A Frakk az egyik legemlékezetesebb rajzfilmsorozat a magyar mesék közül, és ezt nem csak az eltalált és jól megrajzolt karaktereknek, a nyugdíjas házaspárnak, vagyis Károly bácsinak és Irma néninek, és a két lusta, "pákosztos macskával" állandóan harcban álló vizslának köszönheti, nemcsak a lendületes főcímzenének, ami minden gyerek fülében bennemaradt, hanem annak is, hogy magyar viszonyok között egész soknak számító négy széria készült belőle, ráadásul az első és az utolsó sorozat megjelenése között tizenöt év telt el. A Frakk, a macskák réméről Cseh András rendező, és Pethő Zsolt zeneszerző mesél a Comment:com olvasóinak.
A meseklasszikus története tulajdonképpen az Orvosi Egyetemen kezdődött. Bálint Ágnes veje, dr. Sárvári András (aki egyébként egy ideig vezette is a Bálint Ágnes által szerkesztett Kuckó című műsort Kisbán Andreával együtt – mindketten orvostanhallgatók voltak), egyszer megpillantott egy gyönyörű magyar vizslát azok között a kutyák közt, amelyeket a sintér hozott be az egyetemre kísérleti állatnak. Sárvári Andrásnak annyira megtetszett az állat, hogy megvette 200 forintért. Miután a vő Bálint Ágnesékhez költözött, hozta magával a kutyát is, amit az írónő rendkívül megszeretett. Persze a vizsla a család macskáit ki nem állhatta, jó párszor fölüldözte őket a padlásra, egy hétig le se mertek jönni - akárcsak a rajzfilmben Lukrécia és Szerénke.
Úgy tűnik, a vizsla megihlette az írónőt, mert nem sokkal az első televízióra készült magyar rajzfilmsorozat, a Kukori és Kotkoda forgatókönyvének megírása után, egy újabb mese terve kezdte foglalkoztatni. A rajzfilm ötletét, amely egy vizsláról szólna, elfogadta a Gyermek- és Ifjúsági Osztály vezetése. Így született a Frakk, a macskák réme, aki nevét is egy létező kutyáról kapta: Bálint Ágnes édesanyja sokat mesélt egy vizsláról, aki a szomszédjuké volt, Frakknak hívták, és gyakran átszökött, megette a pincében a tejfölt, és hasonló csínyek terhelték a számláját. (Mindezekről 1996-ban beszélt Bálint Ágnes a Magyar Színész című újságban Szenkovits Péternek).
Az 'eredeti Frakk' fotója 1973-ból (Forrás: balintagnes.hu)
Bálint Ágnes tehát megírta a forgatókönyvet, majd megrendelte a Pannóniától a rajzfilmet. Várnai György tervezte meg jellegzetes stílusában a figurákat, és a képes forgatókönyvet is ő rajzolta, de a rendezést már kollégái végezték. A magyar rajzfilmgyártás másik nagy öregje, Macskássy Gyula is belefolyt munkába az elején, például ő határozta meg, hogy mi milyen színű legyen, és számos más dologba is beleszólt, de később teljesen munkatársaira bízta az alkotást. Igaz ugyan, hogy az első két epizód stáblistáján rendezőként jelenik meg a neve, de Cseh András szerint rendezni nem rendezett.
A Frakkot Cseh András rendezte közösen Nagy Pállal és más kollégákkal (Imre István, Meszlényi Attila, Harsági István). Amikor Cseh András például a Stop! Közlekedj okosan forgatásán dolgozott, akkor munkatársai vették át a sorozat rendezését. Tehát a Televízió leadta a rendelést a Pannóniának, de azt már nem kötötte ki, hogy milyen technikával készüljön a Frakk.
"A Televízió rendelte meg, de azt mi találtuk ki, hogy papírkivágásos technikával készüljön – emlékezik Cseh András -, ennek nagyon sok előnye van egy ilyen sorozatnál. Az embernek megvan egy adott figurából egy készlete – testrészek, karok, lábak, fejek más-más arckifejezésekkel - és azt bármikor elő tudja szedni, hozzákapcsol másikat, és máris kész az új mozgás, vagy kicseréli a fejet és akkor más arckifejezése lesz. Tehát nem kell újra és újra megrajzolni az egész figurát, és ez nagyon praktikus dolog egy sorozatnál. Az ember persze készít hozzá új figurákat, vagy testrészeket, de a meglevők ott vannak és bármikor előszedhetők."
