Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Volt egy szép esténk

2014. november 29. 12:51 verespalne 33 komment

Persze, egy tehetségkutatóban az a szabály, hogy az eredményhirdetés előtt a zsűrinek párás tekintettel kell néznie a versenyzőkre, és hosszan taglalni, hogy milyen jó volt minden előadás, és milyen nehéz dolguk volt a döntés során. A felnőttek produkciói után viszont tökéletesen igaza volt Batta Andrásnak: péntek este egyáltalán nem olyan volt, mintha egy tehetségkutatót néztünk volna, hanem egy hangversenyt. Aranyosak a gyerekek, a tinikben is látni lehet a tehetséget, a huszonéves fiatalok viszont olyan profizmussal játszottak, hogy némelyik már simán léphetne fel önállóan is. A Virtuózok hatodik adasában összeállt a döntő 9-es mezőnye. 

11697_517701388332580_3388242452996322112_n.jpg

A múlt heti közönségszavazás nyertese természetesen, ahogyan az várható volt, Boros Misi lett. A második-harmadik helyett a furulyás Nánási Ádám és hegedűs Kiss Zoli lett, a korcsoportból valószínűleg Boros Misi lesz majd a döntős is.

10481966_517678665001519_4867519626318573274_n.jpg

A zongoristák fölényéről már korábban is írtam, ez most a felnőttek döntőjében csúcsosodott ki: mindhárom zongorista elképesztően jól játszott, Rigó Ronald Török induló “remixével” szépen felütötte a műsort, a darabválasztás és az előadás is lehengerlő volt, Szűts Apor és Gyöngyösi Ivett is Liszt Ferencet játszott, Aport Eroicájában állítólag voltak melléütések, én ebből semmit sem érzékeltem, annyira magával ragadott a zongorajáték, Gyöngyösi Ivettnek meg úgy járt a keze, hogy a technika mai állása nem tudta követni, konkrétan interlészes a videó. A zongoristák ezúttal is megkapták a szólózás lehetőségét: míg a többi versenyzőnek zenekari kísérettel kellett játszani, a zongoristáknak csak magukra kellett figyelniük. Mivel a zsűriben van is zongoraművész, Némethy Attila személyében, a szakmai kritika sem maradt el Ronald és Apor esetében, Ivett pedig tényleg lehengerlően jól játszik, valószínűnek tartom, hogy ő lesz a Virtuózok abszolút győztese is, de a korosztályban egészen biztosan.

10364175_517700574999328_5969729865118300656_n.jpg

Két klarinétos volt a fordulóban: a vérprofi Sallai Noémi Berlinből tért vissza a műsor kedvéért, az egyébként klarinétszakon tanuló Kéringer Dávidnak viszont az a rögeszméje, hogy megmutatja a világnak, a szaxofon igenis egy klasszikus hangszer is, úgyhogy ő most ezzel indult a versenyben. Mindketten nagyon jól játszottak, de ebben a mezőnyben személyes prefenciák mentén kellett kiválasztani a kedvenceket, Sallai esetében nekem a választott darab nem tetszett annyira, és Kéringer minden próbálkozása ellenére sem sikerült megszeretnem a szaxofont, pedig egyébként pont olyan jó figura, mint a tinik között a barokk zenére ráflesselt Néveri Bence, jó érzés ilyen szent őrülteket látni, Kéringer ráadásul egy rohadt bonyolult és sokszínű darabot választott. És ahogyan az előző fordulóban Gembela Gergely is nagyon szépen játszott a gitáron, most Girán Péterre sem lehetett panasz (Miklósa Erika ugyan hiányolta az odaadást a színpadról), de a klasszikus gitár nekem nem műfajom.  

1932359_517698974999488_2245320377292621372_n.jpg

A felnőtteknél lehetett indulni ének kategóriában is: ketten jutottak a középdöntőbe, a Bécsben tanuló Foki Dániel Figarójára még mindig emlékszem az elődöntőből, a szlovák Miroslav Sykorát pedig a cseh Csillag születikből importálták a Virtuózokba. Foki áriaválasztását én most kicsit laposabbnak éreztem, Sykora döntését pedig nem is tudtam értelmezni: duettet adott elő Massányi Viktorral, ami papíron biztos jó ötlet volt, de az előadásban nagyon kiütközött a két énekes különbsége, szépen megoldotta a hadarós áriát, de azért érezni lehetett, hogy ezen a hangon még lehetne dolgozni.

