Amikor az NBC belevágott az idei nagy kísérletébe, azaz abba, hogy az USA-ban évek óta kőbe vésettnek tekintett műsorstruktúrát (főműsor este 8-11, utána hírek, majd talkshowk) felrúgja azzal, hogy Jay Lenónak, a Tonight Show kétségkívül nagyon sikeres műsorvezetőjének átadja a 10-11 közötti műsorsávot hétköznap esténként, a szakma menten két nagy táborra oszlott: az egyik oldalon mindenki már előre kiröhögte az NBC-től távozó Ben Silverman utolsó nagy húzását, a másikon pedig az óvatos duhajok ingatták a fejüket és várták, hogy mi lesz vajon a formabontó döntés eredménye. Nagyon kevesen voltak azok, akik hevesen bólogattak, és anyagilag kifejezetten jó döntésnek tartották a Jay Leno Show életre hívását, pedig úgy néz ki, nekik lesz igazuk.
Az este 10-11 közötti sávban Leno előtt az NBC egyórás sorozatokat vetített, melyek között akadt drágább és olcsóbb is, de epizódonként az átlagos kétmilliós licenszdíjat mindegyiknek megszavazhatjuk, így ha számolunk egy kicsit, akkor arra jutunk, hogy 22 epizódos évadokkal számolva ez a sáv 220 millió dollárjába került volna az NBC-nek 2009-10-ben. Leno műsora ezzel szemben a legvadabb becslések szerint sem kerül egymillió dollárnál többe esténként, azaz minimum feleannyi pénzből ki lehet hozni, mint a drámákat, ráadásul az upfronts során az NBC marketingesei csak 1.5-ös 18-49-es ratinget garantáltak a reklémozóknak (ezt eddig simán hozza Leno, és még hozzá ötmillió körüli átlagnézettséget), akik ennek tudatában költötték el dollárjaikat a reklámpercekre.
Jelen állás szerint Leno az este tízórás sávban két sorozatot is meg tud verni (Eastwick és the forgotten), és mivel átlagosan 1.5 fölött hoz, a reklámszpotok értéke is magasabb, mint amire számítottak (ha a garantált nézettség felett teljesít a műsor, emelkedik a díj is), az NBC az Office és a Biggest Loser mellett csak ezen a műsoron keres pénzt, aminek természetesen nagyon is örülnek a fejesek. Nem mindenki van ezzel így azonban, mert azok a helyi tévék, melyek az NBC-vel vannak kapcsolatban, jelentős bevételkiesésről számolnak be.
Az amerikai rendszer sajátosságai miatt ugyanis úgy néz ki a dolog, hogy az NBC főműsoros adását a helyi partnerek átveszik, majd 11-től saját hírműsorukat sugározzák, aminek nézettségét viszont alapvetően a felvezetés határozza meg: csütörtök este például az ABC-közeli tévék a Doktor Addison, a CBS esetében pedig a Mentalista után vetítik a hírműsort, azaz átlagosan 4.0-ás felvezetéssel és tízmillió feletti nézőszámmal, míg az NBC csak 1.5-öt és ötmilliót tud garantálni. Ez azért nagy érvágás a helyi adóknak, mert bevételeik java részét a hírműsor alatt eladott reklámpercek biztosítják, így idén máris 30 szzalékos bevételkiesésről számolnak be.
A kísérlet tehát felemás eredményt hozott eddig, a korábban az este tízórás sávba szánt sorozatok közül a Law&Order SVU nézettsége majd' harminc százalékos csökkenést mutat kilenctől, a Southland második évadát a bemutató előtt kaszálta el az NBC, és mint említettük, a helyi tévék is berzenkednek. A központi pénzügyi mutatók azonban egyelőre a Leno mellett szavazókat igazolják, így változásra egyhamar nem lehet számítani.
Derlon_Webb 2009.10.13. 14:42:31
Az m1-en a FJB és Büvölet elég felvezetésnek a Híradó előtti reklámbevételekhez, illetve a Tv2-ös Józsi és az RTL-es Maunika hoz-e annyi ratinget, hogy ép ésszel elfogadjuk - szükség van rájuk?
morbiczer 2009.10.13. 19:27:42
Lehet, hogy 1,5 milliós "érdemi" nézőszámot ígértek, így eladták a reklámot, és még többet is kapnak, mert nagyobb a valós nézőszám.
De ha indítanak sorozatot, ami mondjuk 3 vagy 4 millió 18-49 éves nézőt ültet a tévé elé, akkor nyilván eleve sokkal drágábban tudják eladni a reklámidőt, mint egy 1,5 milliós ígérettel. És ez akár fedezheti is nagyobb gyártási költségeket.