November hatodikán tér vissza az HBO-ra az utóbbi évek egyik, vagy talán a legsikeresebb magyar sorozata, az Aranyélet. A magát mutyizásból és ügyeskedésekből fenntartó Miklósi család történetét a közönség és a sajtó is nagy lelkesedéssel fogadta. Ez a sorozat végre nem egy idealizált Magyarországon játszódik, hanem egy olyanban, ami sokkal inkább hasonlít arra, amiben mindannyian élünk. Persze itt nem Erzsébet, hanem Emese utalványt látunk, de még így is sokkal közelebb van ahhoz a mindennapi Abszurdisztánhoz, amiben élünk, mint a legtöbb magyar film vagy sorozat, ami mostanában készül. A készítők az első évadban sorra vettek mindent a csempészett cigarettától, a lakásmaffián keresztül a kátyúk szomorú helyzetéig. A premier előtt beszélgettünk az alkotókkal.
Dyga Zsombor, az egyik rendező elmesélte, hogy maga is meglepődött a sorozatot körüllengő szereteten. Mikor a második évadhoz kerestek helyszíneket, előfordult, hogy a helyiekkel azután tört meg a jég az egyeztetésben, miután elárulták, melyik sorozatról is van szó, rögtön kiderült, hogy rajongókról van szó. Ezt az általános sikert azzal is magyarázták, hogy az Aranyélet szinte egy közszolgálati tévésorozat, hiszen nagyon is a mai Magyarországról szól és a jellegzetesen magyar helyzeteket építi be a történetébe. Anger Zsolt szerint az elmúlt 30 évben ez szinte az egyetlen, ami pontosan mutatja meg, hogy a magyarok 2016-ban hogyan néznek ki. Ónodi Eszter erre mondta, hogy szerinte az Aranyélet lehet az, a 2010-es éveknek, mint ami a 90-es éveknek a Szomszédok.
Egy lenyomat arról, hogy hogyan is néz ki a mai Magyarország.
Krigler Gábor, a sorozat showrunnere szerint, a közszolgálatiság soha nem volt kimondott célja az alkotóknak, de nagyon örülnek, hogy az emberekkel is rezonál. Minden esetben, mikor saját fejlesztésbe vágnak, akkor az első kérdés, amit feltesznek, hogy mit mond ez el a mai Magyarországról? Azt megjegyezte, hogy ha a BBC-ből indulunk ki, akkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy egy ország közmédiája és ne csak magáncég gyártson olyan sorozatot, ami bevállalós, de hiteles képet mutat az ország helyzetéről. Erre a tükörre nagyon nagy szükség van, a Mirát alakító Döbrösi Laura is megjegyezte, hogy milyen nagy öröm a számára, hogy olyan társadalmi kérdésekről lehet beszélni a sorozatban, amik egyébként tabunak számítanak. Hozzátette, hogy ehhez nagyon fontos az HBO függetlensége, ami arra használja ezt a művészi szabadságot, hogy olyan problémákra irányítsa a figyelmet, amik a mindennapok részei, mégsem beszél róluk senki. Szerinte ez nagyban hozzájárult az Aranyélet sikeréhez.
Persze ez csak az egyik komponens, az is nagyon fontos, hogy az HBO már több évtizede fejleszt saját dráma sorozatokat, ezért egy elég jól kialakult rendszerük van, ami az alkotók szerint nagyszerűen bevált. Dyga Zsombor szerint, bár nagyon fontos, de nem lehet mindent a pénzre fogni. A kábelcsatorna know how-ja legalább annyira fontos szerepet játszik a sikerben. Egy sorozat vagy filmforgatás minden esetben egy hatalmas csapat munkája, hiszen a forgatáshoz rengeteg háttéremberre van szükség a sminkestől kezdve a világosítón át a sofőrökig vagy a könyvelőkig. Ami viszont még pluszban megjelenik az Aranyéletnél az a londoni központ, akik ugyanúgy megnéznek minden egyes részletet a sorozatból, legyen az a történet fejlesztési szakasza vagy éppen a vágások. Minden egyes részletre odafigyelnek, nagyon sokan szólnak bele a kreatív folyamatokba és ezek a beszélgetések mindig arról szólnak, hogy hogyan lehetne még jobb a végeredmény.