Demeniv Mihály már az elődöntőben is olyat mutatott, hogy leestem a székről, most egy laza Vivaldival érkezett, Miklósa Erika szerint a Nyár legnehezebb tétel a Négy évszak közül, én pedig Demeniv játéka láttán ezt simán el is hiszem. Elképesztő tempóban nyomott le egy ismert és népszerű darabot, dehát ez egy tehetségkutató, éppen ez a lényeg, hogy nagyon rövid idő alatt kell valami nagyot dobni és az, hogy Demeniv a döntőbe kerül, az nem is volt kérdés. Tényleg, itt nézzék meg az előadását, most rögtön:

Az eddigi adásokban azért elég jól meg lehetett tippelni, hogy ki fog továbbjutni, mindig visszatérünk a komolyzenei és a könnyűzenei tehetségkutatók különbségére, és arra, hogy itt kizárólag a zsűri dönt, a hangszeres tudás alapján. Most viszont teljesen tanácstalan voltam, hogy kire fogadjak, Gyöngyösi és Demeniv továbbjutása nem volt kérdés, de Rigó Ronald és Szűts Apor között nem tudtam választani, a Virtuózok előhozta belőlem a zongorafétist, mindhárom zongoristáért odavoltam. Úgyhogy jól meg is lepődtem, hogy a zsűri viszont Foki Dánielt választotta, aki nekem most egyáltalán nem volt olyan átütő, mint korábban. De tulajdonképpen mindegy, ebben a mezőnyben tényleg csak rossz döntést lehetett hozni, ami kivételesen tényleg nem közhely.

A sztárvendég ezúttal Gilles Apap hegedűművész volt, a közös munka a külföldi vendégművésszel jobban sikerült mint legutóbb a gyerekkel, aki ugye a nyelvet sem beszélték. A Karib tenger kalózai zenéjét nyomták el közösen, ezúttal működött az az elmélet, hogy a komolyzene játékos oldalát mutassák be, főleg ami a három zongorista és a két énekes bevonását illeti. Viszont az Amadindán kívül minden vendégművész elég hakniszagúan nyomta, a múlt héten a 2cellos is cukiság-díjat adott ki, Gilles Apap pedig mindenkinek adott különdíjat, ami pontosan azt jelenti, amit: hogy senkit sem emelt ki a mezőnyből, pont leszarta az egészet. 

Most megint egy hét szünet következik, december 12-én a lesznek a korosztályos döntők, ők kilencen fognak fellépni:

Boros Misi, zongora
Gyöngyösi Ivett, zongora
Szauer Bianka, hárfa
Tóth Bettina, hárfa
Kiss Zoltán, hegedű
Sándor Zoltán, hegedű
Lugosi Ali, klarinét
Demeniv Mihály, harmonika
Foki Dániel. ének

A gála pedig december 20-án lesz, a Syma csarnokban, ott ha jól értem, minden középdöntős fel fog majd lépni. 

Az adást itt lehet visszanézni. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2014.11.29. 14:01:29

Rettenetes kritika és ismét a műsorfolyam aktuális részéről. :(
Totálisan komplementer módon gondolkodom a poszt szerzőjével, állapíthattam meg ismét többedjére.

Csak egyetlen dolog:

A francia sztárvendég - azt gondolom - nem azért nem válsztott, mert "pont leszarja", hanem mert ez egy nem triviális, ám nagyon felelősségteljes döntési szituáció. Viszont míg az Amadinda csak a próbán látja vendégül a kiválasztott két muzsikust, addig a francia művész az egész csapattal fellépést is vállal.
Nekem nagyon rokonszenves volt a francia, mondom ezt úgy is, hogy maga a Karib tengeri kalózós filmzene-feldolgozás ezen formája nekem nem nagyon jött be.

A zenei versenyeknek különben is óriási problémája, hogy nehezen összehasonlító/mérhető magas színvonalú produkcióknál valaki nyerjen és valaki veszítsen. A teljes versnety nézve is alig-alig van aki milliós fődíjjal jobb a zenésztársánál.

2014.11.29. 15:49:18

Tetszett az összefoglaló, és bár ritkán kapcsolok oda, azért jó hogy itt is szó esik róla.

mercsi 2014.11.29. 16:42:18

valóban nagyon jól zenélnek a tegnapi fellépők.
a zongorista lányt órákig hallgatnám, pedig én a posztolóval szemben a zongora hangját nem szeretem, a klasszikus gitárt viszont nagyon.
a szólót éneklő fiatalembert én sem juttattam volna tovább. annyira mesterkélt az előadásmódja, hogy engem kifejezetten idegesít.
ezt már az előző forduló után is kérdeztem, de valaki adjon nekem választ: miért szólózhatnak a zongoristák? a klasszikus gitár sem egy kifejezett zenekari hangszer, nekik mégis "meg kellett küzdeniük" a zenekarral. így nem fair a verseny...
a döntőben Alinak szurkolok, de a második helyezett lehet a zongorista lány, mert tényleg zseniális. :)

znori 2014.11.29. 20:04:04

Én csak azt nem értem, hogy ha az nem titok, hogy Sándor Zoli Szenthelyi Miklós tanítványa, akkor az miért nem publikus, hogy a zsűri által ugyancsak agyonsztárolt (de valóban hatalmas tehetség) Gyöngyösi Ivett pedig egy másik zsűritag, Némethy Attila növendéke?

