Egy amerikai producer szerint, ha igazán lesarkítjuk a tévéműsorok vs. reklámok kérdését, akkor a sorozatok és egyéb programok azért vannak, hogy valamivel ki lehessen tölteni a két reklámblokk közötti időt. Ezzel nagyjából arra célzott a jóember, hogy az első sugárzás esetében az igazi lóvé a hüvelygombában van, nem a Jack Bauer fogai között fityegő véres gégecsonkban.
Egy sorozat/reality a stúdiónak istenigazából csak nyűg és anyagi teher, mert a bevétel nem fedezi a költségeket: az első években fizetett licenszdíj (avagy jogdíj, amit a sugárzásért fizet az adó) nevetségesen alacsony (400 000 dollár körüli összeg már jónak számít), és mindenki csak azt várja, hogy legyen olyan sikeres terméke, amit el tud adni szindikátusi sugárzásba (műholdas és kábeles szolgáltatóknak, valamint regionális tévéknek) és külföldre, mert a pénz a gyártó felé akkor kezd el befolyni - a The Big Bang Theory (Agymenők) utósugárzási jogaiért állítólag az F/X és a TBS négymillió dollárnál is többet adna epizódonként.
A sorozatok persze az első sugárzás alkalmával is termelnek pénzt, csak éppen nem a gyártónak, hanem az azokat vetítő adóknak, mégpedig a reklámbevételeken keresztül (lásd még: kereskedelmi televíziózás). Minden év májusában kerül sor az Upfronts nevű, egyhetes médiaeseményre, melynek során a négy nagy (ABC, CBS, NBC és a Fox) valamint a CW bemutatja a reklámozó cégeknek, hogy szeptembertől mivel áll majd elő, milyen új sorozatok és műsorok érkeznek, mire lehet a dollármilliókat elkölteni. A félpreces szpotokért kifizetett összeg nagysága sok mindentől függ, de elsősorban a nézettség (a 18-49-es korosztály számai, nem az összlakosságé) határozzák meg azt, hogy mi mennyit ér.
A Forbes magazin összeállította a 2009-es évben legjobban kereső tévéműsorok listáját, mégpedig úgy, hogy megnézte: melyik főműsoridős programért fizették ki a legnagyobb összeget a cégek. Annak érdekében, hogy a lista igazságos legyen, félórás blokkokat vettek számításba (a 24 ugye egyórás, a Két pasi meg egy kicsi félórás műsor). Az adatok becsült számokból indultak ki, mert egy egyéves reklámcsomag értékét sok minden befolyásolja az évad közben is, de arra tökéletesek hogy a rangsort felállítsuk.
Az eredmény cseppet sem meglepő, a nézettségi versenyben toronymagasan vezető American Idol című énekes tehetségkutató vezeti ezt a listát is, 8,1 milliós bevétellel. Ha azt nézzük, hogy átlagosan 24 millió nézőt érdekelnek az amatőr énekesek, az összeg annyira nem is mellbevágó (egy kétórás adás 32,4 millió dollárt hoz a konyhára). Második helyen a top10 egyetlen sitcomját találjuk, a nálunk is népszerű Két pasi meg egy kicsit, ami 3,1 millió dollárt keres a maga 14,7 millió nézőjével. A dobogó alsó fokára a nézettségi versenyben nem vitézkedő, de a reklámozóknak nagyon kedves 24 áll, Jack Bauer világmegváltása 3 milliót ér meg az intimbetéteseknek.
Negyedik a Grace klinika csinos orvosnőkből és jóképű orvosokból álló gárdája, a néha giccsbe fulladó szappanopera 2,8 millió dollárt ér meg a reklámozóknak. Hatalmas meglepetésre az ötödik helyre a V című újonc sci-fi (egy nyolcvanas években készített sorozat újrája) futott be, ami ráadásul nem is teljes évados, azaz 22 epizódos sorozat még, de az ABC olyan jó marketingkampánnyal vezette fel, hogy szintén 2,8 milliót termelt. Jó, ez a remake volt a 2009-es év legnézettebb újonca a maga 14,3 milliós nyitányával, de ez az összeg így is magas.
