Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Tényleg, Ki vagy Doki?

2010. január 06. 10:33 Hamster 47 komment

Aki figyeli a külföldi csatornákat, találkozhat rajtuk egy "Doctor Who" című sorozattal. Aki figyeli a Hogyvolt-ot, szintén találkozhat egy "Doctor Who" című sorozattal. Előbbi színes-szagos, pergő és akciódús, utóbbi fekete-fehér, lassú és kicsit régimódi. Gyakorlatilag egy közös szereplőjük van, az is egy nagy kék fadoboz. Namármost bármely más hasonló esetben az ember nyugodtan kiindulhat abból, hogy remake-ről van szó, a stúdiók fékezett fantáziájú próbálkozásáról arra irányulóan, hogy a meglevő copyrightból újabb pénzt csináljanak egy régi ötlet XXI. századi eszközökkel való megvalósításáról (Battlestar Galactica, Bionic Woman). Nos, a Doctor Who-val más a helyzet: a mai részek ugyanannak a sorozatnak egyenes ági folytatásai, ugyanazzal a főszereplővel. Hogy ezt hogyan sikerült a BBC-nek megvalósítani, arról szól ez a bejegyzés. Az első rész a klasszikusnak tartott - 1963 és 1989 közötti - korszakról szól az alapvető fogalmak tisztázásával, a második az első nekifutás földbeállásáról, és a 2005-ös reboot-ról. Remélem, nem lesz nagyon száraz; spoilerként annyit elárulhatok, hogy jelen írásban szerepel Ridley Scott neve, a Simpsons, a Pink Floyd, de még a Family Guy is. Ebből a listából talán az is kiderül, hogy a Doctor Who-t sosem szabad teljesen komoly sci-finek venni. Hiszen angol ;)


A harmadik Doktor 1973-as főcíme, az azóta klasszikussá vált "slit-scan" effekttel

1963-ban járunk. A Beatles kiadja első albumát, James Bond épp csak elkezdte meghódítani a világ mozijait, Martin Luther King elmondja híres "I have a dream" szónoklatát, Amerikában megjelenik az első X-Men képregény, Olaszországban megalapítják a Lamborghinit. Eközben Londonban a BBC azzal küszködik, hogy az 1955-ben az ITV által elindított független (kereskedelmi) televíziózás elszívja a nézőket. Igyekeznek minél több korosztályt megszólítani, ennek keretében egy olyan műsort keresnek szombat délutánra, a sport- és a popműsor közé, ami egyszerre szól e két adás célcsoportjaihoz, pluszban pedig még a gyerekeket is a katódsugárcső elé képes csábítani. Egy egy évvel korábbi tanulmány szerint az akkoriban első aranykora végefelé járó sci-fi erre alkalmas eszköz lehetne - Sydney Newmannek, a BBC drámákért (nem a klasszikus görög, hanem tévés értelmben) felelős vezetőjének talán emiatt olyan ötlete támad, hogy gyártsanak sci-fit az említett szombati teaidei adáshöz. De "rovarszemű idegenek ellen harcoló repülő csészealjak" helyett próbáljanak inkább valami időutazásosat kitalálni.

A Doktor

Sydney Newman azonban nem író volt, hanem inkább producer, ezért több szakemberrel is konzultált. Végül C.E. Webber és Donald Wilson közreműködésével kialakult egy rejtélyes időutazó idegen alakja, aki utazásai során olyan kalandokba keveredik, melyekből a gyerekek tanulni is tudnak - hiszen a stílust végülis tudományos-fantasztikusnak hívják...


A hobó, a ficsúr és a morgós nagypapa, azaz a második, a harmadik és az első Doktor

Hogy a főhős nem egy szép és bátor ifjú férfi lett, hanem egy morgós öregúr, részben azért történt, hogy az idősebb tévénézők felé is nyissanak. Erre volt némi remény, mert felmérések szerint a sci-fi-ket még az is nézte, aki nem szerette őket. Igazi családi tévézésre volt kilátás - amennyiben sikerül eltalálni az arányokat!

A Doktor az eredeti tervek szerint nem emlékezett volna, honnan jött, és ki is ő, ez az évek folyamán úgy módosult, hogy ő egy Time Lord, aki elégedetlen volt fajának "be nem avatkozó megfigyelő" hozzáállásával, ezért ellopott egy időgépet, és azóta csavarog vele. Csavargás közben persze állandóan sikerül belekavarnia a történelem eseményeibe, ami miatt felváltva halálra akarják ítélni, illetve saját világa, a Gallifrey elnökévé. Utóbbi jellemzően jobban szokta aggasztani, ami abban nyilvánul meg, hogy még messzebb fut a sajátjaitól, mint egyébként.

