Nyolcadik epizódjához érkezett a Westworld, az HBO legújabb sorozata. A tovább mögött spoileresen tárgyaljuk ki a rész eseményeit.
Mi választja el az embereket és a lakókat? A sorozat azok után, hogy a múlt héten igazolta az egyik legnépszerűbb rajongói teóriát és megmutatta, hogy Bernard tényleg android, most ebből kiindulva filozófiai kérdések boncolgatásába kezdett. Ford jobbkeze érthető módon teljesen össze van zavarodva mesterséges jellegétől. Teremtőjének mondjuk meggyőződése, hogy az emberi létezés sem sokkal valódibb annál, mint amit a lakók élnek át. Az emberek azt hiszik szabadok, de valójában ők is csak ugyanolyan köröket futnak szánalmas kis életük során, és a személyiségük is ugyanannyira fikció, a fájdalmat is pedig csak az agyuk stimulálja, arra sem lehet azt mondani, hogy valódi.
Az egzisztenciális krízisben szenvedő android pedig az epizód központi motívuma, amivel Doloresnek, Teddynek és Maeve-nek is meg kell küzdenie a maga módján. Az első résztől kezdve tudjuk, hogy az emlékek kavarják fel igazán a lakók fejét, most pedig újra előkerül az a probléma, hogy a robotok fejében az emlékek tökéletes állapotban jönnek elő, nincsenek homályos pontok, minden teljes részletességében idéződik fel. Ez pedig nagyon veszélyes, az emberek szerencsések, amiért az emlékek kissé kusza jellegűek, amiket néhány kulcs momentum alapján tudunk felidézni. Ez tompítja a hatásukat, a lakóknak viszont nagyon hiányzik ez a tompítás. (Az epizód ezúttal is egy pszichológiai kifejezésről kapta a nevét, a "Trace Decay" épp a felejtésről szól.)
Bernardnak meg kell birkóznia a tudattal, hogy megölte a nőt, aki nagyon fontos volt neki. Ford ezen tud segíteni, amivel újra bizonyítja saját magának, hogy miért sokkal szerencsésebbek a lakók az embereknél. Az ilyen traumáktól egy egyszerű programozói paranccsal megszabadíthatóak. Eddig legalábbis ez jól működött, de az epizódban három android is furcsa látomásoktól szenved. Bernard nemcsak Theresát ölte meg, de ha jól sejtem akkor Elsie-t is, legalábbis a nő, akit egy pillanatra látunk, mintha hasonlítana rá. Maeve-et továbbra is kísérti az az emlék, mikor a feketeruhás Ed Harris megjelent nála és leszúrta őt is meg a kislányát is. Viszont nagyon fontos, hogy később mégsem tartja fogva a lányának az emléke. Ebben a tekintetben ő a legfejlettebb és akkor arról nem is volt szó, hogy hogyan formálja saját képére Sizemore aprólékosan kidolgozott rablós narratíváját. (Erre még visszatérünk.)
Dolores látomásai voltak a legfurcsábbak. Williammel egyre távolabb kerülnek Sweetwatertől, így eljutnak egy furcsa városig, ami mindenféle emlékeket hoz elő az androidból. Látjuk a park kezdeti éveit, amikor még nem voltak vendégek és csak tanították a robotokat az emberi viselkedésre. Erre egészen biztosan nem kellene visszaemlékeznie, ahogy arra sem, hogy valaki szétlő egy várost, annak minden lakójával együtt. Ami igazán fura, hogy az itteni templom szerintem pont úgy néz ki, mint ami Ford új narratívájában szerepel. Valami pusmogás van, feltehetőleg Dolores elnyomja magában ezeket a kellemetlen emlékeket, amik valahogyan mégis előjönnek.
Maeve miután feltérképezi saját felépítését azt mondja, hogy csodálatos szerkezetből áll össze, és azt is megjegyzi, hogy olyan mintha a benne lévő rendszerben két agy vitatkozna egymással. Ebből arra következtetek, hogy Doloresnél ez a bizonyos másik, eddig elnyomott fél kezd felszínre jönni és hozza magával ezeket az emlékeket, amik talán arról szólnak, hogy Dolores annak idején simán lemészárolt egy teljes falut? De miért akarja ezzel összezavarni a fejét Arnold? Vagy ez is Ford terve továbbra is?
