Már szinte hozzászokhattunk, hogy az HBO Europe minden évben szállít legalább egy érdekes, saját gyártású dokumentumfilmet. 2014-ben érkezett a Szerelempatak Sós Ágnes rendezésében, amiben erdélyi nénik és bácsik meséltek kendőzetlenül a szexuális életükről. 2015 decemberében mutatták be Trencsényi Klára filmjét, a Reményvasutat, ami három, a MÁV Gyermekvasútján dolgozó, tinédzser szemén keresztül mutatja meg a napjainkban is velünk élő szocializmust. Tavaly májusban pedig az Ütős csajok érkezett a csatornára, amiben Nordin Eszter négy különböző korú és helyzetű nőt mutat be, akik mindannyian küzdősportot űznek.
Ezúttal is egy sport témájú film készült, most Simonyi Balázs rendezésében ismerhetjük meg a világ egyik legérdekesebb ultrafutóversenyét, a Spartathlont. Ennek során az indulók Athénból futnak át Spártába, maximum 36 óra alatt. A 246 kilométeres távra ez nem sok idő, a verseny egyik legjellegzetesebb része a menetet záró busz, ami folyamatosan szedi fel azokat a futókat, akik kicsúsznak a szintidőből. Az eredeti tervek szerint erről készült volna a film, ami az HBO Europe és a SpeakEasyProject közös produkciójában valósult meg, hosszú fejlesztéssel és utómunkával töltött évek után. Az Ultra április 8-án kerül fel az HBO GO-ra, tévés premierje pedig április 16-án lesz az HBO-n. A premier kapcsán az HBO által szervezett sajtóbeszélgetésen igyekeztünk megtudni többet a film készítésének hátteréről.
Itt mondta el Simonyi, hogy pusztán az ötletre valószínűleg nem bólintott volna rá az HBO, hiszen a futófilm önmagában nem elég egyedi téma, bármennyire is durva a verseny. Szerinte azon múlt, hogy látták rajta, hogy milyen lelkesedéssel beszélt a témáról, és bennfentessége jelentheti a kulcsot ahhoz, hogy igazán egyedi legyen a végeredmény. Az Ultra egy úgynevezett kreatív dokumentumfilm, amiről Simonyi elmondta, hogy ebben a stílusban játékfilmes eszközökkel lehet elmesélni igazi történetet. Ettől "nehezebb műfajnak" is számít, mint egy beszélő fejes dokumentumfilm, hiszen meg kell találni azokat a szituációkat, amik önmagukért beszélnek, érdekesek, látványosak. Cserébe forgatáskor nagy a teher a csapaton, mert ott kell lenni a pillanatban és a lehető legjobb szögből rögzíteni az eseményeket. Ismétlésre nincs lehetőség.
Az Ultra nézése közben lehet bele sem gondol az ember, de technikai szempontból elég nagy kihívás a verseny. A 36 órás futam alatt a stábnak folyamatosan mozgásban kell lennie és meg kell oldani a technika töltését mozgásban közben, a rögzített anyag biztonságos mentését és az esetlegesen megsérülő vagy eltűnő berendezések gyors pótlását. Ebből a szempontból nagyobb kihívást jelentett ebben a formában leforgatni a filmet, mint a korábban tervezett Záróbuszt. A film így is, úgyis az emberi drámáról szól volna, illetve arról, hogy mi vesz rá embereket arra, hogy a határaikat feszegetve miért vállalkoznak arra, hogy egyszerre lefutnak 246 kilométert.
A filmből úgy tűnik, hogy mindenkinek van valami oka arra, hogy fusson, viszont a futásban pont az a jó, hogy mindenki és szinte bármikor elkezdheti. Simonyit 10 évvel ezelőtt egy igazán rossz, depressziós időszakból hozta ki a futás, karácsonykor kezdett el egy szakadt melegítőben futni, tavasszal pedig már be is nevezett a barcelonai maratonra. Mint mondja, mikor az ember elküldi a nevezést és lenyomja az entert, akkor fogalma sincs róla, hogy mire vállalkozik valójában. Ez a Spartathlonra különösen igaz.
Pusztán a véletlennek köszönhető, hogy Simonyi mikor először indult a versenyen, akkor pont egy magyar könyvelővel, Szabó Bélával került egy szobába. Simonyit lenyűgözte a vidéki pénzügyi kontroller története, aki sokáig láncdohányos volt, de aztán negyvenen túl úgy döntött, hogy újrakezdi és azóta a sport a függősége. Ötször próbálta már teljesíteni a Sparthatlont és a filmben azt látjuk, hogy egy 2015-ben hozott szabályváltoztatás miatt nem állhat újra rajthoz, mert a nevezők kizárták azokat, akik korábban ötször próbálkoztak, de egyszer sem értek célba. Béla viszont nem adta fel és úgy döntött, hogy felesége segítségével veselkedik neki a távnak, egyedül, miután véget ért a hivatalos verseny.