És ezzel el is értünk egy igen fontos részlethez: hogy a Doktor fut. Gyakran és sokat. Amikor pedig valamiért nem tudott elég gyorsan futni, akkor...

A Doktor regenerálódik

Ez az, ami lehetővé teszi, hogy a sorozat főszereplője mindig ugyanaz az alak legyen: ha a Doktort baleset éri, vagy már olyan öreg/frusztrált a színész, hogy nehezére esik a szereplés, a renegát Time Lord új testben él tovább. Ez gyakorlatilag egy új humanoid formát jelent, egy új embert; nem csak új arccal, de új szokásokkal, új stílusérzékkel és új hozzáállással a dolgokhoz. Csak az emlékek és a tudás marad meg, bár regeneráció után egy ideig néha ezek is szabadságra mennek.


Az első Doktorból második lesz az 1967-es The Tenth Planet utolsó, elveszett (erről később még szó lesz) részének véletlenül megmaradt utolsó jelenetében

A Doktorok közti különbségek néha elég élesek, ez főleg azokban a részekben szokott előjönni, amikor találkoznak régebbi/újabb önmagukkal (mert egy időutazós sorozatban ezt is meg lehet csinálni). Az Első (William Hartnell) egy morgós, gyakran arrogáns öregember volt. Vele ellentétben a Második (Patrick Troughton) egy vicces nagybácsi, aki problémamegoldásként néha leül a földre, és furulyán valami gyerekdalt játszik. A Harmadik (Jon Pertwee) szintén idősebb figura volt, de az előzőekkel ellentétben a "vagány nagybácsi" típus, aki ritkán bukkan fel családi eseményeken, de akkor nagyon jó sztorikat mesél arról, hogy hogyan harcolt a Tengerészetnél. Ő volt a "James Bond Doktor", akinek dögös kocsija volt, és aki néha nem az eszével járt túl az ellenségen, hanem egyszerűen ledzsúdózta. A Negyedik (Tom Baker) egy elszállt, ugyanakkor mindenből viccet csináló kalandor volt, aki máig a legklasszikusabb Doktornak számít. Ötödik (Peter Davison) hozzá képest egy empatikus alak volt; bár némileg hiú, de azért aranyos. A Hatodik (Colin Baker) a sorozat gyors leépülésének jelképe lett, ízléstelen ruháival és erőszakos stílusával (amit persze nem a színész talált ki). Helyette gyorsan behozták a Hetediket (Sylvester McCoy), akinél meg átestek a ló túloldalára: egy bűvésztrükökkel szórakozó bohócot játszattak vele. Ezt észre is vették, ezért elkezdtek több mélységet adni a karakterének, de eddigre a BBC-nek elege lett az egészből, és inkább nem rendelt be több évadot. Nyolcadik (Paul McGann) csak egy 1996-es "tévémoziban" szerepelt, de mivel a hardcore rajongók ki voltak éhezve új Doctor Who kalandokra, sok könyv, hangjáték és rajongói történet főszereplője lett.


Tizedik éppen Barcelonába akar menni. Pontosabban a Barcelona bolygóra, ahol a kutyáknak nincs orra.

Az "új" sorozat Christopher Eccleston-t hozta Kilencesként: egy bosszúval teli, de a Negyedikhez hasonlóan szórakoztatóan őrült figuraként. Hozzá képest Tizes (David Tennant) elég sokat örökölt az Ötödikből, plusz elég sok új tulajdonságot hozott ahhoz, hogy a Doktor alakja igazán új életre keljen. Ő volt az első Doktor, aki valódi halálként élte meg a regenerálódást, és küzdött ellene, igyekezett elkerülni. Tizenegyesből (Matt Smith) még csak körülbelül egy percnyit láthattunk, az ő kalandjai 2010 tavaszán kezdődnek; egyelőre történelemtanárnak öltözött emósra hajaz. Mindenesetre ő is más, mint elődje.

A jármű

A később zseniálisnak bizonyuló döntésekről utólag mindig csak legendák maradnak tények helyett, de állítólag a kék rendőrségi telefonfülke ötlete úgy merült fel, hogy az időgép formájának kitalálására irányuló sikertelen megbeszélés után az egyik résztvevő hazafelé menet meglátott egy ilyet. Korábban szó volt arról, hogy nem fogjuk látni magát a járművet, és arról, hogy ne csak időben, hanem az űrben is képes legyen utazni nevezett járgány, hogy a kalandok még sokszínűbbek lehessenek. Valaki erre bedobta, hogy mivel nincs pénz látványos díszletekre, legyen az a fedősztori, hogy a gép mindig a környezetébe simulva álcázza magát. Nem tudni pontosan, kinek volt az ötlete, de ez az álcázóberendezés aztán rögtön az első részben "elromlott", innentől kezdve az ötvenes évekből származó rendőrségi fakabát elindult a vizuális ikon státusz felé.


