Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

A Spektrum sorozatot készít a Láthatatlan Madárfotósról

Máté Bence, a fiatal zseni

2011. május 27. 11:30 barb 81 komment

A Spektrum sorozatot készít Máté Bencéről, aki tavaly elnyerte BBC Wildlife Photographer of the Year nagydíját az azóta híressé vált Árnyjáték című hangyás képével. A háromrészes sorozatot a természetfotós tanyáján és annak környékén forgatják le, ahol Máté Bence bemutatja a stábnak, mi kell ahhoz, hogy valaki egy világvégi falu egyszerű gyermekéből világszerte híres fotós legyen.

A 26 éves fotósra azután figyelt fel a Spektrum TV, hogy a termeszetfilm.hu csapata, Tóth Zsolt Marcell és Molnár Attila Dávid két éve leforgatta a Bence meg a többi jómadár című filmet, ami a tavalyi filmszemlén elnyerte a legjobb természetfilm díját. Ezt követte Máté Bence BBC díja, ami után pár hónappal itthon is elnyerte Az év természetfotósa díjat.

Mivel a három ember között régi barátság van, nem volt kétséges, hogy ők készítsék el a Spektrum megbízásából és a Nutshell Productions (Egyesült Királyság) közreműködésével az azóta világhírűvé vált fotósról szóló háromszor 30 perces,  nagy felbontású HD sorozatot. A forgatás április végén kezdődött és várhatóan június végéig tart, mivel ekkor van az "akcióidőszak a madárvilágban": a párzási időszak, a fészeképítés, a fiókaetetés és a röptetés – nyilatkozta a comment:comnak Tóth Zsolt Marcell, a sorozat háromszoros Aranyszem-díjas operatőre.

A sorozat - ahogy Máté Bence élete is - egy világvégi tanyán, Pusztaszer mellett 5 kilométerre, a pusztában forog, ahol minden helyszín adott ahhoz, hogy munka közben lehessen megfigyelni a fotóst: van kiserdő, halastó és folyópart. Na meg számtalan, Máté Bence által épített mesterséges fészek, itató és a madarak számára láthatatlan leshely, ahonnan jól meg lehet figyelni alanyait: a szalakótákat, a gyurgyalagokat, a búbos bankákat, a szürke gémeket, vagy a nagy kócsagokat.

A Láthatatlan Madárfotós címmel készülő minisorozat forgatókönyve szerint a film központi figurája Máté Bence lesz, aki a nézőt bevezeti majd abba a világba, hogy hogyan készülnek a képei: hogyan jut ki a tanyájáról a lesekig, hogyan készít itatókat, hogyan csalogatja oda a madarakat, és hány napot ül ott, míg egy-egy díjazott képe elkészül.

Mint megtudtuk, a négyfős stáb 5-6 féle kamerát használ, többek között automata, távolról irányítható kamerákat is, hogy Máté Bencét akció közben tudják bemutatni: a nézők egy képen láthatják majd a madarakat és a detektívüveges leshelyeket, amellyel a fotós forradalmasította a természetfotózást.

A stábnak sikerült megszereznie a legendás Phantom Highspeed kamerát is, ami 1000 képkocka/másodperces felvételi sebességével mozgóképi minőségben idézi majd meg Máté Bence fantasztikus állóképeinek hangulatát.

A Spektrum decemberben mutatja be a sorozatot, nehéz lesz kivárni, úgyhogy addig is mindenki menjen el a Természettudományi Múzeumba, ahol a Wildlife Photographer of the Year képein kívül Máté Bence fotóiból is készült egy kiállítás.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Peetee 2011.05.27. 12:36:51

Én megmondom mi kell hozzá:

Kib@szot sok pénz, annyi ,ami a többmilliós felszerelésre elég, meg az életre is, mert ez a csávó 250nnapot fotózással tölt 1 évben. Ergo nem dolgozik, van valami bűvös-mágikus erő, ami eltartja őt, és még a többmilliós felszereléseket is úgy cserélgeti, mint más az alsóneműjét.
10.000.000 felvételből meg heti 60óra fotózgatásból nekem is lenne 1 világszínvonalúan jó képem!
Más kérdés, hogy én hetente 2-3szor 2-3órát engedhetek meg magamnak.

Az igazán jó fotósok egyik sem dolgozik, van valahonnan 1 valag pénz, amit hónapról-hónapra el kell tapsolni. Így azért nem olyan nehéz, de a befektetett energia, a ráfordított munka mindenképpen becsülendő!

apetrus · https://szoloink.hu/szolok 2011.05.27. 12:58:56

@Peetee: Savanyú a szőlő. :)
Amit a Bence elért, azt iszonyú sok munkával érte el. Mindenki előtt nyitva áll ez az út. Szó sincs milliók eltapsolásáról. Pláne nem kifogyhatatlan pénzforrásról. Nézd meg az első képei milyen géppel lőtte. Canon 300D. Több évig használta. Egy csomó felszerelést és gépet pedig fotópályázatokon nyert. Most megint csak nyitott az út hogy megnyerj egy fotópályázatot. Ja hogy előtte időt kell befektetni? Hajrá.

Csokonai Vitéz Műhely 2011.05.27. 12:59:32

@Peetee:
"Ergo nem dolgozik, van valami bűvös-mágikus erő, ami eltartja őt, és még a többmilliós felszereléseket is úgy cserélgeti, mint más az alsóneműjét."
De dolgozik. És mindent saját maga ért el. A fő bevételi forrása a lesek építése és kiadása (nagyon drágák) itthon és Costa Ricában.
A lesépítést már tizenévesen elkezdte.

"10.000.000 felvételből meg heti 60óra fotózgatásból nekem is lenne 1 világszínvonalúan jó képem!"
Nem lenne, hacsak nem vagy zseni. Egy-két éve még én is azt hittem.
Ne bántsuk a Bencét, egy borzasztóan kedves, szerény, segítőkész, legyünk büszke rá!

lojzi1 2011.05.27. 13:00:42

Először a rádióban hallottam egy műsort a sráccal, ami valamelyik díja után készült vele. Nekem abszolut szimpatikus, allűröktől mentes, népmesei legkisebb szegénylegény volt, aki lelkesedéssel és találékonysággal ért el sikereket és nem sokmillós anyagi háttérrel. Elmesélte hogyan ásta ki saját maga a leshelyet, kitalálta a tartószerkezetet, megcsináltatta a falubeli asztalossal, utána hogyan álcázta és telepítette be növényekkel, vezzette el a vizet, stb. Nagyon jó volt hallgatni.

báró Csekonics 2011.05.27. 13:04:44

...na, pont valami ilyesmit akartam én is írni, csak megelőztetek.
@Peetee: www.matebence.hu/ - az 'about' alatti részt olvasd el, segít megérteni a 'miből' kezdetű kérdéseket is.
Tudniillik a híres nagy fotósok legtöbbje is 'alulról' kezdte és kitartással, munkával meg sokszor nagyon sok lemondás árán (eladjam-e a felszerelést mert másra kell a pénz, vagy tartsam meg, mert utána azzal van esélyem pénzt keresni?) jutott oda, ahová.

Persze sokkal többen vannak, akiknek így sem sikerült, nem is feltétlenül (csak) önhibájukból, mert azért némi szerencse sem árt a dologhoz, főleg természetfotózásnál.

Csillaggyermek 2011.05.27. 13:06:20

Nekem, mint laikusnak, a hangyás képpel kapcsolatban vannak gondjaim (de a többi kép között nyílván van sok remek). Fura, hogy ez a hangyás kép ilyen elismerést kap, mikor, elmondhatjuk, a természetben ilyent soha nem látni, mesterségesen előállított képet örökít meg.

apetrus · https://szoloink.hu/szolok 2011.05.27. 13:19:16

@Csillaggyermek: Mire gondolsz, hogy nem látni ilyet? Mert egyébként részben igazad van. Igazad van mert szerintem mesterségesen lett megvilágítva a kép. Tehát pont így nem biztos hogy látható. Bár napsütésnél is lehetne hasonló képet csinálni, de a dzsungel mélyébe azt sokkal nehezebb levezetni.
Ami egyébként a képben nagyon jó, hogy egyszerre lehet látni a levélvágó hangyák munkáját. Vannak akik vágják, vannak akik szállítják, vannak akik őrködnek. Az árnyékos megoldásban ez mind éles tud lenni egyetlen képen. Mert egyébként a makrónál nagyon kicsi a mélységélesség. És csak egy-egy részletre lehetne fókuszálni.
Láttam és fényképeztem is levélvágó hangyákat Mexikóban, az én megítélésem szerint a szituáció teljesen valós. Bence Costa Ricában csinálta ezt a képet. Ezek a pillanatok ott mindennaposak. Csak találd meg és legyen hozzá türelmed, ötleted és érzéked. Üdv: Ambruzs Péter

ASDF 2011.05.27. 13:26:09

évekkel ezelőtt láttam róla egy dokumentumfilmet az m1-en, ahol bemutatta, hogyan készít képeket madarakról. (csalétekkel egy bunkerből, ami már fentebb is említve volt) Annak az apropója is valami nagy nevű fotoópályázat megnyerése volt.

Sok sikert kívánok neki.

derabitz 2011.05.27. 13:33:12

@Csillaggyermek:

Ki kell nyitni a szemet, és még különbeket is látsz a természetben.

A fanyalgóknak: Tessék ki ülni 8-10 órára napban-fagyban, esőben-sárban a minimalista lessátorba a fotós mellé.
Nem kell figyelni, csak kussolni.
Kaja-pia zsebben, ami nem zörög vagy csörög.
Egyébb természetes dolgok csak a "műszak" végén esetleg pet-palackba kissebb ügyek.
Lehet, hogy a sok várakozás eredménye egy homályba vesző csörgőréce farktolla, de könnyen lehet, hogy inkább semmi.
Egyébként egy jó kép elkészítéséhez, nem kell méregdrága felszerelés, sőt!

sofalwy 2011.05.27. 13:39:52

Azt nem árt tudni, hogy abban a "világ végén levő" faluban apuka a polgármester évek óta, és mindenki a fiának a kiszolgálója. Ugyanígy a környéken dolgozó természetvédelmi őrök. Tehát eleve rendelkezésére áll munkaerő, figyelő szolgálat, és a többi "kellék".
Az meg felfogás kérdése, hogy a katonai megfigyelő szintű automatikus berendezések használata mellett nevezhető-e a fotókészítésnek ez a módja mondjuk művészetnek. Itt végül is a ritka pillanatok nem "becserkészés" útján készülnek, nem küzd meg a fotós a vaddal - hasonlatosan a vadász általi becserkészéshez. Itt apuci pénztárcája, meg a falubeli rabszolgák által kiépített megfigyelőhelyek + a Photoshop adja meg a végeredményt, a "művésznek" csak ki kell válogatni az automata termékeit és kompozícióba kivágni a szoftverrel. Érdekes és attraktív képek készülnek ezzel a módszerrel, de hol bennük a művészi alkotás?

Egyébként a fotóssal társuló fiatal természetfilmes csapat teljesen hasonló, technikai eszközökre alapozó gárda, csak ők mozgóképet használnak. Nekik fontosabb a játékfilmes elemek használata, ami igen attraktív lehet, de elvész a hitele, ha a természet rejtőző titkairól akarnak mesélni. Azt nem lehet elhinni nézőként, hogy showműsorokban szokásos kameramozgásokkal és trükkökkel veszik fel az állatok meglesett pillanatait. Ja, és az ifjú természetfilmes csapat egy neves professzor háttérmenedzselésének köszönheti, hogy ismertekké váltak.

Nem vagyok ellenzője az efféle fotózásnak és filmezésnek. Látványos anyagok születnek, kétségtelenül. De az anyagok hitele, művészi volta megkérdőjelezhető erősen!

agi02 2011.05.27. 13:40:59

@Peetee:
Tudod mi kell hozzá? Egy nagyon jó fej nyitott és támogató család aki nem mondja azt, hogy majd kinövöd a 14 éves korod bolondériáját, és hogy úgysem fog sikertülni hanem támogat.

Egyébként meg Bence tényleg olyan ahogy azt többen már leírták. Végtelenül szeretnivaló, jó fej, kedves jó humorú és hiányzik belőlle a nagyképűség.

És dolgozik. Sokat. Kétkezi munkát ha kell. A pénz pedig pályázatokból jön.
Az általa megnyert pályázatok vagy pénzdíjasok vagy felszerelés a nyeremény. + ezek mellett leseket épít és üzemeltet + előadásokat tart + könyvet jelentett meg + a képeit is el tudja adni.

