Két éve annyira megkedveltem a köztévé komolyzenei tehetségkutatóját, hogy érthető örömmel ültem le újra a tévé elé péntek este, hogy megnézzem a Duna tévén a Virtuózok második évadát. Sajnos azonban két év alatt úgy tűnik sokat felejtettem, mert 2014 karácsonyára ugyan magára talált a műsor, de az elején komoly gyerekbetegségekkel küzdött, amiket most a második évadban ugyanígy ismételnek. Virtuózok, második évad, a hajtás után szpojlerekkel.
Ha még emlékeznek, tavaly végigpuffogtuk mind a három elődöntőt azon, hogy nem lehet végignézni a versenyző produkcióját, mert a műsorvezetők fogalmatlan kérdéseit kell hallgatni helyette. Ezt a problémát a középdöntőkre orvosolta a formátum, úgyhogy jogosan reménykedtem abban, hogy nem veszik elő ezt a szörnyű ötletet a második évadban. Tévedtem, és ez a beledumálás nem csak engem zavar, hanem a műsor Facebook oldalán kommentelőket és a hál istennek a gyerekeket kísérő szülőket. Amikor a fuvolás Wendler Enikő anyukája egyszer lekussolta a műsorvezető Bősze Ádámot, egyszer meg a férjére szólt rá, hogy “Figyeljél már!”, akkor állva tapsoltam, hogy így kéne minden előadás közben megkérdezett szülőnek, tanárnak, barátnak visszakézből rátenyerelni a műsorvezető szájára, hogy fogják már be arra az egy percre, amíg valaki a színpadon játszik!
És nem, és nem, és nem, a Virtuózok továbbra is azzal túráztatja a közönségét, aki péntek este egy komolyzenei tehetségkutatót szeretne nézni, hogy egyik-másik fellépőből csak 10-20 másodperceket mutatnak csak, hogy még csak véletlenül se derüljön ki, hogy a zsűri értékelése helytálló-e vagy sem.
De az is elképzelhető, hogy egészen más oka volt ennek a megoldásnak. 2014-ben kétezer jelentkezőből választották ki a műsorba továbbjutókat, akik között tényleg fantasztikus tehetségeket ismerhettünk meg, én a hárfásoktól meg a zongoristáktól is teljesen oda meg vissza voltam, aggódtam is, hogy van-e még egyszer ekkora merítés ebben a lángoktól öleltben. Az aggodalom jogos volt: nincs. Érezhetően jóval gyengébb színvonalú produkciók kerültek adásba, mint tavaly, pedig mostmár határon túlról is érkeztek versenyzők, de ez sem segített, a műsor történetében először a zsűri nem talált öt azonnali továbbjutót a mezőnyben, csak négyet. Mert igen, a Virtuózokban még mindig ilyen fura szabályok vannak, kétféleképpen lehet továbbjutni: vagy rögtön kap egy hegedűt valamelyik zsűritagtól, így max. öten kerülhetnek a középdöntőbe, négyet pedig utólag választanak ki a resztliből. Az első adásban ez megfordult, négyet azonnal továbbjuttattak, ötöt meg utólag választottak ki. Szenthelyi Miklós nem tudta kiadni a hegedűjét, a gyengébb produkciókból csak egy-egy összefoglalót kapunk, de abból is érezhető volt, hogy nagyon-nagyon nem elégedett a mezőnnyel, a 9 továbbjutó közé két olyan versenyző is került, aki úgy jutott tovább, hogy a zsűri nagyjából meg is mondta neki, hogy “nem vagy olyan jó, ezt te is tudod, de adunk még egy esélyt, mert fel kell töltenünk a 9 fős keretet”.
Ez nem jelenti azt, hogy most ne láttunk volna kiemelkedő tehetségeket, Wendler Enikő fuvolajátékának nem csak a mamája pisszegése miatt vagyok rajongója, Kiss Benedek Máté könnyed furulyajátékát is szerettem, Li Canqi és Petres Lajos Tamás zongorajátékától meg nyilván letettem a hajamat, főleg amikor a kínai lány a lehengerlő fellépése után közölte: most éppen nincs zongoratanára, ezek szerint csak úgy gyakorolgatja a Liszt-darabokat. És itt bejön egy másik kérdés is, amit szintén Szenthelyi Miklós vetett fel: mennyire a tanárok és mennyire a gyerekek hibája az, ha valami nem jó a színpadon? Mennyire tanulják a rosszat a tanártól, és választanak a hibákat kidomborító, koruknak meg nem felelő darabot tanári nyomásra, azt pedig végképp nem értem meg, hogyan kerülhet a színpadra egy elhangolódott hangszer, amit az adásban kell újrahangolni és előlről kezdeni a fellépést. Ügyesen visszahozta a produkciót a kisfiú, mentette a menthetőt, de ember legyen a talpán, aki így tovább tud jutni, neki sem sikerült. A műsornak viszont jól jött a dráma, mert minden bemutatkozó film valami személyes tétre volt kihegyezve, az apai, a nagyapai hagyományokra, a második lehetőségre annál a versenyzőnél, akit legutóbb sem juttattak tovább (és szpojler: most sem). Jó műsor ez a Virtuózok, de alig várom már a középdöntőket, addig Wendler Enikő pisszegő mamája leszek minden péntek este a tévé előtt.
