A klasszikus kép, amin egy görnyedt alak a gyertya csonkjánál fejezi be a a napi penzumot, hogy a gonosz rovatvezetője a fejét ne szaggassa le másnap és legyen miből kását venni a szurtos Pistikének, aki meg az üveggyárban tolja napi 12 órában, már a múlté, de általában a “milyen jól kereső állást tudsz?” kérdésre a televíziós sorozat forgatókönyvírója nem tartozik a népszerű válaszok közé.
Pedig tartozhat, ha nem a Hacktion stábjáról beszélünk.
A Defamer még tavaly megírta, hogy milyen fizetésekért dolgoznak az íróemberek, és azért el lehetne viselni egy ideig az ő bérezésüket, na. Az írók céhének kollektív szerződése alapján egy staff writer pozícióba felvett szakember (ez a legalsó szint) 3703 dollárt kap hetente, és minimum 20 hetes szerződést kell kötni vele. Mivel egy-egy teljes évados network-sorozatot 26 héten át forgatnak, az alsó szinten lehet 96 000 dollárt keresni fél év alatt, ami, bár tudom, hogy hülyeség összehasonlítani a hazai viszonyokkal, de csak 3,5 millió forintos havi fizetésnek felel meg. Egy szinttel feljebb már minimum 6036 dolláros heti fizu jár.
Egy staff writernek a szerződése szerint viszont mindent el kell vállalnia, ha tehát az a feladat, hogy gegeljen fel egy epizódnyi sitcomot, akkor azt kell csinálni, ha meg az, hogy írja meg a következő rész vázlatát, akkor azt. Ez azért fontos, mert az ilyen részfeladatok külön pénzt érnek - ha nem staff writer az illető, hanem story editor vagy producer. Ilyenkor minden munkafolyamatot le lehet szépen számlázni. Vegyünk egy normális showrunnert, aki hagyja a többi írót érvényesülni, és nem íratja ki a saját nevét a forgatókönyvre csak azért, mert három sort átírt benne, és egy átlagos átfutású drámai forgatókönyvet, amihez kérnek egy outline-t, egy első verziót, egy másodikat, és egy átírást ami a végleges könyv lesz.
Sztori: $ 14 192
Vázlat + első verzió: $ 23 399
Második verzió: $ 10 109
Átírás: $ 5063
Azaz egy rész teljes megírásával keresünk 52 763 dollárt. Ez persze nem általános, hiszen teamek dolgoznak egy-egy forgatókönyvön (staff writerekre bízzák az átírást, stb.), de ha csak azt vesszük, hogy mondjuk egy 22 részes network évadban 10 sztorit visz az ember, az máris 141 920 dollár fél év alatt, ebből pedig már kényelmesen meg lehet élni. A showrunnereket, azaz a legfelsőbb szintet más elvek mentén javadalmazzák, Matthew Weiner (Mad Men) három évre kap 30 millió dollárt, és Aaron Sorkin sem két fillérért viszi a Híradósokat.
Ja, és ehhez még hozzájön az ismétlésekért és külföldi vetítésekért járó részesedés, amiket havi csekken kap az ember, szóval lehet ezzel a szakmával keresni, csak jó helyre kell születni hozzá, meg nem árt némi tehetség sem, ugye.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ahhoz, hogy egy staff writer pozícióhoz jusson az ember, vagy egy ötletét megvegyék forgatókönyvnek, évekig kell minimálbér vagy ahhoz közelítő összegért szívni mindenféle pozíciókban pl. Production Assistant, Executive Producer's Assistant, Writers' Assistant, vagy Script Coordinator - ami mind a főzzegykávét és az írd már át ezt a jelenetet, most nekem nincs erőm közötti állapotról szól, és nagyon megerőltető meló.
Zsatar 2014.01.02. 15:48:42
A Mehet gombra való kattintással elfogadod a blog. 2014.01.02. 15:48:42
A Mehet gombra való kattintással elfogadod a blog. 2014.01.02. 15:50:28
sixx · http://comment.blog.hu 2014.01.02. 15:52:32
Zsatar 2014.01.02. 15:52:41
MeyilKree 2014.01.02. 18:57:27
ssjani 2014.01.02. 22:35:43