Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Tét nélküli gengszterkedés

Gengszterkorzó évadértékelő

2010. december 10. 10:30 J.Z 26 komment

Ideális esetben az Oscar-díjas Martin Scorsese (akit, ha be kell mutatni bárkinek, nagy a baj), az Emmy-díjas Terence Winter (aki a Maffiózók egyik írója volt, a Maffiózók pedig minden idők egyik legjobb sorozata), valamint a zseniális Steve Buscemi neve garancia arra, hogy olyan minőséget kapunk, amelynek minden másodpercét élvezzük és alig várjuk a folytatást. Sajnos az itthon hamarosan Gengszterkorzó címmel induló Boardwalk Empire rácáfolt az előzetes várakozásokra. Az embernek az az érzése ugyanis, hogy a magyar cím felettébb találó: ezek a gengszterek bizony korzóznak, sajnos tét nélkül. Mindjárt mondom tovább is, viszont előbb korzózunk mi is, jelenleg egy klikk mögé, minimális spoilerek várhatók.

A Boardwalk Empire hibája nem az, hogy rossz, hanem az, hogy igazából semmilyen. Vannak remek pillanatai, vannak remek karakterek, de összességében szinte teljesen érdektelen. A bevezetőben említett úriemberek nevének köszönheti, hogy van létjogosultsága, mert ha ezt egy random brigád hozza össze, akkor bizony feleannyi hozsannát nem kap, mint amit amúgy, sőt, megkockáztatom, hogy nagyon mélyre húzzák le a produktumot.

Mert ez a produktum lassú és unalmas. Félreértés ne essék, nagyon jó barátságban vagyok a lassú sorozatokkal, hiszen akár a Drót, akár az idei év egyik legjobbja, a sajnos elkaszált Rubicon sem arról volt híres, hogy 300 km/órás sebességgel száguldott volna. Természetesen jó fedezéket nyújt egy-egy lassabb sorozat, hogy lehessen dobálózni a karakterdráma kifejezéssel, csak éppen az unalmas történetvezetés mellett a legnagyobb probléma a Gengszterkorzóval, hogy a karakterek nagy része fájóan súlytalan, mégpedig az általam nagyon kedvelt Buscemi által megformált Nucky Thompsonnal az élen.

Mivel Buscemi képességeivel képben vagyunk, így nincs más dolgom, mint az írói gárdára mutogatnom, mert kidolgozatlan a karakter. Ugyanúgy kidolgozatlan az öccse, Eli; az első számú tisztogatója, Jimmy; kidolgozatlan és hiteltelen például Al Capone, akiről mindig az jut eszembe, hogy ha egy ilyen szerencsétlenből Chicago egyik legrettegettebb gengsztere lett, akkor milyen lehetett az, aki tényleg félelmetes és eszes volt. Winter révén kénytelen vagyok párhuzamot vonni a Maffiózókkal: Tony Soprano, Paulie Walnuts vagy Christopher Moltisanti kivétel nélkül telitalálat volt. Lehetett őket egyszerre imádni és gyűlölni, hangosan röhögni és sziszegve anyázni, de a karakter megradta a nézőt és képernyő elé láncolta.

Képtelen vagyok elhinni a Gengszterkorzó gonosztevőiről, hogy hitelesek lennének. Ellensúlyként persze ott van a Michael Shannon által megformált Nelson van Aalden ügynök, amely karakter csillagos ötös, vagy Kelly Macdonald Mrs. Schroederje, valamint a sajnos kevés szerepet kapó Michael K. Williams (Omar a Drótból), mint Chalky White, a fekete közösség szeszfőző királya. Azt hiszem ez a legnagyobb a probléma: egy ekkora szereplőgárdából hármat tudok nyugodt szívvel kiválasztani, akikről pedig elsősorban szólna a történtet, szinte teljes mértékben hidegen hagynak. Pozitívum még, hogy Paz de la Huerta műmellein kívül az egész sorozat gyönyörűen korhűre lett megcsinálva, ha valami értelme van az egésznek, az annyi, hogy betekintést nyerhetünk a ’20-as évek Amerikájába.

Mindenképpen maradok a második évadra, mert bízom benne, hogy összeszedik magukat és a folytatásban jobban összerakják és kidolgozzák mind a történetet, mind a karaktereket, mert egy biztos, a pilot-epizód remek volt, az egy jó alap és a Gengszterkorzó bizony jobb sorsra érdemes. Addig viszont sajnos csak ásítozunk és a finálé lezárását (amit, tekintettel arra, hogy még nem debütált itthon, nem veséznék most ki) követően kiverjük a fejünkből, amit láttunk. Nem mintha tele lett volna emlékezetes pillanattal...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

almdudler 2010.12.10. 10:41:28

Nem értek egyet, nem hiszem, hogy a 20-as évekhez gyorsabb tempó illene. Inkább úgy tűnik, hogy akkoriban még az amerikai gengszeterek is, a politikusokkal az élen, tanulták a szakmát
Hogy kell az addigi helyi balhékat országosan, vagy legalábbis állami szinten csinálni...
Nekem ezt tökéletesen visszaadja

Dr. derelye vágó · http://www.freeworldgroup.com/games6/gameindex/castlewars.htm 2010.12.10. 11:10:56

én a végén lepődtem meg hogy nem merték az írok egymásnak engedni a két nagy bandát csak ilyen egymás nyakába borulós szar lett :S

Veder1 2010.12.10. 11:22:48

Nagyjából egyetértek, de AL Capone a valóságban tényleg ilyen lehetett, jókor volt jó helyen, és elég erőszakos volt, hogy egy rövid ideig a csúcson legyen.

the sandwich maker 2010.12.10. 11:37:20

almudlerrel értek egyet. Szerintem ide nem kell gyorsabb tempó. Viszont a cikkíróval is egyet értek, mert Nucky tényleg kissé kidolgozatlan é egysíkú. És ez tutira az írók hibája. Mert Steve Buscemi iz dö gád. De nekem azért a második évad is nézős lesz. (Mikor először hallottam a sorozatról már tudtam, hogy végig fogom nézni elejétől a végéig, mert végre valami, ahol nem nyírják ki szegény Buscemit a 70. percben. Nekem ennyi is elég.)

GreenDragon 2010.12.10. 11:47:41

Én majdnem kiszálltam belőle, csak az tartott vissza, hogy 12 részes volt. De ennek ellenére nem bántam meg, sőt nézem tovább, mert talán a 2. évadra kicsit jobb lesz. Színészileg nagyon jó (Buscemi az ász), látványra nagyon pazar, de az igaz, hogy lassú.

spamdog · http://www.szorfdeszka.hu 2010.12.10. 12:00:39

Mintha a második évados berendelés hírére az írók berántották volna a kéziféket és fellengzős karakterábrázolásokba fogtak.

2010.12.10. 12:37:50

Durva volt először rádöbbennem arra hogy Mrs. Schröder azért ismerős, mert ő volt Diane a Trainspottingban...

kenájkikit 2010.12.10. 13:05:52

az elején az volt az érzésem, hogy tényleg vontatott, de részről részre lett szerintem izgalmasabb és akkor már úgy voltam, hogy direkt ilyen, valószínűleg így is van, a karakterek nem tudom, hogy lehetnének-e erősebbek, nyilván igen, de nekem nincs hiány érzetem ezzel kapcsolatban, Jimmy karaktere véleményem szerint a legjobb, de van Aalden karaktere is zseniális és nagyobb színészi teljesítménynek tartom, Eli karaktere meg igazán most fog majd kibontakozni szerintem, de amikor a hasbalövést kapja azt hitelesebben eljátszani nem hiszem, hogy lehet, összeségében, az a véleményem, hogy pont jó lett, nekem nagy kedvencemmé vált, de csak a drót után:)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.12.10. 14:14:02

@derelye vágó:
"én a végén lepődtem meg hogy nem merték az írok egymásnak engedni a két nagy bandát csak ilyen egymás nyakába borulós szar lett :S"

Lehet, hogy rosszul tudom, de az írók igyekeznek valósághűen vezetni a történetet, kivéve ugye Nucky karakterét. Ezáltal nehéz lett volna Rothsteint és bandáját nekivezetni, ha egyszer a valóságban sem így történt.

