Az a helyzet, hogy ezt az X-Faktor dolgot ideje lenne elfelejteni. 2016-ot írunk,ha tehetséget akarok hallgatni, ott a YouTube, csak győzzem élettel. A csillivilli körítés, a nagy díszlet, a szavazattarhálás és a mentorok, azaz a parasztvakítás része a dolognak, amitől tulajdonképpen tévéműsor jellege lesz az egésznek, meg ma már nem úgy működik, ahogy korábban, már nem ül seggre az ember egy fehér ruhába öltözött Puzsértól (tudom, tudom, Csillag születik, értsd jól), és bármennyire is vicces volt a Gáspár Laci-ByeAlex-páros a (vágott) adásokban, élőben ennek az újdonsága is hamar elszállt. Ja, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy ha már egy tehetségkutató műsorról van szó (amiről értem én, hogy TÉVÉMŰSOR), akkor legalább három valódi tehetség legyen már benne.
De nincs.
A tegnapi élő adásból, ami után már csak öten vannak versenyben, hogy karácsonyra kifuthasson a műsor, és pár évre le lehessen ültetni pihenni, nekem az volt a legnagyobb tanulság, hogy ha még hangja van is a delikvensnek, akit el akarnak nekem itt adni, mint a következő Király Viktort, egyéniséget nem lehet neki csinálni, mert az vagy van alapból, vagy majd kialakul az évek alatt, de az nem megy, hogy egy 16 éves gyerek csak azért, mert most a tévébe kerül, hirtelen érdekes lesz. Mert ha nem az, akkor baszhatjuk.
És például Mata Ricsi vagy Opitz Barbara ilyen, két kamasz, akik közül az első Az ének iskolájában már belekóstolt a tévézésbe, de az nem egy X-faktor jellegű kaland volt, ott gyereknek kellett lennie. Itt meg nem, és ez, amellett, hogy a hangja sem az igazi, nem megy neki. Opitz Barbarában több van, neki valóban van olyan hangja, amivel lehetne mit kezdeni, de ehhez évek hosszú melója szükséges, és majd egyszer lesz neki egyénisége is, de most éppen annyira érdekel a sorsa, mint azoké az uborkáké, amiket a családja termeszt, és amik elől idáig menekült.
Dimitrij, aki a fődíj szerintem legnagyobb esélyese, legalább jól megkülönböztethető, róla menten lehet három dolgot mondani (szobrász, ukrán orosz, töri a magyart), és úgy is emlékezetesek a produkciói, hogy elképesztően maníros tud lenni, és legszívesebben csak búsongnak a sarokban, a szemét a lányok bugyinedvesítésére használva. Fejes Szandra már felnőtt nő, neki van egyénisége, munkája, sorsa, de ez senkit nem érdekel. Ő nem az a típus, akit a tévében el lehet vagy kell adni, teszi a dolgát, és kész, az eddigi évadok logikája és nézői viselkedése alapján már régen nem itt lenne a helye.
A mostani adásban kiesett Vince Aliz Liza a kamaszkorból kilépett már, de a szemünk láttára keresi önmagát, ami annyira nem érdekes, úgy meg pláne, hogy az első élő adás után azért rendesen kipukkant a lufi, és kiderült, hogy a csaj konkrétan nem tud énekelni. Hiába érdekes a hangszíne, ha állandóan hamis, és nagyjából annyi energia és szuggesztivitás szorult belé, mint egy sárga bögrgébe. A Ham Ko Ham sem fogja megváltani a világot, és egy zenekar esetében egyéniségről beszélni elég nagy marhaság lenne, nekik stílusuk van, legalábbis gondolom, mert amit eddig láttam, annak alapján kellemes háttérzajnak jók, és tényleg vannak kiemelkedő pillanataik, de nagy általánosságban véve ugyanazt tolják, ugyanúgy, minden nóta, amit kapnak, a kezükben pontosan olyan lesz,mint az előző, meg a kettővel azelőtti.
A tegnapi produkciók láttán sem akartam letölteni az applikációt, és nem éreztem úgy, hogy szavaznom kellene:
- Dimitrij Britney Spearst énekelt, de a nóta végére már úgy kapkodta a levegőt, mint Istenes Bence másfél percnyi görkorizás után, és ez a néha öblösnek szánt, másutt hamis bőgés, amit előadott, rémes volt.
- Opitz Barbara Kovács Katit énekelt úgy, hogy az eredeti előadó sehol nem köszönt vissza a nótából, ami jó, és igyekezett érzelmes lenni, ami dettó, de nem hittem el egy szavát sem, és a dal felénél már el akartam kapcsolni, Pont akkor, amikor kezdte kicsit kiengedni a hangját, mert lássuk be, Barbara akkor van igazén otthon, amikor üvölthet. Ezen lehet faragni, énektanár kell mellé, és türelem.
- Fejes Szandra dalválasztása (Tina Turner - Goldeneye) JFK Waterlooja volt, ha jól emlékszem, (nem, nem jól, jézusom, hat élő adást is megcsinált Jimmy Fia Krisztián) és Szandra azért annál nagyságrendekkel jobban énekelt, de így sem tudja átlépni a saját árnyékát, a dal mélyen volt neki, de a magasakat így sem tudta elénekelni, és az egésznek karaoke-klub feelingje volt. Vagy rockszínházas.
- Mata Ricsi VIP-t énekelt, olyan is volt. Semmilyen, mint a nóták, hamis, ahogy az szokott lenni, és erőtlen. Ráadásul a kisfilmje is érdektelen volt, jó, az általában mindenkinek az, de annyira gáz, hogy ezt a szerencsétlen gyereket nem hagyják élni, és kamasznak lenni.
- Vincze Aliz Liza Supernemet énekelt, és ő is megidézte Zámbó Krisztiánt, aki utoljára akkorát küzdött a hangokkal, mint most Liza, aki tán egy hangot eltalált a Tudományos fantasztikus című dalból, de ebben sem vagyok biztos. Az évad mélypontja volt.
- A Ham Ko Ham Péterfy Borit énekelt, de úgy, ahogy mondjuk Tankcsapdát is énekelt volna, vagy Wellhellót. Az eredeti nóta dögéből semmi nem jött át, a gyors részeknél meg olyan pontatlanok voltak, hogy már fájt.
Voltak duettek is, de minek. Vincze Aliz és Dmitrij produkciója szerepelhetne az "érdektelen" szó mellett a szótárban illusztrációként, az ének kifejezetten zavaró volt néha, a látvány vitte el úgy, ahogy, a fehér háttérre, az ő testüket is felhasználó vetítésben volt legalább ötlet. Mata Ricsi a Ham Ko Hammal énekelte a Van valami a levegőben című partyslágert, amiből a slágerjelleg és a party veszett ki csak, de legalább nem volt hamis, ha jól emlékszem. Opitz Barbara és Fejes Szandra a Stones Paint It Blackjét alakította át, voltak benne jobb részek, de alapvetően nekem az eredeti jön be, és ez nem változott meg tegnap estére sem.
A végén Aliz és Szandra párbajozott, utóbbi már rutinosan, tán harmadjára, és megint túlélt, mert a mentorok ezúttal ugyan nem mertek dönteni, de a nép igen, és nekik nem Aliz kellett.
Az utolsó 100 komment: