Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mit szólnának '75-ben a 24-hez?

Mesesajt

2010. január 25. 10:30 kiricsizoltan 50 komment

Aki esetleg még nem tudná, a 2000-es évek első évtizedének végén járunk, manapság blogok, honlapok tucatjai foglalkoznak sorozatokkal, arról nem is beszélve, hogy millió sorozat készül millió témában. Úgyhogy érdekes visszaolvasni, hogy a hetvenes években hogyan birkóztak ezzel a képernyős műfajjal a magyar újságokban. Sorozatok: kicsit gyanús szó, a magyar tévések próbálták mentegetni a dolgot azzal, hogy a szórakoztatás címén oktatnak, meg hogy kedvet próbálnak csinálni az olvasáshoz, a könyvekhez, meg hogy igen, bevalljuk, könnyű műfaj, mi is nézzük, de mi nem tüdőzzük le, nem, csak a nyugatiak! Volt persze, aki egyenesen arról írt, hogy ez szemét és népbutítás úgy, ahogy van.

Pedig a sorozatok akkor sem voltak már új dolgok Magyarországon, hiszen a hatvanas évek elejétől-közepétől kezdve vásárolt és vetített a magyar televízió nyugati sorozatokat is, az Angyal nem állt meg a vasfüggönynél. Retrós bejegyzésünkben korabeli cikkekből szemezgetünk, hogyan látták a hetvenes években a sorozatokat a magyar tévések, dramaturgok, kritikusok.

1975 februárjában (szóval majdnem évforduló) az RTV szerkesztősége úgy látta, itt az idő kiosztani az észt sorozat-témában, ezért a Rádióújság február 24-i számában Sorozat (és "folytatásos") a képernyőn címmel kétoldalas tematikus blokkot szentelt a kérdésnek. Öt szerző fejtette ki a véleményét a témáról, volt köztük újságíró, dramaturg és tévés szakember, egyébként ezek a cikkek még viszonylag megengedőek és elnézőek a műfajjal szemben - még szép, hiszen mégiscsak a Rádióújságról van szó, ami alapvetően nem kritikai hetilap volt, hanem a tévéajánlókról szólt. Nem úgy Jovánovics Miklós, aki minden rosszat elmondott a sorozatkészítés divatjáról a Kritika című folyóirat hasábjain, de erről majd később, és részletesen. Ezekben az írásokban az a legérdekesebb, hogy eleve fölmerül a kérdés, amit meg is kell válaszolniuk az cikkíróknak, hogy mi a fenéért van szükség sorozatokra? Tizenhárom epizódra? Miért kell kínozni az embereket, miért nem lehet azt másfél órában letudni? És a cikkírók meg is válaszolják a kérdést, ööööö, hát azért, mert egyben leadni túl hosszú lenne, és ezért több darabba kell szabdalni. Manapság úgy vagyunk ezzel, hogy a sorozat azért sorozat, hogy sorozat legyen, nem kell ezt külön megmagyarázni. Akkoriban azonban sokan a sorozat-műfajt az újságokban folytatásokban megjelenő regények hagyományából vezették le, így adta magát a válasz, hogy a sorozat csak egy kényszermegoldás. Nemigen jutott eszükbe, hogy ez egy külön műfaj is lehet, saját szabályokkal.

Így nézett ki a Sixx-féle 'sorozathírek kávé mellé' 1975-ben (a legutolsó hír a legviccesebb):

A "folytatásos műfajnak" - ahogy ekkoriban nevezték - két alapvető válfaját különböztették meg már akkor is: azt, amiben minden epizód egy külön kerek sztori, és azt, amiben a közönség csigázása miatt a legérdekesebb résznél hagyják abba a történetet. "A magyar műsor nézője azonban a második fajtával nem találkozik; az ilyen tisztességtelen feszültség-keltéstől mindig is tartózkodtak nálunk a szerkesztők" - írta 1975-ben Sós György dramaturg, egyből el is határoldóva a tisztességtelen feszültség-keltéstől. Az állítása egyébként csak részben igaz, hiszen az Egy óra múlva itt vagyok ekkoriban már elkészült, és abban is igyekeztek a legérdekesebb résznél abbahagyni az epizódokat, még ha nem is a 24-féle addiktív epizódvégi idegszaggatásról volt szó. Az előbbi, a tisztességes típusba egyébként Az Angyal, a Minden lében két kanál, Onedin, Maigret meg társaik tartoztak, amelyek valóban nem keltettek tisztességtelen feszültséget a részek végén.

