Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Egy Szabadság tér '89, két baklövés

2014. január 27. 16:15 index 60 komment

Hiába no, csak az nem követ el hibát, aki nem dolgozik, ugye, Rákay "Philip" Kálmán Szabdság tér '89 című történelminek szánt esztrádműsorán meg 62-en munkálkodnak, és hát ahol ennyien vágnak fát, ott a forgács mennyisége is nagyobb lesz. A műsorfolyam legutóbbi darabját nem láttuk sajnos, de a Poldi bácsi megmondója nevű blog volt oly szíves, és odakapcsolt az egyik köztévére, majd kicsit hüledezett a látottakon. 

A kisebbik elkúrás az volt amikor egy Ellenzéki kerekasztallal kapcsolatos történetben Philip nagyon szarul időzített egy szerinte viccesnek szánt közbevetést, és az éppen mesélő történész mondókáját úgy vágta ketté, hogy a most éppen jókommunistának számító Pozsgay Imrét sikerült leügynököznie. Így:

Az igazán súlyos tévedés (miért, a fenti az?) a műsor elején jött szembe Schobert Norbert édesapja képében, akit ugyan Bauer Sándornak hívnak, de nem azonos az 1969 január 20-án a Nemzeti Múzeum lépcsőjén önmagát benzinnel leöntő és felgyújtó 17 éves ipari tanulóval. A kép, amit a szomorú történet illusztrálásához választottak, viszont Update Norbi édesapjáé. (Erről bővebben itt.)

Ennek azért utána lehetett volna nézni, nem?

Címkék: tv baki köztévé

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pivigyuszi 2014.01.27. 16:53:19

Egy pilanatig sem szeretném védeni Filipet, de utána egyből elmondja, hogy nem akarta leügynöközni Pozsgayt...

77magyarnepmese 2014.01.27. 16:56:15

Lehet szidni ezt a frusztrált köcsögöt (a diktatúrák mindig szerették felhasználni a megtört énképű, nárcisztikus önimádókat) - de a legsúlyosabb, mára már szinte a teljes közéletet nyomasztó tanúlságot nem feledteti.
.
Azt kapjuk, amit megérdemlünk!

campobaszo 2014.01.27. 16:56:37

"Nyilván nem Pozsgay Imrére gondoltam..."
Nyilván.Kínossss!

77magyarnepmese 2014.01.27. 16:57:51

@pivigyuszi:
Nyilván, mert hirtelen összeszorult a valaga! Faszszopkodásra szerződött - nem köpködésre...

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2014.01.27. 17:08:47

@pivigyuszi: Ez tényleg megmosolyogtató volt :)
Vajon elő veszik-e ezek után a rendezőt emiatt...?

zsebatya 2014.01.27. 17:14:46

Uramisten, ezt 62 ember csinálta!

loopketa 2014.01.27. 17:17:42

Utananezni minek? A link szerint a muzeum oldalan van rossz kep, akkor meg inkabb a postasszemu milliardos nagyasszont kellene csesztetni, nem?

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2014.01.27. 17:22:36

Amíg Hír TV-n simán el mehetne ez az interjú (az első videóra gondolok), mert az kis tévé, ott az sem ciki ja valaki zsigerből kritizálja a másik oldalt (hiányos tudással is), addig egy országos tévén kínos, főleg az utána való mentegetőzés.

Mielőtt bárki megkövezne, ezt ugyanúgy el lehet mondani az ATV-ről is.

Funk 2014.01.27. 17:25:43

Abba nem gonddol bele Róth-Rákai Kálmán,hogy a Horthy rendszerben mire vitte volna?Ez igaz Rogánra,Orbánra stb..

olimpiam 2014.01.27. 17:34:08

2 MILLIÓS FILIP MEG A TÉNYEK?!:)))

Kandabula 2014.01.27. 17:39:41

Ez az elfúló hangú narrátor teccett. Különben ez a Rákay nevű egy nagy fasz. Miért kellett volna oda ügynököket küldeni? Egyébként minden fel lett véve:

w3.osaarchivum.org/index.php?option=com_content&view=article&id=174&Itemid=203&lang=en

sparhelt 2014.01.27. 17:47:56

Most készül az, amit majd tanítani fognak a gyerekeknek. Még nem tökéletes, de rajta vannak.

