Az AMC hamarosan nálunk is bemutatkozó sikersorozatát, a The Walking Deadet tető alá hozó filmes-tévés rendező-producer most unta meg, hogy a negyedik évadát taposó posztapokaliptikus túlélőhorrort megrendelő kábeladó egy büdös vasat nem fizetett neki. Mindezt úgy, hogy ugye az első évad után Darabontot kihajították a sorozat mellől. A per hírére Kurt Sutter, a Sons of Anarchy készítője a Twitteren kb. azt írta ki, hogy "Hajrá Frank! Dugd seggbe a geciládákat!"
Darabont azzal vádolja az AMC-t, hogy
- a sorozathoz szándékosan irreálisan alacsony liszenszdíjat állapítottak meg,
- a könyvelésük nem tiszta
- ezzel szántszándékkal fosztják meg a sorozat bevételéből részesedő producereket a nekik jogosan járó lóvétól
- jogtalanul rúgták ki a sorozat mellől
- nem kapja meg a neki járó executive produceri kreditet
- nem kapott egy vasat sem a Walking Dead és a Talking Dead után
- sőt, a hamarosan forgatás alá kerülő spinoffból sem.
Mindezekért Darabont pénzt akar, vélhetően sokat, de azt nem mondja meg, mennyit. Az AMC nem kommentálta a hírt, de biztos kibírják röhögés nélkül, mert Darabont állítólag jó nagy adag szart tud a nyakukba önteni. A hírt leközlő Deadline Hollywood szerint a perből tárgyalás nemigen lesz, mert nem szokott az lenni: 1955 óta az ilyen ügyekben peren kívüli megállapodások születnek (Steven Bochco vs. Fox, David Duchovny' vs. Fox, Alan Alda vs. Fox). Ezekben az ügyekben az a közös, hogy a stúdiót azzal vádolták, direkt olcsóbban adta a terméket a tévés kuzinnak, ezzel megkárosítva a producereket. Igen ám, de ott van még Darabont kirúgása is, ami kissé pikánssá teszi ezt a mostani cicaharcot.
Az AMC azért nem fizet, amiért a stúdiók nem szoktak a filmeseknek: elmutyizzák, elcsalják, lepapírozzák és hamis számlákkal eltüntetik a hasznot, amiből a producereknek jár a lóvé. papíron ugyanis simán ki lehet hozni egy Harry Potter.filmet is veszteségesnek, hát még egy tévésorozatot, ahol relatíve sokkal könnyebb dolguk van, hiszen alacsonyabb költséggel dolgoznak. (Erről a stiklihegyről itt írtunk egy cikket.) A jelenlegi ügy azárt is különösen gusztustalan, mert amikor aláírták Darabont szerződését, abban 12 százalékos (+8 az ügynökségének) osztalék állt, és egy kitétel: az AMC független stúdióval (pl. Warner) gyártat, és nem fog mesterségesen alacsony liszeszdíjat fizetni.
Aztán az AMC úgy döntött, nem adja ki külső cégnek a gyártást, hanem elvégzik saját maguk - az érthetően aggodalmaskodó Darabontot azzal nyugtatták meg, hogy a szerződésébe belevettek egy záradékot, miszerint az AMC és közte létrejövő anyagi jellegű megállapodások a piacon megszokottaktól nem fognak eltérni, és nem fog kevesebbet kapni, mit amennyit az AMC a külső stúdióknál gyártatott sorozatai esetében fizet. Na persze. Amint a zombisorozat siker lett, az AMC észbe kapott, és a liszenszdíjakat (ezt fizeti a tévé a gyártónak) mesterségesen lenyomta, hogy a gyártónál a bevételi oldalon ne jelenjen meg egy nagyobb összeg.
Darabont azt is nehezményezi, hogy az ilyen dealek esetében a negyedik évad után a stúdiók egyre magasabb összegű liszenszdíjat kapnak, míg a Walking Deadnél az AMC olyan szerződést kötött saját magával, hogy a díj örökre alacsony maradhasson - az emelés mértéke az 5%-ot nem haladhatja meg soha. Ez, lefordítva emberi nyelvre, azt jelenti, hogy az ötödik évadéárt az AMC epizódonként 1 762 483 dollárt fizet, és ha eljutnak a tizedik évadig, az összeg nem lehet magasabb 2 249 422 dollárnál.
Miközben ugyanez az AMC 3 000 000 dollárt fizetett a Lionsgate stúdiónak a Mad Men ötödik évadának egy-egy részéért. A Mad Men átlagnézettsége a The Walking Dead negyedét nem éri el.
A periratokból az is kiderül, hogy a zombis epizódért fizetett 1 450 000 dolláros liszenszdíj (az első pár évadban lehetett ennyi) a gyártási költség 65 százalékát fedezi csak, így szinte garantált, hogy a gyártó deficittel zárja az évadokat. Az első két évadban például összesen 48 656 742 dollárt fizettek ki a gyártónak, a sorozat teljes gyártási költsége sorban viszont 104 518 536 szerepelt, azaz (papíron legalábbis) a TWD a sikerei ellenére szokatlanul magas (55 millió dolláros) mínuszt termelt. És itt még nem volt vége a dolognak, a járulékos költségekkel együtt a második évad 71 milliós mínuszba csúszott.
A kirúgásáról azt állítja Darabont, hogy dettó anyagi indíttatású volt, hiszen az első évad után újratárgyalták a szerződését, amiben a második és harmadik évadra is odakötötték a The Walking Dead mellé, ráadásul a fizetésén és osztalékán is emeltek egy kellemeset. Erre a 2. évad első epizódjának bemutatása előtt kihajították, és amikor rákérdezett, hogy ezt így most hogy, nem kapott semmiféle konkrét választ.
Ez így azért elég meredek. Nem lesz egyszerű az ügyvédek dolga mire ebből lesz valami kézzelfogható.
Flankerr 2013.12.19. 15:11:27
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.12.19. 17:52:08
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.19. 23:08:14
Akárhogy is számolom, 12 rész és részenként ca. 1,4 milliós liszenszdíj mellett ez sehogy nem jön ki.
Egyébként ha saját maga gyártja a sorozatot, nem tökmindegy, hol van a nyereség, a csatornánál vagy a stúdiónál? Mert ugye a nyomott áron megkapott sorozatot rekordnézettség mellett nehéz leírni veszteségesre. Szóval ha két zsebben pakolgatom a pénzt ide-oda, nem értem miért számít, hogy melyik üres.
sixx · http://comment.blog.hu 2013.12.19. 23:14:55
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.19. 23:25:48
Mondjuk így tényleg hihetetlenül szarrágó dolog az egész.
Amúgy megeszem a kalapom, ha ez költségoldalon is rendben van, a "farm, ahol élünk" évad csinált volna annyi mínuszt, amennyi egy CGI-sárkányos/csatajelenetes/6 különböző európai helyszínen forgatós GoT-szezon büdzséje összesen? Baromi nagy kamu költségeket kellett ott bevezetni, hogy ez így kijöjjön.
sixx · http://comment.blog.hu 2013.12.19. 23:39:09
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.19. 23:57:24