Vasárnap este kerül sor a Super Bowl-ra, az amerikaifutball-bajnokság döntőjére, ami hagyományosan a legnézettebb tévéműsor az Egyesült Államokban, ráadásul a nézők nagy százaléka annak a 18-49-es korosztálynak tagja, akiknek tulajdonképen a reklámok szólnak. A cégek így nem csoda, hogy kezüket-lábukat öszetörve igyekeznek a reklámügynökségekből jobbnál jobb kisfilmeket kicsalni, amiktől azt remélik, hogy a ráfordított költségeket (az NBC egy félperces szpotot hárommilió dollárért ad idén, és ebben még nincs benne a gyártási költség) sokszorosan behozzák majd - mindezt persze nem alaptalanul: tavaly átlagosan 26%-al emelkedett meg a Super Bowl közben hirdető cégek honlapjainak látogatottsága, a legnépszerűbb reklámmal előrukkoló cég részvényei pedig .62 ponttal emelkedtek meg a tőzsde hétfői nyitásakor.
Cinikusabb szakemberek szerint a tévében látható műsorok tulajdonképen csak azért kellenek, hogy legyen mivel kitölteni a rekámblokkok közötti üresjáratot, és valahol pont ezt érezhetjük a Super Bowllal kapcsolatos reklámhisztéria történetét olvasgatva. Mintha maga a meccs annyira már nem is lenne fontos, hiszen az csak hatvan percig tart (de mivel többé-kevésbé tiszta játékidőt mérnek, ez 2-2.5 órára is kitolódhat), míg a tévéközvetítés 4,5 órás lesz, a műsoridőt pedig ki kell tölteni valamivel. A Super Bowl-reklámok története egyidős a nagydöntőével: az első 30 másodperces kisfilmet az 1967-es első döntő alatt sugározták (ezt a meccset az ABC és a CBS közösen közvetítette), és mindössze 40 000 dollárt kértek el érte (mai értéken 245 000 dollár). Azóta sok víz lefolyt a Hudson-folyón.
Istengigazából 1973-tól eredeztethetjük az "ütős" Super Bowl-reklámok történetét, ekkor ugyanis a New York Jets legendás irányítója, Joe Namath tűrte fél percen át, hogy Farrah Fawcett borotvahabot kenjen az arcára, egy másik filmben pedig a Master Lock nevű lakatkészítő cég pedig egy mesterlövésszel lövetett termékükre, ami természetesen kiállta a próbát, és innentől kezdve nemigen volt olyan amerikai háztartás, ahol ne lett volna legalább egy ilyen lakat. 1984-ben mutatkozott be az egyik leghíresebb szpot, az Apple 1984-re hajazó kisfilmje, amit Ridey Scott rendezett, és az egyik legnagyobb hatású reklámnak tartanak a mai napig. A Super Bowl-nak köszönhetjük (már ha) a Budweiser sör "wazzup"-reklámjait is.
Az évek során kialakult egy trend, miszerint vannak visszatérő vásárlók (Bud, FedEx, Ford, stb.) akiktől a jónép már várta a jó kisfilmeket, egy felmérés szerint a Super Bowl alatt a nézők nem kapcsolnak el a reklámok alatt, sőt, az adást rögzítő milliók még vissza is tekerik a felvételt, hogy egy-egy filmecskét még egyszer megnézzenek. A tavalyi döntő átlagnézettsége 97 millió volt, míg az egyik fehérneműgyártó, a Victoria's Secret szpotját 103 millió néző látta. A merészebb reklámcégek a korlátok feszegetésével hódítanak, és ugyan pucér nőket és pasikat nem mutogathatnak még ilyenkor sem (sőt), de bikinis csajból annyi van egy-egy reklámblokk alatt, mint egy tengerparti buliban.
Ami az idei felhozatalt illeti, az állandó kuncsaftok a válság miatt vagy kevesebb reklámidőt vettek az NBC-től, vagy kiszálltak a buliból (pl. FedEx), de jöttek a helyükre mások - talán egy kis vérfrissítés nem is árt majd a felhozatalnak. Tavaly megszavaztattuk olvasóinkat a legjobb reklámokról, és ez így lesz idén is, jövő keddre remélhetőleg már minden kisfilm elérhető lesz a neten, és kiválogathatjuk a legjobbakat. Akiktől idén sokat várnak: a Conan O'Brien főszereplésével készült Bud Light-reklám, az Audi a Szállítóból (is) ismert Jason Stathamben bízik, az újonc Denny's gyorsétterem-hálózat cowboyokkal akar reggelit eladni, és íg tovább. Néhány előzetest, azaz a reklámok rövid betekintőit már meg lehet nézni a neten, naprakész információt erről a Twitteren lehet találni.
A különböző fogyasztási cikkek mellett sok filmelőzetes is műsoron lesz a közvetítés alatt, de sajnos csak az amerikaiaknak. Emiatt ne a sport1-et tessék szidni, mert nem ők tehetnek róla: a jogokat külföldre úgy árusítják, hogy a műsorba a vevő saját maga értékesíthesse a reklámidőt, ezért kell nekünk a megszokott buta parfümreklámokat és pelenkát mosó háziasszonyokat nézni a belinkelt videókban látható vicceskedések helyett.
Rétitigris 2009.01.30. 12:19:02
Itt nem folyamatosan megy az óra.
Tuskó Hopkinsz 2009.01.30. 12:33:29
Mérgező Hulladék 2009.01.30. 13:15:53
solesz · www.index.hu 2009.01.30. 13:26:24
[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2009.01.30. 13:43:22
szcsongor 2009.01.30. 14:22:23
Flankerr 2009.01.30. 15:14:45
Ferguson 2009.01.30. 15:24:44
borpancsoló 2009.01.30. 15:26:04
Mondjuk azért az egy kicsit erős, hogy reklámelőzetesek vannak.
borpancsoló 2009.01.30. 15:27:32
- Miért, hogy minden szart meg tudjunk vetetni veleük?
- Hát, mi inkább az ingyen gyapjúra gondoltunk.
grigorij (törölt) 2009.01.30. 15:53:15
Pontosan, amikor itthon a szpíkerek ugatnak, akkor odakint mennek a reklámok!
Érdekes volt összevetni, hogy gyakorlatilag semmivel sem jobb a közvetítés, mint bármely magyar kertévé adása...
fido75 2009.01.30. 15:54:50
Ferguson 2009.01.30. 17:04:32
kutyacica 2009.02.04. 17:15:07
Az amerikai kommentárt meg azért nehogy túlajnározzuk, csak annyit mondok hogy John Madden.
Az az ember egy vicc, én többet röhögtem rajta vasárnap mint az összes reklámon együtt.
@fido75 arra nem esküszöm meg hogy az összeset adják később is, de többségében igen, egyébként pedig amerikai viszonylatban azt is hozzá kell tenni, hogy ezért a 3 millióért nagyon nem 1x 30mp-et vesznek, mivel a superbowl után rengeteg videó megosztó oldalra felkerül a teljes lista (most olyanokra gondolok mint a hulu, ahol nem lesz belőle infringment), szóval mindenki ezeket nézi utána aki esetleg lemaradt.
Egyébként meg: Pepsuber!
kutyacica 2009.02.04. 17:17:55