kávébabszemjankó 2014.01.27. 17:56:22

Az első mitől lenne baki? Igaza van, biztosan volt lehallgatás meg ügynökmódszerek. Az, hogy a történész hol folytatta az nem tette bakivá az egészet.
A második az tényleg baki volt...
Mindettől függetlenül a Rákay "egymillióan voltunk" Filip tényleg egy nyalós, pártkatona fasz.

sparhelt 2014.01.27. 18:05:42

@Kandabula: Az a feltevésem, hogy nem sokára eltűnik, ahogy más archívumok is.

sparhelt 2014.01.27. 18:07:59

@kis_kiraly: Látsz jelentős különbséget a HírTV és az KirTV között?

honapos retek 2014.01.27. 18:13:52

nem tudom ki nézi a dal nevü válogatot Filip minden alkalommal elm ondja ugyanazt amit egy éve, egyszer hogy nagyon boldog, maskor, hogy mindenki nagyon tehetséges, esteleg, hogy a vilagsztár xy jöhet tanulni az épen értékelt versenyzöhöz, ezenkivül soha semmi mást nem mond. Ö a fidesz elsöszámu media személyisége! (A mellette zsüriskedö soproni fideszes "zene szakértö" sem akármi, engem leginkább a szemüvege köt le)

Kandabula 2014.01.27. 18:17:48

@honapos retek: a dolog nagyon egyszerű: ki lett mondva, hogy minden nagyszerű és kész. A szar is. Kritikáról nem lehet szó. Megírom.

algi80 2014.01.27. 18:18:35

@kávébabszemjankó: És így lesz egy rossz poénból tény az emberek fejében.

kovács pisti 2014.01.27. 18:36:50

Oszt a mai Hungaricum gálát néztétek-e a Dunán?
A Záder a zászlón az csúcs vót. Höhö.

Kandabula 2014.01.27. 18:41:55

Már senki semmit nem mer mondani az MTV-ben:

www.youtube.com/watch?v=eZ4tENJsoC8

Biztosan rossz volt az idő...

johevi 2014.01.27. 18:51:55

Akár jó műsor is lehetne, mert néha kimondottan érdekes témát választanak. De nem az. Mindent felületesen érintenek, békemenetlemmingeknek szánt rövid ismertetés után már mennek is tovább. Az meg külön szánalmas, ahogy Rákay bután tud nézni, hogy "tényleg így volt?" vagy éppen minden témához közbepöttyint valami komcsizós kiszólást. Komoly dolgokrók tudnak áltudományos Spectrum szinten beszélni

CENZÚRÁZVAszorult Fémkarika 2014.01.27. 19:06:55

Szerintem a főcím alatt sunyin fingott is egyet.
Komolyan ennek van posztértéke?

KopaszMercis 2014.01.27. 20:41:03

Rááátkai Pülöpppp a legnagyobb cigány, a legnagyobb cigány, a legnagyobb cigány! :)

Kandabula 2014.01.27. 20:58:52

@KopaszMercis: az nem lenne baj, de egy Dub hadnagy. És szórja a pénzünket a hülyeségeire.

Albert Bundy 2014.01.27. 21:37:00

Pozsgay kommunista ügynök volt, de amikor belépett a Fideszbe feloldozást nyert a bűnei alól.
Filip nagyon helyesen vette észre, hogy külön le kell tisztáznia a dolgot a tájékozatlan néző számára, Pozsgay ugyan miden kritériumát kimerítette annak, ami alapján valakit ügynöknek nevezünk, de az ő esetében nyilvánvalóan belső bomlasztásról lehetett szó mint aktív részvételről, de ha az is volt, akkor nyilván kényszer hatása alatt.
Az ilyen Pozsgay félék miatt nem lehet megnyitni az ügynökaktákat, na meg persze a Kövér László és Orbán Viktor félék miatt sem.

Firk 2014.01.27. 22:44:31

Nem értem, ez tényleg szint, hogy valakinek a nevén élcelődtök? Úgy tudom Rákay Philip hivatalosan is Rákay Philip. Hogy milyen választás ez a Kálmán helyett azt döntse el a felesége, az édesanyja, de ezt minduntalan kritikaként felróni neki, hát... Nem lehet, hogy miután mindenki elkezdte a "művésznevén" szólítani, megszerette? Nincs joga hozzá? Ez politikai kérdés? Szegény Alfonzó! Szegény Rodolfó! Szegény Rákosi Mátyás, Kun Béla, sorolhatnám... Akiknél nekik is a bűneik között szerepel az eredeti nevük, az meg is érdemli, itt most Ti pont ugyanolyanok vagytok... Nem, nem arra utalok, hogy nincsenek bűneik, nem érheti őket kritika... De a választott nevük miatt?

Firk 2014.01.27. 22:45:03

Ja, Vona Gábort is nyugodtan ide hozhatjuk...

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.01.27. 23:59:49

@kávébabszemjankó:
Valójában ott a "már kétmillióan vagyunk" hangzott el, és hogy "a hídon még mindig jönnek".

2014.01.28. 00:24:06

Vihar a biliben.

Der Beste 2014.01.28. 05:21:42

@Firk: nem lenne ezzel semmi gond, ha Kálmán barátunk nem a NEMZETI összefogás kiemelkedő szekértolója lenne, aki asszisztál a NEMZETI dohányboltokhoz, a NEMZETI Közszolgálati Egyetemhez. és a NEMZETI konzultációhoz.

Aki ennyire NEMZETI, annak mi szüksége egy nemzetközi keresztnévre?

M_R 2014.01.28. 05:41:50

@sparhelt: Ahogy az egykori fideszes elvtársak énekelték:

"A múltat végképp eltörölni..."

M_R 2014.01.28. 05:52:58

@Firk: Rákay "Róth Kálmán" Philip éppen pont beleillik a Rákosi Mátyás, Kun Béla sorozatba.

De ne említsd egy lapon Rodolfóval és Alfonzóval - ők nem azért változtattak nevet, hogy előadják mekkora mélymagyar nemzetty fülkeforradalmárok...

Róth Kálmánka szimplán csak egy talpnyaló féreg (és bocsánat a férgektől, akik a természet hasznos lényei)

A "köztévé" kulturális színvonalát pedig jól jellemzi Filipke..

Nyomek 2014.01.28. 07:00:21

Nekem inkább az a kérdésem, hogy kinek szól ez a műsor? Ki a célközönség?
Még én, akit érdekel a téma, sem tudom követni az információfolyamot, pláne hogy pátoszos hangnemű költemény-címszavakban próbálják interpretálni.
Az meg, hogy Philip a gyártója/arca, garantálja a szervilizmust és egyoldalúságot.
De a hibája még ezek mellett is az, hogy unalmas.

Terkep8 2014.01.28. 08:26:05

@sparhelt: jól kened :) még egy- két év és jönni fog a központilag rendelt kötelező világnézet, - ahol aki nincs velem az elleség alapon - megint szelektálva leszünk magyarország határain belüli egy azon állam polgárai. Rákai szerintem jó arc, de ettől függetlenül talpnyaló...

Virt02 2014.01.28. 08:27:38

@Firk:
"Úgy tudom Rákay Philip hivatalosan is Rákay Philip."

A magyar utónevek közt nincs olyan hogy philip. Fülöp van.

A wikipedia szerint:
Eredeti keresztnevét édesapja után kapta, de mivel nem volt megbékélve azzal a névvel, ezért afféle fiatalkori fellángolásnak köszönhetően „megváltoztatta”.

Szóval rákakálmán.

VérMiki 2014.01.28. 08:36:28

:0
dehát hogyhogy ezt a szarmagyar náci csatornát nézitek elvtársak?
ott van nektek a független, felsőbbrendű ATV

sparhelt 2014.01.28. 09:35:13

@VérMiki: Egyszerűségre vall, amit mondasz. Nem mindenki áll be birkának, ha meglát egy nyájat. Nehéz lehet mit kezdeni nektek azokkal, akik nyájon kívül vannak, be kell terelnetek egy-egy nyájba.

sparhelt 2014.01.28. 09:37:16

@M_R: Valóban. Hazaértek, otthonosan mozognak abban, amit létrehoznak.

joska61 2014.01.28. 09:57:09

Alighanem felesleges epizódról epizódra elemezni a dolgot. Az első adásból (sőt, talán már az azt megelőző felütésből) is nyilvánvalóan kiderült, hogy nincs itt másról szó, mint egyszerű propagandacélú történelemhamisításról.