Cseh Andrást a papírkivágásos technika hazai mestereként emlegetik. Ez nem is véletlen, hiszen számtalan más munkán kívül részt vett a Topino, vagy a Stop! Közlekedj okosan készítésében is. És ő rendezte a Vackor című mesesorozat 1986-os, papírkivágásos változatát is.
Megismerkedése a papírkivágásos technikával saját kísérletező kedvének köszönhető. "Szerettem kísérletezgetni, és tekintve, hogy celluloid, amin bent dolgoztunk, nem volt itthon, azt sütöttem ki, hogy papírból kivágok figurákat és azokat kis 8 mm-es itthoni, házi filmfelvevővel lefilmezem. Később bevittem és mutattam a főnöknek, ő pedig nem felejtette el később sem, hogy én csináltam ilyesmit. Aztán 1967-ben jöttek a franciák a Topino-sorozat megrendelésével, amely papírkivágásos animáció volt. Akkor rám gondolt a főnök, mert tudta, hogy én már ismerem valamennyire ezt a technikát. Egy pilot-filmet kaptunk a franciáktól mintaként, hogy hogyan is kellene kinéznie a sorozatnak. Én ezt fogtam, egy nagyítógépbe beraktam, és kockánként nézegettem, így rajzoltam át a figurákat. Onnan vettem át a lényeges mozgástípusokat is. Így kezdtem el komolyabban is papírkivágással dolgozni."
Ezután jött a megrendelés a Frakk-sorozat első szériájára, amely a papírkivágásos technikának köszönhetően aránylag gyorsan is készült, ugyanis két hét alatt fel lehetett venni egy epizódot. "Egy normál, celluloidon kifestett, kihúzott figurákkal készülő film készítése rengeteg ideig eltart. Egy csomó ember megrajzolja a fázisokat, egy másik csomó ember kihúzza, kifesti, ez nagyon sok munka és sok idő. A papírkivágásos technikánál viszont megvan a figura, bármikor előszedem, és újra és újra használom. Új háttereket kell ugyan csinálni, de magukat a figurákat nem kell újra és újra megrajzolni. Tehát az előkészítése sokkal gyorsabb. A másik, hogy nincs külön mozgáspróba felvétel, amit akkoriban még kellett csinálni a rajzfilmeseknek. A papírkivágásnál nincs ilyesmi, én megadtam a kulcshelyzeteket, és az asszisztens, aki velem dolgozott, megcsinálta a fázisrajzokat, és mindjárt kopírozta a papírra, kivágta, kifestette. Itt is van azért előkészítés természetesen, de a régieket mindig elő lehet szedni. A felvétel maga persze komplikáltabb, mert ott animál az ember a gép alatt. Ez már lassabb folyamat, de ezzel együtt a film elkészítése gyorsabban megy, mint a hagyományos rajzfilmnél. De érdekes, hogy nem harapott rá senki erre a technikára."
Az első (tizenhárom részes) széria legelső epizódja 1972. december 23-án került adásba. Ahogy általában a frissen debütáló magyar mesesorozatokat, ezt is az előkelő szombat esti időpontban, a Cicavízióban (Bálint Ágnes nevezte el így a szombati Esti mesét) láthatták a gyerekek. A második széria első részét 1973. november 10-én sugározták, ez szintén szombati nap volt, szintén Cicavízió. A harmadik széria 1979. december 29-én (szombaton) kezdett futni. A 87-es év érdekes volt, egész évben szinte csak Frakk ment szombatonként. Ugyanis januártól sorban leadták mind a három szériát, majd ehhez csatlakozott október 3-án, szombaton a frissen elkészült negyedik széria a maga 13 részével.
