Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Kiakadtak egy realitytől a bikfalviak

2010. január 12. 13:12 kiricsizoltan 62 komment

Emlékszünk még arra, amikor a kolumbiaiak tiltakoztak amiatt, mert a Senorita Szöszi című reality "hamis képet fest az országukról"? Persze, megértettük a kolumbiaiak felháborodását, meg gyatra is volt a Senorita Szöszi, de hát egy kicsit úgy volt vele az ember, hogy Dél-Amerika messze van, és addig örüljenek Kolumbia lakói, amíg nem készít valaki tényleg valóságos dokut az országukról, mert azt se tenné zsebre a helyi országimázs központ. Most viszont a magyarok kerültek a célkeresztbe, egy háromszéki falu lett az az "egzotikus" helyszín, ahol a román Antena 1 nevezetű csatorna egyik reality-produkciója játszódott. A Bemutatlak a szüleimnek című reality minden epizódjában más szerelmespár szerepel, akik bemutatják párjukat szüleiknek, a december 17-én adásba kerülő részben egy "bikfalvi fiú" mutatta be a barátnőjét szüleinek.

Hozták is a kötelező kliséket, ahogy egy valóságshow-ban kell, a falu lakossága meg persze kiakadt, merthogy ez nem is a valóság, az ő falujuk nem ilyen, ráadásul a filmben szereplő boltos azt állítja, a tévések kérték meg, hogy játssza el, hogy nem tud románul. Egyébként félreértés ne legyen, semmi meglepő nincs a felháborodásukban, nem mindenki Győzike, hogy kifejezetten élvezze, ha hazudoznak róla. "A fájdalmas mindebben az, hogy néhány embernek sikerült a falut egy elmaradott, kőkorszaki, idiótákkal tele településnek beállítani."

De lássuk inkább a teljes MTI-hírt szó szerint:

Hivatalos bocsánatkérésre szólítanak fel egy román magántelevíziót amiatt, hogy egy székelyföldi falu életét "valótlanságshow" keretében torz formában mutatta be. Az erdélyi Krónika arról írt: a Kovászna megyei Uzon önkormányzata az Országos Audiovizuális Tanácshoz (a romániai ORTT) és a kormányhoz fordult, hogy hivatalos bocsánatkérésre szólítsák fel az Antena 1 tévécsatornát, amiért torzítva mutatta be a községhez tartozó Bikfalvát.

A televízió december 17-én főműsoridőben sugározta a Bemutatlak a szüleimnek című műsorát. Ez arról szólt, hogy a bukaresti lány és a bikfalvi fiú össze akar házasodni, de előtte a lány és szülei ellátogatnak a háromszéki faluba.

Csakhogy a valóságshow-nak nevezett műsor hemzsegett a valótlanságoktól - állítják a helyiek. Szerintük maga a történet is hazugság volt, ugyanis a műsorban szereplő bikfalvi Horváth családot nem ismerik a faluban, a jeleneteket a településen működő egyik panzióban forgatták. Ráduly Istvánt, Uzon polgármesterét és a falu lakosságát az háborította fel, hogy az adásban a fiktív bikfalvi családon keresztül ferdítve mutatták be a Világörökség címre pályázó, kúriáiról híres festői falut.

Az adásban a lány szülei szekérrel érkeznek a faluba, mert - mint elhangzott - másként nem lehet megközelíteni a települést, a tanult fővárosi lány pedig kénytelen öt kilométert gyalogolni a legközelebbi üzletig. Márpedig a faluban egymástól néhány száz méteres távolságra vannak a boltok - hívják fel a figyelmet a település lakói. Ugyancsak az látszik kiderülni a műsorból, hogy a boltban, majd később a sepsiszentgyörgyi szállodában - ahol a bukaresti szülők megszállnak - senki nem beszél románul, ami szintén nem jellemző. A szereplők a farakás tetején keresik a térerőt, holott Bikfalván nincsenek ilyen gondok.

Ráduly István nyílt levelében úgy fogalmazott: aggasztó, hogy a tévéadó elferdíti a tényeket nézettsége növelésének érdekében, a hamis jelenetek ugyanakkor súlyosan sértik az egész vidék magyar lakosságát. Közlése szerint azt kérik, hogy ugyancsak főműsoridőben, hasonló terjedelemben készítsenek tárgyilagos riportot, valós képet mutatva Bikfalváról és környékéről. A polgármester szerint csak ilyen módon orvosolható az okozott erkölcsi kár.

