Háromórás profi műsor volt az X-Faktor döntője, unatkozással, sok-sok lassú és érzelmes dallal, részben elfelejtett győztessel. Nő nem nyerhetett, Jason Statham húzta be a döntőt. Bónusz: az RTL sajnos elárulta, mit gondol a hőseiről.
Két, korábban már RTL-es műsorokban kiesett versenyző küzdött az X-Faktor idei döntőjében. Muri Enikőt még az előző szériában Geszti Péter tanácsolta el, Kocsis Tibort pedig a Csillag születikben tették ki. A döntő tehát a visszatérésről, a hitről és a bizonyításról szólt, az RTL Klubnak így volt témája, amire felépíthette az estét, ha már a Karácsony nem volt elég. Ezért a biztonságos giccsbe menekült sajnos a műsor, pedig a versenynek soha sem a biztonság a fő szervezője, hanem a kihívás, a saját határok elérése és leküzdése.
A másolás kultúrája
A híres és őrült író, Hunter S. Thompson állítólag többször lemásolta F. Scott Fitzgerald klasszikusát, A nagy Gatsbyt, mert meg akarta érteni, mitől nagy mű az, illetve mindig is szeretett volna egy nagy és fontos regényt írni, és ezt így tehette meg. Az X-Faktor a másolásról szól: mindenki szupersztár lehet egy dal vagy egy műsorfolyam idejére, de hogy kiből lesz valódi, hiteles és szerethető előadó, az majd elválik. A Megasztár, a Csillag születik és az X-Faktor közös történetéből az derül ki, hogy nem a műsor teremti a sztárt.
"Nem az a kérdés, hányszor buksz el, hanem hányszor tudsz felállni" - mondta Geszti Péter a felvezetőjében. Minden valóságshow a kicsi, reménytelen és tehetséges hős találkozik a lehetőséggel, majd megmutatja, mire képes. Ha nem lenne egy ilyen elmesélhető története a műsornak, akkor értelme sem lenne, mert néhány ismert sláger semmire sem elég. A szereplők mindent kézhez kapnak a daltól a mentoron át a saját történetig. Az X-Faktor egy remekül működő gyár, nem több. Az igazán előremutató dolgok ritkán születnek a mainstreamben, azok a szélen, titokban keletkeznek, majd egy idő után bekerülnek a fősodorba. Az RTL ügyesen kiszolgál, de nem teremt semmit, belemenekül a biztonságba, pedig piaci előnyüket akár ki is használhatnák. Fontos, hogy ez nem az RTL Klub hibája, nekik ez a dolguk, értjük és elfogadjuk, de akkor is jó lenne, ha nemcsak eljátszanák, hogy történik valami értékes, hanem történne is.
Teveadás
A műsor készítői a szürreálisból indítottak, majd egy jogosan beépített karácsony blokkal folytatták, hogy végül teljesen feloldódjanak a műsorkészítők a giccsben. A giccs a tömegkultúra terméke, elhiteti, hogy művészeti alkotás születik, hamis érzéseket kelt, könnyen fogyasztható, modoros és sok klisével dolgozik. Szóval semmire sem jó, de legalább megható, így megválaszoltuk a hetek óta mindenkit annyira aggasztó kérdést, miért sír annyit Keresztes Ildikó.
A szürreális indítás után Istenes Bence bejelentkezett Nyíregyházáról, ahol egy tűzoltó mondta el, miért szavazna Muri Enikőre, majd Barabás Éva Lajosmizséről egy teve mellől köszönt be ("teveadás" - BÉ). Közben a stúdióban a szokásosan remek díszlet, jó vágások, karácsonyi hangulat, csak a a bátorság és a humor, pedig úgy örültem, hogy az X-Faktor alkotói a sorozat alatt többször viccelődtek a kommentezőkkel, a blogokkal, így a C:c-vel kiemelten. Hogy az ügyes műsorvezetőből igazi profivá váló Ördög Nóri tudott röhögni azon, hogy a hajával foglalkoznak az újságok.
Nagy Feró egy bejátszásban elmondta, hogy az X-Faktorban egy igazi szupersztárt keresnek. Nem sokkal később a korábbi második helyezett, Takács Nikolas gyengécske dalát, A zene kísér majd az útont adták elő együtt a döntősök. A zene jövőjeként hirdeti magát a műsor, és teljesen igaza van: éneklő testekre van szüksége az embereknek, akik szépen és hatásosan elő tudnak adni már működő slágereket. Az RTL ügyesen a saját kedvére felépít karaktereket, olyanokat, akikre nekik szükségük van. Egyéniségekre például nincs szükségük. Szuper lenne egy olyan spin-off, ahol a Megasztár és az X-Faktor legjobbjai saját dalokkal megmérkőznének egymás ellen.
