Nagyon érdekes elemzést közölt a Kreatív Online a tévés tehetségkutatásról, kommentekben lehet vitatkozni az állításokkal, bár annyira nem érdemes szerintem.
Bár a csatornák fontosnak tartják az utógondozást, a médiamegjelenés és egy esetleges lemezszerződés önmagában nem elég: a Megasztár és az X-Faktor felfedezettjeinek előbb-utóbb önállóan kell megtalálniuk a felszínen maradás lehetőségeit. A kereskedelmi csatornák válogatói inkább zenés valóságshow-k, mintsem valódi tehetségkutatók, vallja Pierrot zenészként és zeneipari szakemberként – ezért is állt fel a Megasztár produceri székéből. Szerinte az első szériák óta megfigyelhető, hogy szó sincs tehetséggondozásról: azok maradtak fent, akik egyébként is elegendő életerővel bírtak, függetlenül akár a produkció minőségétől és a menedzsment igyekezetétől.
A szakmai támogatók egyébként már el is hagyták a süllyedő hajót, állítja. Pierrot szerint az újabb fordulók szereplői egyre nehezebben tudják megvetni a lábukat a szakmában, ami jórészt a zeneiparban zajló tendenciáknak köszönhető: „Néhány év alatt több mint ötven aspiránst ráküldeni egy egyébként is fulladozó szakmára egyenesen ostobaság. Ellehetetleníti a még meglévő piaci működést, ráadásul elvágja a kifutás útját az újoncok számára is.”
A zeneszerzés mellett producerként is dolgozó Berkes Gábor ugyancsak a telített zeneipar miatt érzi nehéznek a felfedezettek érvényesülését. Az Első Emelettel befutott zenész ugyanakkor hibának tartja, hogy a profi cégek nem feltétlenül profi zenei producerekkel dolgoznak együtt. A popiparban dolgozó menedzserek megteremtik ugyan a folyamatos szereplés lehetőségét, a tehetséget „mutogatni” azonban önmagában nem elég: teljesítményt és saját világot kell mögé építeni, ami éppen ellentétes a gyors meggazdagodásra való törekvéssel.
X-Faktor: Herman Péter, az RTL Klub kreatívproducere azt mondja, nem bízták a véletlenre az utógondozást: a legjobb tizenkét versenyzőre vonatkozó szerződést kötöttek a Sonyval, amely a külföldi X-Faktorok partnere is. A lemezkiadó saját hatáskörén belül úgy döntött, hogy az utoljára versenyben maradt hat versenyzőnek azonnal biztosítja a lemezfelvételt.
A cikk írásakor négy X-Faktoros lemeze is szerepel a MAHASZ toplistáján: Király L. Norbi, Vastag Csaba és Takács Nikolas döntőben elhangzott dalaikkal állnak a dobogón, Janicsák Vecáé pedig a hatodik legkeresettebb korong. Szabó Mariann is dolgozik első lemezén, ő letölthető formában jelentetné ezt meg.
A X-Faktor körüli menedzsment több lépcsős. Műsorszervező cégként a Gold Record felel a fellépésekért, akár egy-egy előadó iránt érdeklődnek szervezők, akár nagyobb X-Faktoros gálákról van szó – mondja Molnár Gábor, a Gold Record ügyvezetője. A versenyzők közül Takács Nikolas és Wolf Kati kapott tőlük menedzseri csapatot, amely általában személyi és médiamenedzserből, turnémenedzserből és stylistból áll.
A cég egyébként a Megasztár korábbi szériáiból ismert zenészekkel is együttműködik. Molnár szerint volt olyan, akivel rögtön a műsor után szerződést kötöttek, mások csak évek múlva kerültek hozzájuk. A tehetségkutatók szereplői mellett olyan, általuk felfedezett előadókat is támogatnak, mint Lola vagy SP. A Gold Record mellett három-négy, a csatornánál dolgozó csapat személyre szabottan foglalkozik az X-Faktor döntős énekeseinek médiamegjelenésével – a menedzsment tagjai már a Csillag Születik tehetségeinek útját is egyengették.
A csatornával kötött szerződés legalább egy évre, a Sonyval való együttműködés két évre szól. A műsorra vonatkozó szerződésben nincsenek kifejezett tiltások azzal kapcsolatban, hol jelenhetnek meg a szereplők – a tanácsadók felügyelik és segítik ezt is, mondja Herman. A producer szerint – bár a műsor és a szereplők utóélete két külön világ – azért van átfedés. A műsor maga tényleg egy valóságshow, ahol átlagos fiatalok versenyeznek, ez a forgatókönyv tehát bármikor megismételhető. A csatorna által biztosított indulótőke – ide értve a mentorokkal ápolt szoros kapcsolatot is – ugyanakkor komoly, két év alatt önálló popsztárrá válhatnak a szereplők.
Megasztár: A Tv2 – konkurensével ellentétben – tenderezteti a menedzsereket, akik már a műsor folyamán kinéznek maguknak egy vagy több versenyzőt, így a tenderen személyre szabott koncepciókat vázolhatnak fel. A csatorna executive producere, Vízvárdy Bence szerint a menedzserek jól ismerik a zenepiac helyzetét, így előfordul, hogy azoknak tesznek ajánlatot először, akik nem a hagyományos, mainstream vonalat képviselik. Kállay-Saunders András az elsők között volt, aki iránt menedzserek érdeklődtek, és már bizonyos, hogy a nyilvános szerepléssel kapcsolatban hezitáló Szíj Melinda is kiadhat egy lemezt.
A csatorna egyedül a győztesnek, Tolvai Renátának biztosította nyereményként a lemezszerződést. Vízvárdy úgy érzi, a magyar zenei piac tiszavirág-életű produkciókkal van tele, ami ugyanakkor nem jelenti azt, hogy telített is. A legutóbbi szériából szerinte négy-öt versenyző képes arra, hogy megállja a helyét a magyar piacon. Hozzáteszi: a csatorna utógondozásra vonatkozó szerződések nélkül is felelősséget érez a résztvevők iránt a továbbiakban: nem engedik el a kezüket, a különböző megállapodásokkal kapcsolatban tanácsot adnak nekik, műsoraikban hírt adnak róluk.
digitime 2011.03.02. 11:28:44
sorozatmania 2011.03.02. 14:14:37
haha, rettentő mód el vagy tévedve. az sms-bevétel már rég nem tényező.
digitime 2011.03.03. 15:57:01
KTŁ · http://sorozatwiki.hu 2011.03.03. 17:54:21