A tinik korcsoportjából a továbbjutók, a középdöntőben már kamarazenekarral kell játszaniuk
- Oláh Ernő, hegedű
- Bácsy-Schwartz Zoltán, hegedű
- Jónás Dániel, klarinét
- Kiss Benedek Máté, furulya
- Kökény Tamás, nagybőgő
- Li Canqi, zongora
- Petres Lajos Tamás, zongora
- Székely Anna Lilia, hegedű
- Wendler Enikő, fuvola
Virtuózok, péntek esténként a Duna Tévén, az adás itt visszanézhető.
tnsnames.ora 2016.04.16. 19:49:19
Csak hát a zsüri (a hátsó szándékú manipulálásaival, rettenetes no meg szakmaiságtól nagyon sokszor mentes értékeléseivel), plusz a bulvárhajhász - és így gyerekellenes, illetve művészetellenes - műsorkészítők lejáratták totálisan a jobb sorsra érdemes formátumot, annyira, hogy a tévében/torrentről abszolút nézhetetlen és értékelhetetlen lett, egyedül az internetes/youtube-os oldalág volt értékelhető, élvezhető. Ami jó volt az egészből a gyerekek és a zene. Semmi más.
Nehogy már a tavalyi 2000+ gyerekből (akár minusz 1.évad szereplőiből) ne jöjjön ki még egy minőségi kör! De az érzékelhetőn borzalmas 1.évad után ki fogja a gyerekét ebbe a műsorba elvinni?
Van egy fogadásom arra, hogy azon országok, akik megvették a formátumot, sokkal jobb műsort korrektebb kiválasztást fognak csinálni, mint mi magyarok ebben a poshadt, klikkes, politikával is bőven átizzadt kis világunkban.
Dezsike 2016.04.16. 20:40:41
Józsi01 2016.04.16. 20:50:29
Chazz Reinhold 2016.04.16. 21:10:53
(a szabály szerint aki 2016-ban - akár december végén is - betölti a 18. évét, az bár még csak 17 évesen versenyez, de már a 18-23 évesek között kell helytálljon).
Na erre mondta a srác, hogy ne kelljen már 11-es zenei szakközepesként ad absurdum zeneakadémiát végzett ijfú ill. felnőtt zeneművészekkel versenyezzen...
2016.04.16. 21:39:45
tnsnames.ora 2016.04.16. 21:56:55
A dolog másik fele (korosztály-intervallum alsó vagy felső vége) az nagyon problémás téma valóban. A felső végén lévőnek lesznek objektíven a legjobb esélyei, hiszen esélyesen ő gyakorolt legtöbbet abszolút értékben (évekkel) fiatalabb kollégájával szemben. Egy ilyen "kimatekozható" sorrendet, max. egy Kocsis Zoltán kaliberű hangszeres csodagyerek tudhat megborítani (hogy ne aktualitásokat mondjak), no és persze a Virtuózok zsüri "egyéb" inkorrekt, átláthatatlan szempontjai (tapasztalat alapján).
Az én laikus agyam szerint csak azonos évfolyamból való gyerekek, és azonos jellegű hangszeren (értsd billentyűs, fafúvós, stb) versenyezhetnek korrekten egymással. De Magyarország kis ország nem biztos, hogy évfolyamonként összejönne ilyetén módon kategorizált hangszeres, pláne évről-évre. Ezen lehetne mondjuk úgy segíteni, hogy nemzetközivé válik a verseny (versenyzők és zsüri szintjén is), de erre a belterjességtől fülledt hazai zenész világban esély sincs. Régen a karmester-versneyeknél érdekes módon meg tudott oldódni, és ezáltal is jóval kevesebb hitelességi problémák jöttek elő.
