Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Jót tesznek a rajongói teóriák?

Westworld kibeszélő 1. évad 7. rész

2016. november 16. 11:33 Fega 97 komment

1-1oro0fg8c4zoftmm2x7cya.jpeg

Folytatódott az HBO Westworld című sorozata, aminek a napokban jelentették be a második évadát. Tovább mögött spoileresen foglalkozunk az epizód eseményeivel.

Tessék, megtörtént: a Westworld beigazolta az első igazán komoly rajongói elméletet, amit több tucat posztban, videóban és podcastben dolgozott fel az internet erre fogékony része. Biztos voltak olyan nézők is szép számmal, akiket meglepetésként ért a dolog, de legtöbben inkább azt érezték, hogy de jó, igazam volt! Ez felvet néhány kérdést a Westworlddel, illetve annak jövőjével kapcsolatban. Annak örülök, hogy az ominózus utolsó jelenet nagyon szépen volt rendezve, plusz nincsen arról szó, hogy Ford mindent az irányítása alatt tudna, ezért az erőfitogtatás meg az önhittség ettől csak még drámaibb lesz.

Viszont a sorozatnak meg kell találnia a módját, hogy a nézőit ne csak azzal vonja be a történetbe, hogy folyamatosan megoldandó feladatokat kínál neki. Oké, hogy ez is nagyon vonzó tud lenni, viszont ez nem lehet a sorozat egyetlen alapanyaga, kellenének továbbra is azok a karakterek meg sorsok, amik tényleg megérintik a nézőket. Nem is tudom, hogy melyik karakter lenne az, akinek a halála érdemi felzúdulást tudna kiváltani. Ha pedig mindenki lecserélhető, az egyrészt a sorozat jellegéből adódóan érthető, másrészt viszont probléma is lehet belőle, hiszen elég 1-2 csalódást keltő "leleplezés" és hirtelen már nincs is, ami a sorozat mellett tartja az embert.

Mondjuk akit a sorozat jellege zavart, az valószínűleg már a hetedik epizódig sem jutott el, pedig ez elég jól sikerült. Felépítését és történeti egységét tekintve talán most először sikerült felérni a nyitáshoz. Gyenge pontként persze ott volt benne Dolores és William, de ne legyünk telhetetlenek. Az elején gondolhattuk azt, hogy sikerül valami érdekeset kihozni, ebből a furcsa, Rómeó és Júlia jellegű helyzetből, amit egy android és egy ember érzelmi kapcsolata jelent. Sajnos William szörnyen érdektelen karakter, aki a mostani epizódban sem tett túl sokat azért, hogy szimpatikusabb legyen. Így viszont elég nehéz értékelni a velük kapcsolatos eseményeket.

1-8xiczobimwkgyrukgo78ow.jpeg

Nagyon nem tetszett, ami a vonaton történt. Lawrence szóba hozza, hogy a kezdeti időkhöz képest mostanra úgy tűnik, mintha rákapott volna a park meg a lövöldözés, gyilkolászás ízére. Erre nem is tud semmit mondani, csak bámul maga elé. Később mondjuk úgy tűnik, hogy egyetért a dologgal, mert Doloresnek csillogó szemekkel mesél arról, hogy Westworldben a való világgal ellentétben nem kell tettetni, hanem végre az lehet, aki tényleg lenni akar. Ezzel mondjuk csak annyi a baj, hogy ebben a parkban a tettetés alapfeltétel, ugyanis ha eleve úgy viselkedsz, hogy a bögyös menyecske, vagy a kellemetlen arcberendezéssel rendelkező bandita valójában csak egy robot, akkor az egész elveszíti a báját. Ezért nincs igazán értelme annak, amit mond és kábé csak annyiról van szó, hogy a való életben gyáva, itt meg nem az, mert itt nem számít.

Arra viszont remekül megtanít a Westworld, hogy az utat próbáld meg kiélvezni és ne a céltól várd a beteljesülést. Addig érezd jól magad, míg történnek veled ezek a valódinak tűnő események, ne arra várj, hogy a végén majd megtudod az egész értelmét és attól majd boldog leszel. Williamnek ez még nem esett le, de erre van a labirintus és azt érzem ez a szál abba az irányba megy, hogy valamilyen formában összefonódjon a feketeruhás ember történetével, mert folyamatosan kerülnek elő onnan az ismerős arcok vagy tárgyak. (Igen, még az is kiderülhet, hogy William maga a feketeruhás ember) Azt viszont nehéz eldönteni, hogy Doloresszel mi lesz, mert róla nem tudjuk hányadán áll Arnolddal vagy Forddal és most kinek mennyire hazudik vagy ki mennyire irányítja. Gondolom végül mindkettőjük kezéből kicsusszan és a saját oldalán fog majd állni.

Meglátjuk, hogy addig a park többi részével mi lesz, mert Bernard leleplezése mellett az is kiderül, hogy nagyjából hányadán is állunk az évad fő konfliktusával. Az intellectual property vagyis szellemi termék eddig nem igazán hangzott el a sorozatban, de most hirtelen több egymástól független szereplő is használta, hogy értsük: ez itt a lényeg. Ez a Delos számára a valódi érték a parkban, ami még mindig jelentheti azt, hogy robot hadsereget vagy bármi mást akarnak belőle csinálni, de a lényeg úgyis az, hogy eddig hiába volt a tulajdonuk a park, a robotok készítésének és programozásának know how-ja, mindig is Fordnál maradt, aki érezte, hogy ez az egyetlen ütőkártya a kezében, ezért gondoskodott róla, hogy meg is tartsa.

1-bvjkbhj2tk0p66pxlx4rgq.jpeg

Charlotte Hale az első, aki felbukkant az igazgatótanácsból, ő egy (nem 100 százalékig életszerű) beszélgetés közben, mondja el Theresának, hogy csak az IP fontos a cég számára. Meg kell oldaniuk, hogy Ford álljon fel az asztaltól és adja át a robotok készítésével és programozásával járó információkat, ahelyett hogy magára gyújtaná az egészet. Az is elhangzik, hogy hamarosan érkezik a tanács többi tagja is, ebből pedig eléggé az következik, hogy képesek mindent megtenni annak érdekében, hogy Fordot félreállítsák.

Vagyis van itt legalább két frakció (de simán lehet három is, Arnolddal), köztük meg ott vannak a robotok, akiket eszközként akarnak felhasználni, de nekik is szépen lassan feltámad a saját ügyük. Egyelőre csak Maeve-nél láttuk, ezért feltételezem, hogy az előző részben elvégzett változtatások következtében fordulhat elő, hogy nem is tudják simán lefagyasztani őt, ahogyan a többi lakót. Ez később még biztosan fontos lesz, a mostani jelenet annyira nem volt erős, bármennyire is igyekeztek elhitetni, hogy esetleg ő lesz a véráldozat, vagy arra kényszerül, hogy Felix meg Sylvester után mások előtt is felfedje valódi kilétét és akár gyilkoljon is. Ez nem történt meg, de azok után, hogy Clementine-nal a szeme előtt ilyen csúnyán elbántak, valószínűleg nem hagyja annyiban a dolgot.

Korábban előfordult, hogy Maeve és Felix valamilyen filozófiai kérdésről beszélgettek, aminek jónak kellett volna lennie, de mégsem volt az. Ahhoz képest most történt előrelépés, de még így sem értettem teljesen, hogy Maeve fejében mi járhat. A szó legszorosabb értelmében egyszer sem halt meg, bármennyire is hasonlónak tűnik számára az élmény. Persze ha hozzávesszük a törléseket, meg minden mást, amit az elmúlt 2 részben átélt és megtudott a saját jellegéről, akkor világosan érthető, hogy veszítenivalója valóban nincs. Ettől lesz igazán veszélyes, de még mindig nem tudjuk, hogy a kontrollálatlan robotokat mennyire nehéz megállítani, vagy mekkora kihívást jelentenek egy embernek. Nyilván a beállításoktól is függ, azt viszont nem látni, hogy Maeve hogyan fogja megszerezni magának a többi robotot.

1-ord26i9-vriasctblzkgyg.jpeg

Az indiánok nem véletlenül kerülnek elő egyre gyakrabban a történetben, mikor két fél konfliktusába egy újabb pisil bele az érdekes helyzeteket tud hozni. Arról már korábban is volt szó, hogy a lakók helyzetébe milyen könnyű belemagyarázni a rabszolga hasonlatot, és ez valamennyire igaz a leigázott, kisemmizett és meggyilkolt indiánokra is. Ők tehát még egy váratlan és kiszámíthatatlan tényező ebben a hatalmi játszmában, amibe még a fentebb említett Arnold is könnyű szerrel bekavarhat. Itt fontos lesz a bevezetőben boncolgatott kérdés, hogy mennyire rondít majd a Westworld összképén, hogy a nézők egy része jó szívvel sem Ford, sem a Delos oldalán nem tud állni.

Azt nem gondolnám, hogy ez egy olyan része a sorozatnak, amit mondjuk a második évadra meg tudnak vagy meg akarnak változtatni. A mostani epizód elnevezése is elég árulkodó. A Trompe L'Oeil festészeti stílusról kapta a nevét, aminek elsődleges célja, hogy becsapja az ember érzékszerveit. Itt pedig ismét meg lehet említeni, hogy azok a filmek, amik Jonathan Nolan nevéhez is fűződnek gyakran éltek ehhez hasonló eszközzel és akár egy alkotáson belül is több különböző módszert alkalmaztak annak érdekében, hogy az orruknál fogva vezessék a nézőket. Ez a Westworld sem hiányzik  és nem is fog kikopni, de ennek megvan az ára is.

1-9ewiz0w9fhtvp89k4obycg.jpeg

A legfőbb kritika továbbra is az a sorozattal az, hogy bármennyire szépen is van írva, szerkesztve, fényképezve, rendezve, érzelmeket mégsem vált ki. Hiába jönnek jobbról, balról a szépen felépített csavarok, ha azok túl nagy katarzist nem tudnak okozni. Ezzel a kihívással szerintem mindvégig küzdeni fog a Westworld, furcsa arra gondolni, hogy most az építkezést látjuk és később már senkit nem fog érdekelni, hogy robotok a főszereplők, minden néző egy emberként akarja majd, hogy a sorsuk jól alakuljon. Szerintem ehelyett a sorozat érdekesebb tud lenni, mikor vállalja azt, hogy itt eleve laboratóriumi körülmények között mutat be bizonyos jelenségeket. Erre volt példa a kicsit átlátszó bemutató, ahol először végignéztük, ahogy megvernek egy nőt, aki csak tűri, majd látjuk, ahogy brutálisan bosszút áll. 

Ez megint olyan, mint Felix madár programozása, hogy kicsiben elmeséli azt, ami következik vagy következhet. Ez nem egy nagy dolog és még steril is, vagyis benne van a sorozattal szemben megfogalmazott kritika, szerintem mégis az epizód egyik legérdekesebb jelenete volt. Pluszban beletették azt is, hogy lesz majd itt egy véráldozat, ami jobban kiélezi a Delos és Ford között zajló konfliktust, hiszen elveszik a főnök bizalmi emberét. Plusz Clementine-t nem egy ember, hanem egy lakó teszi helyre, ezért egy olyan kiszólásnak is volt helye, hogy haha a mérnökünk valójában robot, ezzel kacsintva még egy utolsót mielőtt beigazolták volna a Bernarddal kapcsolatos teóriákat. A sorozat gyakran fordul át ilyen saját maga farkába harapó kígyó helyzetbe, amivel nehéz mit kezdeni. Ráadásul az eddigi 7. rész másik tanulsága, hogy a készítőknek is nehéz ezt hétről hétre meggyőzően prezentálni. Viszont ha sikerül eltalálni, akkor továbbra is egyedi és emlékezetes tud lenni.

Egyéb felfedezések:

 

  • A Delos terveiben az is szerepel, hogy teljesen formázzák a lakókat. Valamiért az az érzésem, hogy ide nem fogunk eljutni, vagy nem abban a formában, ahogy azt a cég jelenleg elképzeli.
  • Azt értem, hogy Charlotte is ilyen különös figura, akinek hatalma van és mindent megtehet, ettől még azért kicsit túlzott pózerkedés, hogy meztelenül nyit ajtót Theresának. Akár tudja, hogy ő jön, akár nem.
  • Azért az elég kemény, hogy Rodrigo Santoro meg Ingrid Bolsø Berdal alig szerepeltek az évadban és mindjárt véget ér.
  • Doloreshez kötődött valami jó is! Először azt hitte, hogy a fejében megalkotott egy teljesen új tájat, de később kiderült, hogy valójában látta már, csak nem emlékezett rá. Ez lehet arra egy metafora akár, hiszen a saját útját keresi, és azt hiszi, hogy azt is járja, de mennyire tud szabad lenni, mikor minden amit tesz egy programnak köszönhető? 
  • Mondjuk az epizód metaforája egyértelműen a pávatoll és az emberi bölcsesség közötti hasonlóság. Az ember folyton a mocsokban jár, térdig, aztán hiába gondolja azt, hogy az elképesztő teljesítményei megkülönböztetik vagy kiemelik, valójában csak arra jó, hogy olyan partnert szerezzen magának, aminek társadalmon belül nagyobb a presztízse. Mindent a pináért csinál tehát az ember. Itt is szóba kerül az, hogy ez a kiszólás vajon meta-e és akkor ez a sorozat sem több-e párzási rituálénál?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gregaba 2016.11.16. 12:00:07

Fega, téged amúgy az ilyen 10 oldalas semmitmondó agymenésekért fizetnek az indexnél? Mert akkor nagyon irigyellek, de komolyan...

poisonborz 2016.11.16. 12:05:00

remélem hogy a végén nem oda lyukadunk ki, hogy a látogatókról gyűjtött adatok jelentsék azt az IP-t - márpedig kevés más értéket látok, ha bizottsági csaj szerint a hostok, eszközök, sztorik nem érnek semmit. mármint ezt a szálat is meg lehetne csinálni jól, de valahogy nagyon benne van a same old privacy-nyáladzás esélye.

wiener 2016.11.16. 12:24:43

nagyon sok sebből vérzik a sorozat, tele van baromságokkal, pl. ez hogy a feka prosti csaj szemmel kényszeríti a 2 melóst hogy csináljanak dolgokat az egy nettó hüjeség, miközben a biztonságiak simán lelövik a droidot, de ez csak egy dolog, sok van
és ez az egyébként izgi rész is más sorozatokhoz képest még így is uncsi volt

hopkins viszont jó, csak fáradtnak tűnik, remélem nem beteg

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.16. 12:42:24

Végre egy sorozat ami kicsit megmozgatja az ember agyát erre jön a fanyalgás.
A Lost ehhez képest egy kislapát verébszar.

@wiener:

A szemléltetés során az is kiderült hogy a biztonságiak is droidok, és az is lehet hogy a hentesek is azok.

akovike 2016.11.16. 12:42:59

"Ezzel mondjuk csak annyi a baj, hogy ebben a parkban a tettetés alapfeltétel, ugyanis ha eleve úgy viselkedsz, hogy a bögyös menyecske, vagy a kellemetlen arcberendezéssel rendelkező bandita valójában csak egy robot, akkor az egész elveszíti a báját."
Ez meg milyen logika mentén jött ki? A vendégek szempontjából az egész park arról szól, hogy semminek nincsen következménye, az egyetlen, ami korlátozza őket, a saját természetük, belső morális iránytűjük. Tehát a parkbeli viselkedésük mutatja meg a valódi személyiségüket (ahogy William is mondta), amiket a való világban természetesen korlátok közé kell szorítaniuk.

akovike 2016.11.16. 12:44:37

@szociál: Szerintem nem kell annyira túlgondolni, mint amennyire itt fenn elő van vezetve.

VogelZsigmond 2016.11.16. 12:58:46

"Egyelőre csak Maeve-nél láttuk, ezért feltételezem, hogy az előző részben elvégzett változtatások következtében fordulhat elő, hogy nem is tudják simán lefagyasztani őt, ahogyan a többi lakót"

Szerintem nem nincs koze a valtoztatasokhoz. Eddig szerintem egyertelmu, hogy Ford es Arnold kozott volt egy komoly egyet nem ertes abban, hogy kell-e "sajat akaratot" adni a host-oknak vagy sem. En valoszinuleg tartom, hogy mielott valaki kicsinalta Arnoldot (vagy csak siman eltunt) atalakitotta egy-ket regi host programjat onfejlesztore. Hogy a sok ev alatt, ne lehehessen oket csak ugy resetelni. Hogy emlekezzenek dolgokra kesobb is es legyen "sajat szemelyiseguk".
Vagy ami meg jobb az az, hogy lehet sajat maga digitalis masat melyen belprogramozta egy-ket hostba. Eltettek lab alol, de O vagyis a szemelyisege ott van egy-ket gyanutlan host-ban.

rudo 2016.11.16. 13:12:50

FEGA bazdmeg! Eddig türtőztettem magam, mert jobban érdekel a sorozat és az "általad biztositott platform" alatt a rajongókkal eszmecserélni, de mi a bánatnak erölteted ezt. Add át valaki másnak a stafétát, mert itt szerintem senki sem olvassa el azt a terjengős baromságot, amit irsz.

2016.11.16. 13:16:11

@wiener: Igen, csak ölbe kellene venni a laptopot hozzá. De ez egyiknek se jutott eszébe, inkább nagyon megijedtek attól, hogy a csaj bármikor megkeresi őket. Ebből csak úgy lehet kijönni, ha kiderül, hogy a robotoknak különleges mágikus erejük is van. Az ilyen sorozatok nagy hibája a negyedik-hetedik évadi témahiány, ahol már mindent túl kell bonyolizálni, hogy még menőbb legyen. Itt erre egy jó ötlet.

2016.11.16. 13:17:34

@szociál: Egy ilyen sorozatban bárkiről bármikor kiderülget, hogy robot, Vagy ha nem, akkor bármikor az lehet.

kovácspéterke 2016.11.16. 13:25:41

Sztem nem kell, hogy érzelmeket váltson ki, az agyalás a lényeg, hogy lehet teóriákat felállítani, amik vagy beigazolódnak vagy nem. Elég érdekes morális kérdéseket feszeget az egész, ami ráadásnak most aktuális is. Lehet h a szerelmi szál nem átütő, de sztem kifejezetten üdítő, hogy nem ez van középpontban.

2016.11.16. 13:25:56

@rudo: Pontosítok. Én sem olvasnám el, de úgy adódott, hogy épp ráérek. Ilyen nézőpontból üde színfolt ez az elemzés és nem járnál ide, ha nem így gondolnád. Mintha én benéznék egy matematika blogra, egy szót se értenék abból, ami ott folyik és teljesen természetesen le is hülyézném őket, hisz érthetetlen zagyvaság, ami ott folyik. Éljen a modern magyar ember! Csak semmi önálló gondolat és személyieskedés! Bármi, ami nem az, amire én gondolok, netto tömény baromság! Mert lehet egyetérteni vagy nem egyetérteni, ezen a szinten kevés ember vállalkozik arra, hogy megértsen egy sorozatot.

András Tibor 2016.11.16. 13:32:49

Az érzelmi hatást én is hiányolom. Bármennyire is tragikus egy jól fölépített kapcsolat után az egyik fél emlékeinek és személyiségének törlése, ezt a csavart csak egyszer lehet eljátszani hatásosan. Nem ehhez a részhez kapcsolódik, de a történet lassúságán kívül az egyik legnagyobb - szőrszálhasogató - bajom az androidokkal az, hogy Felix bevallása szerint az agyuk összetettebb és erősebb, mint az embereké. Az egy dolog, hogy az androidoknál már rég átléptük azt a szintet amikor számítástechnikusok és mérnökök helyett inkább orvosokra van szükség a karbantartásukhoz (hogy ez mégis hogyan olcsóbb mint a korai, mechanikus androidok, azt morcosan, de elfogadom). De az emberi agyat megközelítő összetettségű szintetikus-organikus rendszert készíteni az agy fölépítésének és működésének olyan átfogó megértését föltételezi, ami alapján Ford egyetlen ésszerű célja csak a teljes világuralom, illetve a saját és az esetleg hozzá közelálló emberek tudatának halhatatlan androidtestekbe töltése lehet. Az androidok ellenállóbbak, kitartóbbak, alakíthatóak, nem öregszenek és kvázi halhatatlanok amíg a személyiségmodulnak valahol van egy biztonsági mentése. Egy Ford jellegű ember szerintem nem kockáztatná a véletlenszerű vagy erőszakos halálát amikor láthatóan nagy tervei vannak a parkkal és a lakókkal.

William nekem viszont igenis szimpatikus egyelőre. Tudok szimpatizálni azzal, hogy úgy érzi, hogy a "valóságban" nem tud/ nem mer igazán kiteljesedni, nem érzi úgy, hogy az a "hős", az a 'karakter' lehet aki igazán lenni akar. Westworld egyfajta menekülés számára egy olyan világból, ahol valahol mindenki tetteni kényszerül, ahol az emberi kapcsolatok (különösen minél magasabbra tör az ember) kizárólag önző, személyes érdekeken és mindenféle látszatokon alapulnak. Ezzel szemben Westworld a maga eltúlzottságával, történelmietlenségével, nyersségével, színjátszásával mégis valódibb és őszintébb, mint a valóság. A tét nem a saját életed, (ahogy láttuk, legfeljebb könnyedebb sérüléseket szerezhetsz). Van egy csomó olyan mondás, miszerint az ember valódi énje hatalmi helyzetekben mutatkozik meg, vagy akkor ha kvázi tét nélkül azt választhatja ami tényleg a legközelebb all a szívéhez. Nem mindenki rabolna bankot csak azért mert következmények nélkül megteheti. Nem mindenki lőne agyon egy ártatlan járókelőt csak azért mert android és "nem számít". Szerintem a sorozat tökjó képet festhet az emberi természet szépségeiről és veszélyeiről, a szabályok, normák és a következmények fontosságáról. Elvégre ha Westworld sokáig következmények nélküli hely marad, akkor még a végén átkeresztelik Magyarországgá.

wiener 2016.11.16. 13:34:54

@szociál: lehet droid bárki, persze, ford is, sőt lehet ez az előzménysorozata a skynetnek és fellázadnak a robotok,
bármi lehet
de jelen állás szerint erőltetett és logikátlan egy csomó dolog
a párbeszédek súlytalanok mert a droid nem kérdez vissza a külvilágot érintő utalásokra, kb mintha süketek dumálnának egymással

minden egyes rész elé úgy ülök le, hogy várom, na most végre lesz benne valami
de eddig semmi

BotloB 2016.11.16. 13:37:10

@Holo Qi:

Szerintem simán vállalható narratíva, hogy a két technikus egyszerűen nem fogja fel a súlyát annak, amit csinálnak, és Maeve viselkedését is csak az átalakított jellem-karakterisztikának tudják be, amit akkor módosítanának, amikor akarnak, de egyelőre még nem lépte át Maeve viselkedése feléjük azt a szintet, amikor visszakoznának. Valószínűleg amikor átlépi, akkor meg már késő lesz. Egyelőre nagyobb az izgalom a játékban, mint az általuk érzékelt probléma.

András Tibor 2016.11.16. 13:39:17

@kalacs: 1. Lehet, hogy van. Lehet, hogy Bernard emberként kezdte karrierjét. Elvégre láttuk a feleségével skypolni, az valami álom lett volna? A dán főnöknő nem fog hiányozni senkinek? Szerintem Ford ugyanúgy lemásolja majd és "emberként" fog élni.

2. Dettó. A műtőasztalon kívül semmilyen élő interakciójuk nem volt korábban. Felix simán pont az ellenkezőjét tehette volna félelmében, mint amit Maeve kért.

3. A pisztolyok asszem valahogy módosítva vannak, azokkal talán akkor sem tudnának embert ölni ha a programjuk engedné, viszont a fizikai erővel való gyilkosságra csak a programozásuk miatt nem képesek.

BotloB 2016.11.16. 13:40:36

@kalacs:

1. Valószínűleg Bernard egész karakterét felépítették. Aki meg tud írni egy ilyen mesterséges intelligenciát, annak egy hamis személyazonosság nem nagy gond.

2. Mint ahogy az előbbi kommentemben is írtam, nem biztos, hogy félnek tőle, lehet, hogy egyszerűen csak izgalmasabb nekik egyelőre a játék, mint amekkora a félelemérzetük.

3. Alapvetően azért volt ijesztő a dolog, mert normális működés mellett sem a technikus csajt nem bánthatta volna a robot, sem saját magát nem kellett volna elintéznie. Normális működés mellett továbbra sem tehetnek komoly kárt a vendégekben.

guy 2016.11.16. 13:40:50

Nekem ez a sorozat túl lassú, a harmadik rész környékén kaszáltam. Lehet, hogy megnézem az utolsó részt, de ha még mindig csak beszélgetnek, meg programhibás robotokkal nyűglődnek, akkor végleges kasza.

kovácspéterke 2016.11.16. 13:42:02

@kalacs: a 2. felvetésedre, lehet neki bankszámlája, meg bármije. de lehet h messzebbre mutat az egész, és az összes alkalmazott host. még nem tudhatjuk. pl a biztonsági főnök az, nagy valószínűéggel.
a 3. a golyó lehet hőérzékelős meg akármilyen, egy szikla kevésbé :)

BotloB 2016.11.16. 13:42:34

@wiener:

Az is egyértelműen el lett mondva többször, hogy az androidok nem érzékelik a külvilággal vagy bármi "zavaróval" kapcsolatos információt. Egyszerűen nem dolgozza fel a rendszerük az ilyen infot. Szó szerint mintha nem is látták v hallották volna.

Pestépítő 2016.11.16. 13:44:25

egyedül a helyrerakó kommandós meg az a mérnök kiscsaj szimpi az egész sorozatból, aki eltűnt. remélem a végén felgyújtják a ge.cibe az egészet és elvágtatnak egy fekete lovon.

rudo 2016.11.16. 13:45:22

@Holo Qi: óóóóóóó anyám... mégegyszer: azért jövök ide, mert a kommentekben remekül fűzzük a konteokat, stb. Nem az zavar, hogy valaki egyfajta kritikát ir egy sorozat epizódról (de igen ez is amúgy), hanem, hogy olyan mennyiségű baromságot hord össze, amennyit már rég láttunk. Nemtudom feltünt-e, a kommentek sosem fega elemzésére és gondolataira reagálnak, hanem az adott részre. Ezzel eddig nem is volt gondom, de most azt kéri számon, hogy a sorozat készitői megelégszenek azzal, ahogy a rajongókat mozgásban tartják. Holott ezt kb előre deklarálták is. Tekintsünk egy sorozatot, de legalábbis annak egy évadát egy szerves egésznek - mint egy filmet, vagy irodalmi alkotást. Ha a kritikus kijönne a film közepén és utána azt irná, hogy az egész egy bejefezetlen fércmű - hát elég hiteltelen volna. Namost fega ezt teszi minden epizód után, értsd: a sorozatot értékeli. Ezt nem kéne, illene némi higgadt profizmust mutatni és megvárni, mig összeáll a big picture. Főleg egy olyan műnél, ami nagyon precizen van összerakva és adagolva. Hétről - hétre ez unalmas és eröltetett, ráér a végén levonni a konzekvenciát. Addig az olvasottságért - merthát itt ez lényeg - elég lenne az adott rész keretein belül maradni. Igy érted, mi a bajom?

Gukker 2016.11.16. 13:57:56

Hát, nekem meg pont William az egyetlen karakter, akivel szemben érzek némi szimpátiát, akiben látom a jellemfejlődést.

@András Tibor:
"3. A pisztolyok asszem valahogy módosítva vannak, azokkal talán akkor sem tudnának embert ölni ha a programjuk engedné, viszont a fizikai erővel való gyilkosságra csak a programozásuk miatt nem képesek."
És mi van a nitroglicerinnel a vonaton?

wiener 2016.11.16. 13:59:15

@BotloB: pont ezt mondom hogy súlytalanok a dialógusok
mindenki mond amit akar, nincs interakció
ez egy faszság

rudo 2016.11.16. 14:08:09

@kalacs:

1: Ez a kérdés végülis jogos, de keveset tudunk még az ördögi tervről. Lehet, hogy bernard valamikor ember volt (bár igy is úgy is gyanus, hogy nem öregszik). Azt, hogy kap-e fizetést, stb, lehet azzal magyarázni, hogy minden számitógépeken zajlik. Hát hackeltek neki HR kartont, bankszámlát stb. Sokkal jobb kérdés, hogy egy ilyen heterogén csapat (feltételezve, hogy más dolgozó is host) elég bajosan kezelhető. Ebből az következik, hogy vagy mindenki host (ez tudjuk, hogy nincs igy), vagy ügyesen van irányitva a fluktuáció (5-10 évente cserélődik az emberi állomány)

2. Nekem ez nem annyria zavaró. Egyrészt emlitik, hogy ők csak amolyan segédmunkások, nem látnak a dolgok (szoftver) mélyére, másrészt elhangzik egy konkrét zsarolási potenciál is. Ők úgy tudták: (a.) törlés után semmire sem emlékeznek (b.) bombabiztosan ki lehet őket kapcsolni és úgy is maradnak (c.) embernek nem árthatnak. Hát most már tudják, hogy ez nem igy van. Ha miszlikbe nem is vágja őket, bármikor elmodhatja, hogy miket művel a személyzet stikában. Ebben az esetben az egyetlen lehetőségük, hogy várnak, amig valahogy ki nem tudják vonatni a forgalomból (ami nem is olyan könnyű, mert nagyon lassan amortizálódnak a hostok;).

3. A lövedék (és a fegyver is részben) spéci. Host semmilyen eszközzel és módon nem árthat embernek - még a fejszéhez is csak az egyik host nyúlhatott. Ezzel együtt természetesen bárki meghalhat a parkban (balesetben pl), ezt el is fogadja, ha belép oda. Ezzel együtt a sziklás dolgot félreérted. A host nem akart ártani senkinek, a parancs az volt, hogy magát semmisitse meg. A dolgot egyedül az értelmezte ember elleni támadásnak, aki igy módositotta a hostot, és azért tette, hogy leplezze magát.

BotloB 2016.11.16. 14:08:12

@wiener:

Szerintem egyáltalán nem az. Ha egy banki dolgozó rájön a melóban, hogy hozzáfér az ügyfelek számláihoz és lophat belőle, simán előfordulhat, hogy nem az az első dolga, hogy jelenti a főnökének a biztonsági rést, hanem lopni kezd. Láttunk már példát ilyenre.

A technikusoknál is arról van szó, hogy az egyikük titokban fejleszteni akarta a tudását, hogy viselkedés-manipuláló programozó lehessen, ezért kezd el először a madárral, majd Maeve-vel játszani. Egyelőre pedig úgy érzi, nem lépte át azt a határt, amikor a Maeve-vel való játszadozás akár a munkáját, akár a céget veszélyeztetné. Utóbbit lehet, hogy fel se tudná mérni. Gond nélkül alátámasztható narratíva, nem kell hozzá összevissza beszélni.

BotloB 2016.11.16. 14:11:58

@rudo:

Nálam simán benne van a pakliban, hogy Bernard egy régi rendszerű android, aki nem lett nyilvántartásba véve, ezért bármikor elő lehetett venni a szekrényből, és semmilyen új irányítórendszer nem érzékelte a hálózaton ismeretlen androidként. A személyiségének a programozása valószínűleg fejlettebb, vagy csak jobban fel van húzva az intelligencia karakterisztikája, a személyazonosságát pedig a digitális világban nem nehéz előállítani.

Zsolt696 2016.11.16. 14:19:23

@kalacs:
Mindegyik kérdésedre található még ennyi ismeret után is elfogadható magyarázat egy kis töprengés után:

"1: Hogy nem tűnt fel senkinek hogy egy robotot alkalmaznak (Bernard) a cégnél emberként? Nincs semmilyen nyilvántartásban, nincs bankszámlája amire fizetést kap..."
Pl. Bernard valamikor élő volt, anyukával apukával, adószámmal, kis tesóval. Aztán úgy járt, mint most - valószínűleg - Theresa.

"2. Amint mondtátok előttem a mérnökök nevetséges hogy befostak a néger prostitól. Amikor azt kérte hogy húzzák fel az értelmi szintjét, simán lehúzhatta volna nullára aztán kész. Vagy csak szól a főnöknek hogy bugos."
Igen, ez a történet leggyengébb pontja számomra is. Ugyanakkor szinte lehetetlennek tartom, hogy egy ilyen jól felépített sorozatba pont egy ekkora bakit követnek el.
Ha az emberi tulajdonságokat nézünk, akkor az esetükben tipikusan az történik, amit a legtöbben elkövetnének reflexből: a kisebb büntetés elkerülése végett inkább előremenekülnek, és bevállalnak egy nagyobb bűnt, mert elgondolásuk szerint van esélye, hogy így sikerül a mederben tartani az eseményeket. Ha most elaltatnák a robotot, és lejelentenék, hogy valami nagyon nincs rendben vele, akkor a log-ok alapján kiderülne, hogy mit tettek eddig. (Itt jusson eszünkbe a nekrofiliával megvádolt kollégájuk!)
Ha viszont tovább gondoljuk a szálat, akkor kiderülhet, hogy ők is droidok, és igazából "valaki" szándékosan befolyásolja a döntésüket ebbe az irányba. (Mint ahogy kiderült, Bernard azért hívta oda Theresa-t, mert Ford ezt akarta. - Erre vágott is egy Bamba képet Bernard. :-D)

"3. Ezt lehet csak én nem értem, de hogy van az hogy rettegtek attól hogy majdnem agyonnyomta a kiscsajt sziklával a betört fejű droid, de a lövések lepattannak az emberekről? Most akkor meg tudnak halni a parkban ténylegesen vagy nem vagy az író sem tudja?"
Már a sorozat elején eszembe jutott ez a felvetés, akkor még sehol nem volt az általad említett ominózus "kőlengető" eset. Akkor az volt rá az ötletem, hogy néha vannak ilyen balesetek, de valószínűleg utána lemásolják a vendéget, és hazaengedik. Ez a rész pont megerősítette ezt a felvetésemet, tehát most vigyorgok, mint a lóharapás.

szepi79 2016.11.16. 14:20:13

@BotloB: "de egyelőre még nem lépte át Maeve viselkedése feléjük azt a szintet, amikor visszakoznának."

azért az, hogy az egyiket szikével fenyegette meg, 1 résszel később meg kijelentette, hogy megöli, ha nem segít neki, az szerintem eléggé átlép minden határt. a technikusok meg eléggé be vannak tojva.

rudo 2016.11.16. 14:22:11

@András Tibor: igen ez szerintem is igy van. Vagyis ford végső célja az egész világ "parkká" alakitása. Az, hogy a technológia mit ad ki, azt hagyjuk (végülis ezért sci-fi a sci-fi), bár szerintem elfogadható amit mondanak. A kompjuter az androidban erősebb hardver, bizonyos tekintetben, mint az emberi agy, a szoftver itt a kérdés. Én arra gyanakszom, hogy pont azért telt el 30 év a két idősik között (ha ezt az elméletet elfogadjuk), mert ennyi kellett, hogy az öntanuló rendszer kitermeljen egyfajta öntudatot. Nyomtatni egy ragasztható, javitható, többé kevésbé biológiai úton működő szerkezetet valszig tényleg olcsóbb, mint egy roppant kényes elektromechanikusat karbantartani.

És nem, ford nem kockáztat meg holmi gyilkolászást hirtelen felindulásból, de nem is véletlen termett ott. Bernarddal odacsalatta theresát, mert már rég tudta, hogy útjában áll. Bernard tudtán kivül régóta gyűjti az adatot róla (gondolom ezért volt a szeretője), de az első részben benne is van, hogy még a szemöldök ráncait is figyeli. Az egészben a legdúrvább az, hogy amig beszélgetnek, majd bernard kidegvérrel megöli, addig a háttérben ott nyomtatják az új testét ;)

DirkDiggler 2016.11.16. 14:34:46

Nekem is az a bajom a sorozattal, hogy nagyon elment ebbe a rejtvényfejtős irányba, pedig az alapötlet nagyon jó, sokkal több érzelmi hatása lehetne. Az eddigi legjobb jelenet számomra még mindig az első részben volt, amikor Dolores apja megtalálta a fényképet és rájött hogy csak egy bábu. Ebből kéne sokkal több, és akkor tényleg nagyon jó lenne ez a sorozat.

Trójai Csaló 2016.11.16. 14:41:41

@BotloB:

Bernard miért kéne régi rendszerű legyen ahhoz h nyilvántartáson kívüli legyen? Hisz ott a kunyhó alatt Ford saját kis magánygyára, ami, elhangzott, lassabb mint a hivatalos android-gyár, de pár nap alatt kitol egy gépet. Mindegy h egykor létezett-e egy "igazi" Bernard vagy teljesen Ford találmánya, a legendáját is legyártotta, őt is: kész egy "off-the-grid" android aki csak neki engedelmeskedik.
És, lehet h elhangzott itt, de sztem Theresa android verziója készült éppen a vége dráma közben.
Egyébként ez a "board háta mögött gyártunk magunknak játékokat" dolog valószínüleg a kezdet kezdetétől így volt, Arnold és Ford is csinálta mindig is.

kaamir 2016.11.16. 14:47:05

Igazából rettenetesen rosszul, sután volt megírva az utolsó jelenet. Azt mondja Bernard, hogy a host-ok nem veszik észre, amit nem szabad neki, még akkor sem, ha a szemük előtt van. Erre két perccel később nem látja az ajtót. Két perccel a csavar elé tenni annak expozícióját iszonyú bárgyú és amatőr megoldás. Az előző részben, vagy a rész elején kellett volna utalni erre, így kb. akkora volt a meglepetés, mint hogy az ég kék.

A karakterek és ezáltal az érzelmi azonosulás és a dolgok tétje pedig továbbra is nagy büdös nulla.

BotloB 2016.11.16. 14:50:54

@rioide:

Abból gondolom, hogy Bernard régi rendszerű, mert úgy tűnik, hogy Ford robotcsaládját is elsősorban ez védte meg attól, hogy rájuk találjanak. Ettől függetlenül az is lehet, hogy új rendszerű, és simán szoftveresen blokkolják a hálózatról.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.16. 14:51:27

@DirkDiggler:

Szerintem mindenki a maximumot nyújtja, a legutolsó statiszta is hozza a szintet.
Tegyük a szívünkre a kezünket, szerintetek Stohl Buci, Kamarás Iván, vagy Szabó Győző nem lógna ki a sorozatból ? Még statisztának se lennének jól, mert vagy annyira forgatnák a szemüket, vagy csücsörítenének a szájukkal hogy a rendező frászt kapna tőlük.
Hopkinst jó nézni mikor játszik, szinte látni ahogy kattog az agya a ráncai mögött, a Dán nő is rohadt jó, stb....ez a sorozat már úgy hiányzott mint egy falat kenyér, nem találni már jó sorozatot .

Trójai Csaló 2016.11.16. 14:51:29

@Zsolt696:
há, köszönöm, leírtál mindent amit akartam és még többet is:D
Hogy a vendégekkel megeső baleseteket hogy fedhetik el: ez eddig eszembe sem jutott!
Viszont a gondom vele ez: ha replikát engednek haza a Való Világba egy elpatkolt vendég helyett, az bármikor lebukhat egy orvosi vizsgálaton, az anyós hülye kérdésein, 30 év alatt azon h nem öregszik.
Ráadásul így az egész technológiai titkolózásnak nem lenne értelme. Reverse engineering: 5 perc alatt bárki viszafejti a kódot és lenullázták a tőzsdén a Delos-t.

BotloB 2016.11.16. 14:53:03

@szepi79:

Maeve és a két technikus interakciójában még mindig az ázsiai vonásokkal rendelkező viszi a vezérfonalat. Mindezek mellett az ő érzetük még mindig lehet az, hogy alapvetően kézben tartják a helyzetet.

rudo 2016.11.16. 14:53:12

@DirkDiggler: hát ezt én nem értem. Miért kér itt mindenki érzelmeket számon, mikor ez egy sci-fi. Én nem vagyok egy kifejezett star wars rajongó, de elfogadom, hogy azt a műfaj egyik alappilérének tekintik (bár szerintem inkább fantasy...). Hát ott aztán tobzódunk az érzelmekben :)

Én egyrészt nem várok ilyeneket, másrészt baromira kielégitenek a "húúúbazmegek", amikből van elég. Amikor peter megtalálja a fotót, amikor bernrad a házat, amikor nem látja az ajtót, a két logó teória, a két idősik teória (amikor alaposan megnézve látod, hogy wiliam nincs a vonaton), vagy amikor dolores a saját sirja elött térdel... ez egy ilyen sorozat.

Másrészt mindenki azt mondja itt úgyis mindenki robot, hát nem lehet őket megölni. Szerintem nagyon szomorú jelenet volt, amikor clemet leszerelték a rész végén - őt már sajnálta az ember...

rudo 2016.11.16. 14:59:11

@rioide: nem fedik el őket szerintem. Amikor valaki belép a parkba elfogad egy szabályzatot, ahol ezt is megemlitik. Semmilyen felelősséget nem vállalnak. Az elmúlt 30 évben egyszerűen nem volt baleset, vagy legalábbis nem végzetes. Nyilván a helyszinek, az eszközök, a sztorik úgy vannak kitalálva, hogy biztonságosabbak legyenek, mint tűnnek.

Valaki kérdezte a nitroglicerint (és anno az ütő, szúró fegyvereket és az ember-ember elleni interakciókat). Minden konrtollált. A börtönjelenetben látjuk, hogy a pirotechnika is felügyelet alatt zajlik (nyilván nem igazi nitro).

Zsolt696 2016.11.16. 15:01:13

@rioide:
-"bármikor lebukhat egy orvosi vizsgálaton"
Kiderült, hogy valóban ennyire különböznek az embertől?
-"az anyós hülye kérdésein"
Kivéve, ha minden emlékét is "átmentik". Majd most Theresa esetében kiderül.
-30 év alatt azon h nem öregszik
Lehet, hogy csak egy kapcsoló, és öregszik :-)

Amúgy meg lehet, hogy az embermásolat úgy dönt, hogy inkább marad Westworld-ben örökké kalandozni, vagy dolgozni, stb.

De az is lehet, hogy a fantáziám már túl erős volt :-D

DirkDiggler 2016.11.16. 15:01:32

@szociál: Persze, nincs is gond a színészekkel, tényleg jók. Inkább a történet az amiből szerintem még többet ki lehetne hozni.

kovácspéterke 2016.11.16. 15:02:08

@kaamir: ordas nagy utalás volt rá, amikor először ment a házba.

Trójai Csaló 2016.11.16. 15:03:46

@rudo:
Nekem is így logikus. Még a hullámvasúton is ki van írva h saját felelősségre használod.

A nitró viszont lehet h kontrollált, de eléggé igazinak tűnik ebben az epizódban, amikor a Desperados-okat, vagy kiket pofán robbantják a nitróval csurig töltött hullával.

Az viszont érdekes kérdés (bár a sorozat témájához nincs sok köze), hogy mi történik ha két vendég vész össze mondjuk egy host-kurván és csapják agyon egymást. Nyilván ez is a baleset kategória...

kovácspéterke 2016.11.16. 15:05:20

@Zsolt696: a kettes ponthoz, én is azt remélem, h a két hentes is robot, és Ford ezzel készíti elő az új narratíváját, a robotlázadást. különben katasztrófa lenne.

Sztem egyébként nem Teresát, hanem Elsie-t nyomtatja Ford az alagsorban.

DirkDiggler 2016.11.16. 15:11:06

@rudo: Miért, sci-fi-ben nem lehetnek érzelmek? :)
Nem tudom pontosan megfogalmazni, hogy miért van mégis hiányérzetem, de pl. azt is sokkal jobban kidomboríthatták volna, hogy mennyire képes megváltozni egy ember, ha nincsenek szabályok. Vagy ugye a régóta feszegetett téma, hogy mi a tudat, mi/ki számít embernek stb. Mit tennél, ha rájönnél, hogy minden kamu körülötted és csak egy eszköz vagy a gazdag vendégek szórakoztatására stb...De lehet csak én vagyok eltájolva és mást várok egy egyszerű sorozattól :)

Trójai Csaló 2016.11.16. 15:12:26

@Zsolt696:
orvosi vizsgálat: igazad lehet, de azért egy röntgen csak kimutatja a különbséget. Vagy egy autóbaleset a való világban. Ki tudja mondjuk h mennyire funkcionálisak és mennyire teátrálisak az android testfunkciók.
Pl: nem hiszem h létszükségletük lenne enni és inni. Értelemszerűen ha nem, akkor üríteni sem.
anyós hülye kérdése: my bad, ez az én hülye kérdésem. Valóban, és valóban Theresa esete fogja megmutatni a tutit. Vagy Bernard-é már megmutatta...
nem öregszik: nna, ezt viszont kötve hiszem. Bááár. Egy kapcsoló és a bőr fokozatosan ráncolódik, a gerinc görbül, a kamerafókusz romlik, a mozgás lassul? Beteg. De ez meg egy olyan erőforrásigényes "funkció" lenne, amit a a hostokba kontraproduktív beépíteni: azoknál épp az a lényeg, hogy lassan amortizálódnak.

Trójai Csaló 2016.11.16. 15:18:22

@rudo:
A Star Wars egyértelműen fantasy:)
Űrhajók ide, "lézerpuska" oda: szegénylegény aki titokban királyfi, a manótól és az öreg táltostól megtanulja a varázslást, lekardozza a gonosz ellent és megmenti a hercegnőt.
Egy nyikk tudományos fantasztikum nincs benne, csak klasszik népmesei elemek. Imádom-szeretem, de közelebb van Tom Cruise Legendájához mint az Alien-hez.
(Ráadásul: réges-régen, egy messzi-messzi stb;)

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.16. 15:20:31

@DirkDiggler:

Én nem féltem a történetet.
Azért kíváncsi lennék a másik két vidámparkra, ott ugye nem puskák vannak, hanem kardok, az meg nem hőérzékelős, seperc alatt lecsapná a vendég térdkalácsát egy áttivornyázott éjszakán :)
Bízom benne hogy oda is vezetnek szálak.

@rioide:

Miért nem robbant fel a telibe nitrózott hulla mikor a ló leugratott a vonatról ?
Mert a nitroglicerin szokása hogy nem igen lehet rázogatni :)

Trójai Csaló 2016.11.16. 15:26:24

@szociál:
Igaz, megint én nem figyeltem:)

"másik két vidámpark ... hanem kardok" bakker, ez nekem hol maradt ki?!

A másik, valaki fentebb említett két idősíkot. Ennyire nem figyeltem, vagy ez csak egy elmélet?

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.16. 15:29:55

@rioide:

Az eredeti verzióban a Delos létre hozta a West Worldot (vadnyugat) Mediavel worldöt (középkor), és a Roman worldöt ( az ókori Rómát) itt nem utaltak rá, de bízom benne hogy fognak.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.16. 15:32:48

@rioide:

És amikor betermelte az összes Emmy díjat és kifullad a sorozat jöhet az előzmény sorozat, a 30 évvel ez előtti baleset, amikor beütött az első gebasz.

Zsolt696 2016.11.16. 15:36:02

@rioide:

Nagyon messzire mentünk. Szerintem a szinten tartás egy autónál is költségesebb, mint hagyni elöregedni. Ha emberi szövetek vannak rajtuk (bennük, stb.), akkor nem kell plusz energia az öregedésre. Az a baj, hogy nem tudjuk, hogy a szervezetük mennyiben különbözik az emberétől.
Rendben, hogy szoftverről beszélünk, de ez nem feltétlen a hagyományos értelemben vett kódsorokat, és tárolási technológiát jelenti. Tehát simán el tudok képzelni egy olyan megoldást, ahol gyakorlatilag minden részük emberi (a korábbi változatokkal szemben,) és a szoftverfejlesztés is sejtszinten zajlik.

"Pl: nem hiszem h létszükségletük lenne enni és inni. Értelemszerűen ha nem, akkor üríteni sem."
Ha ezek nekik nem lennének "szükségesek", akkor hamar rájönnének, hogy különböznek az embertől.

Egyébként ebben nekem van azért már még messzebbre vezető kérdésem is. Miért célja az alkotóknak, hogy a droidok ne tudják, hogy nem emberek? (Azon kívül, hogy akkor nem lehetne velük ilyen könnyen fejtegetni a korszellemünkhöz tartozó "egyenjogúsági" kérdéseket.)
De ha arra gondolunk, hogy még az emberek között is vannak olyan csoportok, akik tagjait a születésüktől fogva bizonyos célokra nevelnek (pl. korábban janicsárok,) és ez tökéletes eredménnyel működik, akkor miért ne lehetne lefejleszteni olyan robotokat, akiknek a célja pont a parkban lévő szórakoztatás tökélyre vitele? Tehát úgy mond "tudd, hogy hol a helyed"- féle hozzáállás alkalmazása. ;-)

Ahogy Ford el is mondta, az embert a "fajfenntartás ösztöne" működteti (bár ezzel is tudnék vitatkozni, mert szerintem már az embert az örömszerzés egyetlen rugója működteti, és szerencsére ebbe többé-kevésbé beletartozik a fajfenntartás még), addig a droidot egy másik cél működtethetné, és így még rettegni sem kellene attól, hogy fellázad. ;-)

Trójai Csaló 2016.11.16. 15:39:54

@szociál:
Köszönöm!
újszülöttnek minden vicc új, semmit nem tudtam a sztori hátteréről, de miért nem vagyok meglepve, hogy Crichton írta...

Zsolt696 2016.11.16. 15:45:00

@rioide:
"A másik, valaki fentebb említett két idősíkot. Ennyire nem figyeltem, vagy ez csak egy elmélet?"
Igen, egy elmélet, ami azon alapszik, hogy kétféle WW logó jelenik meg a sorozatban.
www.youtube.com/watch?v=EupcIwqMd0s&feature=youtu.be&t=37s

kovácspéterke 2016.11.16. 15:50:08

@Zsolt696: ha Ford az alkotó, akkor azért mert kevesebb élvezetet jelent neki olyanokon uralkodni, akik tudják magukról, h uralkodnak rajtuk.

Trójai Csaló 2016.11.16. 15:51:50

@Zsolt696:
Annyira nem messze, és érdekes:)
Ha a host-ok csak "agyban" lennének gépek, akkor nem androidok lennének, hanem XXI. (XXII?) századi zombik. Ez viszont jobban hasonlítana a konteósok CIA-agymosott alvó sejtjeire, mint a sci-fik androidjaira.
A janicsáros példa: az ideológiailag legjobban kordában tarott, nevelt ember is hajlamos "kitörni" a rendszerből, ha olyan vágyak kerekednek felül benne, amik ellentétesek a nevelésével. Ez (eltekintve az etikai kérdésektől, az nyilván egy Delos-t nem érdekelne) hatalmas hiba- és veszély-faktor.
Ahogyan a programozott androidok öntudata is. Nyilván, elvileg ezért nincs is nekik ilyen.
Ahogy elnéztem a reboot-olást és a korábbi reboot-okra való visszaemlékezés képességére rápánikoló vezetőséget, az alapgondolat és mechanizmus úgy lehetett kitalálva, hogy a host-ok úgy működnek, mint a játékokban az NPC-k. Skyrim-ben is emlékezni fog egy npc, hogy neki, vagy a másiknak adtad a vitatott gyűrűt, de ha új játékot kezdesz, megint feljön a válaztás lehetősége és egyik npc sem "emlékszik" hogy legutóbb legyaktad vagy segítettél neki.
A testekről: valami speckó műanyagból 3d nyomtatják őket. Izmokat, vázszerkezetet látunk, de effektíve szerveket nem.
Szerintem ezek úgy androidok (felépítésileg), mint az Alien-ben Ash.
És mintha valahol el is hangzana, hogy pl a kocsmában nem is ugyanazt isszák, mint a vendégek. Mármit a humán vendégek.

Trójai Csaló 2016.11.16. 15:56:34

@Zsolt696:

A szükségletek - enni, inni - nem jelentik azt, hogy fizikai szükségletük van. Éhségérzetet programozni sem kell, csak a periodikusan megjelenő kódsort, amitől beleharap a host a kenyérbe.
De tegyük fel, ennél több öntudatuk van (elvileg szerintem a programozók azt gondolják h nincs): akkor is csak az éhségérzetet kell.
Ellenem szól Bernard, akinek nemhogy enni, inni, üríteni, de elélvezni is kell időnként...

2016.11.16. 16:04:34

@wiener:

"de jelen állás szerint erőltetett és logikátlan egy csomó dolog"
Lehet, de amit példaként hoztál fel az pont nem az (a két illető is robot).
Vagyis a te állításod eddig biztosan erőltetett.
De kíváncsi vagyok, mi más logikátlanságra gondolsz még!?

rudo 2016.11.16. 16:05:41

- szerintem nincs már három park. Az elején emlitik, hogy az elmult 30 évben nem volt baleset (ez elég kétértelmű, de könnyen jelentheti, hogy elötte meg igen)

- amikor bernard lemegy a komplexum aljára, ott látjuk a háttérben yul brynner karakterét a háttérben (ez erős utalás rá, hogy mi - mit követ)

- a kétféle logora állitólag maguk az alkotók hivták fel a figyelmet. Az alsó, elhagyott szinteken mindig a régimódi logo van, ahogy william és logan jeleneteiben is - de még dolores konzervjének felirata is más, amikor teddy, vagy az mib veszi fel és amikor william.

- a két idősik talán már nem is annyira elmélet, sokkal inkább a william = mib az. Érdekes módon egyre több dolog szól amellett, hogy ez is igaz. Pl a legutóbbi rész is tele volt utalásokkal.

- ha már két idősik, akkor fontos megemliteni, hogy azok a dolgok, amik korábban cáfolták ezt részben megdőltek. Ilyen a vonatos jelent, amikor william, dolores és lawrence menekül. Amikor felugranak a vonatra és belefutnak a koporsóba, akkor lawrence és william leül iszogatni és beszélgetni - ennek a folytatását láttuk a hetedik részben (és erre utal késöbb mib, hogy régi haverok vagyunk, itt születtem stb). Késöbb látjuk, hogy a koporsón ott a labirintus jele (amit dolores követ). Csakhogy az 30 évvel késöbb van és akkor már nem ül a háttérben a két férfi...

- a nitro nem nitro csak hasonlit. Valami képzeletbeli cucc, amit távolról tudnak élesiteni, ha minden oké (igy robbantja fel mib a zárat a börtönben a szivarral)

rudo 2016.11.16. 16:37:14

@rioide: @Zsolt696:

Szükségletek: szerintem vannak szükségleteik, de ezek szimuláltak, hogy emberszerűbbek legyenek. Ahogy szimulált érzelmeik is vannak, ezeket azonban a ciklus szkriptje triggereli - ezért is fontos, hogy maeve megértette, hogy mi történik a barátnőjével, és ezért sirt egy teljesen improvizativ szituációban - holott a szalonban naponta látta meghalni és arra máshogy reagált. Ugyanez a helyzet a táplálkozással is (igen, lehet, hogy tényleg szines löttyöt isznak alaphelyzetben, mert minek beléjük ;) és az is biztos, hogy nem a táplálékból szerzik az energiát.

Öntudat: ez nyilván szintén egy szimuláció a hitelesség kedvéért, és arra kell felépiteni, hogy olyan vagyok, mint az a másik (aikről azt tudom, hogy messziről jött). Egy ilyen szimuláció valszig komplexebb annál, mint, hogy egyszerű válaszokat adjanak a hostok, ugyanakkor sok-sok anomáliára is fel kell készülniük, ezért van az ignorációs mechanizmus. Látja, érzékeli, de amikor a deifinicós adatbázisból kap egy fals választ, akkor hárit. Igazából az ember is igy működik (ha éles helyzetben nincs képben, elkezd háritani - nézz meg egy politikust ;) )

A host komplexitása: talán ez a legnagyobb kérdés (amit egyszerűen úgy teszünk fel, hogy ki arnold). Nem igazán tudjuk, hogy ki volt arnold, mi volt a célja, ahogy fordét sem. Arnold öntudatot akart adni a robotoknak, ford szerint ez felesleges és fájdalmas. Arnold el akarja pusztitani a parkot (talán korábban is ezt akarta), ugyanakkor ford az, aki hozzáférést nyit a régi emlékekhez és az evolúció = hibára hivatkozik (holott ezek a lények biológiai szempontból nem evoluálódnak, csak tudati szempontból). Ergo a hostoknak nem igazán kéne öntudat, elég lenne, ha bután kiszolgálnák a vendégeket, ahogy ezt sizemore is szeretné. De most mégsem igy van - és ezért hiszik a hostok, hogy ők emberek. Ford szerint ez üzleti kérdés, mert a látogatók a sima robotokat már unják, de ez nyilván csak kamillázás.

A hostok szervezete: valami szintetikus anyagból nyomtatják, amit egy kompjuter vezérel. Hogy mennyire "elektronikusak" azt nem igazán látjuk / tudjuk, de valamennyire nyilván, mert rádióhullámokkal is vezérelhetők, stb. Belső szerveik talán vannak, de inkább csak az illuzió miatt. A vérük tűnik a kulcs motivumnak, mert egyrészt anélkül nincs szinük, másrészt rengeteg van bennük (amikor az indiánt zsigereli a mib látjuk, hogy két vödörnyit lecsapolt és azt mondja 3 liter marad benned). A vér lehet talán az energiaforrás is, mivel teddyt transzfúzióval állitja egész jól talpra.

Trójai Csaló 2016.11.16. 17:06:20

@rudo:

Így. Ha a táplálékból szereznék a delejt, az felesleges pazarlás lenne üzleti szempontból is. Ha kajálással KELL töltse az idejét egy ost, addig sem a vendéget szórakoztatja. És ugye a parkban minden funkció a vendégek szórakoztatására van. Ha egy host (prosti) fürdik, azt is csak azért csinálja hogy rá lehessen törni míg meztelen.

Vér: az valami elektromosan töltött cucc lehet. Folyékony akksi:) Off, de az első generációs (mechanikus) hostoknál hogy oldották mega vérzést vajon? Azok, ahogy elnézem őket, kb olyan litiumos tépról működhettek, mint a telefonom...

Öntudat (és komplexitás): nyilván az egész sztori kulcsa. Vagyis sztem. De az biztos, hogy az MI kutatókon kívül senkinek nem célja, hogy öntudattal rendelkező műembereket gyártson. Főleg nem egy olyan kalandparknak, ahol a fő szolgáltatás, hogy "bárkit" kinyírhat, felcsinálhat, megkínozhat / alázhat a kedves vendég.
Kirpóbálgattam jópár csetbotot, Sirit, de még a Google Assistant is csak "AI-like experience" hivatalosan. Régebben mintha az lett volna az általános vélekedés, hogy ha elég "bonyolultra" vagy összetettre programoznak valamit, akkor az már öntudat lesz. Nem szakértek, csak vélemény: nyilván fel lehet készíteni egy szoftvert, hogy majdnem minden elképzelhető helyzetre adekvátan reagáljon, de öntudata attól még nem lesz.

Trójai Csaló 2016.11.16. 17:08:12

@rioide: najó, késő van...
ost = host
tép = táp

JGDus 2016.11.16. 17:33:14

Sztem az indiánok aboriginal igaziak, akiktől elvették az Arnoldék anno a földjüket.

Kartontigris 2016.11.16. 17:50:23

Az lesz a vége, hogy mindenki android.
A vendégek is.
Ford is.
MINDENKI!
ezzel meg meg is szűnik a konfliktus maga.
Lehet szedelőzködni, mindenki mehet haza.

robogó 2016.11.16. 19:03:22

A robotnőket az aktus után hogy mossák ki?

mosomacilany 2016.11.16. 19:42:56

Azêrt örülnék ha olyan csinálná ezeket a posztokat, aki:
1. Mondjuk nem előítéletes ês fanyalgó a sorozattal szemben. Mert lehet szeretni utálni akármi... de szerintem azért az ilyen szintű ekézést azért hagyjuk. Azért egy sorozat nem lehet olyan rossz, ha 9.1-en áll az IMDb-n, de mindegy. Nem tetszik, nem tetszik, van ilyen de akkor nem olyannak kéne ezt csinálni aki minimum pártatlan?
2. Mindenféle felesleges filozofálást belegondol a sorozatba. Bocsi de az eddigi posztjaidban volt néhány akkora orbitális baromság mint ide Lacháza.

Mercel 2016.11.16. 19:55:07

Bocs de nekem a kritika tűnik kifejezetten nyögvenyelősnek, nem a sorozat.

Hibái vannak a sorozatnak, illetve mindig vannak erősebb és gyengébb karakterek részben számítottan részben meg nem mindig minden úgy csapódik le a végeredményben ahogy az alkotók tervezték, de ez az ekézés elég felesleges és dilettáns.

Nekem eddig abszolút bejött és csak attól félek, hogy túl sokat akarnak, emiatt esetleg túlnyújtják a sztorit és a sorozatot is.
Amúgy kategóriájában és azon kívül is tök jó.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.16. 20:25:15

@mosomacilany:

Szerintem is ,ha kibeszélő ,akkor az eddig látott epizódokról diskuráljunk, és ne vizionáljuk be hogy el lesz szarva az egész.
Előbb várjuk meg az évad végét, utána jöhet a fikázás.
De utoljára a Sopranosnak volt 9 feletti IMDb értékelése, és azt se kamura értékelték.

ovits 2016.11.16. 21:30:41

Nekem az jött le, hogy innentől kezdve bárki lehet android. Bernardnak is "volt" pl. felesége és "emlékei" a gyermekéről, mégis robot. Szóval innentől számomra az lesz érdekes, akiről 100%-ban kiderül, hogy ember.

A két balfék technikus szerintem nem lóg ki, sőt nagyon is emberi a viselkedésük. Hibáztak egy kicsit, mert nem szólnak, hogy Maeve felébredt javítás közben. Nem szóltak, hogy nehogy balhé legyen belőle, és kiderüljön, hogy nem rakták rendesen alvó módba a csajt. Aztán szép lassan belekeverték magukat egy hatalmas kulimászba. Persze, hogy ha bármelyik pillanatban szólnak a főnökeiknek, akkor megússzák aprósággal. De már elértek egy olyan pontra, hogy ha feladják magukat, akkor nem egyszerűen csak kirúgják őket, de a karrierjüktől is búcsúzhatnak a szabályszegéseik miatt. Szerintem eddig abban bíztak, hogy lecsillapodik a helyzet, ők megússzák, Maeve pedig visszatér a szerepéhez, és békén hagyja őket.
A nő tervei miatt szerintem most már rájöttek, hogy ezt már nem tudják megúszni, ráadásul Maeve meg is fenyegette őket, így már választásuk sincs, hogy mégis jelentsék a helyzetet a főnökeiknek.

A két idősíkot sem érdemes szerintem túlgondolni, mert egy csomó olyan jelenet van, ami bármelyik idősíkban játszódhatott, ha egyáltalán van több idősík. Szóval én inkább csak hagyom magam sodortatni az eseményekkel.
(Azért az kicsit szomorú lenne, ha a mib William lenne, és ez lenne a valódi személyisége.)

Összességében nekem bejön a sorozat, vannak benne rejtélyek, filózófiai kérdések, mi/robotok, erotika, akció, vadnyugat, némi érzelem, jó karakterek. Mi kell még?

kalbász 2016.11.16. 21:45:51

Hát én nem bírtam elolvasni. Ebben is van feminista vagy egyéb libbant baromság erőltetés? :)

kalbász 2016.11.16. 21:47:35

A végén kiderül, hogy csak a vendégek androidok, a benn lévők meg emberek.

rudo 2016.11.17. 11:21:57

@rioide: hogy a mostani hostok honnan nyerik a működésükhöz szükséges energiát az nyilván csak találgatás, ahogy az is, hogy a korábbi tipusok hogyan tették. Az akkumulátor logikusan hangzik. Sőt, ha elfogadjuk, hogy a mozifilm cselekménye 30+ évvel a jelennek tekintett idő elött játszódik (tehát elözménye a sorozatnak), akkor egészen konkrét utalás is van rá. Amikor az elszabadult brynner kergeti a főhőst, látjuk, hogy a revolere markolatán megjelenik egy jelzés, hogy az elem kimerült. Ami ennél érdekesebb, hogy a régi hostok hogyan véreztek. A mozifilmben elég határozottan (de azt most hagyjuk), a sorozat esetében viszont pont azt mondják a két idősik "hívők", hogy william jeleneteiben nincs nagy hentelés, egy-egy lyuk, némi vér, ami jöhet akár a hostot boritó "bőr" -rétegből is. Ezzel szemben amikor a mib gyilkol, vagy a kocsmai jeleneteknél szakad a hús, őmlik a testnedv ;)

Szerintem (illetve ez elég nyilvánvaló) az öntudat ébredése a film fő mutivuma. De ez rengeteg kérdést felvet, amire rengeteg konteot is épitettek már. Az biztos, hogy a ford kontra arnold szitu valami fura dolgot szült. Én azt mondanám, hogy: (1.) Arnold akarta, ford nem és ez ellentéthez vezetett. (2.) Arnold megoldotta, de elrejtette. (3.) Ford megtalálta, és nem lévén más választása a saját igájába próbálja hajtani, hogy kivédje a parkot érő támadásokat.

A népszerű magyarázatok közt vannak olyanok (persze ezek elég vadak), hogy william a mib, aki a parkban értette meg, hogy a való világban mekkora lúzer és visszatérve oda picit új irányt vett az élete. Ha netán logant a parkban érte valami baleset, william pedig beházasodott, akkor a gyors karrier is indokolt (logan pedig egy krakéler fasz, legutóbb épp csúnyán verték, azóta nem láttuk ;)

A mib valamiért sok szálon kötődik a parkhoz, amit részben ő mentett meg. Logan cége befektető volt, ha logant baj érte a parkban, akkor érthető hogy a családja a bezárást forszirozza, william viszont a frissen szerzett hatalmával ezt megakadályozza - mert szerelmes egy hostba (dolores), aki sosem lesz az övé, mert mindig törlik a memóriáját. Ez elég frusztráló, ezt látjuk az első részekben. 30 éve jár oda és már unja, hogy mindig valami nevetséges romantikus kalandba kell keverednie, hogy meghóditsa a teddybe szerelmes lányt.

A cég (talán maga a delos) nem tudni mi mindennel foglalkozik, de egy látogató nagyon hálálkodik a mib-nek. Ebből vannak akik egyenesen azt vezetik le, hogy a háttérben komolyabb dolgok állnak, pl emberi szervek gyártása - és ennek mellékterméke az újfajta host - amit nem igazán szeret sem ford, sem a mib. Ugyanakkor a cég kémkedik saját maga után, pontosabban ford után. Ha a park valójában egy titkos kisérlet, akkor érthető, hogy zavarja őket hogy rejtegetnek előlük dolgokat.

Hogy mik ezek a dolgok az már a legvadabb konteok világa. Olyanokat okoskodtak ki eddig (szép nagyivű sztori lenne ez ;), hogy a delos talán olyan androidokat szeretne, akik a parkon kivül is bevethetők, tehát egy konkrét sztorin kivül is, de mégis biztonságosak (ld bernard, aki elég autonom, de hivatalosan nem létezik). Az ilyen android alkalmas volna sok helyen kiváltani az embereket (robothadsereg???). Fordot viszont ez zavarja, mert a park drága játszótér unatkozó gazdagoknak, csak a baj van vele. Ha megvan biztonságos, autonom android receptje be kell zárni. Ez az embergyűlölő fordnak katasztrófa lenne. Mit tehetne hát, mint a legjobb, kiérlelt hostokat "beküldi a labirintusba". Ha azon átmennek, már szinte emberek, szabadok lehetnek. Másként fogalmazva, ford szélnek engedi ezeket a szuperembereket a világba, hogy végül átvegyék a hatalmat az emberiség fölött...

Oké, ez már nagyon vad, de bizonyos elképzelések akár még igazak is lehetnek belőle.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.17. 11:40:23

@rudo:

" Ha netán logant a parkban érte valami baleset, william pedig beházasodott, akkor a gyors karrier is indokolt (logan pedig egy krakéler fasz, legutóbb épp csúnyán verték, azóta nem láttuk ;) "

Ez a gif elárulja hogy még él Logan, és azt is hogy kezd bekeményíteni William/MiB

images.hellogiggles.com/uploads/2016/11/15050143/hilt.gif

rudo 2016.11.17. 12:17:45

@szociál: az a mozdulat elég kemény... és úgy látom már nincs meg a csinos kis "fehér" kalapja sem ;)

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.17. 12:44:39

@rudo:

És a halef is hasonlít arra amit beleb*sztak az asztalba a kedélyes beszélgetés közben ;)

Zsolt696 2016.11.17. 14:20:34

@jackman:
Még egy gondolat ahhoz, miért is nem tudják a robotok, hogy nem igazi emberek:
A második részben van egy jelenet, amikor William megérkezik. Felteszi az őt fogadó csajnak a kérdést: -Are you real? Amire jön a hölgy válasza: -If you can't tell, does it matter?

Tehát akkor vannak, akik tudják? Vagy a nő ember volt? (Bár ahogy felajánlkozott, azzal kizárt, hogy nem a droid mivoltát akarták hangsúlyozni.)

rudo 2016.11.17. 15:13:47

@Zsolt696: ez egy több szempontból is érdekes észrevétel!

- a felkinálkozás miatt szinte biztos, hogy nem ember, ugyanakkor azért ő a stuff része, igy az, hogy bernard nem ember már annyira nem is különös. Bár lehet, hogy a "személyzetnek" is több szintje van és ebbe beletartozik a parkon kivüli hostok csoportja is.

- az, hogy a válasza ez, az kétértelmű (sőt). Egyrészt hiheti azt, hogy ő ember és a kérdés arra vonatkozik, hogy olyan-e mint a kintiek (akikkel soha nem találkozik), ugyanakkor ő egy ribi, és tetszik neki a látogató. Tehát ő egy android, aki tudja, hogy vannak androidok, de magáról nem tudja, hogy az... ;) Másrészt ez lehet egy tudalatti sablonválasz, mint amikor a parkon kivüli világgal szembesitik a lakókat. Nem törik meg a játék menetét, de a kérdést nem hallják meg tudatosan - hogy ne maradjon bennük nyoma.

- de az ismert konteok tudatában a legjobb válasz talán az, hogy ez régen történt, akkor talán még sokkal butábbak voltak a hostok, nem okozott gondot, hogy "tudják", hogy ők hosztok.

kovácspéterke 2016.11.17. 15:37:36

@Zsolt696: ez a nőci később megjelenik egy napernyővel, amikor Ford a park hajnaláról beszél, szóval nagy valószínűséggel host. Egy olyan host, aki tudja, h vannak androidok, de ő magáról nem tudja. ő magáról azt gondolja, hogy ünnepélyes fogadóbizottság, aki mindenben a látogatól szolgálatára áll.

Herbert Putzenschramm 2016.11.17. 15:56:27

ehhez a hogyan működnek a fegyverek című kifogyhatatlan kérdéskörhöz: sokan azt mondjátok, hogy a fegyverekben hőérzékelő van, ami az embereket ezek szerint úgy különbözteti meg, hogy melegek, míg egy android hideg? ez továbbgondolva azért nem igaz, mert az androidoknak is normál emberhőmérsékletűeknek kellene lenniük - ha már ugye arra használják őket, hogy megdugják. képzeljétek már el milyen lenne egy szobahőmérsékletű nővel szekszelni, tiszta nekrofília...
(tudom, kicsit túlgondoltam)
:D

kovácspéterke 2016.11.17. 16:21:32

@Herbert Putzenschramm: őszntén nem értem, ezen mit lehet ennyit pörögni, nem találja el és kész :D. lehet hőérzékelő, ultrahang, akármi.

rudo 2016.11.17. 16:49:23

@Herbert Putzenschramm: igen, a fegyveres kérdés már a korábbi részeknél is alaposan meg lett tárgyalva. Röviden: régen infrás volt, mert a hostok "gépek voltak", ez látszik a filmben. A "jelenkori" park szabályzata (ez olvasható a discover westworld oldalon) azt irja, hogy a lövedékben van a trükk. Annak összetétele és sebessége a kulcs (a hostok "bőre" nyilván sérülékenyebb, vagy ilyesmi). Igen, ez nem válasz arra, hogy miért nem lövik ki egymás szemét... erre az volt a "megfejtés", hogy a hostok nyilván precizen céloznak, ezzel együtt a fegyver nyilván képes érzékelni, hogy a cél élő, vagy élettelen és, ha ember süti el emberre fogva, akkor talán azt szimulálja, hogy elakadt (vagy eleve nem lehet ilyen szitu, mert a narrativák a hosztok, vagy a biztonsági személyzet ezt nem engedi)

Zsolt696 2016.11.17. 17:10:03

@rudo:
"Egyrészt hiheti azt, hogy ő ember és a kérdés arra vonatkozik, hogy olyan-e mint a kintiek (akikkel soha nem találkozik), ugyanakkor ő egy ribi, és tetszik neki a látogató."
Akkor már akár ember is lehetne. De szerintem sem az.