Az epizód megtekinthető itt.

 

Két bikfalvi lakos észrevételei itt olvashatók.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leiter Jakab · http://leiterjakab.blog.hu 2010.01.12. 13:43:49

Ez most komoly, hogy valótlanságokat mutatnak be a román tévében? Egy reality show-ban? Tiszta szerencse, hogy nálunk ilyen nem fordul elő!

◄ViZion 2010.01.12. 13:45:12

Mielőtt annyit mondanék Bik-makk... első-e?
Az agymo-show-kat ki a fene nézi? Annak a közönségnek úgyis mind1 mit mutatnak, valszeg a talponálló és a lakásuk 200m-es körzetét úgysem haggyák el.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2010.01.12. 13:45:24

@Leiter Jakab: el kéne olvasni az első mondatot. meg amúgy is.

monostoriferi 2010.01.12. 13:59:22

bár a filmet nem volt türelmem megnézni, a posztban van egy apró hiba. azt írjátok: "a filmben szereplő boltos azt állítja, a tévések kérték meg, hogy játssza el, hogy nem tud magyarul".

a második, boltos képen látható felírat tanúsága szerint a csaj románul nem tud. amúgy miért ne tudna egy székely nő magyarul? az viszont tény, hogy Háromszéken sokan rosszul – sőt vannak olyanok, akik egyáltalán nem – beszélik a románt (erre van utalás a szöveg második felében). bocs a szőrözésért.

az Antena 1 egy borzalmas televízió, gusztustalanok a műsorai, most a románok hamis magyar-képére játszottak rá! a tulaj, Dan Voiculesu - a Kozervatív Párt kiagyalója - egy rafinált, VC Tudor babérjaira törő sovén tekergő.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2010.01.12. 13:59:33

@monostoriferi: bocs, ez sima elírás volt, rögtön javítom.

Alex3000 2010.01.12. 14:00:21

Én egy Magyar Parlamenti "reality show-ra" lennék kíváncsi....

celebtemető 2010.01.12. 14:13:28

@Babu2000: ...és akit kiszavaznak, annak örökre takarodnia kell a magyar közéletből, és a jövőben semmilyen közfeladatot nem láthat el és tölthet be. Ezt tuti nézném, sőt, még lelkes szavazó is lennék! :)

gelsystem 2010.01.12. 14:14:35

valótlanság-sÓÓÓÓ

kborzy 2010.01.12. 14:16:09

@Babu2000: Nincs az a hülyeség ami ne lenne igaz tehát az tényleg reality show lenne...

v2peti 2010.01.12. 14:20:49

Jó nagy botrányt kell csapni, hátha akkor páran ellátogatnak Bikfalvára, és látják, hogy mégsem olyan elmaradott egy hely.

Ejoy 2010.01.12. 14:42:17

Képes voltam megnézni tekerésekkel ezt a szemetet.
Nem kezdenék románozásba, mert felesleges, de ez gusztustalan. Nyilván való, hogy egy átbaszás az egész!A kamu mamiról annyit, hogy magyarul egy épkézláb mondatot nem tudott elmondani, de románul mint a szél. Mutasson már valaki nekem ilyen idős magyar nénit aki így beszél románul! És ez csak egy momentum, sorolhatnám még..

Moldován Csaba · http://www.not-like.blog.hu 2010.01.12. 14:49:53

A Bikfalva Tour szóvivőjeként visszautasítom azokat a vádakat, amik arról szólnak, hogy mindezt a cirkuszt csak azért csináltuk/csináljuk, hogy felhívjuk magunkra a figyelmet és így hozzunk újabb látogatókat a térségbe.

Bikfalva Télen 3 napos élmény utazásainkra most kedvező feltételekkel 39.999 forint / fő / út áron előfizethet a bikfalvatours.com címen.