Az talán megnyugtató lehet, hogy minden művészpalánta jár egy-egy korintervallum alsó és felső végén is. Nyilván más-más kell legyen a művészi célkitűzés az intervallum két végén.
Toportyán Féreg 2016.04.16. 23:28:34
Klasszikus zene. Ezt így használjuk helyesen.
ebella 2016.04.17. 04:28:49
funfun 2016.04.17. 08:02:06
Egy srácot sajnálok, hogy nem hallottam, csak pár másodperc volt az előadásából, amikor megdicsérték. Bőgőn játszott.
A zongorista kisfiú szerintem annak is köszönheti a továbbjutását, hogy határon túli. Vagy elsősorban annak.
Amúgy tetszett, rövidnek találtam.
varisztor 2016.04.17. 08:43:29
abecede 2016.04.17. 08:57:37
kisQtya 2016.04.17. 09:03:03
(A műsorvezetőnő pergő-pattogó hadarása zavar.)
na__most__akkor 2016.04.17. 09:03:45
A nevek, zeneszámok VILÁGOSkék alapon FEHÉRrel vannak kiírva.
Nézi valaki egyáltalán a műsort a szerkesztők közül?
(Mielőtt elkezd valaki ekézni, jó szemem van és nagyméretű tévém...)
Unbiased 2016.04.17. 09:37:01
Karipapa01 2016.04.17. 10:33:31
scsaba1 2016.04.17. 15:28:35
Van élet a televíziós tehetségkutatókon túl is... Nagyon sok tehetséges gyerek van, versenyek is vannak bőven, csak nem vonul ki a köztévé meg egy túlmozgásos zsűri. Egyébként a legtöbb szülő (egyébként nagyon helyesen) nem akarja kitenni a gyerekét egy ilyen cirkusznak.
ooi 2016.04.17. 15:32:30
tnsnames.ora 2016.04.17. 17:39:12
Bőven lehet(ne) korrekt komoly-/klasszikus zenei versenyeket rendezni, akár itthon is. Én hiszek abban is, hogy nagyobb, kiegyensúlyozottabb, korrektebb zsürivel, átláthatóvá lehetne tenni a versenyt (kicsit például a tornához/jégtánchoz analóg módon: by the way csak ez az egy aspektus külön misét érne meg). Megmérhetőbbé válhatnának az egyes produkciók. Érthetőbb és ezáltal közelebb hozható lenne a klasszikus zene a közönséghez, értelmes, szakmai - és nem bulvár - megalapozású free-text formátumú értékelésekkel (persze ehhez művelt és beszélni tudó zenészek kellenének). Izgalmassá, emberivé tehető a verseny a szűkebb/szakmaibb és tágabb közönségnek egyaránt.
Zene mindannyiunk kincse, nemcsak a zenész szakmáé, de hogy ez így legyen, a közönségnek is meg kell tanulni verbális alapon megfogalmazni egy-egy produkcióhoz való viszonyát, hogy tudjon belőle profitálni, tudjon előrébb lépni élmény szinten egy következő produkciónál, neadjisten beszélgetni az egészről érdemben (bár ez utóbbi közel nem triviális ügy, értelmezésemben). [Érdemes hozzá ebben a kontextusban is elolvasni a fenti blogposztot, ami alatt itt kommentelgetünk: finoman szólva is fedezhetők fel benne hiátusok, problémák a szakmai kritikában. ]
Viszont ha valamire nem alkalmas a Virtuózok jelenlegi formája, az pont ez. Ez nem a közönséget emeli fel a zenéhez, hanem a gyönyörű zenét silányítja a bulvárposvány szintjére, szélsőséges külsőségeivel, manipulatív bennfentességével.
Alapjaiban kéne újragondolni, hogy van-e akkora – milliós nagyságrendű díjnyi különbség az indulók és produkcióik között. Jót teszünk-e a gyerekekkel akár a nyertessel, akár a kimaradókkal, ha ekkora pénzről van szó. Egy valaki kapjon-e kiugró mértékű pénzt-paripát-fegyvert a többiek rovására. Hiszen minden induló kisgyerek többet tett le a zene oltárán hozott áldozatával az asztalra, mint az őket körülvevő, belőlük nyerészkedő siserehad.