John Cleese egy 1979-es részben műalkotásként lelkendezik a véletlenül egy művészeti gallériában landolt időgépről 

A telefonfülke persze igazából nem maga a hajó, csak a kinézete. A "Time And Relative Dimensions In Space (TARDIS) 40" típusú szerkezet belseje ugyanis egy másik dimenzióban van, ez csak a kijárata abba a világba, ahol éppen landolt. Köznapiul ezt úgy mondják, hogy belülről nagyobb, mint kívülről, aminek a felismerése most már negyvenvalahány éve running gag azon szereplők számára, akik bejutnak. A rajongók persze vérre menő vitákat folytatnak arról, hogy pontosan hány kiló az idő- és űrgép, illetve hogy hány szobája van, de a sorozat báját pont az ilyen homályos, bármikor továbbkavarható részletek jelentik. No meg az, hogy ez a hajó igazából egy elavult ócskaság, ami állandóan elromlik, és gyakran nem ott és akkor materializálódik, ahol és amikor kellene.


A TARDIS némi barkácsolás után alkalmas még a londoni forgalomban való közlekedésre is!

Ezzel az elemmel a készítők elérték, hogy a főszereplőket különösebb magyarázat nélkül bármilyen szituációba be lehet dobni, nem kell elmagyarázni, hogyan és miért kerültek oda. Ráadásul ez újabb komikus és/vagy drámai elemet hoz a történetbe, mondaná a bennünk lakozó Réz András, hiszen tényleg elég vicces egy olyan idő- és dimenzióugró űrhajó, amit többek közt egy biciklipumpával kell irányítani, ami állandóan kigyullad, vagy egyszerűen csak cserbenhagyja a Doktort. Mindezeken túl a hajó a kezdeti "ez csak egy öreg gép" állapotból eljutott oda, hogy kiderült róla, igazából nem is gép, hanem telepatikus életforma-szerűség, hangulatokkal és érzelmekkel.

Az útitársak

A kalandhoz kevés egyetlen szereplő: mindig kell valaki, aki bajba kerül, és akit meg kell menteni - vagy aki időnként maga menti meg a Doktort. Ez eleinte családi allegória szintjén volt jelen: volt egy anyafigura, egy erős férfi, és egy gyerek, aki hülyeségeket csinált. Később az erős fiatal férfi mellett egyre gyakrabban miniszoknyás, vagy legalábbis szűk ruhákat hordó és/vagy látványos dekoltázsú fiatal nők jelentek meg.


Az ötödik Doktor éppen haldoklik, bár nem éppen rossz környezetben

Persze a rajongók tagadják, hogy ez valaha is a legkisebb hatással lett volna tévénézési szokásaikra :) az új sorozatban pedig igyekeztek eltávolodni ettől az elemtől.

Az ellenségek

Mint korábban írtam, Sydney Newmann egy ismeretterjesztő jellegű sorozatot szeretett volna, csak valaki "elszúrta". A második részhez (itt a "rész" egy több adásból álló, összefüggő mini-sorozatot jelent) ugyanis egy Terry Nation nevű írótól rendeltek egy történetet, aki gyerekkorának második világháborúval kapcsolatos félelmeit egy "Dalek" nevű ellenfél megalkotásával írta ki magából. A népszerű tévhittel ellentétben azonban eme ellenfél kinézetét nem ő alkotta meg, hanem egy Ridley Scott nevű fiatal tervező.


A negyedik Doktor éppen nem tudja eldönteni, mitől féljen jobban: az eldugult lefolyótól, vagy a Dalekektől

Na jó, a végén nem ő alkotta meg (mert épp nem ért rá), hanem egy Raymond Cusick nevű illető, aki állítólag csak a szörnyek mozgásának jellegét akarta volna a főnökeinek egy sószóró segítségével demonstrálni, de valahogy úgy alakult, hogy a végén az egész jószág egy nagy, guruló sószóróra hasonlított. Hogy aztán a sugárfegyver mellé ki (és miért) tette oda a vécépumpát második karként, azt már senki se meri bevallani :) Mindenesetre minden várakozás ellenére a Dalekek azonnal sikeresek lettek, és nem kicsit: szabályos Dalek-mánia alakult ki, ami odáig fajult, hogy időnként politikusok Dalek-nek nevezték ellenfelüket, DeGaulle-t Dalek-ként ábrázolták karikatúrán, és 10 megkérdezett gyerekből 9 tudta helyesen azonosítani a Dalek-okat, ezzel túltéve bármelyik közszereplőn. A sorozat azóta sem szabadul tőlük: bár a Doktor már tucatnyi alkalommal megsemmisítette a Dalekokat - hol űrhajón, hol valami bázison, hol a szülőbolygójukon, hol a Föld felett keringő űrhajókon, London légterében, vagy éppen a Medúza-ködben - mindig visszajönnek, mert vissza kell jönniük.

