Az HBO épp egy átmeneti időszakban van, nem olyan régen cserélték le Michael Lombardo programigazgatót, és drámafronton elég szegényesen állnak - nem lehet tudni, hogy mi pótolhatja majd a Maffiózók utáni legnagyobb sikersorozatukat, a Trónok Harcát, amiből már csak egy, legfeljebb két, rövidített évad készül. Ilyen körülmények között érkezik az Aznap éjjel című 8 részes limitált széria, aminek születési körülményeiről már írtunk akkor, mikor megérkezett a magyar feliratos előzetes. Eredetileg James Gandolfinivel a főszerepben készült (a 2013-ban elhunyt színész producerként még szerepel a stáblistán) és egy két évadot megélt angol sorozat alapján készült, aminek Peter Moffat volt az egyik készítője és 2008 és 2009-ben Criminal Justice néven futott a BBC-n. Ezt az alapanyagot adoptálta amerikai körülmények közé a Golden Globe-, BAFTA- és Oscar-díjas Steven Zaillian (Schindler listája, New York bandái) és Richard Price (A pénz színe, Drót).
Ha az elmúlt évek tévés vagy popkulturális trendjeit nézzük, akkor nagyon jól jön az HBO-nak egy klasszikus krimisorozat, nagy nevekkel, filmes megvalósításban, ami bemutatja a 2010-es évek Amerikáját. Az HBO nagyot dobbantott a Jinx-szel, amivel tökéletesen lovagolták meg azt, hogy egyik pillanatról a másikra óriási népszerűségre tettek szert a valódi bűneseteket feldolgozó sorozatok. A Netflix a Making a Murderrel szállt be a versenybe. Idén ez tovább folytatódott az ESPN korábban is díjnyertes 30/30 dokumentumfilm-sorozata 5 részes különkiadást szentelt O.J. Simpson életének, középpontban azzal a tárgyalással, amit az FX egy drámai sorozatban, hatalmas sztárparádéval dolgozott fel. És hogy ez hogy jön az Aznap éjjelhez? Úgy hogy az American Crime Story első évada ugyanazzal foglalkozik, mint az Aznap éjjel.
Rasszizmus és az igazságszolgáltatás napjaink Amerikájában
Az American Crime Story a 90-es években játszódik, de elég jól rávilágít napjaink valódi problémáira, az Aznap éjjel pedig ugyanezt teszi fikciós körülmények között. Ezzel a limitált szériával (elméletileg nem lesz folytatás, de ha mégis, az különálló esetet dolgoz fel, és a szereplőgárda sem feltétlenül lesz ugyanaz) az HBO továbbra is részt vesz az amerikai társadalmat érdeklő egyik legfontosabb párbeszédben (a Drót után), vagyis nem csak szórakoztat, és ez így van jól. Az előző nagy dobás, a Bakelit egy letűnt kort próbált visszahozni, de ellenszenves főszereplőivel és droggal átitatott epizódjai nem igazán maradtak emlékezetesek. Ezzel szemben az Aznap éjjel sokkal inkább a Drót szellemi örökösének tekinthető.
Nem véletlen, hogy az HBO a Bűnügyi sorozatok legjava akció keretében regisztráció nélkül bárki számára elérhetővé tette a kultikus sorozat első évadát. Ennek ellenére nincs értelme itt bővebb összehasonlításba belemenni, de a párosítás jelzi, hogy mit várhatunk a sorozattól, ami atmoszférájával rögtön leveszi a nézőt a lábáról és nem árul zsákbamacskát. Itt a klasszikus filmes megoldások, lövöldözések és autós üldözések helyett, azon lesz a hangsúly, hogy a valódi igazság szolgáltatásnak mennyire nincs köze ahhoz, hogy kiderüljön az igazság. És bárki, aki kapcsolatba kerül vele az csak vesztesen jöhet ki belőle. Legyen az rendőr, bíró, ügyész, tanú vagy áldozat.
