Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mitől lett jó az amerikai televíziózás - I. rész

Ír az olvasó

2007. július 06. 12:23 index 14 komment

Egy kedves olvasónk szakdolgozatát kezdjük mai nappal leközölni, amit pontosan az egyik kedvenc témánkban bírt írni, azaz sorozatokkal, ezen belül az amerikai tévével (is) foglalkozik benne. Nagyszerű, olvasmányos anyag, mi nagyon élveztük minden sorát - reméljük a nyájas kommentelőknek is bejön. A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu

1. FEJEZET – VALAMI MEGVÁLTOZOTT

A 70-es, 80-as és 90-es években az amerikai sorozatok népszerűsége megkérdőjelezhetetlen volt világszerte. Sokáig lehetne sorolni azokat a műsorokat, amelyek az egész világot bejárták és mindenhol óriási sikert arattak. Azt hiszem elég csak párat megemlítenünk: a Starsky & Hutch-t, a Streets of San Francisco-t, a Dallast, az X-filest vagy épp a E.R.-t, amelyek a mai negyvenes és afölötti generáció közös – talán mondhatni – globális élményének tekinthető, hiszen világszerte vetítették ezeket a sorozatokat, méghozzá főműsoridőben. Az amerikai, import televíziós programok meghatározó elemei voltak az európai, az ausztrál és dél-amerikai televíziók műsorának.

Aztán a 90-es évek második felére, illetve az új évezred első éveire valahogy kikoptak az amerikai sorozatok az országos tévétársaságok főműsoridejéből. A nagy európai és más tévécsatornák filmbeszerzői és programigazgatói kezdték úgy érezni, ráadásul a nézettségi adatok is őket igazolták, hogy az amerikai programok már nem annyira vonzóak a nézők számára, így egyre kevesebb hollywoodi műsort vásároltak, és ezeket is főként délután vagy késő este vetítették. Gyakorlatilag a C.S.I. volt az egyetlen amerikai sorozat, amely jelentős számú országos, európai televízió műsorán helyett kapott este nyolc és tíz óra között. (Természetesen meg kell azért még említeni a E.R.-t, amely Magyarországon az egyetlen amerikai sorozat volt 2002-től egészen 2005-ig, amely huzamosabb ideig a főműsoridőben kapott helyett országos adón.)

Magyarországon például 2000 után kezdenek eltűnni az amerikai sorozatok az előbb említett sávból, ekkor ugyanis még öt amerikai sorozat szerepel az RTL Klubon este nyolc és tizenegy óra között. 2003-ra ez a szám kettőre redukálódik az RTL Klub esetében, a TV2-n nincs amerikai sorozat a főműsoridőben. De ide vehetnénk a német példát is, ahol a két legnézettebb kereskedelmi csatorna, az RTL és a SAT.1 2001-ben egyetlen amerikai sorozatot sem sugároz főműsoridőben, a teljes programot ebben a sávban saját gyártású műsorral töltik ki, illetve hétvégenként filmeket adnak. „A hollywoodi filmek jól eladhatóak a német piacon, de csak a kisebb kábelcsatornák vesznek amerikai sorozatokat főműsoridős vetítésre.” – írja a Hollywood Reporter 2003. október 7-i számában.

Habár a magazin megjegyzi, hogy a 24 című sorozat már ekkor nagy siker az RTLII-n, a 14-49-es éves korosztályban erős, 16.9%-os nézettségi aránnyal debütált. Még ugyanebben a számban olvashatjuk azt is egy piaci elemzésben, hogy a globális televíziós piacot tekintve az amerikaiaknak már évek óta nincs okuk örülni, ugyanis a műsoreladások, az igazán komoly üzletek a nagy tévétársaságokkal soha nem látott mélypontra jutottak. Peter Chernin, a FOX Television Group vezetője már ekkor a következőket nyilatkozza a lapnak: „Ugyanaz történik az egész világon, mint az Egyesült Államokban: a kiváló minőségű és eredeti műsorok egyre többet érnek mindenki számára, mert ebben az óriási kínálatban mindenki kétségbeesetten szeretne kitűnni a többiek közül". Ezt pedig középszerű, átlagos műsorokkal többé már nem lehet megtenni.

