Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mi lett volna, ha Truman nem dobja le az atombombát?

Oliver Stone egy punk konteóhívő, akinek Bush és Obama a Sátán

2013. november 30. 10:07 -Szűcs Gyula- 56 komment

Amerika elhallgatott történelme címmel mutatja be itthon a Spektrum Oliver Stone tavalyi dokumentumfilmjét, amiben a háromszoros Oscar-díjas rendező egy lázadó punkzenész magabiztosságával megy neki a demokrata párti Truman és Clinton mellett a neokonzervatív Bush-családnak. De megkapja a magáét mindenki, aki elhiszi az USA agymosó történelemszemléletét, nem ismeri el a Szovjetunió második világháborús erőfeszítéseit és belenyugszik abba, hogy az elnököket dróton rángassák a tábornokok, a CIA-igazgatók és a Wall Street-i nagykutyák.

Igen, az Amerika elhallgatott történelme pont annyira hiteles és túlzásoktól mentes dokumentumsorozat, mint Michael Moore Fahrenheit 9/11-e (tehát semennyire). Oliver Stone Szovjetunió-pártisága sokszor csak ultrabalos szerecsenmosdatás. szériát körbelengő titkos politikai paktumok, az országokon és pártcsaládokon átívelő háttérhatalmi machinációk bizony pont azok a slágertémák, amik hallatán az összeesküvéselmélet-hívők a gatyájukba rondítanak örömükben. Mégis üt a sorozat, és minél több epizódot néz meg egymásután az ember, annál inkább azt érzi, hogy valami tényleg nincs rendben a világgal. És ha így mennek tovább a dolgok, újabb háború fog kitörni, amiben a nyugati civilizáció ugyanúgy elbukik, ahogy a Római Birodalom is elesett a barbár hordák csapásai alatt.

atombomba_teszt.jpg 

5 részt pörgettem át az Amerika elhallgatott történelméből. Stone tényleg érdekes dolgokról beszél (még ha kicsit elmaszatolva is), és több olyan témát is érint, ami valóban sokszor kimarad az angolszász média hírműsoraiból és hurráoptimista hangulatú háborús dokumentumfilmjeiből:

  • A szériában több epizódban is visszatér Oliver Stone Mi lett volna, ha?-verziója. Például ha az amerikai köztudatból mára kikopott, botrányos 1944-es demokrata elnökjelölő gyűlésen Henry A. Wallace-t választják meg alelnöknek, Rooesevelt halála után pedig a ő lesz az elnök, másfelé halad a történelem szekere. Szerinte Wallace jobb elnök lett volna, Harry S. Trumannál: nem dobja le az atombombát, nem hajszolja bele a Szovjetuniót a hidegháborúba és a fegyverkezési verseny elvesztéséből következő összeomlásba, sokkal hamarabb felszámolja a brit és francia gyarmati uralmat és elhozza mindenkinek a világbékét.

  • Roosevelt ugyanis sokszor jobban ekézte a gyarmattartó brit birodalmat, mint a kommunista Szovjetuniót Afrikai körútján például úgy vélte, „minden befektetett 1 fontért cserébe 10-et vittek ki” a kontinensről. Sztálint talpig úriembernek és jó katonának tartotta, ellentétben a partraszállásig semmiben sem jeleskedő britekkel, akikkel még a béke utáni ENSZ-alapítás sem lesz gördülékeny a gyarmatok miatt. Eközben persze Churcill és Sztálin titokban felosztották Európát az elhíresült papírfecnin.

  • Oliver Stone azért a képmutató WASP (fehér, angolszász, protestáns) elitnek is beszól, mert miközben Amerika a szabadság és az egyenlőség bajnokaként a fajgyűlölő nácik és japánok ellen harcolt, odahaza 1943-ban Detroitban egy munkástüntetésen 32 embert, köztük 25 feketét öltek meg az éles lőszerrel tömegbe lövő rendőrök.

  • Stone szerint az amerikai átlagemberek a hidegháborús propaganda miatt hajlamosak elfelejteni a szovjetek II. világháborús erőfeszítéseit. Hiába nyerték meg a szovjetek a sztálingrádi csatát és szabadították fel Berlint, a világháború megnyerését Amerika kisajátította magának.

  • A rendező a japánellenes amerikai szalonrasszizmusát sem titkolja el: archív videókon mutatja be az amerikai japánok Pearl Harbor utáni deportálását és a folyóvíz nélküli munkatáborokba hurcolását.
  • És persze Drezda katonai szempontból teljesen értelmetlen szövetséges lebombázása is szóba kerül. Stone itt már azt kezdi el pedzegetni, hogy a foszforbombákért rajongó Curtis LeMay-t, aki a szőnyegbombázás kifejezést büszkén cserélte le terrorbombázásra, akár háborús bűnös is lehetne, amiért félmillió ártatlan civil halála fűződik a nevéhez, mégsem emelt emiatt szót eddig senki.

Oliver Stone a későbbi epizódokbankereszteshadjáratot indít az amerikai elnökök ellen: kíméletlenül ekézi Trumant, Bush-t és Obamát is.

sztalintruman.jpg

Szerinte Harry S. Truman a szalonrasszista, niggerező kishivatalnok mintapéldánya, aki teljességgel alkalmatlan volt elnöknek, mivel dróton rángattak régi világ ókonzervatív katonatisztjei és a vadkapitalista tanácsadói (a bankárok és vállalatigazgatók fiai, a Rockefellerek, a General Motors elnöke és a többiek). „Truman nem mondott igent az atombomba Japánra dobására, inkább nem mondott nemet" - idézi a rendező Eisenhover, McArthur és a többi tábornok véleményét, akik szerint a japánok enélkül is kapituláltak volna, mert féltek a Szovjetunió aránytalan területi követeléseitől. Az amerikaiak 85%-a viszont később úgy emlékezett, hogy az atombomba vetett véget a háborúnak, és később már Truman is mindig ezt nyilatkozta. Stone emellett látványosan kiakad az HBO szerecsenmondató Truman-filmjén is, amiért az nem mutatja be szovjetek álláspontját, és hamisan tünteti fel hősies kisemberként az elnököt.

Bush maga az ördög

Az meg szinte már természetes, hogy a későbbi epizódokban össztűz alá veszi a Bush-éra összes „Amerikai Világbirodalomról” álmodozó neokonzervatív politikusát, Dick Chaney-től kezdve Donald Rumsfelden át Paul Wolfowitzig. Szóba kerül természetesen, hogy Rumsfeld már szeptember 11-én le akarta bombázni Irakot, mint ahogy az is, hogy bár nem volt afgán a gépeltérítők között, az USA mégis háborút hirdetett a tálibok ellen, akiknek 20 évvel korábban még ők adtak fegyvereket a szovjetek elleni harchoz. Szerint 2003-ban a Pentagonban már egy olyan tervet készítettek elő, ahol Amerika 5 éven belül lerohanta volna Szíriát, Libanont, Szomáliát, Szudánt, Líbiát és Iránt.

Szó esik persze emellett Guantanmóról, a nagyvilágban lévő titkos CIA börtönökről, az Abu Grahib börtönből kiszivárgott kínzásos fotóknak, a Szaddam Husszein tömegpusztító fegyvereinek bekamuzásával meghirdetett iraki invázióról, és a már-már orwelli gondolatdiktatúrát építgető, gonosz szabadkőműves páholynak beállított Homeland Security-ről. Stone a rendezőkollégáinak is nekimegy: Ridley Scott Sólyom végveszélybenjét kárhoztatja amiatt, hogy ezek miatt a „harcra hívó tamtamdobok" miatt tudott Bush két választást is megnyerni.

Obama csak egy fokkal jobb a Sátánnál

Stone azonban a demokrata Obamát is árulónak tartja, amiért a kampányfinanszírozásban lepaktált az egyszerű nép szemében gyűlölt Wall Street-i nagykutyákkal, gengsztereknél is rosszabb „bankster”-ekkel: a J.P Morgannel, Citi Grouppal, a General Electriccel és a gyógyszergyárakkal, akik a gazdasági válság után az elsők között kaptak pénzügyi mentőövet a szövetségi kormánytól. A mostani elnököt nem tartja sokkal többre a sátáni Bushnál, mivel ő is egyre többet hivatkozik államtitkokra és lehallgatási botrányba keveredik, ráadásul a tanácsadói közé is csupa '80-as évekbeli, hidegháborús veteránt válogat be. Szerinte Obama a kínzást és az önbíráskodást pártolva győzte le Oszama bin Ladent, de ezzel csak egy Hannibálhoz és Attilához hasonló, sok ember szemében népszerű mártírt kreált a történelemnek.

Nem lenne rossz ez a sorozat, ha Oliver Stone agyát nem borítaná el az őrület. Elgondolkodtató, amiket mond, de azon a ponton viszont már nevetségessé válik, amikor a műholdas navigációt és hadseregeket megbénító, sztratoszférában cirkáló drónflottát vizionál, és a technológiai diktatúrát szájbarágósan a Halálcsillaggal illusztrálja. Szerinte ugyanis, ha nem kapunk időben észbe, Obama pont úgy fogja legyalulni a Közel-Keletet és a harmadik világot a távirányítású drónhadseregével, ahogy Tarkin nagymoff robbantotta szét az Alderaant a Halálcsillag szuperlézerével.

Aki viszont el tudja viselni, hogy a kedvenc hollywoodi rendezője néha idegesítőbb, mint Michael Moore és a kurucinfósok együttvéve, egy príma kis történelmi sorozatot láthat szombatonként este 22:00-tól a Spektrumon.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

☉ ☾ 2013.11.30. 11:11:22

Tényekkel nem tudna népszerű sorozatot készíteni, olyan van elég, ezért a totális hülyeséget variálja - borzalom. Az átlagos, elhülyült tévénéző értelmi szintje egyébként is csak a szórakozásra alkalmas, történelmi ismereteket és következtetéseket bizony megspórolhatatlanul a téglavastag könyvekből lehet szerezni, ahol nincsenek egyszerűsítések.

neménvagyok 2013.11.30. 11:11:26

Asszem beprogramozom a sorozatfelvétel funkciót! Köszi.

engelbert (törölt) 2013.11.30. 11:19:33

Mindig ez a legkönnyebb, utólag okosnak lenni, és mindenféle összeesküvéselméleteket gyártani.Emlékezetem szerint egyébként az Afganisztán ill. a tálibok + al kaida elleni hadjáratot már Clinton elkezdte.

párnalárva 2013.11.30. 11:24:00

Stone-nak vsz jobb rálátása van a dolgokra mint ezen cikk irójának...

Jimbo75 2013.11.30. 11:35:10

Amerika a világ legnagyobb terrorista állama/csendőre, ezt hajlamosak vagyunk elfelejteni...

βασιλιάς Λεωνίδας 2013.11.30. 11:46:02

Hogy jön ide a Kurucinfo? Stone " aki Szovjetunió párti" ezek szerint náci is? Esetleg Stone zsidózik?
Na akkor letöltöm mindet, amit lehet...

LayerFlop 2013.11.30. 11:48:43

@párnalárva: már ott megbukik stone agymenése mikor a Római Birodalomhoz hasonlítja a mai nyugati társadalmat és annak elképzelhető végét. A két történelmi környezet és szituáció totálisan más és hatásvadász bulvárkodás a kettő között párhuzamot vonni. A talpig úriember sztálin meg emberek százezreit küldte gulágre vagy hagyta éhen halni őket Ukrajnában. De legalább egy remek katona aki lefejezte a teljes szovjet katonai vezetést a háború előtt és képes volt kikapni a kis Finnországtól. Hála neki a németek moszkváig meneteltek. Gondolom ez is csak egy sorozat a sok közül ami meglepő módon nem tud objektív maradni. A mérleg nyelve most is elbillent az egyik irányba...
Ennyit stoneról...

fran7 2013.11.30. 11:48:53

@párnalárva: Hú, ez vicces volt. Az biztos, hogy az angolszász történelemírást jobban ismeri a posztolónál. De azért az angolszász baloldali történelemírás is ugyanolyan elfogult, mint, amit ekéz. Lásd Michael Moore. Aki, ha nem az utált Bushnak megy neki, akkor senki nem ismeri a nevét.
Ha nem nagyon létezik a történelemben. De, ha példát keresünk, mennyivel előrébb lennénk, ha az MSZP megyei szervezetei nem Gyurcsányt jutattják miniszterelnöki pozicióhoz, hanem Kiss Pétert. De ezt már soha nem fogjuk megtudni.

fran7 2013.11.30. 12:01:48

@LayerFlop: Ráadásul 476-ban csak a Nyugat-Római birodalom bukott el, a Keleti még bírta vagy 1000 évig. S Románia máig ennek a (keleti) Birodalomnak a nevét hordozza magában. S a nyugati római birodalom is tartotta magát elég sokáig ezzel a névváltozattal. Ha lesz valami az USÁ-val, akkor én ilyen forgatókönyvvel számolnék. Szétforgácsolódás, több hatalmi központtal. De azt mi már nem fogjuk meglátni.
Ennyit a Római Birodalomhoz való hasonlítgatásról.

Manarola (törölt) 2013.11.30. 12:16:19

Gondolatébresztőnek nagyon jó. Hogy lássuk, nem minden fekete-fehér. És nem minden úgy van, ahogy a lakájmédia élénk tárja.

nevetőharmadik 2013.11.30. 12:21:18

Mindig elképeszt, amikor valaki annyira beleőrül a saját civilizációja hibáinak gyűlöletébe, hogy cserébe kritikátlanul isteníteni kezdi az ellenségét. Aki a Szovjetúniót, vagy Sztálint képes jó színben feltüntetni, az kötöznivaló bolond, gonosz idióta. Még akkor is, ha az USÁ-nak is vannak megbocsáthatatlan görénységei.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2013.11.30. 12:41:33

Hogy mi lett volna ha? Na innentől komolytalan végleg az egész, de azért egy alternatívát megpróbálok.
Lett volna Olimpyc müvelet, partraszállás Japánban, Kyushu szigetén, és a Coronet, Tokio-Yokohama térségben. Az okinavai és ivojimai harcok hevessége alapján kb. félmillió amerikai és 2,5 millió japán halottal és az egész 1946-os évvel. Elképzelem egy párhuzamos idővonal Thrumanjét aki inkább így dönt 1945-ben. És elképzelem ugyanennek az idővonalnak az Oliver Stone-ját 2013-ban, aki dühös leleplező filmet forgat a gyáva döntésről, amely meghosszabbította a háborút, és sokkal több halottat hozott, eltitkolva hogy megvolt már akkor a bevethető eszköz a gyors megadás kikényszerítésére.

en.wikipedia.org/wiki/Operation_Downfall

sanyix 2013.11.30. 12:57:29

@☉ ☾: HÖHÖHÖHÖ hahahaha de kis naiv vagy. Arrafelé nagy hagyománya van a történelemhamisításnak (meg máshol is), és ez a hamis, félremagyarázott, fontos részletek elhallgatásával íródott "történelem" jelenik meg a vastag könyvekben is.

citzen 2013.11.30. 13:10:41

@☉ ☾:
"történelmi ismereteket és következtetéseket bizony megspórolhatatlanul a téglavastag könyvekből lehet szerezni, ahol nincsenek egyszerűsítések."
Bár csak így lenne. Sajnos azokból a könyvekből is csak az a fajta történelem tanulható meg, amit az egykori győztesek hamisítottak...

Joaquin 2013.11.30. 13:12:47

A témában ajánlanám az Economist szerintem remek összeállítását az USA-ról a november 23-as újságban.

Joaquin 2013.11.30. 13:22:32

@sanyix: @citzen: Szánalmas kifogás a tájékozatlanságra. A történelemkönyvek több narratívát is tartalmaznak, egyáltalán nem olyan egyoldalúak, mint pl. a dokumentumfilmek szoktak lenni. Meglepődnétek szerintem.

A köztudatban lévő történelmet valóban a győztesek írják, de a történelem mint tudomány viszonylag elfogulatlan, találnak benne muníciót a másképp gondolkodók is; persze úgy, hogy a nekik tetsző tényeket kiemelik, a többit pedig elfelejtik, majd csinálnak egy ilyen dokut...

lutria 2013.11.30. 13:39:12

Ha az amcsik nem találják fel az atombombát akkor megtették volna a ruszkik,akik a háború után magukkal vitték a németek tudósait és kutatási eredményeit-akik szintén akartak atombombát a japánokkal együttműködve-a Csendes-óceáni harcok meg elhúzódtak volna pár évig és a jelenlegi politikusok és talán Oliver Stone nagyapáit is berántották volna katonának akik el is eshettek volna és akkor most ők nem is léteznének.A ruszkik meg az atombombájukkal fenyegetőzve sokkal nagyobb területtel rendelkeznének pl.Ázsiában,nem lett volna Koreai és Vietnámi háború mert a '60-'70-es évekre már az is az ő területük lett volna...

colonel Tigh 2013.11.30. 13:40:44

Sátánista gyíkembereket is leleplezi? Mert addig számomra nem hiteles.

Viccet félre téve, sajnos nem mindegyik összeesküvéselmélet légből kapott...

Dilis Csávó 2013.11.30. 13:44:26

Stone sorozatanak elso resze szamomra vilagossat tette, hogy nem Amerika elhallgatott tortenelmet, hanem regi, reszben a Szovjetunio propagandagepezetebol szarmazo hazugsagok ujramelegiteset latjuk, evtizedes tankonyvi, folytonosan ismetelgetett kijelentesekkel vegyesen.
A masodik vilaghaboru elozmenyeit, es a szovjet-nemet haborut taglalo resz (ami kulcsfontossagu az USA haboru utani tortenelme es szerepfelfogasa szempontjabol) peldaul egyertelmuen tiszta szovjet propaganda. Annak az idoszaknak rengteteg ertelmezese van, nem kevesbe elfogultak, de azok sem teljesen legbol kapottak. Stone rondan elfogult, ami meg nem lenne gond, de sajnos a felhasznalt forrasokat es azok kritikajat (kritikatlansagat) ala is rendeli a sajat politikai szimpatiajanak. Ez pedig szarvashiba. Nyugodtan lehet egy kis Szuvorovot (Icebreaker, vagy szamos youtube video) is hallgatni, vagy akar a nemetek irant elfogult "Hitler haboruja" dokumentumfilmet is meg lehet nezni (youtube). Ettol meg nem lesz senki naci, max tobb allaspontot ismer meg.

OrdasÁrmány 2013.11.30. 13:48:59

@Sigismundus: A Foreign Policyn pár hónapja jelent meg egy kiváló cikk "The Bomb Didn't Beat Japan... Stalin Did" címmel.
A japán hadvezetés koncepcióját (legalább valamennyire fair béke kierőszakolása szovjet közvetítéssel, a Hazai Szigetek megszállásának elkerülése, stb.) nem az atombomba, hanem a szovjet hadba lépés zúzta szét.
A korai atombomba nem volt "game changer", ahogy azt utólag beállítják, semmi olyasmit nem hozott, amire az amerikai stratégiai bombázók százai már ne lettek volna képesek, a tömeges alkalmazás lehetőségére, ahogy a hatóerő drasztikus növekedésére is még valószínűleg éveket kellett volna várni.

A szovjet háborús erőfeszítéseket nehéz elvitatni, bár az irdatlan amerikai hadianyag szállítások nélkül valószínűleg hiábavalóak lettek volna. A német hadiipar szétzúzása is az angolszász légierők "érdeme".
Tehát igen, a háborút Amerika nyerte meg. Sajnálatos, hogy az amerikai katonai-ipari kolosszus fölénye ostoba és rövidlátó külpolitikával párosult, aminek az ára fél Európa szovjet megszállása és bolsevizálása, valamint a hidegháború lett.
Utólag bármi jobb lett volna...

Összességében érdekes sorozatnak tűnik, én bele fogok nézni. Objektivitást persze nem várok, különösen a közelmúlt eseményeivel kapcsolatban, de kíváncsi vagyok Stone interpretációjára.

Dilis Csávó 2013.11.30. 13:51:42

@Sigismundus: Egyetertek. Fontos latni, hogy az atombomba (tehat a tisztan maghasadason alapulo nuklearis fegyver) nem strategiai fegyver. A hidrogenbomba, azaz a fuzion alapulo nuklearis fegyver sokkal lenyegesebb strategiai szempontbol, de abbol az 1950-es evek vegeig nem sok volt bevetheto allapotban. Radasul az emerikaiaknak az atombombabol meg legfelejebb egy volt bevetheto allapotban 1945-ben, es ezt Sztalin pontosan tudta az NKVD es GRU ugynokhalozata reven. Neki uzengetni Hiroshimaval es Nagaszakival nem sok ertelme volt. Ez megint szovjet hideghaborus propagandanak tunik. Ugyanakkor az atomfegyverek bevetese adta meg Hirohitonal azt a lokest, hogy le tudta allitatni a haborut, amit a tabornoki kar Hiroshima utan sem akart.

Elli Vízel - The Ultimatе Survivor 2013.11.30. 13:56:10

@lutria: A németek nem akartak atombombát, mert a programot leállították. Heisenberg rosszul számolta ki a kritikus tömeget, ezért nem bíztak benne hogy meg lehet csinálni.

MasterMason 2013.11.30. 13:58:10

"a Római Birodalom is elesett a barbár hordák csapásai alatt."

Tudjátok ez megint olyan, hogy persze a Római birodalom a civilizált, azok pedig akik nem akartak a kolosszeumhoz hasonló létesítményekben élet halál harcot vívni állatok meg emberek ellen, azok pedig a barbár hordák. :D

Róma volt a barbár, embereket gyilkoltattak egymással emberek szórakoztatására, persze, hogy ez azoknak a barbár népeknek nem igazán tetszett, akik közül kikerültek a gladiátorok.

A történelem folyamán nagyon kevés barbárabb nép volt a Rómainál.

Dilis Csávó 2013.11.30. 14:00:17

@Free-Press: Igaz. A History Channelen futott is egy sorozat Barbárok cimmel. Onnan szepen kideurl, hogy pl. a kelta neopek mennyivel magasabb fokon ertettek a femmegmunkalashoz, mint a romaiak. Meg Caesar koraban is.

engelbert (törölt) 2013.11.30. 14:08:24

Ennek Stone-nak ez a mániája, Barnes és Elias őrmesterek harcát látja mindenütt,de a helyzet az hogy nincsenek abszolút igazságok,lehet szükség Barnes-okra is,hiszen ki védené meg ezt a rendezőt pl. a pániszlám terrorizmustól ha nincs határozott elnöke és tökös katonái, akiket a forró pontokon be lehet vetni? Az biztos hogy Bin Laden egy percig sem sajnálta az ikertornyokban odaveszett kétezer civilt.

capacete 2013.11.30. 14:11:29

Berlint mondjuk aligha szabadíthatták fel a szovjet csapatok, mert nem volt idegen megszállás alatt. Az pont a "felszabadítás" után következett be, amikor Németországot négy megszállási övezetre osztották fel...

Illés Béla 2013.11.30. 14:17:06

Ha ennyi önjelölt okostóni fikázza csak jó lehet,meg is nézem.

LayerFlop 2013.11.30. 14:23:48

@Dilis Csávó: ha már okoskodsz legalább olyan témában tedd amihez értesz picit. A GRU a mai oroszország felderítő ügynöksége és a II. VH. idején nem létezett. AZ NKVD-nek meg nem sokat tudott a Manhatten tervről. Arról nem is szólva, hogy azt sem tudod mi a különbség az atom és a hidrogén bomba között. Miért lenne az egyik stratégiai a másik meg nem? Hatását tekintve ugyanaz, csak máshogy működnek, de persze te nagyon okos akarsz lenni....

The_Evil 2013.11.30. 15:32:30

"Elgondolkodtató, amiket mond, de azon a ponton viszont már nevetségessé válik, amikor a műholdas navigációt és hadseregeket megbénító, sztratoszférában cirkáló drónflottát vizionál"

Pedig George Friedman is pont ezt írta a "Next 100 Years" című könyvében. És logikus is: mivel a nagy, modern hadseregek felderítése és kommunikációja is nagy mértékben a műholdakon múlik, az az állam, amely először lesz képes kiiktatni az űrben ellenséges műholdakat, hihetetlen előnyre tesz szert a többivel szemben.

Ennek az első fejezete nemrég már le is zajlott, amikor először Kína (?), majd válaszul az USA is földről indított rakétával semmisített meg egy "elavult, meghibásodott" műholdját.

Opi87 2013.11.30. 15:33:35

Stone bevallottam kommunista és szovjet szimpatizáns. Az életművéből is pontosan kiderül ez.

Dilis Csávó 2013.11.30. 15:35:20

@LayerFlop:
1. A GRU a szovjet katonai hirszerzes, ami 1942 ota mukodik ezen a neven. (http://en.wikipedia.org/wiki/Glavnoye_Razvedyvatel'noye_Upravleniye)
2. Klaus Fuchs a Manhattan projektben dolgozott, 1941/tol a szovjet hirszerzes ugynoke volt.
3. Az egyfazisu nuklearis fegyverek (atombomba) sokkal kisebb energia felszabaditasat teszi lehetove, mint a hidrogenbomba. Az atombomba hatoereje nehany tzi kilotonna TNT egyenerteknek felel meg, a hidrogenbombaknal nincs felso hatar, de altalaban 100 kt-4 MT kozott valtakoznak. Vagyis egesz varosok, orszagreszek megsemmitesere alkalmasak. A globalis atomkatasztrofa remkepe igazabol a hidrogenbombaval jelent meg.

Egyebkent tenyleg erdekelne, hogy miert ilyen stilusban szolitottal meg? Ki tudsz lepni kicsit a szerepkorodbol, es elmondani? Tenyleg erdekelne.

megint 2013.11.30. 16:48:20

Érdekes, hogy a kritikusai sem ott, sem itt nem nyilatkoznak az iraki háborúról. Stone nagyon balos, de sok dolgot jól lát, és az agymosást illetően teljesen igaza van.

Bambano 2013.11.30. 17:16:08

@LayerFlop: ha olyanokat is figyelembe veszünk, hogy pl. Londonban az angolok aránya kisebb, mint 50%, akkor egyáltalán nem olyan agyatlan ez a gondolat.

Cheney nevét elírta a szerző.

2013.11.30. 18:09:52

Ezért utáltam meg a spektrumot, a discovery-t meg az osszes többi hasonló csatornát. Pedig a spektrumot néztük annakidején 90%-ban.
De ezek nem tudományos ahogy próbálják magukat beállitani), és már nem is ismeretterjesztő műsorok. A szórakoztatás, ami szerintem régebben csak egy eleme volt annak a stratégianak, hogy hogyan nyerjék meg a nézőket, már teljesen felülirja a tartalmat
(vagy csak én nem vagyok már olyan naiv). Ez az OS 'dokumentumfilm-sorozat' tökéletes példa erre.

Hajdú Peter 2013.11.30. 19:12:59

Az egesz film nyilvanvaloan egy aljas hazugsag.
Az csak a veletlenek osszjateka, hogy amerika kizarolag olyan orszagokban terjeszti a demokraciat, ahol boven van olaj.
Es a repulogepekkel lezuhano ongyilkos pilotak, azok aljas mocskos gyava terroristak, ezzel szemben a taviranyitasu repulogepeket legkondicionalt bunkerekbol iranyito katonak, valodi hosok.

nandras01 2013.11.30. 21:47:54

@capacete: azért legalább az elemi történelmi tényekkel tisztában lehetnél, mielőtt elkezded itt osztani az észt!

capacete 2013.11.30. 21:59:42

@nandras01: Köszönöm az udvarias helyreigazítást. Ezek szerint elemi történelmi tény, hogy Berlint felszabadították a szovjet csapatok. Pontosan melyik idegen hatalom megszállása alól szabadították fel egyébként?
Kérlek, taníts, én még az elemi történelmi tényekkel sem vagyok tisztában!

nandras01 2013.11.30. 22:09:28

@capacete: figyelmetlen voltam, ráadásul udvariatlan is.
elnézést.
a szó szorosan vett értelmében valóban megszállásról lehet beszélni, nem pedig felszabadításról, de a köznyelvben eléggé elterjedt, hogy a nácizmus alól még magukat a németeket is felszabadították a szövetséges csapatok.

capacete 2013.11.30. 22:14:06

@nandras01: Semmi gond, megesik a legjobbakkal is. Ha holnap amerikai csapatok szabadítanának fel minket az Orbán-rezsim uralma alól, az attól még megszállás lenne, ahogy Irakot is igencsak megszállták, bár Száddámért olyan sok könnyet a legtöbben talán nem hullajtottak...

nandras01 2013.11.30. 22:28:46

@capacete: akkor ezt az ügyet, a lovagiasság szabályai szerint le zárhatjuk. végül is a duellumot megúsztam egy kis vágással.
ha elkezdek hepciáskodni, járhattam volna úgy is, mint gorcsev iván ellenfele, és most mindenki egy dühös hirdetőoszlopnak nézne :)

capacete 2013.11.30. 22:43:51

@nandras01: Persze, kivel nem fordult még elő, hogy felületesen elolvasva valamit felháborodott? :)

LayerFlop 2013.12.01. 10:04:06

@Dilis Csávó: Utánanéztem, a GRU-val kapcsolatban valóban tévedtem. nem hittem volna, hogy egy az egyben átmentették anno a szovjet rendszerből. Azt tudtam, hogy ez a mai orosz felderítés központja.
Azt viszont ismerem, hogy mi a különbség az egy és a kétfázisú atombomba között. Viszont hiába nagyobb az elméleti hatóereje a hidrogénbombának, abban a léptékben már mindkét típus stratégiai fegyvernek számít. Hiába ál a köztudatban a taktikai atomfegyver neve, valójában ha a politikára és az esetlges háborúra gondolunk akkor stratégai hatása van. Arról nem is szólva, hogy egy várost elpusztító kisebb bomba valóban stratégiai erővel bír, míg egy régióra ható (pl észak-alföld) nagyobb hidrogénbomba már inkább az agymenés kategóriába tartozik.
Miért szólítottalak meg így? Na látod ez jó kérdés. Megszoktam sajnos, hogy ha nem csempészek a mondandómba egy kis cinizmust és arroganciát már nem is figyelnek arra amit írok. Sajnos sokszor tényleg itt tart a netes eszmecsere, de látom vannak üdítő kivételek. Bocs!

rajnaig 2013.12.01. 11:39:34

Eddig Bushnál tartok, és bizony minden koppra így van benne a történelemkönyben! Nem értem a fanyalgás okát. Talán titok volt bárki előtt is, hogy Truman szar elnök volt, Ike és a csapata egy csapat háborúimádó, McCarthy az amerikai történelem legsötétebb óráit hozta el rájuk, Kennedy majdnem belerobbantotta a világot a betonba, Johnson egy olajmilliárdos, akinek volt ugyan szociális reformja, de mégis mindenki a Vietnami bombázásokról emlékszik rá, meg arról a kijelentéséről, hogy "inkább adok 100 dollárt egy fejlődő országnak abortuszra, mint tizet fejlesztésre". Vagy netán Nixon Watergate-je jelenti a meglepetést? Vagy Kissinger, akinél az amerikaiak is pedzegették, hogy néhány tette miatt bőven ött állhatott volna a hágai nemzetközi bírőság előtt, lásd Hanoi szőnyegbombázása? Vagy az lepett meg valakit, hogy Reagan a CIA-n keresztül businesselt a kontráktól a fanatikus muszlimokon át a vörös Kínával azért, hogy az oroszokat gyengítse? És hogy aztán majdnem börtönbe is csukták emiatt? Ezek nyilvános tények, több ezer órányi dokumentációval, jobb történelemkönyvekben minden következtetést, amit eddig Stone tett meg lehet találni. És azt sem értem, hogy a fanyalgók hogyan mentek át történelem érettségin, ilyen, hiányos ismeretekkel.

rajnaig 2013.12.01. 12:39:40

Ja, hogy az zavar mindenkit, hogy a szovjeteket jó színben tűnteti fel a sorozat. Hát azzal nincs sokminden vitatkoznivaló, hogy a II. vh-t. ők nyerték meg, erről csak egy idióta állna le vitatkozni. Az amcsik egyszer futottak össze a német reguláris hadsereggel ebből született a "Halál ötven órája" című klasszikus, egyébként durván a második vonallal harcoltak ők Franciaországban. A szovjetek bezony felszabadították Budapestet (ugyebár német megszállás, nem is titkolt) és Berlint is, mert őführersége, ekkor a Nero hadművelet keretében éppen azzal volt elfoglalva, hogy mindent hamuvá bombázzon Németországban és a megszállt területein, amit a németek sem lelkesen szemléltek. Az is nyílt titok, hogy a japánok Okinava és az európai harcok után rögtön tapogatózni kezdtek a szovjeteknél a békefeltételekről, ez nagyban sértette Truman egóját. Hiroshima után a japánoknak eszébe nem jutott kapitulálni (ugyanúgy ahogy nem kapituláltak Tokio felperzselése után sem, pedig nem volt "atom", de a pusztítása jóval nagyobb volt). Az orosz hadjártat után Mandzsúriában durván egy nappal feltétel nélkül letették a fegyvert. Truman gyenge ember volt, a saját pártján belül is hülyének nézték, ezért állandó atomzsarolással próbált erősnek tűnni. A szovjetek egyedül a Szuezi válságban zsaroltak atommal, az amerikaiak több százszor a hidegháború alatt Trumantól egészen Reaganig bezáróan. Az, hogy ma él ember ezen a planétán, nagyrészt Hruscsov érdeme, úh. ő bizony nagy ember, akármennyire is nem tetszik ez a mai kor olvasóinak. Pedig az amerikaiaknak nem sok joguk volt beleszólni abba, hogy Kubában atomrakéták vannak, minekután ők végigböködték Törökország és Nyugatnémetország határvonalát középhatótávolságú atomfegyverekkel. Gorbacsovot sem kell bemutatni, ha meghal, egy éven belül szobra lesz az összes Kelet európai országban (csak az gátolja meg, hogy nem most, hogy még él és tiltja a törvény). A többi szovjet vezetőről eléggé hallgat a film, nem véletlenül, Sztálint egyenesen hóhérnak állítja be néhány ponton. Lehet nem egészen elfogulatlan a film, de lássuk be, még mindig kevésbé az, mint aki tisztán Szojetunió=a gonosz birodalma általánosítással él.

LayerFlop 2013.12.01. 13:07:47

@rajnaig: néhány gondolat, hogy egyensúlyba kerülj picit:

- JFK talán majdnem berobbantotta a világot, de ő igen jól jött ki a rakétaválságból, puskalövés nélkül kirakta az irányjelzőt Kubának, hogy hol is van a helye. Már elnökkel talán véresebb lett volna a lecke.

- Johnson elnök nem a legszimpatikusabb ember, arrogáns, cinikus, lokálpatrióta stb, de attól még amit mond - még ha fáj is néhány ember hipófehér lelkivilágának - nagyon is helyén van. Mármint a népességszabályozásra gondolok. Mert nehogy már ész nélkül mint a nyulak keféljenek, potyogtassák az utánpótlást de eltartani meg nem tudják őket. Nem a tízmilliós éhező tömeget kellene a nyugatnak ellátni (ennyi emberre fejleszteni is sokkal drágább), hanem elérni, hogy harmadannyi születés legyen és párhuzamosan a már kezelhető tömeget segíteni, a kezelhető tömegre belőtt fejlesztéseket elindítani.

- A legjobb: persze az SU nyerte meg a háborút :D Nem haver, ébredj fel szépen a vörösmázas álmodból. A SU azért tudott elmenetelni Moszkvától Berlinig, mert megkapta a nyugattól ami ehhez kell. Bakancsot és ruházatot, hogy a katonák egyáltalán harcolni tudjanak, szállítójárműveik többsége is nyugati volt ami vitte a hadianyagot, katonákat. Megfelelő minőségű élelmezést, hogy legyen erejük harcolni, stratégiai fontosságú nyersanyagot, hogy a hadiipar ne álljon le, repülőbenzint (kerozint), hogy a gépek a megfelelő számban felemelkedhessenek. Millió tonnás nagyságrendben. Nem is beszélve olyan elhanyagolható dolgokról mint kézifegyverek, lőszerek, harckocsik, repülőgépek. Ezeket a szovjetek nem sokba nézték félig meddig joggal, de ez is segítség. Ezek nélkül Moszkvánál nem álltak volna meg a németek. A Sztálin a két kezével írt levélben könyörög (!) Churchillnek, hogy nyissák meg a nyugati frontot és küldjék a segélyt különben békét kell kérnie Hitlertől. Kurvára nem a SU nyerte meg a háborút, hanem mindenki adta amije volt, ki pénzt, ki nyersanyagot, ellátmányt, ki emberéletet.

- Az nyugati szövetségesek nem harcoltak kemény ellenséggel? Hát Rommel minek számít? De sorolhatnám a kemény csatákat ahol első vonalbeli német alakulatok voltak. Néha nyertek néha veszítettek. Ilyen a háború, arról nem is szólva, hogy a szovjetek sem vitézkedtek ám mindig, emlékezzünk csak a háború első felére....

Legyél objektív ember, és ne a saját szád íze szerint próbáld magyarázni a történelmet. Attól, hogy egy tény nem tetszik attól az még tény marad, így jobb ha megbarátkozol vele.

Geréb gyíkká változtatott... de már elmúlt... 2013.12.01. 13:19:00

Szia Szűcs Gyula!

Lesz tüntetés az 1milliárdan a tévedhetetlen tudomány tanaiért, nem mész? **

ozibozi 2013.12.01. 14:29:25

Nem egy túl bonyolult figurák az ilyen okoskodó szűcsgyulák...

LayerFlop 2013.12.01. 16:27:49

@ozibozi: te biztosan mindent jobban tudsz jól értesült barátom...

ügyfélszolgálatos 2013.12.01. 20:54:25

@rajnaig: Kicsit kellene olvasnod ecsém. A nyugati fronton is első vonalbeli alakulatok ellen harcoltak a szövetségesek, és még úgy is kellett nekik vagy 3/4 év hogy lenyomják a németeket, hogy hadianyagban sokszoros fölényben voltak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.12.04. 12:28:38

Az összefoglaló alapján nekem az jön le, hogy OS-nek gőze nincs a haditechikáról és ezért orbitális marhaságokat képes felépíteni a nagy semmrie...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.12.04. 12:36:58

@lutria: A német atomtudósok totális tévúton jártak. Úgy lett szovjet kísérleti robbantás 49-ben, hogy a szovjet kémhálózat, azért vitt ki ezt-azt a jenkiktől. A II. Vh után, ha nem lett volna akkor még atomfegyver igen kérdéses, hogy ki, mikor és miért fejlesztette volna ki. A világháborúban is iszonyatos győzködés kellett, hogy mai árfolyamon a program egyáltalán elinduljon és be is fejeződjön. Ma áron cirka 30 milliárd dollárba került a MP.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.12.04. 12:45:12

@Dilis Csávó: Egyfázisú fisszós fegyverből ameddig még gazdaságos elmenni az a 100-200 kT, de a legagyobb hatóerejű fisszós fegyver asszem 500-700 kT táján voltk, de értelemszerűen nem terjedt el.

A fúziós robbanófejeknél a hatóerő növekedés a ICBM pontosságának javulásával és a MIRV megjelenésével csökkent. Az első ICBM-ek körkörös szórása (CEP) 6-8 km volt, ami egészen 100 méter tájáig ment le. A sok és kisebb harci rész sokkal jobban puszít, mint egy nagy, ezen felül több fér el egy rakétában.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.12.04. 12:49:32

@Hajdú Peter: Aha. A Balkánon mennyi olaj van...? A szomáliai ENSZ misszó 1993? Ott is biztosan sok olaj van. Oh, wait, hogy ott volt Pakisztán is...?

Soroljam még a helyszíneket és időpontokat, vagy belátod, hogy mekkora baromságot mondtál...? Érdekekről van szó, és ez nem csak az olajról szól. Időnként az érdekek és a morálisan helyes lépés is találkozik, de ez elég ritka.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.12.04. 12:58:45

@rajnaig: Ennyi téveszmét egy kommentben. Atyám... LayerFlop leírt ezt-azt, csak kiegészíteném.

A Lend Lease program szállításai olyan mérvűek voltak, hogy volt olyan időszak, amikor a szovjet nehézfegyverzet és új repcsik 25%-a nem szovjet eredetű volt. Kis hazánk akkori területére az első szovjet csapatok M4 harckocsival érkeztek...

A jenkik nem csak kaját, szállítottak, de kiváló minőségű szerszámgéepeket és előgyártmányokat is. Itthoni roncsvadászok is emeltek ki olyan szovjet repcsit, ami jenki alulemezből készült, ott volt rajta még a jenki beütés és jelölés is rajta.

A LL nélkül a SZU esélyes, hogy 42 telét nem húzta volna ki és képtelen lett volna ellenoffenzívára Sztálingrádnál.

A hab a tortán, hogy ezek után gyak. semmit sem fizettek ki belőle, míg az angolok kb. 10 éve fejezték be a törlesztést...

Drebin hadnagy 2014.03.11. 08:24:53

4részt néztem meg eddig, Irán amerikai-brit tönkre tételéről nincs benne szó?

Az is megérne egy részt pedig...
süti beállítások módosítása