IHCS 2010.01.12. 14:53:14

Szerencsére éppen tavaly nyáron jártam Bikfalván.
Szuper hely, gyönyörű református templommal és meglepően színvonalas kulturális programmal. Mindenkinek csak ajánlani tudom.

pudliho 2010.01.12. 15:18:15

a farönkökön azért áll a csaj mert csak ott megy fullon az N-es wifi :-)

fabot 2010.01.12. 15:23:24

Szerintem nem kéne tiltakozni azért, mert azt állítják, hogy nem tudnak rományul ;)

bozoa 2010.01.12. 15:33:50

Jártam már Kovásznában és úgy láttam az "itthon maradt" magyar vidék jelentős része jóvan elmaradottabb és ami még fájóbb, a hazai viszonyok sivárabbak mint odakint.
De azért az is elgondolkodtató, hogy a nézettség növeléséért egy kereskedelmi adó torz képet fest egy kisebbségről, annak lakókörnyezetéről, életviteléről. Aki látott akár egy Győzike-show részt, az tudja miről beszélek. Ha mi fel vagyunk háborodva hogy torz képet adnak a Háromszékről, akkor miért nem hallok arról hogy akárki beperelte volna az RTL Klubot a roma kisebbség megtévesztő, egyben előítéleteket gerjesztő bemutatása miatt?

zolika78 2010.01.12. 15:34:51

Szánalmas ez az egész...
De a legszánalmasabb az, aki elhiszi, hogy a valóságshow a valóságot mutatja...

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2010.01.12. 15:36:12

@bozoa: nem perelték, de egy időben jelentek meg cikkek erről. györgy péter pl irogatott, meg egy tévéműsorban is kioktatta győzikét.

Szanaszét Szolizott Szilikonos Szőke 2010.01.12. 15:36:31

Én Sepsin voltam nyáron, és ez egy nagy baromság. De mit várunk? Szlovákia szerint fegyverkezünk, Románia szerint elmaradott a magyarlakta rész, amúgy meg:

kepfeltoltes.hu/100110/europe.hungary_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

és erről ennyit :D

bozoa 2010.01.12. 15:37:20

@kiricsizoltan:
Vannak még őszinte emberek, akik ki merik nyitni a szájukat... Utánanézek.

pakesz (törölt) 2010.01.12. 15:46:45

eleve az hogy felhaborodtak adja meg az okot a rohogesre :)))
szoval kikerik maguknak hogy a bolt az nem 5 km -e van? meg az hogy a farakas tetejen van csak terero?

de az amcsi tinik vagyont felemeszto 18 eves partijan rohogunk mi? az is ugyanaz a szeria...

hivjanak oda dokumentumfilmeseket(nem a Borat felet!!!) de akkor azt senki nem is fogja megnezni

2010.01.12. 15:49:12

Bezzeg a civilizált moldva, meg havasalföld... :)

KCB 2010.01.12. 16:25:21

Azoknak akinek készül az ilyen film tökmindegy mit látnak.

pittiman 2010.01.12. 16:25:27

Hihetetlen. Román tv. Amíg kolozsvári barátnőm volt nekem is ezeket kellett néznem. De van még megcsalást lebuktatós só, meg van győzike só is, csak ott Vali Vijelie a főszereplő, és amikor ezek mennek senkihez semmit nem lehet szólni. azaz lehetett, mert ez az eset 3 éve volt, akkor a házban tartózkodó 3 magyar és 2 román személy is megszűnt létezni, és drukkoltak, hogy bukjon le a szemét kurva, aki megcsalja a fiúját. De van román zene tv is. Meg a fél ország megtanult mexikóiul a mexikói sorozatokból. Volt két csaj, aki a spanyol nyelvtudásával vetekedett, és az egyik mondta, jó, de én nem sak tv-ből tanultam, én jártam tanárhoz.

Amúgy tényleg nagyon sok székely nem tud románul. Van olyan, hogy a kolozsvárpn tanuló magyar szakos bölcsész egy bérletet nem tud megvenni, segítség kellett neki hozzá. Ezt egy székely mesélte nekem, aki tud románul. De olyannal én is találkoztam, személyesen, hogy egy srác azt se tudta megkérdezni, hogy itt van-e ez vagy az, és segítséget kért a barátnőmtől. Pedig ez minden nyelv tanulásánál a 2-3 óra anyaga.

De senki se értse félre, a só rettenetes, sajna ilyenre buknak a román tömegek. Meg az undorító neonszínű festékekre, nagy üvegfelületekre, és a szar zenére. A tragikus közízlés állapotáról árulkodjék ez a videó, egy nagyon menő énekes szper klipje:

www.youtube.com/watch?v=9UnqKJ_Sp74

Wolfram 2010.01.12. 16:35:34

két éve egy külföldi rendezvényen beszélgettem egy kazah újságírónővel, ők meg Borat miatt voltak kiakadva.

amit szabad Jupiternek...

egyébként nekem úgy tűnt, mintha a 80-as években forgatták volna. az exkluzív román család környezete a gyerekkoromat idézte. persze a laptopot leszámítva.

Wolfram 2010.01.12. 16:41:30

@pittiman: nekem mondjuk tetszik, hogy a balkáni népeknél a népzenéjük ennyire áthatja a popkultúrát. nincs ez másként a délszlávoknál sem, plavi orkestar, bijelo dugme, srebrna krila, bár azok igényes rock zenét játszanak (az általad belinkelt román énekes meg tényleg inkább a lakodalmas rock kategória)

pittiman 2010.01.12. 16:50:16

@Wolfram: igazad van, pl én az albán zenében szeretem ezt, a tallava kategóriát, vagy a bolgár cigány folkpop szintois-klarinétos cuccokat, meg van nekem ilyen kazettám, ilyen manele, (amit belinkeltem stílus), sőt, egy román ismerős ajánlásával ilyen buliban is voltam, kurva jó is volt, a szív alakú rózsaszín asztalkák ellenére is. csak az a bajom ezzel, hogy minden szám ugyan olyan, éente kb 5-6 album jelenik meg egy énekestől, a válogatás lemezeket pl. mp3 cd-n adják ki soxor. Meg a tv-ben szintén volt egy műsor arról, hogyan készül egy ilyen szám. összeült két ilyen cigánygyerek, és 10 perc alatt kész a tuti sláger. Valamint az is baj, hogy ezek nem román vagy cigány népzenei elemek. Összeszedik az r'n'b hip-hop számokat, török arab dalokat, és ezekből az elemekből lesz valami. a zdob si zdub. na abban román elemek vannak, az fasza is.

És mindezzel említendő rianon egy olyan pozitívuma, amit semmilyen nemzeti érzelmű nem tagadhat: Az általam fent belinkelt faszi Vajdahunyadi. tehát most minket boldogítana ezzel a rettenettel.

pittiman 2010.01.12. 16:54:15

pl itt a brandy nevű banda száma, és az eredeti arab. ez semennyire nem román vagy cigány ez egy az egyben lenyúlás. www.youtube.com/watch?v=HZntrfnYq2E
www.youtube.com/watch?v=NZbgM4BRQ6k

Leiter Jakab · http://leiterjakab.blog.hu 2010.01.12. 17:38:40

@kiricsizoltan: Bocs, másodszor is elolvastam, de nem látom, hogy mi a baj a kommentemmel, de elnézést kérek, ha megbántottalak, nem volt szándékomban. A cikk helyenként ironikus volt, én meg azt hittem, hogy a kommentem is az. Nem ellened vagy a cikk ellen szólt volna az irónia, sajnálom, ha így jött ki - utólag egy poénnak szánt dolgot magyarázni a legrosszabb dolog a világon, úgyhogy inkább nem kezdem el fejtegetni, hogy szerintem mi volt a kommentemben a vicces.

pilóta 2010.01.12. 17:59:07

nem kell pánikba esni, forgatni kell egy dokuentumfilmet bikkamakkafalváról, és le kell adni! Az meg, hogy nem beszélnek románul??Miért kellene egy magyarnak románul beszélni??, a román beszéli a magyart???
Miről beszélünk??

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2010.01.12. 18:04:27

@Leiter Jakab: akkor én bocs, azt hittem, hogy félreolvastad a bejegyzést, és azt hiszed, h mi itt szörnyülködünk, hogy nahát milyen realityk vannak :) de akkor ezek szerint nem így értetted.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2010.01.12. 18:09:17

@pilóta: "Miről beszélünk??"

tök másról beszélünk :D

azt, hogy úgy állítják be, mintha a magyar boltos nem tudna románul, maga a bikfalvi polgármester és maguk a helyiek kifogásolják. belinkeltem mindkét cikket.

