A brit kereskedelmi rádiók bátorítják a fiatalok berúgását. Brit tudósok (a University of the West of England kutatói) 2007 decembere és 2008 februárja között 1200 órányi fiataloknak szóló hétvégi rádióadást hallgattak meg, összesen hat BBC-s és kereskedelmi csatornán. Ezek során 700 említést jegyeztek fel az alkoholról, amelyek 73 százaléka ösztönözte az ivást – és ebbe a reklámok és a dalszövegek nem tartoztak bele.
A Kreatív által idézett, kormányfinanszírozással készült brit kutatásban többek között az áll, hogy „az ital emlegetése számos adó esetében hozzájárul a rádió arculatához”. A kutatást vezető Norma Dayking szerint a műsorvezetők az alkoholra vonatkozó utalásokkal az interaktivitást próbálják erősíteni. „A hallgatók általában lelkesebbek a műsorvezetőknél, ha a berúgásról van szó, de utóbbiak is ritkán kérdőjelezik meg, hogy a jó buli feltétele az ivás. A hétvége kezdetét is általában a berúgás emlegetése jelzi, egy jól sikerült éjszakát pedig a másnaposság a következő nap reggelén.”
A jelentés szerint a mértéktelen ivást leginkább a Kerrang! nevű rockrádió népszerűsítette, melynek már műsorcímei is beszédesek: The Night Before (Előtte való éjszaka), The Morning After (Másnap reggel). A kereskedelmi rádiók 83 százaléka volt berúgáspárti, a BBC-csatornák 50 százalékos arányával szemben. A brit Advertising Association reklámszövetség júniusban közzétett tanulmánya ugyanakkor arra jutott, a határokat nem ismerő berúgás mögött elsősorban a barátok, és nem a média vagy a reklámok hatása áll.
Lencse. 2008.09.08. 19:54:13