"tudalatti sablonválasz"
Igen, ez is egy lehetőség.

"még sokkal butábbak voltak a hostok"
Valóban, ez eszembe sem jutott, de teljesen hihető.

Zsolt696 2016.11.17. 17:11:50

@jackman:
"Egy olyan host, aki tudja, h vannak androidok, de ő magáról nem tudja"
Ez mitől ennyire biztos?

Zsolt696 2016.11.17. 17:14:28

@Herbert Putzenschramm:

"a fegyverekben hőérzékelő van, ami az embereket ezek szerint úgy különbözteti meg, hogy melegek, míg egy android hideg"

Ez az ötlet a 70-es évekbeli filmből származik, ott elmagyarázzák, hogy így működik. Szerintem itt más a megoldás. De valóban nem gondolnám, hogy ez egy sci-fi-ben annyira hangsúlyos. Mondjuk 2023-ban fogják még csak kitalálni ezt a technológiát, addig hiába találgatunk ;-)

Zsolt696 2016.11.17. 17:17:40

@robogó:

"A robotnőket az aktus után hogy mossák ki? "
Gondolom, úgy mosakodnak meg, mint az igazi nők aktus után.

0.5 bit 2016.11.17. 17:25:49

@rioide: "A másik, valaki fentebb említett két idősíkot. Ennyire nem figyeltem, vagy ez csak egy elmélet?"

Én nem hiszem, hogy lenne két idősík:

A történet onnan indul, hogy "álmodozásos" frissítés gumbancot okoz. Ekkor cserélik le Dolores apját. Már az új apját (is) lelövik a banditák, amikor fegyverrel elmenekül tőlük és találkozik William-el és sogorával. Vagyis William a frissítés után fut össze Dolores-el.

Teddy a frissítés után kapja meg a Wyatt háttértöténetet Ford-tól. A fenti pajtás akció előtt beszél róla Dolores-nek és még lőni is tanítaná, amikor a vendég csajjal elmegy Wyatt-re és embereire vadászni. Most amikor MiB-el együtt van, már előkerült Wyatt története. Vagyis Teddy és MiB a történet indító frissítés és az újonnan kapott háttérttöténet után van.

Ezek alapján sem William sem MiB jelenetei nem a múltban játszódnak.

kovácspéterke 2016.11.17. 17:58:09

@Zsolt696: semmitől, ez az én elméletem.

rudo 2016.11.17. 18:24:17

@0.5 bit: ezt lehet igy is értelmezni (sokáig nekem sem feküdt a két idősik felvetés). Csakhogy!

Dolores története egy ideje ez, ergo minden alkalommal valami ilyesmi történik vele. Amikor megtalálja a fegyvert, elrejti a fiókjában. Másnap (vagy valamikor) kiveszi, megnézi, visszateszi, újra kihúzza a fiókot, nincs ott... majd este csodálkozik, amikor megtalálja a szénában. Használja is, de azt sem tudja kit lő le. Kirohan a pajta elé és hasbalövik. De amikor elveszi a kezét nincs ott semmi, végül elrohan... ez az egész azt hivatott érzékeltetni, hogy dolores nagyon nincs képben a dolgokkal, egy totális káosz van a fejében, keverednek a napok, stb. Késöbb azt látjuk, hogy összefut williammel a pusztában, ahol azt mondja, hogy megölték az apját - az apját mindig megölik. Logan pedig azt mondja, azért futott ide, mert azt akarták a központban - mivel dolores volt az egyetlen dolog ami felkeltette a fontosember fatökű haverjának az érdeklődését.

Ezzel együtt engem is zavar kicsit a pariahban előadott jelenet, mert ott már elég furán viselkedik, le is kapcsolják. Viszont itt is bekavarnak, mert nem mondják, hogy egyetlen egyszer járt ott és mindig ugyanazt látjuk - ha igy van, kicsit szemetek a készitők ;) Viszont ezt erősiti a vonatos jelent, amit már többször irtam: lelövik a confederadosokat és felszállnak a vonatra, ahol várja őket lawrence (a multban). Lawrence és william leül beszélgetni, dolores gondolkodik a koporsó mellett. A koporsón ott a labirintus jele... majd nagytotál és nem ül lawrence és william a háttérben, mert ez nem egy és ugyanaz az esemény.

De rejtett utalás még a régimódi logo és a konzerv felirata. Oké a mib = william erős következtetés, de az idősikokkal való lebegtetés valós.

0.5 bit 2016.11.17. 19:34:16

@rudo: "De amikor elveszi a kezét nincs ott semmi, végül elrohan... ez az egész azt hivatott érzékeltetni, hogy dolores nagyon nincs képben a dolgokkal, egy totális káosz van a fejében, keverednek a napok, stb."

Vagy csak elkezd emlékezni arra, hogy mi történt vele az előző napokba/években. Lehet egyértelműbb lett volna, ha a visszaemlékezése fekte-fehérben lett volna.

Ettől függetlenül vele sincs rendben minden, mert Ő is régi darab rádió vevővel.

"Ezzel együtt engem is zavar kicsit a pariahban előadott jelenet, mert ott már elég furán viselkedik, le is kapcsolják. Viszont itt is bekavarnak, mert nem mondják, hogy egyetlen egyszer járt ott és mindig ugyanazt látjuk - ha igy van, kicsit szemetek a készitők ;)"

Amikor William-mel és a sógorával öszefutott, akkor vissza akarják vonni, mert eltér az eddigi megszokott feladatától. Nekem úgy tűnik, hogy a vezérlőben nem tudják (hirtelen azt sem, hogy van-e vele vendég), hogy ez hibás viselkedés vagy Ford-tól kapott új "feladat". Végül csak azért maradhattott, mert William rászólt a "begyűjtőre", akit vissza akarta vinni a farmra.

Zsolt696 2016.11.18. 08:50:02

@jackman:

Ok, értem. Elképzelhető.
Hirtelen úgy éreztem, valami felett elsiklottam.

rudo 2016.11.18. 10:20:04

@0.5 bit: "Amikor William-mel és a sógorával öszefutott, akkor vissza akarják vonni, mert eltér az eddigi megszokott feladatától."

A helyzet az, hogy ezek a momentumok engem is el-el bizonytalanitanak - meg fogom nézni azt a részt is alaposan, jelenetről jelenetre.

Ezzel együtt én azt hiszem, hogy van valami nagy és trükkös kavarás a háttérben, és ezt nem a történetből vezetem le, hanem abból a tényből, hogy az HBO élén vezetőváltás volt, plusz tulajdonosi csere is. Nem mintha bármi baj lenne a csatornával, de ilyen esetben mindig bizonyitani kell. Az új vezetőnek, hogy tudja tartani a nézettséget, a cégnek, hogy van növekedési potenciál a termékben. Márpedig egy GOT után nagy az esély a hullámvölgyre, annyira magasra tette a lécet. Ehhez képest behúznak tévézni olyan arcokat, mint a nolan-ek, vagy abrams és odaadják egy hollywoody blockbuster költségvetését... egy olyan sztorira, ami összesen háromszor bukott meg a múltban(!!!) és az egyetlen erénye, hogy egy olyan szerző irta, aki évteizedekkel késöbb befutott, de már majd tiz éve halott. Szóval, ha belementek abba, hogy ehhez a szerencsétlen matériához nyúljanak (egy olyan országban ahol nincs 13-as számú stúdió), akkor ott tuti, hogy a csillagot (és a csillagközi teret - lol, sry ;) ) leigérték az égről, hogy itt olyan csavarok lesznek, hogy az emberek végigsziszegik tőle a két évad közti pauzát ;) Az eredeti westworld egy olcsó, kiszámitható, elég lapos kis valami, ezzel szemben a nolanek kifejezetten a csavaros sztorikról hiresek (memento, inception, prestige, interstellar), nem hiszem, hogy itt ne az lett volna az alapkoncepció, hogy fogjuk, forditsuk ki az alapszitut, épitsük fel baromi látványosra, aztán lassan adagolva, közben félre-félre vezetve a nézőt épitsük fel.

capacete 2016.11.18. 14:47:40

@0.5 bit: 1000 %, hogy több idősík van - a nekem legszimpatikusabb elmélet szerint 3 -, ezt a sorozat már többször elárulta, egyrészt ott a régi Westworld logó Williamék érkezésekor, de ennél sokkal nyilvánvalóbb, hogy Lawrence-t megöli a MiB és rögtön utána ő El Lazo Pariah-ban. Ez csak akkor lehetséges, ha több idősík van, vagy több azonos android, márpedig ez utóbbira korábban semmilyen utalás nem volt.
Az egyetlen kérdés az, hogy Williamék és MiB idővonala között hány év van, nekem az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy ez az ominózus 30 év, tehát a fináléban látni fogjuk, hogy Williamből hogy lesz MiB (valószínűleg úgy, hogy rájön, hogy Dolores soha nem a saját döntéséből szerette, hanem csak egy beprogramozott scriptet követett), Arnold öngyilkosságát (akit Bernardként épít újra Ford), illetve azt, hogyan ébrednek tényleges öntudatra az androidok a jelenben - 30 évvel később - és ez hogyan kulminálódik a MiB - Dolores interakcióban, illetve Maeve szökésében.

capacete 2016.11.18. 14:58:39

@0.5 bit: Van rengeteg más árulkodó jel is, pl. a Williames jelenetekben Dolores tudott lőni, korábban pedig láttuk - a valószínűleg a jelenben játszódó részben -, hogy képtelen elsütni a fegyvert, kivéve azt a pisztolyt, amit a földbe ásva talált. Ha rákeresel, akkor rengeteg ilyen közvetett bizonyítékot szedtek össze, így teljesen lehetetlennek tartom, hogy ne ez legyen a megoldás.

babó 2016.11.21. 13:36:35

Oké, az mennyire gáz, hogy a két Delos-os csaj családneve Cullen és Hale? Én kérek elnézést: Twilight vámpírnevek...
(de csak hallomásból tudom...)

babó 2016.11.21. 13:56:03

Felix és Sylvester pedig két fekete macska karakter név...
süti beállítások módosítása