A szereplők hangját Pártos Erzsi (Irma néni), Szabó Gyula (Frakk), Váradi Hédi (Szerénke), Schubert Éva (Lukrécia) kölcsönözte. Károly bácsi hangját az első két szériában Rajz János adta, majd a szerepet Suka Sándor vette át. Az idők során új főcím is készült a meséhez, ebben Frakk már nem a kutyaházból vakkant kifelé, hanem megkergeti a macskákat, aztán diadalmasan kacag.
Mint annyi más magyar animációs filmnél, a főcímzenét Pethő Zsolt szerezte, ahogyan az epizódok aláfestő zenéjét is. Mivel a Frakk költségvetése nem volt túl magas, ezért ebből olyan zenekarra sem futotta, amely a főcímzenét eljátszhatná. De azért sikerült ezt a problémát is megoldani. "A főcímzenét egy másik zenefelvétel örve alatt rögzítettük. A Stúdió 11 muzsikusai egy másik filmhez készítettek felvételt a Pannónia Filmstúdióban, a 'Nagykeverőben' – meséli Pethő Zsolt -, mi pedig megkértük őket, hogy 'fusiban' játsszák föl nekünk a Frakk főcímzenéjét is. Ők pedig szívességéből, és külön gázsi nélkül, ezt az egy számot odatették nekünk, mert nem olyan hosszú ez a zene.
Ez ugye minden epizód előtt hallható, de az epizódok aláfestőzenéjét már nem zenekar adja, hanem egy békebeli Hammond orgona. A Frakknak egyébként improvizált zenéje van, tehát én az orgonánál ültem, néztem a filmet, és mint a mozizongorista, játszottam végig. Az összes epizódot. Sőt, olyan is volt, hogy katona voltam - mert szerencsétlenségemre továbbképzésre behívtak 'öregkoromban' -, és el kellett kéredzkednem szabadságra, tehát föl kellett jönnöm a filmgyárba, két epizódot lenyomtam aztán futás vissza a seregbe.
Az pedig, hogy egy szál orgona az aláfestőzene, a Szabó Sipos Tamás-féle 1968-as Magyarázom a mechanizmust óta terjedt el. Ott kezdődött el az a gyakorlat, hogy nem zenekar, hanem egy orgona vitte az aláfestőzenét, és mivel a népek nem mentek ki tüntetni az utcára, hogy a rajzfilmben nem volt zenekar, csak egy szál orgona, így aztán ez az olcsó megoldás vált bevetté. A szóban forgó Hammond orgonát a 70-es években vásárolta a stúdió. Sajnos úgynevezett Leslie box-ot nem vettünk hozzá soha, így az a bizonyos hangzás nem tudott létrejönni. Áldás volt, hogy volt - és átok lett, hogy volt. Ez utóbbi azért, mert a mértéktelen használat eléggé uniformizálta a zenék megszólalását. Ki lehetett vele váltani egy vonóskart, azaz spórolni a költségeken, de ennek megvolt az ára a hangzásban."
Az orgonát a Pannónia összeomlása után eladták, ma a budaörsi templomban szolgál, a rajzfilm-rajongók tehát kis szerencsével ott találkozhatnak azzal a hangszerrel, ami a Pannónia 'Nagykeverőjében' állt valaha, és amit annyi mesefilmben hallhatunk.
További olvasnivalók:
Cseh Andrással itt olvashatunk egy hosszabb interjút.
És mindent megtudhatunk a magyar rajzfilm nagy öregjéről, Macskássy Gyuláról, ha ide kattintunk.
Gabba 2008.06.19. 12:20:39
Egyik kedvencem az a rész, amikor vadászkiállításra megy Károly bácsi Frakkal, de találkoznak egy régi baráttal, és inkább beülnek egy kerthelyiségbe sörözni. Hazafelé meg bealszanak a villamoson...
Gazuzem 2008.06.19. 12:42:31
Jedlik 2008.06.19. 12:48:21
mókus 2008.06.19. 15:23:43
BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.06.19. 17:32:54
Főleg, mikor az egyik részben azt énekelte, hogy "Kis-kis kígyó", az nagyon cuki volt.
Freŝa 2008.06.19. 17:51:21
Egyébként tegnap este az m2-őn vetítették az első részt, amikor Károly bácsi elutazik vonattal (Kék expressz...) egy régi osztálytársához -akit régen látott -, s ez a mókus a söröcskék emelgetése közepette arra kéri öreget, hogy amíg külföldön lesz vigyázzon Frakkra. Irma néni eközben otthon tesz-vesz a macsekok meg már éhesek, ennének, de Irma néni várja Károly bácsit a vacsorával. Persze, amikor Frakk meglátja a macskákat egyből felkergeti őket a szekrény tetejére, Irma néni meg hüledezik, hogy mi ez a felfordulás. Remek!
Nem értek hozzá, de úgy tudom a South Park hasonló technikával készül. Más a műfaj, ezt is bírom, de a Frakk azért sokkal közelebb áll hozzám. Örülök, hogy megismerhettem a sorozat elkészítésének történetét!
N.Zoli 2008.06.19. 17:55:07
endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2008.06.19. 18:00:05
cyan 2008.06.19. 18:54:13
jó ez a sorozat, Zoli, Dargay Attilával mikor lesz interju?
poisonborz 2008.06.19. 19:20:39
bergeroth 2008.06.19. 19:23:24
N.Zoli 2008.06.19. 19:27:37
Melchi Zadok 2008.06.19. 19:49:26
AP (törölt) 2008.06.19. 19:55:52
A sok mai szar japán ütős-baszós manga a nyomába se ér ezeknek.
gramercy (törölt) 2008.06.19. 20:00:06
eszméletlen,
most megnéztem 2-3 részt és csak ámulok, respect a készítőknek!
bhead 2008.06.19. 20:02:48
kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.06.19. 20:04:01
Szia!
Dargayval mindenképpen fogok interjút csinálni, csak még nem tudom, mikor :) Most pont azon gondolkodom, melyik rajzfilm legyen a következő. Próbálok időrendben menni.
cometneni 2008.06.19. 20:09:09
zerohu 2008.06.19. 20:17:12
Ez a név fog megjelenni a blogokban 2008.06.19. 20:20:18
Division 2008.06.19. 20:20:51
szabiaki (törölt) 2008.06.19. 20:34:02
szokjunk már le erről a tróger magyar szokásról, hogy a mese a rajz vagy az animációs film szinonimája.
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.06.19. 20:35:32
A papírkivágás sem semmi, de a rajzolás különösen rabszolgamunka lehetett, mert gondolom nem tudták megspórolni, hogy minden képkockát külön megrajzoljanak, bár talán a közös hátteret nem kellett mindig újra csinálni.
Mindenesetre én mindig őrjítőnek találtam a gondolatot, hogy ott ülök egy asztalnál és másodpercenként 24 kocka sebességgel rajzolom a történetet.
Eszement meló lehetett.
endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2008.06.19. 20:36:34
cheerleader 2008.06.19. 20:41:24
Frakk rulz amúgy :-)
kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.06.19. 20:50:45
szabiaki,
a frakk az egy mese. tehát a 'mese' szó nem a rajzfilmre vonatkozik, hanem a frakkra.
- duplagondol 2008.06.19. 21:01:42
De nem is ez a lényeg, hanem, hogy gyerekkoromban kajoltam a Frakkot is, mint szinte minden más akkori rajzos filmet. A kutya karácsonyáról, húsvétjáról szóló részek még képeskönyvileg is be voltak tárazva otthon, márpedig ha ezek meg tudták fogni az ember gyereke fantáziáját, akkor a Frakk nem is lehetett valami céltévesztett műalkotás.
- duplagondol 2008.06.19. 21:22:29
N.Zoli 2008.06.19. 22:06:18
A regi mesek mesek. Elotte a TV-macinal nem az volt kiirva, hogy esti animacio, vagy esti rajzfilm.Ez nem troger szokas, hanem te nem vagy kepben fater.
