Nem tartom magam nagy vátesznek, de amikor tavaly az NBC bejelentette, hogy nem engedi el a Tonight Show műsorvezetői székéből felálló Jay Lenót, hanem ad neki egy saját műsort este tíztől, ami "nem egy hagyományos talkshow lesz", akkor megmondtam, hogy ha egy évadot megér a kezdeményezés, nagyon fogok csodálkozni. Úgy tűnik, nem kell felhúzott szemöldökkel közlekednem, mert az NBC végre valahára belátta, hogy a kísérletet bebukták: Leno költözik vissza 11:35-re.
Ben Silverman, az NBC szórakoztató főosztályának vagy mijének az előző feje találta ki még korábban, hogy mi lenne, ha az este tízórás sávban vetített heti sorozatok helyett egy talkshow menne a tévében, a megszokott 11:35-ös időpontnál másfél órával hamarabb. Azzal érvelt, hogy Leno a legnépszerűbb talkshow-házigazda, és ugyan a fizetését talicskával tolja haza, de még mindig olcsóbb lenne, mint heti öt drámát finanszírozni, melyek között úgyis lenne bukás, és akkor lehetne újabbakat keresni, plusz költségekbe verve a csatornát, stb.
Papíron persze ez jó ötletnek tűnt, csak nem vett figyelembe két dolgot: az egyik az amerikai tévénézők zombisága, azaz az a tény, hogy az ország beállt arra, hogy hétköznap este 8 és 11 között a három nagy networkön sorozat és reality megy, utána jönnek a helyi hírek, majd az esti talkshowáradat (Late Show, Tonight Show, Kimmel, Fallon, Ferguson, stb), a másik pedig az, hogy a helyi adók (az amerikai networkök helyi adóknak adják át a műsorukat) nagyon nem fognak örülni annak, hogy a számukra legjövedelmezőbb esti híradó elé egy kipróbálatlan formátumot tesznek, aminek a nézettsége potenciálisan nem éri majd el egy krimisorozatét - ez pedig a híradó alatt sugárzott reklámpercek értékesítése miatt igen lényeges.
Az indulás persze jó volt, kiváló nézettség az első héten, ment is mellkasveregetés az NBC-székházban, csak azt nem tették hozzá a dologhoz, hogy a premierhét a hivatalos tévés évad kezdete előtt volt, így amikor megjelent az igazi konkurencia, Jay műsora már nem nagyon érdekelt senkit. Az NBC marketingesei nyáron a reklámpercek értékesítésénél az 1.5-ös ratinget lőtték be realisztikus célnak, azaz ennyit garantáltak a hirdetőknek, és ugyan ezt Leno éppen hogy teljesíteni is tudja, de ez a felvezetés agyonvágta a helyi híradók nézettségét.
Tavaly az eleve válsággal sújtott amerikai gazdaság sokkal inkább odafigyelt minden fillérre amit megkereshetett, így különösen nagy érvágásként élték meg az NBC partnerei, hogy a hírműsorok korábban 3.0-ás felvezetése a felére csökkent, a nézők maradtak az ABC vagy a CBS helyi kiadásánál, mert a felvezető műsor egyszerűen jobb volt, mint az NBC-n (Mentalista, CSI-franchise, Castle, stb.) Egyes adók 50-60 százalékos bevételkiesésről számoltak be, és egyre nagyobb volt a felzúdulás a műsorszerkezet miatt.
A háborgásnak pedig úgy látszik, most lett eredménye, mert a New York Times információi szerint a téli olimpia közvetítésének befejezése, azaz március 1. után Jay visszaköltözik 11:35-re, és műsora hatvan perc helyett csak félórás lesz. Utána jön majd a Tonight Show Conan O'Briennel 12:05-től, és az estét hajnali egy órás kezdettel zárja Jimmy Fallon, aki a legnagyobbat szívja a három műsorvezető közül. Kíváncsi vagyok, hogy a felszabadult öt estére milyen sorozatokkal jön majd elő az NBC, és arra is, hogy visszakerül-e a Law&Order SVU este tízre, oda, ahova való, és ahol eddig jól teljesített.
A tanulság persze az, hogy járt utat járatlanért soha, ha van egy jól bevált, évtizedek óta működő struktúra, amit nagyon okos emberek a profit maximalizálásának érdekében dolgoztak ki, azon nem szabad ennyire drasztikusan változtatni. A fentiek esetleg megfontolandók lehetnének a műsorstruktúrájukat havonta váltogató hazai tévék számára is: az állandóság (és a pontos műsorkezdés) hosszú távon kifizetődőbb, mint az állandóan ide-oda pakolgatott műsorok, melyeket a nézők egy idő után nem hajlandók követni.
debry 2010.01.08. 12:40:43
Lezuzius 2010.01.08. 13:19:28
agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.08. 13:21:58
Ezzel csak elodázták a dolgot, nem? Hiszen Leno visszavonulása megint előkerül majd egyszer. Vagy ezt most teljesen jegelték?
sertésmájkrém 2010.01.08. 13:27:58
2010.01.08. 13:31:37
"you know how it is with cable channels like HBO, Showtime, NBC.."
sepsta75 2010.01.08. 13:32:25
Donnie_ · http://www.donnie.blog.hu 2010.01.08. 13:46:23
A Zucker-Silverman (őt pár hónapja kirúgták)-Bromstad fémjelezte döntéseknek köszönhetően az NBC az utóbbi években közröhej tárgya lett, az iparágon belül is. A mostani, Leno-t kivesszük a főműsoridőből spekulációk (ezt jó eséllyel hamarosan tényekre lehet javítani) rendkívül örömteliek, az már más kérdés, hogy ismét nagy szarba kerülnek miatta: ha Jay március 1-vel kerül át új időpontba, nem lesz egyszerű majd betömni a 10 órás spotokat.
Dave_hu (törölt) 2010.01.08. 14:26:20
ave 2010.01.08. 14:50:45
Aha, persze. Gondolom a TV feltalalasa ota ez a musorstruktura van...
Egyebkent sok betegsegrol lehet egy ilyen posztbol is tajekozodni.
"Hirado alatt reklampercek" - ez tenyleg kiraly lehet. :/ Vagy hogy a Tonight nem is tonight, hanem Yesterday.
Erdekes, "valahogy mashogy csinaljatok ti ezt Amerikaban"
Stagyar-zil-Doggo 2010.01.08. 14:56:31
NocadLee · http://nocadlee.hu 2010.01.08. 17:17:12
Soha nem kapsz el élve! (törölt) 2010.01.08. 17:44:14
ttswcob 2010.01.11. 13:22:23