znori 2014.11.29. 20:09:21

Én csak azt nem értem, hogy ha az nem titok, hogy a tinédzserek között induló Sándor Zoli az egyik zsűritag, Szenthelyi Miklós tanítványa a Zeneakadémián, akkor az miért nem publikus a műsorban, hogy Gyöngyösi Ivett pedig egy másik zsűritag, Némethy Attila tanítványa ugyancsak a Zeneakadémián? Ivett fantasztikusan játszik valóban, ezért sem értem, mi szükség erre a trükközésre. A produkció előtti kisfilmben is csak az apukájával mutatták, holott rajta kívül minden versenyzőt a felkészítő tanárával mutattak be.

znori 2014.11.29. 20:09:57

Bocsánat az ismétlésért, az első kommentemet benyelte a blogmotor.

apika01 2014.11.29. 20:45:05

@znori: Egyáltalán nem titkolták a tanár-tanítvány kapcsolatot, az első adásban ezzel kezdték. Némethy Attila további megszólalásaiból is nyilvánvaló volt, hogy ő már régóta közelről ismeri Ivettet.

Jenő a jövő 2014.11.29. 20:51:37

@znori: Gondolom, azért volt az apukájával látható, mert neki ő a felkészítő tanára? :)

Kamarazenekar használata:
Tudtommal nem volt kötelező a zenekar használata. Természetesen egyszerűbb önállóan zenélni. De gondolom, a zsűri azt is figyelembe veszi/vette, hogy az adott előadásban volt-e zenekari kíséret. Mint ahogy a továbbjutottak többsége azért használta a kamarazenekart. A zongoristák védelmében annyit hozzátennék, hogy kíséret ide vagy oda nagyon jól játszottak és ebben azt hiszem mindenki egyetért. :)

tnsnames.ora 2014.11.29. 21:35:20

@apika01:
Direkt visszahallgattam az elődöntős videóját Ivettnek.
Ott az hangzott el, hogy most NEM az én növendékem, de 11 éves korától ismeri (Zeneakadémia előkészítő osztály).

És ha még idevesszük, hogy Szenthelyi Miklósnak az elődöntőben jutott hegedűsök majd mindegyike diákja, illetve azt, hogy a műsorsorozatban magyar versenyzők voltak, magyar zsüri előtt, akkor bennem az fogalmazódik meg (lehet, hogy egyedül vagyok vele a világegyetemben), hogy mindez így már olyan langymeleg belterjesség, a komoly összegű főnyeremény árnyékában, hogy nincs szó rá. Meg merem reszkírozni rohamsebességgel veszti el az értelmét a zene verseny műfajának ezen formája, itthon mindenképpen. Ha már veseny, miért nem lehet tisztább viszonyokat teremteni (pl.: tanítványt nem értékelünk, ahogy játéknyereményt sem szoktak osztani játékszervezők között, vagy külföldi zsüritag bevonása, ahogy annó tették a karmestervesenyeknél is, ad absurdum a közönség érdemi bevonásával, hiszen végsősoron mégis csak a közönségnek szól az egész, és főleg, ha már kereskedelmi televíziós készítő csapat amúgy is bulvár felé vitte el az egészet (értelmezésemben nagyon helytelenül).

A nekem roppant ellenszenves Némethy Attila ellenére, Gyöngyösi Ivettnél érzékelhető, hogy a három középdöntős zongorista közül neki volt a legnagyobb zongoratudása. Viszont a Liszt értelmezése nekem nagyon nem tetszett. És mivel a technika, virtuózitás a műsor címe ellenére nem minden, nálam nem jutott volna tovább. Számomra roppant fura volt, hogy a zeneértelmezésről, -megformálásról oly kevés szó esett a zsűriértékelésekben (mármint azokban értékelésekben, amiket meghallgattam, mert oly sok irritáló zsűrimegszólalás volt, hogy én nem egyet kihagytam). Végig technikacentrikusan értékeltek (perdöntően).

