Egy kedves olvasónk szakdolgozatát kezdjük mai nappal leközölni, amit pontosan az egyik kedvenc témánkban bírt írni, azaz sorozatokkal, ezen belül az amerikai tévével (is) foglalkozik benne. Nagyszerű, olvasmányos anyag, mi nagyon élveztük minden sorát - reméljük a nyájas kommentelőknek is bejön. A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu
1. FEJEZET – VALAMI MEGVÁLTOZOTT
A 70-es, 80-as és 90-es években az amerikai sorozatok népszerűsége megkérdőjelezhetetlen volt világszerte. Sokáig lehetne sorolni azokat a műsorokat, amelyek az egész világot bejárták és mindenhol óriási sikert arattak. Azt hiszem elég csak párat megemlítenünk: a Starsky & Hutch-t, a Streets of San Francisco-t, a Dallast, az X-filest vagy épp a E.R.-t, amelyek a mai negyvenes és afölötti generáció közös – talán mondhatni – globális élményének tekinthető, hiszen világszerte vetítették ezeket a sorozatokat, méghozzá főműsoridőben. Az amerikai, import televíziós programok meghatározó elemei voltak az európai, az ausztrál és dél-amerikai televíziók műsorának.
Aztán a 90-es évek második felére, illetve az új évezred első éveire valahogy kikoptak az amerikai sorozatok az országos tévétársaságok főműsoridejéből. A nagy európai és más tévécsatornák filmbeszerzői és programigazgatói kezdték úgy érezni, ráadásul a nézettségi adatok is őket igazolták, hogy az amerikai programok már nem annyira vonzóak a nézők számára, így egyre kevesebb hollywoodi műsort vásároltak, és ezeket is főként délután vagy késő este vetítették. Gyakorlatilag a C.S.I. volt az egyetlen amerikai sorozat, amely jelentős számú országos, európai televízió műsorán helyett kapott este nyolc és tíz óra között. (Természetesen meg kell azért még említeni a E.R.-t, amely Magyarországon az egyetlen amerikai sorozat volt 2002-től egészen 2005-ig, amely huzamosabb ideig a főműsoridőben kapott helyett országos adón.)
Magyarországon például 2000 után kezdenek eltűnni az amerikai sorozatok az előbb említett sávból, ekkor ugyanis még öt amerikai sorozat szerepel az RTL Klubon este nyolc és tizenegy óra között. 2003-ra ez a szám kettőre redukálódik az RTL Klub esetében, a TV2-n nincs amerikai sorozat a főműsoridőben. De ide vehetnénk a német példát is, ahol a két legnézettebb kereskedelmi csatorna, az RTL és a SAT.1 2001-ben egyetlen amerikai sorozatot sem sugároz főműsoridőben, a teljes programot ebben a sávban saját gyártású műsorral töltik ki, illetve hétvégenként filmeket adnak. „A hollywoodi filmek jól eladhatóak a német piacon, de csak a kisebb kábelcsatornák vesznek amerikai sorozatokat főműsoridős vetítésre.” – írja a Hollywood Reporter 2003. október 7-i számában.
Habár a magazin megjegyzi, hogy a 24 című sorozat már ekkor nagy siker az RTLII-n, a 14-49-es éves korosztályban erős, 16.9%-os nézettségi aránnyal debütált. Még ugyanebben a számban olvashatjuk azt is egy piaci elemzésben, hogy a globális televíziós piacot tekintve az amerikaiaknak már évek óta nincs okuk örülni, ugyanis a műsoreladások, az igazán komoly üzletek a nagy tévétársaságokkal soha nem látott mélypontra jutottak. Peter Chernin, a FOX Television Group vezetője már ekkor a következőket nyilatkozza a lapnak: „Ugyanaz történik az egész világon, mint az Egyesült Államokban: a kiváló minőségű és eredeti műsorok egyre többet érnek mindenki számára, mert ebben az óriási kínálatban mindenki kétségbeesetten szeretne kitűnni a többiek közül". Ezt pedig középszerű, átlagos műsorokkal többé már nem lehet megtenni.
(folyt. köv.)
Dallas 2007.07.06. 13:28:09
Egyébként vannak jó amerikai sorozatok, melyeket 23h után tesznek be (Shild, Főnök, HBO-sok, Maffiózók, Irak, Carnevale, stb..), fogalmam sincs miért a gagyyer ker. tvk, illetve az HBO-sokat meg nem veszik meg.. Pedig ezekkel lehetett volna kaszálni, mert kiváló és jó miőségű sorozatok.. Az a baj, h szolgaian másoljuk a németeket, pedig nem kellene..
sixx · http://comment.blog.hu 2007.07.06. 13:52:12
Dallas 2007.07.06. 14:15:56
gulyaszoli (törölt) · http://gulyaszoli.blog.hu 2007.07.06. 14:26:56
Lehetne pl. a nézettségmérésről is postolni egy későbbi alkalommal.