Persze más ellenségek is jöttek; az örök második helyezett a Cyberman (egyes fordításban Kibember, másikban csak simán Kiborg). Ők vászonba csavart, fejükön lámpát viselő, kezükben hősugárzót hordozó, hülyén beszélő statisztikából mára tényleg dögös gyilkosokká alakultak. Ennek ellenére a sorozat igazi specialitása, hogy teljesen hétköznapi dolgokból ijesztő veszélyt tud csinálni, legyen az kirakati bábu, szobor, kisgyerek, vagy éppen zsírégető táplálékkiegészítő (!). Sőt, igazából ezek az igazán nyomasztó részek, nem a vécépumpás tankok...

Kulturális hatás

Ez az, amit nehéz megmagyarázni. Maga a sorozat gyerekműsorként szerepelt a BBC büdzséjében, emiatt a produkció rendelkezésére álló összegnél még talán a Szomszédok költségvetése is magasabb lehetett, ez pedig elég gyakran vezetett "Pirx kapitány szindrómához" (=olyan díszlet, jelmez, kellék vagy kosztüm felbukkanása, ami mellett nehéz a történetet komolyan venni). Ennek ellenére több generáció nőtt fel a sorozaton, ami annyira az angolszász kultúra része lett, hogy amikor a Metropolitan Police tiltakozott az ellen, hogy a BBC levédette a kék rendőrbódé jogait, a bíróság a BBC javára ítélkezett!

Millió helyen találkozhatunk Doctor Who utalással, leggyakrabban a Negyedik Doktorral kapcsolatban. Csak pár példa: a Simpsons több részében is felbukkan Tom Baker figurája a hosszú sállal, akárcsak a Family Guy-ban, lásd fentebb. A TARDIS szerepelt Iron Maiden lemezborítón, a sorozat főcímzenéje felbukkant Pink Floyd koncerteken, feldolgozta az Orbital és a KLF is. Parodizálták a Saturday Night Live-ban, és sokszor utalgatnak rá más sorozatokban, ha időutazásról van szó.

Legközelebb valahonnan innen folytatjuk...

Fotók: Doctor Who Image Archive, (C) BCC

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Olman · http://szofejto.blog.hu/ 2010.01.06. 10:45:28

Köszi az írást, épp most tervezem megnézni a modern Doki kalandjait - jó tudni az előzményekről.

Egyébként ez a mondat valahogy befejezettnek tűnik nekem (mi az, hogy "elnökké ítélni"):
"Csavargás közben persze állandóan sikerül belekavarnia a történelem eseményeibe, ami miatt felváltva halálra akarják ítélni, illetve saját világa, a Gallifrey elnökévé."

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.01.06. 10:52:24

@Olman: Úgy, hogy nem kérdezik meg, hanem megmondják, hogy "te vagy az elnök, ha nem fogadod el, mész a levesbe". A megoldás pedig az, hogy kinevez egy helyettest maga mellé meghatározatlan időre, és gyorsan elhúz. The Five Doctors, 1983.

is 2010.01.06. 11:07:58

@Hamster: a megoldás nyelvtanilag egy másik szórend:

Csavargás közben persze állandóan sikerül belekavarnia a történelem eseményeibe, ami miatt felváltva halálra, illetve saját világa, a Gallifrey elnökévé akarják ítélni/tenni"

De persze a poszt jó, kösz.

Hegyi 2010.01.06. 11:17:36

Minden tisztelet a Doktornak, de azért nem olyan nagyon jók a sztorik, bár szoktak lenni egész jó részek is, szóval kár, hogy nekünk nincs ilyenünk.

Mitya Ivanov 2010.01.06. 11:19:17

ezt minimum ketté kellett volna vágni, de biztos jó, majd otthon elolvasom. Régen a sky channelen néztem 13 évesen, de a fura hangulaton kívül nem éreztem mást.

Syndney Newmann-> őt biztos nem így hívják

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.01.06. 11:23:39

@Mitya Ivanov: Ha az elgépelést így kiszúrod, akkor biztos nem lehet túl nehéz olvasmány :)

szarazpezsgo 2010.01.06. 11:25:01

köszi az írást. várom a folytatást, hátha meg tudsz győzni, hogy belenézzek :-)

Dzsini 2010.01.06. 11:33:27

Én épp a 4. doktornál tartok a régiek újranézésében (és mellette a hangjátékok hallgatásában), jó látni egy ilyen cikket online :) (még jobb, hogy nincs tele tárgyi tévedésekkel)
Főleg, hogy néhány jómunkásember aktívan készítgeti a magyar feliratokat a régi részekhez, így mások is élvezhetik a történeteket.