(folyt. köv.)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dallas 2007.07.06. 13:28:09

A CSI a 90'es években készült volna? :)
Egyébként vannak jó amerikai sorozatok, melyeket 23h után tesznek be (Shild, Főnök, HBO-sok, Maffiózók, Irak, Carnevale, stb..), fogalmam sincs miért a gagyyer ker. tvk, illetve az HBO-sokat meg nem veszik meg.. Pedig ezekkel lehetett volna kaszálni, mert kiváló és jó miőségű sorozatok.. Az a baj, h szolgaian másoljuk a németeket, pedig nem kellene..

sixx · http://comment.blog.hu 2007.07.06. 13:52:12

"Aztán a 90-es évek második felére, illetve az új évezred első éveire" ez van benne.

Dallas 2007.07.06. 14:15:56

Tudok olvasni, csak olyan hülyén hangzik ez így leírva, hogy egy kis képzavarral éljek. Nekem abszolút újnak tűnik a sorozat, pdig már 7 éves..

gulyaszoli (törölt) · http://gulyaszoli.blog.hu 2007.07.06. 14:26:56

Nekem nagyon tetszik, mindig is érdekeltek a hasonló témájú cikkek.

Lehetne pl. a nézettségmérésről is postolni egy későbbi alkalommal.

marisell · http://kifozde.blog.hu 2007.07.06. 17:28:54

Pont a legizgalmasabbnál kellett abbahagyni?

elinor 2007.07.06. 18:01:34

Kíváncsi lettem én is a folytatásra, bár 1 éve láttam utoljára tévét, azóta öööö, nem vagyok képben.

Amúgy szerintem a TV3 anno (vagyis kábé az évezred elején) elég sok amerikai sorozatot adott főműsoridőben, mint pl. a Nikitát vagy a Buffyt.

mizrolist 2007.07.06. 19:22:24

Yahh, a TV3 ilyen szempontból nem finnyáskodott; csütörtökönként biztosan a Csillagkapu előtt ragadtam :)

KékFény6 2007.07.07. 02:45:31

gulyaszoli: a nézetségmérésről volt már pár cikk az Indexen, meg talán itt is korábban.

ds9 2007.07.07. 12:25:56

Ez mind nagyon érdekes, kár hogy a 90-es években nem az amerikai tv sorozat gyártás minősége, hanem bizonyos európai igény (elképzelhetően) nem volt túl magas.
A németek izlése egyébiránt irreleváns, amelyik országban főműsoridőben "Dáridó" jellegű sramliműsort adnak, annak befellegzett.Párhuzam, valaki ???
Arra hogy a magyar tévék miért nem adtak amerikai sorozatokat, és miért adták helyettük a konkrétan nézhetetlen német sorozatokat, eleddig nem találtam értelmes magyarázatot, de pl. a tv2 és az Rtl Klub jelenlegi (és múltbéli) műsorszerkezete is ad némi támpontot erre.Konkrétan a dillettantizmus, hozzá nem értés, beleszarás és (az inkább) saját magunk és hasonszőrű társaink ünnepelgetése különféle hetilapok színes oldalain, teljesen lekötötte figyelmüket (tehetségüket nem írnék).
Nézzük meg, hogy a két "nagy" hogyan száműzött értelmetlen időpontokra, temetett el, vert szét sorozatokat, pl. ide-oda rakosgatással, vagy darálta le premiersorozatok vadonatúj szezonjait hétköznap délután, hetente 5x, 17.25-kor, amikor nincsen otthon senki.
Ehhez képest az amerikaiak a 90-es években is igen jól elvoltak (köszönték szépen) tévéileg.
Ebben az évtizedben született személyes kedvencem, a Friends-nél jelentősen nagyobb (!) nézettséggel futó Seinfeld, a legjobban megírt sitcom, mely szereplői és főszereplője, annak ellenére, hogy a sorozat 98-ban végetért a mai napig tartják a rekordot fizetések terén.
És a teljesség igénye nélkül az igényes sorozatok: Friends, Ally McBeal, The Practice (Az ügyvédek), NYPD Blue, Law and Order, Twin Peaks, The X-files (kultrengető, igénytelen és ismeretlen széria), 3rd rock from the sun (ezt adták itthon borzalmas címmel), The Larry Sanders show (kultikus, zseniális), Will and Grace (a 90-es években kezdődött), The Sopranos (99'), Stargate SG-1, Buffy, Outer Limits (az új széria), Frasier, South Park, és itt untam meg, bár még számos példám lenne.