Halumi 2014.11.29. 23:23:56

@tnsnames.ora: Ivettet Némethy Attila 2011-ig tanította, a Zeneakadémia rendkívüli tehetségeinek iskolájában, majd a BA első évfolyamán. 3 éve a tanszékvezető, Dráfi Kálmán növendéke. Bővebb info a Zeneakadémia honlapján!

tnsnames.ora 2014.11.30. 00:03:36

Köszönöm. Igen, közben rákerestem és én is megtaláltam.
De ez csak külön kihangsúlyozza a problémát, amit eredeti hozzászólásomban feszegettem. Hiszen "jogosan" nem szerepel sem a kisfilmekben Némethy Attila, illetve nem említődik meg már explicit formában a korábbi kapcsolatuk. A jóhiszemű néző meg jóhiszeműen nem mögöttes szálakat keres, mint egy krimiben, hanem élvezi a zenét, és az ifjú zenészek produkcióit.

sixx · http://comment.blog.hu 2014.11.30. 00:55:00

@tnsnames.ora: tök olyanok a kommentjeid, mintha valamelyik rokonod vagy ismerősöd nem jutott volna tovább.

ÖNBÜNTETŐ FERI 2014.11.30. 03:16:22

@tnsnames.ora:

Hogy segítsem az összeesküvés elméleted: a hátfások tanárának lánya kiemelt ösztöndíjas a zakin. A szaxofonos fiú tanára szintén. Ivett mostani tanárát pedig pont úgy hívják, mint a Nyári kvartett (szintén kiemelt támogatásúak) brácsását. :)

dark future · http://www.andocsek.hu 2014.11.30. 04:21:32

@tnsnames.ora: Nekem meg (bár laikus vagyok) bejött Ivett előadása, mert egyszerre volt benne jelen a tánc feszessége és egyfajta könnyedség, játékosság, szóval szerintem nem csak a technikai brillírozásról szólt. De persze ízlések és pofonok.

Abban viszont biztosan megegyezhetünk, hogy a Virtuózok bármelyik könnyűzenei tehetségkutatót (és azok sztárjait) megehetné vacsorára...

És abba is nyugodj bele, hogy ez egy elég szűk szakma, szinte mindenki ismer mindenkit, és ha neves zsűrit meg professzionális magyar előadókat akarsz látni egy műsorban, akkor a szálak bizony összefutnak.

dark future · http://www.andocsek.hu 2014.11.30. 04:42:27

@tnsnames.ora:

bulváros és kertévés... és akkor?
mivel itthon nem túl népszerű műfaj a komolyzene, és elég kis ország a miénk, csak ilyen alapokról lehet neki megfelelő nézettséget csinálni. ha tetszik, ha nem. inkább örüljünk annak, hogy a köztévének végre van valami nézhető produktuma, ami ráadásul nem a seggük alá rakott licencműsor. tavaly a Páva sem volt rossz próbálkozás a Dunán, de azon azért érződött némi amatörizmus (minden bajával/bájával együtt). ez egy kereskedelmi sémákra épülő profi kivitelezésű vetélkedő, tehetséges előadókkal, meglepően erős színvonallal (legalábbis amit láttam belőle). ha produkál valamekkora elvárható nézettséget is, akkor legközelebb még több pénzt tudnak belerakni, és akkor annak sem lesz akadálya, hogy pl. neves külföldi zsűritagokat hozzanak ide. meg amíg ilyen szintű tehetségeket tudnak felvonultatni, addig azt is szarom le, hogy bújtatott Mercedes reklámot kell közben néznem. 2014 van, jóember.

dark future · http://www.andocsek.hu 2014.11.30. 06:17:40

visszahallgattam Aport is yt-on, tényleg voltak benne elütések, tisztátlanságok, kicsit több annál, mint ami még belefér. (pl. 3:27, 4:29, 4:38 körül több is, 4:48, 5:21, 5:36 után Némethy fel is néz, 5:50-ig elég gáz). nekem kissé görcsös.

tnsnames.ora 2014.11.30. 08:06:56

@sixx:

Kedves sixx legalább tőled több megértést vártam volna el, vagyis hogy a mondandóm üzenetét és motivációit külön tudod kezelni. Azaz a kérdés az lett volna, hogy a gondolatmenetem megáll-e a lábán önmagában vagy nem. :)

Felvetésedre válaszolva NEM vagyok érintve rokonilag, ismerősileg a versenyben, zenész sem vagyok. De az igazsághoz hozzátartozik, hogy érzelmileg viszont valóban érintve vagyok többek közt az egyik versenyzőnél (részletekkel itt nem terhelnék senkit, az indexes topikban ezek visszakereshetők).

Illetve az is elgondolkodtat miért látom ennyire másképp az egész versenyt, mint ti itt az indexen vagy épp a zsűri. Egyébként nagyon örültem volna ha írsz kritikát a Virtuózokról, hogy mire fókuszáltál volna benne, mi tetszett, mi nem tetszett benne, mint formátumban.

Ami engem illet, én nem akartam követni a sorozatot, mert ugyan nagyon szeretem a komolyzenét meg a fiatalok muzsikálását (koromnál fogva minden magyar karmesterversenyt láthattam, így nem előzmény nélküli a dolog nálam), viszont már előre éreztem, hogy problémás lesz az egész. Aztán az egyik topiktárs kérdése nyomán csak elkapott a lavina engem is.