marisell · http://kifozde.blog.hu 2007.07.06. 17:28:54
elinor 2007.07.06. 18:01:34
Amúgy szerintem a TV3 anno (vagyis kábé az évezred elején) elég sok amerikai sorozatot adott főműsoridőben, mint pl. a Nikitát vagy a Buffyt.
mizrolist 2007.07.06. 19:22:24
KékFény6 2007.07.07. 02:45:31
gulyaszoli (törölt) · http://gulyaszoli.blog.hu 2007.07.07. 09:20:52
ds9 2007.07.07. 12:25:56
A németek izlése egyébiránt irreleváns, amelyik országban főműsoridőben "Dáridó" jellegű sramliműsort adnak, annak befellegzett.Párhuzam, valaki ???
Arra hogy a magyar tévék miért nem adtak amerikai sorozatokat, és miért adták helyettük a konkrétan nézhetetlen német sorozatokat, eleddig nem találtam értelmes magyarázatot, de pl. a tv2 és az Rtl Klub jelenlegi (és múltbéli) műsorszerkezete is ad némi támpontot erre.Konkrétan a dillettantizmus, hozzá nem értés, beleszarás és (az inkább) saját magunk és hasonszőrű társaink ünnepelgetése különféle hetilapok színes oldalain, teljesen lekötötte figyelmüket (tehetségüket nem írnék).
Nézzük meg, hogy a két "nagy" hogyan száműzött értelmetlen időpontokra, temetett el, vert szét sorozatokat, pl. ide-oda rakosgatással, vagy darálta le premiersorozatok vadonatúj szezonjait hétköznap délután, hetente 5x, 17.25-kor, amikor nincsen otthon senki.
Ehhez képest az amerikaiak a 90-es években is igen jól elvoltak (köszönték szépen) tévéileg.
Ebben az évtizedben született személyes kedvencem, a Friends-nél jelentősen nagyobb (!) nézettséggel futó Seinfeld, a legjobban megírt sitcom, mely szereplői és főszereplője, annak ellenére, hogy a sorozat 98-ban végetért a mai napig tartják a rekordot fizetések terén.
És a teljesség igénye nélkül az igényes sorozatok: Friends, Ally McBeal, The Practice (Az ügyvédek), NYPD Blue, Law and Order, Twin Peaks, The X-files (kultrengető, igénytelen és ismeretlen széria), 3rd rock from the sun (ezt adták itthon borzalmas címmel), The Larry Sanders show (kultikus, zseniális), Will and Grace (a 90-es években kezdődött), The Sopranos (99'), Stargate SG-1, Buffy, Outer Limits (az új széria), Frasier, South Park, és itt untam meg, bár még számos példám lenne.
szenator 2007.07.07. 13:48:25
Magambol kiindulva szivesebben megnezek egy normalis, klasszikus krimisorozatot, amelyben ket (vegy egy, vagy tobb) urge nyomoz valami rosszfiu utan es aztan elkapja(k) ot. Es kozben a nyomozo nem lat rontgenszemekkel, nem alomolvaso, nem ubermensch es masegyeb anyamkinja - csak egy normalis hetkoznapi ember.
Es akkor arrol meg nem is beszeltunk, hogy hol vannak manapsag a Columbok?...
szenator 2007.07.07. 13:55:25
Az, hogy gyilkolnak, lopnak hiheto. Az is, hogy van egy kopasz nyomozo, meg meg par eletszagu kollegaja es ezek a maguk modjan majd elkapjak oket. Hiheto - de nem atlagos, nem az eletunk resze (kis kiveteltol eltekintve), ezert nezheto. Az mar, hogy valaki latja a 19. erzekevel, hogy mit dug a troger bunozo egy tarsa zsebebe az utcasarok masik vegen, vagy hogy megalmodja, ki mikor kit gyilkolt - ez mar hulyeseg es nem igazan beveheto. Szerintem.
Llew 2007.07.07. 15:26:34
mindig megy. Persze mást is "megesznek" a népek, de a sima nyomozás az mindig kell a magyaroknak. Persze fejlődnek a nyomozók is, mert szerintem ma már nem lehetne eladni egy Colombot (sose szerettem, fiatal vagyok hozzá), a Magnumot se az eredeti formájában. Szépek voltak, jók voltak, de kell az újítás. "Ezek helyett divatba jottek a mindent lato, vagy urbol jott, vagy gondolatolvaso, vagy kiserleti lombikbol szuperintelligensse valt, stb. "nyomozok"." Ezek konkrétan mik, mert nem ismerek rájuk? Én is szeretem a nyomozós sorozatokat, de azért csak azt nem bínék állandóan nézni.
szenator 2007.07.07. 16:41:50
En is fiatal vagyok, de szerintem nem vagyok fiatal a Columbohoz, ahhoz senki sem lehet fiatal. Szamomra az egy teves klasszikus, olyan a krimisorozatok kozott, mint a Beatles a popzene torteneteben.