Májusra pedig várjuk Matt Smith részeit, a trailer egész pörgős lett :)
www.youtube.com/watch?v=qndn1WnP3xM
(ha már a BBC oldalán országon kívülről nem engedik megnézni)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.01.06. 11:37:27

Látom, az End of Time másokban is mély nyomot hagyott...

Köszi, jó kis poszt, bár elég tömény. Nekem sok újat nem tudott mondani, másfél éve rá vagyok cuppanva a sorozatra, de a nagyközönségre ráfér egy kis 'awareness raising'.

Ngyon jó kis sorozat ez, főleg az új részek,(a régit nehéz komolyan venni, bár poénnak néha nagyon jó)de fontos hozzátenni, hogy mennyire fontos eleme a humor és az "angolság".(ezt a kötelező ütődöttségen kívül néha kicsit túl öntudatosan is csinálják, pl:
[alien nézelődik a Földön]
"So this is Great Britain, and beyond the sea is Great France and Great Germany, right?"
[Doktor]
"No, that's just France and Germany. Only Britain is Great"
:-DDD )

Nagyon szerethetőek a figurák, és ha a sci-fi vonal néha recseg is, hatalmas lelke van a sorozatnak, és jól esik ezekben a Jackbaueres időkben egy valódi, keményvonalas pacifista sorozatot látni.

Nagyon várom, mit kezd az új producer a sorozattal, meg az új dizájnt is, majd kilyukad az oldalam...

"Allons-y!"

Pipas 2010.01.06. 11:43:12

Láttam felvételt egy élő show-ról. Hihetetlen volt, ahogy az 5-6 éves gyerekek sikoltozni kezdtek amikor a doktor bevonult a széksorok között. Tényleg nem hittem volna, egész Beatles rajongó hangulata volt a dolognak.

Dzsini 2010.01.06. 11:45:05

AKI MÉG NEM LÁTTA AZ END OF TIME 2. RÉSZT, AZ VIGYÁZZON, SPOILER MEG ILYESMIK!

...

@Yarner: hát igen, az End of Time utolsó fél órája volt a jutalomjáték Tennant számára, nagyon eltalálták a prófécia beteljesítést is, és az utolsó szavakat is. Ami viszont furcsa volt, hogy RTDről azt írták előzetesen, hogy azt mondta: minden alapvető változtatást visszaforgat, és úgy engedi át a kormányt. Ehhez képest mégsem engedték újra szabadon az Időurakat. Viszont a TARDIS (legalábbis kívülről) visszaalakul az első doktoros kinézetre :) (az ajtón ott a címerpajzs)

balra 2010.01.06. 11:53:44

Láttam régen a filmet, a Doktor Who és a Dalekok volt a címe. Asszem a HBO-n nyomták. Fogtam a fejemet nagyon. Lehet, hogy nem jött át akkor a brit humor, de azóta sem merem újra megnézni.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.01.06. 11:56:52

@balra: Nem, fogalmazzunk inkább úgy, hogy az a film sz*r volt :) Úgymond nem is része a kánonnak, abban ember a főszereplő, és tényleg "Who" a családneve, meg ilyenek.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.01.06. 11:59:54

SPOILER ALERT!
bocs...

@Dzsini:
Ezen én is tűnődtem, de tény hogy ezen kívül (szinte) minden szálat lezárt. Talán jusztis csinálta, ha már úgyis kiszivárgott, hogy visszajönnek az Időurak, mindenki arra számított, hogy ők is fognak rendet csinálni. Hát nem...
Mindenesetre River Song is jön a köv szerzonban, nagy kihívás lesz Moffatnak hogy elfogadtassa a rajongókkal, hiszen már meg van írva, hova fog kilyukadni a Doktorral, és sokan előre utálják... (nekem tetszett ugyan).
Messze van az az április...

@Hamster: Gondolom lesz még szó a spinoffokról is. Jack Harkness és a Torchwood megérdemelne egy külön posztot is akár, már csak a szexuális témák miatt is, asszem ebben világelső.

Pipas 2010.01.06. 12:00:38

Ja, jut eszembe, sokan nem tudják, hogy miért a 'who'. Merthogy a bemutatkozás átalában így szokott menni:

- I'm the doctor.
- Doctor who?
- Just doctor.

volt ilyen is:
- Doctor of what?
- Doctor of everything!

ancika75 2010.01.06. 12:07:57

Én láttam a Torchwood-ot.Van valami vonatkozása a Dr.Who?sorozathoz nem?Egyébként szörnyű volt a Torchwood.(Lehet én vagyok konzervativ,mert nem fogadom el a homoszexualitást?Volt a sorozatba pár jelenet amitől hányingerem volt).