Alil 2010.01.12. 18:10:29

@◄ViZion: egyetértek, de tényleg felháborító, hogy Románia évtizedekig szándékosan nyomorban tartotta a magyarlakta településeket, most pedig pofátlanul elmaradottnak csúfolja őket... ez az ami fájdalmas ebben... és akkor egyesek felháborodnak az Árpádsáv meg a Nagy-Magyarország-térkép látványán... pedig ezen az ellentéten a politika, akár az Unió is sokat segíthetne, de van nekik jobb dolguk úgy látszik...

Pipas 2010.01.12. 18:42:24

hát én meg azt mondom, ha a rományoknak nem tetszik erdélyország, akkor akár vissza is adhatná nekünk. hogy rohadjanak meg!

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.01.12. 18:55:50

Nem vagyok egy nagy irredenta, de azért az felháborító, amit a románok művelnek az erdélyiekkel. A falvakat le se szarják, pusztulásra van ítélve majdnem mind.
És ha nem tud románul? Magyarlakta terület, örüljenek neki, hogy ilyen gyönyörű vidéket "megkaptak". Nem tudom, de valahogy az ilyenektől mindig kinyílik a bicska a zsebemben.

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.01.12. 18:59:35

@Alil: hozzáteszem, kurvasokra mész az árpádsávoddal meg a nagy-Magyarország térképeddel.. az aztán orvosolja a problémát, hogy neonáci egyenruhában vonulsz a pajtásaiddal.... nevetséges, már megbocsáss... előre szólok, hogy mielőtt hazaárulózol, olvasd el egyébként, hogy mit írtam az előző kommentben.

Mangerd 2010.01.12. 19:08:37

A műsor végén azért a teljesség kedvéért nem valami jófajta román (esetleg orosz) pezsgővel ünnepelik a nászt, hanem egy igazi Törley-vel (Charmant Doux természetesen) :)

Viszont azért is látható volt, hogy a boltos kislány tényleg helybéli a többi szereplővel ellentétben. A többiek ugyanis úgy beszéltek magyarul, mint én románul ha elém teszik fonetikusan... (viszont románul perfektül tud még a nagymami is)

Hogy kulturálisan mennyit ártott vagy használt a térségnek és az erdélyi magyarságnak az kérdéses. De politikai szempontból érdekes, hogy egy országos adón mutatják be, hogy az ország egyes ("elmaradott") részein nem értik meg az állam nyelvét.

Mitya Ivanov 2010.01.12. 20:25:59

jó ez.
román egy olyan nép, ha negatív képet lát valamiről, amiről lelke mélyén tudja, hogy nála pozitívabb, és emaitt van róla negatív képe, akkor az számukra pozitív kép lesz. Nem tudom érthető e?

halfevil333 2010.01.12. 20:26:47

A feleségemmel már jártam Bikfalván, ajánlom mindenkinek, csodaszép és kedvesek az emberek.
Ha magyar szót hallanak, kalapot emelnek az öreg székelyek, mindenki köszön és mosolyog. Ha nyaralni akartok, hagyjátok náluk a pénzetek, igen nagy a csóróság és nem árt nekik egy kis reklám! Amúgy a pisztráng és a békacomb kihagyhatatlan! :)

ebenbry (törölt) 2010.01.12. 21:08:37

Azért az elmaradottságról elmond valamit, hogy a Borat film kamu kazah putris jeleneteit nem Románia magyarlakta vidékén forgatták, hanem igazi románok közt.
Bikfalvának kívánom, hogy látogasson oda sok magyar turista, román tévések meg minél kevesebben.

Vkat118 2010.01.12. 21:57:29

Én nemrég szilveszterezni voltam kint Romániában és nem a magyar faluk a leggázabbak, sőt! Kb a sorrend:
Német falu
Magyar falu
Román-magyar vegyes
Nagyromán falu 2x annyi zászlóval mint ahányan ott laknak.
Cigányok
Tasnád melletti cigánygettó (Afrikát bejártam, de ilyet még ott sem láttam!)