És ha már feszültségkeltés és addiktív sorozatok: "Sokan vannak különben, akik - mint nézők - a nemes szándékú, klasszikus vagy modern irodalmi alapanyagú folytatásos játékokat sem kedvelik, pusztán azért, mert viszolyognak attól, hogy negyed vagy fél éven át egyetlen sorozat »rabjaivá« váljanak." Hiába, bonyolult kor volt, bonyolult lelkű nézőkkel.

Ahogy írtuk, még a megértőbb korabeli cikkekből is inkább mentegetőzésféle olvasható ki a műfaj miatt, ami nem szégyelli magát és több részben rabolja a nézők drága idejét. Sós György is siet leszögezni, hogy "ha a látszat olykor talán mást mutat is, a vásárolt sorozatműsorok elsőrendű célja a színvonalas szórakoztatás, és korántsem az, hogy bosszankodjanak, akik egy-egy epizódot ezért vagy azért elmulasztanak."

Szóval jelszó a színvonalas szórakoztatás, ebbe a köntösbe lehetett becsavarni mindent, Simon Templartól kezdve a Princ a katonáig. Szűcs Andor, a televízió Irodalmi- és Drámai Főosztályának vezetője is írt ebbe a lapszámba cikket a magyar sorozatokról, és ő is jól belebonyolódik a szórakoztatás, illetve a népnevelés problémájába. Szóval alapvetően szórakoztatni szeretnének a magyar sorozatok (Fekete város, Őrjárat az égen), na de azért mégis társadalmi problémákra emlékeztetnek (végül is ez volt a kor jelszava), amúgy meg "velük kapcsolatos munkánk egyik célja - végtére is szépirodalmi feldolgozásokról van szó - a könyvek gyűjtésének és olvasásának serkentése". Nem rakták alacsonyra a mércét, a jó sorozatnézőből, ha minden jól megy, könyvgyűjtő lesz, úgyhogy kedves sorozatfüggő Comment:com-olvasók, nézzenek jól mélyen magukba. Hány könyvük van? 

Egyébként még Szűcs is megkülönböztet a magyar sorozatokon belül "kommersz sorozatokat", amik elsősorban mégiscsak szórakoztatni akarnak. Csakhogy a szocialista embertípus még ilyenkor sem adhatja át magát az önfeledt röfögésnek, ugyanis a műsorszerkesztők remélték, hogy "a sorozat mondanivalóján elgondolkozik a közönség". Egyszóval, egy pillanatra sem hagyták mondanivaló nélkül a nézőket. A Princ, vagy az Egy óra múlva itt vagyok sorolható többek között ebbe a kategóriába, ez utóbbi tényleg megpróbálta ötvözni a szórakoztatást, meg a népnevelést. Mindebből úgy tűnik, egy akkori tévésnek folyamatosan magyarázkodnia kellett, nehogy véletlenül rávetüljön a céltalan szórakoztatás szörnyű gyanúja.

Hírek kávé mellé 1976-ból:

És álljon itt okulásul a mostani sorozatgyártóknak és producereknek egy korabeli magyar televíziós osztályvezető hitvallása a sorozatgyártás céljáról: "Azon munkálkodunk tehát, hogy a szocialista televíziókkal közösen dolgozzuk fel a nemzeti irodalmak kiemelkedő alkotásait, s így akár tíz éven belül is egy sokoldalú televíziós "irodalomtörténettel" léphessünk színre sok millió néző előtt..."

De ígértünk ennél keményebb hangvételt, ostort, korbácsot, könnygázgránátot is. Bemutatkozás helyett indítsunk is rögtön egy gyomrossal: "A folytatásos tévéjáték igazán "időigényes" műfaj. Általában éppen az időnket veszi igénybe, sokkal kevésbé az ízlésünket, esztétikai érzékünket." Ezeket Jovánovics Miklós írta a Kritika című havilapba, amelyben 1979-ben jelent meg cikke Sorozatok a közönségre címmel, és amelyben úgy általában a sorozatokkal foglalkozik, és körülbelül abban a szellemben, ami az előbb idézett mondatból is kivehető. Jovánovics már azon is kiakadt, hogy az Onedin család már, kapaszkodjanak meg olvasóink, a tizenhatodik epizódnál tart, és még hátra van belőle tizenkettő. "Hol a határ?" - teszi föl a kérdés a kritikus, de meg is válaszolja: "Talán a csillagos ég."