GatyaPityu 2008.06.19. 23:02:48
Köszi a cikkírónak, hogy eszembe juttatta a kedvenc gyerekkori mesémet. A legkevésbé sem sírom vissza a szocializmust, és politizálni sem áll szándékomban, de annyit elmondanék, hogy azért akkor tudtak valamit az írók és rendezők. Hol késszült ilyen színvonalas magyar mese manapság...? A Minimax-on, meg a Cartoon Network-ön meg megállás nélkül nyomják a sok idióta, debil kerténséget...
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2008.06.19. 23:30:53
kiricsizoltan: a "Magyarázom a mechanizmust"-ról nem mindenkinek juthat eszébe a közszájon forgó alcím: doktor Agy.
Egyébként szerintem nem kaptak elég hódolatteljes szavakat a sorozat szinkronszínészei. Meggyőződésem, hogy nagyon sokat tettek hozzá a sikerhez és a kellemes emlékekhez. A két macska volt a legbravúrosabb, de mindenki tökéletes volt.
AHSz 2008.06.20. 00:05:04
I.C.ram 2008.06.20. 06:09:47
Engem jobban emlékeztet az ex-külügyminiszterre, Martonyi János-ra :D
hejesirasbalynok 2008.06.20. 07:21:43
Én némelyik kisvakondon ledobtam az éxíjat így felnőtt fejjel. Most nézi a kölök és van olyan rész, hogy fát vágnak a TV tetején és utána begyújtanak vele a szőnyegen.
de a Frakk az nagyon király, főleg amikor Károly bá sörözik... :)
Gilderoy 2008.06.20. 07:32:01
kgonzo 2008.06.20. 08:10:07
Az én gyerekeim néztek/néznek Tom & Jerryt, de az alapmű otthon Pom-Pom minden része volt, Vacak a hetedik testvér, Süsü, Frakk, Kukori, most egy évig futott a Mézga család mindhárom sorozata, ma már Dr.Bubonál tartunk. Igaz, hogy közben volt Star Wars is, meg Tüskevár (hogy ne csak a rajzfilmekről beszéljünk).
Mangákat nem nézett korábban, sem most. Egyetlen percig sem érzem, hogy ebből hátránya lett volna. Sőt! Túl azon, hogy iszonyatos választékos, pöpec szókincse van, igazi vagány kölyök. Tudjátok az a jó értelemben vett nagyfaszság van benne. Tehát Éljenek a magyar rajzfilmek, mert azok még hordoznak értéket. Már ha értjük miről van szó.
cyan 2008.06.20. 08:22:33
Dizseri Eszter: Kockáról kockára című könyvét.
sajnos nekem sincs meg, de a könyv végén a kezdetektől a könyv megjelenéséig az összes Pannóniás animációs film fel van tűntetve időrendben. még a reklámok is...
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.06.20. 08:25:48
Szabó Gyula minden szerepében felülmúlhatatlan :)
cyan 2008.06.20. 08:30:25
Dargai és nem Dargay, hamár, ugye...
erre csak azt tudom írni, nézz utána előbb:
www.imdb.com/name/nm0201187/
Windermere 2008.06.20. 08:30:52
A fóliafestéses annyira nem volt izgalmas gyerekként, mert ott csak cserélgették a fóliákat, de ekkor találkoztam először Bart Simpsonnal, jópár részhez itthon csinálták az animációt.
cyan 2008.06.20. 08:37:19
Windermere 2008.06.20. 08:49:31
cyan 2008.06.20. 08:56:26
amúgy nem én voltam, de lehettem volna :)
cyan 2008.06.20. 09:03:13
Windermere 2008.06.20. 09:04:00
cyan 2008.06.20. 09:08:04
cyan 2008.06.20. 09:08:38
suo tempore 2008.06.20. 09:21:33
Előkerült pár régi mesekönyvünk is, a legtöbbnél a grafikai rész az katasztrófa. Sötét tónusok, nehézkes, minden bájt nélkülöző figurák, a szarbarna, fekete, sötétlila színek...
Szóval összességében nem sírom vissza azt az időszakot.
cyan 2008.06.20. 09:25:30
Heinzelmann Emma nekem se a kedvenc ilusztrátorom.