Pipas 2010.01.06. 12:10:14

@isaotomita: Én is leakadtam a harmadik (vagy hanyadik) részen, amikor két pasas elkezdett csőrözni. Nem is néztem tovább.

A torchwood -os főszereplő (az egyik csőröző) megjelenik néhány doctor who részben és együtt rohangálnak, de szerencsére a doctor who-ban plátói marad a kapcsolata a doktorral. Amúgy elég sokat emlegetik a doctor who részekben a torchwood -ot...

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.01.06. 12:13:49

@isaotomita: Jack az új DRW sorozat első szezonjában volt állandó útitárs, majd a népszerűségére alapozva kapott egy új sorozatot. Hivatalosan az a sztori, hogy a nagytermészetű figura az 51. századból származik, ezért kicsit másképp viszonyul a szexuális normákhoz. Nemhivatalosan a meleg producer-sorozatgazda Russel T. Davies szócsöve ebben a témában (bár az utolsó DRW szezonban is sok elejtett utalás volt rá, hogy a jövőben már teljesen általánosak ez azonos nemű kapcsolatok).

Fogd fel ezt is scifinek.. :-) Jack amúgy nagyon jó kis figura, legalábbis a DRW-ben nagyon bírom, főleg, ahogy mindenkivel kikezd, nemre és fajra való tekintet nélkül...

(Igaz, a Torchwoodból még csak pár részt láttam, lehet, hogy én sem bírom majd, ha bedurvul a dolog)

balra 2010.01.06. 12:15:20

@Hamster: Örülök, hgy nem a humorérzékemmel van a baj. Az a rész megmaradt bennem, amikor úgy menekül el az öreg, mikor szorongatják a Dalekok, hogy felmutat és aszondja: "Odanézzenek!" Odanéznek, ő meg elrohan. Nem akartam elhinni. Tiszta Monty Python, csak nem volt vicces.

Hegyi 2010.01.06. 12:29:40

Mondjuk a Ki vagy Doki olyan béna mért nem Doktor, kicsoda?

Pipas 2010.01.06. 12:37:42

@Yarner: no én azt megértem, hogy a faszi az 51. századból származik... viszont én nem! ;)

poohy 2010.01.06. 13:16:09

Grat a cikkhez, jó lett, bár számomra nem sok újdonság volt benne.
A sorozathoz 2 spin-off készül(t).
Az egyik a torchwood, ami egyébként a doctor who anagrammája, és elsősorban felnőtteknek szánt sorozat. Komolyabb hangvételű, több benne a szex és az erőszak. Nekem bejött, a 2009-es miniévad (5 rész), talán csak a vége kivételével nagyon jó lett.
A másik a Sarah Jane Smith Adventures, ami viszont gyerekeknek csináltak (ebből nem láttam egy részt sem). Sarah Jane egy régebbi utitársnője a Doktornak, de a Tennant féle (10. doktor) 3 évadban is feltűnik néha.
Remélem ezekre a sorozatokra is kitér a kedves cikkíró.

Aki még nem látta a sorozatot, annak csak ajánlani tudom, bár elsőre gagyinak tűnhet, vagy legalábbis furának az angol humora miatt, de briliáns színész alakításokat láthatunk (Tennant nem mellékesen shakespeare színész, játszik a Royal Shakespeare Company-ban), és a történetek drámaisága, humora, fordulatai is többnyire jól vannak megírva.

Naz 2010.01.06. 14:27:45

A Torchwoodnak hogyne lenne összefüggése a Doctor-al? 1. Jack a Doctor Who-ban válik nagyjából halhatatlanná - Rose belenéz a TARDIS-ba és életet ad neki (Bad Wolf részek). Már az első résznél mondja Jack, hogy vár a megfelelő Doctorra, az 1. évad utolsó részénél pedig el is rohan a Doctor kezével, amit levágnak egy kardpárbaj során, itt újra kapcsolódik a Doctor Who sorozathoz, mert ott együtt utaznak. És így tovább. A Children of Earth részeknél Gwen említi a Doctor-t, hogy Jack mindig mesélt róla, ő pedig kíváncsi volt, miért nem jön el időnként megmenteni őket.... De amúgy ne feledjük, van még 1 mellékág legalább: Sarah Jane Smith sorozata, ami kevésbé darkos, mint a Torchwood (amiből indul a 4. évad amúgy).

