Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mitől lett jó az amerikai televíziózás XVI. rész

Ír az olvasó

2007. július 29. 13:05 index 9 komment

A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu.

8. FEJEZET - HOVÁ TART AZ AMERIKAI TELEVÍZIÓZÁS? 4/4

Meglátásom szerint alapvetően nem is azzal van a baj, hogy letölthetőek a sorozatok, hiszen mint tudjuk a magyarok nyelvtudása az Európai Unióban a legrosszabbak között van. Azaz, ha csak angolul lehetne megnézni a sorozatokat, valószínűleg elhanyagolható lenne az a nézettségkiesés, amit ez okoz. Gondoljunk csak bele, hogy pár évvel ezelőtt a német csatornák, főként a PRO7 – amely a legtöbb kábeltelevíziós előfizetéssel rendelkező háztartásban elérhető – rendszerint hónapokkal korábban vetítette az amerikai sorozatokat, mint magyar társai.

Mégsem gondolta senki, hogy ez befolyásolná a magyarországi nézettségi adatokat. Ha valaki nézte is kedvenc sorozatát egy külföldi adón, minden bizonnyal megnézte később a magyar csatornán is, hiszen pontosan tudni akarta, hogy mi is történt az adott epizódban. Ma viszont az epizódok letöltése mellett elérhetőek a magyar nyelvű feliratok is, amely azt jelenti, hogy az angolul egyáltalán, vagy kevésbé tudó internetezők is megnézhetik kedvenc műsoraikat anélkül, hogy lemaradnának a poénokról, vagy a történetről.

Ráadásul ezek az internetre felkerült feliratok legtöbb esetben kifejezetten jó minőségű, stílusos fordítások, így a nézőket még az sem ösztönzi a tévés adás megnézésére, hogy a lehető legpontosabb magyar szöveget kapják meg. Hozzá kell még tenni, hogy a fiatal generáció ráadásul többre értékeli az eredeti angol hanggal ellátott feliratos verziót, mint a sok esetben hibásan fordított és kapkodással készülő magyar szinkront. Jelenleg még nem létezik olyan kutatás Magyarországon, amely arról számolna be, hogy az illegális letöltések mennyire elterjedtek hazánkban, és hogy ez vajon milyen hatással van a televíziós nézettségi adatokra.

Azon website-ok statisztikái, ahonnan le lehet tölteni sorozatokat, nem lehetnek reprezentatívak, hiszen azokban az adatokban csak az szerepel, hogy hányan töltöttek le egy-egy epizódot. Az, hogy később azt hányszor másolták le cd-re, dvd-re és adták tovább, már kideríthetetlen. Arról nem is beszélve, hogy számtalan nemzetközi weboldal is van, ahonnan lehet letölteni sorozatokat, ott pedig végképp követhetetlen, hogy ki melyik országból töltötte le az epizódot. Mindenesetre az jól látható, hogy ma már egyetlen amerikai sorozat sem tud kétmilliósnál magasabb nézettséget produkálni itthon, sőt ezek az újgenerációs, minőségi sorozatok már a másfél millió nézőt sem érik el, hiába az óriási reklámkampányok, és a főműsoridős vetítés. Egész biztos, hogy ebben már benne vannak azok a kiesések, amelyet az internetes, illegális letöltés okoz.

A Lost például 2005 szeptemberében közel kétmillió nézővel indított az RTL Klubon, a második szezon végét már csak egymillióan követték. Persze hozzá kell tenni, hogy egy másik Magyarországon is elérhető csatorna, az AXN is vetíti a sorozatot, hamarabb, mint az RTL Klub, de a csatorna lefedettségéből illetve ismertségéből adódóan azért ez közel egymilliós nézettségcsökkenést nem okozna egy országos csatornának. Természetesen ez nemcsak Magyarországra igaz, hanem az összes Amerikán kívüli ország televíziós piacára. Egyelőre még külföldön sem készültek igazán megbízható kutatások arra vonatkozóan, hogy hányan használják az internetet televíziós sorozatok letöltésére. Ausztráliában, a University of Sidney saját belső kimutatása alapján a náluk tanuló egyetemisták 53%-a rendszeresen tölt le illegálisan amerikai sorozatokat, amely egészen riasztó adat.

