Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Magaskultúrát akarnak a köztévébe

Nagyon magas

2011. március 21. 15:38 szabóZ 69 komment

Az NMHH Médiatanácsa hivatalos blogján tette közzé a közszolgálati médiakódexről folytatott társadalmi egyeztetés eredményét, ami tömören annyi, hogy több értéket a közszolgálati tévébe! Pedig ugye már évek óta az az MTV szlogenje, hogy értéket közvetítenek.

A vázlatos pontokból az is kiderül, hogy miért nem szabad még a közszolgálati televízió műsorstruktúrájának kialakítását sem civilekre, bölcsészekre, akadémikusokra, püspökökre, sportdiplomatákra, vagy akár nyugdíjas tanárokra bízni. Mert nem értenek hozzá.

A válaszok alapján ugyanis az emberek még több beszélgetős műsort, még több színházat, sőt filozófiát akarnak, meg persze komolyzenei közvetítéseket. Ugyan vannak a listában fontos dolgok is az ismeretterjesztő műsoroktól kezdve a sportközvetítéseken át a saját gyártású tévéfilmekig, de azért az látszik, hogy a legtöbben, akiket annyira érdekel az MTV, hogy még levelet is írnak a médiatanácsnak, azok pont ugyanazt gondolják a közszolgálati médiáról, mint a fintorgó értelmiség a rendszerváltás óta mindig is: hogy a közszolgálat az az, ami őket szolgálja, és ha ők Brecht-drámákat akarnak nézni főműsoridőben, akkor biztos mindenki más is azt szeretne nézni, csak a kereskedelmi csatornák Jóban-rosszannal meg Való világgal kábítják a zavarodott tömegeket.

Pedig a közszolgálati média elvileg mindenkinek szól, és nem csak a magaskultúrát égeti bele a retinánkba: szórakoztat, pont mint a kereskedelmi tévé, a különbség annyi, hogy a szórakoztatás nem a termék, csak a csomagolás, belül pedig ott van minden, ami a közösségnek fontos. Nem csak a magaskultúra, de a tömegkultúra is, sőt a társadalmi problémák bemutatása, az ismeretterjesztés és egy rakás hasznos információ is. A közszolgálati kódex persze csak egy üres közhelygyűjtemény lesz, de ettől még lehet, hogy valaki komolyan veszi az MTV-ben vagy a Dunánál. És akkor már tényleg csak a konzervatív budai polgárság nézi majd a közszolgálati adókat.

Mit kíván a magyar nemzet?

– több ismeretterjesztő, oktató-, országismertető és dokumentumfilmet;
– több, hagyományőrző műsorszámot;
– a hazai és határon túli tudományos kutatások eredményeit bemutató programokat;
– több műsort a magyar nyelv védelmére;
– több magyar történelmet, különös tekintettel az utóbbi néhány évtizedre;
– több művészfilmet;
– több beszámolót kulturális programokról, kiállításokról;
– több művészportrét;
– több komolyzenei koncertet, élő színházi közvetítést;
– több beszélgetést irodalomról, képzőművészetről, színházról, filozófiáról;
– múzeumokról, galériákról szóló műsorokat;
– a környezetvédő attitűd, az ökológiai tudatosság kialakulását elősegítő műsorszámokat;
– egyéb közösségi felelősségvállalást ösztönző, nevelő célzatú műsorszámokat;
– több olyan filmet, amely a hétköznapi emberek napjait mutatja be;
– általános, országos televíziós tehetségkutató és vetélkedőműsorokat;
– több népmesét, dalt, mondókát a gyerekeknek;
– a testmozgást, testedzést, aktív egészségmegőrzést ösztönző műsorokat;
– több sportműsort (a legnagyobb érdeklődésre számot tartó sportközvetítéseket az MTV-nek kellene megszereznie).

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.03.21. 15:51:17

Időjárás jelentés reggel 7.18-kor. Eddig is csak ezt néztem rajta, ezután is. A többi nem nagyon bír lekötni.

desmondwallace · http://desmondwallace.wordpress.com/ 2011.03.21. 15:58:37

Négy csatornája van a köztévének, ott meg ez mind el is férhet. Nyilván nem a színházi közvetítéseket akarják főműsoridőben az m1-re pakolni.

Ókovács már nyilatkozta korábban, hogy a Duna II-ből szeretne egy magas kultúrát közvetítő csatornát kreálni. Valami olyat, mint a rádiónál a Bartók.

Az m1 meg gondolom a legkevésbé kulturált közszolgálati csatorna lesz.

TroppauerHümér 2011.03.21. 16:08:10

Volt, hogy az ország Bernsteint nézte. Igaz, nem volt más, de mégiscsak szerették sokan, és nemcsak a budai értelmiség. Mégiscsak előrébb lépett mindenki, aki megértette.

Nem muszáj komolyzene címén Webern-t közvetíteni.

digitime 2011.03.21. 16:12:48

"– több műsort a magyar nyelv védelmére;" - Schmitt Pált korrektornak. Viccet félretéve, a következtetések egy részével egyetértek, viszont a műsorkívánságok egy részével is. Mondjuk a beszélő fejek stílusú műsorokat nem kell túlzásba vinni, abból már így is annyi van, mint a nyavaja. De a színházi közvetítés ötlete tetszik. Az szégyen szerintem, ami mostanában ment, hogy szinte csak az archívumból éltek, meg ilyen palota ékköve színtű sorozatokkal zsibbasztottak.

zoli vagyok · http://zolivagyok.freeblog.hu 2011.03.21. 16:18:50

Ezeket valószínűleg ugyanazok mondták-írták, akik egyébként büszkén hirdetik, hogy nem néznek tévét.
És mindkét esetben hazudnak is: mert egyrészt de, néznek, másrészt meg ha tényleg akkora igény lenne pl. a "hagyományőrző műsorokra", akkor az m2 meg a Duna nézettsége ma is az egekben lenne...
Pózer faszkalapok.

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2011.03.21. 16:32:10

@Kretusz: Arra ott a Való Világ és az Éden Hotel :D

Nem tévés szakembereket kérdeznek meg arról, hogy pld. más országokban mit jelent a közszolgálat, hanem itthoni olimpiai bizottságot, vallási szervezeteket, rektori bizottságot stb.

Nem hiszem hogy az olimpiai bizottság alapokirata vagy éppen a Biblia említené a közszolgálati média céljait, terveit.

Mondjuk egyiket se olvastam végig úgyhogy tévedhetek.

Minek kell ehhez külön szervezeteket megkérdezni? Egy akadémikus vajon mit fog mondani? Több sportot a köztévébe?

f.nero 2011.03.21. 16:39:36

Igenis vannak jó műsorok a Duna tévén, és az M2-n is.
1. Nincs bennük reklám -> nem rabolják a drága időmet feleslegesen.
2. Sok szokatlan, de érdekes film megy, ami nem a tipikus hollywood-i sablonok szerint készült, ezenkívül gondolkodásra és beszélgetésre késztet.

Úgyhogy engem igenis szórakoztat ez a két csatorna, általában pénteken késő este szoktam nézni őket.
Akinek meg az olcsó szórakoztatás kell, nézze bátran a valóságshow-kat, meg a tucatfilmeket. Én legtöbbször az ilyenek után úgy érzem, hogy már megint balek voltam, és elpocsékoltam az időmet...

fran7 2011.03.21. 16:46:43

Nyilván az itt felsoroltakra szükség van. S ezen dolgok többsége nem fog felkerülni a kereskedelmi tv-k műorrendjébe. Ezért szükséges a közszolgálatin ilyen műsorokat csinálni. Csak azt se felejtsük el a nagy kultúrmisszió közepette, hogy valahogy úgy kellene csinálni, hogy a nézőknek is tetsszen a produktum. Ma délelőtt láttam a Parlamenti Naplót, ahol Romsics Ignác és Schlett István(ha rosszul írom a nevét, elnézést )beszéltek olyan normálisan az alkotmányról, annak történelméről, hogy ottmaradtam és végignéztem. Pedig semmilyen képi eszközt nem használtak. De ha értelmes emberek beszélnek értelmes dolgokról normális hangnemben érthető módon, akkor lehet nézőkre számítani. De az nem megy, hogy ha nem tetszik a nézőnek a műsor, akkor csak a néző lehet a hibás.

Norman Price 2011.03.21. 16:48:11

Nekem az jutott eszembe amikor a Petőfit "MR2-esítették", néhány hónap alatt 2%-ról 30%-ra nőtt a hallgatottság, úgy hogy nem szól sem Lady Gaga, sem Kasza Tibi.
A fanyalgók persze akkor is fanyalogtak,és a "felsőbbrendű" ( v. magasszintű ) kultúrát hiányolták.
Megfelelő koncepcióval lehetne egy nézett közszolgálati csatornát ( csatornákat ) szerkeszteni, Joshi show és Fókusz nélkül is, és a filozófiának is meg lehetne találni a megfelelő helyet ( és müsorsávot).

M. Laci · http://palferi.blog.hu 2011.03.21. 16:49:40

Ha a gyerekeket kérdeznénk, akarnak-e iskolába járni, a túlnyomó többség nem akarna -- a magyar állami (önkormányzati) általános iskolák kb ezt váltják ki a gyerekekből (a Waldorfosok többnyire szeretnek iskolába járni).

Szóval ha a kultúrát úgy adjuk a népnek, ahogy az általános iskolákban a tudást, akkor nem fognak akarni kultúrát fogyasztani. Fijjug vegyétek már észre, hogy erővel nem megy...

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2011.03.21. 16:52:21

A poszt utolsó bekezdésével abszolút egyetértek.

A csomagolás a lényeg: Senkit nem fog érdekelni, amikor két három fazon asztalnál beszélget egy minket is érint(het)ő közszolgálati dologról.

Balage01 2011.03.21. 16:55:36

MIT NYÍGTOK PROLIK?
TESSÉK ÁTKAPCSOLNI A RETEKKLUBBRA MEG A TEL-AVIV 2RE ÉS MÁRIS LEHET NÉZNI ALEKOSZT MEG A PINÁKAT.

MINDENHOL NEM MEHET EZ, MEG VANNAK IGÉNYESEBB EMBEREK IS, NEM CSAK PROLIK, MINT TI.

Bolee 2011.03.21. 16:56:21

Teljesen mindegy, hogy milyen profilt tűz ki célul a köztévé, ha igényes műsorokat fognak csinálni az emberek nézni fogják. Csak és kizárólag ez az egyetlen fontos szempont szerintem.

Balage01 2011.03.21. 17:00:25

a valdorfba lehet szívesen mennek, csak hogy nem lesz belőlük semni, max utcaseprő.

everyonegetsshot 2011.03.21. 17:01:56

Öö. Nekem tévém csak a torrentről beszerzett külföldi kontent miatt van, de ezeket néha pl lehet h nézném. :) akkor nekem most?...

sackómackó 2011.03.21. 17:02:07

@Norman Price: ez badarság, ha ismernéd a számokat, tudnád, hogy nincs így.

Velvetesek! Kurvaanyátokkal szórakozzatok! 2011.03.21. 17:02:43

Ha ezt a nyuggerezős sixx írja, akkor még ennyire sem lepődtem volna meg. Belőled még kinéztem volna némi értelmet is. Pl. a júpíszí analóg szolgáltatásában egyetlen olyan csatorna sem szerepel, amiben kultúrának akár csak a nyoma is lenne. (leszámítva nagyritkána Duna tévét)
Lehet, hogy nehéz elhinni, de erre is lenne igény.
Én is szívesebben néznék/hallgatnék mondjuk komolyzenei koncerteket, operaelőadásokat, mint ezeket a mindenféle celebkerestetik műszarokat.

Norman Price 2011.03.21. 17:03:05

utolsó ponthoz:
a sportközvetítések szerintem maradjanak csak a spotcsatornákon.
Rengeteg pénzbe kerül, egy közszolgálati csatorna irreálíis pénzeket fizet ki a közvetítési jogokért, ( kb. akkora nézettséget produkálva mint egy hétfő délutáni parlamenti közvetítés)olyan kereskedelmi csatornákkal szemben akik a reklámbevételból és a kábel díjakból "simán" ki tudnak fizetni horror összeseket is.

Velvetesek! Kurvaanyátokkal szórakozzatok! 2011.03.21. 17:04:29

@zoli vagyok: kicsi seggarc! Épp arról van szó, hogy azért nem néz tévét, akinek ilyen igényei lennének, mert csak a neked való mocsok dől belőle.

szabóZ · http://comment.blog.hu 2011.03.21. 17:09:38

@Velvetesek! Kurvaanyátokkal szórakozzatok!: de miert analogra fizetsz elo? ingyen kene a magaskultura? de hat ha a magaskultura erdekel, akkor vehetsz magadnak mezzot, davincit es egy rakas mas adot is a digitalis cosmagban. egy ezressel dragabb, de talan vegre mindenki megerthetne, hogy nem az amugy is jobb modu ertelmisegnek kell olcson adni mindent.

Norman Price 2011.03.21. 17:10:14

@sackómackó: ez nem budapesti adat, és nem is friss ( ezer éves..., az indulást követően volt ilyen adat), én csaka aara próbáltam utalni hogy nem kell lemenni kutyába egy kis nézettség kedvéért.

zsebatya 2011.03.21. 17:37:55

Az m2-n most éppen egy LGT-koncertrészlet megy. Bocs, ment, Ákos követi. Monóban. Más érdekes programot a mai kínálatban nem találtam, pedig most éppen beteg vagyok és ez a doboz marad. (Való világot, ilyesmit nem nézek.)Az m1-en indiai (vagy ott játszódó) szappanopera látható.

Vipera01 2011.03.21. 17:59:55

Több sport kéne. Pl. MotoGP ne a Digin menjen. Meg adhatnának salakmotort, ralikrosszt... a foci szar is, meg nem is nézik. Ne azt adják.

De ha az RTL-t megszüntetik, már azzal is elégedett lennék.

kén-e egy nick? 2011.03.21. 18:03:08

Ez miért annyira hihetetlen?
Én például örülnék neki.
(Operaközvetítés pl. a Mezzón sem volt. Itt lehetne.)

@Norman Price:
Aztán vissza is esett 10% környékére.
Mert hosszú távon unalmasak. Kellenének oda is beszélgetős műsorok, csak persze nem a mostani beszédhibás bemondókkal.

@Mészáros Laci:
És a waldorfosok tudják vajon, hogy miért nem nagybetű?

@szabóZ:
Tudsz olyan csatornát is, amelyiken színházi közvetítések mennek?
Úgy értem, MAGYAR színházi közvetítések.

Mellesleg nem biztos, hogy csak a jobbmódúakat érdeklik ezek a műsorok. Attól, hogy valaki szegény, még nem biztos, hogy hülye is.

(Arról nem is beszélve, hogy a nyugdíjasok egy része is biztos nézné, aki színházba azért már nem mozdul ki, de egyébként szereti a színházat.)

Ahogy látom, te is beálltál Lézer Jani mögé a lenézős sorba.
Sajnos, úgy látszik, túl jól fizet az Index.
És túl szarul szelektálja, hogy ki írhat nála, ki nem.

silentscream 2011.03.21. 18:04:31

Ha a kultúrát annyira hiányolná a kedves cikkíró, a "köztévébe" végére kitette volna az n-t...

hominida 2011.03.21. 18:04:33

Nem szokás megérteni, hogy a magasABB kultúrát műsorszerkesztési alapcélul kezelő állami tévécsatorna olyan, mint az este 11 órai busz. Szigorúan nézve veszteséges, mert kevesen utaznak rajta. Azoknak viszont, akik utaznak rajta, szükségük van rá, és a BKV, az állam kicseszne velük, ha csak tízig lenne hajlandó buszokat járatni. A busz az elvárható alapellátáshoz sorolható, ahogy az olyan tévé is, amelyen más műsor látható, mint a harminc másikon. Mert van vagy harminc különféle szórakoztató – nem tematikus – csatorna, amelyeknek a kínálata az összes lehetségesnek csak egy elég kis szeletét használja. Az állam gondolhatja úgy, hogy a kimaradt összes többi lehetőségből kijár egy válogatás azoknak a szintén teljes jogú, dolgozó, adózó embereknek, akik csak kapcsolgatnak este az egyik ócskaságról a másikra, mert nem érzik jól magukat azokkal. Meg azoknak, akik a tapasztalatok nyomán lemondtak a rendszeres tévézésről.

A felsorolt műsorfajták egy sokkal nagyobb spektrumot képviselnek, mint az összes többi csatorna együttvéve. Éehet, hogy csak ötvenezer ember nézne meg egy színházi közvetítést, bár hozzátehetem, hogy jó pár sikeres, robbantás- és csöcsszegény film eredetijét adta színdarab. Színdarabban is van B-kategóriás, de A-kategóriás is. Ha csak ötvenezren nézik, akkor az is ötvenezer valamennyire elégedett ember. Az már egy óriási tömeg. Azért, mert kisebbségben vannak, azért ők soha nem juthatnak nekik tetsző műsorhoz?

Egy jó állam gondol erre is. Egyáltalán nem kell, hogy ezek a dolgok esztelen pénzszórással társuljanak, nem kell, hogy egy ilyen tévé megcsapolja a költségvetést. Ezt intézzék el már a fejesek. De a nem hollywoodi mozin, bunkóshown és mangákon kívül elég sok más érdekes néznivaló is akadhat.

Az országban egyébként nagyon sok olyan ember él, akinél nem nézhető a History vagy a NatGeo. Az állami tévé olyan műsorozat is mutathat nekik, úgy, ahogy azt régen tette, mert régen mi hol máshol láthattunk volna ismeretterjesztő filmeket, ha nem az MTV-n. Adhat rendes, gyerekeknek szóló meséket, adhat nyelvleckéket, sőt, adhat akár az írástudatlanságot enyhíteni próbáló, leleményesen kiagyalt műsort is, és alapműveltséget adó, elemista tananyagokat valami érdekesebb módon áttekintő műsorokat is. A Mindenki iskolája kissé szárazra sikerült, azóta talán sikerült már megfigyelni, hogy az alapmáveltséget meg nem szerzettekhez milyen módon érdemes szólni. Hátha el lehet csábítani néhány embert a mosléktévéktől, egy kis időre.

Ha érdekes műsort adnak a köztévék, meg fog születni az ő nézőtáboruk is, mint ahogy megvan már most is. Ők is a kiszolgálandók közé tartoznak.

Mindfield 2011.03.21. 18:11:53

Az ilyesfajta tévét minden mélymagyarnak kötelezővé tenném úgy napi 3 órában. Meló után nincs ám Mónika só, meg Való Világ, hanem színház, komolyzenei koncert és vers mindenkinek!

kén-e egy nick? 2011.03.21. 18:14:22

@Mindfield:
Igen, biztos nehéz elhinni, hogy mások nem a Mónika show-t meg a Való Világot nézik, veled ellentétben.

rennie 2011.03.21. 18:17:00

@zoli vagyok: Zoli, nem zavar, hogy nem erről szól a poszt? Bakker legalább ötször írtál már erről a saját blogodon, amit amúgy olvasok is időnként, de most komolyan: nem unod még a témát?
Ha én gyakorlatilag soha nem nézem a két nagy kereskedelmi csatornát - amire egyébként nagyon jó okom van - akkor én csak pózer lehetek, meg faszkalap meg hazug? Hát neked elmentek otthonról, az tuti. De ha megjöttek, esetleg elárulhatnád, mi a bajod a felsorolással, azon kívül, hogy neked nem tetszik? Nekem meg a valóvilág nem tetszik, mégse böfögöm be valahová, hogy de szarok vagytok, hogy nálatok erre van igény, hanem szimplán nem nézem meg. Hidd el, neked se lesz kötelező odakapcsolni, ha ismeretterjesztő műsor megy.

hirokin 2011.03.21. 19:03:52

Dobáljatok meg döglött mókusokkal, de én örülnék, ha színházi és komolyzenei koncerteket adnának az M1-en. Meg régi klasszikus magyar filmeket, meg filozófiai vitákat, meg Grécsi tanár utat, meg Eöveges professzort, vagy modern klónjaikat.

karosszékely 2011.03.21. 19:30:57

Ha tényleg ilyen lenne a köztévé(k) műsora, az nem lenne rossz. Persze tisztában vagyok vele, hogy ebből az egészből nem lesz semmi, vagy ha lesz is, abban nem lesz túl sok köszönet.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.21. 19:43:22

Az a baj, hogy jelenleg bármilyen TV olyan 0 színvonalú, hogy az valami fájdalmas. Ha lennének művészportrék, drámák, színházi előadások, akkor legalább valami kultúra is lenne a TV-ben.
Aki nem akarja, nem nézi, most sem. De legalább a LEHETŐSÉG meglenne, hogy a szenny helyett, amiből így is sok az RTL és a TV2, valami mást is lehessen látni.

Szerintem igenis, kutúrát a közszolgálatiba.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.21. 19:45:50

Amúgy meg ennyi erővel, ahogy a postban be avn állítva, egyszerűbb lenne megszüntetni.
VAgy parlamenti valóságsó TV-t csinálni az m1--ből.

manya48 2011.03.21. 20:02:22

A közszolgálati TV-csatornák jelenlegi műsorprogramja kissé szegényes, archív magyar filmek és régi TV-film sorozatok állandó ismételgetése, száraz vitaműsorok töltik ki fő műsoridőt. Természetesen most is vannak értékes műsorok, de - gondolom - a szűk pénzügyi keretek nem tesznek lehetővé változatosabb programot. A tervezett műsorokkal elvben egyetértek, ezek kivitelezéséhez azonban nyilvánvalóan jóval nagyobb pénzügyi támogatásra van szükség. Jó lenne újra látni színvonalas TV-játékokat, és igenis van helye a színházi közvetítéseknek is. Nagyon sokan vannak ma olyanok az országban, akik bizony nem engedhetik meg maguknak a rendszeres színházba járást, de szívesen megnéznének jó színdarabokat - legalább a TV-ben. Szolgáltatónk alapcsomagjában éppen mostanában szüntették meg a Mezzo-t, azóta nemigen van olyan csatorna, ahol komolyzenei programokat lehetne találni. Persze azért a színvonalas könnyűzenének sem ártana egy befogadó csatorna, mert a Viva, Muzsika, és egyéb "zenei" csatornák jelenlegi műsorprogramja enyhénszólva kritikán aluli, igénytelen. Jó lenne, ha a közszolgálati TV-k műsorában művészfilmek is helyet kapnának - esetleg késő esti időszakban, filmklubos rendszerben. Szívesen látnék különféle kulturális eseményeket bemutató műsorkalauzokat is.
Természetesen egy közszolgálati TV alap-programjából nem maradhatnak ki az objektív és pártatlan (!) híradások, és riportműsorok sem, hiszen egy "közszolgálati" TV célja a "köz szolgálata" kell, hogy legyen. A legkevésbé az ún. "beszélő fejekre", az unalmas és céltalan kerekasztal beszélgetésekre vágyom. Ilyesmiből van egyéb adókon is épp elég.

hominida 2011.03.21. 20:02:34

@ColT: A parlamenti valóságsó senkit nem érdekel. A képviselők hülye bábok, akik lopnak. Nekünk pedig már nincs más lehetőségünk, mint reménykedni, hogy néha csinálnak értelmes dolgokat is. Ezt fölösleges lenne tévén közvetíteni.

Egyébként is fölösleges mindenhol a politika. A mostani ellenzés veri a nyálát azon, hogy a tévék nem mutogatják őket a tévékben ugyanannyit, mint a kormányt. Basszus, idióták, most ők a kormány! Ők csinálják a dolgokat, nem az ellenzék, aki csak ül és kakukkol, és nem változik semmi! Az emberek ma azt akarják tudni, hogy mi folyik az országban, mi változik, ami lesz jobb, mi lesz rosszabb. Ehhez a kormány tevékenységéről KELL beszélni, mivel csak ők a résztvevők.

Az lenne a csodás, ha az állami tévé leadná a maga kis adagját a kormány üzeneteiből – az ellenzékieknek úgyis ott van a retek, a tv2 és az ATV –, aztán műsort adna. Olyanokat, mint amilyenek régen voltak a tévében, amikor az emberek szerettek tévét nézni. És netán még egy híradóra is futhatja, olyanra, amelyből a hírek derülnek ki, meg a kormány üzenetei, hiszen ezek mondják meg a jövőnket, és a baleseti krónikát valami másik, külön műsorban adnák elő. Tudom, ez ma perverz elképzelés, de hátha.

hominida 2011.03.21. 20:13:20

@manya48: "esetleg késő esti időszakban, filmklubos rendszerben."

Nem jó. Aki másféle filmeket szeretne megnézni, mint amit a retek vagy a film+ nyomat, az is reggel megy dolgozni másnap. Nem kell csak homályos művészfilmeket adni, de a kommersszel és a nagy mozisikerekkel fölösleges lenne versenyezni. Alternatíva kell, nem verseny. A versenyben vesztesek lesznek, ez minden vitán felül áll, a szokásostól eltérő műsorral viszont egyedi, kiemelkedő csatorna lehetnek. Lehet a dolgokat váltogatni, egyik nap egy Funes-bohózat az esti főprogram, másik nap egy régebbi Cannes-i nyertes, harmadik nap színház, utána egy történelmi dráma – manapság nagy divatja van –, meg még a fene tudja, mi. A "beszélő fejek" nem kellenek, mégha szükség is volna rájuk, de csak okosan csinálva. A fél hetes híradóktól is el lehetne vonni embereket, mint például engem, akik az alatt az idő alatt szívesen néznének meg valami érdekesebbet. Egy kis dokumentumfilmet, egy zenés összeállítást, de nem az NDK-balettel és Apostollal, hanem klipeket jó új zenékkel, kihagyva a mulatóst. Lehetne bőségesen variálni. Sokunknak lenne ötlete, és egy színházi közvetítéshez – aminek egyáltalán nem szükséges élőben mennie – ma már nem kell egy hadseregnek felvonulnia, szóval nem kötelező annak olyan drágának lennie. Egy csomó dolog lehetséges, de csak okos ötletekkel és az ostoba piacszemlélettől való elszakadással.

fogatlan provokátor (törölt) 2011.03.21. 20:17:52

Van mit emelni a közszolgálatiak színvonalán, mert az utóbbi években kissé lecsúszott. Első körben a kereskedelmi tv-kből már kikopott, és ide menekült emberkéktől kellene megszabadulni.

itt élned, halnod kell (törölt) 2011.03.21. 20:21:42

"A közszolgálati TV-csatornák jelenlegi műsorprogramja kissé szegényes, archív magyar filmek és régi TV-film sorozatok állandó ismételgetése, száraz vitaműsorok töltik ki fő műsoridőt. Természetesen most is vannak értékes műsorok, de - gondolom - a szűk pénzügyi keretek nem tesznek lehetővé változatosabb programot."
Mondjuk ha csak annyian vezetnék a híradókat, mit a kertv-kben, már beljebb lennének pár millával. Abból akár egy-két szinházi közvetitést is lehetne csinálni (profi hanggal)

fran7 2011.03.21. 20:31:49

@M1, te drága: Abból a szempontból igaza van az m1-nek, hogy ők azért jóval több hírműsort készítenek, nem csak a fél hetes híreket és este két bejelentkezést kell csinálni. Ezért sokkal nagyobb létszámra van szükség.
Amúgy meg szerintem egy színház, ha nem is fizetne, ha lehetőségért, hogy a tv-ben legyenek, de az önkormányzat is könnyebben ad pénzt, ha látják, hogy nemcsak a helyi sznobokhoz jut el a műsor.

rockjano_ 2011.03.21. 20:33:16

@Balage01: Teljesen hülye vagy és hazugságokat beszélsz a Waldorfból a kifejezetten nagy számban jutnak be főiskolákra egyetemekre a diákok.