Jovánovics egyébként főleg az irodalmi művek tévéadaptációira koncentrál, és a már akkor is szép számmal tenyésző "kommersz" sorozatokról tudomást sem vesz. Így mondjuk könnyű elméletet fabrikálni. Jovánovics szerint ugyanis eleve érthetetlen, hogy minek "rétessé nyújtani egy tévéfilmet", bár ötletei vannak, például sokan így pótolhatják az olvasást. Mondom, a kritikus az irodalmi művek megfilmesítéséből épít elméletet, így mindezt visszaolvasva tényleg röhejes, hogy azért nézne bárki is Lostot, mert lusta elolvasni a... mit is? Úgyhogy jön is gyorsan a második elméleti gyomros, mielőtt felocsúdnánk az elsőből. "Maximalizmusra való törekvés nélkül is nyugodtan kijelenthetjük, hogy a nagy szériájú tévésorozat eleve hamisítvány, amelyet az különböztet meg egyéb műalkotások lekoppintásától, hogy emezt tiltja a törvény, amazt meg közömbösen elnézi."

Mások ezt úgy hívják, adaptáció, de sebaj, legyen ez a végszó, annak pont jó.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Véé 2010.01.25. 11:07:08

@LouiS: Hisz magyar, mint mindenki.

Pikk Dáma ♠ 2010.01.25. 11:11:19

ez férfimunka volt, gratula:)
mennyit változott a világ 75 óta, elképesztő. ennyi idő alatt pl én is felnőttem:))

tisztességtelen feszültség-keltés lenne részemről, ha megkérdezném, hogy most akkor mi van? ez volt az utolsó?

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2010.01.25. 11:12:46

Hogy maradhatott ki a felsorolásból A Tenkes kapitánya?

"Ez volt a Magyar Televízió első[2] és egyik legsikeresebb filmsorozata."

hu.wikipedia.org/wiki/A_Tenkes_kapit%C3%A1nya

dupi 2010.01.25. 11:14:37

"Hol a határ?" - teszi föl a kérdés a kritikus, de meg is válaszolja: "Talán a csillagos ég."

:D

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2010.01.25. 11:16:24

@nyomasek_bobo: persze, de én külön sorozattörténetet nem akartam írni, csak azokat írtam bele, amiket a cikkekben valamiért emlegettek. pl a borsot sem nagyon emlegették, pedig az már ekkor régen elkészült.

Kuruttya 2010.01.25. 11:18:22

Nem is bánom hogy nem éltem akkor :))

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.01.25. 11:19:02

"kedves sorozatfüggő Comment:com-olvasók, nézzenek jól mélyen magukba. Hány könyvük van?"

Hát nekünk úgy kb. 500 + még amennyi dobozban van a két évvel ezelőtti költözásünk óta :-) No meg van ugye könyvtár is...

Pikk Dáma ♠ 2010.01.25. 11:23:22

ja, hát könyv az van nálam is szép számmal, de be kell, hogy valljam, javarészt commentcom előtti időkből... attól még ér?:)

H1N1kóbászt 2010.01.25. 11:24:32

Már az eleje nem stimmel a cikknek, mivel a 2010-es évek elején járunk. A 80-as évek 1980-ban kezdődött, a 90-es évek 1990-ben, a 2000-es évek 2000-ben.

H1N1kóbászt 2010.01.25. 11:27:48

A japánok méhekről szóló rajzfilmsorozata nyilván a Maja, a méhecske volt.

simon says: 2010.01.25. 11:32:16

ha a szocialista idoszakbol olvasok-latok valamit, gorcsbe szorul a gyomrom, pedig csak 20 evet toltottem benne. mondjuk arra jo a multba tekintes, hogy felfedezzem; barmilyen mai szar (pl. az elmult 20 ev ugy egeszeben) meg mindig jobb, mint ami elotte volt!

Flankerr 2010.01.25. 11:38:37

15 év (1993-2008) aktív vonatozás miatt több száz saját, még több örökölt könyv, elolvasva több mint ezer. Aktív sorozatfüggő (2006) korom óta kb. 20 könyv, (sokat ajándékba), mind olyan amit majd elolvasok. Sőt, perverz módom havi (Aranysas) és negyedéves (Regiment) magazinra is van előfizetésem. Viszont a friss sorozatrészeket fialló időszakban sokkal kevesebbet olvasok mint máskor. Sajnos.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.01.25. 11:52:22

Nekem is rengeteg könyvem van, nem is tervezem, hogy abbahagyom a "gyűjtést":) Viszont olvasni fáradtan vagy munka közben nem tudok, tévézni meg igen. És mivel dolgozó nő vagyok (vagy mi a szösz), gyakrabban vagyok fáradt, mint nem az olvasáshoz - sajnos.

