A Cartoon Network a '90-es évek szórakoztatóiparának emblematikus zászlóshajója volt. A Dexter laboratóriuma, a Johnny Bravo vagy a Pindur pandúrok epizódjai még ma is ezerszer újranézhető klasszikusok bármelyik korosztály számára (és persze Menyusnak meg a Boci és Pipi-párosnak is voltak jó poénjai). Genndy Tartakowsky animációs műhelye ráadásul az ezredforduló után is képes volt maradandót alkotni: a Klónok háborújával jó ütemben lovagolták meg az előzménytrilógiával elszabadult Star Wars-őrületet, a Szamuráj Jackbe és a Bátor, a gyáva kutyába pedig annyi horror- és kalandfilmes kikacsintást zsúfoltak, mint a korábbi kultsorozataikba együttvéve.
A vicces figurák és a filmtörténti kikacsintások diadalmenete azonban nem tarthat örökké. Ma a rajzfilmcsatornáknak a Playstation-generációt kell szórakoztatnia, olyan gyerekeket (és örökifjú felnőtteket) leültetve a képernyő elé, akik játékmaci és esti könyvolvasmány helyett tabletettel és okostelefonnal alszanak el. Ráadásul az új Cartoon Network-rajzfilmekre ma már iszonyú konkurenciaharc vár: Thomas gőzmozdonycsapatával, az örök kedvenc Simpson családdal, a DC/Warner és a Marvel szuperhőseivel és a saját mesecsatornán nyomuló Disney-vel kell megküzdeniük (utóbbi ráadásul már a Cartoon Network közreműködése nélkül akar Star Wars-animációkat, már ha egyáltalán).
Nehéz csaták várnak tehát a Cartoon Networkre 2014-ben. Aggodalomra viszont nincs okunk: a csatorna egy elég ígéretes erődemostrációval mutatta meg az amszterdami KLIK-fesztiválon, hogy a vörös ördög pucér fenekén túl is van élet. Jelenlegi húzónevük, a 2010 óta futó Regular Show (itthon: Parkműsor) idén decemberben ugyan befejeződik, de jövőre elstartol a széria 6. évada. A csatorna a mamlasz kék szajkó és a hiperaktív mosómedve szürreális kalandjait most már egyértelműen a 2010-es évek Beavis és Buttheadjének szánja (a duó még a tévéfüggő fotelrockerek emblematikus röhögését is lemásolta).
És mindeközben gondosan ügyel arra, hogy a kicsiknek szánt, gereblyébe lépős-banánhéjon elcsúszós, örökzöld Gyalogkakukk-humor mellett a felnőtteknek is meglegyen a napi betevő popkult utalásözön. Néhány részben az X-Akták Mulderjének és Scullyjának groteszk mutációja teszi tiszteletét, máskor meg a 80-as évek tuningolt autós halálarénájában küzdenek a főszereplők a robot T-Rexszel, a régi képregények és a Mad Max-klón VHS-filmjeinek legszebb hagyományait követve.
Szuperhősőrület tombol a mozikban, naná, hogy a Cartoon Network is meg akarja lovagolni. A csatorna a Steven Universe-t küldi csatasorba Batman, Vasember meg a többiek ellen, a főszerepben egy pufi geek kisfiúval, aki a nyugdíjba vonult szuperhős anyjától megörökölt képességeivel bekerül egy csupa harcias csajból álló szuperhőscsapatba, a Crystal Gembe. A felnőtt lányok az amerikai képregények tipikus figurái: az acélöklű Gránitkő mindenkit lezúz, mint Hulk, Ametiszt energiaostort pattogtat, mint Mickey Rourke a Vasember 2-ben, Igazgyöngy pedig a szuperhőscsapatokból sohasem hiányzó, hiperagyú stratéga, aki szuperfegyvereket képes előhúzni a fejéből.
