Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Antonio Banderas nálunk játszotta el, akit mindig el szeretett volna

2018. április 10. 05:00 kovacsbalint 11 komment

genius_s2_86.jpg

Fotók: National Geographic

„Nem tudom, miért, de ösztönösen úgy éreztem: ha Picasso, akkor nekünk Antonio Banderas kell. Azt persze tudtam, hogy Antonio is Málagán született, ahogy Picasso is, de azt már nem, hogy ezért világ életében rengeteget is foglalkozott Picassóval, és mindig is el szerette volna játszani őt” – mondja Kenneth Biller, aki a Star Trek: Voyager, majd a Smallville című sorozatok producereként szerzett nevet, aztán a National Geographic csatornának megalkotta a Géniusz című sorozatot. A széria a címéből is következően minden évadában más és más zsenit idéz meg: az első eresztésben Geoffrey Rush játszotta Albert Einsteint. És a létrehozásában az a kétszeres Oscar-díjas Ron Howard is részt vett, aki az Einstein első epizódja előtt megrendezte az Apollo-13-at, az Egy csodálatos elmét, aztán meg a Han Solóról szóló Star Wars-filmet.

Az első évad sikeres volt, jöhetett a következő, és a kreatívok Pablo Picassót, a valaha élt egyik legnagyobb festőt választották, Billerék pedig Antonio Banderast a címszerepre. „Amikor Ron Howarddal elrepültünk Antonióhoz, hogy felkérjük a szerepre, neki fogalma sem volt, hogy mit szeretnénk tőle, sem arról, hogy egyáltalán készülni fog a Géniusz: Picasso, pláne, hogy ő is szerepelhetne benne. Azt viszont mi nem tudtuk, hogy már korábban megtalálta az első évadot, az Einsteint, és végig is nézte a barátnőjével. Imádták, lenyűgözte őket. Szóval amikor az ügynöke megkérdezte, hogy szeretne-e találkozni velünk, ő már így mondott igent” – mondja Biller.

A showrunnerrel Etyeken találkoztunk, ugyanis nagyrészt Magyarországon – az etyeki Korda stúdióban, Budapesten és Szentendrén – forgatták a második évadot, hosszú ideig itt dolgozott Antonio Banderas és a sorozatban az egyik legfontosabb kapcsolatát, két gyereke anyját, a még ma is élő Françoise Gilot-t alakító Clémence Poésy (Erőszakik, Harry Potter-filmek) is, akikkel hamarosan interjút közlünk az Indexen. Kemény Ildikó, az egyik, külföldi produkciók itteni forgatásával foglalkozó filmes cég, a Pioneer vezetője szerint a National Geographic kérése valamivel nagyobb kihívást jelentett számukra az olyan eddigi munkákhoz képest, mint az Atomszőke, a Vörös veréb, a Mudbound vagy a Colette: bár stúdióban bármit fel tudnak építeni, ezúttal rengeteg a külső helyszín, és Magyarországot ugyan rendszeresen használják Franciaországként, Németországként vagy Oroszországként a filmesek, de Spanyolország már más tészta, mert a mediterrán hangulatot nehéz reprodukálni.

genius_s2_30_1.jpg

Kenneth Biller fekete pulcsiban mutogat a fiatal Pablo Picassót játszó Alex Rich mögött

Pláne, hogy január környékén zajlott az itthoni forgatás, mínusz fokokban, ami azért aránylag ritkaság a napfényes spanyol partokon. Ráadásul, teszi hozzá Kemény, a filmeseknek egyre nehezebb a helyzetük a sok budapesti átépítés miatt: sorra tűnnek el a macskaköves utak, amelyek révén olyan jól lehetett századelős hangulatot teremteni az utcákon, a régi házak közé felhúzott, oda nem illő, modern épületek sem teszik könnyebbé a forgatásokat, most pedig például egy évig újítják fel az Operaházat, amelynek épülete és környéke minden változtatás nélkül képes felidézni az 1900-as évek Párizsát (vagy bármi mást, a Vörös verébben például Moszkvát és a Bolsojt játszotta.)

