Előző héten lement az utolsó rész is az eredeti Skins 7., kegyelemből berendelt évadából, amit a csatorna azzal adott oda a készítőknek, hogy próbáljanak meg méltó lezárást adni ennek a valaha volt kultsorozatnak. Az eredmény annyira rossz lett, hogy ha a következő kilencven évben minden sorozat lezárás nélkül, a 28. percben hirtelen bevillanó fekete képernyővel ér véget, azt kizárólag a Skins készítőinek köszönheti majd a világ.
Azt azért az alkotók is érezhették, hogy valamit változtatni kell, úgyhogy most nem próbáltak meg behozni egy negyedik generációt, hanem azt találták ki, hogy 1) a régi évadokból (első és második) hoznak vissza karaktereket, és 2) ezek a szereplők a szokásos egységes sztori helyett önálló minifilmeket kapnak, úgy, hogy az évad 6 részéből 2-2 szól valamelyik visszatérő szereplőről.
Ezzel a Skins alapkoncepciója teljesen felborult: már nem tinédzserekről, hanem fiatal, huszonéves felnőttekről szólt az évad, és teljesen eltűnt a Skinsre jellemző egyedi narratív technika (tehát, hogy egy nagy történet részleteit kapjuk meg különböző szereplők szemszögéből). Egy csomó más dolgot is kidobtak, például már nincs tam-da-dam-da-dam-dam főcímzene. Ez nem szükségszerű következménye a 7. évad szerkezetének, de vicces jelent is összesen nulla volt az egész évadban, sőt, még csak viccesnek szánt rész sem volt.
A baj persze nem az, hogy a készítők nem klónozzák még a hetedik évadban is az elsőt, hanem hogy az eredeti koncepció egyediségét egyáltalán nem sikerült új elemekkel pótolniuk. Íme a három minifilm tartalma:
|
|
|
|
|
Az új évad nem azért lett unalmas, mert ezek a történetek eredendően rosszak. Egyszerűen csak arról van szó, hogy ezekhez a nagyon sokat megírt történetekhez semmit nem sikerült hozzátenni: bárki, aki látott már életében filmet, látta ezeket is – magasabb költségvetésből, jobb színészekkel, jobb párbeszéddel és jobb forgatőkönyvírókkal.
Effy története gyakorlatilag a Goirot apó újrafilmezése a napóleonos hasonlat nélkül. Cassie része klasszikus cukiemberszerelem-film, valóban működő cuki szereplők nélkül. Cook történetében a vezetős jelenetek végig olyanok, mintha a Drive olcsóbb változatát látnám.
Még az tehetné érdekessé ezt az egészet, hogy elvileg most mindezt a Skinsből ismert régi szereplőkkel látjuk, tehát Effy-vel, Cassie-vel és Cookkal. De még ez sem igaz: az az Effy, Cassie és Cook, akiket most látunk, nem hasonlít eléggé az eredeti karakterekre, és pont az volna az érdekes kérdés, hogy hogyan változtak meg ennyire. Erről semmi nem derül ki.
Az egész hetedik évad alatt az volt az érzésem, hogy az írók próbálják kinőni az eredeti sorozat, sőt, általában a sorozatműfaj kereteit. Ez egy csomó szempontból sikerült: a hosszúság és a részek szerkezete (első negyven perc karakterbemutatás, második negyven perc dráma) tényleg inkább filmes, mint sorozatos.
Ráadásul például a Cassie-s részben egészen egyértelmű volt, hogy a cél az, hogy ez ne is csak egyszerű film, hanem valamiféle művészfilm legyen: van háborgótenger-part és romantikus világítótorony, és a szereplők felolvasnak egy csomó átszellemült maszlagot. A Cookról szóló részt lélektani drámának szánhatták: vannak benne nagyon őszinte belső monológok, egy csomó kétségbeesett kiabálás, és egy sorsszerű öngyilkosság is (nem Cook).
Amit viszont nem sikerült megérteni, az az, hogy csak mert valami "művészfilm" vagy "lélektani dráma", még nem lesz szükségképpen jó. Az lett volna érdekes, ha jó művészfilmet és jó lélektani drámát készítenek, de amit itt produkáltak az alkotók, az csak néhány műfaji jellemző iskolás felmutatása.
.Zs. 2013.08.13. 17:58:52
A Skins alapvetően dráma, miért kéne viccesnek lennie? Miért baj, hogy olyan stílusúak lettek a részek, amilyenek? Az utolsó évadot leszámítva (és még az is határeset csak) nem volt egy olyan karakter, akinek tisztán teljes naivan happy életet el lehetne képzelni. Mi a gond ezzel?
Effy alapvetően egy meggondolatlan kislány, meg is szívta. Sose foglalkozott igazán mással, csak magával, ebben nem változott.
Cassie álmodozó, az egész karakterében végig benne volt a romantikus maszlag, de nem szólhatott erről minden rész, Cook története pedig mindvégig lélektani dráma volt, kezdve attól, hogy fejjel ugrott bele minden hülyeségbe, egészen addig, hogy megölte a pszichomókust.
Nekem hiányzott kicsit az átmenet, ebben lehet valami, de sokkal jobb volt elgondolkozni azon, hogy hogyan jutottak ide, mint ahogy végignéztem volna a folyamatot.
Btw az nem öngyilkosság volt, ott a végén.
Bármennyire is szokás szidni, hiányozni fog a Skins.
orsi12121 2013.08.13. 23:31:52
Először is, akinek nem esett le, hogy a 6.rész végén nem öngyilkosság történt a sorozatban, az nyilvánvalóan nem figyelt oda az egészre, így az ő véleménye egyáltalán nem mérvadó.
Ez az utolsó 6 rész messze túllépi a Skins korábbi színvonalát, sokkal több, átgondoltabb annál, pláne Cook története. Egyszerűen zseniális az egész.
frozy 2013.08.13. 23:44:44
wazelin 2013.08.14. 08:14:43
Azt még valahogy megértem, hogy a csaja kitart mellette, mert bár nem ismeri, de ennyire szerelmes belé.
De Cook mi a szart látott a másik csajban? Annyira ismerte, mint mi, nem volt vicces, vagány, szellemes, ráadásul az orra előtt feküdt le egy másik faszival.
Ha ennek ellenére még megdugja egyszer, az érthető, de visszafordul érte, és őt védi? Miért?
Ezekért szerintem kár volt, bennem nagyobb volt a hiányérzet a hiányzó karakterek miatt, amit a sztorik nem tudtak ellensúlyozni.
Xsz 2013.08.14. 10:01:51
m_barna 2013.08.14. 10:23:00
rhynn · http://comicbooks.blog.hu 2013.08.14. 14:29:57
A hat rész meg csak simán szar volt, ennyi kritikát sem érdemelt.