VérMiki 2014.01.28. 10:11:11

@sparhelt: Egyszerűségre vall, amit mondasz. Nem mindenki hisz a képzeletbeli MesePárt létezésében. Itt a valóságban létező pártok közül választunk... te birka

Szociknak vége 2014.01.28. 10:17:03

A Bauer néven vigyorgó zsidógyereknek hogyan lehet Schobert néven vigyorgó zsidógyerek a fia?

Vmi disznóságot csinált a papa is?

Szociknak vége 2014.01.28. 10:20:53

@Albert Bundy: 'Pozsgay kommunista ügynök volt, de amikor belépett a Fideszbe feloldozást nyert a bűnei alól.'

- pozsgay reformkomcsi volt, ügynök nem volt, és soha nem lépett be a fideszbe

bioLarzen 2014.01.28. 10:32:59

Kíváncsi vagyok, Rákay akkor is fontosnak érezte volna-e helyesbíteni, hogy kire (nem) célzott az ügynöközéssel, ha történetesen nem Pozsgayt említi utána a szakértő, hanem olyat, aki nem lett utána becsületesmagyarhazafi...

Sejtelemem sincs ám a válaszról :)

bioLarzen 2014.01.28. 10:33:49

@Brúsz Pringstein: Öööö... a középsőt honnan lehetne biztosan tudni? ;)

bioLarzen 2014.01.28. 10:34:37

@VérMiki: Szia,
csak szólok, hogy elgépelted a nicketdet: M-et írtál a C helyett.

Szociknak vége 2014.01.28. 10:37:07

@bioLarzen: Mi a fasznak lenne titkos komcsi ügynök egy MSZMP KB tag....:DDD?? Kinek az ügynöke? Az USÁé?

KopaszMercis 2014.01.28. 10:46:58

VerMiki nem erteni rendesen amit mondasz huzd mar ki a Pülöp faszát a szadbol, hatha ugy tisztabb lesz a beszeded...

VérMiki 2014.01.28. 10:54:06

@KopaszMercis: elhiszem, hogy a fasszopáshoz értesz, de ezen kívűl te annyi mindent nem értesz, hogy rajtad nem segítene, ha ezt az egyet felfognád :(

bioLarzen 2014.01.28. 11:53:04

@Brúsz Pringstein: Például ;)

Én amúgy csak azt kérdezem, honnan lehetne azt biztosra tudni, hogy valaki nem ügynök.

bio

kávébabszemjankó 2014.01.28. 18:54:51

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Bocs, igazad van...én már 1 milliót el is felejtettem!

sz_ 2014.01.29. 10:05:21

"Az MTA rendkívüli eljárásban levelező tagnak választotta a történész szakosztályban. Gratulálunk."

www.facebook.com/photo.php?fbid=584471154966503&set=a.112719092141714.20840.100002108722736&type=1&theater

KopaszMercis 2014.01.29. 19:16:09

@VérMiki: Na látom előtört belőled a látens hetero...

kaldijozef 2014.02.15. 15:52:09

Rákay Fülöp volt anno az a matematika zseni...aki 2 000 000 főre taksálta a még 200 000 embert sem a Kossuth téren...

A Szabadság tér 89 rendkívül aktív szereplője Tőkéczki László...Aki már a fejtartásával is kivívja a tenyerem viszketését, de ez csak magán ügy. Ami viszont már tényleg túllép minden határt a szenilitása amellyel a saját korábbi énjét kezeli. Mindennek elmondja a kortársai múltját, de egyszer sem említi a saját rendkívül érdekes írásait.

Nézzünk egyet pl..:

Tőkéczki jó lesz?

"A marxizmushoz valo eljutasnak ket feltetele van: 1. szubjektiv-egyeni erdeklodes, minoseg, lehetoseg: a, gondolati azonosulas b, erzelmi azonosulas 2. intezmenyes formak, modszerek, lehetosegek: a, iskolai keretekben b, 'kozeleti' keretekben A ket feltetel kozul az elsot fontosabbnak tartom, mert ez az utobbiak meglete nelkul is elvezethet valakit a marxizmushoz, mig az utobbi az elobbi hianyaban legfeljebb 'kameleonokat' nevel." "A marxizmushoz vezeto legfontosabb tenyezo, a tarsadalom iranti erdeklodes - makro es mikro szinten egyarant - a vilagban lepni kezdo serduloknel eleve adva van." "[...][a marxizmussal valo] erzelmi azonosulasnak [...] oriasi nehezsegei vannak: tarsadalomtortenetileg rovid tavon kiirthatatlanul meg meglevo eloiteletek, 25 ev sulykolt antikommunizmusa, a vallasossag eros nyomai a szokasok szintjen, tovabba a sztalini torzulasok szomoru emleku gyakorlata vagy az uj individualizmus kispolgari jelensegei stb." "Atalakulo kornyezet (ez leggyakrabban bomlo csaladi kereteket jelent), eltunt szent, etikai tilalomfak, akceleracio, kornyezetszennyezodes, eroszak es tarsadalmi emlekezet (Trianon, Horthy-rendszer, fasizmus stb.) mind-mind olyan tarsadalmi, tudati elemek, amelyeknek felerosodve van szerepuk egy a szocializmus viszonyai kozott varosiasodo (nemely retegben 'polgarosodo') tarsadalomban. Mindezek az elemek pedig a marxizmus mint filozofia, illetve a hozza kapcsolodo ideologia ellen hatnak." "[...] az utobbi idoben a fiatalok vallasi erdeklodesenek novekedeset lathatjuk. Persze - ez ismet csak egyeni velemeny - nem mely, nem vegiggondolt ez a vonzodas. A massag, az egyeniseg kereseset jelenti. Azt hiszem, Lukacs Gyorgy kategoriaja, a 'vallasos ateizmus' jol illesztheto lenne erre a jelensegre." "Ugyanitt emlithetnem meg a nacionalista hangulatok ujabb jelentkezeset. Vilagszerte eszlelheto tendenciakrol van szo persze, de nem magyar sajatossagok nelkul. Tortenelmunk eme rakfeneje is alkalmasnak latszik vilagnezeti alapozasra. Veszedelmet fokozza, hogy sajnos Europaban nehany helyen szinte hivatalos partfogasban reszesul. A 'nemzet' most [a szocializmusban] nem kapcsolodik 'lejarathatoan' a politikahoz. Ez a nem hivatalossag teszi eppen vonzova, kiprobalandova." "A formalis igazsag nem tanit minosegi kulonbsegre. S igy a szamonkeresnel visszakapott hibatlan definicio is csupan csak format jelent, nyelvi panelt - az etikai elkotelezettseg hianyaval. Az ilyen igazsagok futasi ideje pedig nem maguktol, hanem a kulso vilag konfliktusaitol fugg - az elso krizispont felbontja oket az egyeni erdek, a kenyszer legkisebb jele es neha a belatas kovetkezteben. A marxizmus igazi eselye a nem formalis meggyozesben van."

Tőkéczki László 1978/2 Kritika..:O)

Nem hinném, hogy kellene komment.