Nem fordítva kéne-e gondolkodni, hogyan lehetne minden gyerek nyertes, de a produkciója arányában nyertes. Jó ötlet-e a három forduló (pláne, hogy az első fordulóra hetekig hónapokig készülhet valaki, míg a további fordulókra 1-2 hét van összesen). Vagy jó ötlet a minden áron való nyertes-kihozás, mert a bulvár vért, cirkuszt, egyetlen győztest akar látni, mindegy hogy milyen úton-módon. Ha már közszolgálat ugye, neem a zenére kéne-e a legfőbb fókuszt helyezni, hogy minél inkább mindenki érthesse miről szól a verseny, urambocsá tanítva is a közönséget, hogy ne kelljen skanzenbe vonulnia a zenetörténet egy igen értékes szeletének (és nem pénz, hanem hozzállás kérdése csak).
Amíg a Szenthelyi-Batta kettős a saját privilégiumának / érdekszférájának / hatalomgyakorlási terepének tekinti az egész formátumot, addig nincs miről beszélni. És sajnos a kiszolgáltatott szegény induló gyerekek egyéb lehetőségek hiányában sokszor csak asszisztálni tudnak ehhez a bábszínházhoz. Érdemes megnézni, hogy züllik a zenészképzés az egyre nagyobb belterjességben, kik maradnak, illetve hányan mennek/kényszerülnek külföldre, mert nem képes a magyarországi légkör korrekten, horribile dictu számonkérhetően viszonyulni a tehetségekhez.
Simoni T. 2016.04.17. 19:39:44
tnsnames.ora 2016.04.23. 17:20:14
(1) Az egyik legnagyobb magyar torrentsite az 1.évadnál sd-ben és hd-ben is publikálta a műsort, idén már egyikben sem. Azaz vagy tévén (tévéről rögzítve) nézi valaki, vagy sehogy se.
(2) A formátum legnagyobb erényét a YT-csatornán való produkció-publikálást egyazegyben kikukázták. Ha bármi érték volt a formátumban a nézőnek, résztvevő versenyzőknek az ez volt. Most már ez sincs. Innentől tényleg 100% bábszínház az egész szegény gyerekversenyzőknek, a felnőttek sunyi játszmáihoz.
(3) www.mediaklikk.hu/virtuozok -n van egy borzasztó zavaros és hiányos klippgyűjtemény, erős szelekcióval.
Még ha akartam volna követni a 2.évadot, sem tudtam volna. Ennyit a közszolgálatról.
Tájékozódásra marad tehát a borzasztó tévéműsor, illetve a comment.com-os blogposztok ;)
Érdekes lesz a 3.évadra mi történik ebben a rettenetes negatív spirálban ;)
tnsnames.ora 2016.04.30. 17:19:23
A mediaklikk-en ismételten csak egy-egy előadás látható, borzasztó rossz és zavaros/megtévesztő tálalásban, illetve a youtube-on továbbra sincs semmi.
Donantonio 2016.05.01. 11:57:28
tnsnames.ora 2016.05.11. 15:30:26
Szerintem rossz szemszögből nézed az LFZE-s belterjes romlottságot..Általánosságban véve a korrupció egyik fajtája az, amikor havert kell helyzetbehozni ("Mészáros Lőrinc és föld") a másik, amikor a sokszoros túljelentkezés miatt csak-1-1 jelentkező vehető fel erőforráshiány miatt (az is megérne egy külön misét, hogy miért csillagrombolós költség pl.: 1-1 előkészítős hely).
Ha 2(!) szabad helyre - mint 2015-ben - jelentkeznek Magyarország területéről, amiből az egyik szabad helyet előző évről átcsúszva töltik fel, akkor biztos lehet az ember, hogy nem egzakt művészi különbségek döntenek a jelentkezők közül, hanem háttérbeli könyökharc és érdekérvényesítő képesség (ez nem a jelentkező gyerekek hibája, hanem az LFZE-n belüli legfőbbképpen rektor-fémjelezte presztízsharc-anomália torzulása).
Az LFZE-nek, mint zenei életben meghatározó intézménynek - Szenthelyi Miklós tanszélvezető-docens és Batta korábbi tanszélvezető, rektorhelyettes, kormánybiztos - mi az "érdeke" logikusan? Belterjes status quo-s zárással képviselni az intézmény felvételi és zenész-kibocsátási tevékenységét, érdeksérelem-minimalizálással. Születhetnek első ránézésre, pláne kívülről nézve, meglepő (értsd közvetlenül nem magyarázható) zsüriítéletek a Virtuózokban is, de a rendszer maga az átláthatatlanságról és inkorrektségről szól a peremfeltételei miatt.