Ami a lakók szálát illeti, a filozófiai kérdések mellett a legfontosabb előrelépés, hogy Maeve hihetetlen sebességgel érez rá saját maga, illetve a körülötte lévő konstruált világ működésére. Ahogy Ford mondja az androidok aztán nem kérdőjelezik meg azt, amit mások mondanak nekik, ezért könnyen át lehet írni utasításokkal a saját történetüket, Maeve pedig ki is használja ezt. Kicsit olyan volt ez a jelenet, mikor a kezdő kardforgató egyből kiáll az ezt az ipart régen űző gonosszal szemben és nem vall kudarcot. Mindig zavaró egy kicsit, ha valaki túl hamar sajátít el valami nagyon látványos és hatékony technikát. És az sem segített, hogy ide a madame csak úgy tudott eljutni, hogy két teljesen idióta karbantartó asszisztált hozzá, akiknek nem igazán értjük a viselkedését.
Egy ember és egy mesterséges intelligencia kapcsolatát be lehet mutatni hitelesen és érthetően. Itt is ez kellett volna, hogy értsük: Felixet annyira megbabonázta Maeve és olyan kapcsolat alakult ki közöttük, ami után segíteni akar neki abban, hogy teljes életet éljen, bármennyire is képtelenség az egész. Erre maximum csak utalgatott a sorozat, de egyáltalán nem mutatta meg, ezek után pedig nehéz volt ezt a szálat beindítani. Ráadásul a korábbi részekben láttuk, hogy milyen nagy gondot fordítanak a parkban a biztonságra és nem véletlenül mutatták a biztonsági felvételekkel egy másik karbantartót zsaroló Elsie-t. Az ilyen visszaélések ki szoktak derülni, ezért is különösen furcsa, hogy ők nyugodtan sétálgathattak, meg programozhattak Maeve-vel, amikor csak akartak.
Az sem volt egy túl egyedi megoldás, hogy láttuk Maeve-nek az alapkódját is megváltoztatták és simán elvágta Sylvester torkát. Mondjuk ez egyesek szerint annak a megerősítése, hogy a szakállas szerelő valójában android, azért működött rajta az a csodaszer mikor be kellett foltozni a nyakát. Ez a viselkedését is egy fokkal jobban megmagyarázná, de kicsit sok lenne az ilyen jellegű leleplezés a sorozat részéről. Vagyis akármelyik is lesz az igaz, nehezen jön ki belőle jól a sorozat. Még az is kiderülhet, hogy ez is része Ford új narratívájának, azért történhet meg ez az egész bármilyen fennakadás nélkül. De ez utólag nem fogja már helyrehozni a korábbi epizódok gyengeségeit.
Az emlékek súlya alatt roskadozó lakók mellett az epizód másik főszereplője az a közkedvelt rajongói teória volt, hogy a feketeruhás ember és William ugyanaz a személy. Teddy-vel egyre távolabb kerülnek a park matiné részétől és remélhetőleg egyre közelebb a sokat emlegetett labirintushoz. Előkerül az az android, aki Williamet fogadta érkezése után, a feketeruhás ember pedig régi ismerősként üdvözli. Aztán megtudjuk, hogy a felesége egy évvel ezelőtti halála után kattant be igazán, azóta tölti minden idejét a parkban. De Westworld így is megváltoztatta az életét, a lánya szerint a felesége nem balesetben halt meg, hanem öngyilkos lett, mert nem viselte el férje képmutató viselkedését. Eddig nem tudtunk semmit a feketeruhás emberről, most hirtelen beavatta a nézőket a saját narratívájába, ami után könnyen elképzelhető, hogy újabb hosszú epizódok óta formálódó teóriáról bizonyosodik be, hogy igaz.
Közben a labirintus közeledtét jelezheti, hogy előkerült egy Minótaurosz szerű robot, akivel csak nehezen bírtak el hőseink. Ez mellesleg a fordulópont is kettőjük kapcsolatában, mert Teddy sem akart lemaradni az egyre jobban emlékező lakók sorában, ezért miután elmúlt a veszély leütötte Ed Harris karakterét, mert beugrott neki korábbról, hogy nem minden kóser vele kapcsolatban. Így van lehetőség arra, hogy végre a tábortűz mellett beavasson minket a szomorú történetébe. Persze itt sem maradunk utolsó csavar nélkül, Teddy már olyan régen halt meg, hogy ideje volt újra kivonni a forgalomból. Valószínűleg beteljesítette a sorsát, olyan közel hozta a vendéget Wyatt-hez, amennyire csak tudta, de innentől már nincs rá szükség.
Végül pedig a Delos-on belül folyó összeesküvésekre is jutott idő, Ms. Hale és Mr. Sizemore együtt dolgoznak azon, hogy a Theresa által kilopott információt valahogy kijuttassák a parkból. Ehhez mondjuk találomra pont megtaláljak az egyik legproblémásabb lakót, azt aki az első epizódban Dolores apját játszotta. A tervük az, hogy csak felültessék egy vonatra is kiküldjék a parkból, ami talán némileg ellentmond annak, amivel Maeve-et hitegetik, hogy egyszerűen csak felrobban, ha el akarna szökni. Már csak két rész van hátra, úgyhogy az ilyen kérdések kapcsán számíthatunk a válaszokra, a kérdés inkább az, hogy a Westworld a jó ötleteit megfelelő formában tudja-e elmesélni.