Azt kell mondjam, hogy miközben mindenki azon rúgozott, hogy "nincsenek produkciók" én nagyon kellemesen csalódtam a Virtuózokban. Hiszen mi van fontosabb annál, hogy elődöntőben minél többet mutassanak be a fiatal muzsikusokból a kétezer jelentkezőből, az internet segítségül hívásával és számomra inkább ez az út a helyes, mint eleve felezni, harmadolni a versenyzőket és őket végigzavarni három fordulón. Mert az azért bebizonyosodott hogy szép-szép egy hét alatt megtanulni darabokat, de azért az más, mintha egy kiérlelt előadást mutat be valaki. Számomra ugyanis sokkal fontosabb a kiérlelt előadások összehasonlítása, semmint az a verseny, hogy ki a vagányabb, bevállalósabb 1 hét távlatban. Zenész pont ebben érhető tetten, hogy mennyit akar és tud tenni az elmélyülésért, kiérlelésért.

Aztán további öröm volt megismerni jobbnál-jobb fiatal muzsikusokat. Illetve mivel én csak a produkciókat néztem, nem is igazán érintett a zenébe belebeszélés rettenetes mivolta (a tévés verzióban).

Aztán persze beindult az előre félt negatívum-lavina, hogy akit én kiemeltem volna, arról semmi nem volt a tévében (talán még vágókép sem) annyira nem jutott tovább.
A Facebook-oldalról eltüntek kommentekkel együtt a nem továbbjutottak, ami a pitiánerség olyan csimborasszója, hogy nincs szó rá.
Vagy Némethy Attila azon "brilliáns" zsürimondata mondata, a bravúros 13 éves gitáros Gembela Gergelynél, "hiányzik még belőle a romlottság, hogy a zenének illata legyen". Mindezt egy NEM továbbjutó srácnak mondta. És így tovább.

Fogy a gépelhető karakterszám, nem ragozom most tovább. Ha lesz bármi felvetés szívesen veszek részt a végigrágásában.

Morgo1229 2014.11.30. 08:14:29

Van valaki itt aki ert hozza ? Mert nekem 3szor olyan erzesem volt,hogy Ivett melle nyult es a produkcio utan o sem volt boldog.

tnsnames.ora 2014.11.30. 08:16:14

@ÖNBÜNTETŐ FERI:

Ha ismernél tudhatnád, hogy nem vagyok nagy barátja az összeesküvés-elméleteknek. :)

De azért ennek ellenére tartom:
- Érintettek vagy ne vegyenek részt a szervezett játékban, vagy minimalizálódjon az érintettség.
- Nem elég tisztességesnek lennni, annak is kell látszani.
- Akkor is problémás a dolog, ha a zsüri rögtönözve, adott pillanat alapján dönt arról kié legyen a milliós fődíj, pénz, paripa, fegyver, mert akkor ez szerencsejátékról szól, nem zenéről.
- Akkor is problémás dolog, ha összességében nézi a versenyzőket, hiszen más olyat értékelni, akit 11 éves kora óta közvetlenül ismer, és más olyat, akit a felhozatal-áradatban abban a 10 percben lát először és utoljára.
- Az összes zene-verseny formátum problémája, hogy a verseny izgalmainak oltárán ("vajon ki lesz a győztes, mit tehetek érte sms-hívásban, mobilapplikációs klikkelgetésben") aránytalanul kiemelődik valaki (többiekhez képest), majd akár 1 hónapnak sem kell eltelnie, hogy jó eséllyel kiessen a közemlékezetből. Sokkal zenészbarátibb, és emberibb megközelítés lenne üdvözítő az én értelmezésemben. Mindez talán még fokozottabban igaz a komolyzenében, annak nehézségei miatt.

tnsnames.ora 2014.11.30. 08:19:00

@Morgo1229:
Szerintem nem nyúlt mellé Ivett (sőt talán a legbiztosabb kezű volt az összes zongorista között, márcsak életkora miatt is), de én nem vagyok szakember.
Amit meg vele kapcsolatban érzékelhettél, az inkább lehetett a produkció miatti adrenalin hatása, semmint valós rossz érzés. Én úgy vélem a maximumot kipréselte magából, számomra inkább az a kérdés, hogy ennyi verseny és megnyerése után ott tart-e, ahol tartania kéne más szóval, van-e zene a zenei versenyeken túl is. Nekem az a félelmem, hogy nem.

tnsnames.ora 2014.11.30. 08:36:20

@dark future:
Egyetértek, mindenféle szempontból sokkal szinvonalasabb a Virtuózok produkciói, mint bármely kertévés verseny. Pont ezért is igényelne kicsit másabb, kicsit finomhangoltabb megközelítést a tévéscsapattól. ;)

