Múlt héten hirdette ki az amerikai Tévéakadémia a 2012-es Emmy-jelöltek névsorát, és mint minden évben, most is akadt számos olyan hiányzó, aki vagy ami (már ha sorozatepizódokról beszélünk) simán megérdemelte volna a jelölést, és kerültek be olyan nevek is a végső kalapba, amik láttán csak a fejét vakargatta az ember, és gonoszul menten rokoni szálakat és mutyit emlegetett. Ez minden évben így van, szóval felesleges bosszankodni, olyan nincs hogy mindenki ízlésének megfelelő legyen a jelöltek névsora. Az viszont valahol idegesítő, ha egy-egy sorozatot, esetleg műfajt tendenciózusan figyelmen kívül hagynak az Akadémia tagjai.
Az egyik legfájóbb hiányzó a House, amit sem megvalósítás, sem színészi munka szempontjából nem tartottak elég jónak arra, hogy Emmy-t kaphasson. Nem azt mondjuk, hogy a záróévad annyira jó volt, de Hugh Laurie és a sorozat nyolcéves teljesítményét igenis lehetett volna értékelni, és nemcsak nosztalgikus indíttatásból, hanem azért, mert valódi értékeket tettek le az asztalra. Szintén a drámáknál maradva kimaradt Mandy Patinkin a legjobb mellékszereplők közül, pedig a Homeland első évadában legalább annyira jó volt, mint Damian Lewis és Claire Danes, akiket pedig jelöltek a legjobb drámai főszereplő kategóriában.
A legfelháborítóbb mégis a komikusi pályát a Boss című sorozat vérgenyó főszereplőjének kedvéért drámaira cserélő Kelsey Grammer vagy a Törvény emberében továbbra is zseniálisan játszó Timothy Olyphant esete, akik sokkal inkább megérdemelték volna a jelölést, mint a mára Don Drapert már csak rutinból lehozó Jon Hamm (Reklámőrültek), az előző Dexter-évadban semmi kiemelkedőt nem nyújtó Michael C. Hall (bezzeg Mos Def, ő nagyon fasza volt, de nem jelölték sem mellék., sem vendégszereplőnek) vagy Hugh Bonneville (Downton Abbey), akitől mostanában divat elájulni. Pedig a Boss, a Starz egyik zászlóshajója kiváló sorozat, amiben a chicagói politikai élet, és főleg a polgármester, Tom Kane szemétségén keresztül illusztrálják a készítők, köztük Gus Van Sant executive producer, hogy mennyire mocskos dolog is a politika. Grammer óriási élete első drámai tévészerepében, olyan szemét és gyűlöletes, de egyben esendő és szánalmas is, hogy a néző nem tudja tiszta szívből gyűlölni.
A legjobb drámai sorozatok közé továbbra sem juthat be a Sons of Anarchy (Kemény mototosok) című motorosbandás dráma, pedig évek óta az egyik legstabilabban teljesítő, legérdekesebb sorozat - a sorozat esélyeit persze nem javítja, hogy a készítője, Kurt Sutter, minden fórumon anyázza a Tévéakadémia tagjait. Ez nemcsak a sorozatnak, hanem a színészeinek sem tesz jót, Ron Perlman vagy Katey Sagal simán ott lehetne a legjobb főszereplők között, de így semmi esélyük. Azt már meg sem említjük, hogy a jelenlegi legjobb nyomozós széria, a TNT Southland (Terepen) című sorozata az Emmy-díjak közelébe sem kerül, mert minek.
Pedig mindkét sorozat kábelen megy, igaz, nem fizetős, nagy kábelcsatornán, de hát a Mad Men (Reklámőrültek) sem, azt pedig minden évben jelölik, ha kell, ha nem. A Sons of Anarchy lendületét és szerethetővé tett gazembereit pedig nem tudja űberelni a reklámszakemberes sorozat. A Terepen kézikamerás, az esetek 90 százalékában külső helyszíneken (Los Angeles-ben) forgatott jelenetei és a helyi rendőrök munkáját kíméletlen őszinteséggel bemutató történetei is megérnének egy vagy inkább több díjat, ilyen jó rendőrös sorozat a tévében legutóbb a Kemény zsaruk volt (az FX műsorán, azaz dettó kábelen futott 2002-2008 között), amit valahogy szintén nem jelöltek a legjobb drámák közé soha.
A vígjátékok vonalán sincs minden rendben, nem kapott jelölést a Parks and Recreation (Városfejlesztési osztály) és az internet népének nagy kedvence, a Community, viszont az agyonsztárolt Csajok igen. Kimaradt a legjobb sorozatok közül a Louie, ami pedig jelenleg a legviccesebb sitcom a tévében, és a mainstream szartengerén lebegő Emmy-csónakot Danny McBride (Egyszer fent…, inkább lent) jelölésével sem akarták borogatni, pedig az űbertahót zseniálisan alakító komikus jobban megérdemelné a szobrot, mint Jon Cryer, aki saját maga sem nagyon érti, miért jelölték legjobb főszerepre a Két pasi meg egy kicsiért.