Egyébként a lehetőség adott. Csináld utána!

tbs1001 2011.05.27. 13:47:09

Óvatosan azért. Tényleg a semmiből indult a srác. Annyi fórja volt "mindössze", hogy a szülei mind természetvédelmi terület-őrök, akik nélkül nem jutott volna el olyan helyekre, ahová egyéb ember engedélyt sem tud szerezni... Szóval örüljünk, hogy élt a lehetőségeivel, és a világ egy olyan részletét mutatja meg, amit soha nem látnánk.

sofalwy 2011.05.27. 13:50:21

@tbs1001: Nem azzal van vitám, amiről ti írtok - ez érzelmi kérdés részetekről. Pusztán azt vetem fel, hogy a technikai eszközök által létrehozott anyagban hol a művészi mozzanat?!

tbs1001 2011.05.27. 13:54:10

Hja, a technikai résszel egyetértek. :) :) De ez majd' mindenre igaz mostanság.

agi02 2011.05.27. 13:55:09

@sofalwy: Ülj be az egyik lesbe és mindjárt rájössz, hogy ötlet és művészi érzék nélkül csak lesz egy csomó képed egy csomó madárfajról. Semmi de semmi több.

Bence annyiban használ trükköket, hogy csali és a környezet átrendezésével úgy irányítja az állat viselkedését, hogy az az ő elképzelésének megfeleljen. De azt előbb ki kell találni, meg kell tervezni.
Egyébként belinkelhetnél egy képet ami szerinted természetfotó, van művészi értéke. Ha lehet magyar fotóstól.

Takacsi 2011.05.27. 13:55:43

@Peetee:

akkor most szépen nézz utána, hogy hogyan jutott ideág a srác! Hidd el, hogy iszonyat sokat dolgozik, még ha lehet hogy sokaknak ez nem is számít annak. Nagyon sok gazdag ember van aki mégsem ér el semmit, szóval nem (csak) ezen múlik...

Takacsi 2011.05.27. 13:59:05

@sofalwy: "a technikai eszközök által létrehozott anyagban"

bocs de ez csak eszköz, a "végtermék" szempontjából lényegtelen. (és egyébként a technika csak egy dolog, rengeteg minden van még mögötte fejben)

apetrus · https://szoloink.hu/szolok 2011.05.27. 14:00:22

@sofalwy: Hihetetlen mennyi fanyalgó van. Ha megtaláltad a wikipédián, hogy polgármester a papája, akkor azt is láttad, hogy pedagógus család. Lehet hogy támogatják otthonról pénzzel, de kétlem, hogy milliomosok lennének.
A természetvédelmi őrök barátságát és bizalmát ki lehet érdemelni. Ha valaki többet tud az állatokról az tiszteletet érdemel.
Photoshop-ot mindenki használ aki fényképezik, de a természetfotós pályázatokon ellenőrzik minden esetben az eredeti RAW állományokat. Nagyon nagy varázslásokat nem tudsz csinálni. Ha egyszer egy természetfotós lebukik, annak örökre elvész a becsülete.
A filmesek meg használjanak nyugodtan nagy sebességű kamerákat. Automata felszereléseket. Legyen története egy filmnek. Nézzék meg minél többen. Megint csak azt tudom mondani, hogy csinálj jobbat. Szerezz hozzá pénzt és hasalj a hóban sárban.

Csokonai Vitéz Műhely 2011.05.27. 14:08:55

@sofalwy:
Polgármester évek óta? Tavaly októbertől. És nincs a faluban lesépítő, megfigyelő "rabszolgacsapat". Amúgy minden lesét ő építi.
Közepesnél jobb fotót nagyon nehéz összehozni egy kis "rásegítés" nélkül.
Amúgy egy les kiépítése és bejáratása nem kicsi feladat. Általában egy fajtára van kihegyezve. Az első évben csak kint ülsz reggeltől estig (hóban, fagyban pl az ölyveknél) és tanulmányozod őket. következő évben már odaszoktak, csinálod a referencia fotókat és meghirdeted. Csak innentől lesz pénzed. Ez az optimális, szerencsés változat, sokszor nem jön be. Rengeteg munka és idő.

2011.05.27. 14:09:51

Tényleg durva mennyi fanyalgó van...itt ha bárki kiemelkedne azt rúgja tépi rángatja mindenki vissza a mocsokba...s

spooler daemon 2011.05.27. 14:20:24

Pár gondolat a commentekhez:

- Technika: bizonyára Radnóti Miklósnak is baromi jó töltőtolla volt, amivel aztán olyan szép veresek tudott írni
- Családi támogatás. Naja, anélkül nem megy. De elég sokaknak azzal együtt sem. Valahogy több polgármesterünk van, mint díjazott természetfotósunk.
- Vannak ám ennél sokkal roszabb hobbyk is: Ugyanezt a pénzt / időt csőbomba készítésére is fordíthatná...

regisztráltnév 2011.05.27. 14:23:13

Egyik kedvencem. Olvastam anno a cikkeit a Foto Art magazinba. Hát nem dőlt hozzá a zsé soha se, se valami mágikus erő se tartotta el. Bocs, van mágikus erő, mégpedig az a megszállottság, alázatiság, kitartás megalkuvást nem tűrő mágikus egyveleg. Lenyűgöző ahogy ő csinálja.
Ide jöhetne hozzám Leica, Nikon, Canon, Hasselblad és kölcsön adhatná a legjobb technikáit, obikkal mindennel, és ha lőnnék 100 millió képet akkor se lennék ott ahol a Bence!
Tudok mutatni mást fotóst ( Tóth Zsuzsa, tothzsu.hu/) aki kis gagyi 2 megapixeles gépekkel elképesztő képeket csinál.
Szóval kitartás, megszállottság, alázat, szakmai ismeret, és nem utolsó sorban tehetség párosul sok sok szorgalommal. Zseni

vilagvege 2011.05.27. 14:30:45

@sofalwy el vagy tévedve barátom, Peetee-vel együtt, anélkül fröccsögni bele a világba, hogy bármit tudnátok, hát szép teljesítmény ;) Gratulálok. Egészen véletlen én is ezen a világvégi falun élek/éltem és valamelyest ismerem is Bencét és a szüleit. Viszont kifejezetten jó, hogy Ti ilyen zseniálisak vagytok ;) Még egyszer gratulálok ;)

szcsongor 2011.05.27. 14:33:18

@Jutocsa: Welcome to Magyarország...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.05.27. 14:34:19

@regisztráltnév: Tothzsut én is nagyon kedvelem, minap nézegettem egy természetfotós könyvet a boltban, a sok csilivili milliós gép és optika között ott díszelgett egy képe, felszerelés: Canon 450D+kitobi :D és verte a legtöbb tájképet a könyvben. A makróiról nem is beszélve, belépő szintű DSLR+legeslegolcsóbb teleobi+filléres előtét, no komment...
@sofalwy: a többi település polgármestereinek csimotáiból általában miért nem lesz világhírű szakember/művész? Vannak párezren.
Nemrég volt szerencsém Bencét látni, beszámolóját hallgatni és figyelemreméltó volt a szerénysége, presztízsnélkülisége. Nagyon tiszteletreméltó, amit elért.
Ja és a vadászat sem arról szól, hogy a vadász szalad az erdőben a vad után. Kiül lesre, odaszoktatja, évekig figyeli a viselkedését, hajtással, kutyákkal segít rá az eredményre. Tudásnak, tapasztalatnak és technikának köszönhetően jókor van jó helyen, akárcsak a fotós.

Ha szabad, akkor hadd reklámozzam a Bence képeivel is tarkított kiállítást:
indafoto.blog.hu/2011/05/25/wildlife_photographer_of_the_year_2010_kialllitas_budapesten

báró Csekonics 2011.05.27. 14:38:44

@szcsongor: amúgy ez (is) egy tipikus magyar tévedés, mikor sok pesszimista ember azt hiszi, hogy csak nekünk rossz, csak itt vannak átverések, lenyúlások, stb. és mindenhol máshol kék az ég, zöld a fű és a sült galamb csak arra vár hogy csodálkozásodban végre eltátsd a szád ... :-)))))

PetiAti 2011.05.27. 14:38:46

Sziasztok!

Nem tartom magam természetfotósnak, csak szeretek fotózni a természetben. Egy kép elkészítése részben múlik a technikán és a tudáson, de legalább ennyi múlik azon, hogy "meglátod" vagy nem a szituációt. Ki tudod-e várni a pillanatot vagy sem. Nekem nem mindig sikerül.
Én becsülöm Bence munkáját, irigyelem türelmét és egy napot megpróbálnék eltölteni vele, mert biztos vagyok benne lenne mit tanuljak tőle. A díjjak engem nem érdekelnek, a képeit nézem és próbálom kitalálni, hogy csinálta.

fagzal 2011.05.27. 15:07:41

A fotózáshoz a legfontosabb kellék a jó szem. Azt nem lehet venni, örökölni, de nagyon még tanulni sem.

ddevil 2011.05.27. 15:18:05

Tehetséget, érzéket, látásmódot nem lehet tanulni. Ha ez hiányzik, akkor annyi.

trick1 2011.05.27. 15:19:17

Üdv.

Nem tudom, hogy itt a Bencét lehurrogó jónépek közül ki mennyit foglalkozott eddig életében természetfotózással. (Nem nevezném természetfotózásnak telente a meleg szoba ablakán keresztül cinegékre való "művészi lövöldözést". Ez maximum valaminek a kezdete lehet.) Bence profi természetfotós. Megél belőle. Gyanítom nem azért mert van egy rakat pénz aminek a kamatait havonta fölélheti. Nyilván kellett eleinte minimális szülői segítség amíg be nem indultak a lesek, de a lesek bérbeadása előtt már nemzetközi pályázatokat nyert. Az, hogy nem művészi, az emberből érzelmeket kiváltó és különlegesen drámai hatású fotó az amikor pl a vörös vércse veled szemmagasságban repül feléd a csőrében egy éppen akkor fogott egérrel.... hát vitatkoznék vele. Szinte minden szabadidőmet a természetben, fotózással töltöm és tudom, hogy egy ilyen kép elkészítéséhez semmiféle robothadseregre és katonai berendezésre nincsen szükség. Annál inkább szükség van hozzá rengeteg kitartásra, jó szemre, villám gyors reflexekre, a természet ismeretén és szeretetén kívül az adott faj átfogó ismeretére. Volt lehetőségem szerencsére már több alkalommal is bence leseiből fotózni, illetve saját lest is építeni bizonyos fajok zavartalan ám közelről történő fotózására, megfigyelésére. Egy dolog biztos: A kezdetekkor minden kell hozzá csak pénz nem. Eleinte még csak fényképezőgépre sincs szükség. 1 egyszerű távcső és némi szabadidő. Ennyi elég is. Aztán persze meg kell venni a fényképező gépet, meg a leshez az üveget, faanyagot stb... Más 20 éves fiatal diszkóban issza el, autót tunningol, házimozit vesz, vagy jó esetben iskolát fizet belőle. Gondolom hogy Bence a félretett, ajándékba kapott... stb pénzéből egy fényképezőt vett. Igen! Vannak olyan mély szegénységben élők sajnos akik ezt sem tehették volna meg, de ez szerintem nem ok arra, hogy Bencét egy unatkozó milliárdosként mutassuk be, mint ahogyan azt több előttem szóló írta. Én bárkinek a kezébe adom a saját felszerelésem és adok rá 1 hónapot hogy csináljon egy igazán jó mai színvonalnak és pályázati elvárásoknak megfelelő természetfotót... hamar rá fog jönni hogy a pénzen kívül mi minden más kell hozzá...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2011.05.27. 15:26:29

@sofalwy: "a technikai eszközök által létrehozott anyagban hol a művészi mozzanat?!"
Az egész fényképezés pont erről szól: a fényképezőgépnél "technikaibb" eszközt nehéz találni, mégis maga a fotós alkotja a képet, nem a gép. Pont tőle lesz művészi a kép! A gép csak eszköz.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.05.27. 15:32:00

Jó ez nagyon. Remélem összejön egy Gyöngyvirágtól lombhullásig film is vagy hasonló.

Bence nagyon jól csinálja amit tesz, csak így tovább, büszkék lehetünk rá.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.05.27. 15:37:52

A szakács megdicséri fotográfus barátja képeit: - Gyönyörű fotók ezek, biztosan nagyon jó fényképezőgéped van.
Később a szakács vendégül látja a fényképészt vacsorára.
- Minden nagyon finom - szól a fényképész -, biztosan nagyon jó tűzhelyed van.

Kémütyüm 2011.05.27. 16:23:04

Annyira, da annyira szomoru, hogy keptelenek vagyunk valaki sikerenek orulni egy kicsit basszatok meg

olahpeter 2011.05.27. 16:41:29

Mivel szüleit 32 éve, Bencét születése óta ismerem, és semmi érdekem nem fűződik ahhoz, hogy valótlant írjak, így öszzegzem, röviden:
a szülők is, Bence is a nulláról indulva, saját magukat odatéve érték el azt a szintet, ahol tartanak.
A kommenteket olvasva megfigyelésem: a negatívaknak sem Bence pályafutásáról, sem a természetfotózásról nincs ismeretük. Az elismeréssel szólók tudják, miről beszélnek:
Bence munkája érték, példamutató. Nyugodtan kívánhatunk neki további erkölcsi és anyagi sikert! Uff! Oláh Péter, Baja

urban indian 2011.05.27. 18:40:07

Nem ismerem a fotós srácot, nem ismerem a szüleit, nem ismerem a képeit, de az országot ahol élek, ebből a pár negatív kommentből rögtön felismerem. Miért baj az, ha valaki tehetséges? Miért baj az, ha valaki kitartó? Miért baj az, ha valaki sikeres? A fotózáshoz fényképezőgép kell, a képalkotáshoz agy (hiszen a képet sem a szemünk, hanem az agyunk alkotja). A kellő pillanat megragadásához meg nagyon jó reflexek. Ennek a srácnak mindez összejött - az erre fordított energiát, kitartást, lemondást már meg sem említem. Csak gratulálni tudok a sikeréhez, további jó munkát és további jó képeket kívánva. És mit nevezünk művészetnek? Na erre várnék jó választ a fanyalgóktól.

Peetee 2011.05.27. 19:01:26

Elnézést kérek, rosszul ítéltem meg elsőre a helyzetet. Volt időm utána nézni, sorry again.

kpityu2 2011.05.27. 19:05:26

@spontan: Köszi. Na de komolyan. Miféle blogíró az, aki felhívja a figyelmet egy képre, és egy nyavalyás linket nem tesz legalább oda?

ecce_homo 2011.05.27. 19:47:09

Szerencsés srác...

"A szerencse nem más, mint a felkészültség és a lehetőség találkozása." ~ Lucius Annaeus Seneca

A felkészültségéért megdolgozott, a lehetőséget megteremti.

errrrrrrrrr 2011.05.27. 19:58:44

na, csak nem savanyú a szőlő? ez a gyerek letett valamit az asztalra. leiskolázta a világ legjobb természetfotósait. a polgármester papa vajon mennyit számít egy nemzetközi zsűrinél? akik azt sem tudják pontosan hol is van Mo.? a példa meg adott. lehet utánozni. csak háttér meg jó felszerelés kérdése a siker, nem igaz?

errrrrrrrrr 2011.05.27. 20:18:26

ja, csak hogy megemlítsem a roma, hátrányos helyzetű Czintos Ödönt. Neki aztán nincs pmester faterja meg milliós felszerelése. mégis csodákat művel a kis kompaktjával. bár mostanában eltűnt ő is.

mickeyknox 2011.05.27. 20:37:56

istenem, milyen emberek kommentelnek olyan dologhoz, amihez semmi de semmi közük.... ahhoz, hogy valaki a bence képeihez akár csak közelítő minőségű fotókat csináljon, nem elég megvenni egy jó dslr-t, objektíveket, meg megépíteni a leseket (eleve egy les tervezése, elhelyezése is rengeteg hozzáértést igényel)... az is nettó hülyeség, hogy elkattingatsz pár ezer expót, és akkor már a nagy számok törvényei szerint lesz benne néhány kiváló felvétel... ha csak a technikán múlna, sok millió kiváló fotós lenne. nem véletlenül hívják ezeket az embereket fotóművészeknek.

mickeyknox 2011.05.27. 20:46:00

@apetrus: a kép mesterségesen, egy zseblámpával lett megvilágítva, ez igaz. ez azonban nem von le semmit az értékéből, mert 1. vakut makrófotózáskor eleve szokott használni az ember, mert általában ott kevés a fény, ahol a rovarok, hangyák, stb. tartózkodnak, pláne egy trópusi esőerdőben, 2. a különleges, alkalmi megvilágítás is "rávilágít" arra, hogy a fotós érti a szakmáját, és megteremti a tökéletes expozíció körülményeit, anélkül, hogy például arrébb helyezné a hangyákat, ami viszont már nem megengedhető, illetve etikátlan.

kborzy 2011.05.27. 21:09:39

édes istenem aki azt hiszi, hogy az idő és pénz egyvelege egyenes okozója egy zseniális fényképnek az nem normális, vagy olyan flusztrált állókép kisiparos (nem fotós) aki hatszázmillió igazolványképen, hárommillió műtermi születésnapi képen és vagy százezer lagzin van túl de még semmi eredetit nem csinált életében. vagy azért mert tehetségtelen, vagy azért mert nem mer áldozatot bevállalni azért, hogy teszem azt egy olyan képet csináljon mint ez a srác.
van fotóművész barátom aki egy egész éjszakát a tetőn töltött, hogy a viharban elkapjon villámot, és csak akkor jött le amikor már az odafészkelt darazsak szétcsipkedték mert a sötétben leverte a fészküket.
Sok fanyalgó, irigy majom.

nagyzee 2011.05.27. 21:43:27

Tehetség és elszántság, ennyi kell hozzá, más nem. A srác nem 3 hét alatt ért el idáig, hanem erre tette fel az életét és ÉVEKIG dolgozott a sikerért, olyasmi lehet ez, mint egy olimpiai győzelem, arra is évekig készülni kell, nem lehet pénzért megvenni.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2011.05.27. 22:59:30

@errrrrrrrrr: számít jó? Igenis számít mer ha teszem azt a zsüri lemegy oda a helyszínre egy kis gulyáslevest enni akkor először a polgármester apukával fognak bratyizni és ő meg dugja a szájukba meg a zsebükbe a félig megcsócsált zsírosabbnál is zsírosabb falatokat

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.27. 23:00:57

Ha fele ilyen képeket tudnák lőni... Áhh...
Végre egy ÉRTELMES magyar vonatkozású műsor!

mgyl 2011.05.27. 23:33:00

Van egy vicc, ami nem vicc:
Ellenőrzés van a pokolban. Az első üstnél nagyon dolgoznak az ördögök, nyomják vissza a léből kijőni akarókat. Kik vannak az üstben? Amerikaiak, folyton demokráciát akarnak, lázonganak, ezért kell visszanyomni őket. Második üstnél: nagyon dolgoznak az ördögök. Kik vannak az üstben? Oroszok, ezek mindig forradalmat akarnak csinálni, ki akarnak jönni. Harmadik üstnél az ördögök szana-szét hevernek, kártyáznak (nőznek?)...kik vannak az üstben, hogy nincs dolgotok? Magyarok. Ha az egyik ki akar jönni, a többi visszahúzza!
Na gyerekek, ez van....

nemacsuka · http://nemacsuka.blog.hu 2011.05.27. 23:33:07

@Peetee: emelem kalapom, hogy visszajottel a masodik kommentedert. Mate Bence kiemelkedoen ugyes, felkeszult, es lenyugozo latasmodu fotos. Sokan sokfelekeppen probaljak bebizonyitani azt, hogy a fotozas nem egyenlo a technikaval, itt van egy konyv amit egy koma egy telefonnal lott vegig:

www.amazon.co.uk/Best-Camera-One-Thats-You/dp/0321684788

sofalwy 2011.05.28. 00:06:30

@agi02: Ültem lesen eléggé sokat és cserkeltem is vadat eléggé sokat. Érzelmileg elfogult pártolót meg nem akarok meggyőzni, az más kategória.

Ha a fotózásban az esztétikai mozzanatot keresed, akkor pedig lapozz át néhány André Kertész albumot, mondjuk. Akkor majd megérezheted, hogy a fotós fényérzékeny, kompozíciót nem Photoshoppal alkot, hanem a keresőben, a gombot pedig azért nyomja meg jókor, mert együtt él a témával.
A fotós helyett nem szokták mások megnyomni a gombot! Főleg nem "japán turisták"!
Továbbra is azt mondom, hogy technikailag érdekes dolgokat csinál a srác, csak ne nevezzük művészetnek.

sofalwy 2011.05.28. 00:17:31

@Takoca: @apetrus: @bestpixel: Kedves mozgalmárok! A fotózás technikát használó tevékenység, de ha művészetnek nevezzük, akkor esztétikai alkotó folyamat. Nomármost mutassátok meg nekem azt a gombot bármely gépen, mely ember nélkül komponál, exponál, stb... művészi módon.
Egyébként azért is írtam le, amit olvashattatok, mert jártam Pusztaszeren, a természetfilmes fesztiválon, ahol apukát polgármesterként mutatták be. Amúgy nem érdekel igazán, hogy mivel foglalkozik.
A nagysebességű kamera, meg a többi technika mind nagyszerű eszközök, de akkor válnak szellemileg értékes művé azok a dolgok, amiket ezekkel készítenek, ha azokat tudatos szellemi alkotás létrehozására alkalmazzák. Lehet nagyon pofás képeket készíteni velük, de az még nem film. Régen a celluloidos korszakban ezekre a filmekre mondták, hogy a Tixo azért összetartja még...
A pusztaszeri fesztiválon egyébként számos amatőr mutatta be szegényes kamerájával elkészített filmjét, amiben meg lehet látni a törekvést, a szellemi befektetést még akkor is, ha technikailag nem tökéletes a mű. Ezeket többre értékelem minden technikai beruházástól függő, de szellemtelen erőlködésnél.

sofalwy 2011.05.28. 00:23:47

@mickeyknox: éppen csak semmi köze a jó képhez annak, hogy milyen géppel fotózod, fentebb valaki utalt arra, hogy akár telefonnal is készülhet jó kép - ha tudod, hogy mit keresel, tudod, hogy mit tud az eszközöd, jó témát találsz és tudod, mikor nyomd meg a gombot. A hiperszuper nikonok, vagy akármik biztos jó gépek egy jó fotós kezében.

s.b.l 2011.05.28. 01:10:19

heheh, csak ahogy olvasom itt a sok okosságot, eszembe jutott az az eset, amikor édesapám, aki egyébként profi műtermi fényképész, pont Bence képein felbuzdulva úgy döntött, hogy kipróbálja magát mint természetfotóst. felszerelés az ugye van, mondjuk nem kályhacső méretű objektívek, de azért messze átlagon felüli. Szóval elindultunk egy szombat délelőtt, hogy akkor madarakat fényképezünk, meg minden, és akkor dejó. Azonban elég gyorsan kiderült pár dolog: a madarak kurva messze vannak, és ha mi közelebb megyünk, akkor ők messzebb.
Ezen kívül még mozognak is(elvágott madarak a kép szélénél). Elég keserves volt az egész, de a végére azért lett néhány egész jó képünk is, de még összehasonlítás nélkül is ordít róluk az amatőrség.
Apám nem adta föl, egyszer még fölkelt hajnalban, kiment mezőre és reggeli fényeket, fölszálló ködöt meg kómás bogarakat fotózott.
Azóta nem nagyon próbálkozik ezzel a műfajjal:)

gitáros 2011.05.28. 01:20:32

@Peetee:
Ez igen, haver. Grat. :)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2011.05.28. 02:49:32

@sofalwy: hozzászólásodból pár dolog kiderült, hogy se a fotózáshoz, se a művészethez nem értesz, ráadásul a digitális fotózást sem ismered. máté bence képeit sem ismered és a cikket is felületesen olvastad el. különben nem hordtál volna össze ennyi butaságot, amihez ráadásul ragaszkodsz is, és még meg is ismétled. szánalmas.

brahamb 2011.05.28. 07:42:25

Azért érdekes, hogy 100-ból 3 negatív vélemény van, s rögtön jönnek a magyarozók: "hogy ez jellemző, meg hogy rögtön felismerem, hogy ez Magyarország". Ezek gondolkoznak is vagy csak várják, hogy leköphesség Magyarországot, a magyarokat? Minden országban, minden szituációban van ennyi negatív ember, nem kéne rögtön magyarozni.

Amúgy gratuláció Bencének, ügyes s tehetséges. És szorgalmas. Csak így tovább.

samot 2011.05.28. 08:00:28

Az irigyek orszàga!Ideje lenne màr a szemlélet vàlltàsnak!
Nem màsnak van sok,hanem nekem van kevés.
Nem màs ügyes,hanem én vagyok ügyetlen stb...
Biztos vagyok,hogy a sràc valamit jobban csinàl,mint màs.Épp ezért megérdemli a sikert!Gratula neki!

nyílegyenes labirintus 2011.05.28. 08:51:53

Máté Bence tehetsége és tudása elismerésre méltó, szorgalma és kitartása pedig pédaértékű mindenki számára.
Amit eddig elért, ezekkel érte el, nem a "legyek (madarak) hordták össze neki".
Örülök és nagyon várom a róla készülő filmet.
Sok erőt, kitartást, jó egészséget és kiváló fényeket kívánok neki a továbbiakban is!

@Peetee: "Elnézést kérek, rosszul ítéltem meg elsőre a helyzetet. Volt időm utána nézni, sorry again."
Ezért a hsz-ért külön jár Neked a respect!

Julioo 2011.05.28. 09:16:04

@Reka: Jók a képeid!

MartyMcFly 2011.05.28. 09:27:36

Én szeretném megköszönni a negatív kommenteket, mert ez nagyon sok olyan kommentet indukált,amiből tök érdekes infókat, linkeket lehetett kapni a témában, meg bizalmas, érdekes infókat Bencéről és családjáról:)

Mondjuk ehhez kell az,hogy sokan ismerjék a Bence munkásságát, meg persze,hogy hiteles és kitűnő legyen a "szakmájában",de azért ezt a taktikát így lementem fejbe,hogy hogy kell valakiről minél több színes infót megtudni. Meg persze elismerésem a természetfotósnak is,bár fingom sincs se a fotózásról se a természetről, de úgy érzem már most akkora kiállítanivaló anyaga van mint másnak 40 éves korára se...

Aszem 3-4-5-6 éve láttam valahol egy kis riportfilmet, ahol egy fiatal srác mesterséges itatót csinált a madaraknak,meg hozzá lest. Gyanítom,hogy ő lehetett az:)

Macropus Rufus 2011.05.28. 10:22:21

Király képek :) Gratula
De engem is érdekelne a tiktok :), hogy miből van a zsé :)

nos egy kis pontosítás: az első díjját 2000-ben kapta, tehát nem használhatta a 2003-ban megjelenő Canon 300D modelt... Feljebb ezt állította valaki. (egyébként 2003-ban ez a gép 399.999Ft volt forrás: www.pcdome.hu/hirek/5487/canon_eos_300d_uj_digitalis_tukorreflexes_fenykepezogep)

"Egyre több időt töltött a fotózással, a középiskola negyedik évfolyamát már magántanulóként abszolválta."
khmm... ez már magán tanárt fizetését jelenti...

a képei viszont királyok :)

Dendrobatidae 2011.05.28. 11:57:21

Ki az a barom neandervölgyi csimpánzivadék, aki még ezt a srácot is képes fikázni???

NA YA! 2011.05.28. 13:09:03

Művész, nem művész? Kit érdekel! Tök szimpatikus ez az elhivatottság! Sok sikert!

vtec 2011.05.28. 15:17:07

Nezegettem Bence honlapjan a madarakat, tok jo volt, hogy csomot felismertem (szalakota, gyurgyalag, suvolto, erdei pinty, meggyvago, stb) , hat igen, regen 10-15 eves koromban en is odaig voltam a madarakert...

apetrus · https://szoloink.hu/szolok 2011.05.28. 16:54:53

@sofalwy: Maradjunk annyiba, hogy a tények ismerete nélkül idefröcsögtél. És nagyon abszurd dolgokat írtál. Leginkább rossz dolgokat rossz ember neve alá. Talán először nézz utána a dolgoknak.
Vannak emberek akik nem tudják beismerni a hibájukat. Úgy látom te is közéjük tartozol. Nincs olyan gomb a fényképezőgépen ami helyetted fényképez. Ez igaz. És hogy jön ez ide? Ki helyett fényképez itt a gép.
Már csak az az egy kapaszkodód maradt, hogy művészet-e amit csinál. Lehet hogy igen lehet hogy nem. Valakinek igen valakinek nem. Maradjunk annyiban, hogy a Magyar és nemzetközi mezőnyben is kiemelkedő amit főleg a madárfotózásban művel. Továbbra is azt mondom, hogy savanyú a szőlő.

Ajánlom figyelmedbe Bence képeit. Nézd kérlek végig a pályázat nyertes képeit. Az év természetfotósa pályázatot 10-20 képe szokott lenni beválasztva. Van köztük néhány nagyon zseniális. Amin minden el van találva. Ha ezt nem látod, akkor nincs hozzá szemed.

! justice ! 2011.05.28. 17:59:53

Ahelyett, hogy mi magyarok összetartanánk és büszkék lennénk a magyar sikerére, inkább irigykedünk, köpdösünk, káromkodunk, osztozunk! Ezért tartunk ott ahol tartunk...
Gratulálok Bence és további sok sikert!

sofalwy 2011.05.28. 21:51:19

@Bombadil Toma: Hát ketten vagyunk így legalább. Azt gondolom, hogy a vakok intézetéből írhatsz. Persze a többi vakkal semmi bajom, mert azok nem tülekednek ennyire.

sofalwy 2011.05.28. 21:54:43

@apetrus: Te meg visszafröcsögtél. Fogalmatok sincs arról, amiről megpróbáltok véleményt terrorizálni. MB-vel kapcsolatosan nem teljesen negatív a véleményem, de a művészi mozzanat hiányzik a folyamatból. Továbbra is ajánlom, hogy lapozzatok fel híres fotósoktól albumokat és próbáljátok elképzelni, hogy miért, hogy, mint készültek. Akkor talán megértitek, hogy miről szólna ez a blog.

apetrus · https://szoloink.hu/szolok 2011.05.28. 22:37:24

@sofalwy: Én is műveltem a természetfotózást. Voltak, vannak kétségeim, hogy a saját fotóim mennyire művésziek és mennyire alkotások. Holott én is értem el helyezéseket pályázatokon. A természetfotózás egy elég kötött műfaj. Vannak szabályok amiket be kell tartanod. Ha állatokról van szó, akkor vadállatokat az eredeti környezetükben kell fényképezni.
Arról lehet beszélni, hogy az állat fotózás mennyire művészi tevékenység. De akkor az egész természetfotózásról beszéljünk ne pedig egy-egy szereplőről.
Hogy lehet összehasonlítani az almát a körtével? Egy fotóművész képeit egy természetfotóséval. André Kertész például a fotólaborjában mindent megtehetett a képekkel amit csak meg lehetett tenni. Szabadon kísérletezhetett. A fényekkel a beállításokkal az utófeldolgozással. A fényképek nagyításánál rengeteg trükk létezett már akkor is. Világíthattál egy területet, vegyszerrel kezelhetted. Nem azt mondom, hogy ez Photoshop, de egy ügyes fényképész már akkor is csodákat művelt. Ezeket a természetfotónál nem csinálhatod meg. Továbbá korlátozva vagy sok esetben az alany beállításában, megvilágításában is.
Szerintem és minden általam ismert természetfotós szerint Bence képei kiemelkedő természetfotók. Szeretnék visszakérdezni. Láttad az összes képét? Vagy legalább is azokat amikkel pályázatokat nyert? Vagy csak pár fajfotót láttál a honlapjáról?
Tudsz olyan természetfotóst aki művészibb szintem műveli az állatfotózást?

sofalwy 2011.05.29. 00:27:40

Már sokadszor próbálom felhívni a figyelmet arra, hogy a természetfotózás MB által űzött változata egy nagyon technikás foglalatosság, csak éppen a kép készülésének a pillanatában nem az alkotó dönt és nyom gombot - meg beállít, hanem a gépek által készített sorozatokból választ utólag. Ezt nyilván jó szemmel választja ki, ezzel semmi gond. Csak ez egy "utánlövés".
André Kertész - maradjunk nála - egyaránt fotózott szabadon és műteremben. Inkább a szabadban készült képeire gondoltam, amikor említettem, bár a műteremben is együtt kell lélegeznie a jó fotósnak az alannyal - főleg ha élőlény.

Robert Capát csak azért nem tettem ide, mert nála utólag kétségek merültek fel egyes híres képek "megrendezettsége" miatt. Ettől még nagyszerűek a képei - csak hát az alkotói mozzanat kérdőjeleződött meg.

Továbbra is hangsúlyozom, hogy a technika ma sok mindent lehetővé tesz, nagyon látványos anyagokat eredményezhet. De igazán értékessé, bizonyos esetekben akár művészetté, akkor válik, amikor a feltételek meghatározása, a gomb lenyomása úgy történik, hogy abban tudatos alkotói döntés van. Ez egy nagyon érzékeny dolog, amiben a technika az alap, de az érzékeny ember a döntő elem.

Egyébként örülök, hogy sokan felbosszantották magukat az írásaimon. Hátha rájönnek, hogy van még fejlődni való. Javasolnék egy jó kísérletet. Talán még vehettek valamelyik fotósboltban fekete-fehér roll filmet, meg fotóvegyszert. Régi gép is olcsón akad. Kazettázzátok be az anyagot és fotózzatok filmre, meg dolgozzátok ki. Rá fogtok jönni, hogy a modern digitális technika segítsége nélkül másféle kontaktusra van szükség a gomb megnyomásakor. Érzékelni kell a fényt, a helyzetet, azt, hogy miként viselkedik alanyunk. Ezt tanítani nem lehet, ebben csak fejlődni van mód.

A digitális eszközök szinte erőszakolják a "képfosást". (Bocsánat, de ez a jó kifejezés rá.) Magam is művelem, sajnos. Rosszabbak a képeim, mint a régi jó filmnél - mert nem figyelek annyira a kevesebb nyersanyagra és arra, hogy mikor, miért, milyen feltételek mellett nyomom meg a gombot.

krferi 2011.05.29. 00:34:20

@sofalwy: Nem sokan osztják a véleményed, amint látod, de azért tarts ki! Te legalább hajszálpontasan és nagy magabiztossággal ki tudod jelenteni, mi az igazi MŰVÉSZET, és mi nem az. Nem semmi képesség, általában aki ilyeneket mond, annak vagy nagyon fogalma nincs a témáról, vagy végtelenül keserű önnön sikertelensége mián.
Feltételezem, nálad egyik eset sem forog fenn.

krferi 2011.05.29. 00:38:32

@sofalwy: Teljesen mindegy az eszköz, a végeredmény fontos. A fotózás hajnalán is köpködték a fotósokat a festők, pontosan ugyanilyen logika mentén. Az is ostobaság volt.

sofalwy 2011.05.29. 00:53:24

@krferi: Annyira magabiztos vagy, hogy biztosan igazad van. Te legalább tudod, mi fán terem a művészet. Jajj nekem.

basa69 2011.05.29. 09:28:18

Ha valakit érdekel Bence története olvassa el Nógrádi Bence Hétköznapi harcosok 2 című könyvét amiben egy fejezet Máté Bencével készült beszélgetés. Lehet, hogy egészen másként fogja látni azt mindenki, hogy mi kell az induláshoz, miért magántanuló volt és miért nem milliókba kerülő magántanárokról van szó.

apetrus · https://szoloink.hu/szolok 2011.05.29. 13:49:14

@sofalwy: Szerintem meg azért vagyunk felbosszantva, mert valótlanságot írsz. MB nyomja a gombot nem pedig gépek. Ha diára fotózna, akkor is ugyanilyen jó képeket csinálna.
Ismered a jó képeit? Voltál kiállításán? Láttad már albumát?

Csillaggyermek 2011.05.30. 09:19:19

@derabitz: @apetrus:
Igen, a felvétel éjszaka készült (mert akkor aktívak a hangyák), és épp ezért mesterséges világítással. Ezt értettem alatta, hogy "ilyent nem látni".
Ettől függetlenül nyilván, a kép jó, csak a véleményem szerint ez már nem 100% természetfotózás.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.05.30. 09:50:37

@sofalwy: 'a kép készülésének a pillanatában nem az alkotó dönt és nyom gombot - meg beállít, hanem a gépek által készített sorozatokból választ utólag.'
- ez nettó marhaság, ezt úgy írod, mintha órákig kattogna megállás nélkül a 7fps, ha kell, ha nem. Ugye te is érzed, hogy ez mekkora hülyeség? Csak azért, mert te csak így volnál képes fotózni, nem azt jelenti, hogy egy igazi fotós nem tudja pont jókor megnyomni a gombot :D
A digitális technika pedig olyan pillanatok elkapásához vezetett, amit a régi technikával lehetetlen lett volna elkészíteni - de ettől még nem lesz kevésbé művészi az alkotás. De azt hiszem, neked hiába ugat az ember, csak provokálni jöttél ide. Tanluj Petee példájából, benne megvan az a nagyság, hogy képes beismerni, ha hibázik.
@Peetee:
respect :)

olahpeter 2011.05.30. 17:05:51

@sofalwy: Ok, aludtam rá, és méltányolom a kérdésfeltevésedet, hogy "művészet vagy nem művészet". Magad válaszoltál rá, másollak:

"De igazán értékessé, bizonyos esetekben akár művészetté, akkor válik, amikor a feltételek meghatározása, a gomb lenyomása úgy történik, hogy abban tudatos alkotói döntés van. Ez egy nagyon érzékeny dolog, amiben a technika az alap, de az érzékeny ember a döntő elem."

Ez szóról szóra érvényes MB képeire. "A feltételek meghatározása, a tudatos alkotói döntés előkészítése": erről szól MB munkássága.
süti beállítások módosítása