Jovánovics igen vicces dolgokat nyilatkozott:))) Megbotránkozni egy Onedin családon:DDD

kacsasult 2010.01.25. 11:55:52

@H1N1kóbászt: nem írta rosszul a posztoló, de neked is igazad van. valóban az évtized végén járunk (ami ugye 2001-ben kezdődött és idén fejeződik be), de elkezdődtek a 2010-es évek is (amelyek 2019-ig tartanak). nem túl bonyolult, de sokan összekeverik.

dukeekud 2010.01.25. 11:57:55

Megneznem milyen arcot vagna egy akkori kritikus,visszamenve az idobe,bemutatnanak nekik egy mai gyozike,benko,vagy fekete pako showt. :)
"na errol irjal kritikat,ezt illeszd be az elmeletedbe" :) :)

elkepzelem hogy a hatvanas hetvenes evekben ahogy gyozike visit a tv-ben,zebra csikos ruhaban:) a part elit pedig a ruszkikkal egyezkededik a tv szek haz elleni nuklearis csapasrol.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.01.25. 11:58:21

@kacsasult: Most őszintén: számít ez valamit a cikkel kapcsolatban???

Pikk Dáma ♠ 2010.01.25. 11:58:27

@simon says:: azért én nem egyszerűsíteném le ennyire, vannak dolgok, amik most szarabbak, mint akkor (a szinkron, pl:)).
tévéjátékok, sorozatok: színvonalas magyar termést nemigen tud felmutatni az elmúlt 20 év. vagy ha tud is, jóval kevesebbet, mint kellene.

stoppos76 2010.01.25. 12:06:58

Sokan elismerték, hogy rossz évben ünnepeltük az ezredfordulót. Mondjuk mindannyian egy jóval csöndesebb műsorsávban. :)

bbenoe 2010.01.25. 12:08:12

Mit tudok rosszul?
A sorozat egy reklámhordozó: arra találták kis, hogy ne 90, hanem 1000 percig nézze a néző, és hogy ugyanazzal az infrastruktúrával (színésszel, hírnévvel, stb) nagyságrenddel több bevételt lehessen csinálni.
A szoc tévé meg többféel ideológiai köretben átvette, nehogy má' rosszabb legyen, mint a kapitalista, aki lelkesen rohadt, ugye, továbbá mijen lyól lehetett pártkonform üzeneteket közvetíteni, ha már reklámot nem volt szabad.
Erről se a cikkben, se az eddigi kommentekben nem esik szó, vagy nem értem.

sanya64 2010.01.25. 12:12:17

"Falk Miksa (Pest. 1828. október 7. – Budapest. 1908. szeptember 10.), író, politikus, az MTA tagja, Peter Falk amerikai színész dédapja..."
(Wikipédia)

:)

Gukker 2010.01.25. 12:29:32

Ajánlom a Gyula Vitéz télen-nyáron c. filmet. Ebben a témában elmond mindent az akkori idők sorozatairól. Priceless!

Ainult Mina 2010.01.25. 12:37:55

"itt az idő kiosztani az észt sorozat-témában"

Ezt nem értem. Milyen észt sorozat volt a tévében?

Mitya Ivanov 2010.01.25. 12:42:16

az biztos, ha olyan igazi jó, olvasható, érdekes cikk van a CC-n, akkor azt kiricsiz írta

opcsi 2010.01.25. 12:45:06

Hol a határ? A csillagos ég. Jah, 1966, Star Trek :D

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.01.25. 12:45:08

@Gukker: Bizony-bizony, kultfilm. Kár, hogy a legutóbb, amikor leadták a tévében (én meg felvettem), felcseréltek benne két tekercset, így egy kicsit tarantinós lett az idővonala :-)

Abrash1965 2010.01.25. 12:46:39

Sok méter könyven van, még több visszament a könyvtárba, de nem is vagyok c.com olvasó rendszeresen, sem sorozatnéző.
Funny világ volt, többet kéne tudni a mai kölköknek róla.
Viszont volt Olcsó Könyvtár 3 Ft / könyv. (kenyér ugye 3,60). MEg volt Európa Kiadó világirodalom.
A nép jobb híján olvasott, ma a kisebb ellenállás irányában győzizik. Kiröhöghetjük persze a részben (muszáj?)vonalas, részben a témával nyilván nem találkozott esztéták stb irományait, de az én mosolyom nem őszinte..
Nem beszélve arról, hogy ez a mai iromány ugyan lehet pontos reflexió a mai dolgokra, 30 év múlva ez is röhejes lesz.

Pikk Dáma ♠ 2010.01.25. 12:51:38

@kiricsizoltan: na, nem válaszolsz? mikortól fogunk hiányolni téged?:(

Flankerr 2010.01.25. 12:57:13

@Gukker: @Fedor:
Egyetértek, 2 éve néztem meg a filmet és ledöbbentem, mennyire ütnek ma is egyes jelenetei, mondatai.. És hogy már ekkor mennyi, a mai sorozatokra, a szereplők közötti médiafelhajtásra, és sok egyébre vonatkozó eseményt, fordulatot látott előre a rendező/író..

alasehir 2010.01.25. 13:05:25

@Nadine: Fiatalok lévén nem értitek a fő problémát. Az akkori felfogás szerint (és van benne valami) egy ember nem "lógott" a tévén, ha mégis, szégyellte. A sajtóban, a médiában az a réteg, amely most Maunikasót, "Józsibarátot" néz, egyáltalán nem kapott szót.
Nem volt az olyan rossz, gondoljatok bele!

Nade 2010.01.25. 13:06:02

Péter Falk persze, hogy magyar! Az is jellemző a hazai, akkori (és jórészt mai) médiára, hogy mennyire eltitkolták, milyen közvetlen rokoni kötelék van Falk Miksa és Peter Falk között. Nehogy véletlenül büszkék lehessünk még 1 valami miatt a magyarságunkra!

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.01.25. 14:07:46

Jó cikk. Árulj el egy műhelytitkot, honnan, hogyan bányászod elő ezt a töméntelen mennyiségű archív anyagot?
Oké, hogy könyvtári raktárak, meg szkennelés, de pl. előre nem tudhatod, hogy "hmmm, a 75-ös rádióújságban biztos duplaoldalon írtak az okosok a sorozatokról, mindjárt kikérem a raktárból", csak úgy, hogy ha valami miatt már átnézted, és becsillagoztad, hogy "Oké, fél év múlva kb. lesz időm írni erről egy cikket"

Szóval: műhelytitkokat!!! ;)

Martian (törölt) 2010.01.25. 14:20:51

@alasehir: Vagyis ha az akkori átlag műsorszínvonal kb. 100-as IQ-ra volt belőve, a mai (kertévék) ehhez képest kb. 75-ösre.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2010.01.25. 14:22:19

@Hamlet: :)) rátapintottál a probléma lényegére, amivel én is szembesültem, mikor elkezdtem retró dolgokkal foglalkozni. hogyan lehet megkeresni abból a hatalmas méretű digitalizálatlan kásahegyből (az összes régi újságra gondolok Népszabótól Filmszínházmuzsikán keresztül a Lányok Asszonyokig és a Füles magazinig) a nekem fontos cikkeket? merthogy nincs digitalizálva, tehát nincs keresőkérdés, ami kidobná, hogy 79 nők lapja, február.

de a műhelytitkot nem árulom el :D azért titok

Euthimia 2010.01.25. 14:26:30

@Hamlet: igen, ez a kérdés merült fel bennem is elsőre amikor a cikket olvastam. jó cikk amúgy! nagyon. egyébként én igenis vásároltam már könyvet sorozatos/comment:com-os élmények hatására, amikor elkezdődött a Flash Forward promo a sorozattervről egyből megkerestem és megrendeltem a könyvet. :) az más kérdés, hogy a sorozat olyan amilyen azóta... :) és ott a tru blood könyvsorozat is, itt sorakozik a polcon elolvasásra várva...

Tesveer 2010.01.25. 14:42:01

Ez semmi extra, csak a szokásos idegenkedés az új dolgoktól. Eleinte hajlamosak az emberek csak a negatívumokat kiemelni, sőt túlhangsúlyozni őket. Aztán a többség megszokja, és belátja hogy nem is rossz az, sőt(most nem a Győzikére gondolok). Meg persze van egy réteg, aki csak azért sem hajlandó erre, és körme szakadtáig védi az igazát.