Abban van valami, hogy rosszul beszélnek az ottani magyarok románul, de középfokon beszél mindenki.

Unerwünschter Gast 2010.01.12. 22:01:11

Csak azt nem tudom, hogy a bikfalvi család miért egy panzióban lakik?

Egyébként a nyáron ugyanebben a panzióban laktunk. A térerő kifogástalan volt. Ezt nem kevés pénzünk bánta.

Vkat118 2010.01.12. 22:06:26

Mellesleg rendben van az az ország a kisebbségek védelmét illetőleg, ahol indokolt ott kétnyelvű minden. 80%+ magyar helyeken pl csak magyarul vannak kiírva a feliratok, a helyi tescoban románul be se mondják az akciókat stb. Senki nem néz le vagy szól be azért, hogy magyar vagy. (Szlovákiával ellentétben, ahol nem csak elhallgatott gyűlölet van hanem nyílt is mindkét oldalon.)

Érdekes, hogy a helyi székelyekkel, magyarokkal, románokkal beszélgetve a történelemről azok voltak többségben akik azt szeretnék, hogy Erdély egy külön ország lenne, mert szerintük mind két oldalról csak ki voltak használva mindig. És viszonylag jól kijönnek egymással, évszázadokig együtt éltek. Együtt utálják a Bukaresti parasztokat)

Unerwünschter Gast 2010.01.12. 22:20:12

Az sem világos, hogy ha Sepsiszentgyörgyön szálltak meg a szülők, hol szálltak le a vonatról. Sajna rossz helyre kattintottam, így nem tudtam elolvasni a helység feliratát.

És miért nem Bikfalván szálltak meg? Az sem indok, hogy a forgatáshoz lefoglalták az egyiket. Van még kettő. És az egyik tulajdonosa a tetejében még román is.

csatoimi 2010.01.12. 22:25:22

@Slaydo: Mi is pont ugy utaljuk a romanokat, mint egy szlovakiai magyar a szlovakokat. Vagyis, minden elnyomo, betolakodo nemzetet utalunk.

Unerwünschter Gast 2010.01.12. 22:45:14

@Unerwünschter Gast:

Azt hiszem, sikerült beazonosítani. Kilyén határában lehetnek, a Kökös-Sepsiszentgyörgy közötti úton. Oda ér be egy Uzon felé menő alsórendű út, amit a Google nem is jelöl, de az ottani viszonyokhoz képest meglepően jó minőségű.

De miért nem Sepsiszentgyörgyön szálltak le a vonatról?

Unerwünschter Gast 2010.01.12. 22:51:36

Azt hiszem tudom hol van a hely. Kilyén határában, a Kökös-Sepsiszentgyörgy úton. De hol szálltak le a vonatról. Kökösről az út egyenesen megy Sepsiszentgyörgyre, a vasút elmegy Uzonig és onnan megy Sepsiszentgyörgy felé.

Kb. 10km-rel elöbb leszállni és gyalog menni oda, ahová a vonat is elvinne, nem vall nagy bölcsességre.

Mangerd 2010.01.12. 23:58:27

@Slaydo: Nem tudom te a "mindenki" és a "középfokon" szavakon mit értesz. De biztosan nem azt, amit általában értenek rajta. Ez olyan mintha kijelentenéd, hogy a 80-as évekre Magyarországon mindenki középfokon beszélt oroszul...
Mert ha olyan helyre mész (pl határmente, Szórvány) akkor lehet, hogy mindenki felsőfokon beszél románul, magyarul meg a középfok alját súrolja. Ha meg olyan helyre mész (pl Székelyföld) akkor a Buna Ziua-nál többet csak néhányan fognak tudni, akiknek munkájuk miatt szükségük van rá. És még egy alapfokot se ér el a többség román nyelvtudása... (Viszont az ilyen helyeken teljesen visszafordul a világ rendje a régi kerékvágásba és a román anyanyelvű sajátja el a magyar nyelvet akár erős középfokú szinten is)

Valószínűleg nem éltél ott, ha szerinted "rendben van az az ország a kisebbségek védelmét illetőleg". (bár tény, hogy a szlováknál jobb a helyzet, és 90 óta sokat javult, de még messze nincs rendben)
Mellesleg Romániában nincs Tesco! (Cora meg Metro van, de azok se 80%+os helyen)

Vkat118 2010.01.13. 00:54:19

Mangerd:
Nagyváradi, nagykárolyi, székelyudvarhelyi magyarokkal beszéltem ők a saját bevallásuk szerint olyan közép és felső szint között beszélnek románul. Értelem szerűen ellenőrizni nem tudtam, de tényleg mintha kicsit lassabban és máshogy beszélnének.