Miután sikeres volt az első évad, és új zsenit kellett választani Einstein után, az ideális jelöltnek három szempontnak kellett megfelelnie: legyen vitán felül zseni, akinek a munkásságát tényleg mindenki elismeri, legyen világszerte ismert és népszerű ember, és ha ez megvan, akkor ezen felül is legyen annyi érdekes, izgalmas, ellentmondásos esemény az élettörténetében, ami kitölt tíz órányi játékidőt – és ennél a pontnál vérzik el pár olyan mester, aki túl fiatalon halt meg. Van, akihez jobban passzolna egy kétórás életrajzi film, ahogy Picasso életéből is ki lehetne ragadni epizódokat – Banderasnak állítólag van is egy ilyen filmterve: arról a 30 napról szeretne filmet forgatni, amelyben a festő megalkotta leghíresebb művét, a Guernicát –, de az alkotók most teljes életet akartak bemutatni. Ráadásul – mondja Biller – ebben az évadban semmiképp sem akartak megint a tudomány területéről választani, hogy ne legyen ismétlés.

genius_s2_23.jpg

Picasso pedig egyike azon keveseknek, aki mind a három (plusz egy) feltételnek megfelelt: szó szerint a születése napjától fogva érdekes az élete, ami nem mellesleg majdnem 92 éven át tartott, és ez alatt túlélt két világháborút, kapcsolatba került rengeteg befolyásos emberrel művészektől politikusokig, ráadásul a nőügyei is olyan zűrösek voltak, amiből már önmagában kitelne tíznél is több óra. Biller azt mondja, épp a nőügyek állnak majd a sorozat fókuszában, szép és csúnya sztorikkal egyaránt, de az csak egy széles körben elterjedt tévhit, hogy Picasso fizikailag is bántalmazta volna az egyik barátnőjét.

„Volt már, aki megkérdezte, miért akarunk piedesztálra emelni valakit, aki megverte a barátnőjét. De mi rengeteget kutattunk, az írószobában az asztalokon méteres magasságban állnak a Picassóról szóló könyvek, és az valóban tény, hogy Picasso rengeteg olyan dolgot tett vagy mondott, amik nem voltak túl kedvesek, de sosem találkoztunk egyetlen hitelt érdemlő bizonyítékkal sem arról, hogy fizikailag is erőszakos lett volna bármelyik barátnőjével, leszámítva egy kölcsönös dulakodást még nagyon fiatal korában. Nem tudom, mi ennek a tévhitnek a forrása. Mindenesetre nem akarunk felmagasztalni senkit: amennyire csak lehet, fel akarjuk tárni a figura mélységeit, a művészi és emberi nagyszerűséget is, de azt sem fogjuk szemérmesen elhallgatni, ami a sötétebb oldalra tartozik, inkább rákérdezünk a miértekre. Picasso nagyon komplex, összetett figura volt: azokkal, akik a legközelebb álltak hozzá, a szélsőséges kedvességre és a kegyetlenségre is képes volt. A barátnői, feleségei közül többen a múzsái voltak, sokszor együtt dolgozott velük, és művészileg is támogatta őket. És volt pár zűrös szakítása, volt, hogy egyszerre volt több partnere. Picassóval már nagyon fiatal korától kezdve folyamatosan azt éreztették, hogy zseniális, így amit akart, azt többnyire meg is szerezte, mert olyan karizmatikus volt, hogy az emberek maguk akarták ezeket megadni neki. Nem hőssé vagy antihőssé szeretnénk tenni, hanem leegyszerűsítések nélkül akarjuk feltárni az életét.”

genius_s2_63.jpg

Most, a #MeToo-kampány utáni korban az újságírók rákérdeznek arra is, ami korábban talán még nem jutott volna eszükbe: hogy lehetett volna-e női zsenit választani a második évadra, vagy lehet-e majd így a harmadik évadban, ha lesz olyan. Biller azt feleli, Marie Curie neve merült fel komolyabban, de ő ugye szintén tudós, ráadásul már szerepelt az első évadban a figurája, a legfontosabb dolgokat már elmondták róla. „Természetesen rengeteg zseniális nő élt és alkotott az élet rengeteg területén, de hogy nem tudtunk könnyen közülük választani, az a történelem hibája, és nem a miénk. A történelem és a történelmi társadalmi körülmények miatt ugyanis nem ismertek el annyi nőt zseniként, pláne nem olyan híres és népszerű zseniként, mint amilyenné Einsteint vagy Picassót tette a saját koruk. Pont ez a kérdés fontos része is volt az első évadnak: ott volt Einstein első felesége, Mileva Marić matematikus, aki intellektuálisan egy szinten volt a férjével. Hogyhogy őt nem fedezte fel a történelem? Sok női zseni nem kapta meg ugyanazokat a lehetőségeket, mint a férfiak” – magyarázza a showrunner. De azért hozzáteszi, talán a következő évadban már nyitott lesz arra a National Geographic, hogy ne egy ugyanennyire híres és elismert zsenit válasszanak, és elfogadható legyen egy-egy olyan név, mint Mary Shelley vagy Coco Chanel.