kaldijozef 2014.02.15. 15:53:40

Bognár József: Tricikli a damaszkuszi úton, avagy Tőkéczky, Szalay és Szentmihályi Szabó színeváltozása
antidogma.hu, h, 2009/08/10 - 12:59
• Varia
A tricikli három kerekű jármű, de ahhoz, hogy menjen, egyszerre kell hajtani mind a három kereket. Húsz éve járják a bibliai eredetű damaszkuszi utat azok, akik a hatalomváltáshoz igazítják nézeteiket, és leginkább a bibliás világ felé. Különösen igaz ez azon értelmiségiekre, akiknek nincs bátorságuk a saját véleményhez, akiknek mindig szolgálni kell valahol, hogy érvényesülhessenek.
A mai "nemzeti-kereszténynek" nevezett lelkes pártharcos közírók közül három, Tőkéczki László, Szalay Károly és Szentmihályi Szabó Péter útja jól egymásra hangolódott.
Tőkéczki a legszimplább figura a három közül. Az 1970-80-as években még a marxizmus „esélyéről” elmélkedett, és a vallások eltűnését jósolta, mégpedig olyan elszántan, hogy egyszer csak arra ébredtünk úgy 199O táján, hogy hősünk már református presbiter. De marxista korszaka sajátos történelemszemléletét továbbvitte református világában is. Ezért képes olyan skizofrén megállapításokra, mint pl. …”az egyház a krisztus-követők önkéntes társulása, olyan hit- és értékközösség, amely nem hatalmi-taktikai célok szerint váltogatja mondanivalóját…” Valóban nem. Gondoljunk csak arra, hogy egészen 1989-ig Mindszentyről csak rosszat nyilatkozott minden katolikus főpap, Lékai bíboros pedig hitet tett a szocializmus mellett. Paskai kolléga meg még 1989-ben is azt nyilatkozta egy osztrák lapnak, hogy szó sem lehet Mindszenty ünnepélyes temetéséről. Aztán láss csodát, két év múlva maga Paskai temette el Mindszentyt. De jaj! Hiszen Tőkéczki református, rájuk nem vonatkozhat az effajta gerinctelenség. Hacsak nem gondolunk olyan református főpapokra, mint mondjuk Bartha Tibor vagy Péter János kommunista püspök-külügyminiszter. De mostanában valahogy róluk sincs szó, csak az általuk is sokszor megtagadott Ravasz Lászlóról. Milyen jó ez nekik utólag, hogy Ravaszt meghurcolták, míg ők még marxista korszakukban dőzsöltek. Igaza van Tőkéczkinek: tényleg „nem hatalmi –taktikai célok szerint váltogatja mondanivalóját” egyik egyház sem.
Szalay más típus, neki legalább vannak jó gondolatai, csak sajnálatos, hogy utólag napi célok érdekében megfeledkezik azokról. Érthetetlen, hogy a humor, a szatíra és az erotika terén oly’ jártas író miért lép szintén a skizofrénia mezejére. Hiszen ő is megállapította, amit korábban már Jókai is, hogy a kereszténység humortalan, az evangéliumokban nincs nevetés, Jézus annyira komolyan vette önmagát, hogy három év alatt egyszer sem nevetett. A humortalanság pedig a totalitarizmus melegágya. Szalay szerint a Da Vinci kód c. film vallásellenes. Nem az. Csak az „érintetteknek” nincs öniróniájuk. Ahogy nem láttam még keresztényt, aki élvezte volna a Brian élete c. filmklasszikust. Márpedig annak, aki saját magát nem tudja kívülről nézni és egy állítólagos igazságot nem képes megkérdőjelezni, totalitárius az agya. Kár, hogy ezt idővel Szalay is elfelejtette.
Szentmihályi Szabó Péter a legharcosabb újkeresztények egyike. Igen új, hiszen alig húsz éve keresztény. Bár ő úgy tesz, mintha mindig az lett volna, holott neki is kellett 1989, hogy Saulusból Paulus legyen. Ott akart lenni az új leosztásnál.Legyünk őszinték: Szentmihályit nem a versei miatt „szeretjük”. Hacsak nem számítjuk Gyurcsány ellen írt csasztuskáját. De mivel Gyurcsány már a múlté, így a róla szóló vers is csak érdektelen kortünet. Szentmihályi „korai” költészete viszont utólag igen figyelemreméltó. Legzseniálisabb sorai a „Swift utolsó levele” c. 1975-ös poézisben elvashatók. Olvassuk tehát, és gondoljunk arra, hogy Petri György híres verse előtt íródott vagy tizenöt évvel:

kaldijozef 2014.02.15. 15:54:31

”Száraz és fakó Nagyúr!

Jonathan Swift égi párja, ki ablakodban állsz vakul, s Máriád a Sátán hágja, mit állsz ott, égi fattyam, stb. stb” - A vers persze még folytatódik, miként van „felvezetése” is, de maradjunk annyiban, hogy nem lesz sohasem klasszikus. Hacsak nem ez a részlet, mint Petrié. Szentmihályi a vers írásakor még a szocializmus mellett tett hitet a fülszövegben, miként a „Fáradt hitetlen esti imája” c. remeklésében sem a kereszténység a legpozitívabb gondolat. Másik kedvenc versem tőle a „Szerzetesek” címet viseli, ez egyébként nem is rossz versnek, helye lenne Csoóri Sándor "Apácák" c. 1985-ös remeklése mellett egy sohasem elkészülő Magyar költők antiklerikális versei című kötetben. Ahogy biztosra vehetjük, hogy e Petri Györgyöt is megelőző verset Szentmihályi mai rajongói nemigen fogják új hittársuknak felróni. Farizeuséknál ugyanis így szokás.
_________________________________________
Ízelítő SZSZP korai munkásságából
A költő önmagáról:
"Harmincéves vagyok, mire ez a második verseskötetem megjelenik. Valami elvégeztetett: férfikorba lépek, és már mindenért felelős vagyok. Nem takarózhatom az ifjonti hév tévedéseivel: hibáim bűnökké érnek. Túléltem Petőfit, vajon sikerül-e József Attilát is túlélni? Csak saját magamat nem szabad túlélnem. Esettörténetem lassan meghatároz, lényeggé válik. A tudás almája hasznos, de keserű: bár a bölcsességet is megízlelhetném! Hogy békében éljek, szeressek és szeressenek. Hogy mindig az életet válasszam, ne az irodalmat, a megfontolt cselekvést, ne a töprengő hallgatást. Hogy ne váljak árulóvá, cinkossá, sunyi szemtanúvá."