Az Envisional kutató cég szerint, a legtöbb amerikai sorozatot az Egyesült Királyságban töltik le, az összes letöltés 18%-a hozzájuk köthető. A második helyen végeztek az ausztrálok, ők adják ki a sorozatok letöltésének 16%-át. Az illegális felhasználók 70%-a a Bittorent nevű technológiát használja a letöltéshez. Az Envisional szerint a legnépszerűbb sorozatok a letöltések alapján a 24, a Stargate: Atlantis, The Simpsons, a Stargate: SG-1, a The O.C, a Smallville, a Desperate Hosuewives, a Battlestar Galactica, és a Lost.

Egyelőre úgy tűnik egyetlen európai tévécsatorna sem találta fel a spanyolviaszt azzal kapcsolatban, hogy mit lehetne tenni az illegális letöltések ellen, és hogy lehet megakadályozni azt, hogy a nézők ne az interneten, hanem a tévében nézzék meg az amerikai sorozatokat, a reklámokkal együtt. Mivel az internetes letöltést a technológia miatt nem lehet megszüntetni, így más módot kell majd keresni. Az egyetlen megoldásnak jelenleg az tűnik, hogy ha az európai tévécsatornáknak sikerül elérniük, hogy egy időben vetíthessék a sorozatokat az amerikai hálózatokkal, hiszen ebben az esetben, ha a nézők először szeretnék látni kedvenc sorozatukat, a tévét kellene bekapcsolniuk.

Arról nem is beszélve, hogy így az internetet jó szolgálatot tehetne a tévécsatornáknak, hiszen amint láttuk, Amerikában épp hogy növeli a tévésorozatok nézettségét az, hogy a tévéhálózatok kiteszik a weboldalaikra a már korábban adásba került epizódokat, hiszen ezzel új nézőket szerezhetnek, illetve megadják a lehetőséget azoknak is, akik lemaradtak egy-egy epizódról. A trendek egyébként erre felé tartanak, hiszen míg pár évvel ezelőtt minden amerikai sorozat legalább egy éves késéssel érkezett meg hozzánk, addig ma már a legtöbb műsor fél évvel az amerikai premier után kerül adásba, de a Jericho című sorozat például alig több mint két hónappal a CBS-s premier után már Magyarországon is látható volt az AXN-n.

Sőt, a csatorna a Lost második szezonjának utolsó két epizódjánál annyira közel került az amerikai vetítéshez, hogy már nem is volt idő leszinkronizálni a sorozatot, így angolul kellett adásba tenni a szezonzáró részeket. Nem zárom ki, hogy hamarosan itt Európában is az amerikai vetítéssel egyidőben láthassunk tehát sorozatokat, hiszen az illegális letöltések terjedésével ez marad az egyetlen esélyük a csatornáknak, hogy a fiatal, jól képzett nézőket visszaszerezzék.

Az amerikai televíziózás nagyobb kihívások előtt áll, mint valaha. Az internet terjedése soha nem látott mértékben forgatja fel a piacot, de amint láttuk, az amerikai médiabirodalmak eddig mindig megtalálták a megoldást a problémákra. Először egy olyan minőségi változás ment végbe a tévéhálózatok programstruktúrájában, amelyre soha korábban nem volt példa, majd az egyre népszerűbb internetes televíziózás világába is képesek voltak integrálni műsoraikat.

Az ugyanis jól látható, hogy nem az emberek médiafogyasztása csökkent (ez talán nagyobb, mint valaha), sokkal inkább a médiumok közti fogyasztási arányok átrendeződéséről beszélhetünk, azonban a televízió továbbra is meghatározó szerepet tölt és fog betölteni ebben a tekintetben is. Talán azt mondhatnánk, hogy ha a technológia meg is változik, ahogy a műsorokat nézni fogjuk, szinte biztosra vehető, hogy az amerikai médiabirodalmak termékei mindig is meghatározó részei lesznek médiafogyasztásunknak, talán még jobban, mint eddig bármikor.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gyz 2007.07.29. 14:29:21

legközelebb a Háború és békét adjátok le folytatásokban. ahhoz sokkal inkább hozzá tudnék szólni ;)

sanya64 2007.07.30. 09:52:35

"hogy lehet megakadályozni azt, hogy a nézők ne az interneten, hanem a tévében nézzék meg..."
nem így helyesebb?...:
hogy lehet elérni azt, hogy a nézők ne az interneten, hanem a tévében nézzék meg...

silaris (törölt) 2007.07.30. 14:32:23

ugyan nyomjátok már fel az egész opust egy link alá!