Kenneth Biller egyébként azt mondja, a sorozat reflektálni fog a #MeToo-kampányra, sőt, ő úgy fogalmaz, ez tulajdonképpen fordítva van: a #MeToo-kampány reflektál olyan jelenségekre, amikről a készítők amúgy is beszélni akartak. „A harmadik részben lesz szó Fernande Olivier-ről, Picasso első nagy szerelméről és modelljéről, akit korábban több férfi kihasznált és bántalmazott. Fontos sztori az övé a nők elleni erőszakról és arról, hogyan juthat túl rajta egy nő. A #MeToo lehet, hogy új téma, de az biztos, hogy nem új jelenség, ahogy az okai sem azok. Nem azért írtuk a sorozatot, hogy a mozgalomhoz beszéljünk, de magától is épp eléggé beszél hozzá.”

genius_s2_36.jpg

A sorozat egyébként teljesen autentikus lesz, a tények tekintetében legalábbis, bár a párbeszédeket nyilván írók írják, de ezekben is sokszor támaszkodnak interjúkra, nyilatkozatokra. És még festményeket is lehet benne mutogatni, ami elég egyértelműnek tűnhet egy festőről szóló sorozatban, de a művész örökségét kezelő Picasso Administration nem épp a nagyvonalúságáról híres: volt már olyan film, amelyben egy kép sem jelenhetett meg, mert nem adták meg rá az engedélyt. A hozzájárulás most megvan, és az ügynökség még cenzúrázni sem akar, csak olyasmiket kötött ki, hogy a tények stimmeljenek, például arról, hogy az adott festményt mikor, hol, milyen körülmények között festette a mester.

Még a jelmezek is a lehető legvalóságosabbak lesznek, mondja a budapesti műhelyben Sonu Mishra, a vezető jelmeztervező (Prison Break, New York bandái), aki szinte csak magyarokkal dolgozik együtt a kosztümökön. Az egyik nagy kihívás az volt, hogy a magas Banderast egy kicsit összezsugorítsák, legalábbis vizuálisan – nagyobb, buggyosabb ruhákkal –, hogy jobban hasonlítson a nála alacsonyabb Picassóra. Aztán arra is ügyelni kell, hogy a 92 év minden szakaszában stimmeljen a hangulat: amikor épp csóró volt a fiatal Pablo, nyilván nem lehetnek rajta olyan nagyszerű ruhaköltemények, mint a gazdagság idejében. A tömegjelenetek néha egyes festményeket idéznek majd meg a kosztümökkel, amelyek egy részét ők készítik, egy részét vintage ruhaboltokban vásárolták. Mert hát minden statisztának korhű ruha kell; a műhely falán ott is a lista róluk, találni pár magyar nevet is, van például egy magyar Angry Reporter és egy magyar Opium Addict is köztük. És természetesen az elmaradhatatlan név szinte minden Magyarországon forgó külföldi produkció esetében: a nyolcvanhármas számú statiszta, Big Guy, akit nem más játszik majd, mint Árpa Attila.

genius_s2_77.jpg

A Géniusz: Picasso sorozat dupla epizóddal debütál április 22-én, vasárnap 20 órakor a National Geographic csatornán. A műsor számos jelenetét Szentendrén vették fel, a város a korabeli Párizs Montmartre negyedét alakítja a sorozatban. A forgatáson készült fényképekből a Szentendrei Tavaszi Fesztivál programjaihoz kapcsolódóan fotókiállítást rendeznek a városban, amely márc. 28- április 30. között ingyenesen megtekinthető a P'Art Moziban.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2018.04.10. 08:30:59

Köszi ezt a posztot, nem is tudtam, hogy ez egy sorozat.

mt-03 2018.04.10. 08:35:40

banderasra nagyon nem illik ez a szerep, plane ebben a szobamazolos frizuraval nagyon gaz...

saks 2018.04.10. 08:54:23

Az Einsteinről szóló évad jó volt, erre is kíváncsi vagyok.

reKorrekt 2018.04.10. 09:42:09

Érdekes kis cikk, felkeltette az érdeklődésem a 2. évad iránt is, köszi.

encir 2018.04.10. 10:43:03

Bruce Willis így kopaszon kiköpött Picasso, nem is kellett volna különösebben maszkírozni.

tena_lady 2018.04.10. 13:38:26

"Az egyik nagy kihívás az volt, hogy a magas Banderast egy kicsit összezsugorítsák, legalábbis vizuálisan – nagyobb, buggyosabb ruhákkal –, hogy jobban hasonlítson a nála alacsonyabb Picassóra."
Egy kb. 165-170 cm magas embert minek még jobban összezsugorítani? Én láttam élőben, közelről. Alacsony. De ezek szerint Picasso törpe volt.

BHÖ 2018.04.11. 12:49:51

@tena_lady: 175
és Picasso alacsony volt

BHÖ 2018.04.11. 12:50:47

@BHÖ: akkor sikerült a zsugorítás, ha alacsonynak tűnt :)
süti beállítások módosítása