a kádár rendszer. Ha az ember nem szidta a PÁRTOT, nem verte meg a fönökét, elég jól elvegetált. Ja nyugaton életemben először 86 -ban voltam ( a csernobil idején) egészen Hollandiáig húztunk ) Igaz 2 és félnapig tartott a skodával , de odaértünk .
Egy baj van megöregedtünk - már aki !!

ZöldszemM 2009.05.02. 08:22:46

@agyvezér:

Tényleg moderálnak ???
Ennyi az idejük ??

ZöldszemM 2009.05.02. 08:28:47

Ja majd elfelejtettem :

ÉLJEN A PÁRT !!!


No de melyik ???

agyvezér 2009.05.02. 08:33:37

Halott kommunistákról elmélkedtem.
Hogy a népünknek a rendszerváltáskor a pártunk vezetését ki kellett volna belezni. Hogy nehogy esetleg átöltözve visszatérjenek...

Illés Béla 2009.05.02. 08:39:14

74-ben születtem.
A 80-as évek nekem tehát a "gyermekkorom legszebb évei" életérzés(sóhaj)...
Ami a tv-ből megvan(fekete fehérben,mint akkoriban mindenkinek)az a jó cseszkó gyerekfílmek,pl a lakótelepi gyerekek,az
abszolút favorit látogatók,ami afféle
scifi volt,ötletesen,viccesen megcsinálva.Az
időutazók járműve egy külsőre Lada nívára
kísértetiesen emlékeztető golyóálló szupergép
volt :)...nagyon szerettem azt a sorozatot:)
A többi kedvenc:
Maggilla gorilla,foximaxi,kengyelfutó gyalogkakukk,pampalíni(zseniális Gálvölgyi szinkronnal),rumcájsz(Szuhai Balázs forever!)zsebtévé(Hiszékeny úr és hakapeszi jeahh!),kis vakond,Gusztáv,
Pompom,stb..(ismét sóhaj)
Még ami eszembe jutott hogy volt "nézőink
kérték"is,aminek hozománya egyik év karácsonyán,főműsoridőben a Csillagok háborúja lett.Még ha fekete fehérben is tudtuk csak nézni,de akkora élmény volt a számomra hogy sírtam örömömben :)
Basszus szálnak az évek..(mély sóhaj)

agyvezér 2009.05.02. 08:39:20

ja meg kicsit elmélkedtem mindenféle offshore cégekről, hogy kiderült, hogy az már nem menő...

Illés Béla 2009.05.02. 08:41:37

@grigorij: Teljesen egyetértek veled.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.05.02. 09:59:37

Aki azt állítja, hogy ma diktatúra van, az sose élt olyanban.

Kezdjük azzal, hogy nyilvánosan ki se mondhatná, hogy diktatúra van...

darpa 2009.05.02. 10:09:55

@Illés Béla: Csillagok háborúja!!! Micsoda élmény volt. Emlékszem, hogy kis magnóval felvettem az egész film HANGJÁT!!!, a családnak csöndben kellett végigülni a filmet, és utána ezerszer hallgattam meg. Hol volt még akkor videó? Rég volt, szép volt, igaz se volt?

lakáskulcs 2009.05.02. 10:19:00

A legnagyobb baj a fekete-fehér látásmód. Miért kéne az egyiket JÓNAK, a másikat ROSSZNAK látni?
Annak a rendszernek voltak alapvető hibái gazdaságilag és politikailag is.
Amiben jó volt, ami miatt sokan visszasírják, az a társadalmi része. A rend, a biztonság; az, hogy nem hülyítették annyit az embereket, mint most.
Az a rendszer nem nagyon vett tudomást a személyiségről-egyéniségről, mert a közösséget helyezte előtérbe, a mai viszont (miközben az ellenkezőjéről papol), megpróbálja szétverni az egyéniséget, és az embereket egy mérhető fogyasztási szokásokkal rendelkező masszává tenni.
Azt sírják vissza sokan, hogy az emberek sokkal normálisabbak voltak egymással, a gyerekeket el lehetet engedni egyedül is. Sokak számára ezek e mindennapi dolgok fontosabbak, mint az utazás vagy a sajtószabadság.
Ma, amikor szabadok vagyunk, nézzünk már körül, mit hoztunk létre. Lehet utazni, meg a többit is, amiről itt írtak, de ez az, amit cserébe ígértek a régi dolgokért. A többi viszont szégyen...
Én azt támogatom, amit a skandinávok tettek: mindkét rendszerből kivették a jót. Ezért állnak bármilyen "hol a legjobb élni?" listán az első négy helyen.