Az, hogy lassú lenne, nem tudom, engem megvett a sorozat teljesen, a zene, a korrajz, a történet. Igaz, szinte kívülről fújom a korszakot és az egyes gengszterek életútját, lehet ezért ne is várok pörgősebb történetvezetést.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.12.10. 14:37:39

Jó kis áttekintés, mely engem viszont lebeszélt a sorozatról. Scorsese elbeszélő stílusa rendes, "nagy" mozifilmen él igazán, ha él még egyáltalán, sejtettem, hogy tévében szét fog folyni. Nem is tudtam mire válni (az itt is erőteljes) előzetes hype-ot.
A Sopranóékat bírtam.

csöcsfej 2010.12.10. 15:22:50

Nálam a két kritika pont helyet cserél a Walking Deaddel.
Egyáltalán nem tűnt vontatottnak míg az igen - a második fele mindenképp.
A három név mellé meg azért odavenném a Pitt gyereket a bajtársával. Ők aztán tényleg nem egysíkúak és eléggé adják.

۝merta-X 2010.12.10. 16:27:05

én az E06-nál kukáztam, pontosan a recenzióban leírt dolgok miatt.
Lassú és érdektelen.

Verify 2010.12.10. 17:32:48

Azt hittem, én vagyok defektes, hogy mindenki által imádott sorit csak akkor nézem, ha már nincs más.
Végigtoltam az egész évadot, a második fele már kicsit jobb volt, mint az indítás, de a kivitelezésen kívül nem tudok rá jót mondani.

Thrasher 2010.12.10. 17:37:26

bármilyen, BÁRMILYEN sorozatról legyen szó, ha nem a TV-ben megszokott, koncentrációproblémás nézőkhoz igazított tempót hozza, azon megy az elmélkedés, hogy ez most lassú, vagy nem is lassú, merszerintem ez így pont jó.
kommerszek vagytok.

J.Z 2010.12.10. 18:08:36

@Thrasher: hát, azért ez nagyon merész kijelentés, hogy valakit zsigerből lekommerszezel, csak azért, mert más szerint az agyonhájpolt, ellentétben hanyagul kidolgozott és unalmas sorozat lassú, avagy sem.

a legegyszerűbb a rubicon-t ellenoldalra állítani. itthon nézték max húszan, hozzá képest a boardwalk empire 24, nucky thompson meg jack bauer, ellenben átgondolt, kidolgozott és olyannyira nehezen befogadható és eladható, hogy meg is bukott. pedig ott még a kisebb szerepekben is lejátszották a boardwalk empire szinte teljes gárdáját és ellentétben ezzel az agyonsztárolt valamivel hétről hétre úgy szögezett oda a képernyő elé, hogy alig vártam.

pont arról beszéltem a cikkben, hogy egy boardwalk empire tökéletes példája annak, hogy az unalmas történetvezetés jó ürügy arra, hogy lehessen azzal dobálózni, hogy a konzumidióta kommersz barmok nem értik a nagyívű karakterdrámát és nekik csak a csimbumcirkusz való. és ilyenkor azért a bullshitmérő mutatója alaposan kiakad.

Papp Sanyi 2010.12.10. 18:31:00

@Equinoxe: Te jó ég!! És tényleg! Nagyon megöregedett. Ewan McGregor meg alig.

gunsmoke (törölt) 2010.12.10. 22:03:10

Van egy olyan sanda gyanúm, hogy a sorozat lassúságának fő oka, hogy még évad elején berendelték a második évadot és ezért nem akartak minden szennyest kiteregetni.

Egyébként az az 50-60 perc elég könnyen elment, még úgy is, hogy a zseniális felvezető epizód sem segített az íróknak a karakterek "súlyosabbá" tételében.