A sztori középpontjában Nasir Khan (Riz Ahmed) története áll. Teljesen átlagos New York-i egyetemista, pakisztáni felmenőkkel, aki még a szülői házban él és egyetemre jár. Egyik este elhívják egy menő buliba, ahova az apja tudta nélkül az ő taxijával indul el, de mivel nem tudja hogyan kell kikapcsolni a szabad jelzést az autó tetején ezért egy titokzatos lány (Sofia Black-D'Elia) bepattan mellé. Gyorsan összebarátkoznak és pár órán belül a lány lakásán kötnek ki, majd Nas bekómál és másnap arra ébred, hogy a lány vérbe fagyva fekszik az ágyon, ő viszont nem emlékszik semmire. Ettől még a rendőrök hamar begyűjtik és inkább a bizonyítékoknak hisznek, mint neki. Ez nagyjából a teljes epizód története, a néhány hete megjelent előzetesből is nagyjából ennyi derült ki, vagyis ha ezek után ül le valaki megnézni az első részt, akkor talán lassúnak tűnhet a tempó, mert a főbb események csak addig a pontig jutnak el, ameddig az előzetes is elvitt minket.
Ettől függetlenül már az első, közel 80 percből is látszik, hogy egy olyan kirakós épül a szemünk előtt, ami remélhetőleg kielégítő képet fog kiadni. Nas szemén keresztül látjuk az eseményeket, de elég nyilvánvaló, hogy az eredeti angol sorozathoz hasonlóan a valódi főszereplő maga az igazságszolgáltatási rendszer és annak dolgozói, fogaskerekei. Nas soha nem járt Pakisztánban, ugyanannyira amerikainak érzi magát, mint bárki más, mégis simán megkérdezik tőle az utcán, hogy hol hagyta a bombáját, mert ha valakinek barna a bőre, akkor csak terrorista lehet. A rasszizmus a mindennapok része, bárhova megy, valamilyen módon befolyásolja az embereket.
Úgy néz ki minden egyes körülmény Nas ellen dolgozik, és ő is pontosan úgy viselkedik, mint aki bűnös. Az, hogy a közönség sem biztos az ártatlanságában, egész biztosan az egyik meghatározó konfliktusa lesz a sorozatnak. Ugyanúgy fontos lesz a nyomozók munkája, akiket az alkotók egyszerű dolgozó embereknek ábrázolnak, akiket kizsigerel a rendszer. Már az első részből nyilvánvaló, hogy bárki kerül kapcsolatba egy bűnténnyel, jó esély van rá, hogy nem jól kerül ki belőle. (Valamiért mégsem sikerül jobb módszereket kitalálni az igazságszolgáltatásra.) A megtörtént bűntényeket feldolgozó sorozatoknak is az volt a tanulsága, hogy a törvények elsősorban nem azért vannak, hogy kiderüljön a kikezdhetetlen valóság. Feltételezem az Aznap éjjel sem fog másik konklúzióra jutni, de remélhetőleg az elég lerágott csontnak tűnő központi üzenet mellé kapunk majd érdekes emberi sorsokat is. Az első rész ebből még keveset mutatott, a John Turturro által játszott ügyvéd csak az utolsó percekben tűnik fel, pedig biztosan fontos lesz a későbbiekben. Bill Camp alakítja Box nyomozót, aki igyekszik az ügy végére járni. A színész egyértelműen telitalálat, később remélhetőleg belőle is többet láthatunk majd.
A komótos tempó ellenére úgy tűnik, hogy minden egyes apróságnak meglesz később a jelentősége, a pilot végig pattanásig fesztült, és abszolút érezhető, hogy tapasztalt filmes emberek állnak a végeredmény mögött, akik igazából egy nagyon hosszú filmet készítenek. A rendezés és az operatőri munka különösen emlékezetes, ahogy Nas és Andrea kapcsolata felépül képeken keresztül, az lenyűgöző. Szó sincs a True Detective első évadához hasonló (ami szintén elérhető regisztráció nélkül az HBO Go-n!) látványos és hivalkodó megoldásokról, itt minden a történetet meg a feszültséget szolgálja, illetve azt, hogy tudjuk mire kell majd a későbbi epizódokban visszaemlékezni. Az első rész alapján újabb ígéretes drámasorozat érkezik az HBO-ra, ami remélhetőleg a nyolcadik része után is jól fog mutatni a Drót és a True Detective mellett.
cukkmukk 2016.06.28. 10:31:51
Old Shatterhand is Dead 2016.06.28. 13:59:42
2016.07.02. 01:20:24
Riz Ahmed szar színész, sajna.