Pont azért mert nem tömik mesterségesen feldolgozhatatlanul tele a fejüket olyan dolgokkal amit úgyse jegyeznek meg és nem ölik ki a kreativitást a gyerekekből.

A Fidesz kulturális erőszakossága és konzervativizmusa teljesen rímel a rossz kishatékonyságú oktatással ami a normál magyar iskolákban megy.

Pokorni gyereke viszont Waldorfba jár???!!!

Pityipű (törölt) 2011.03.21. 20:42:51

Még a végén újra elkezdek tv-t nézni. A cikkírótól csak annyi kérdésem lenne, hogy az mtv legutóbbi politikájának, miszerint ugyanazt nyomták, mint a kertévék, csak kevesebb pénzből szarabbul, mi értelme volt? Az gondolom tetszett azért, mert nem a csúnya nmhh diktálta. Igenis kultúrát, és magyar kultúrát (is) kell műsorra tenni, mert más nem teszi meg a köztévé helyett.

kissbe88 2011.03.21. 20:44:01

Éltem Franciaországban egy ideig, ismerem a francia tévét (és a magyart is természetesen :)). Szerintem ott sokkal jobban el vannak adva még a beszélgetős műsorok is: dinamikusak, a vitára helyezik a hangsúlyt (egy kicsit mint nálunk volt az A la carte... csak stúdióban), jó díszletekkel. A csúcs nálam a canal+-on (bár ez kereskedelmi csatorna és látszik, hogy van náluk lé) a grand journal: minden este 19-21-ig, az első óra 1-2 aktuális közéleti problémára fókuszál, gyors politikai elemzésekkel, rövid interjúkkal, sok humorral; a második óra inkább a sztárokról szól (film, zene) meghívott vendégekkel, kulturális ajánlókkal (könyv, film, színház) és néha élő zenével. És működik, sokan nézik, az "értelmiség" sem fanyalog rajta!!! KIelégít mindenkit: show, közélet, kultúra, bulvár... Magyarországnak mondjuk ez egy kicsit nagy falat lenne megtölteni minden nap tartalommal, de legalább a modell alapján, miért nem lehet nálunk is olyan normális, beszélgetős műsorokat gyártani és nem olyanokat, amiken még azok is bealszanak, akiket érdekelne a téma...a másik végletről (rtl, tv2) meg már nem is beszélek... (jelzem azért, hogy a francia tévé sem tökéletes, ott is van elég szemét ill. unalmas műsor)

szabóZ · http://comment.blog.hu 2011.03.21. 21:17:26

@silentscream: ? miert is? nem ott benne akarjak, hanem oda bele akarjak. azert az ilyen meg mindig meglep.

szabóZ · http://comment.blog.hu 2011.03.21. 21:19:35

@Pityipű: Semmi ertelme nem volt.Nem akarok BBC-zni, de nezed meg hogy milyen musorok mennek ott, es akkor kiderul hogy mi is a kozszolgalat. filmek, sorozatok, dokumentumfilmek, vetelkedok, valosagshowk (!), tok ugyanaz mint a kereskedelmi teveken, csak mashogy.Nem az a lenyeg, hogy doljon a penz, hanem hogy valami jo legyen benne a kozossegnek, az embereknek.

Pityipű (törölt) 2011.03.21. 21:58:19

@szabóZ: filmek, sorozatok, dokumentumfilmek, vetélkedők, ezekre nem hiszem, hogy lesz pénz sajnos. Viszont, ha már van 4 közszolgálati csatorna, abból egyen elférhet a kultúra. El kell, hogy férjen. A maradék 3 meg maradhat a tömegeknek (akik egyébként már hosszú évek óta nem néznek köztévét).

kén-e egy nick? 2011.03.21. 22:03:30

@hirokin:
Öveges. E nélkül az elején.

@manya48:
Na ja, de legalább a vitaműsorokba ne Nacsa Olivér-szintű idióta seggfejeket hívnának értelmiségként.

M. Laci · http://palferi.blog.hu 2011.03.21. 22:04:37

@kén-e egy nick?:

nebomoljmár. Felejtsük el a waldorfos sztereotípiákat, waldorf gimi érettségi átlaga az országos átlag fölött volt.

Azt akartam csak mondani, hogy ha nem kötelező, és van választási lehetőség (másik csatorna), akkor is lehet úgy adni a kultúrát és színvonalat, hogy szívesen nézzék. De sokkal nehezebb munka.

kén-e egy nick? 2011.03.21. 22:12:11

@Mészáros Laci:
Nekem nincsenek waldorfos sztereotípiáim, mivel semmit nem tudok a helyről.

Csak arra hívtam fel a figyelmedet, hogy elbasztad a helyesírást.

stikasz_1 2011.03.21. 22:18:18

Basszus, nagyon hasznos lenne, ha a tévék műsorának a kritikája előtt pár hozzászóló legalább megnézné, miket ad a közszolgálati tévé. Például Duna TV, vasárnap 21.25: A.P. Csehov: A szerelmes hal - magyar színházi felvétel, 100 perc, 2011. Miért követeltek színházi közvetítést, amikor _vannak_ közvetítések? (Szombaton 19.00-kor Ibsen Nórája megy, aznap éjjel a Liszt Ferenc kamarazenekar játszik, de lesz Etnoklub is. A Duna Autonómián lesz Mozart és Porgy és Bess. És csak belelapoztam a műsorújságba.)
Szóval mielőtt tüntetni kezdenénk bizonyos dolgokért, előbb nézni kellene azokat a tévéket, ahol ilyesmit adnak. Persze egyszerűbb a földbe döngölni és aztán megnézni a letöltött Dextert...

hominida 2011.03.21. 22:37:10

@stikasz_1: Szerintem itt nem követeltek színházi közvetítést, csak azt mondtuk, hogy legyen. Ne tűnjön el. Tartsák meg a lehetőségek között. Ne higgyék el, hogy senkit nem érdekel. A Duna jó tévé, de kicsit ők is elbillennek néha.

Az a legfőbb gond, hogy a kevesebb, állami pénzű köztévék versenyezni próbálnak a borzasztó sok pénzben fürdő nagy kereskedelmiekkel, sőt, ami még rosszabb, néhány hülye pöcs időnként boldogan tudatja a nézőkkel, hogy a köztévét sokkal kevesebben nézik, mint a moslékot. Nem kellene a nézőt előre meggyőzni a véleményéről, csak tudatni róla, hogy a köztévéken is van műsor. Ne halálos megaszörnyek véres pusztítása a gyilkos rettenetben kategóriájú szemét legyen, hanem más műsor, és akkor lesznek érdeklődők is.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.03.21. 22:42:25

M1-et utoljára a Bafana ideje alatt néztem, és a jövő évi EB-ig nem is fogok. Akkor is szigorúan csak a két félidőt, majd elkapcs.

stikasz_1 2011.03.21. 22:49:55

@hominida: Az ilyen megjegyzésekre gondoltam: "De a színházi közvetítés ötlete tetszik. Az szégyen szerintem, ami mostanában ment, hogy szinte csak az archívumból éltek..."

hominida 2011.03.21. 23:14:51

@stikasz_1: Jó, rendben, nem volt elég tájékozott a komment írója. Azt mutatva, hogy a valóságos összkép nem eléggé ismert a nézők előtt. Talán azért is, mert a köztévék sok embert elszoktattak már maguktól. Én például TÉNYLEG keveset nézek már tévét, de ennek az oka nagyrészt az, hogy mással jobban esik töltenem az időt. Amit meg akarok nézni, azt vagy megnézem, vagy csak felvételről, vagy nem nézem meg. Én így tulajdonképpen megvagyok, de szót kell emelnünk másokért is, azokért, akik legszívesebben tévéznének – mint a feleségem –, de sokszor nehezen találnak valami egyszerű, békés, nézhető, értelmes műsort. Aki nem szereti a helyszínelőket és a krokodilokat, esetleg cápákat, kígyókat és pókokat, máris kihúzhatja a csatornák felét az esti kínálatból. Ő sem unalmas "magas" kutúrát szeretne látni, csak normális műsort. A Poirot-sorozat sem old meg minden gondot, ugye, a zseniális volta ellenére sem.

Szerintem sokunk tapasztalata az, hogy amikor a nagy kertévék három hónapos nyári szabadságra mennek – ezt nem igazán értem –, akkor elkezdenek jobb műsorokat adni. Eltűnik a főműsoridőből a Barátok közt és a többi tömegműsor, és maradnak a kisebb nézettséggel is beérő, érdekes műsorok, mozik. Én rühellem a nyarat, mert meleg van, de ez az egy jó tulajdonsága megvan. :-)

sofalwy 2011.03.21. 23:23:32

A felsorolt kategóriák mindegyikére azt lehet mondani, hogy "persze, logikus, hogy ilyen kell a köztévébe". Az a baj, hogy ezen evidens kategóriák hatalmas "brainstormingoásában" ki is merült a jelenlegi MTV-s foglalkoztatottak minden kreativitása. Nem kellene feltalálni újra a kereket, hanem azt kellene végre megtalálni, hogy a ma járható utakra milyenek kellenek - bocsánat a hasonlatért!
Magyarán ezen logikus kategóriákon belül jól kitalált és értelmiségi ember által megírt műsorokat kellene kivitelezni fotografálni tudó operatőrökkel, a mozgókép nyelvén kommunikálni tudó rendezőkkel. Ilyen munkatársa ezeknek a tévéknek lényegében nincs, vagy csak hírmondó akad.
A mai MTV csak újságírókat alkalmaz, meg raktárosokból, taxisofőrökből benyalt kameramögöttállókat. Ezen munkatársakat vissza kellene vezetni illedelmesen a szellemi színvonaluknak megfelelő helyekre, meg kellene találni azokat a hozzáértőket, akik fantáziája többre is képes, mint széken ülő emberek becélzására idiotzicher kamerákkal akváriumok mögé rejtőzve, és órák hosszanti lamentálásokra ki tudja miért és milyen emberekkel unalmas stúdióbeállításokban.
Nem kell újra feltalálni a televíziót, csak utat kellene engedni a szakmának a politikai seggnyalók helyett. Van erre remény?

sofalwy 2011.03.21. 23:34:27

Csak egy-két példa a nagy tévedésekre: pár hete a reggeli műsor csücsörített szájú önjelöltje kielégülve nyalizott egy koreai öreg néninek, hogy most már benne vagyunk a Kánaánban, mert koreai szappanyoperában megismerhetjük a bennünket igazán nem érdeklő koreai történelem idiótáknak átköltött történéseit. Ez a zseniális baromság egyébként egy bennünket megint csak nem érdeklő indiai szapanyopera után kerül vetítésre. Nem mondom, hogy a Szomszédok a televíziózás csúcsát jelentette, de legalább közünk volt hozzá.
Nyilván a koreaiak talán még fizettek is érte, hogy a vackukat ránk sózzák, de ezt talán át kellene engednünk a kertévéknek. Az a sok fenti kategória bőven kitöltheti a műsoridőt. Ha köztévét akarunk, akkor arra költeni kell. Ha meg pénzkérdés a televízió, akkor legyen kertévé. Meg akinek kell, a koreaiai gagyi.

hominida 2011.03.21. 23:35:27

@sofalwy: Az a probléma, hogy a "bekerülni a tévébe" még mindig egy pénzes, egy ideig elszöszmögéssel eltölthető, nyerő állás. Ha munkahely lenne, ahol hozzáértők dolgoznak az ésszerű elvárások szerint, az lenne az ideális, akkor már remélhetnénk valamit. De mivel ez a vezetők szintjén lenne elkezdendő, az elképzelés halott, vége, konyec.

sofalwy 2011.03.21. 23:44:58

@hominida: Mint sok mindennek, ennek is a politika az alapja. A bennünket képviselő "atyák" számára csak az a fontos, hogy ők megdicsőüljenek. Az ilyen szellemi alantasságra meg csak megfelelően agyhalott emberek vállalkoznak, akiknek semmi tartásuk, viszont szeretik magukat nagynak látni. Ettől értelmetlenek a híradók, ettől nincs a műsorokban semmi érdekes. Gondolj bele, hogy pl. mi a francnak ment magyar tudósító Líbiába, illetve az egyiptomi-líbiai határon át pár km-re? Milyen számunkra fontos információ jött ebből? Miközben mit tudunk arról, hogy éppen hogyan áll a belvízhelyzet, az árvíz után rendben mennek-e a dolgok Borsodban, stb... Magyarország Budapesten kívüli része lényegében nem szerepel az MTV-ben, de Líbia pici szelete, amiben lényeges hír számunkra nem volt, az rengeteg. Vajh kinek volt fontos ez az egyiptomi utazás? Mert nekünk nézőknek biztosan nem hozott semmit.

Micimedwe 2011.03.22. 00:21:32

@stikasz_1: Színházi világnap lesz, azért. Bár tény, hogy a Duna TV párhavonta azért lead egy-egy előadást. (Mellesleg pont most vágták haza az egyetlen kulturális hírműsort, a Kikötő-Friss-t.)

M. Laci · http://palferi.blog.hu 2011.03.22. 04:17:47

@kén-e egy nick?:

eredetileg jelzős szerkezetet irtam, aztán szóismétlés miatt rövidítettem, operaminivel ez is nehézkes... De örülök, hogy volt olyan részlet a megjegyzésemben, ami megérintett.

juhaszvik 2011.03.22. 08:32:21

kérdésem lenne: minek a helyén szeretnék ezeket a felsorolt témákat tovább bővíteni? két dolog nincs a felsorolásban: politikai vitaműsorok és az ázsiai (és egyéb, pl. olasz) szappanoperák. előbbit nem fogják leszedni, mert akkor eggyel kevesebb szócsöve maradna az érintetteknek, az utóbbi kategória pedig elég népszerű, és nézettséget hoz.

nem vagyok egy nagy kultúrazabáló, de valamit közvetítenie kell a közcsatornáknak, és az inkább érték legyen. másodszor pl. a színházak is kapnak állami támogatást, így lényegében a köztévék "állami pénz+reklámpénz" kombója valahol megegyezik a színházak "állami pénz+jegybevétel" kombójával (ha arányaiban nem is biztos).
amit mondani akarok ezzel, hogy nem kell ám ölre menni a köztévé miatt emberek.

comment.com-os kurvaanyátokat 2011.03.22. 08:42:19

@szabóZ: te tényleg nagyobb fasz vagy, mint a sixx haverod... Sixx-től ezúton kérek elnézést, amiért egy még nála is butább korcsról azt hittem, hogy jobb nála... :D

kén-e egy nick? 2011.03.22. 12:12:18

@stikasz_1:
Akkor nézd vissza a 2 hónappal korábbi műsort is. Akkor is voltak?

A Duna Autonómia meg legtöbb helyen nem érhető el, nem szerepel a kábeltévék kínálatában.

@hominida:
Jó az a 3 hónap 1,5 hónapnak is.

garnéla mák 2011.03.22. 12:28:27

aham, persze, a csúnya gonosz kertévé leteszi az orrunk elé a fost, mi meg azt nézzük, mert ez van. akkor hogy lehet, hogy az rtl (amely a legnézettebb csatorna) híradóját megelőzte az elbulvárosodott tények a tv2-ről?
lehet itt adni a kultursznobot, de a tömegkultúra ismerete is része a széles látókörnek.

JRtelecaster 2011.03.22. 16:53:47

Én zenecsatornákba kérnék AC/DC-t, Guns N Roses-t, Black Sabbath-ot, Slipknot-ot... XD
süti beállítások módosítása