Én a karmestervesenyeken láttam, hogy még egy zenei versenyt is meg lehet szervezni korrekte(bbe)n is. Nyilván ott is volt mögöttes "politika", de messze nem annyi, mint most a Virtuózokban. És ott bevonódott értelmesen a közönség is.
Ez akkor egy véleménykülönbség köztünk, mindkettőnknek együtt kell vele élni. Nyilván nem tudok az "összeesküvés" ellen tenni, de egy blogkommentben talán elfér a puffogásom. ;)

Na és akkor a "bulvár". :) Ez egy nehéz topik, sok aspektussal.

Ha te is ismernél, akkor tudhatnád, hogy közönségpárti vagyok, és sokkal kevésbé favorizálom a művészek elefántcsonttornyos elszigetelődését. Jó ötletnek tartom például a crossoveres sztárvendégek szekciót.

Az én egyik problémám ott van, hogy csak nagyon kicsit kellett volna jobban odafigyelni és nagyságrendekkel jobb lett volna a végeredmény, csomó rossz szájíz nélkül. A tévések ártottak legtöbbet a formátumnak, és ehhez nem képez ellensúlyt az a puszta tény, hogy egyedi a formátum. Ami öröm volt, az mind a versenyzőkből és (technikailag nagyon jól kevert) zenéből jött, nem pedig a tévés csapat hozzáadott értékéből (leszámítva az internetes opció jótékony hatására való gondolást, mert az valóban brilliáns volt)

Ahogy mondtam ezt a műsort finomhangolni kellett volna, a komolyzenéhez (nem elvakultan) értők által, a komolyzene speciális igényei alapján.

A másik probléma, hogy pl.: Lakatos Vivien nem összemérhető produkciót nyújtott mondjuk egy Boros Misivel, most azon túlmenően, hogy Vivien agyonhype-olásával jó sokat sikerült ártani a kislánynak, adja ég, hogy ez ne vesse vissza őt. Ők vagy bulvárérték ("cukiságfaktor") szempontjából vethetők össze, vagy konkrét hangszeres tudás szempontjából. Az én problémám, hogy ezt a lovat mind a két fenékkel lehetetlenség megülni.

Holden (törölt) 2014.11.30. 10:25:57

Nem vagyok klasszikus zene rajongó, sőt. Tangerine Dream, Led Zeppelin, Deep Purple, stb kísérték eddig az életemet. A virtuózok adásaiból eddig egyet sem láttam. Pénteken jobb híján átkapcsoltam az adásra, és ott ragadtam. Amit Demeniv Mihály és Gyöngyösi Yvett csinált, az egyszerűen szólva is a fotelbe ragasztott. Elképesztő zsenialitás és technikai tudás áradt mindkettőjükből. Vivaldi persze a kedvencem, a Nyár meg főleg, de Lisztért egyáltalán nem vagyok oda. Yvett megkedveltette velem. Az, hogy ilyen technikai virtuozitás mellett még a zenével is törődtek, tehát nem vitte el őket a technika - mint egy-két hiper rock gitárost, akik csak szórják a hangokat minden elképzelés nélkül -, hanem átjött minden abból, amit a zeneszerző mondani akart, minden elismerésem ezért. A többiek is jók voltak, de kettőjük mellett tényleg nehéz volt labdába rúgni. Ilyen őstehetségek igen ritkán születnek. Zenei hozzáértés nélkül is tudtam, hogy ők ketten biztos továbbjutók. Még arra is képesek voltak, hogy hónapok óta először nézzek M1-et. Nem hittem volna, hogy ezen a """közszolgálati""" csatornán tényleg lehet színvonalas műsort is látni. Tényleg nagyon-nagy meglepetés volt. Az ember ilyenkor ráébred arra, hogy ha a politikát kidobnánk a p*csába, akkor lehetne ebből még egy élhető és emberi Magyarország.

tnsnames.ora 2014.11.30. 10:47:57

@Holden:
Ilyen típusú élményeim nekem is voltak a sorozatban.
Én például az operáért és szaxofonért nem vagyok oda.
És mindkettőben óriási élményeket kaptam a műsor során.
Én nagyon becsülöm a klarinétot tanuló, abból nem sokára diplomázó srácot, hogy felvállalja a szaxofon "képviseletét", és főleg ahogyan.

Turambar 2014.12.01. 08:53:40

@tnsnames.ora: Csak hogy tisztázzuk a helyzetet (nem olvastam végig az egészet, ha más tisztázta, akkor tárgytalan), hogy a többmilliós fődíjat a közönség fogja megszavazni, tehát a három korosztályos győztes közül mi választunk.

Turambar 2014.12.01. 08:55:43

@tnsnames.ora: Mint a többiek írták, már a középdöntőben megemlítették Némethy Attilát, mint korábbi tanárt, tehát mindenben bukik az összeesküvés-elmélet.

tnsnames.ora 2014.12.01. 11:47:02

@Turambar:
Lehet, hogy mégis el kellett volna olvasni az egészet, ha ex cathedra jelentesz ki. ;)

PS: Nem tudom, hogy van a díjazás pontosan, de fenntartom, hogy egy valaki aránytalanul kiemelődik, szerintem összességében egészségtelen módon, ráadásul korosztályokon keresztül, amikor korosztályon belüli döntés sem triviális feladat. De ismétlem, ;), nem kell velem egyetérteni.

dark future · http://www.andocsek.hu 2014.12.02. 04:22:51

@tnsnames.ora:

most, hogy nagyjából elsüllyedt a topic, válaszolok neked érdemben is.

fogd fel ezt úgy, mint amikor -- teszem azt -- Gardinerre a MÜPA-ba bejutsz 5 ezerért valahová hátra, és ezt csak azért tudod megtenni, mert a szponzorok kedves vendégei, meg a kiöltözött botfülű sznobok megveszik 20 ezerért az első sorokba a jegyeket. (persze működhetne a kultúrfinanszírozás másként is, de most ne térjünk el a tárgytól.)

nem akartam pont egy tévés blogba ezt így bekommentelni, de az ilyen jellegű műsorokat valós időben -- a televíziózás hagyományos értelmében -- csak a nagyon lúzerek nézik, meg akiknek tökmindegy. a többieknek ott vannak a profi minőségben felvett videók a tecsőn. beletekerhetsz, belenézhetsz kedvedre, aztán meghallgathatod a lényegre koncentrálva, vágatlanul.

minden más csak körítés, ami azért kell, hogy te ehhez a tartalomhoz ingyen hozzáférhess, és néhány valóban nagyon tehetséges ember (megfelelő díjazás mellett) az ország műértő része előtt bemutatkozhasson, valamint hogy legyen ilyen műsor majd jövőre és azután is... ha ennek a kertévés formátum az ára, az engem speciel nem zavar.

a versenyzők próbálják meg a felhajtást a helyiértékén kezelni, az adódó lehetőségeket kihasználni, és akkor nagy baj nem érheti őket. a szakma meg ne fanyalogjon, mert mindennek ára van, és az csak külön jó, ha ezt az árat másnak kell megfizetni. ;)

dark future · http://www.andocsek.hu 2014.12.02. 04:33:12

@Morgo1229:
"olyan erzesem volt, hogy Ivett melle nyult"

őszintén szólva nem a mellét figyeltem ;)
és akkor már nagyon rossz nem lehetett :)

dark future · http://www.andocsek.hu 2014.12.02. 04:58:04

@tnsnames.ora:

még annyi jutott eszembe, hogy a legtöbb jó előadóművész exhibicionista (és ez így van jól, mert ha nem az, akkor menjen inkább színházi súgónak :)). szerintem azért jelentkeztek ennyien (és ilyen minőségben) a műsorba, mert az első pillanattól kezdve érezték körülötte a felhajtást, a potenciális nézettséget (a saját közönségükhöz egyébként is eljutnának). egy "fapados" (puritán, kissé színtelen, kissé vontatott, ám szakmailag korrekt) műsort pedig épp ezért sem volt érdemes -- sőt nem is lett volna szabad -- ebből összehozni, mert épp ez az ígéret veszett volna el.

(továbbra sem védeni szeretném, csak lehetséges magyarázatokat adni)

tnsnames.ora 2014.12.02. 08:00:37

@dark future:

Az eredeti felvetés egy klasszikus probléma és nemcsak a zenében. Extrapolálás után ha egy férfiember lát egy szép nőt, akkor normális esetben a nőben gyönyörködik és egészében, nem pedig a részletekben a hibát keresi, amit kifogásolni lehet (bár versenyszituációban ez is valid).

Mindazonáltal ez nem lehet teljes igazság, hiszen lehet olyan probléma, ami akarva-akaratlanul szemet szúr. Zenére visszatérve hibázni is tudni kell.