De ő csak az egyik nézőpontja az Ultrának, a magyar szereplők mellett megismerünk még egy francia családot, ahol az apuka, Gilles 20 éve szerepel már futóversenyeken és egyet sem adott fel közülük soha. Fiával, a genetikai rendelleneséggel született Angellel, együtt indulnak el a Sparthatlonon és az ő történetükön keresztül egy teljesen másik oldalát ismerjük meg annak, hogy hogyan is segíthet egy ember életében a futás. Angel betegsége miatt csak úgy tudott bármit megtanulni, ha közben mozgott, ezért édesanyja Francoise így tanított meg mindent a fiának.
Szintén látható a filmben a német származású Annett, aki a 2012-es Sparthatlonon negyedik helyezett lett, 2013-ban viszont leukémiában meghalt a 24 éves fia. A tragédia megváltoztatta az életét, a futást viszont nem hagyta abba és 2015-ben is visszatért a versenyre, amit ezúttal már az Ultra stábjának kamerái is rögzítettek. Simonyi a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a fejlesztés során a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy megtalálják azokat az embereket, akikkel éveken keresztül tudnak együtt dolgozni és hajlandóak arra, hogy kendőzetlenül megmutassák a saját drámájukat a verseny előtt, közben és utána is. Persze annak a veszélye is megvolt, hogy nem igazán tudják befolyásolni az eseményeket és előfordulhat, hogy azért nem lesz elég érdekes a történet, mert a kiválasztott szereplők közül mindenki, vagy éppen senki sem ér célba.
De vállalni kellett a kockázatot. Rengeteg múlt azon, hogy kiket sikerül meggyőzniük, ezért a forgatott anyagok vágása szinte azonnal, az előkészítő szakaszban elkezdődött, részben azért, hogy segítségükkel is meg tudják nyerni maguknak a szereplőket. Ebben fontos szerepet játszott, hogy ő maga is futó és a versenyekről már korábban is ismerős lehetett és így talán könnyebb volt kialakítani a szükséges bizalmi kapcsolatot. Rengeteget forgattak a verseny előtt, hiszen folyamatos alakult, hogy hogyan is fog kinézni a végleges film és csak miután már túl voltak a versenyen és megnézték az addig elkészült felvételeket jöttek rá, hogy a Spartathlon mindennél érdekesebb, úgyhogy az ott készült felvételekre húzzák fel az egész filmet. Ez valószínűleg segített is nekik, ugyanis a verseny rögzítése megterhelő volt a közel 40 fős stábnak, de mikor ezt rögzítették, azért nem izgultak igazán, mert ekkor még úgy voltak vele, hogy a főszereplők háttértörténetén lesz a hangsúly és a verseny csak az apropót és a körítést adja.
Összesen 250 óra nyersanyagot forgattak le és 3 hónapig tartott míg a vágó olyan állapotba tudta hozni, hogy elkezdődhessen a munka. Ezt 14 országban és 5 nyelven forgatták, a lehető legkülönbözőbb kamerákkal, az iPhone-tól elkezdve, GoPron át a profi kamerákig. Ezeknek a fényelése sem volt egyszerű, a stúdióban le is fagyott a gép, mikor indult volna a folyamat, mondta el Simonyi a sajtótájékoztatón. A végeredményen ez nem látszik és tényleg remekül kinéző, profi film lett az Ultra. Erre mondjuk azt mondta a rendező, hogy ez a manapság már alap, sokkal többet számít az, hogy milyen nemzetközi workshopokon keresztül formálódhatott a történet és nagyon sokan segítették a készítőket.
A befejezéssel sokáig nem tudtak mit kezdeni, úgy tervezték, hogy a 2015-ös verseny céljában ér véget az Ultra is, ám ez a változat nem aratott osztatlan sikert. Végül sikerült találniuk egy olyan megoldást, ami nyitottabb, de egyben pozitívabb is és remélhetőleg jobban passzol az Ultra által közvetíteni kívánt üzenethez. A szereplők szenvednek a táv teljesítése közben és a kamera sem szemérmes, ha a vízhólyagos talpakat, vagy becsípődött izmokat kell megmutatni. Ezek a képsorok lehet inkább arra alkalmasak, hogy elvegyék az ember kedvét a futástól. Az Ultra után viszont valamiért mégis úgy áll fel az ember, hogy kedve támad ebbe az egészbe belevágni, hátha ő is megtapasztalja ezt az érzést, amit a film szereplői is hajszolnak.
Tinman 2017.04.08. 20:27:05
riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2017.04.09. 16:05:13
SimonyiBalázs 2017.04.10. 12:35:41
riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2017.04.10. 13:28:47
A német nő futós felvételei alá vágott monológ sokkal őszintébbnek hat, mint a kimondott kérdés az éjszakában, hogy mi a faszt csinálok én itt?