Az X-Faktorban az éneklés másodlagos dolog. Nem a hang, hanem a személyiség és az ahhoz kapcsolódó történet az igazán fontos, ugyanis énekelni itt már mindenki tud. Az RTL Klub történetgyártásban elég ügyes, ezt mindegyik valóságshowjában nagyon bírom. Muri Enikőt az előző X-Faktorban kivágták, és ahogy egy pontos szoftverekkel megírt hollywoodi történetnél vagy a Rockyban lennie kell, a vereség után talpra állt, visszatért. Nálam ő sokkal inkább nyert, mint az éneklő Jason Statham, Kocsis Tibor.
Kocsis az egéz műsorban rosszul, de hatékonyan választott dalokat, nem akarta megismerni saját képességeinek határait. Az amerikai tehetségkutatóban az ország mentalitásából adódóan mindig a lehetetlen leküzdése a legfontosabb, nem a biztonságos győzelem. A verseny fontosabb a győzelemnél, ezért meglepő, hogy az RTL műsorkészítői is többször elfelejtkeztek a döntőseikről. A három órás döntő miatt ezen nem csodálkozunk.
Ezért lehet utálni a karácsonyt
A karácsonyi dalok a legborzasztóbb dolgok a világon, A szeretet mindenkié című karácsonyi dalt Puskás Peti írta, teljesen jellegtelen volt. Muri Enikő szép volt, állítólag ordibált, amikor elénekelte Faith Hill Where are you Christmas című dalt. A giccs az kell ebben az időszakban, a nyíregyháziak még a Kis karácsonyt is elénekelték. Dramaturgiailag is fontos, de miért kell Kocsis Tibornak a Csendes éjt elénekelnie? A Csendes éj az túl könnyű feladvány a vastag fehér garbóban. Keresztes Ildikó itt sírta el magát először. Geszti joggal említette, hogy a "giccshó mezején járunk", bár szerinte ez pont nem volt giccses. Hát, ez ízlésbeli kérdés, giccses volt.
Ebből giccsfaktorból nem engedtek ezután egy pillanatra sem. Érezzék a tévénézők, hogy van szívük, ha már válság van körülöttük. Mindkét versenyző Josh Groban You Raise Me Up című dalát magyarítva adta elő Mit ér egy hang címmel, vonósokkal és kórussal megtámogatva. A hatás mindig fontosabb a személyiségnél, és hát ezek az éneklések működnek. Mondjuk nem tökéletes biztonsággal, mert Keresztes Ildikó például nem sírt, csak kirázta a hideg.
Három kőkemény óra
A dalokat felvezető kommentárok borzasztóak voltak, Nagy Ferónak és Malek Miklósnak is hozzájuk nem illő szövegeket kellett felolvasniuk. Ki hallotta már Nagy Ferót kedvesen körmondatokban beszélni? És ha valaki hallotta, akkor az jó volt valamire? Nem! Az X-Faktornak valójában egy hibája van, a személyiséget teljesen háttérbe szorítja: mentorokét és fellépőkét egyaránt. A Megasztár mindkettő esetében sokkal bátrabban hagyatkozott karaktereire. Oké, Keresztes Ildikó bármikor elsírhatja itt magát, tehát ezt nevezhetjük spontaneitásnak.
Az RTL Klub az egész este alatt egy nagy baklövést követett el: elárulta, hogy mit gondol saját hőseiről, amikor az adás legvállalhatatlanabb részeként Vastag Csaba és Tamás dala alatt besétáltak saját celebjeik. Az üzenet egyszerű, minden X-Faktorra és Csillag születikre jelentkezőből is lehet egy: Erős Antónia, Szily Nóra, Kokó, Gergely István, Hajas László, Szirtes Tamás, Bebe, Csonka András, Pécsi Ildikó. Hogy miért pont ők sétáltak ki? Mert ők mind élő példái annak, hogy érdemes őrizni az álmainkat, mondta Ördög Nóri, hogy még borzasztóbb legyen az összkép.
A giccsmérő itt kiakadt, mert nem lehet, hogy egy ilyen nagy költségvetésű, egyébként profi és jó műsor alkotói között senki ne akarjon valami különlegeset létrehozni, előremutatónak lenni. A búcsúdal is szomorkás, szívhez szóló borzalom volt, ahogy a sírásokat két lábon kihordó Keresztes Ildikó lángok között énekelt a szerelemről és a tévedésről. Megjegyeznénk, hogy nem szerencsés, ha a mentor maga áll ki a műsorban énekelni. Ki szavazna erre?
Az RTL a háromórás műsor alatt elfelejtette a versenyt, ahogy én a döntősöket az Omega fellépésénél. Az X-Faktor jó műsor, amiből hiányzik a bátorság, mert sajnos tényleg elhiszi az ország, hogy hősöket teremt, és hogy ez a kultúra lényege, ami a képernyőn történt vasárnap este. Januárban újabb tehetségkutatón próbálják kiválasztani majd, ki másol a legjobban nagy irodalmi regényt, hogy kiderüljön, ki a legjobb író. Esterházy Péter nyerne vagy én? Ő egy lapon megoldotta.
Fotó: RTL Klub Sajtóklub/Bársony Bence
Az utolsó 100 komment: