A harmadik adásra valahogy megszoktam a köztévé komolyzenei tehetségkutatójának formátumát, már nem kapok agyvérzést, amikor a műsorvezetők idióta kérdezősködéseit mutatják a versenyzők produkciója helyett, csak sóhajtok egyet és összeszorítom a fogaimat. (És hogy ez nemcsak engem zavar, az a műsor Facebook oldalának kommentjeiből is kiderül, sőt, még a Magyar Nemzet is ugyanezt a kifogást emelte az ott megjelent kritikában!)
A harmadik adásban a nagyokat, a 20-24 éveseket, illetve énekesek esetében a 20-28 éveseket válogatták, és ennek megfelelően volt sokkal súlyosabb és profibb az adás. Az előző két fordulóban (tinik és picurkák válogatója) mindig benne volt, hogy milyen aranyosak ezek a gyerekek, hogy ennyi idősen már így játszanak, a felnőttek korcsoportjában már nem tehetségekről, hogy valódi előadókról lehetett beszélni, félelmetesen jók voltak az indulók. És végre azt is megértettem, hogy valójában 25-en vannak az elődöntőben és ebből juttatnak tovább 9-et, de csak párat mutatnak be teljesen (mármint virtuóz értelemben vett "teljesen", tehát keresztbevágva hülyeségekkel), az ügyetlenebbekből összefoglalót kapunk. Az adásidő nem változottt, 1 óra 20 perc alatt ledarálták az egészet zsűribemutatkozással, értékeléssel, döntéssel, eredményhirdetéssel együtt, jövő héten kezdődnek a középdöntők, ahol még mindig korcsoportonként haladnak majd, de ha jól értem, élő zenekari kisérettel lépnek majd fel a versenyzők, tehát minden esély megvan arra, hogy ezentúl végre élvezhető minőségben és hosszban kapjuk az arcunkba a zenét. De a hajtás után még az utolsó elődöntőt fogjuk elemezgetni, a legjobbak teljesítményét videón is bemutatva.
A harmadik elődöntőben megjelentek az énekesek is, náluk ugye 28 év volt a felső korhatár, de még így is alul lőtték, mert a sok jelentkezőből mindössze két énekes jutott tovább, a többiek egyszerűen még túl fiatalok voltak az operaénekléshez. Mivel történetesen ugye ott van Miklósa Erika a zsűriben, aki valamiféle zsűrielnökként is viselkedik, végre kicsit szakmaibbak voltak az értékelések is, bár még mindig gyakoriak az olyan fordulatok, mint hogy “te magad vagy a zene” és hasonlók.
Az énekesek közül a 22 éves Foky Dániel kezdett: Figaró belépőjét énekelte, amivel nagyot hibázni nem lehet, főleg, ha valaki úgy színészkedik hozzá mint ő. Ez csak az adásrendezőt zavarhatta, aki pont akkor vágott rá a nagyobb testvérekről magyarázó anyukájára, amikor belekezdett az éneklésbe. Oké, elfogadtam az elvet, hogy rövidített produkciókat mutatnak be, de nem lehetne valahogy jobban odafigyelni a zenei szerkesztésre? Mindegy, a lényeg, hogy megtudjuk, hogy fiatal még baritonnak, de minden adottsága megvan ahhoz, hogy öt év múlva jó énekes legyen belőle.
A Virtuózokban kétféleképpen lehet bekerülni a középdöntőbe: vagy rögtön kap a zsűritől egy kis hegedűt, így öten juthatnak tovább, vagy a négy szerencsés egyike, akiket utólag, az összes versenyző megtekintése után választanak ki. Ha valaki még mindig ódzkodik a komolyzenétől, mert nyálas és unalmas műfajnak tartja, akkor két videót nézzen meg. Ha ez sem győzi meg, akkor elengedem, tényleg nem való neki sem a műsor, sem a műfaj, de a Virtuózokban péntek esténként ilyeneket lehet látni a tévében:
Az első automatikus továbbjutó Demeniv Mihály volt, aki olyat játszott tangóharmónikán, hogy nem volt kérdés, hogy szobrot kap a zsűritől.
Ez pedig Gyöngyösi Ivett, amint Chopint játszik (tőle még az értelmetlen kérdések bajnokának, Varga Editnek is elakadt a szava), a zsűri pedig Fischer Annihoz hasonlította.
Chopin egyébként is az adás nagy nyertese, mindhárom zongorista Chopint játszott, és SPOILER: mindhárman tovább is jutottak. Nem is volt kérdés, Szűts Apor is és Rigó Ronald is lenyűgözően játszott, itt és itt lehet megnézni őket.
A drámai vonalat erősítette volna a három hegedűs versenyző: mindhárman a zsűriben ülő Szenthelyi Miklós tanítványai, egy testvérpár és a nagyobbik lány barátja, amin sokan felháborodtak, de mindhárom versenyző helyén volt kezelve - és hangszeres tudásuknak megfelelően, nem is jutottak tovább. Mert az igazi drámát a végére hagyta a Virtuózok, Miroslav helyett végig az édesanyja beszélt a videóban, és a színpadra lépre ki is derült, hogy miért, Miroslav három éves korában sokkot kapott és azóta dadog. Na de nem éneklés közben! A Virtuózok itt játszotta ki a síró zsűritag kártyát, de megint visszatérünk oda, hogy egy komolyzenei versenyben egészen más teljesítmények vannak, mint a könnyűzenei fronton, itt még a kevésbé jól sikerült fellépések mögött is sokéves gyakorlás és tanulás van, hát még a továbbjutók között! (Az csak hab a tortán, hogy Miroslav már korábban letarolta a cseh Csillag születiket is!)
Amiről még nem beszéltünk, az a kamionos értékelés. Valahogy úgy képzelem, hogy a főtámogató MOL azt mondta, hogy szívesen támogatja a műsort, ha valahogy szerepet kap benne a benzin, így találták ki ezt a formátumot, amiben egy kamion megy fel-alá az országban, amiben a versenyzők EGY VIDEÓT néznek meg egy lapos képernyőn arról, hogy továbbjutottak-e. (A felnőtteknél ezt sem lehetett mindenkivel megcsinálni, hiszen többen is külföldön tanulnak, ezekben az esetekben a Skype és a laptop képviselte a technológiát.)
Az utólag továbbjutók tehát:
Girán Péter, gitár
Sallai Noémi, klarinét
Miroslav Sykora, énekes
Foki Dániel, énekes
Szobrot pedig ők kaptak az adásban:
Demeniv Mihály, tangóharmónika
Gyöngyösi Ivett, zongora
Szűts Apor, zongora
Rigó Ronald, zongora
Keringer Dávid, szaxofon
Az adás teljes hosszában végignézhető itt
Virtuózok, péntekenként 20:20-kor az m1 műsorán
petibaba68 2014.11.01. 17:04:43
Látom, kicsit visszavettél az arcodból a múlt heti beírás óta. Ne szidd ezt a műsort, mert végre valami értelmezhető a sok szar között. És ne hasonlítsd az X-faktorhoz sem, sem a műsor kivitelét, a résztvevőit meg pláne! Mert a kettő NEM összehasonlítható. Amíg az X-faktorban a "tehetségesek" elénekelnek VALAHOGY egy dalt, a még "tehetségesebbek" pedig rendkívül okosakat mondanak nekik. Addig itt VALÓS tudás, VALÓS munka áll a fellépők, ill. produkciói mögött. És a zsűri is intelligens, használható dolgokat mond nekik. Ha nem tetszik nézd az X-faktort és írogass hülyeségeket! Köszi
horcsogpofi 2014.11.01. 17:41:00
Hihetetlen mit tudnak művelni ezek a kvázi gyerekek a hangszerekkel.
Piros pont ezért a műsorért a köztévének..
petibaba68 2014.11.01. 17:47:13
BotloB 2014.11.01. 17:51:57
A helyzet az, hogy nagyon is összehasonlítható az X-Faktorral, ugyanis a két műsornak, és velük együtt sok magyar "tehetségkutató" jellegú showműsornak egyaránt Koós György a rendezője. Nem véletlen tehát, hogy sok hasonló motívum van a műsorokban, pl. a versenyzőkkel való beszélgetés a váróban a produkció előtt, vagy a kísérőkkel történő beszélgetés a backstage-ben a legdrámaibb pillanatokban, csak hogy a legszembetűnőbbeket és leginkább zavaróakat említsem.
A műsort egyedül a produkciók minősége emeli ki a többi közül, olyan zenei élményt nyújtanak, ami a nép egyszerű gyermekének is sokkal jobban képes átadni a zene szépségét, mint akármelyik másikban feltűnő díva parádés Céline Dion feldolgozása.
Minden tehetségkutatós rákfenéje mellett ezt a műsort nézve az ember a legcsekélyebb sznobizmus feltételezése nélkül is kijelentheti, hogy egy hárfával csodákat lehet művelni, a zongora és Chopin párosa pedig rohadt menő.
petibaba68 2014.11.01. 18:42:52
Heló!
Lehet, hogy a műsorkészítés televíziós eszközeit tekintve, lehet, hogy összehasonlítható, de ennek a műsornak ez a legérdektelenebb része. Tök mindegy, hogy ki rendezte. A Virtuózok NEM a televíziózásról szól, hanem a fellépőkről, ellenben az X-faktorral, ami... Erre értettem a NEM összehasonlíthatóságot. Egyébként szerintem, nem baj, hogy kvázi belebeszélnek a produkciókba, mert ezek a "gyerekek" olyanok, hogy úgyis minden kiderül az első 3 másodpercben.
BotloB 2014.11.01. 18:55:01
Azt írtad az előbbi hozzászólásodban, hogy ezt a műsort nem lehet kivitelében az X-Faktorhoz hasonlítani, én pedig erre leírtam, hogy nagyonis lehet. Ha jól emlékszem, a bejegyzés írója a korábbi bejegyzésében is azt nehezményezte, hogy a vitathatatlanul meglévő klasszikus tehetségkutatós műsorelemek valamennyit bizony elvesznek a produkciók élvezhetőségéből.
Senki egy szóval sem mondta, hogy a versenyzők nem tehetségesebbek, viszont kár azon vitatkozni, hogy a produkciókat néha nagyon kellemetlenül szakítják meg a műsor tehetségkutatós koncepciójának kedvéért.
A korábbi bejegyzés alatt én még azt is bátorkodtam megjegyezni, hogy annak ellenére, hogy így valóban kevesebbet élvezhetünk a minőségi zenéből, mégiscsak kell hozzá ez a showműsor jelleg is, különben egy egyszerű hangverseny-felvétellé módosulna a műsor, és úgy fele ennyi ember sem lenne kíváncsi rá.
petibaba68 2014.11.01. 19:00:24
Igen. Sajnos ilyen világban élünk. Mindent a szemnek. (Semmit a kéznek...)
György Baranyai 2014.11.02. 08:01:04
Mindenkit tisztelettel üdvözöl: Baranyai György
tnsnames.ora 2014.11.03. 19:30:31
Kifejezetten tévés kritika aspektusból (nem feltétlen komolyzenei fókusszal).
Ha ez összejönne, lehet, hogy nem állnék meg egyszer sem 5.000 karakterig kommentemben ;)