Ha nagyon fáradt vagy főleg nem beszélsz annyit. Talán ez is jobb lett volna külön rögzítve és alávágva.
Csak oda akartam kilyukadni, hogy jó, hogy Balázs fut és ezért érti a témát, így tud róla filmet készíteni, de csak külső megfigyelőként dokumentálva nekem jobban tetszene.
Tinman 2017.04.10. 22:14:12
Ha nagyon fáradt vagy, már egy picit meg is őrülsz, mert már mindent leszarsz, semmi nem érdekel, dacos vagy és éppen annyira nem érdekel, hogy a nagy büdös semminek beszélsz, mint az, hogy véletlenül lepisiled a lábadés egy vállrándítással (se) nyugtázod...
riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2017.04.11. 04:44:29
Annyira nem lehet közönyös a fáradtságtól, ha ő a rendező.
Úgy látom nem ment át a message: dokumentumfilmként hitelesebbnek érezném. (mondjuk Balázs fut, de más rendezi, mert akkor nincs benne, hogy akaratlanul is másként viselkedik, mert a futáson kívül filmet is készít, ahol meg kell feleljen annak az elvárásainak, aki pénzeli a produkciót)
Tinman 2017.04.11. 18:44:24
Elfáradtam már én is millió meg 1x intenzívebb 21k alatt, de az a fáradtság sehol nincs ahhoz, mint amikor lassabb pulzustartományban, de sokszor sok órán keresztül futsz folyamatosan, megállás nélkül. Közben eszel, iszol, zenét hallgatsz, szétizzadod a fejed, magadba szállsz, aztán elver az eső, kisüt a nap, megszárít a szél, rád esteledik, fázol, alig látsz, de te még mindig csak futsz és futsz és futsz. Ott kopik le rólad a betonon az utolsó réteg is az álarcodból, amit a társadalmi beilleszkedés címén évtizedek alatt magadra aggattál és ami végül marad az a legtöbb futónál egy alázatos, tisztelettudó, a természettel és embertársaival harmóniára törekvő boldogság közeli lény.
Nagyon sajnálom, ha "a message" neked sem ment át, amit a film üzen. Ha átment volna, nem írnál olyan butaságokat, mint ez a mondatod: "amit mond vagy tesz, az mennyire őszinte, vagy mennyire történik a kamerák miatt. "
Biztos lehetsz benne, hogy 100%-ig őszinte. Egy ilyen extrém távokat futó ember nem hord álarcot, már rég elhagyta, felesleges súly. Az, hogy adott helyzetben csak gondolja, vagy a kamera miatt ki is mondja, az meg tökmindegy, mert az érzés az ott van benne és megosztja veled is...
riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2017.04.12. 08:50:45
Lesz, amilyen lesz, pont leszarom, majd kimagyarázom...
Mert, ha igen, akkor hiteles a film.
Tinman 2017.04.12. 10:55:24
Semmi rosszat nem látok abban, hogy egy magyar ember, aki ráadásul részt is vett ezen a nemes versenyen - nem non-profit - ebből pénzre tesz szert. Sőt! Örülök neki és az összes Spartathlonos nagysága előtt tisztelettel meghajlok.
riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2017.04.12. 12:17:57
- Ön készítette a híres filmet az atomháborúról a történelmi felvétellel, amikor megnyomják a kilövés gombot. Hogyan jött ez az egész?
- Éppen látogatócsoporttal jártunk a védelmi központban és volt nalam kamera és amikor nem figyeltek, akkor megnyomtam a gombot... :-)
Tinman 2017.04.12. 16:43:25
(Tiszta röhej amúgy, amikor az amatőröknek szervezett versenyre odatolja a pofáját egy profi, alázza a mezőnyt vastagon és van pofája vigyorogva felállni a dobogóra, miközben az országos versenyeken sereghajtó. Hát ilyen emberek is vannak.)
Simonyi blogja: nemaze.blog.hu/
Nem pártolom ezeket az n+1. futós blogokat, de Simonyi jól és kellő alázattal ír a témáról.
aforizmágus 2017.04.17. 01:17:17
Tinman 2017.04.19. 09:59:41
Nem véletlenül mondják, hogy nagyjából 10k az egészséges határ, amiből még csak profitálhatsz, ha normális pulzustartományban futod, mert persze ezt a távot is lehet eszetlenül...
Aztán a 246k mögötti emberi pszichológiát is érdemes vizsgálni. Simonyi filmje pont jó példa erre, mert az egyik ember a saját jelentéktelensége miatt fut, mert úgy érzi semmi másban nem jó, a másik kvázi menekül az elhunyt fia által okozott fájdalom elől, maga Simonyi meg a depresszió miatt kezdett el futni...
riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2017.04.25. 13:51:19