Egyéb felfedezések:
- Általában nem szoktam felismerni a zongora által játszott feldolgozásokat, de a mostani epizódban hallható dalok mellett nehéz volt csak úgy elmenni. Különösen az Amy Winehouse nóta, a Back to Black szövege az, ami tökéletesen passzol Maeve sztorijához. A másik szám a House Of The Rising Sun volt.
- A parkkal kapcsolatos meta kiszólások sorát gyarapította, mikor Ford kijelentette, hogy a minőségellenőrzés jogköreit csökkenteni kell. A diktátorok szokták azt kérni, hogy az őket ellenőrző szerveknek legyen kisebb a hatáskörük.
- Örültem volna, ha a korábban is látott banditák érkezését valahogy sikerül feldobni azon túl is, hogy klasszikus zenei aláfestésre történik az egész. Elsőre sem volt annyira izgalmas, most Maeve improvizálása sem dobta fel túlságosan.
- Ha jól sejtem Bernard és a biztonsági csóka beszélgetése arról szólt, hogy Ford jobbkeze előbb-utóbb le fog bukni, mert nagyon gyanús lesz, hogy hol van Elsie ha véget ér a szabadság. Bár lehet, hogy belőle készül android változat, ahogy azt Theresánál gyanítottuk.
- Ha Wyatt történetének is van valamilyen valódi alapja, akkor nála tutira Arnold volt a kiindulás, ugye?
Pilgrim76 2016.11.24. 10:50:38
Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2016.11.24. 11:14:37
Flankerr 2016.11.24. 11:18:19
BotloB 2016.11.24. 13:07:07
szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.24. 13:42:56
Plusz más (Arnold) is mahinálja Maeve beállításait, erre a szakálmaki is célzott mikor a saját szemével látta.
A kis ferdeszemű meg bele van zúgva kicsit, persze hogy enged a nyomásnak ;)
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2016.11.24. 14:15:31
Pilgrim76 2016.11.24. 14:22:46
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2016.11.24. 15:00:30
De mivel pontosan úgy viszonyul a hostokhoz mint Isten a teremtményeihez, Arnold is kvázi olyan mint valami isten a hostoknak, aki folyamatosan beszél hozzájuk. Vallási köntösben jelenik meg, mint valami felsőbb erő, belső hang.
A keresztény témakörben maradva pedig Arnold és Ford párosa kicsit olyasmi mint amit néhány valláskutató állít Jahve és Élohim kapcsolatában (a keresztény hagyomány szerint ez lényegében csak két neve Istennek, a vallástörténészek szerint pedig a "klasszikus" két teremtő isten egybegyúrása, ill. egyik győzedelmeskedése a másik felett).
Ford kiiktatta Arnoldot nézeteltéréseik miatt, valószínűleg azért, mert Arnold megneszelte, hogy Ford motivációja mindössze saját megalomán egójának kiterjesztése, aki embereket, sorsokat, életeket akar irányítani, miközben ő csak mókás Disneyland-nek képzelte el az egészet. A paradicsomi állapotot szerette volna fenntartani, Ford pedig a Nagy Narratívát szerette volna beindítani, ami ugyan káoszt szül, azonban végül minden az ő akaratát szolgálja majd, de ez csak úgy sikerül egyedül, ha a hostokban van valami emberi entitás.
Hogy ezért ölte-e meg végül Arnoldot, hogy a tudata a hostok része legyen mint teremtő erő (és ez ellen Arnold folyamatosan küzd, illetve Ford ellen irányítja saját akaratát), vagy Arnold maga rogramozta bele magát a hostokba ugyanezen célból, az csaknem részletkérdés.
Mindenesetre Arnoldnak köszönhető, hogy a hostok öntudatukra ébrednek, a traumáikra meg azért emlékeznek, mert ez lényegében az, ami Arnolddal is történt. Az analógiában Maeve Arnold, Ford pedig a fekete ruhás férfi.
A labirintus pedig az agy, a közepe az emberi minőség legmélyére vezet, ott lakik Arnold. Ford azért nem tudja kitörölni a hostok tudatalattijából a tartalmat, mert valójában ott emberek, pontosabban ők Arnold. Ez az amit Ford soha nem fog tudni megtörni, hacsaknem állítja le az egész parkot, de akkor Arnold győz.