Ez csak az idei panaszlista, de ez semmi ahhoz képest, amit az elmúlt húsz évben a jelöltek közül érthetetlenül kihagyott sorozatok listája mutat. A Tévéakadémia öt évad alatt nem volt képes felismerni, milyen őszinte dráma a középiskolás focicsapatról és a kisvárosi Amerikáról szóló Friday Night Lights, vagy mennyire megújította a scifi műfaját a Battlestar Galactica (jó, forgatókönyvért és rendezésért kapott azért szobrokat), aminek ugyan a záróévada nem sikerül olyan jól, mint az első etapok, de etől még megérdemelte volna, hogy a Tévéakadémia elismerje az emberszabású robotokkal folytatott küzdelmet.
Szintén figyelmen kívül hagyják már negyedik éve, milyen húsbavágóan életszagú és megrázó a Sons of Anarchy, és miközben a Downton Abbey-nek elég volt két évad a nevezéshegyhez, az amerikai tévés szakemberek soha nem ismerték fel, mennyire szórakoztató a Doctor Who. A Bosszúállók sikere miatt most mindenütt körülrajongott Joss Whedon a Buffy, a vámpírok réme című sorozattal vonult be a popkulturába, viszont Emmy-t egyet sem kapott az 1997-2003 között műsoron levő sorozatért.
Az HBO-t általában szereti az akadémia, de soha nem jelölték semmire azt az Oz-t, ami nélkül ma nem lenne sem Breaking Bad, sem Trónok harca, és egyetlen egyszer sem jelölték a Drótot a nagy kategóriákban, pedig ha van olyan sorozat, amit minden kritikus az elmúlt tíz év legjobbjának tart, az ez. Az Oz egy amerikai börtön kísérleti szárnyában játszódó, durva, erőszakos dráma volt, ami kitaposta az ösvényt az HBO nagy sorozatai előtt - igaz, amikor műsoron volt (1997-2003), kábelcsatorna csak mutatóba kapott Emmy-díjat. A Drót korunk nagyregénye, egy öt évadon át hömpölygő eposz, ami Baltimore városát és annak lakóit hozta emberközelbe, kezdve az utcai drogárussal, folytatva az őket üldöző nyomozókkal és az erről beszámoló újságírókkal és befejezve a politikusokkal, akik sokkalta korruptabbak és embertelenebbek voltak a történetben, mint egy sima drogdíler.
A máltatlanul elfelejtett színészek listája is végtelen. Kimaradt a végtelenül szórakoztató John C. McGinley (Dokik),aki Dr. Cox alakját tette halhatatlanná az NBC (később ABC) sitcomjában, nem jutott soha nevezés a sokoldalú Garrett Dillahuntnak, aki a Terminator TSCC-ben lelketlen kiborgot, a Nevelésből elégséges című sitcomban kissé zilált idegrendszerű, de nagyon szerethető és vicces családfőt, a Deadwood című westernben pedig egyenesen két karaktert is alakított zseniálisan.
Tíz évnyi Rém rendes család és négy évadnyi Sons of Anarchy sem volt elég ahhoz, hogy Katey Sagal akár csak egyszer is a szobor közelébe kerüljön. Húszéves tévés karrierjét Michael Cudlitz (Terepen, Elit alakulat) is letudta Emmy-jelölés nélkül, és John Noble is kaphatna legalább egy gesztusértékű nevezést a Fringe (A rejtély) Walter nevű őrült tudósának megformálásáért. Lauren Graham hiába volt jó és vicces anya a Szívek szállodájában és a Parenthoodban, senki nem foglalkozott vele, aki pedig J.K. Simmons-t nem jelölte legjobb mellékszereplőnek a Főnökért vagy az Oz egyik legjobb karakterének megszemélyesítéséért, az adja vissza a tévéakadémiai tagkönyvét, de menten.
A lista a végtelenségig folytatható, nem lehet összeszedni minden olyan sorozatot, színészt vagy színésznőt, aki kimaradt az Emmy-kalapból. A Tévéakadémia valahogy kötelező érvényűnek tekinti a Mad Men jelölését, amiből le merem fogadni, egynél több évadot egyikőjük sem látott, és nem vehető komolyan az egyébként valóban értékes, de igen szűk rétegnek szóló Downton Abbey jelölése sem. Miért is lehetne komolyan venni az Emmy-t, ha a Rescue Me című tűzoltós sorozat nem volt képben soha a legjobb dráma kategóriájában, az idei Mad Men-nevezések közül pedig meglehetősen váratlanul pont a jelmezeket hagyták ki (a sorozat történetében először), amiben valóban korszakalkotó a sorozat?
Az egyéni érdekek, a tendenciózus nevezések, a blogok és szaklapok által felkapott és agyonsztárolt sorozatok (pl. Csajok, Downton Abbey) viszont olyan értékes darabokat szorítanak ki a legnagyobb tévés elismerés mellől, amiket vétek mellőzni. És erre most hiába idézzük a Drót egyik legjobb sorát (It's all in the game), azért ez még elszomorító.
unrealnoise · http://unrealnoise.blog.hu/ 2012.07.23. 12:48:28
nah mindegy, kár bosszankodni. egyre kevésbé érdekel az emmy, mondjuk sosem néztem sem élőben, sem felvételről sem ezt, sem a filmes díjkiosztókat, helyette inkább nézek valami filmet, sorozatot.
mad men meg tényleg csak rutinmeló, nem értem miért kell lényegében ugyanazért ugyanazt évről-évre díjazni. pedig szeretem a sorozatot, de ez már sok. a többiről meg inkább nem fejtem ki a véleményem...
Sikamlós Jim DiGriz 2012.07.23. 12:49:04
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2012.07.23. 12:58:09
Hát, ha a magyar tv-n múlna, simán fogadnék rá! :)
fran7 2012.07.23. 13:06:16
Rácz Stefán Tibor 2012.07.23. 13:29:14
Ennyi erővel ha a PBS leadná a Hacktiont (:D) akkor azt is jelölhetnék dráma kategóriában? :D
automaton_aliza · http://antiquefashioncompany.blog.hu/ 2012.07.23. 13:33:08
saks 2012.07.23. 13:35:47
nathalie 2012.07.23. 13:47:14
A Mad ment meg az egyik legjobb most futó sorozatnak tartom és szerintem nagyon megérdemli a jelölést, főleg azért mert a színvonal egyáltalán nem csökkent ennyi év után sem, ami elég kevés sorozatról mondható el. Jon Hamm pedig szerintem egyáltalán nem ugyanúgy alakítja a karaktert, sőt ebben az évadban teljesen mást hozott mint az előzőekben.
Mandy Patinkin pedig a közelében nem volt véleményem szerint a két főszereplő alakításának a Homelandben.
Ezekkel nem értettem egyet, aztán a többivel igen :) Egyedül a SoA-hoz nem tudok hozzászólni, mert azt nem nézem, nem láttam belőle egy részt sem (szégyen). Nagy fájdalom FNL, Oz, Drót, BSG. Érthetetlen ezek hanyagolása. Justifiedből a fél stábot belehetett volna rakni.Downton Abbey szerintem azért van túlértékelve, mert angol vagy nem tudom, mindenesetre egy jó sorozat, de a második évad már egyáltalán nem volt akkor nagy szám. Csajokba belenéztem, de érthetetlen számomra az örömóda.
TorrenteXY 2012.07.23. 13:57:41
Engem sokkal jobban zavar a komédiák kategória, pl. a 30 rock vagy a TBBT bármilyen jelölése. Teljes mértékben elfáradt, humorból kifogyott szériák, érthetetlen, hogy a jelöléskényszer miatt ott vannak még. A Girls az érthetetlen, bármiféle jelöléssel.
Az animáció kategóriába se sikerül beletalálni a minőségi anyagokat. Az Archer nem értem, miért nem tudott bekerülni, mikor a Bob's Burger igen, ami a maga nemében egy enigma, egy nézhetetlen valami.
Szanaszét Szolizott Szilikonos Szőke 2012.07.23. 14:42:35
@TorrenteXY: a TBBT jelölése ellen személyes kedvencként nincs kifogásom amúgy. A Downtown Abbey nézhetetlen, a Doctoros sorozatok (House és Who) jelölése egyaránt hiányzik, oké, hogy kifulladt a végére, de azért 8 és 11 évad alatt tettek már annyit az asztalra, hogy egyet adhattak volna.
Megnéztem a Dallas 2012 pilotot :) hm.
nathalie 2012.07.23. 14:47:55
tetszett? :) A dallas.
TBBT valamikor a nagy kedvencből átcsúszott a nézhetetlen kategóriába.
hardw 2012.07.23. 14:52:17
mindent a pénz mozgat:D
mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2012.07.23. 15:02:23
pitaa 2012.07.23. 15:08:05
Sadist 2012.07.23. 15:34:45
Kinek van ideje ennyi sorozatot végignézni?
loopketa 2012.07.23. 15:37:10
Ez az "irta, rendezte es a foszerepet jatsza" Woody Allen ota senkinek sem jon be.
sixx · http://comment.blog.hu 2012.07.23. 15:47:27
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.07.23. 15:52:31
manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.07.23. 15:55:06
Mr. Maki 2012.07.23. 16:04:48
Es ki merem jelenteni, hogy az utobbi evek egyik legjobb dramaja volt.
De ez az en velemenyem.
Nem ertem miert impotens majmok dontesetol fugg, hogy ki kap es ki nem dijat.
Senkihaziak kezeben van a filmszakma is tudjuk jol.
Vektor. (törölt) 2012.07.23. 16:25:02
manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.07.23. 16:32:07
A Nobel-díj odaítélése sem a faluközösség rendezvénye, mégis furcsán néznél, ha Pákó kapná az irodalmi kategóriát.
fran7 2012.07.23. 16:50:30
Elég ha arra a fotóra gondolunk, ami volt itt a blogon a Girlsről. Mindent elárult erről az üzletágról. Csak üzlet. :(
billy reed 2012.07.23. 17:20:28
Maga a jelölés is úgy megy, hogy a nevezők 2-2 epizódot néznek meg minden sorozatból...nem az egészet, tehát gőzük sincs arról, milyen is az.
No comment.
Ha csak a Girls esetét vesszük: mindössze 10 epizód ment le, az is most pár hete.
Hogy lehetne ugyanolyan /sőt eszerint jobb/ teljesítmény, mint a 8 évados House /176 epizód/ vagy az ősszel 7. évadát kezdő Doctor Who /82 epizód+ a special részek/, a The Wire / 60 epizód/ esetleg a 6 évadot megért Oz /56 epizód/?
Szánalom.
Hál' Istenek az igazi rajongók pontosan tudják mi a jó, és nézik is.
Jester 2012.07.23. 17:31:12
Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2012.07.23. 17:37:27
karnak 2012.07.23. 18:44:47
Nem tudom h K.G.-nél komolyabb alakítást lehet-e egyáltalán egy sorozatban elképzelni, ha visszagondolok a carnivale-ra, ott sem volt, pedig azt gondolom hogy az sem volt egy jóban-rosszban...
Ugyanakkor arra is juthatnék hogy a House stb nem jelölése egyfajta marketing is lehet, van miről beszélni.
OvibanKenobi · http://ovibankenobi.blog.hu 2012.07.23. 18:55:35
Ugyanez nem mondható el a Doctor Whoról, a Merlinről vagy egy Misfitsről, miközben ezek is fel tudnak mutatni olyan minőséget, akár színészi játékban, akár képernyőre pakolt értékben. A műfaj (sci-fi, fantasy) kétségtelenül komoly hátrány számukra.
A Downton Abbey amerikai imázsához viszont eleve hozzátartozik az, hogy úgymond remekműről van szó, amihez kellenek a díjak. Angliában egyre inkább az a vélekedés, hogy valójában egy gazdagon tálalt szappanoperára. Amitől, persze, még lehet igényes, de talán nem véletlen, hogy az idei BAFTA-díjkiosztón már nem sokat lehetett hallani róla.
OvibanKenobi · http://ovibankenobi.blog.hu 2012.07.23. 18:57:51
*szappanopera
Alaister Grand 2012.07.23. 19:37:46
A Dr Who negálását is meg tudom érteni. Engem érdekelnének a sztorik, de annyira unszimpi volt eddig valamennyi doktor, hogy képtelen voltam nézni. Mind handabandázó, ugrabugráló idegbeteget játszik. Kiütést kapok tőle.
Rózsa Ánusz 2012.07.23. 19:38:53
Hugh Laurie-t imádom. A Fekete Viperában meg a Fry&Laurie-ban. nem értem, miért váltott egy ratyi amerikai "szuperprodukcióra", nagyon kár érte...
Rózsa Ánusz 2012.07.23. 19:42:11
Vektor. (törölt) 2012.07.23. 20:04:33
Snoopyzit29 2012.07.23. 20:27:39
Melchi Zadok 2012.07.23. 20:34:55
a valaha volt legjob sorozat pedig a breaking bad, ezt mindenki tudja :)
qper 2012.07.23. 20:44:07
Kapitányság 2012.07.23. 20:48:49
Moria 2012.07.23. 21:03:13
Moria 2012.07.23. 21:13:27
O86 2012.07.23. 21:48:18
Stringer 2012.07.23. 21:48:28
dean23 2012.07.23. 22:49:46
Neoprimitív 2012.07.24. 07:54:46
Mellékesen sixx Hugh Laurie színészi alakításának a díjazását hiányolta, nem a sorozat változatosságának az elismerését - szövegértés.
@Vektor.: A legtöbb sorozat nem ér meg hét évadot, a pénzek újratárgyalási metódusa miatt pedig alig van, amelyik a 8. után is megmaradna, szóval egy hét évad után befejezett sorozatnál nehéz azt eldönteni, hogy az előző években mekkora hatása volt a túlélésére a díjaknak.
2012.07.25. 18:14:04