kaldijozef 2014.02.15. 15:55:14

SZENTMIHÁLYI SZABÓ PÉTER: LEBÍRHATATLAN
Új, második kötetével jelentkezik Szentmihályi Szabó Péter. Nem tartozik a spontánul áradó "ösztönös" költők közé - konok fegyelemmel szorítja vissza lobogó, sűrű indulatait, fájdalmát és haragját. Olykor szinte már száraz volna, szárazon pontos, szárazon őszinte, mégis izzik, a belsőfeszültségtől. Ritmusa gyors, lüktető, fájdalmasan éles. S fölötte egy szándékoltan, pontosan hanyag nyújtózkodás: a látható a külső vers.
Szentmihályi jellegzetesen intellektuális költő. Őszintesége tehát az intellektusé is, nemcsak az indulatoké. Az értelem szorítja kemény szerkezetbe verseit és az értelem tölti be tartalommal indulatát. Minden versében csatába indul lebírhatatlanul, minden versében harcba kell szállnia azzal, ami lebírhatatlan: az önzéssel, a kényelemmel, a józan belenyugvások langymelegével.
Harcát a költő mindenekelőtt önmaga ellen vívja. De mindnyájunk számára kiolvasható a versekben a forradalmi szocialista hűség és a változtasd meg élted örök parancsa.
SZÉPIRODALMI KÖNYVKIADÓ

FÁRADT HITETLEN ESTI IMÁJA

Ön. Uram. most fönn az
égben ki tudná, mivel foglalkozik?
Nem hinném, hogy alszik éppen, vagy számolja friss halottait;
Ön, Uram, mint mesterember,
megkeni az idők tengelyét,
vagy, mint halász, türelemmel megnézi, hálója ép-e még,
mint vadász az éjszakában,
a bűn csapdáit állítja fel,
vagy sápadt, halálra váltan
szennyes éji álmokra figyel ?
Ön képének hitvány mása,
egy emberpondró imádkozik,
(ez egyébként nem szokása),
füleljen rá még egy kicsit:
Elfogyott már minden érvem,
csak nagy terheimet hordozom,
elfagyott már minden évem,
csak cigarettám van s borom,
boldog lehetnék, nagyon boldog,
lehetnék bizony ez meg az,
hogy világom összeomlott,
magam tettem, csekély vígasz.
Hihettem volna ebben-abban,
egyszer talán még Önben is,
máskor voltam minden pillanatban,
s másutt, mint út amerre visz.
Kóstolgattam minden szerepbe,
Önnél minden játék becsap,
sem tartva, sem százszor megszegve
nem volt elég a tíz parancsolat.
Nekem törvények és szabályok
születtek (szültem is magam),
e látnom kell: örökké várok
valamit, ami szabálytalan.
Tudom, Ön nem biztosítóügynök,
kamat nem jár, sem járadék,
tudom, hogy mondta: küzdj, és küzdök,
s kirostál, ha nem küzdenék -
de a csillagok pisla fénye,
szívem belül oly jéghideg,
félek, az Ön nagy mindensége
nem szánt nekem elég teret.
Évelő fű volnék, bamba pille,
érezném magam emberül,
így, vak szelétől meglegyintve,
Ön engem rág itt legbelül.
Voltam: költő: Férj, tanár, apa,
gyáva voltam mindhalálig.
De Önben nem hittem én soha;
nem én, nem, akármit állít.
Megváltását nem vállalom,
ha meghalok, letérdepelhet,
bírájaként nem mar majd szánalom,
és tőlem Ön nem kap kegyelmet.