Az évtizedes dologban meg H1N1-nek van igaza. Mivel nem olyan formában használjuk mint az évszázadot/ezredet, ezért az első évtized már bezony véget ért. Ez van, lehet pityeregni.:-)

szamarhegy 2010.01.25. 14:44:28

@simon says:: Az olvasás sokkal hangsúlyosabb volt, a sorozatokban pl. Onedin, Colombo, Derrick sokkal inkább a sztori, mint a történet nélküli, gyors, szinte villlódzó vágásokkal operáló képi világ dominált, mint a mai sorozatokban (tisztelet a kivételnek, mert az is van bőven :). Kevesebb tv, több olvasás, több beszélgetés, nem hiszem ez bárkinek is a kárára vált volna, a sok-sok magyar irodalmi mű feldolgozásról már nem is beszélve. A csúnya szockóban, egy tízezres nagy falu mozijában alapoztam meg a 60-as, 70-es évek európai filmművészetéről szerzett tudásomat, sok ma már alternatív kategóriába eső filmet néztem meg egy 'falusi' moziban, ma pedig csak a legnagyobb magyar városokban vetítenek un. művészfilmeket. A lényeg, hogy egészében nem, de részleteiben sok mindent átmentettem volna abból az időből,legelőbb persze a kedves hozzátartozókat...

mbenedek 2010.01.25. 14:45:20

6000-7000 kötetünk van :)

mbenedek 2010.01.25. 14:48:09

És mellé kb. 2500 eredeti DVD...
A sorozatokat évadonként 1-nek számolva

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.01.25. 15:06:58

@alasehir: Örülök, hogy "lefiataloztál", de nem vagyok biztos benne, hogy talált:)

Értem. Nekem mindig az volt az álmom, hogy itthonról dolgozhassak. Mivel (legalább) ezt meg tudtam valósítani, tévét is nézhetek annyit, amennyit jólesik. Ha már gyerekkoromban jól megtiltották. Viszont az általad említett műsorokat nem nézem.

gitáros 2010.01.25. 15:27:52

Jovánonvicsnak tök igaza volt. Én ma sem értem, mi a jó a cselekmény nélküli, és döntő többségükben szemmel láthatólag futószalagon gyártott, minden eredetiséget nélkülöző rágógumi-szaroknak.

És az időszámítás, ha már állandóan előkerül:

I.sz. 1. január 25. és i.e. január 25. között pontosan kettő év van, mert nulladik év nincs. Mivel ez tény és nem vélemény kérdése, eszerint az évtizedek, évszázadok logikusan a "kerek" évszám utáni első évvel kezdődnek.

Ettől még hátköznapi használatban nyilván értelmesebb a másik felfogás, de ezen vitatkozni hülyeség.

gitáros 2010.01.25. 15:30:18

@gitáros:
Namégeccer.
Szóval NEM kettő, hanem csak egy év van isz. 1. és ie. 1. között, mert nulladik év nincs... Ez van, rutinosan kivontam a plusz egyből a mínusz egyet, holott e konkrét esetben pont nem így működik a dolog.

lmntn 2010.01.25. 16:55:06

Tudom, hogy az rádiósorozat, de mi a helyzet az akkor már az egycsilliomodik résznél tartó Szabó családdal? Az is sorozat volt...

KékFény6 2010.01.26. 01:16:32

@gitáros: Ez csak megállapodás kérdése. Ha úgy állapodunk meg, hogy az első évtized csak 9 évből állt "technikai okok miatt", akkor teljesen rendben van, hogy a 2000-es évek első évtizede 2000-2009 között van. Pl. a 90-es évek alatt is 10 évet értünk, de nem 1991-2000 között, hanem 1990-1999 között. Vagy te 2000-et is a 90-es évekhez sorolod?

Dark Wolf 2010.01.26. 07:48:49

Nem hiszem el egyszerűen, hogy amikor valaki leírja a posztban az "évtized" szót, akkor nincs az az isten, hogy valaki el ne kezdjen magyarázni, hogy még nincs vége az évtizednek/vége van az évtizednek. Százszor lement már ugyanez a párbeszéd, ami itt is megint 5-6 kommenten át, már a tökünk tele van a témával, mindkét meglátás érveit hallottuk, legyen már elég! Most két éven át ez lesz??
süti beállítások módosítása