És létezik a másik véglet is. Amikor a zenész a nem várt - tőle független - felmerülő problémákat tudja frappánsan lekezelni. Mint az a hegedűs, aki a koncertjén felcsendülő Nokia csengőhangot improvizatív jelleggel beleszőtte a darabba.

tnsnames.ora 2014.12.02. 08:22:57

@dark future:
Nagyon köszönöm értékes soraidat. Bevallom, bár sokat gondolkodtam az egész témán, de ez az aspektus kimaradt nálam. Legfőbbképpen, mert az M1 és közszolgálati csatorna jelleg miatt én kultúrpolitikát láttam az egészben, nem pedig "profitorientált" kereskedelmi tevékenységet. Ha egy RTL adta volna a műsor hátországát, a fele mondandóm elveszett volna, és csak kalapemelés maradt volna helyében. De mivel "kultúrpolitika", ezért engedtem el magamat jobban a zenészi vonatkozásokban, ami nem azt jelenti, hogy nemlenne kérdés, amiben ne vitatkoznék saját magammal is, nem hogy az egész világgal.

Nekem van egy hosszabb gondolatmenetem (itt most csak röviden), hogy bár a komolyzene és értékei mindig fogják vonzani az emberek legalább egy csoportját, de a múló idő hatványával arányosan félő a skanzen-jellegbe sodródás. A tömeges érdeklődés egy kritikus ponton "elfogy", azaz ezért az érdeklődésért tenni kell. A nagy kérdés, hogy hogyan. Központi költségvetésből önteni a pénzt, mint foci esetében is, vagy egyéb újszerű utakon, módokon élni olyan lehetőségekkel, hogy a tömeges prioritáson ne csússzon le kritikus pont alá az érdeklődés. Én e tetkintetben inkább liberális állásponton vagyok, mint nem. A zenének saját magából kell erőre kapnia, és az érdeklődést fenntartania, mert ez a legértékesebb út, ez adhatja a legmaradandóbb eredményt, és meg is van benne a potenciál is hozzá. Mindezt azért mondom veled is összhangban, hogy a Virtuózok erre egy kiváló platformlehetőség, ezért fókuszálok rá oly nagyon, ezért is éri meg a felőle való gondolkodás. Amit én nyesni akarnék belőle az csak olyan vadhajtások, amik jóval több kárt okoznak, mint hasznot a másik oldalon. Legalábbis szándékom szerint, aztán konkrétumokat illetően bőven tévedhetek is.

De persze létezik egy másik olvasat is. Annyira szegények vagyunk-e, hogy adott versenyzői szint felett, ne lehessen bemutatni korrekten és permamnensen egy-egy születő tehetséget "ingyen" és ennek érdekében mindenféle bulvár praktikákhoz kell folyamodni?

A hozzászólásod második felével még jobban egyetértek. Tényleg nehéz nemhogy minden igényt kielégítő műsort csinálni, de valamiféle optimumban, legalább teoretikusan közös nevezőt találni. És ha azt vesszük, a legkritikusabb ponton (tévén túli világ) a műsorkészítők a legjobbat húzták, ahogy írtam is: ezért is használtam a műsorral kapcsolatban a finomhangolás szót.

funfun 2014.12.04. 09:10:16

Csak ma tudtam megnézni a médiaklikken. 1-2 kivételtől eltekintve mindenki továbbjutós lett volna számomra, de az az 1-2 kivétel is nagyon klassz volt. Az én hármas tippem Yvett, Ronald és klarinétos srác volt. 1 találat, de tényleg bárki megérdemelten jutott volna tovább. Foki Dániel is. Vicces lehet a srác a magánéletben, ez átjön az előadásokon, őszinte, nem mesterkélt.

Kesselyák Gergely meg büntiben volt? Egyrészt ez a zakó, másrészt csak a vége felé volt 1-1 megnyilatkozása. Persze, tudom, vágott anyag, de ezt kaptuk mi, nézők.

Nagyon nem bánnám, ha a köztévé a sok-sok milliárdot inkább ilyen műsorokra fordítaná, mert a cél az, amit @Holden írt: bár nem érdekli a műfaj, mégis ott ragadt és tetszett neki.

@tnsnames.ora: kicsit leállíthatnád magad, sok az okoskodás, meg nem is igazán a műsorról írsz. Könyörgöm, a zenész szakmában tényleg szinte mindenki ismer mindenkit. Mint ahogy mondjuk egy magyar kardiológus kongresszuson sem csupa egymásnak ismeretlen ember ül. Kis ország vagyunk, ez a magyarázat.

Várom a következő részt, és a Virtuózok folytatását.

tnsnames.ora 2014.12.04. 19:25:29

@funfun:
Sajnálom, hogy problémát okoztam neked az első néhány "okoskodó" sorom utáni pgdn-nyomogatással, amit meg kellett ejtened a hozzászólásaim átugrásakor.
És azt is sajnálom, hogy nem sikerült számodra (sem) közelebb hoznom a problémafelvetésemet.
Így most már muszáj hangsúlyoznom: NEM az a gondom, hogy
- kis ország vagyunk
- kvázi mindenki ismer mindenkit a zenész szakmában.
De innentől már nem ismétlem magam.
süti beállítások módosítása