SWIFT UTOLSÓ LEVELE

Elmúlt már tőlem mindenik pohár,
terítve immár asztagom.
Bennem kereszt- s bitóalakban áll
hasig, torkig a fájdalom.
S föl ö t te? Vakon, süket,
bolondok által őrületben.
Úgy balok meg, hogy ezt
a belém koldult lelket
nem is szerettem.
Szerettem-e? Nem volt apám,
anyám is három hónapig –
fattyú! kiáltották reám,
s üvöltöttem: Isten! Az istenit!
Nem, ez is hamis. Undor fog el –
a szánalommal, ha sikerült –
s e jambusok! Sátáni fej .
fogatlan, nyálas rímeket dadog.
Szerelmem! Istenem! Hazám!
(Éppen most lesz, hogy megőrülök?
Miféle böffenésre nyílik szám,
s orrom szipákol, vérbajos tülök!)
A sok abort levél,
az el nem gondolt lélek-levelek!
Stella! Korhadt szívem mit is remélt...
Szerettelek? Szerettelek!
Hős? Nem! Csak vitt a kényszer,
a hősi kényszerképzetek,
hogy Liliput s Brobdingnag nézzen
szembe, s szóljak a jehuk helyett!
Történelem? Börtönbe más ment,
röpirataim darázshadak –
csak szúrtam-döftem. De ott fent
nevettek, s minden régiben maradt.
Történelem? Embermocsok.
Vér és exkrementum.
Imbolygó gyertyalángomat
önként kioltom.
Száraz és fakó Nagyur!
Jonathan Swift égi párja,
ki ablakodban állsz vakul,
s Máriád a Sátán hágja,
mit állsz ott, égi fattyam,
kinek dékánja voltam egykor,
miként váltsalak meg én magamtól
ebben a ködös virradatban?
Ködödben háborúkat látok,
megannyi vérszomjas hitet,
eged tükrébe köpve mállok,
karcos, hideg porom leszek,
és minden földi szolga-arcot,
minden véres zsarnok-szemet
én magammal telehordok,
hordozzatok, kemény szelek!
SZERZETES
Isten, ne engedj örökké élnem,
add meg nekem a férgek kegyelmét,
cellád jutott e mindenféle létben,
már nem tudnék szállni, mint a fecskék.
E csend az elmulasztott dolgok csendje,
fémek roppanása, testek villanása,
Isten, múlass el engem, olts ki rendre,
világodnak nem épül bennem mása.

Géza Fispán 2014.10.27. 10:44:22

Tisztelt Rákay úr!

Ön elképesztően felkészületlen, elfogult és _jó honi szokás szerint _a felsőbbség elvárásainak szeretne megfelelni, miközben nem is tudja, hogy mi az...

Kedves Filip!

Először is, ne dugja zsebre a kezét amikor "előadást " tart, mert félreérthető továbbá nem illik.

A társbérletről a kedves nagymamáját kellett volna, megkérdezni, ha valóban kíváncsi lett volna az okaira, már ha pesti volt, ha nem akkor bárkit a kollégák nagymamái közül..így nagyon hülyére sikeredett a műsor. A komcsiknak sok bűne volt ez spec nem tartozott közéjük, mert Budapesten gyakorlatilag nem maradt ép ház, így azután, ha csak a családok nem akartak továbbra is a pincékben lakni, kénytelenek voltak összeköltözni.. Azután Ön ezt az ex marxista teoretikust kéri fel kommentálni a kort, amelynek egyik támasza és talpköve éppen ő volt, egyszer kérdezze meg a büfében hány úton lehet eljutni a marxizmushoz azonnal fizet Önnek egy dupla viszkit..már megéri.

Filep Tib..a Hajdú Bihari Napló legnagyobb khm szóval közelije, aki még a 80-as évek végén is megsértődött ha a szent MSZMP-jét bírálni merészelték, akinek nem csak 57-ben de 90-ig ellenforradalom volt 56, szóval hogy nem sül a bőr le a képéről...? Ekkor is kap egy viszkit, ha nem hisz nekem, a Széchenyi könyvtárban nézzen utána, amit a többi felvetett kérdésnél is ajánlok szíves figyelmébe! Üdvözlettel Jó akarója :

FISPÁN GÉZA DEBRECEN

P.s. ha ezek után is behívná Tőkéczky vagy Filip Tibi elvtársakat adja át forró üdvözletemet nekik, és szedjék a gyógyszert a szenilitás ellen...

Ha bármiben segítségére lehetek:
fispangeza@freemail.hu
06 20 220 81 93
süti beállítások módosítása