Trükkökből nincs hiány a második évadban, ahogy a forgatási riportunkban is írtuk, a második évad emeli a tétet, és a szereplők még durvább helyzetekben találják magukat. De a készítőknek célja volt, hogy minden részben legyen több olyan egyedi rendezői vagy operatőri megoldás, ami egy kicsit különösebb, szokatlanabb. Az első évad utolsó előtti részében látható hosszú snitt a sorsfordító akcióról volt a minta, úgy voltak vele, ha azt meg tudják csinálni, akkor bármit, így állítva folyamatosan újabb kihívások elé a teljes stábot.
A második évadban megismerjük a főszereplők, Attila, Janka, Hollós fiatalkori énjeit és azt, hogy mit csináltak ők a 90-es évek elején. Ez azért fontos, mert a jelenkor problémáinak és beidegződéseinek egy része összefüggésben van azzal, ami a rendszerváltás után történt. A Miklósi család ebben a tekintetben igyekszik leképezni a teljes országot és rámutatni arra, hogy 25 éve valójában ugyanúgy mennek a dolgok. A színészek fiatalkori énjére egy csapat nagyon tehetséges színészt sikerült találnia a producereknek, a fiatal Attilát játszó ifj. Vidnyánszky Attilát maga Thuróczy Szabolcs ajánlotta a castingosok figyelmébe. Vidnyánszky azt mondta, hogy az egész stáb annyira profi környezetet teremtett köréjük, és a rendezők olyan jól instruálták őket, hogy nagyon könnyű dolguk volt a forgatással. Nem kérték tőlük azt, hogy másolják az időskori énjüket játszó színészeket.
A 90-es évek hangulatát igyekeztek képileg is visszahozni, Marosi Gábor operatőr elmondta, hogy fontos volt megtalálni a módját annak, hogy a néző azonnal érezze itt egy másik korban járunk, ehhez pedig a kor szemcsés VHS-ekre emlékeztető képi világát próbálták megidézni. Szintén fontos a sok korabeli ruha, Gera Marina, (aki az évad egyik új szereplőjének, a titokzatos Gáll Ferinek a barátnőjét alakítja a 90-es években) meg is jegyezte, hogy a forgatás során használt ruhái arra emlékeztették, amikor kislányként próbált az édesanyja ruháiba bújva nagylánynak öltözni. Ahhoz, hogy a megfelelő korba helyezzék a nézőket, a zenéknek is passzolniuk kell, ezek elsősorban Weyer Balázs, zenei rendező munkái, de Krigler Gábor showrunnernek is sokszor van konkrét elképzelése arról, hogy mit is akar hallani a sorozatban. A második évadban már lesznek külföldi számok is, az olyan klasszikus magyar előadók mellett, mint Bonanza vagy Demjén.
A beszélgetéseken természetesen szóba került a harmadik évad kérdése is, amiről még nincs hivatalos hír, de Krigler Gábor azt elmondta, hogy a forgatókönyvek fejlesztése már elkezdődött, viszont a gyártásról egyelőre nem beszélhetett. Túl nagy leállást nem terveznek, vagyis számolhatunk vele, hogy Miklósiék visszatérnek a magyarok képernyőire az elkövetkező években is.
Az Aranyélet november 6-án este 8-tól vetíti az HBO. Az HBO GO-n dupla epizóddal indul az évad, és ez a platform egy résszel mindig megelőzi a tévés vetítést.
lalolib 2016.10.29. 11:03:36
2016.11.02. 17:09:46
Nárai · http://filmsztar.com 2018.01.01. 23:08:26