szenator 2007.07.07. 13:48:25

Kivancsian varom a szakdolgozat tovabbi reszeit. Az en velemenyem az, hogy az igazan utos es nalunk is fomusoridoben nyomatott es nezett amerikai sorozatok - par kiveteltol eltekintve (pl. Dallas) - a klasszikus krimisorozatok voltak. Ilyeneket pedig minimum a 90-es evek eleje/kozepe ota nemigen gyartottak Amerikaban sem. Ezek helyett divatba jottek a mindent lato, vagy urbol jott, vagy gondolatolvaso, vagy kiserleti lombikbol szuperintelligensse valt, stb. "nyomozok". Persze az emberek egy ideig erre is vevok voltak - de nem sokaig.
Magambol kiindulva szivesebben megnezek egy normalis, klasszikus krimisorozatot, amelyben ket (vegy egy, vagy tobb) urge nyomoz valami rosszfiu utan es aztan elkapja(k) ot. Es kozben a nyomozo nem lat rontgenszemekkel, nem alomolvaso, nem ubermensch es masegyeb anyamkinja - csak egy normalis hetkoznapi ember.
Es akkor arrol meg nem is beszeltunk, hogy hol vannak manapsag a Columbok?...

szenator 2007.07.07. 13:55:25

...hm, meg egy gondolat. A filmesek talan attol az altalanosan elfogadott ervtol szalltak el egy kicsit, hogy a filmben nem lehetnek normalis szereplok, mert az nem erdekelne senkit sem. A filmnek mindig valami szokatlant kell tálalni, amivel az ember az eleteben nem talalkozik es pont ezert fogja majd rendszeresen megnezni. Csakhogy! Az emberek nagy resze nem nyomozo es zsaru, igy mar az sem hetkoznapi eset, amiket pl. egy Starsky vagy Columbo old meg. Tehat mar az a szituacio, a gyilkossag, lopas, majd nyomozas - mar ez uj, nem hetkoznapi a TV-nezonek. Ezt mar szerintem nem kell megtuningolni meg egy abnormalis/ubermensch nyomozoparossal.
Az, hogy gyilkolnak, lopnak hiheto. Az is, hogy van egy kopasz nyomozo, meg meg par eletszagu kollegaja es ezek a maguk modjan majd elkapjak oket. Hiheto - de nem atlagos, nem az eletunk resze (kis kiveteltol eltekintve), ezert nezheto. Az mar, hogy valaki latja a 19. erzekevel, hogy mit dug a troger bunozo egy tarsa zsebebe az utcasarok masik vegen, vagy hogy megalmodja, ki mikor kit gyilkolt - ez mar hulyeseg es nem igazan beveheto. Szerintem.

Llew 2007.07.07. 15:26:34

Szenator lehet te vagy a magyar átlagnéző. Ez nem sértés akar lenni, de azt látom, hogy itthon csak a 2 férfi egy eset (vagy nő, vagy több eset) típusú nyomozósdi, ami
mindig megy. Persze mást is "megesznek" a népek, de a sima nyomozás az mindig kell a magyaroknak. Persze fejlődnek a nyomozók is, mert szerintem ma már nem lehetne eladni egy Colombot (sose szerettem, fiatal vagyok hozzá), a Magnumot se az eredeti formájában. Szépek voltak, jók voltak, de kell az újítás. "Ezek helyett divatba jottek a mindent lato, vagy urbol jott, vagy gondolatolvaso, vagy kiserleti lombikbol szuperintelligensse valt, stb. "nyomozok"." Ezek konkrétan mik, mert nem ismerek rájuk? Én is szeretem a nyomozós sorozatokat, de azért csak azt nem bínék állandóan nézni.

szenator 2007.07.07. 16:41:50

Igen, lehet, hogy igazad van. De mi a francot varsz el egy klasszikus TV-s krimisorozattol? Pelda arra, amit feljebb irtam: Sentinel, Profiler, stb. Tobbet nem tudok cim szerint megemliteni, mert nem neztem nagyon oket es igy nem tudom nev szerint felsorolni. De azt hiszem ertheto, mire gondolok.
En is fiatal vagyok, de szerintem nem vagyok fiatal a Columbohoz, ahhoz senki sem lehet fiatal. Szamomra az egy teves klasszikus, olyan a krimisorozatok kozott, mint a Beatles a popzene torteneteben.
süti beállítások módosítása