Hatodik a nézőit folyamatosan vesztő Született feleségek (2,7 millió), hetedik a Dancing with the Stars (itthon Szombat esti láz) 2,56 millióval, nyolcadik a Lost (2,53 millió), kilencedik a veterán Survivor (2,22 millió), az első tízet pedig a Helyszínelők zárja (2,07 millió).
A kereseti lista és a nézettségi lista között van azért eltérés: a tavalyi évben például a 24, a V, CSI, a Grace klinika, a Survivor és a Lost nem került be az első tízbe, míg a Mentalista és az NCIS igen, de ez a kettő főleg az idősebb korosztályt érdekli, akikre a reklámozók már nem hajlandók ugyanannyi pénzt szánni, mit a fiatalokra, akik még nem vették meg azokat a termékeket, amiket az idősebbek már réges rég beszereztek maguknak.
korlat 2010.03.26. 10:46:45
Gringo 2010.03.26. 11:12:40
sixx · http://comment.blog.hu 2010.03.26. 11:22:25
barney's 2010.03.26. 11:24:27
perrymason 2010.03.26. 12:01:47
Itthon mi a helyzet? Itthon milyen műsorok lennének a toplistán?
Preis · http://www.glasso.hu 2010.03.26. 12:02:29
BéLóg 2010.03.26. 12:08:32
sixx · http://comment.blog.hu 2010.03.26. 12:09:52
BéLóg 2010.03.26. 12:11:24
Akkor pedig én is csodálkozom, hiszen úgy tudom, a doki az utóbbi időben mindent (na jó nem mindent de sokat) vitt...
sixx · http://comment.blog.hu 2010.03.26. 12:11:26
sixx · http://comment.blog.hu 2010.03.26. 12:12:43
arconfosom 2010.03.26. 12:15:37
A legjobb széria a világon! :)
www.youtube.com/watch?v=wO_sId4JOAg
BéLóg 2010.03.26. 12:31:30
Vagyis: Hol van Dr Ház az amcsi TV Pénzgyárban?
Certificate_of_Words · http://certificateofwords.com/word/Certificate%20of%20Words/ 2010.03.26. 12:43:24
bbenoe 2010.03.26. 12:50:30
"A szerkesztőség a kiadói vállalkozásnak az a része, amelynek a reklámok által kihagyott területet a nyomda által megkövetelt határidőre olyan tartalommal kell kitöltenie, melyet a terjesztési osztály el tud adni."
Ezt 1971-ben nyilatkozta a Stern nevű német újság híres-hírhedt főszerkesztője.
Nem egy amerikai producer.
A mondat egyébként a médiavállakozások működésének alaptörvénye.
Novi bácsi 2010.03.26. 12:51:18
Novi bácsi 2010.03.26. 12:54:17
www.hosszupuskasub.com/index.php
sixx · http://comment.blog.hu 2010.03.26. 12:59:46
mizrolist 2010.03.26. 13:08:25
arconfosom 2010.03.26. 13:11:25
itt is néztem, de az oz-ra túl sok találatot adott, de "oz s" - szuper ! Még 1x Köszönöm!!!
Jó 7végét!
bbenoe 2010.03.26. 13:48:40
De ha a nicked a korodra is utal, akkor meg tudhattad volna...
Grigorij 2010.03.26. 13:57:26
♥ Kitty ♥ (törölt) 2010.03.26. 15:27:36
ave 2010.03.26. 16:10:48
Ezt gondolom ugy erted, hogy azt hiszed, hogy tudod...
Nevermind
mizrolist 2010.03.26. 16:56:30
gitáros 2010.03.26. 17:05:51
Dr. Ház brit. Mármint Laurie.
ancsur24 2010.03.31. 14:10:40