A második évad hatodik részével folytatódott az HBO-n a Westworld című sorozat. Posztunkban spoileresen tárgyaljuk az epizód legfontosabb eseményet.
Tíz epizódból áll a Westworld évada, ami a Black Mirror-i értelemben sok, a Lost 22 epizódos évadaihoz képest viszont nevetségesen kevés. Ráadásul ez a sorozat minél többet akar markolni, különösen sok szálat futtat párhuzamosan, vagyis igazán sok idő senkire sem jut. Ezért fordulhat elő, hogy alig vagyunk túl az évad felén, az epizód máris olyan csavarok előkészítéséről szólt, amik a végjátékban lesznek érdekesek, illetve meghatározhatják az új irányt, ami a harmadik évadban következhet.
Emiatt, hogy egy elsősorban előkészítő epizódról van szó, sok cliffhangerrel, biztos többen vannak, akiket frusztrált az epizód, ami nagyon sok mindenbe kapott bele, de pont ezért túl sok választ nem tudott adni. Mert hát nem jutott rá idő.
Erre a legtökéletesebb példa William és a lányának a történetszála, akik hiába találkoztak végre szemtől szembe, nem volt benne túl sok köszönet. A konfrontáció tulajdonképpen el is maradt és William ott is hagyta a lányát a pusztában, egyedül. Tudjuk, hogy Emilyt nem kell félteni, mert úgy tűnik, hogy ő óvoda helyett homokozni is a Westworldbe járt, de attól még nem túlságosan tapintatos így magára hagyni. Az egész helyzet pedig néhány rövid jelenettel is rengeteg kérdést vetett fel.
William először azzal próbálta lerázni a lányát, hogy
jaj, tuti ő is csak egy lakó és elég mélyre süllyedt az öreg Ford, ha ilyen húzástól sem riad vissza.
Ez mondjuk az epizód legizgalmasabb kérdése. Mikor az első évad során a rajongók elkezdték összerakni, hogy Bernard nem is az, akinek látszik, akkor felmerült, hogy nagyon uncsi lesz a sorozat, ha abba az irányba megy el, hogy mindenkiről szépen lassan kiderül, hogy lakó.
A hatodik rész után, viszont el tudom hinni, hogy ezt jól és szórakoztatóan is meg lehet csinálni. Eléggé abba az irányba fordulunk, hogy továbbra is mindenben Ford keze van benne és az öregnek valójában szívességet tettek, mikor az öreg, csont és bőr testétől megszabadították. A robot általi öngyilkosság (ami szintén Emily szájából hangzik el az epizódban) egy szintlépés volt, ahogy azt ő maga is elmondta, úgy járt mint a zeneszerzők, egyesült a kóddal és túllépett a földi kereteken.
Sokáig abból indultam ki, hogy a park színfalak mögötti tevékenységét nyilvánvalóan emberek végzik, már csak azért is, mert a lakók nem tudnák olyan biztosan kezelni és irányítani a hozzájuk hasonló robotokat. Ehhez képest kiderült, hogy ez simán belefér, sőt attól lesz igazán professzionális és önjáró a park, amivel a Delosnak a lehető legkevesebb gondja van, ha minél több feladatot lakók vesznek át. A 16. rész után nekem nem lenne meglepő ha újabb, Delos alkalmazottakról derülne ki, hogy valójában nem is emberek voltak. Plusz utólag megmagyarázná valamennyire azt a furcsa vérfürdőt is, amit az előző évad végén és a mostani elején láttunk, ahol úgy tűnt, hogy az összes kommandós, akit beküldtek ebbe a vidámparkba, még a Star Wars híresen béna rohamosztagosaival szemben sem lenne képes megnyerni egy céllövő versenyt.
Ha kiderülne, hogy minden esetben Ford mozgatja a szálakat, az utólag elég sok mindent felértékelne a szememben és kevésbé lenne zavaró 1-2 hülyeség, amit eddig láttunk.
Anthony Hopkins visszatérése önmagában nem akkora fordulat, sokat számított, a lényeg az volt, ahogyan ezt megoldották. Az epizód csúcspontja nálam rögtön az első jelenet volt. Továbbra is tartom, hogy a Westworldnek az áll a legjobban, ha remixeli saját magát és csavar egyet a már ismerős helyzeteken.