Valami 2009.05.02. 10:40:43

A legnagyobb felvonulás ha jól tudom akkortájt Kelet-Berlinben volt!

pistii 2009.05.02. 11:02:08

Soha többé diktatúrát! Főleg kommunista diktatúrát. Az egyenlő a szegénységgel, elmaradottsággal, sötétséggel. Bár a kommunistákból kapitalistákká átvedlett kétszínű korcsok is ugyanolyan rosszak.

PanelProli 2009.05.02. 11:09:32

@FaBRiK: "1x voltam nyaralni egész gyerekkoromban a Balatonnál, mrt 1x sikerült egy visszamaradt beutalót szereznünk.
Ehhez képest a középiskola végétől folyamatosan külföldön nyaralok."

Ne már... Középiskolás koromban (70-es évek vége) minden nyáron a Balatonnál nyaraltam Express táborban!!! Potom pénz volt, sátorban aludtunk, kaja tök jó volt, csak a piát kellett saját zsebből fizetni.

A táborra való pénzt vidáman megkerestük nyári munkán (na ja, már 7. osztályos koromtól dolgoztam nyaranta egy-egy hónapot, akkor még nem volt tiltva a gyerekmunka :-))).

Szóval lehetett akkoriban is keseregni azon, hogy jajdehűdeszarahelyzet, meg lehetett tenni azért, hogy elmehess nyaralni :-))

lakáskulcs 2009.05.02. 11:31:47

Még 1988-ban is, főiskolásként simán megengedhettük magunknak, hogy időnként kiugorjunk Prágába. 460 Ft volt a vonatjegy oda-vissza. Ösztöndíj jó tanulóként 4 ezer, ebből kollégium 600. Főiskolásként egyszer Görögországban, egyszer Holladiában voltam (utóbbi persze stoppal és itt-ott aludva, de jó volt.)
Balatoni beutalóhoz, lehet, nem volt könnyű hozzájutni, de az ország nem csak ebből állt. Máshová is lehetett volna menni...
A külföldi utazás most már azért kezd olcsóbb lenni, mert a benzin ugyanannyi, fapados repülő- és vonatjegyek vannak (ha már Prága, hosszú ideig 18e a vonatjegy, most 10e), a megélhetésben sincs nagy különbség, csak olcsó szállást kell szerezni.

zümmmi 2009.05.02. 12:22:11

sztem sokminden jobb volt akkor. a rendszerváltás a mindennapokba csak felfordulást és bizonytalanságot hozott. tudom,ma utazhatok,csak láncon tart a szegénység, ahogy bob marley mondta volt... mellesleg akkor is lehetett utazni,szóval ezt se érzem olyan nagy "haladásnak". ha jól belegondolok igazából a rendszerváltás óta nincs rá pénzem... na meg a média is "felfejlődött". most már 24 órában nézhetjük,hogy írtják egymást filmről filmre, vagy éppen fejlődhetünk a mónika/győzike "showk"-on. én tuti becenzúráznám őket.

fehérfarkas 2009.05.02. 12:55:43

FaBRiK-nak:

nem is tudtam, hogy a vidéki magyarország már a demszky korszak előtt is jobb és fejlettebb volt budapestnél :)))