I.C.ram 2008.06.20. 10:08:42
Aamúgy a Pasaréti téri stúdió mellett volt még a Tárogató úton is egy hatalmas telephely. Tudtommal ott csonálták a Magyar Népmesék sorozatot. Mára visont egy elhagyatott telek, a faházakat belakták a csövesek kb. Pedig tuti vannak ott bent még otthagyott kincsek.
Pasaréti Téren meg valami irdoaház épült a studió helyén, amit lebontottak.
cyan 2008.06.20. 10:23:08
a Tárogató útig nyúlik ki a Pannónia... azok a faházak a rajzfilm részlegé volt. csövik nincsenek, kutyával is őrzött terület. viszont az enyészeté.
Szélsőségesen Liberális Wicca (törölt) 2008.06.20. 11:02:15
Serio (törölt) 2008.06.20. 11:46:29
Olyan nyomasztó feelingje volt mindig mint egy koszlott padlásnak.
Mondjuk tény hogy készültek nagyon jó mesék akkoriban - pl. a Vizipók Csodapók vagy a Nagy Ho-Ho Horgász -, amiket állatira szerettem, de kicsit ellenszenves nekem ez a fajta reakció, mikor előhoznak valami "régit", hogy "bezzeg az én időmben még igazi meséket csináltak".
Most őszintén, akik itt visszasírják a Cicavíziót, azok gondolkodjanak már el hogy tulajdonképp a tévéműsort vagy a SAJÁT GYEREKKORUKAT sírják vissza. Szerintem inkább az utóbbi, aminek semmi köze a mesék minőségéhez.
Változnak az idők, változnak a stílusok, és ha van valami amit nem sírok vissza, az a Frakkra jellemző szocialista realizmus, ahol az a történet hogy a nyugdíjas bácsi elmegy a boltba zsírért.
(A szabad világban már akkoriban is értelmes, ötletes és izgalmas mesék készültek, és különös örömünnep volt mikor egy-egy átjutott belőlük a vasfüggönyön - Tin-Tin kalandjai, Lupin, Elsüllyedt világok...)
Serio (törölt) 2008.06.20. 11:55:17
Na most megmondtad a konkrétságot. :) Én is pont erről beszélek. Most nézzünk már rá ezekre a karaktertervekre itt a Frakkból... Hát nem épp a báj és kellem jut az ember eszébe, a macskák gúvadt szeme és nyomi feje inkább ijesztő mint kedves, Frakk is elég - khm - államszocialistára sikerült...
kgonzo: "Tehát Éljenek a magyar rajzfilmek, mert azok még hordoznak értéket. Már ha értjük miről van szó."
Milyen értéket, te nagymagyar?! Őszintén szólva nem sok "értékre" emlékszem ezekből a komcsi csodákból...
kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.06.20. 11:59:04
persze, ismerem a dizseri eszter könyvét. az az alap az interjúkhoz. az a baj, hogy nem lehet már kapni. kiadhatnák újra.
közben jelent meg egy új könyve is, most nem jut eszembe a címe.
everest 2008.06.20. 12:58:26
ezek szubjektív dolgok, amikről beszélsz. nekem kifejezetten tetszenek a frakk figurái. meg az összes többi magyar meséé.
értékek pedig igen is vannak bennük. hja, hogy te ilyesmire nem emlékszel?? na bumm. történt ennél nagyobb tragédia is.
moli 2008.06.20. 14:03:54
moli 2008.06.20. 14:06:56
cyan 2008.06.20. 17:40:15
Dizseri Eszter: És mégis mozog...
ez megvan nekem :) a másikat meg adják ki újra, alapkönyv a szakmának, vevő lennék én is rá
mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2008.06.22. 22:55:21
a frakk egyszerűen zseniális volt!!
(de a többi mese is!)
ribbentrop 2008.06.24. 00:08:45
az én fiam teljesen oda van a kisvakondért, futrinkáért, meg a mirr murr-ért, vagyis ezekszerint a koncsi rajzfilmekért...
megjegyzem azoknak akik ezen problémáznak nem is a nyugati rajzfilmekkel kéne összehasonlitani a frakkot, hanem azokkal amik most készülnek..
Serio, zerohu sooroljátok csak őket...
csak nem a Kis Vukk? haha