Amikor ma már minden a versenyekről szól (zenészek életrajzaiban kitüntető helyet foglal el), milyen versenyhelyzet az, hol van bármiféle tét, amikor 1-1 embert vesznek fel évfolyamonként? Nem probléma-e ha se diverzifikáció nincs a felvételi eljárásban, se egzakt megmérhetőség, se folyamatos nemzetközi kontroll nincs ebben a belterjes magyar-specifikus szellemi pokolban?
Azt állítom, hogy a kíváló zenészek közötti szimpla sorsolás (ki nyerje a nagynyereményt) is sokkal egzaktabb, tisztességesebb, és legjobban feldolgozható a győzteseknek és veszteseknek.
Ha viszont tisztességes - sorsolás nélküli - versenyt szeretne látni valaki akkor azt gondolom
* együtt - egymással párhuzamosan - kellene kezelni a szakmai és közönség-véleményezést (és nem vagy egyik vagy másik).
* A szakmai zsűrinek nem árt nagynak,
* és/vagy nemzetközinek lenni, az unga-bungák minimalizálására
* minden értékelésnek nyilvánosnak kell lenni (nem úgy, hogy általános szépeket mondunk a versenyzőknek és aztán a háttérben döntünk),
* a zsüri tagok nem is beszélhetnek egymással (legyen vér a pucájukban felvállalni saját véleményüket)
* komplex legyen az értékelési rendszer (pl.: hibátlanság, pontosság, kottahűség, anyagerősség, elegancia, értelmezés, frazírozás, érettség, testreszabottság, hitelesség, átélés, rákoncentrálás, ihletettség, korral arányos teljesítmény satöbbi mentén), azért,hogy kikombinálhatatlan legyen a végső szakmai pontszám az egyes zsüri tagok számára, a zsűri-összesúgás maximális ignorálásával. Énkb. ezt várnám el egy egzakt hozzáértő szakmai zsűritől.
MÁS
Sorozatjunkie-ról szedett nézettségi adatok, ami sehogy sem tud előkerülni itt a blogon:
1x01 334e (7,2% SHR), 18-49: 81e (4,5% SHR)
1x02 565e (11,8% SHR), 18-49: 99e (5,2% SHR)
1x03 350e (8,2% SHR), 18-49: 58e (3,7% SHR)
1x04 356e (8% SHR), 18-49: 77e (4,5% SHR)
1x05 416e (9,5% SHR), 18-49: 72e (4,6% SHR)
1x06 380e (8,5% SHR), 18-49: 81e (4,8% SHR)
1x07 366e (8,7% SHR), 18-49: 54e (3,4% SHR)
1xFINALE 355e (8,4% SHR), 18-49: 49e (3,1% SHR)
1xGÁLA 154e (4,1% SHR), 18-49: 16e (0,9% SHR)
2×01: 345e (8,3% SHR), 18-49: 69e (4,7% SHR)
2x02: 404e (10,1% SHR), 18-49: 71e (5% SHR)
2×03: 273e (6,8% SHR), 18-49: 41e (2,9% SHR)
Nem értek hozzá, kevés az információm és tudásom médiaügyi elemzéshez
Ami feltétlen érdekes, hogy a második rész ("KICSIK") hozott egy nagy nézettségcsúcsot (igaz közel sem akkorát), ahogy az 1.évadnál is. Azaz a közönséget, mintha a "cukiságfaktor" vonzaná leginkább a "verseny-feeling" mellett (gondolom én abból, hogy a GÁLA annyira nem érdekelt senkit az 1.évadból). Amely versenyből perdöntően semmit nem érthet a közönség, ugye, a korábban taglaltak alapján.
Nekem kívülállóként úgy tűnik, hogy túl sokat áldoztak be bulvár-cirkusz révén a zene és versenyzők kárára, ami nem jön vissza nézettségben. Megfordítva megérdemelhetne egy hiteles meg komolyanvehető komolyzenei tehetségkutató tévéműsor is egy esélyt (pláne, ha közszolgálatról beszélünk), nem biztos, hogy sokkal rosszabb nézettségi-számok esnének ki a végén.
Mivel már nincs youtube-os megjelenés, így aki érdeklődő - "függését" kiélendő - kényszerítve van a gagyi/inkorrekt tévéműsorra. Pár plusz nézőért beáldozódik az n-1 kieső versenyző fáradozásainak legfontosabb ellenértéke. Így megy ez kis hazánkban, az LFZE tevőleges támogatásával.
Nagyon durván esett 2x03-ra a nézettség. Kettessel kezdődő nézettségszám egyszer sem volt az 1.évadban. A középdöntő lesz az igazi vízválasztó, visszatalálnak-e a nézők.