Egyébként J.Z: mi ez a nagy felháborodás az ellen kommentekre? Most akkor amit te mondasz az már kőbe van vésve!(?)

Megdobbent 2010.12.10. 22:21:57

Nekem siman bejott, de tudjuk, hogy JZ-vel nem azonos az izlesunk :) Ugyhogy jo ez, boven az idei meglepetest igerok feletti.

J.Z 2010.12.10. 22:51:13

@gunsmoke: az ellenvéleményekkel nincs gondom, még Thrasherével sem (azon kívül, hogy túl olcsó húzás a kommerszezés mögé bújni), a magadfajta funkcionális analfabétákkal annál inkább.

Tranceberg 2010.12.11. 07:10:48

Egyetértek a cikkel. Érdektelen ,unalmas sorozat.
Kizártnak tartom,hogy ha a következő évad is ilyen gyenge lesz az HBO berendeljen még egy évadot ennyi pénzért.

Thrasher 2010.12.11. 08:38:29

@J.Z:
hm. na jó, abban egyetértünk, hogy fasság, amikor valaki rogton azt feltételezi, ha valakinek nem tetszik egy sorozat, hogy azért nem, mert a hülyéje hentelést, frocsogő vért, meg autósldozéseket várt, és nem olyan roppant kultúrált, mint ő, aki a kimért stílust szereti, én is osztottam már le ilyenért hülyegyerekeket, DE: egyrészt azok a kommentek olyan sorozatoknál születtek, ahol pont kiütkozik az, hogy ha valaki amatőr, és valami mélynek tűnni akaró, de igazából sablonos szemfényvesztést kajál be műveletlensége miatt, másrészt (és ez a fontosabb): a kommentelők nagy részének itt se mondjuk a karakterekkel van baja (mert azt is elismerem, hogy a főszereplő messze nem a legemlékezetesebb), csak úgy nagy általánosságban vontatottságról, meg egyebekről beszélnek. amikor néha ránéztem junkien a kibeszélőre, folyamatosan akkor jottek a "na, végre tortént valami"-témájű kommentek, amikor valakit fejbelőttek... az ilyeneknek kéne belátni, hogy ez nem az a fajta maffiózóscucc, és máris nagyobb lenne a lelkesedés, mert tényleg nem tokéletes sorozat, denevicceljünk már, az átlagot hülyére veri.

koschwarz 2010.12.11. 17:03:16

kösz ezt az értékelést, már annyira nem is várom. sajnos nincs minden sorozatra időm, ami egy kicsit is érdekel, így inkább megválogatom...jövőre marad a kaliforgia, a spartacus előzmény, a game of thrones...elég is lesz ennyi :D

2010.12.11. 22:26:29

Nekem bejött, bár az utolsó két rész unalmas volt. Szerintem érezhetően tartogatják a dolgokat a második évadra.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.12.13. 19:00:59

Hú, de nem tudok egyet érteni. Párhuzamosan néztem a Swingtownnal. Na az unalmas, öncélú, semmilyen volt.

Scorsese-ék szépen fokozatosan bontották ki a karaktereket, történetszálakat, amik nagy részét szépen elvarrták a végére, illetve újakat nyitottak a következő évadra. Nem beszélve a maffia keletkezésének boncolgatásáról, illetve a körítésről. Mad Men kategória a sorozat nálam. Ez is kell a polcra.

zsof.berg 2010.12.15. 16:53:20

Mint minden sorozat, ez is van akinek tetszik, van akinek nem. Figyelemre méltó kritika, de mint olyan elég szubjektív ahhoz, hogy ne emiatt nézzem, vagy ne nézzem. Érdemes lett volna megemlíteni talán, hogy a magyar HBO január 10-től tűzi műsorra, és hogy a sorozatnak készített oldal itt található: tiny.cc/gengszterkorzo

lakzi 2010.12.19. 12:01:37

annyííííííra unom, mingyá elkezdek közbe takarítani...
süti beállítások módosítása