én is a 80-asévekben voltam általános iskolás, egy teljesen mezei átlagos családban, de minden évben 1 teljes hónapot külföldön nyaraltunk télen (főleg jugoszláv tengerpart, de 3 évente ausztria és olaszország is) + 1 vagy 2 hetet síeltünk a hegyekben (csehszlovákia)

húst mindig kaptuk, kaja területén a fehérvári boltokban mindig kapható volt amire szükségünk volt, műszaki cikkek területén egyes dolgokban volt hiány (pl. fehérváron csak alap készülékvolt, a speckóbb már csak a fővárosi boltban), mert ott vagy a fővárosban kellett utazni vagy ki tudja miért, de tatabánya is jobban ellátott volt

a telefonálás területén pedig az utcai telefonok a hőskorukat élték
- lehet, hogy a főváros a kaja mellett ebben is elmaradottabb volt, de egy vidéki nagyvárosban azért az utcai telefonok és a posta/levelezés útján jól lehetett kommunikálni
és akinek nagyon sürgős volt telefonálnia, az tudott a munkahelyéről is (mégha ez a mai internetes-mobiltelefonos korszakban felnőtt gererációknak már hihetelenül is hangzik) - mivel akkoriban napközben a munkaképes korosztály 95%-a dolgozott

sok probléma volt a szoci rendszerrel, de amit leírtál abból az tűnik ki, hogy a fővárosban lakni xarabb volt mint vidéken, pedig ez hazugság, mivel a valóságban a főváros sokkal jobban ellátott volt minden területen mint a vidék

Big-B 2009.05.02. 12:57:30

Még két éves se voltam, szóval nagy valószínűséggel a május 1-et egy pelusba rottyantással ünnepeltem.

fehérfarkas 2009.05.02. 13:08:37

Illés Béla-nak:
a csillagok háborúját én németül láttam először az orf1-en (a hbo és egyéb csatornák csak később jöttek be transformerssel és dzsi áj dzsóval együtt) még alsós tagozatos koromban, így a szövegből egy szót sem értettem, de mások is láthatták mert napokon belül az lett a téma az egész suliban :)
ja, és ha már orf1, ki emléxik a kövér batman sorozatra? :)))

a videó őrület már a 80-as évek közepén hódított - igaz, a filmek többsége alámondásos volt, de ezek szerint mi már 2 évtizeddel a netes torrent oldalak előtt felfedeztük a kalózkodást :)))

Valami 2009.05.02. 13:15:09

Május 1-én az NDK-ban nemcsak a munka ünnepét hanem a hadsereg napját is ünnepelték ekkor, Kelet-Berlinben a Karl Marx Allén 3km hosszan vonult fel a telljes keletnémet haderő!

fehérfarkas 2009.05.02. 13:17:27

PanelProli-nak:

egyébként azt el tudom hinni, hogy valaki a szoci rendszerben nem volt nyaralni
ennek két oka lehetett, vagy a 8% szegény közé tartozott (ferge zsuzsa tanulmányának adata)
vagy mint ahogyan a gazdagabb unokatesóméknál is történt, a család nem volt utazáspárti, a gazdagabbik unokatesóm a nászútjánál volt először külföldön nyaralni, mert náluk a külföld azt jelentette, hogy apuka üzleti útra megy 1-2 napra bizniszelni külföldre;
unokatesóm még a balatonon is velünk volt nyaralni és síelni is mi vittük magunkkal, mert a szülei azt sem tartották fontosnak

az is igaz, hogy olyan szerencsés családban nőttem fel, ahol a szüleim nagy kiránduló és utazó fanatikusok volt, és azt a kis megtakarítást ékszerek, nagy ház, nagy autó helyett utazásra költötték (így még 93-ban is zastavával utaztunk olaszországban, miközben sokán már elkezdték lecserélni a kocsijukat)

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2009.05.02. 14:46:58

@Ludas Matyi Online: basszus, elfelejtettem belinkelni a ludasmatyiblogot, pedig láttam, hogy raktál ki május 1-eket.

Ludas Matyi Online · http://ludas-matyi.com 2009.05.02. 15:01:33

@kiricsizoltan: :) Na akkor most pótoltam :)
Most értem haza és láttam a cikkedet. De ha akarod linkeld be és töröld a fenti hozzászólásomat. Akkor úgy lesz kerek.
Nemsokára az egész 1955-ös év lesz olvasható. Az ingyencucc nagyon tetszik a népeknek :)
süti beállítások módosítása