Az az átka a "mindenki sorozatozik még tán a madarasteszkó is" trendnek, hogy tényleg mindenki a sorozatokban látja a jövőt, a gyerek egyetemi éveit, a házat, a medencét, a Lambót. A minőségi tartalom viszont nem nő fán, évekig kell fejleszteni, de akkor, amikor a tíz évvel ezelőtti, évi 120-130 sorozatos állapothoz képest most 400-nál is többnél tartunk, az olyan félkész ötletek is teret nyerhetnek, mint a Hulu streamingszolgáltató Shut Eye című drámája. Amiben a hátteret a Los Angelesben tevékenykedő, főleg csalásra szakosodott, roma maffia biztosítja.
Ez az a sorozat, ami itthon, (vagy pontosítsunk: Közép-Európában) soha nem készülhetett volna el, mert a pilot forgatókönyvétől minden gyártó cég főnökét kiverné a víz. Sztereotipizálni nagyon veszélyes dolog, úgy meg pláne, hogy egy olyan csoportot pécéz ki az ember, amit az adott kultúrkörnyezetben annyira nem ismernek a nézők, ha viszont viszünk a dologba egy kis egzotikumot, menten el lehet adni a sztorit, legalábbis a Shut Eye ezt mutatja. Az alkotó Leslie Bohem annak az Endre Bohemnek (Bohém Endre) a fia, aki annak idején Clint Eastwood Rawhide című sorozatának egyik írója volt, és a kis Leslie minden bizonnyal az apjától hallott a cigányokról, akikről most sorozatot forgatott.
Olyan romákról, akik abból élnek, hogy másokat fosztanak ki, igaz, nem szimpla markecolással, illetve nem mindig, hanem tenyérjóslással, meg kártyavetéssel és hasonló marhaságokkal. Mert ennek nagy keletje van az amerikaiaknál ezek szerint, mármint ha abból indulok ki, hogy egy sorozatot építenek rájuk, amiben a fő konfliktus az, hogy a Los Angeles-i cigánymaffia felosztotta a várost a tenyérjósbizniszt űző családok között, de mivel ebben komoly pénz van, a két családfő egymásnak esik. Ennek a cicaharcnak a közepén áll Charlie, a gádzsó csaló, aki bűvész volt Vegasban, de elköltözött LA-be, és inkább itt veszi le az embereket a feleségével együtt. A gazdájukat (mert be köll tagozódni valahová) Fonsónak hívják, afféle pragmatikus gazember, aki a cigány népszokásokat, hagyományokat és babonákat csak akkor követi, ha az neki hasznot hoz, vagy az anyja rákényszeríti. Az első évad meg arról szól, hogy Charlie-t jól megveri az egyik kuncsaft faszija, akiről azt mondta, hogy egy hűtlen szemétláda, a veréstől Charlie-nak meg látomásai lesznek, és...
És az első probléma itt van, a fejbe vágott Charlie-nál. Az, hogy egy "látó" embernek valóban látomásai lesznek és ezt hogy dolgozza fel magában, vagy hogy él velük, az egy kurva izgalmas kérdés, és ha ebbe az irányba ment volna el a Shut Eye, annak csak örültem volna, de nem így történt. Sajnos az évad nagy része arról szól, hogy Charlie nem érti, mi van vele, nem akarja érteni, nem akarja elfogadni és nem is akarja használni, és mire elfogadja a helyzetet, és kezdené megérteni, mit jelentenek a különféle képek a fejében, vége az évadnak. Ehelyett a tízrészes első kanyar aránytalanul nagy hangsúlyt fektet a neje és egy szélhámos ribanc közti leszbikus kalandra, és arra, hogy mennyire tudja egy nem cigány szélhámos megállni a helyét a cigányok között úgy, hogy folyamatosan ki akar szállni. Vannak egészen nevetséges és arcomat-a-kezembe-temetem szintű történetszálak is, a karakterek közül pedig istenigazából nem sok működik.
A cigányokról az derül ki a sorozatból, hogy
- lenézik a gádzsókat,
- lopni szerintük nem bűn,
- sőt, gyilkolni sem, ha nem cigány az illető,
- a család a legfontosabb,
- egy 14 éves lányt bármikor kiházasítanak, ha az érdekük úgy kívánja,
- ízléstelenek,
- tahók.
A rasszista felhangoktól sem mentes évad sztorija lehetett volna akár jó is, de a fordulatok kiszámíthatók, úgy meg nem nagyon lehet sokkolni az embert, ha például egy kalapácsot az első 30 percben hatszor megmutatnak, mert pontosan tudja, hogy az utolsó 12-ben egyszer legalább le fog sújtani. A színészek sem igazán hiszik el, hogy nekik ebben feltétlenül részt kellene venni, a főhőst alakító Jeffrey Donovan például leginkább nagyon fájdalmasnak mondható arckifejezéssel csinálja végig a tíz részt. A feleségét alakító KaDee Strictlanddel nincs kémia köztük, nem hiszem el egy jelenetükben sem, hogy ők most éppen szerelmesek/a gyerekükért aggódnak. Strictland a másik szálban, az Emmanuelle Chirqui-s leszbizésben sem túl jó egyébként.
Akik viszont nagyon is azok, a család fejét alakító Isabella Rosselini, a gátlástalan vajdát hozó Angus Sampson és Charlie egyik visszatérő kliense, David Zayas. Kár, hogy a cigányokat alakító színészekben egy csepp roma vér nem folyik, Chirqui szefárd zsidó, Sampson ausztrál, Rossellini olasz, Zayas meg Puerto Rico-i, csak a mellékszereplők vagy a statisztéria tagjai között vannak cigány színészek. Egy sima cigánybashingnál jóval több volt az ötletben. 1,5/5
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2016.12.15. 07:12:59
Bellagio 2016.12.15. 09:47:17
Ráérek 2016.12.15. 11:47:39
2016.12.15. 12:14:28
Tapasztalatom szerint az amerikaiak fejében nagyon torz, romantikus kép él a cigányokról. Nekik Johnny Depp a Chocolate filmből a tipikus cigány. El se hinnék, hogy cigányokat látnak, ha elvinnéd őket Hajdúhadházra, Ózdra, a Józsefvárosba vagy Komlóra.
Jóska Pista 2016.12.15. 17:25:01
:)