Tényleg nem éltem ott, de míg Szlovákiában érezhetően megfagyott a levegő amikor kiderült, hogy magyar vagyok és egy panzióból még el is hajtottak amikor meglátták az útlevelem addig Romániában mindenki segítőkész és kedves volt. Még 20% magyar helyeken is minden kivan írva magyarul is azonos betűmérettel. És míg szlovákiában a magyarok akikkel beszéltem határozottan utálták a tótokat, romániában az eléldegélünk együtt választ kaptam szinte mindenkitől.

"Helyi" tesco alias (székelyudvarhelyi) Kauflandben voltunk.

2010.01.13. 01:06:13

Nahát-nahát. Ott ilyen a mónyika-só. Lehet van józsi barátjuk is. :)

Énszóltam 2010.01.13. 02:26:29

Régi mániááám tankkal átmenni romániáááán...

TFL · http://civilzone.eu 2010.01.13. 04:30:25

Annyit azért a valóság(show) kedvéért illik megjegyezni, hogy a műsor - katasztrofális volta mellett - nem elsősorban a magyarokat és Bikfalvát mószerolja, hanem a vidéki vs. fővárosi életmód mélyröptű összevetésének gondolatára épül, ezt elemzi joshibaráti entellektüell mélységekben. Az más kérdés, hogy ehhez az egyik legfejlettebb és legkönnyebben elérhető falut szemelték ki ahol a 400 lakosra 3 panzió is jut (nyilván, oda volt könnyebb eljutni a stábnak is meg volt hol megaludni :):):) és nyakam rá, hogy a Bikfalván egy főre eső GDP a budaőrsi közelében lehet) egy mondjuk dobrudzsai vagy észak-moldvai eldugott porfészek helyett. Az meg hogy magyar falut választottak, az igazi "ínyencsége" a műsornak, a leghülyébb bukaresti is elismeri, hogy az erdélyiek meg a magyarok jobban élnek, sőt, ezzel példálóznak, meg oda járnak nyaralni. A forgatás helyszínéül szolgáló panzió honlapjának vendégkönyvében is a legtöbb bejegyzés románul van (sic!). A szekér meg csak hab a tortán egy olyan országban, ahol a koldusnak is van autója...

TFL · http://civilzone.eu 2010.01.13. 04:32:43

bár az is igaz, hogy Sepsiszentgyörgy belvárosából (100 ezer+ lakos) csak pár hónapja tiltották ki a szekereket a helyiek komoly ellenkezése mellett...

Picurigor 2010.01.13. 07:37:08

A románok egy megbízhatatlan élősködő népség. És ezt tőlünk nyugatabbra is tudják.

Bár én sosem voltam egy sovén irredenta, de egyszer talán leszünk annyira erősek, hogy vissza tudjuk szerezni az elcsatolt területeinket, és visszaállítjuk a mesterségesen eltorzított etnikai arányokat.
Végül is a török is csak 150 évig volt itt...

Kodomo 2010.01.13. 09:03:53

(Nyugaton azt is tudják, hogy a magyarok is egy megbízhatatlan, sovén, irredenta, balkáni népség.
A románoknak viszont van egy nagy barátjuk: a franciák. Talán mert a francia (kül)politika teljesen rokon a románnal, sunyi, önző, becstelen, hazug nacionalista.)

Wolfram 2010.01.13. 10:14:22

azért a derrick zenéje sem volt rossz. sorry, csak ezt dobta ki a google:

video.xfree.hu/?n=szilvia108%7Cb0bd4e53ddadef8439dff0a4e99baf34

L.Botond 2010.01.13. 12:47:15

Itt van a fent emlitett Bikfalvi Téglas Panzióról egy rövid filmecske. www.youtube.com/watch?v=lJroog0xUiU
süti beállítások módosítása