BotloB 2016.11.24. 15:10:02
Volt is hasonlóról szó valamikor a 3. vagy 4. rész környékén, amikor Ford Bernardnak mesél a mesterséges intelligencia mibenlétéről a piramisos példán keresztül. konkrétan ezt mondja el, hogy Arnold az öntudatra ébredést úgy képzelte el, hogy a gondolatok "isteni hangként" jelennek meg a hostokban ál-öntudatként, mint ahogy feltételezések szerint a primitív ember értelmezte saját gondolatait, majd az öntudatra ébredés során ezt az isteni értelmezést váltja fel az a felismerés, hogy a fejükben hallott hang valójában a saját gondolatuk.
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2016.11.24. 15:29:04
BotloB 2016.11.24. 15:52:39
Ez a névadás amúgy ilyen háttérrel elegáns megoldás lenne. Nekem is úgy tűnik, hogy Ford inkább a mechanikai részekben volt otthon.
Elveszett a falábam 2016.11.24. 18:46:28
kovácspéterke 2016.11.24. 19:49:08
BotloB 2016.11.24. 20:06:29
Már egy korábbi rész megvitatásánál is leírtam, hogy szerintem teljesen alátámasztható. Felix valószínűleg egyszerűen nem a legcsiszoltabb és legegészségesebb elme az alkalmazottak között, a kettőből eredendően pedig hadilábon áll a munkahelyi moralitás kérdéskörével is. Ezekből adódóan 1. valószínűleg sokáig inkább kihívást és kitörési lehetőséget lát a Maeve-vel való játszadozásban, mint veszélyt 2. a veszélyről lehet, hogy fel sem fogja, hogy nem csak a munkáját fenyegeti, hanem valamivel nagyobb ívű dolog is lehet belőle 3. akár vonzódhat/kötődhet is valamilyen formában Maeve karakteréhez, a mindennapi életben is látunk ennél betegebb perverziókat is 4. ha már rájött h balhét csinál, valószínűleg inkább próbálja elfedni, mint jelenteni/elismerni...vagy méginkább "előre menekül".
Egy múltkori elemzés alatt már hoztam azoknak a banki alkalmazottaknak a példáját, akik kiskaput találnak a bank rendszerében, és ahelyett, h szólnának a főnöknek, nekiállnak lopni az ügyfelek számlájáról, ameddig a nyakukba nem szakad az egész balhé.
TetraB 2016.11.25. 11:34:27
Számomra ezért is nagyszerű a sorozat, hiszen Ford mondataiból is ez világlik ki, hogy az emberek túlnyomó része ugyanolyan robot, szokásai, programjai, vágyai rabja és mindig van másik ember, aki ezt átlátja, kihasználja.
kovácspéterke 2016.11.25. 16:09:00
vargatom 2016.11.27. 18:22:15
Elkövettél valamilyen apró rosszaságot, és egyszercsak olyan döntési helyzetbe kerülsz, hogy vagy beismered ezt - vagy elkövetsz még egy apró, talán picit nagyobb rosszaságot, amivel megúszhatod a felelősségre vonást. Ebben a helyzetben szinte mindenki az újabb rosszaságot választja, abban bízva hogy majd ennek segítségével elsikálhatja az előzőt is és akkor minden rendben lesz.
Innen nagyon könnyű egy lefelé tartó spirálba kerülni, ha újra és újra ilyen szituációk következnek - ahogy egyre hosszabb a bűnök listája és egyre nagyobb a tét, úgy képes az ember egyre nagyobb disznóságokat is bevállalni, hogy megmeneküljön. Aztán mire a lelkiismerete tényleg felébredne és megálljt parancsolhatna, addigra már késő.
Felixnél is a tablet és a robot kismadár ellopásával kezdődött a dolog, és ahogy BotloB írta, végig csak előre menekülni próbált - bár biztos benne van valamennyire az érzelmi faktor is. De végig csak egy akkor még ártatlannak tűnő, megúszható plusz dolgot kellett csak megtennie - aztán egyszercsak már a gépek lázádásáról van szó, de ha most próbálna visszakozni, akkor már nemcsak az állását bukja, hanem biztosan a legsúlyosabb büntetés vár rá, ami abban a jövőben még beleférhet.
Sylvester meg eleinte azért tartott velük, bár vonakodva, mert ő is bűntárs volt amiért nem jelentette Felix lopását. Most meg már a puszta életét lesz kénytelen menteni.
vargatom 2016.11.27. 18:24:43
A rabságból akar kiszabadulni, amit a parkban szinte biztosan nem tehet meg. Bernard még a behaviour csapat vezetőjeként is ugyanúgy Ford bábja, mint az utolsó bandita vagy prosti Westworldben, maximum kicsit tágasabb a "cellája", mármint szellemi értelemben.
Raziel Anarki 2016.12.01. 18:14:46