Tatarszkij 2007.07.30. 14:55:59

Kíváncsi lennék, hányasra értékelték a tanárok.
Egyestől ötösig az összes jegyet el tudom képzelni.
Az egyest akkor, ha az itt közölt formájában került beadásra, az ötöst pedig akkor, ha ez csak egy vágott, átírt, emészthetővé tett verzió.

silaris (törölt) 2007.07.30. 15:02:05

biztos nem teszik ide fel a jegyzeteket meg a bibliográfiát :D

-Thingol- · http://iTouch.hu 2007.07.31. 15:21:21

azért nem csak azt lehetnme elérni, hogy tv ben nézzék a sorozatokat és ne interneten, hogy a sorozatba építenék a reklámokat, vagy csak a jobb felso bal also also csik vagy mittomén helyeken ott lenne a reklám, de közben menne a sorozat, vagy egyéb, elbujtatott helyen, ahol az internetes felhasznalo sem tudja kikerulni...

VAGY
valami uj technologiaval fel nem vehetővé tenni a tv-t ÉS innentol kezdve akár ez tárgyalási alap is lehetne!

[HEJ] 2007.07.31. 16:50:37

Én böcsülettel végigolvastam a dogát, de olyan kép alakult ki bennem, hogy az irója kicsit eltúlozta a Lost és a Depi Wife világmegváltó mérföldkő szerepét...

Örültem volna, ha a cartoonokról is szó esik (pl. SouthPark, Simpsons); valamint a licencelt műsorok honi bukásainak oka (survivor, stb.) is megérdemelt volna 1 hosszabb kifejtést, szerintem.

Illetve a lehetetlen magyar tv-műsorrend is megérne 1 misét. A normális ex-hbo,ex-AXN műsorok a kertévékben miért éjfélkor kezdődnek, és sokszor változó napokon, igy mégis hogy akarnak velük milliós nézettségre törni?
Sok jó dolog ment már nálunk veszendőbe az állandóan variált kezdési időpont miatt. Amig nincs komoly DVR megoldás itthon ami ezt ellensúlyozná, marad a netről letöltés 1-1 kimaradott résznél... és ha az emberek rájönnek, hogy ez nem is olyan nehéz, akkor akár már az évad másik felét is hamarabb letöltik. És egyre többen mondják vissza normál tv előfizetésük...

Cole 2007.07.31. 21:45:09

Hátt, én is végigolvastam. Ha az én egykori szakdolgozatvezetőm elé kerülne egy ilyen, akkora karó hogy csak repül. Szerintem ez csak egy kivonat, mert elég csapongó, rengeteg elkezdett, majd elejtett szállal, kihagyott fontos elemekkel, és a dolgozat 80%-a nem a címről szól.

Tényleg! Miért is lett jó az amerikai televíziózás? Nem tud valaki erről valami jó linket? Érdekelne a dolog :P

winnie 2007.08.01. 10:27:28

"kicsit eltúlozta a Lost és a Depi Wife világmegváltó mérföldkő szerepét..."

pedig nem túlozta el. nem hogy a nemzetközi piacot meglódította, de még a hazai sorozatwarezt is megteremtette ez a két sorozat.

"műsorok a kertévékben miért éjfélkor kezdődnek, és sokszor változó napokon,"

egy részük 16-18-as karika, másrészük pedig odavaló, hiszen rétegsorozatok, ezért is kbelesek kint.

" igy mégis hogy akarnak velük milliós nézettségre törni?"

sehogy. nem az a céljuk. egy sorozat 23.00-tól is tud nagy siker lenni. ld. ments meg.

"Sok jó dolog ment már nálunk veszendőbe az állandóan variált kezdési időpont miatt."

sok jó dolog nem egyenló sok embereket érdeklő dolog. ott variálnak műsoridővel, ahol elbaltázták az első műsoirdőt, értsd a bukott sorozatoknál.
süti beállítások módosítása