Dzsini 2010.01.06. 14:46:38

A Torchwood 1. sorozata az új DW 2. sorozata után következik (beszélnek benne a Canary Wharf csatáról a Cyberman-ekkel), utána jön a DW 3. sorozat (Martha Smith), utána Torchwood 2. sorozat (szerepel benne a már Doktor nélküli Martha), majd a 4. sorozat DW után a Children of Earth (hiszen ekkorra Jacknek megvannak az emlékei a Davrosos történetről. A Sarah Jane Adventures szintén a 2-3. sorozat között kezdődik, és a 4. sorozat után játszódik a második széria (itt a Doktor egyedül utazik). A Torchwood 4. sorozat tervben van (bár eléggé lezárták a Children végén), az SJS 3. sorozat szintén, a K9 sorozat indul (az végképp gyereksorozat lesz, teljesen elrugaszkodva a Doktor világától) - apropó K9 kimaradt a cikkből :) és van suttogás egy Jenny (Doctor's Daughter) spinoff sorozatról - túl nagy sikere lett a szereplőnek.

Dzsini 2010.01.06. 14:51:22

és akkor mindehez egy kis trivia:
A Jenny-t játszó Georgia Moffett színésznő Peter Davison (5. doktor) és Sandra Dickinson (Trillian a régi Galaxis Útikalauz tévésorozatban) lánya, és volt castingon Rose szerepére :)

És mindehhez egy rövidfilmben Peter Davison volt az, aki összefutott David Tennant-al (Time Crash epizód).

Fandi 2010.01.06. 14:58:44

@Hamster: Jó kis összefoglaló. A Time's Crucible-t sikerült elolvasnod?

Amúgy a 3. évad végén Harness kapitány elejt egy megjegyzést, ami még jobban a sorozathoz kapcsolja őt. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.01.06. 15:18:29

@Dzsini: Látom, te is képben vagy rendesen...:-))

Jenny spinoff... nem is tudom. Végül is, ha jól írják meg, poén lehet, a csajszi meg nagyon aranyos, de azért nem érzem égető hiányát. Inkább a fősorozatban lehetne néhány jelentőségteljes része, végül is elég egyedi a karakter...

És az új Torchwoodban benne lesz Alonso is? ;-)))

Apropó, a Sarah jane Adventures megy (ment?) a Cartoon Networkön magyarul.

Most néztem meg a Wedding of Sarah Jane Smith-t, a Doktor arca a végén ütött rendesen, így az utolsó részek fényében...

és egy idézet 2005-ből:
Jack Harkness: Who has a sonic screwdriver?
The Doctor: I do!
Jack Harkness: Who looks at a screwdriver and thinks "Oohoo, this could be a little more sonic"?
The Doctor: What, you've never been bored? Never had a long night? Never had a lot of cabinets to put up?

The reaper 2010.01.06. 15:27:41

Jó kis írás lett. Grat hozzá. Amúgy az utalásokhoz csak annyit, hogy a fallout 2-ben is feltűnik a kék telefonfülke. Néha belefuthatsz a sivatag közepén.

Dzsini 2010.01.06. 15:30:28

Ahogy a Jenny spinoffról beszéltek: "it will include lots of running" :)
SJAdventures első sorozata ment szinkronnal, de nehezen viseltem, ahogy az első 2 sorozat DW szinkronja se nagyon talált be (túl sok benne a szövegre alapozott poén, amit a sorozatfordítók nem tudnak áthozni szövegre - a feliratok is nehezen).
és különben is: "Laser screwdriver. Who needs sonic?" :]
Apropó ez a másik, amivel nagyon meg vagyok elégedve - a Mastert nagyon eltalálták, Sir Derek Jacobi (aki hangjátékban alakította már a Mestert) és John Simm is nagyot alakít és jó történetvonal épült köré (bár teljesen más a Mester, mint a Jon Pertwee időkben Roger Delgado (szintén zseniális volt), de illik az új sorozathoz)

Rajtam kívül van valaki, aki a Big Finish-féle Doctor Who hangjáték-szériát hallgatja?

Sydius 2010.01.06. 15:47:24

Na, örülök, hogy beindul lassan a dolog. Én írom tovább a régi részek hogyvoltjait (ma postolom a 1x02/a-b részeket, ha semmi probléma nem lesz).
Egyébként élvezetes ésszóraoztató írás, jókat derültem rajta miközben olvastam. Várom a következő részt, aztán meg a sorzatot!

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.01.06. 16:42:33

Ja, és ez még nagyon nincs megerősítve, de úgy néz ki, hogy a 2010-es 5. szezon egyik részét Neil Gaiman írta.
(Amit lehet tudni: a pletyka felrőppent, Gaiman nem cáfolta, és egy ideje emleget egy "titkos projektet" a blogján, meg többször beszél az aktuális DRW részekről, szóval lehet reménykedni...)

BÖRTÖNBE AZ MSZP-SZDSZ-SZEL!!! 2010.01.06. 17:40:06

talán a

tv2 (vagy valamelyik másik) adta a sorozatot

Taurusz 2010.01.06. 18:20:30

@BÖRTÖNBE AZ MSZP-SZDSZ-SZEL!!!: Nem, tényleg a tv2-n volt. Egy SJS sorozat meg a cartoon network-on megy.