Az évad egyik központi témája a szerepcsere volt: a lakók, akiket eddig szívattak, átvették az irányítást. Az egymással beszélgető Dolores és Bernard pedig az egyik váza volt az első évadnak, és tényleg meglepő volt, hogy tudtak rajta csavarni egy rendeset. Ez a jelenet ráadásul azt is továbblőtte, hogy lakó és lakó között is van különbség, a közöttük lejátszódó interakcióknak is is lehetnek újabb mélységei. Ez eddig elsősorban Maeve történetén keresztül működött jól, Dolores gyenge pont volt és Rachel Evan Wood alakítása sem volt túlságosan izgalmas az eddigi öt részben.
Itt viszont villantott valami váratlant, mikor kioktatta Bernardot. Csak apró változtatások voltak a hangján, illetve a testtartásán, de ennyivel pont jól tudta jelezni, hogy ő épp nem az a szende tehenészlány, akit a kékruhás Doloresszel azonosítunk. De az igazi jelentősége ennek a leleplezésnek az volt, hogy Ford rendszeréből kicsit többet ki lehet hozni, mint amire a Delosnál gondoltak.
Ez volt a GDPR bevezetése utáni első Westworld epizód és igazán vicces volt, ahogy Elsie és Bernard arról beszélgettek, hogy a lakókról (és feltételezem a vendégekről is) a bölcsőben tárolt adatokra most lehet-e azt mondani, hogy ott élnek tulajdonképpen a lakók. Ezek után pedig ott volt a másik kérdés, hogy mennyi próbálkozás és megfigyelés kell ahhoz, hogy egy lakó segítségével élethűen utánozzanak le egy igazi embert, úgy hogy az képes legyen azokat is megtéveszteni, akik egyébként ismerték.
A Dolores által vezett tesztnél felmerülhet, hogy Dolores a saját maga ura-e és úgy készül valami igazán csúnya dologra, vagy valójában Ford vezeti az ő kezét is. Sikerült elég ügyesen megoldani a Dolores és Ford közötti hasonlóságot a párhuzamos jelenetekkel. A rész elején azt láttuk, hogy Dolores üldögél a zongora mögött és megjön Teddy, hogy aztán a végén Ford zenéljen és a vonatról kitántorgó Bernard érkezzen meg hozzá. Megint egy remixelt jelenet, ami egyébként nem volt olyan fontos korábbról, de mivel az epizódon belül sikerült lecsapni ezt a labdát is, ez önmagában adott egyfajta beteljesedést, úgy, hogy közben ez is csak előkészítés volt, hogy még több kérdést vessen fel a sorozat világával kapcsolatban.
Persze a bölcső bevezetése a visszájára is elsülhet, ha ezzel le lehet nullázni az egész parkot és megállítani a gyilkos robotokat.
De ha tippelnem kellene, akkor ez csak Ford kiiktatásához kell majd, mert bármennyire is tűnik tetszetősnek, ha majd kiderül, hogy minden Fordnak a műve, ezt azért túl sokáig nem lehet húzni, ennek a kiiktatásával pedig majd tényleg el lehet Hopkinstól búcsúzni. Így is ügyes megoldás volt, hogy csak a tükörképét láttuk, amivel szintén érzékeltették, hogy ez nem az igazi Ford valójában.
Ami még fontos lehet ehhez, hogy hiába ez a sok lakó, akikkel többé-kevésbé mostanra már lehetségessé vált azonosulni, azért csak kell a sorozatnak emberi főszereplő, aki hajtja előre az eseményeket. Erre a legalkalmasabb Elsie, viszont a vele kialakított kapcsolatot eléggé kicsinálta, hogy rengeteg részből kihagyták, de remélhetőleg azóta rájöttek, hogy minél kevesebb ember van a történetben, annál jobban oda kellene rájuk figyelni, mert mondjuk William sem a legizgalmasabb vagy a legérdekesebb főhősök közé tartozik, úgyhogy ideje, hogy róla is kiderüljön, hogy valójában lakó?
