Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Bakelit: Rock (volt) a nevem

2016. február 10. 12:24 sixx 6 komment

1973.
Jagger nem kap japán vízumot, mert ’69-ben volt valami drogügye.
A Kiss első koncertjét adja Queensben.
Megjelenik a Dark Side of the Moon.
Lou Reedet seggbe harapja egy rajongó koncert közben.
A Led Zeppelin az USA-ban turnézik, Tampában 56 800 fő előtt játszanak.
Ian Gillan kiszáll a Deep Purple-ből.
A The Who kiadja a Quadropheniát.
Megnyílik a CBGB klub Manhattanben.

2_27.jpg

Nem semmi év volt, ugye. Ekkor játszódik az HBO új, Bakelit (Vinyl) című sorozata, a középpontjában a képzeletbeli American Century Music nevű lemeztársasággal, elképesztő mennyiségű kokainnal, heroinnal, fűvel, LSD-vel és mindenféle egyéb droggal, valamint annyi remek zenével, amennyit el lehet képzelni egy, a hetvenes évek szexszel, droggal és rock ’n’ rollal túlfűtött napjairól szóló sorozattól. Enyhe spoilerek jönnek.

Ha szinopszist kellene írni a sorozathoz, a fenti nagyjából le is fedné Richie Finestra lemezproducer kalandjait, de a Bakelit nem csak annyi, hogy pár, vastag barkót viselő, dzsörzéöltönyös, széles galléros inget hordó menő csávó egy retró modern stílben berendezett irodában szívja a kokaint az üvegasztalról, és közben bömböl a zene. A sorozat egy korképet (vagy kórképet, kinek hogy) ad a hetvenes évek elejéről, amikor a nagy rockzenekarok csillaga úgy volt leáldozóban, hogy ők maguk sem tudtak róla, arról az évtizedről, amiben a diszkó és a punk egyszerre forradalmasította a zenét, de egy ideig kényelmesen megélt a Zeppelin féle stadionrock mellett.

4_13.jpg

Richie (Bobby Cannavale) csak azt szeretné, ha egy nemzetközi lemezcég megvenné az övét, amit hosszasan építgetett, nevelgetett, majd vitt a csőd szélére, amikor a kedves kollégákkal együtt annyi drogot szívott fel az orrába, amennyi tán nincs is. A német Polygram vinné is a kócerájt, amit papíron mindenféle trükkel értékesnek turbóznak fel, de az ügyvédek akadékoskodnak, Richie meg ideges, mert körülötte mindenki szív, szőr, bélyegezik és kúr szanaszét, ő meg igyekszik hűséges maradni a feleségéhez és józanul tárgyalni, ami azért elég nehéz lehetett akkoriban. A Bakelit legnagyobb erénye, hogy lenyűgözően aprólékos és korhű. Nincs olyan részlet a képen, ami nem stimmelne, ami nagyon kilóg (Richie látomásai) azok direkt lógnak ki, pont azért, hogy ne keverjük össze a valósággal.

6_6.jpg

Ez, hogy a nézőre nem merik rábízni a gondolkodást, egy kicsit zavaró, az első, kétórás részt végignarráló főhős például túl sokat nem tesz hozzá a látottakhoz a szövegével (a többi részben nincs narráció, ha minden igaz), csak elmagyarázza, mit látunk, és közli, mi az, ami ebből a lényeges. A korrajz viszont tökéletes. A hétköznapi rasszizmus és antiszemitizmus, a drogokhoz való hozzáállás, a fekete zenészek kihasználása mind jelen van, de sem Martin Scorsese rendező-producer, sem Terence Winter showrunner-író nem akar prédikálni, csak megmutatni, az egy ilyen korszak volt, tetszik emlékezni? Ha nem, itt van. Richie az első részben felidézi, ahogy felépített majd lerombolt egy fekete zenészt, és baszkurálja ugyan a lelkiismeret (egyedüliként a szereplők közül), de annyira nem hatja meg, hogy a blueszenészből a fehéreknek kilúgozott twistet játszó lakájt csinált.

5_9.jpg

A kitalált karakterek érződik, hogy valós személyekből gyúrták össze, és itt jön be a képbe Mick Jagger, a sorozat egyik producereként, aki más oldaláról ismeri az ipart, és személyes nüanszokkal tudta feldobni a szereplőket. Biztos, hogy az, amit az American Century Music kiadó kulisszái mögött látunk, azok nagyészt megtörténtek, lehet, nem úgy és nem egy kiadónál, hanem többnél, de Jagger élményei vastagon benne vannak a karakterekben és a cselekményekben. A valós személyek esetén nem lehet tudni, hogy amit látunk, az mennyire hiteles, hogy ki, kinek, valóban mit is mondott, de ez annyira nem égető kérdés.

10_3.jpg

Az első rész elég lassú egyébként, egy vágót rá lehetett volna ereszteni néhol, és értem én, hogy a nyitójelenet miért olyan tempójú, amilyen, és miért kell öt percen át a kocsijában ülő, önsajnálatban fürdő Richie-t néznem, de ettől még nem lesz sem érdekesebb, sem izgalmasabb. A pilotra általánosan jellemző, hogy pár jelenetben Scorsese mintha nem foglalkozott volna a forgatókönyvvel, és hagyta, hogy a színészek improvizáljanak, ami egy pontig jó, de amikor eljutunk oda, hogy a karakterek szinte kinéznek a kamerára, hogy meddig kell még ezt csinálnunk, az már nem annyira jó. A színészek (Bobby Cannavale, Olivia Wilde, Ray Romano, Juno Temple, Andrew Dice Clay vagy éppen Paul Ben-Victor) egyébként nagyon jók, Cannavale és Romano láthatóan imádja a karakterét, és a mellékszereplőkben sincs hiba.

Scorsese nagyon odafigyelt arra, hogy Bakelit úgy nézzen ki, mint egy hetvenes években forgatott film, a beállításokban nem egy filmje felsejlik, ami egy idő után engem mondjuk idegesített, de a hangulatnak kétségkívül jót tett. Annak a hangulatnak, amit a folyamatosan szóló zene formál, Otis Reddingtől a Mott the Hoople-en át, a Led Zeppelinig és a Black Sabbath-ig van itt minden, egy-egy epizódhoz csak a jogdíjak hatszámjegyű összeget tettek ki, de nem hiába, mert elképesztően hatásos az, amit kapunk az HBO pénzéért. A Bakelit sikere azon fog múlni, mennyire sikerül elkerülnie a köldöknézgetős, régenmindenjobbvoltozós nosztalgiát, és áll meg úgy a lábán, hogy ne kellejen hozzá elővenni a fater ünneplő zakóját a szekrény mélyéből. Nekem a hibái ellenére bejött, és várom a folytatást, de én még emlékszem a hetvenes évekre.

Hol látható: HBO, február 15-től hétfőnként.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kövi 2016.02.10. 14:47:14

Andrew Dice Clay?! Hát őt meg melyik régi szekrényből húzták elő?

sans paraben 2016.02.10. 16:10:57

@Göntér László: nemtom, mit akartál belinkelni, de asszem nem admin oldalról kéne...

háténimmár 2016.02.10. 18:03:36

ncore-on mikor lesz fenn? :)))

Savafan 2016.02.10. 20:50:04

Végre Ford Fairlane újra rockos filmben szerepel! :) Kötelezően nézős sorozat.

cukkmukk 2016.02.11. 09:48:15

Na ezt én is várom. CBGB is nagy kedvenc, és ez kifejezetten érdekes időszaka volt a zenetörténetnek.
süti beállítások módosítása