A kis Steve-nek viszont hiába gyógyult bele egy ékkő a sok fánktól és hamburgertől felpuffadt hasába, egyelőre nincs semmilyen természetfeletti képessége. Így többnyire csak láb alatt van, amikor a nővérei elkezdik agyalni az interdimenzionális rendbontókat. A rajzfilm érdekessége, hogy a fő kreátora Rebecca Sugar, az első olyan nő a Cartoon Network fennállása óta, akire a csatorna rábízta egy egész sorozat sorsát. A sztorit ráadásul a saját életéből írta: geek öccse, Steven Sugar (aki azóta már szintén a rajzfilmiparban dolgozik) ugyanis halálra idegesítette őt gyerekkorukban. A csajos megközelítéstől persze még nem lett a rajzfilmből egy tiniknek szóló Szex és New York, de talán pont ez a rendhagyó nézőpont fog tudni annyi újat hozni az egyre elcsépeltebb szuperhősműfajba, hogy a kölykök rákattanjanak a Steve Universe-re.
Az Uncle Grandpa viszont egyenesen botrányos. Az még rendben is volna, hogy a normális kinézetű rajzilmhősök kora lejárt, és a groteszk mesefigurák divatosabbak, mint valaha. Ez a sorozat viszont nemcsak ronda, de idétlen is, humort pedig nyomokban sem tartalmaz. Pedig az alapötlet egész jó: Uncle Grandpa ugyanaz minden családban megtalálható, részeges „Fábry-nagybácsi”, aki már reggel kiüti magát a házi tojáslikőrrel, így az ünnepi asztalnál folyamatosan dőlnek belőle a lejárt szavatosságú, trágár viccek.
Uncle Grandpa tehát akár egy tipikus húzentrógeres, fülesfotelbe rotyogtató, bőrövtáskás magyar panelnagybácsi is lehetne, de sajnos a helyzet sokkal rosszabb ennél. Az übertahó Uncle Grandpa ugyanis képes klónozni magát, le tudja csavarni a saját bohócorrát (amiből naná, hogy non stop ömlik a takony), és mivel ő az egész világ nagybácsija, az ócska lakóautójában utazgatva jó úttörőként ahol tud, segít. Vagyis inkább mindent elront. A barátai pedig még nála is idegesítőbbek. Van egy beszélő hasitasija, egy pörköltszaftos atlétatrikóban böfögő szörny haverja, és nála lébecol egy mennyezetre száradt, bezsélő pizzaszelet is, aki imád a National Geographicból kivágott tigrisén lovagolni.
A fesztiválon levetített részben Uncle Grandpa épp egy kövér kisfiúnak magyarázta el, hogy nem baj, ha már annyira dagadt, hogy a kedvenc pólója sem megy fel rá, mert egy gyúrható hájtömeggel csupa móka és kacagás az élet. Persze, értem én, hogy az alkotók a globális szépségipar által folyamatosan az arcunkba tolt, anorexiás modelleknek tartottak ezzel görbe tükröt. De szerintem a nagyon rossz üzenet a filmbéli kövér kisfiúhoz hasonló, igazi kövér kisfiúknak az, hogy maradjanak csak nyugodtan dagadt disznók, mert ha emiatt majd cseszegetik a suliban, meg önértékelési gondjai lesznek, az mind milyen vicces.
Az Uncle Grandpánál már egy fokkal jobb a Clarence, bár ez is botrányosan bénán van megrajzolva. A főszereplő itt is egy ellenszenves dagadék, de ő legalább próbál haverkodni az általános iskola többi gyógyegerével: a kiközösített, kockafejű gek osztálytársával (akinek tényleg egy nagy kocka a feje!), és az elkallódott rockerrel, aki puszta lázadásból lenyírta a haját és felcsatolta a szegecses bőrszerkóit, miközben folyamatosan úgy röhög a tévé előtt ülve, mint a kultikus Beavis & Butthead-páros. A rajzfilm üzenete világos: a túlsúlyos pofozózsákról, a suli réméről és az eminens majomról is kiderülhet, hogy jó arc, csak meg kell találod velük a közös hangot.
A végére hagytuk a legjobb újonc Cartoon Network-rajzfilmet, a Tome of the Unknownt. Ez eredetileg rövidfilmnek indult, reméljük, a pozitív fesztiválvisszhang után a csatorna burbanki főhadiszállásán zöld utat adnak a sorozatverziónak is. Mert a sztori a végtelenségig folytatható: egy fura testvérpár, a mókás manósapkás Wirt (szinkronhangja: Elijah Wood!) és az öccse, a fején sapka helyett teáskannát videlő, békákkal haverkodó Gregory eltévednek a bűvös erdőben. Szerencsére belebotlanak egy barátságos, bendzsózó zöldségemberbe, akinek sütőtök feje, görögdinnye hasa meg uborka karja van, és olyan ízes redneck tájszólásban beszél és énekel, hogy öröm hallgatni!
Ráadásul a görögdinnyéből barkácsolt, uborkaszelet-kerekű kocsiját is kölcsönadja ifjú hőseinknek, akik egy beszélő vörösbegyféleség táraságában ugranak fejest a Tom Sawyer és Huckleberry Finn legszebb napjait idéző, izgalmas vidéki kalandokba. A rajzfilm maximumra tekert cukiságfaktora mellé szerencsére jó adag szürrealizmus és horror is társul: a felelőtlenül száguldozó testvérpár ugyanis kidönt egy madárijesztőt, így a környék lakóit, az épp falusi bucsút tartó kukorica- és retekekembereket elkezdi tizedelni a Hitchcock-klasszikus óta jól ismert, szárnyas szörnyhorda. Szerencsére a gyerekek megállítják az idilli farmervilágot szétzúzó gonosz erőket, a néző pedig alig várja, hogy kiderüljön, milyen nehézségek fognak még várni a folytatásban a dinnyeautó utasaira a hazáig vezető hosszú és ködös úton.
Flankerr 2013.12.11. 12:14:27
Nocsak, Rico a Madagaszkár Pingvinjei-ből..:) Reméljük a Nick nem fog perelni..:D
heimdall 2013.12.11. 12:34:42
:)
A CN azért bukott nagyot, mert elképesztően primitív és igénytelenül rajzolt rajzfilmeket tolnak a 2003-2004 óta.
sanyix 2013.12.11. 12:39:25
heimdall 2013.12.11. 12:41:24
DS90 2013.12.11. 13:02:21
Jim Raynor 2013.12.11. 13:36:30
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.12.11. 13:49:13
Tom és Jerry fan · http://www.tomesjerryfan.hu 2013.12.11. 13:53:17
stargatelost · https://twitter.com/stargatelost 2013.12.11. 13:54:23
Intizar 2013.12.11. 13:57:48
Leadfoot 2013.12.11. 14:42:52
Ami azóta van, az gáz. Ha a jelen generációnak ez kell, akkor velük van a baj.
Garott 2013.12.11. 14:58:02
A Regular Show tényleg nagyon ütős, néha nem tudom elképzelni honnan szednek elő ennyi hülyeséget az írók. És hihetetlen sok popkultúrális utalást használnak az epizódjaikban, örülök, hogy folytatják.
Emellett a The Amazing World of Gumball is érdekes, bár jóval kisebbeknek szánják, ezt lehet érezni a sztorikból, de az, hogy állandó szinten keverik a 2d/3d, élőszereplő kombót, igen érdekes hatása van az egésznek.
Serathis 2013.12.11. 15:19:36
Serathis 2013.12.11. 15:23:50
ElPadre 2013.12.11. 15:40:23
annyit javítanék még, hogy a courage (egyik kedvencem) NEM genndy tartakowski alkotás, még a stúdiójukhoz sincs köze.
Trigon_ 2013.12.11. 15:58:39
-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2013.12.11. 15:59:03
A Tome of the Unknownt meg tessék majd nézni! :)
djangyu 2013.12.12. 00:07:51
Mert már évek/évtizedek óta a CN-en mennek a DC címek (Batman the Animateed Series, Batman of the Future, The Brave and the Bold, Beware of Batman, Justice League, JL Unlimited, Young Justice, Teen Titans (origi and reboot, satöbbi) tehát max együtt kellene harcolniuk a MArcel/Disney ellen.
Ha már a billentyűzetedre veszel dolgot, legalább műsorrácsot nézz...
-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2013.12.12. 09:34:27
Az egy dolog, hogy Batman meg Teen Titans is megy a Cartonn Networkon, de azok a WARNER BROS. rajzfilmjei.
Ezek meg itt a posztban a Cartonn Network Studios _saját_ rajzfilmjei, amiknek az új részei 2014-ben lesznek a csatornán.