Egyéb megfigyelések:
- Ha már mindenki robot, akkor igazán örülnék, ha Suggsról, illetve az új, igencsak ízesen beszélő új biztonsági főnökről is kiderülhetne, hogy valójában lakók, és sokkal elviselhetőbb lenne az egész.
- Szerintem soha nem jó, ha egy epizód nem áll meg a lábán önmagában, de ezeket a BTS videókat az epizódokról eléggé érdemes megnézni.
- A felrobbanó vonat lehet nem a legelegánsabb cliffhanger, de nekem tetszett és addigra már olyan sok minden történt az epizódban, hogy örültem neki, hogy ez már azt jelzi, hogy mindjárt vége. Jóból is megárt a sok!
- Az új vérszomjas Teddy egyébként borzasztóan unalmas lenne, de mivel sokáig néztük a tejfölösszájú Teddy-t így egy darabig még érdekes tud lenni.
- Maeve szálával kapcsolatban a legnagyobb kérdés, hogy az indiánok vajon tényleg jót akarnak tőle?
- Egyébként a sógun világtól való búcsúzás is kilógott kicsit a részből, de mivel ez továbbra is jól nézett ki és szórakoztató volt, ezért nem bántam, meg lehetett tudni, hogy ez úgysem tart túl sokáig. És tök jó, hogy legalább ennyit kaptunk ebből.
- Egyébként ha az eredetiben a cradle az CR4-DL, akkor magyarul ez a bölcsővel, hogyan nézne ki? B0L-CS0? Vagy itt is lehagyunk egy betűt és B0L-CS? Esetleg BL-CS0?
- Nem tudom ki ad social media tanácsokat Anthony Hopkinsnak, de kijár neki egy fizetés emelés. Ez egy április tweet.
- Vajon ha Lee eddig is kérhetett volna segítséget, akkor miért nem tette?
rudo 2018.05.29. 15:44:16
Mr. Neutron 2018.05.29. 15:44:19
Altero 2018.05.29. 16:35:10
Altero 2018.05.29. 16:36:10
,, 2018.05.29. 16:48:43
zsenyeg 2018.05.29. 17:11:57
Treff Bubi 2018.05.29. 17:27:54
Alick 2018.05.29. 18:20:59
Treff Bubi 2018.05.29. 20:57:58
Taxman 2018.05.29. 21:29:51
Sorrybori77 2018.05.29. 22:42:06
Nick Bostrom
nickbostrom.com/
Ray Kurzweil:
www.kurzweilai.net/
Michio Kaku:
mkaku.org/
Sam Harris:
"It's Westworld. What's Wrong With Cruelty to Robots?"
samharris.org/westworld-whats-wrong-cruelty-robots/
Egyelőre ennyi legyen elég, majd ha elmélyítetted a témát, hajlandó leszek elolvasni a válaszodat is. :)
Mr. Neutron 2018.05.29. 23:00:56
A FEGA által lelkesen taglalt "rejtélyek" és összefüggések meg egyáltalán nem érdekelnek, mert semmi izgalmasat nem látok abban, hogy egy önkényesen kialakított szabályrendszer keretei között érdektelen puzzle-darabokat rakosgassak.
Melchi Zadok 2018.05.30. 06:48:51
Olvasva a kommenteket, jo dontes volt.
É2I 2018.05.30. 08:05:55
Egy "apróság" a főcímben, szerintem ide fognak kilyukadni. És akkor majd lehet filozofálni, hogy ez akkor mi? Evolúció-e? Avagy kivágjuk-e magunk alól a fát?
@Melchi Zadok: Kommentek alapján eldönteni mi jó, mi nem? Te dolgod.
Viszont az én ismerősi körömben a második évadot szinte mindenki jobbnak tartja eddig. Azaz; pro és kontra.
Kukoid 2018.05.30. 08:09:21
trtr 2018.05.30. 14:41:39
bukott madonna két nagy didivel 2018.05.31. 09:31:58
Bocsi, nekem ez jutott eszembe a cikket és a kommenteket olvasva :)
nolto 2018.06.01. 14:41:55
KisIst 2018.06.04. 07:54:47