Rocko- 2010.01.06. 21:45:33

há ez a Hams' gyerek hogy kerül ide?
nem kommentelek, oszt címlapra kerül. :D

na, az írást köszi szépen, végre most már tudom is hogy mi ez a sorozat, amirpl áradozol állandóan. :)

"aki gyerekkorának második világháborúval kapcsolatos félelmeit egy "Dalek" nevű ellenfél megalkotásával írta ki magából."
akkor azt hiszem értem honnan szerezte a nevét Corvin Dalek. :)

bumburnyák 2010.01.06. 21:57:30

@Hamster: A "The Five Doctors" aztat jelenti, h 5 doktor(ok). Helyesen: The Fifth(!) Doctor(!)
(ha segítség kell: www.drwhoguide.com/who.htm; de van magyar nyelvű is)
A szórvány magyartalanságot most nem részletezném, megtették.

Bátorkodom felhívni figyelmedet az újságírók felelősségére a nyelvművelésben.

Rocko- 2010.01.07. 00:42:27

@bumburnyák: akkor hívd fel az újságírók figyelmét rá. ha nem tűnne fel ez egy villamosmániás ember vendégposztja egy blogon.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.01.07. 01:47:42

@bumburnyák: "A "The Five Doctors" aztat jelenti, h 5 doktor(ok). Helyesen: The Fifth(!) Doctor(!)"

Attól még a rész címe az marad, hogy "The Five Doctors", amit az általad belinkelt oldalon is megtalálhattál volna:
www.drwhoguide.com/who_6k.htm

Wild Colonial Boy 2010.01.07. 01:49:58

@bumburnyák: Nem. A The Five Doctors helyesen The Five Doctors. (ha segítség kell: www.drwhoguide.com/who_6k.htm de van magyar nyelvű is)

Wild Colonial Boy 2010.01.07. 01:50:40

ehh, Hamster megelőzött :)

Dzsini 2010.01.07. 08:00:36

@Yarner: mégsincs Neil Gaiman az írók közt:

"Lead writer Steven Moffat will write six of the thirteen episodes. He will be joined by Chris Chibnall who is writing two episodes and Mark Gatiss, Toby Whithouse, Gareth Roberts, Richard Curtis and Simon Nye all writing one episode each.

Toby Whithous wrote School Reunion and also written for Torchwood; Chris Chibnall was head writer on Torchwood; Mark Gatiss wrote The Unquiet Dead for Series One and The Idiot's Lantern for Series Two; Gareth Roberts wrote The Shakespeare Code and The Unicorn and the Wasp, he co-wrote Planet of the Dead and has also written for The Sarah Jane Adventures.
Neither Simon Nye or Richard Curtis have written for Doctor Who before." (forrás Gallifrey News Base)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.01.07. 10:24:07

@Dzsini:
Hát ez szomorú, igazán reméltem...
na, azért túlteszem magam a dolgon valahogy...

@bumburnyák: ez most elég kínos volt... :-)

Szerencs, hogy a Torchwoodból még alig láttam, azzal valahogy kihúzom tavaszig.
Apropó, tegnap este újranéztem a "Dalek"-et a 9. doktorral, és meg kell mondjam, elég kemény volt szegényt ennyire bepöccenve látni, amikor először néztem, még nem jött át annyira a dolgok súlya.

Dzsini 2010.02.07. 07:46:15

@Yarner: "Science fiction and fantasy author Neil Gaiman has confirmed he will be writing an episode of Doctor Who for Matt Smith's second series as The Doctor."
És mégis, csak a második szériába :)

gallifreynewsbase.blogspot.com/2010/02/gaiman-confirms-he-is-writing-for.html

eve marlowe 2010.07.06. 23:45:16

A Neil Gaiman részt én is nagyon várom ám! :) Az utalásokra nekem is beugrott 2 film: az egyik The Big Bang Theory részben Sheldon felkel (asszem) szombat reggel negyed 7-kor, hogy megnézze a DW-t. A másik: nem tudom ki látta azt a szintén angol sorozatot, aminek a címe: The vicar of Dibley. Annak az utolsó részében, amikor a "Tiszi" férjhez megy, a barátnője Dalekeknek beöltözött koszorúslányokkal jelenik meg, ő maga pedig a David Tennant-es Doctornak van beöltözve. Fetrengtem a nevetéstől, amikor láttam...:)))))

MSimon 2010.08.31. 16:47:37

Tennant óriási. Igaz, csak őt és az előtte lévőt láttam, de a jelenléte valóban - doktori. ;-)
süti beállítások módosítása